Jubilující festival Dokořán 2023: hold různým podobám hudebního divadla

Jubilující festival Dokořán 2023: hold různým podobám hudebního divadla

Brněnský festival Dokořán u nás tvoří jediný průřez tím nejzajímavějším ze žánru tuzemského i zahraničního hudebního divadla. Nesoutěžní přehlídka Městského divadla Brno se uskutečnila v pěti dnech mezi 9. a 13. červnem 2023. Na dvou scénách pořadatelského divadelního domu na Lidické ulici se prostřídalo šest tuzemských a dva zahraniční divadelní soubory. A co vše jubilejní, desátý ročník tohoto festivalu sdělil?

Od někdejšího spíše nahodilého svozu českých divadel, která hrají, zpívají a tančí, se od roku 2005 (festival měl přestávky a nekonal se periodicky každý rok) nesoutěžní přehlídka zajímavě vyprofilovala. Zdaleka už nejde jen o divácky vábivé muzikálové a operetní tituly domácí provenience jako tomu bylo kdysi dříve. Festival se stal mezinárodním a už před několika lety zaujal silnou pozici na brněnské divadelní mapě a vlastně v celém tuzemském festivalovém kalendáři. Celou tuto letní akci lze vnímat jako logický a potřebný pendant k jarním přehlídce Divadelní svět Brno. Jde o dva nejvýznamnější divadelní festivaly ve městě zeširoka otevřené zdejšímu publiku.

A pokud dříve měli návštěvníci této jedinečně profilované akce (oprávněný dojem), že festival Dokořán je synonymem muzikálu, dnes už to zdaleka neplatí. Programová nabídka ukazuje mimořádně širokou škálu možností a podob nejen tuzemského hudebního divadla. Ambiciózní pořadatelství Městskému divadlu Brno po právu náleží, neboť tato instituce je nejen odborníky ale i vděčným a houfně se rojícím publikem vnímána jako hegemon i záruka špičkové kvality právě v oblasti hudebního divadla. A díky tomu, že brněnské Dokořán není jenom pětidenní kumulací čistokrevného muzikálu, jde ve výsledku o příjemně rozmanitou přehlídku pro všechny diváky, kteří mají rádi, když se z jeviště nese i něco (nejlépe) z živé muziky a zpívaného slova.

A právě díky pestré dramaturgii se v Brně nyní střídají velké i komorní muzikály, nejzajímavější lokálními produkce současnosti, klasické tituly s drobnou alternativou žánru, kterou třeba letos hned na rozjezd reprezentoval titul Pudl a pudr od Heleny Koblischkové v režii Petra Haška a v produkci pražských Geisslers Hofcomoedianten.  Operně muzikálová mystifikace přehlíží fantastické počátky barokního divadla v Čechách. Zařazení  podobných pomezních žánrů ukazuje, že festivalová dramaturgie je opravdu hutná a pestrá. Ostatně ještě výmluvněji toto tvrzení dokládá zařazení inscenace loutkářů z kultovní plzeňské Alfy, která v Brně o víkendu nabídla představení Pozor, Zorro! Několik herců a hudebníků spolu s osmdesátkou loutek uvedlo padesátiminutové dílko Víta Peřiny, Tomáše Dvořáka a Ivana Nesvedy, které přišlo na svět ještě v prosinci roku 2019, ale inscenace byla díky covidové uzávěře posléze „zamražená.“ Festival Dokořán tedy dává prostor také divadlu pro děti, které se při plzeňské produkci bavily mexickými rytmy z pera hudebního skladatele Vratislava Šrámka a nadšeným energickým muzicírováním herců na jevišti a také slovní hatmatilkou, tedy češtinou zpotvořenou španělsky. Slavný hrdina s černou páskou přes oči tady ztělesňuje zejména příliv švandy a bujaré zábavy. A festivalovému rozpětí svědčí i hudební divadlo pro děti předškolního věku.

