Komorně duchovní Martinů Voices

6. říjen 2019, 17:00
Komorně duchovní Martinů Voices

V prostorech neogotického Českobratrského evangelického chrámu J. A. Komenského zněla při pátém večeru festivalu Moravský podzim duchovní hudba pro sbor a varhany. Programu s názvem Martinů Voices vedle stejnojmenného sboru dále dominovaly varhanistka Linda Sítková a čtyřčlenný soubor lesních rohů. To vše za řízení sbormistra Lukáše Vasilka.

Originální program sestával z drobnějších kusů, jejichž vročení nepřekročila hranice dvacátého století a které pojilo jejich duchovní zaměření. V případě zhudebnění dvou kompletních ordinárií se jednalo i o přímé součásti mešní liturgie. Po dvou až třech dílech byli v jednotlivých blocích představeni skladatelé Jan Novák, autor neodmyslitelně spjatý s Brnem, jemuž věnovaná pozornost v posledních letech chvályhodně roste, a Novákův učitel a později i celoživotní přítel Bohuslav Martinů. Dvojici učitele a žáka pak doplnila sborová úprava varhanní mše Ference Liszta od Leoše Janáčka.

martinu_voices_foto_jiri_jelinek_02

Testamentum pro sóla, smíšený sbor a čtyři lesní rohy Jana Nováka, na slova téměř až parodické a humorem prodchnuté latinské básně Josefa Eberleho (o generaci starší Jana Nováka), bylo ambiciózně zvoleným úvodem. Skladba takto temperamentní mohla zčásti uniknout ještě hudbě neuvyklému publiku. Počáteční dynamická a intonační nejistota se však během skladby zcela vytratila a zazářila v ní především sóla jednotlivých členů sboru zajímavá jak barvou, tak angažovaností a precizností přednesu. Již při první skladbě ukázal soubor pod energickým vedením Lukáše Vasilka své dynamické možnosti a schopnosti, a to i ve spojení se čtveřicí lesních rohů (ve složení Jan Vobořil, Petr Hernych, Mikuláš Koska a Zdeněk Vašina), které vokální složce poskytovaly měkký, ladný i v případě potřeby rázný doprovod. Akustika chrámu s dlouhým dozvukem naopak nepůsobila příliš příznivě v úsečných, svižných nebo vyhrocených pasážích, kde ztěžovala porozumění ze strany interpretů pečlivě artikulovanému (latinskému) textu, a i hudby jako by bylo v nevelkých prostorech chrámu místy až příliš.

Martinů Voices s porozuměním uváděl v život specifické prvky Novákova skladatelského stylu i v následující skladbě Missa philadelphie (v překladu „bratrská láska“). Radostná pětihlasá mše, dedikovaná Novákovu bratru Metodějovi, promlouvá o poznání průzračnějším a přístupnějším hudebním jazykem. Mše využívá rozdělení komorního sboru na vyšší a nižší, tyto úseky se v přednesu střídají a doplňují a skladatel s tímto kontrastem nápaditě pracuje. Chorální incipit byl pronášen z předního kůru tenoristou Ondřejem Holubem, stejně jako jednohlasé chorální Credo, které skladatel ve svém zhudebnění vynechal. V prostředí koncertu působila chorální melodie s její mimohudební funkcí, ač jinde nepostradatelnou, poněkud přebytečně. Také její provedení bylo sice zvukově velmi přitažlivé, ale poměrně svižné a v jednom případě se nezříkalo ani čitelných emocí.

martinu_voices_foto_jiri_jelinek_03

Ve třetí skladbě Jana Nováka Jubilatio matutina pro varhany se sólově a tento večer poprvé představila varhanistka Linda Sítková. Ranní chvály hodinkové liturgie byly skladbou ve všech směrech náročnou jak pro posluchače, tak pro interpretku, která dílo cele sevřené v tempu allegro (Tempus alacre et festivum, quo animus tollatur) provedla bezchybně a předala obecenstvu leč neklidné, ale nadějeplné poselství do nového dne.

