Klasicismus, budoucnost a týden mladých interpretů na JAMU

18. únor 2013, 7:00

Smysl sci-fi názvu projektu zaměřeného na historickou interpretaci staré hudby mi zůstal zcela utajen. Význam spojení Zpět do budoucnosti se dá v této souvislosti vysvětlit jen za cenu velmi kostrbatých myšlenkových přesmyček. Těžiště večera spočívalo jednoznačně ve druhé, jasně klasicistní polovině, především ve Štěpánově koncertu pro kladívkový klavír.

Interpretkou sólového partu byla Ilona Růčková, která se tvorbou Josefa Antonína Štěpána podrobně zabývala. Jeho Koncert pro kladívkový klavír a orchestr Es dur objevila v hudebním archivu arcibiskupského zámku v Kroměříži a připravila jej k vydání tiskem (JAMU 2012). Tady je hned potřeba říci, že Štěpán na titulní stránce rukopisu uvádí "per clavicembalo", ale Ilona Růčková podrobně a přesvědčivě vysvětluje, proč sáhla po kladívkovém klavíru (na základě interpretačních pokynů v partituře a dobových nejasností v názvosloví). Jen mi není jasné, proč tyto informace nebyly alespoň ve stručnosti obsažené v programu, který byl zaplácnutý informacemi vhodnými spíš do obecné tiskové zprávy o celém projektu Back to the Future. Tato událost byla věnovaná především interpretaci staré hudby (ale podíleli se na ní i výtvarníci, jednalo se o mezioborovou akci). Viditelným výsledkem bylo mimo jiné rozmístění orchestru vycházející ze starých vyobrazení. Postavení prvních a druhých houslí proti sobě a viol a violoncell mezi nimi připomnělo Vídeňské filharmoniky. Specialitou posilující houslový "stereoefekt" bylo separátní umístění dvou kontrabasů – každý stál na jedné straně za houslemi.

Ilona Růčková hrála opravdu poučeně, bylo vidět, že věc dokonale zná ze všech stran, což by vlastně mělo být běžné. J. A. Štěpán v partituře vypsal (respektive nechal vypsat) i kadence, ale myslím si, že ani tak se nejedná o závazné a nedotknutelné části kompozice. Možná by nebylo od věci pokusit se dotvořit koncert vlastními kadencemi, třeba i v současnějším duchu (podobně jako například Gidon Kremer).

Jeune Orchestre Atlantique je studentský orchestr, který pracuje ve Francii a působí v něm i několik studentů JAMU. Jeho členové se střídají i v dirigování, pro páteční večer tento úkol připadl houslistce Stéphanii-Marii Degand. Výkon orchestru byl velmi dobrý především ve druhé, ryze klasicistní polovině koncertu. Buď se v ní hráči víc našli, nebo ji víc cvičili. Zvolím mírně optimistický kompromis a budu si myslet, že ji více cvičili, protože se v ní víc našli. Hráli s jistotou, chyby je ještě stále možné přičíst studentským, a tedy pochopitelným nedokonalostem. Horší to ovšem bylo s první polovinou – v dílech rodiny Bachů se objevovala řada nedokonalostí, především v pomalých a tichých pasážích, které jsou spolehlivým indikátorem interpretační úrovně. Dirigentsko-houslistický výkon Stéphanie-Marie Degand ale opravdu oceňuji, především ve fuze úvodní Sinfonie d moll a samozřejmě v sólovém partu houslového koncertu Bacha otce.

Zpět do budoucnosti! Wilhelm Friedemann Bach: Sinfonia d moll, F 65, Johann Sebastian Bach: Koncert pro housle g moll, BWV 1056R, Carl Philipp Emanuel Bach: Sinfonia č. 4 G dur, Wq 183/4, Josef Antonín Štěpán: Koncert pro kladívkový klavír a orchestr Es dur, Jan Křtitel Vaňhal: Symfonie d moll, Bryan d1. Stéphanie-Marie Degand – hudební nastudování a housle, Ilona Růčková – kladívkový klavír, Jeune Orchestre Atlantique. 15. 2. 2013, Besední dům, Brno.

Hodnocení autora: 50 %

V duchu myšlenky, že Brno a folklor patří k sobě, proběhl ve čtvrtek 6. června Happening Roku folklorních souborů. Událost uspořádala Kancelář Brno město hudby UNESCO ve spolupráci se spolkem Brněnsko tančí a zpívá. Akce se tak stala součástí dlouhodobého projektu, který si předsevzal zmapovat amatérskou hudební scénu v Brně, a to nejen folklorní. V minulém roce Brno město hudby obdobným způsobem oslovilo pěvecké sbory, v budoucnu to budou například garážové kapely. Dokládá tak pestrost brněnské hudební scény nejen na úrovni profesionálních těles, ale i nadšených laiků, pro které je muzika neoddělitelnou součástí života.  více

Spolek Brněnsko tančí a zpívá a TIC Brno uspořádali 6. června 49. ročník přehlídky Brněnsko tančí a zpívá. Program koncentrovaný do jednoho dne byl nabitější, než v předchozích letech. Podtitul Rok folklorních souborů byl vypůjčen od stejnojmenného projektu kanceláře Brna města hudby UNESCO.  více

Ještě před rokem bychom v Nové synagoze ve Velkém Meziříčí nalezli asijskou tržnici. Jmenované město se však rozhodlo budovu odkoupit a začalo ji využívat důstojněji. Při právě probíhajícím festivalu Concentus Moraviae posluchači mohli ve středu 5. června tuto památku navštívit a vyslechnout si zde komorní koncert zpěvačky a houslistky Ivy Bittové, jejího ženského sboru Babačka s muzikanty Jakubem Jedlinským (akordeon) a Pavlem Fischerem (housle).  více