dokoran_2023_elizabeth

Samozřejmě také letos tvořily těžiště nabídky nebývale velké produkce: slavný Jesus Christ Superstar ze Záhřebu, romantická Elisabeth z Plzně či Frankensteinova nevěsta z německého Ingoldstadtu. A právě legendární rocková opera na novozákonní téma z nabídky hostujících souborů patřila k divácky nejlákavějšímu a byla též nejrychleji vyprodaná. Chorvaté se zasloužili o další superlativy a se 120 účinkujícími šlo letos také o nejpočetnější inscenaci festivalu, co se herců i hudebníků orchestru týče. Brno zažilo velkolepou šou, kterou vytvořili Damir Lončar (režisér), Dinko Appelt (dirigent), Leo Mujić (chorografie), Ivo Knezović (scéna) a Mirjana Zagorec (kostýmy). Legendární muzikál Andrew Lloyd Webbera a libretisty Tima Riceho patří v tuzemsku k vyhledávaným trvalkám a s úspěchem jej uvádělo i hostovské Městské divadlo Brno. Záhřebská produkce v angličtině ukázala, že o zahraniční divadlo v tomto žánru je v tuzemsku nebývalý zájem. Tento typ divadla byl proveden s perfekcí účinkujících v hlavních rolích. F. Hozjak jako Ježíš, F. P. Medvešek v roli Jidáše a V. Winter coby Máří Magdalena se představili jako nosné herecké trio s nebývalými hlasy a suverénním projevem. Zážitkem však byl také I. Drvenkar jako Pilát, A. Turner s J. Kovačićem jako Kaifáš s Anášem a už tradičně pobavil jako Král Herodes D. Bratulić. Navrch připočtěte temperamentní výtečné sborové choreografie a výsledkem byl bouřlivě aplaudující, do posledního místa zaplněný sál velké Hudební scény.

dokoran_2023_jesus Christ Superstar

Podobně jako o den později u plzeňské Elisabeth, která v Brně zažila svoji definitivní derniéru a publiku nabídla ukázku velkého romantického a do detailu propracovaného hudebního divadla. Rakouský muzikálový velehit libretisty Michaela Kunzeho a skladatele Sylvestera Levaye těží z mimořádné (i tuzemské) obliby císařovny přezdívané Sissi a jejího tragického osudu. V programové nabídce se zaskvěl tento klíčový titul německojazyčné muzikálové scény devadesátých let v nynějším nastudování plzeňských, opravdu jako divadelní klenot pod řízením hostujícího rakouského dirigenta Michaela Römera. Obě inscenace vedle domácího muzikálu Devět křížů tvořily letošní festivalové highlighty.

dokoran_2023_devet_krizu

Ale výrazně o sobě daly vědět také komornější produkce. Pražské Divadlo v Dlouhé se představilo na Činoherní scéně MdB inscenací Kouzelná flétna, s níž se před rokem se souborem rozloučil tandem SKUTR. Brno potěšil muzikálně hodnověrný herecký soubor, který naplno rozehrál svéráznou stylizaci i komiku Mozartovy slavné opery. A na stejném jevišti se poslední festivalový den blýsklo pražské divadlo NoD s báječnou, vtipnou a chytrou hudební komedií The Legend of Lunetic rozehrávající příběh jedné z nejúspěšnějších kapel v dějinách české populární hudby. Příběh kapely, která vznikla omylem, příběh generace, která na její hudbě vyrostla, příběh zkoumající příčinu jejího úspěchu i jejího konce. Šlo o ukázku velmi inteligentní retro zábavy s jasným divadelním názorem a také mimořádné festivalové finále…

Podtrženo sečteno: nesoutěžní mezinárodní festival Dokořán pro hudební divadlo v jubilejním desátém roce svojí existence potvrdil, že se jedná o zajímavou, divácky vděčnou přehlídku, jejíž doširoka rozkročená dramaturgie ukazuje a stvrzuje její smysluplnost.

Foto archiv festivalu Dokořán 2023

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Jelena Popržan je hráčka na violu. Pochází ze Srbska, studovala a žije v Rakousku a letos bude hostem festivalu Maraton hudby Brno. V neděli 10. srpna vystoupí nanádvoří Domu pán z Kunštátu v rámci scény Balkan Soirée. S Jelenou Popržan hovoříme o její cestě k hudbě, o úskalích a radostech hry na violu, o historické perspektivě tohoto nástroje i o různých kapelách a projektech, ve kterých působí.  více

V letošním roce navštívilo Mezinárodní folklorní festival ve Strážnici více jak 41 000 lidí tedy rekordní počet. Číslo, které překvapí. V době, do které se tolikrát předpovídal zánik folkloru i folklorismu, se na jednom místě sejde tak obrovské množství lidí. Co je k tomu vede? Letošní jubilejní 80. ročník tomu jistě napomohl, ale samotné výročí by určitě nestačilo. V čem spočívá její kouzlo? Každý návštěvník si z festivalu odnáší jiný zážitek, jinou vzpomínku, jiný příběh. A právě ten svůj vám nyní nabídnu. Jaká tedy byla moje Strážnice 2025? A našla jsem odpověď na otázku, co stojí za tak velkým zájmem?  více