Pokračování programu bylo dramaturgickým překvapením – navracelo se v čase nejen k Leoši Janáčovi, ale prostřednictvím Mše B dur podle Messe pour orgue Franze Liszta i k tomuto velikánu romantické hudby. Navázání působilo nezvykle i ve spojení s například Novákovými sympatiemi k výlučnosti a humoru. I přes náhlou změnu hudební řeči nicméně nelze neslyšet, v čem Leoše Janáčka Lisztova hudba oslovila. Varhany a sbor vytvářely příjemně kompaktní a vyvážený zvuk a působivé byly obzvlášť lyrické pasáže ztichlých varhan. Půvabné dílo postupovalo mírně, bez přílišných vzruchů a konfliktů a také jeho provedení se dělo s lehkostí a až na intonační zaváhání v chorálním incipitu s bravurou.

martinu_voices_foto_jiri_jelinek

Skladba třetího oddílu, věnovanému Bohuslavu Martinů, Vigilie pro varhany pokračovala v nastolené meditativní náladě a po druhé mši večera dala posluchači možnost symbolicky vydechnout a vstřebat ještě doznívající atmosféru Agnus dei.  Jako čistě instrumentální skladba připravila prostor k očekávání profilového repertoáru hlavních účinkujících, Čtyř písní o Marii Bohuslava Martinů, jejichž slova převzal skladatel ze sbírky Františka Sušila. Přestože poprvé za večer zazněla i čeština, textům moravských mariánských lidových písní nešlo vinou výrazného dozvuku mnohdy rozumět. To vyvážili Martinů Voices jistou a suverénní interpretací bez jakéhokoli zaváhání a výborně soubor zvládl i dramatické úseky s náznaky madrigalové sazby, s jejichž prováděním má koneckonců bohaté zkušenosti. Závěr celého koncertu na dominantě byl průrazný i průzračný a sbor potvrdil své silné stránky v dynamičnosti i dynamice, která bezezbytku naplňovala chrámové prostory. Linie Bohuslava Martinů připomíná na festivalu 60. výročí úmrtí skladatele a včerejším koncertem byla obohacena o sympatickou dramaturgii přesahující obvyklé hranice moderní duchovní hudbou a nabízející dílo skladatele Jana Nováka ve skvělé interpretaci.

JAN NOVÁK

Testamentum

Missa Philadelphiae

Jubioation matutina

LEOŠ JANÁČEK / FRANZ LISZT

Mše B dur podle Messe pour orgue Franze Liszta

BOHUSLAV MARTINŮ

Vigilie

Čtyři písně o Marii

Jan Vobořil, Petr Hernych, Mikuláš Koska, Zdeněk Vašina lesní rohy (Testamentum)

Ondřej Holub tenor (Missa philadelphiae)

Martinů Voices

sbormistr Lukáš Vasilek

Linda Sítková varhany

Českobratrský evangelický chrám J. A. Komenského (Červený kostel), Brno

pátek 4. října 2019

Dlouholetá spolupráce houslového virtuosa Milana Paľy a souboru Ensemble Opera Diversa přinesla milovníkům soudobé hudební tvorby celou řadu pozoruhodných (a v mnoha případech i premiérových) koncertů. Jejich zatím posledním společným projektem se stala dvojice sólových recitálů Milana Paľy. První projekt nesl název Dotyky. Za zrkadlom (30. dubna) se stejnojmennou skladbou Adriána Demoče a středeční koncert v prostorách brněnské Káznice se jmenoval O tvojej tvári (11. května) a představil dílo Dve vety o tvojej tvári skladatelky Jany Kmiťové, která kompozici Milanu Paľovi věnovala. Nahrávky obou kompozic jsou již nějakou dobu dostupné – obě vyšly u nakladatelství Pavlík Records v roce 2021. Svých světových premiér se však díla dočkala až nyní.  více

