Komorně duchovní Martinů Voices

6. říjen 2019, 17:00
Komorně duchovní Martinů Voices

V prostorech neogotického Českobratrského evangelického chrámu J. A. Komenského zněla při pátém večeru festivalu Moravský podzim duchovní hudba pro sbor a varhany. Programu s názvem Martinů Voices vedle stejnojmenného sboru dále dominovaly varhanistka Linda Sítková a čtyřčlenný soubor lesních rohů. To vše za řízení sbormistra Lukáše Vasilka.

Originální program sestával z drobnějších kusů, jejichž vročení nepřekročila hranice dvacátého století a které pojilo jejich duchovní zaměření. V případě zhudebnění dvou kompletních ordinárií se jednalo i o přímé součásti mešní liturgie. Po dvou až třech dílech byli v jednotlivých blocích představeni skladatelé Jan Novák, autor neodmyslitelně spjatý s Brnem, jemuž věnovaná pozornost v posledních letech chvályhodně roste, a Novákův učitel a později i celoživotní přítel Bohuslav Martinů. Dvojici učitele a žáka pak doplnila sborová úprava varhanní mše Ference Liszta od Leoše Janáčka.

martinu_voices_foto_jiri_jelinek_02

Testamentum pro sóla, smíšený sbor a čtyři lesní rohy Jana Nováka, na slova téměř až parodické a humorem prodchnuté latinské básně Josefa Eberleho (o generaci starší Jana Nováka), bylo ambiciózně zvoleným úvodem. Skladba takto temperamentní mohla zčásti uniknout ještě hudbě neuvyklému publiku. Počáteční dynamická a intonační nejistota se však během skladby zcela vytratila a zazářila v ní především sóla jednotlivých členů sboru zajímavá jak barvou, tak angažovaností a precizností přednesu. Již při první skladbě ukázal soubor pod energickým vedením Lukáše Vasilka své dynamické možnosti a schopnosti, a to i ve spojení se čtveřicí lesních rohů (ve složení Jan Vobořil, Petr Hernych, Mikuláš Koska a Zdeněk Vašina), které vokální složce poskytovaly měkký, ladný i v případě potřeby rázný doprovod. Akustika chrámu s dlouhým dozvukem naopak nepůsobila příliš příznivě v úsečných, svižných nebo vyhrocených pasážích, kde ztěžovala porozumění ze strany interpretů pečlivě artikulovanému (latinskému) textu, a i hudby jako by bylo v nevelkých prostorech chrámu místy až příliš.

Martinů Voices s porozuměním uváděl v život specifické prvky Novákova skladatelského stylu i v následující skladbě Missa philadelphie (v překladu „bratrská láska“). Radostná pětihlasá mše, dedikovaná Novákovu bratru Metodějovi, promlouvá o poznání průzračnějším a přístupnějším hudebním jazykem. Mše využívá rozdělení komorního sboru na vyšší a nižší, tyto úseky se v přednesu střídají a doplňují a skladatel s tímto kontrastem nápaditě pracuje. Chorální incipit byl pronášen z předního kůru tenoristou Ondřejem Holubem, stejně jako jednohlasé chorální Credo, které skladatel ve svém zhudebnění vynechal. V prostředí koncertu působila chorální melodie s její mimohudební funkcí, ač jinde nepostradatelnou, poněkud přebytečně. Také její provedení bylo sice zvukově velmi přitažlivé, ale poměrně svižné a v jednom případě se nezříkalo ani čitelných emocí.

martinu_voices_foto_jiri_jelinek_03

Ve třetí skladbě Jana Nováka Jubilatio matutina pro varhany se sólově a tento večer poprvé představila varhanistka Linda Sítková. Ranní chvály hodinkové liturgie byly skladbou ve všech směrech náročnou jak pro posluchače, tak pro interpretku, která dílo cele sevřené v tempu allegro (Tempus alacre et festivum, quo animus tollatur) provedla bezchybně a předala obecenstvu leč neklidné, ale nadějeplné poselství do nového dne.

Pokračování programu bylo dramaturgickým překvapením – navracelo se v čase nejen k Leoši Janáčovi, ale prostřednictvím Mše B dur podle Messe pour orgue Franze Liszta i k tomuto velikánu romantické hudby. Navázání působilo nezvykle i ve spojení s například Novákovými sympatiemi k výlučnosti a humoru. I přes náhlou změnu hudební řeči nicméně nelze neslyšet, v čem Leoše Janáčka Lisztova hudba oslovila. Varhany a sbor vytvářely příjemně kompaktní a vyvážený zvuk a působivé byly obzvlášť lyrické pasáže ztichlých varhan. Půvabné dílo postupovalo mírně, bez přílišných vzruchů a konfliktů a také jeho provedení se dělo s lehkostí a až na intonační zaváhání v chorálním incipitu s bravurou.

martinu_voices_foto_jiri_jelinek

Skladba třetího oddílu, věnovanému Bohuslavu Martinů, Vigilie pro varhany pokračovala v nastolené meditativní náladě a po druhé mši večera dala posluchači možnost symbolicky vydechnout a vstřebat ještě doznívající atmosféru Agnus dei.  Jako čistě instrumentální skladba připravila prostor k očekávání profilového repertoáru hlavních účinkujících, Čtyř písní o Marii Bohuslava Martinů, jejichž slova převzal skladatel ze sbírky Františka Sušila. Přestože poprvé za večer zazněla i čeština, textům moravských mariánských lidových písní nešlo vinou výrazného dozvuku mnohdy rozumět. To vyvážili Martinů Voices jistou a suverénní interpretací bez jakéhokoli zaváhání a výborně soubor zvládl i dramatické úseky s náznaky madrigalové sazby, s jejichž prováděním má koneckonců bohaté zkušenosti. Závěr celého koncertu na dominantě byl průrazný i průzračný a sbor potvrdil své silné stránky v dynamičnosti i dynamice, která bezezbytku naplňovala chrámové prostory. Linie Bohuslava Martinů připomíná na festivalu 60. výročí úmrtí skladatele a včerejším koncertem byla obohacena o sympatickou dramaturgii přesahující obvyklé hranice moderní duchovní hudbou a nabízející dílo skladatele Jana Nováka ve skvělé interpretaci.

JAN NOVÁK

Testamentum

Missa Philadelphiae