Jedním z členů mezinárodní poroty letošního ročníku Veszprém Street Music Festivalu bude Milan Tesař – programový ředitel, vedoucí hudební redakce Radia Proglas, šéf panelu World Music Charts Europe a dramaturg festivalu Maraton hudby Brno. Vyslání zástupce právě z Brna není náhodné – město je stejně jako Veszprém člen sítě UNESCO Creative Cities of Music a pravidelně zapojuje do mezinárodní kulturní spolupráce a podpory mladých talentů.  více

Závěrečný koncert jubilejního 30. ročníku festivalu Concentus Moraviae, který nesl název Rondo festivo, se uskutečnil několik kilometrů za českými hranicemi, v dominikánském kostele v malém rakouském městečku Retz. Zde v podání belgického souboru Bryggen zazněly skladby Maxe Richtera a Edwarda Griega. Dvojrole houslistky a dirigentky se ujala umělecká vedoucí souboru Jolente De Maeyervíce

Benefiční akce s názvem Večery s Ondrášem opět oživila nádvoří hradu Špilberk. Vojenský umělecký soubor Ondráš zde ve druhé půli června předvedl dva celovečerní programy, které připomněly nové i starší choreografie a hudební úpravy. První večer nabídl premiéru pořadu Pocta Jaroslavu Juráškovi, připravenou ke stému výročí narození této významné osobnosti folklorního hnutí druhé poloviny 20. století. Druhý večer s názvem Ondrášovské putování provedl hudbou i tancem po regionech Čech, Moravy, Slezska, Slovenska a Rumunska.  více

První brněnský koncert 30. ročníku „putovního“ festivalu Concentus Moraviae se odehrál v neděli 22. června v sále konventu Milosrdných bratří. V podání ansámblu a nocte temporis ve složení Anna Besson (traverso, musette), Myriam Rignol (viola da gamba), Béatrice Martin (cembalo), Simon Linné (theorba) a Reinoud Van Mechelen (tenor, umělecký vedoucí) zazněl program pojmenovaný Oh, ma belle brunette! (Ó, má krásna brunetko). Název brunetka je vedle označení hnědovlasé dámy také hudební forma vycházející z dvorské písně, která byla velmi populární ve Francii na přelomu 17. a 18. století. Pařížský vydavatel Christophe Ballard publikoval mezi lety 1703–1711 tři sbírky těchto brunetek, které doplňovaly i písně dvorské či pijácké. Tento repertoár při nedělním koncertu doplnilo několik instrumentálních kompozic.  více

Právě teď se ve francouzském městě na okraji Paříže Enghien-les-Bains koná XVII. výroční zasedání Sítě kreativních měst UNESCO (UCCN). Brno na tomto zasedání reprezentuje koordinátorka Brna - města hudby UNESCO Jana Padrnosová a Lukáš Pavlica z Odboru kultury Magistrátu města Brna, kteří se aktivně zapojují do odborných panelů, síťování a mezinárodní výměny zkušeností.  více

Jedním z nejzajímavějších souborů, které se na letošním ročníku mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae objevily, byl bezesporu Zefiro Torna pod vedením loutnisty Jurgena De bruyn. Jejich hudební program s názvem Balzám zazněl v sobotu 14. června na Panském dvoru v Telči a o den později na zámku v Jaroměřicích nad Rokytnou. Tento text se věnuje prvnímu z vystoupení.  více

Na prkna Janáčkova divadla zavítala v české premiéře opera Král Roger polského hudebního skladatele Karola Szymanowského. Titulní postavy se zhostil Jiří Brückler, královu choť, Roxanu, ztvárnila Veronika Rovná, Rogerovy pravé ruky, mudrce Edrisiho, se ujal Vít NosekPetr Nekoranec vystoupil coby Pastýř a hlavní zdroj Rogerova příkoří. Roli Velekněze nastudoval David Szendiuch, jako Diakonistka se objevila Jana Hrochová a sólový soprán a tenor zazněly v podání Evy Daňhelové a Pavla Valenty. Kromě sólistů vystoupil také Sbor a orchestr Janáčkovy opery NdB pod vedením Martina Buchty a Dětský sbor Brno se sbormistryní Valerií Maťašovou. Režie byla dílem Vladimíra Johna, scénu navrhl Martin Chocholoušek a kostýmy Barbora Rašková. Světelného designu se chopil Martin Kroupa a choreografii zpracovali Jan Kodet a Michal Heriban. Hudebního nastudování se ujal Robert Kružík, který premiérové provedení rovněž řídil.  více