Brněnští muzikanti rozmanitých žánrů jsou dlouhověcí a vitální jedinci. Potvrdila to také oslava životního jubilea pedagoga, skladatele, aranžéra a především virtuózního hráče na trombon Mojmíra Bártka. Jubilejní koncert s pracovním názvem Mojda Bártek 80 do brněnského Sono Centra připravili jeho přátelé pod vedením trumpetisty a kapelníka B-Side Bandu Josefa Buchty. Oslavenec, ač si dvouapůlhodinový program nepokrytě (a s dojetím) užíval, až na krátké okamžiky oddechu zůstával aktivním účastníkem celé hudební produkce. Představil se jako autor mnohých skladeb, ale především hráč, s trombonem v rukách a v plném nasazení.  více

Závěrečný koncert abonentní řady brněnských filharmoniků Filharmonie v divadle II udělal bezpochyby radost všem fanouškům animátorského studia Ghibli. Přestože dramaturgie večera nebyla vystavěna na melodiích z nespočtu filmových partitur, které hlavní hvězda večera dirigent a skladatel Joe Hisaishi pro studio Ghibli zkomponoval, již jen samotná přítomnost oblíbeného umělce přilákala celou řadu posluchačů, kteří koncerty artificiální hudby pravděpodobně pravidelně nenavštěvují. Program dvou koncertů v Janáčkově divadle (28. a 29. dubna) zahrnoval Symfonii č. 7 cis moll Sergeje Prokofjeva, českou premiéru Hisaishiho skladby Variace 57 pro dva klavíry a orchestr, v níž se jako sólisté představili Dennis Russell Davies a Maki Namekawa, a českou premiéru Symfonie č. 2 estonského skladatele Lepa Sumery. (Autor recenze navštívil čtvrteční provedení).  více

Po rozeznění pádové zkušebny FSI VUT sestoupila desátá slavnostní sezona ansámblu Brno Contemporary Orchestra s podtitulem We are the world do podzemí. Odpolední nedělní koncert totiž zavedl milovníky soudobé hudební tvorby do jeskyně Výpustek v Moravském krasu. Koncert s díly Šarūnase Nakase, Giacinta Scelsiho, Michala Wróblewského a Miroslava Tótha vznikl v rámci speciálního environmentálního projektu v režii Radima Nejedlého a koncipovaného u příležitosti Světového dne vody. Součástí koncertu bylo také literární pásmo z textů Radka Štěpánka napsaných pro tuto akci, které recitoval Petr Kubes. Texty tvořily na vhodných místech předěly mezi jednotlivými skladbami či větami. Přednes skladby Rany, kterou na objednávku Brno Contemporary Orchestra složil Miroslav Tóth, zajistila sama autorka předlohy Zuzana Husárová. Koncert řídil dirigent a umělecký vedoucí orchestru Pavel Šnajdrvíce

Brněnskou stopu najdeme na jednom z nejpozoruhodnějších mezinárodních hudebních alb roku 2021. Na nahrávce Live at Tou skupiny Angrusori, která nedávno získala na Slovensku ocenění Radio_Head Award v kategorii World music a folk, se totiž výraznou měrou podílela Iva Bittová. Houslistka a zpěvačka, kterou si už několik dekád spojujeme s brněnskou scénou.  více

Na čtyři stovky diváků si s nadšením užily mimořádný koncert čtveřice špičkových muzikantů v čele s frontmanem Deanem Brownem, už několik desetiletí výrazného protagonisty fusion stylu, a jeho tří rovnocenných spoluhráčů: saxofonisty Boba Franceschiniho, baskytaristy Victora Wootena a bubeníka Dennise Chamberse. Jarní otvírák 15. ročníku festivalu Groove Brno tak byl mimořádný především hudební extratřídou, v níž čtyři sólisté v naprostém souznění mezi sebou vzájemně, a především s publikem po dvě hodiny prolínali jazz, rock, funk i blues v gejzíru energie a nevázané muzikantské radosti.  více