Večernímu koncertu Ensemble Opera Diversa s názvem Tvář vody, který se uskutečnil 4. června ve venkovním prostoru (atrium) Moravské zemské knihovny Brno, předcházela dopolední beseda profesora Miloše Štědroně a docenta Vladimíra Maňase z Ústavu hudební vědy Masarykovy univerzity. Oba jmenovaní si připravili poutavé povídání na téma vodního živlu v umění (od gregoriánského chorálu až po počátek 20. století), jež bylo zakončeno ukázkou edice a poslechem nahrávky Janáčkovy symfonie Dunaj. V rámci koncert pod taktovkou Gabriely Tardonové inspirovaném tématem vody zazněly jedna světová a tři české premiéry. Jako sólistka se divákům představila harfistka Dominika Kvardovávíce

Podobně jako další hudební festivaly se i 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae musel vypořádat letos nejen s Rokem české hudby, ale především s jedinečným výročím 200 let od narození Bedřicha Smetany, zakladatele moderní české hudby. Dramaturgické ukotvení právě zahájeného ročníku se nese v duchu hesla „Metamorfózy: Czech Smetana!“. První festivalový koncert, který se uskutečnil 31. května v kyjovském Městském kulturním středisku, dal tušit, kterým směrem se bude ubírat i zbytek festivalové dramaturgie. Na Smetanovu tvorbu se organizátoři přehlídky totiž rozhodli pohlížet z nových úhlů a pracovat nejen s hudbou, ale také s očekáváním posluchačů. Již na úvodním večeru zazněl proslulý Smetanův Smyčcový kvartet č. 1 e moll Z mého života, avšak v úpravě pro symfonický orchestr z pera dirigenta a klavíristy George Szella. Smetanovo dílo doplnila světová premiéra Koncertu pro flétnu a orchestr Sadunkertoja finského skladatele, dirigenta a rezidenčního umělce 29. ročníku festivalu Olliho Mustonena, která vznikla přímo na objednávku festivalu. Právě Mustonen provedení obou skladeb v podání orchestru Prague Philharmonia také řídil. Jako sólistka vystoupila dánská flétnistka Janne Thomsenvíce

V rámci koncertní řady Hudebních inventur Ensemble Opera Diversa, která započala už v roce 2017, má těleso za cíl přinášet (znovu)objevená díla a autory, s nimiž se na pódiích setkáváme zřídka. Tato dramaturgická linie ale také nabízí prostor a iniciativu k vytváření zcela nových skladeb uváděných ve světových premiérách. Komorní koncert uskutečněný ve středu 29. května 2024 v aule rektorátu Vysokého učení technického (VUT) v Brně se protentokrát nesl v režii Diversa QuartetBarbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola), Iva Wiesnerová (violoncello), OK Percussion Duo (Martin OpršálMartin Kneibl), sólistky Anety Podracké Bendové (soprán) a klavíristky Terezy Plešákové. Námětem odkazoval na prostředí pražské kompoziční školy z hlediska pedagogického i uměleckého.  více

Koncertem s názvem Epilogy zakončila Filharmonie Brno abonentní řadu Filharmonie v divadle I s podtitulem Oslavná. Pod taktovkou Tomáše Netopila provedla 9. května program složený ze skladeb Sergeje Rachmaninova, Gustava Mahlera a Alfreda Schnittkeho, které svým způsobem, více či méně, epilogy jsou.  více

Brno – město hudby UNESCO v loňském roce zahájilo víceletý projekt, který si klade za cíl zmapovat a zviditelnit brněnskou amatérskou hudební scénu. V letošním roce se projekt věnuje folklorním souborům. Vyvrcholením Roku folklorních souborů bude společný happening, který proběhne 6. června v odpoledních hodinách a zaplní celé historické centrum Brna. Pro tuto příležitost se projekt propojí s již tradiční akcí Brněnsko tančí a zpívá, která se dlouhodobě snaží o prezentaci lidové kultury etnografické oblasti Brněnska.  více

Po roce a půl se do Brna vrátila legenda současného instrumentálního jazz rocku (fusion) Snarky Puppy. V devítičlenné sestavě vystoupili 1. května v rámci Jazz Festu Brno ve vyprodaném Sono Centru. Během více než hodinu a půl dlouhé show zahráli jak několik skladeb z nejnovějšího alba Empire Central, tak výběr z přechozích nahrávek.  více

Brno – město hudby UNESCO v loňském roce zahájilo víceletý projekt, který si klade za cíl prozkoumat a zviditelnit brněnskou amatérskou hudební scénu. V minulém roce se zaměřil na pěvecké sbory, letošní ročník je věnován folklorním souborům a dalším tělesům, které mají jako svůj hlavní inspirační zdroj lidovou píseň.  více

Exkurz do hudby tří, částečně ovšem čtyř století připravila divákům Filharmonie Brno při pátém koncertu abonentní řady Filharmonie doma. Ve čtvrtek 25. dubna v Besedním domě provedla pod vedením dirigenta Takeshiho Moriuchiho skladby Maurice Ravela, Roberta Schumanna, Johna Adamse a Wolfganga Amadea Mozarta. Při interpretaci Schumannova písňového cyklu Láska a život ženy, který dal celému koncertu název, orchestr doplnila mezzosopranistka Markéta Cukrovávíce

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více