Mezinárodní hudební festival Concentus Moraviae, který každoročně přináší světové interprety a vedoucí osobnosti artificiální hudby do více než dvaceti měst na Moravě a v Dolním Rakousku, zahájil v sobotu 31. května v Porta coeli v Předklášteří svůj jubilejní 30. ročník. Hudební náplní večera se stala polyfonie z přelomu 14. a 15. století v provedení souboru Graindelavoix pod vedením dirigenta, spisovatele, filmaře a antropologa Björna Schmelzera.  více

Šestý koncert abonentního cyklu Filharmonie doma, který nesl název Beethoven, „český Beethoven“ a Martinů, se uskutečnil ve čtvrtek 22. května v Besedním domě. Jak název napovídá, na programu se objevila díla Jana Václava Huga Voříška, Bohuslava Martinů a Ludwiga van Beethovena. Do čela Filharmonie Brno se tentokrát postavila dirigentka Alena Hron a v první polovině koncertu brněnský orchestr doplnilo Trio Bohémo ve složení Matouš Pěruška – housle, Kristina Vocetková – violoncello a Jan Vojtek – klavír. Celý večer byl věnován nedávno zesnulé prof. Aleně Štěpánkové Veselé, brněnské varhanici, bývalé rektorce JAMU a jedné z nejvýraznějších osob brněnského kulturního dění.  více

Stejně jako v životě a tvorbě Dušana Holého i na koncertě se střídaly dvě polohy lidové písně. První z nich, věrná tradici a zakořeněná ve svém přirozeném prostředí regionu, zazněla v podání Horňácké muziky Petra Mičky. Druhá - výrazně stylizovaná a přetvořená pro potřeby koncertního provedení - zazněla v úpravách pro BROLN v současné době pod dirigentským smyčcem primáše Petra Varmuži.  více

Městské divadlo v Brně nejnověji uvádí Šakalí léta tedy původně filmový muzikál z období padesátých let, který vznikl na motivy povídek spisovatele Petra Šabacha. Film Šakalí léta natočil Jan Hřebejk a provázely jej písně Ivana Hlase. V roce 1993 získal jako první snímek také nově vzniklou oborovou cenu Český lev, a to hned ve čtyřech kategoriích. Bylo jen otázkou času, kdy po látce šáhne divadlo, k čemuž došlo v roce 2001 v Plzni. A muzikálová Šakalí léta od té doby mocně brázdí republiku…  více

Na 10. ročníku festivalu Maraton hudby Brno vystoupí polské ženské trio Sutari. Na svém kontě mají stovky koncertů ve více než 20 zemích světa včetně vystoupení na světovém hudebním veletrhu WOMEX v roce 2015 nebo live session pro americké rádio KEXP. Vydaly několik oceňovaných alb, z nich to nejnovější, z roku 2024, se jmenuje #kołysankidlaświata a obsahuje ukolébavky. Jejich hudba kombinuje tradiční polské písně s moderními prvky a dotýká se témat přírody, svobody, ženskosti a sesterství. Sutari zahájí v sobotu 9. srpna World music scénu festivalu v brněnském klubu První patro. Na naše otázky odpovídaly kolektivně všechny tři členky skupiny – Basia Songin, Kasia Kapela a Dobromiła Życzyńska.  více

Ke světlu – tak znělo označení závěrečného koncertu Velikonočního festivalu duchovní hudby, jehož letošní 32. ročník nesl podtitul Smíření. V podání domácí a pořadatelské Filharmonie Brno zazněla 27. dubna v kostele sv. Janů pod taktovkou Anny-Marie Helsing díla Ralpha Vaughana Williamse a Einojuhaniho Rautavaary. V první části koncertu se jako sólista představil Josef Špačekvíce

Nejčtenější

Kritika

Závěrečný koncert jubilejního 30. ročníku festivalu Concentus Moraviae, který nesl název Rondo festivo, se uskutečnil několik kilometrů za českými hranicemi, v dominikánském kostele v malém rakouském městečku Retz. Zde v podání belgického souboru Bryggen zazněly skladby Maxe Richtera a Edwarda Griega. Dvojrole houslistky a dirigentky se ujala umělecká vedoucí souboru Jolente De Maeyervíce