Nejnovější operní inscenace Národního divadla Brno přenesla Mozartovu Kouzelnou flétnu v režii Miroslava Krobota do mezihvězdného prostoru a do daleké budoucnosti: vesmírná loď Sedm slunečních kruhů se tady střetne s pásem asteroidů a záchranné moduly dopraví cestovatele na povrch nejbližší obyvatelné planety. Posádka lodi se marně snaží navázat spojení s vesmírným plavidlem a již tak problematickou situaci umocní smrt kapitána, který přenechá velení druhému důstojníkovi Sarastrovi, a nikoliv své manželce a první důstojnici přezdívané Královna noci. Rozdělení na dvě znepřátelené frakce je nevyhnutelné a Královna noci i se svými stoupenci opouští tábor. Vzájemná nevraživost ani po deseti letech, které od nehody již uplynuly, nevyvanula. Když však Sarastro unese Paminu, dceru Královny noci, uvede tím do chodu záchrannou misi, která změní osudy trosečníků i původních obyvatel planety. Modernizovanou podobu Mozartova singspielu pomohli Miroslavu Krobotovi vytvořit Andrej Ďurík (scéna), Jana Preková (kostýmy), Přemysl Janda (světelný design), Hana Achilles (choreografie) a Patricie Částková (dramaturgie). Hudebního nastudování se chopil Pavel Šnajdr a druhou premiéru (14. dubna), kterou autor textu navštívil, dirigoval Ondrej Olos. Sbor řídila Klára Složilová Roztočilová a sólově vystoupili David Szendiuch (Sarastro), Daniel Matoušek (Tamino), Martina Masaryková (Královna noci), Andrea Široká (Pamina), Tadeáš Hoza (Papageno), Eva Esterková (Papagena), Vít Nosek (Monostatos), Eliška Gattringerová (První dáma), Jana Hrochová (Druhá dáma), Jarmila Balážová (Třetí dáma), Josef Škarka (Mluvčí/Kněz) a Eliška CrhákováZuzana Vítková a Markéta Kolářová v rolích Tří géniů.  více

Třetí koncert 29. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby s tématem Tělo / Vtělení / Oslavení rozezněly 12. dubna skladby Antona Brucknera, Knuta Nystedta, Vytautase Barkauskase a Toivo Tuleva v brněnské katedrále svatých Petra a Pavla. Večer s názvem Rozjímání pro orchestr představil posluchačům tři odlišné hudební polohy – ryze instrumentální, vokální a jejich kombinaci. Kromě orchestru Filharmonie Brno s šéfdirigentem Dennisem Russellem Daviesem vystoupil také sbor Hard-Chor Linz pod vedením sbormistra Alexandera Kollera. Sólových partů v nově nastudované a po třech letech festivalem znovu uvedené kantátě So Shall He Descend Toivo Tuleva se chopili sopranistka Claudia Goebl, altistka Johanna Krokovay, tenorista Jan Petryka a barytonista Wolfgang Resch. Malý sbor obsadily Lucie Netušilová KarafiátováJana Vondrů a Pavla Radostová. Kvůli nemoci museli být zastoupeni původně ohlášení sólisté Martina Fender (soprán) a Klemens Sander (baryton). Změny zaznamenal také program, ze kterého byly vynechány původně plánované sborové skladby Antona Brucknera (In jener letzten der Nächte) a Josefa Gabriela Rheinbergera (Sanctus z Cantus Misae Es dur).  více

Po dvouleté pauze vynucené covidovou pandemií se včera do brněnských chrámů vrátil Velikonoční festival duchovní hudby. Letošní 29. ročník se nese v dramaturgické linii Tělo / Vtělení / Oslavení a svým způsobem se jedná o symbolické splynutí neuskutečněných programů z minulých let. Původní emblémy umučeného i oslaveného těla se tak staly ještě aktuálnějšími. Festival zahájil v kostele sv. Janů na Květnou neděli ansámbl Musica Figuralis s uměleckým vedoucím a hráčem na klávesové nástroje Markem Čermákem. Kromě instrumentalistů a choralistů (pod vedením Vladimíra Maňase, hru na pozitiv obstaral Ondřej Múčka) vystoupili také sopranistka Lenka Cafourková Ďuricová, mezzosopranistka Monika Jägerová, tenorista Matúš Šimko a basista Tomáš Šelc. Lákadlem klasicistního programu s názvem Affettuoso („s mocným vzruchem duševním“ dle Ottova slovníku naučeného) bylo nejen Haydnovo málo známé, přesto hudebně fascinující Salve Regina, ale především premiéry děl Josepha Puschmanna (novodobá) a Antona Zimmermanna (česká novodobá).  více

Osmdesáté narozeniny bývají pro jubilanta obvykle příležitostí k bilancování a retrospektivě. U výročního úterního koncertu Miloše Štědroně, stále aktivně píšícího, přednášejícího, vyučujícího a komponujícího, však tento přístup nehrozil. Program večera na jeho počest v Divadle Husa na provázku naopak nabídl několik méně známých hudebních miniatur z pera skladatelů, kteří byli s formováním tvůrčí osobnosti Miloše Štědroně různou měrou spojeni – jubilantova úhlavního skladatele a objektu bádání tedy Leoše Janáčka a trojice jeho učitelů i pozdějších kolegů Miroslava Ištvana, Ctirada Kohoutka a Jana Kapra. Přímo pro svůj narozeninový koncert zkomponoval oslavenec cyklus písní pro soprán a komorní orchestr na slova básní dalšího svého spřízněnce, básníka Jana Skácela.  více

Ve čtvrtek 24. března diváci v Brně dostali možnost zažít opravdu výjimečný večer. Režisér Břetislav Rychlík se svojí ženou připravili na hudební scéně Městského divadla Brno koncert na podporu ukrajinských umělců, kteří utekli před válkou ze své země. Večer nesl název Společné kořeny a publiku měl přiblížit analogie lidové kultury Ukrajiny a Moravy. Já jsem při programu cítila zejména paralely v hudbě obecně. Výjimeční umělci navrch dokážou předávat krásu kdekoliv na světě.  více

V těchto dnech spatřilo světlo světa nové CD; nahrávka folklorních muzikantů muzikanty se však v žánru trochu vymyká. Autory desky jsou členové kapely Lilium liste Luďka Běťáka a její název zní Dovolte eště malučkovíce

Duo Ensoi tvoří zpěvačka Tereza Kopecká a bubeník a producent elektronické hudby Martin Čech. I když je jejich společný projekt stále ještě nový, oba mají bohaté zkušenosti z různých (nejen) brněnských kapel. Terezu si můžeme pamatovat především z Narcotic Fields, případně z jejich akustické odnože Acoustic Fields. Martin hraje ve skupině Lesní zvěř. Díky těmto zkušenostem je debutové album dua Ensoi hudebně vyzrálé a přesvědčivé, i když je určitě méně rockové než Narcotic Fields a méně (nu)jazzové než Lesní zvěř. Ensoi sice používají výrazové a zvukové prostředky elektronické hudby, ale hrají pop. Příjemný pop založený na pocitech a náladách více než na příbězích.  více

V prvních měsících roku 2022 se Filharmonie Brno může pyšnit již dvěma novými hudebními nosiči z vlastní produkce. První nahrávkou je CD s hudbou estonského skladatele Arvo Pärta, tou druhou záznam Symfonie č. 12 „Lodger“ Philipa Glasse, kterou brněnští filharmonici pod taktovkou Dennise Russella Daviese natočili dokonce jako první na světě. Věnujme se první ze zmiňovaných nahrávek se skladbami LamentateNekrolog a Symfonie č. 3 Arva Pärta v nastudování šéfdirigenta Daviese. V díle Lamentate vystoupila jako sólistka klavíristka Maki Namekawa. Nahrávka vznikla v Besedním domě v Brně v listopadu 2020 a v únoru 2021.  více

Původní program třetího abonentního koncertu Filharmonie Brno z řady Filharmonie v divadle II sliboval pokračování načrtnuté dramaturgické linie Dvořák-Brahms v interpretaci Elisabeth Leonské. Ze zamýšleného programu pro večer Dvořák & Brahms II však zůstala pouze Dvořákova Symfonie č. 4. Nemocnou Elisabeth Leonskou totiž na koncertech 25. a 26. února v Janáčkově divadle zastoupil klavírista Alexander Ullman s provedením Koncertu pro klavír a orchestr a moll Edvarda Hagerupa Griega. Orchestr řídil šéfdirigent brněnské filharmonie Dennis Russell Daviesvíce