Lidský hlas na Moravském podzimu – zážitek plný mladého elánu

22. říjen 2023, 10:00

Druhý večer studentského festivalu Nový svět Moravského podzimu umožnil divákům nahlédnout do světa rytmů, barev i všednosti jednoho románku. V pátek 20. října se v Divadle na Orlí představili posluchači Katedry bicích nástrojů Hudební fakulty JAMU účinkující v souboru Percussion Ensemble JAMU, jehož uměleckým vedoucím je Martin Opršál. V druhé části večera se společně s ansámblem představili zpěvačka Jana Vondrů a dirigent Patrik Červák v monodramatu Francise Poulenca.

Jednoduchá scéna byla nasvícená minimem světel, uprostřed tři žárovky, jeden věšák s telefonem, na horizontu plátno tvořící šedou clonu a všude v prostoru bicí nástroje. Takto komorně a jednoduše vypadalo jeviště. Dramaturgie první půle večera byla dokonalá. Vše dávalo naprostý smysl, jednotlivá hudební čísla na sebe plynule navazovala a samotní hráči si během vystoupení drželi své role. Celý koncert začal stínohrou, kdy Adéla Spurná s tamburínou v ruce rozvlnila plátno, postupně přešla ke stojanu a zvedla telefon. Její kolega David Paša se připojil, společně „na drátě“ prošli před diváky a nechali telefonní linku zapojenou. S touto symbolikou se Adéla Spurná vytratila z jeviště a hudební produkce mohla začít.

lidsky_hlas_2023_MP_02

Interzones pro vibrafon a zvukový pás (dnes v digitálním formátu) amerického skladatele Bruce Hamiltona (*1966) v sobě kombinuje ambientní zvukové plochy a části vycházející z konvenčních žánrů (jazz, elektroakustická hudba, rock aj.). Skladatel z jednotlivých vrstev ve výsledku skládá zvukovou koláž. Napojený na nahrávku byl samotný vibrafonový part nastudovaný Davidem Pašou, který se s ní místy doplňuje, místy jí imituje, či přebírá vůdčí pozici a ve výsledku tvoří jakýsi způsob dialogu. David Paša jako interpret však neměl jednoduchou úlohu. Jeho hlavními orientačními body v notovém zápisu byla rytmická vodítka vyznačená ve vrchní osnově nahrávky, a bylo tedy zapotřebí vnímat i samotný track znázorněný na počítačové obrazovce před vibrafonem. Hráč ale tuto výzvu zvládl s bravurou. Jeho hře dominovala přesnost, výborná koordinace pohybů a naprosté sladění se s nahrávkou. Sólista potvrdil své muzikantské kvality i v oblasti rytmiky, frázování či výstavby skladby.

Ke konci úvodní kompozice se na scéně opět objevila Adéla Spurná s tamburínou. Jako by šla svého kolegu zkontrolovat a podívat se, jak mu to jde. Aby však nebyla zahanbena, posluchačům nabídla výtečný exkurz do světa technik hry na tamburínu v díle A Cool Garget skladatele, pedagoga a perkusionisty Caseyho Cangelosiho (*1982). Tento muž je nazýván „Paganinim perkusí“ a za své skladby získal řadu ocenění. I on v díle A Cool Garget propojuje zvukovou stopu (pás) s akustickými vlastnostmi nástroje. Provedené dílo přítomné zavedlo do světa her – konzolí a techniky. Pro většinu diváků bylo velkým zážitkem dívat se na perkusionistku a to s jakou lehkostí, přesností a přesvědčením tamburínu ovládla.

lidsky_hlas_2023_MP_03

I v tomto případě se na konci skladby objevili další interpreti – Lenka Titzová a David Paša – aby na svou kolegyni navázali hudebním vstupem, který představovala kompozice 360 pro dva hráče od Quey Percussion Duo: Gene Koshinski (*1980) a Tim Broscious (*1980). Název díla je odvozen od krouživého pohybu tvořícího úhel 360 stupňů v korpusu bubnu, který oba hudebníci sdílí. Každý z hráčů má kolem sebe stejnou obsadu bicích – zmíněný korpus, dále sdílený kopák, činely a malý bubínek. Strukturu skladby lze označit za kontrapunkt ovlivněný především prvky rockové hudby. Samotný průběh je velmi dynamický, jelikož oba hráči během hry naprosto synchronně zpomalí i zrychlí, což představuje velmi efektní a technicky náročný prvek. Za barevnou a zvukovou rozmanitostí pak stojí jednotlivé pomůcky, se kterými hudebníci pracují. Z těch nejzajímavějších jmenujme basový smyčec, s nimž při hře o činely Lenka Titzová utvářela zvuk podobný pile, metličky či lízátko.

Signifikantní zvuk tvořený točivými pohyby nebyl pouze hlavním rysem kompozice 360, ale stalo se z něj také pojítko, během kterého se na prknech divadla divákům postupně ukázali i zbylí členové souboru Percussion Ensemble JAMU s hostujícím klavíristou Dominikem Gálem. Vrcholem první části koncertu se stalo aranžmá písně to wALk Or ruN in wEst harlem z pera Andy Akiho (*1979) vzniklé na objednávku Dave Hall pro Percussion Ensemble z University Nebraska. Rytmicko-melodické motivy prostupující všemi nástroji se velmi pozvolna mění. Skladbu tvoří několik úseků, v nichž se postupně zahušťuje faktura. Ojedinělý témbr dotváří nejen soubor bicích nástrojů, ale také přítomnost klavírního partu. Provedení v podání studentů JAMU bylo plné energie a tanečnosti, jež rozhýbala i samotné publikum. Po posledních tónech a následných ovacích opět přišel krásně promyšlený dramaturgický moment – bicistka Adéla Spurná vzala položený telefon a zpátky jej zavěsila na věšák jako symbol ukončení předváděného děje.

Lidský hlas je psychologické monodrama francouzského skladatele a člena pařížské šestky Francise Poulenca (1899–1963). Krátká opera psaná na libreto Jeana Cocteaua zachycuje mladou ženu, kterou ztvárnila zpěvačka Jana Vondrů, opuštěnou milencem, s nímž si naposledy telefonuje. Její psychické rozpoložení a zoufalá situace ji dožene k sebevraždě. Díky jevištní nenáročnosti lze operu provozovat také koncertně. Operní režisérka Zuzana Fischer vznesla dotaz, zda by monodrama mohlo existovat v komorní verzi čistě pro sólový soprán a bicí nástroje, což zaujalo Martina Opršála. Po delším rozvažování nakonec během lockdownu vznikla úprava pro sedm hráčů, obsluhující dvě skupiny nástrojů. „První skupinu tvoří kovové nástroje s možností dozvuku – základem jsou dva vibrafony a zvonkohra, jejichž zvuk rozšiřují v diskantu krotaly a v basové poloze spolu s tympány alternativně velké thajské gongy, pokud jsou k dispozici. …Druhá skupina zahrnuje krátce znějící dřevěné nástroje, konkrétně dvě velké marimby obsluhované třemi hráči, ale také xylofon, jenž je kromě ostrého „telefonního“ zvuku využit i na rozšíření měkké barvy marimb.“ píše o svém aranžmá autor. Nutno dodat, že tato verze Lidského hlasu i přes svá instrumentační specifika citlivě a decentně zachází s barevností a harmonií, jež známe z originálu. Nevytrácí se v ní ani stylovost, respektive kompoziční jazyk charakteristický pro Poulenca a naopak v ní můžeme zaznamenat různorodé barevné plochy místy připomínající flašinet, varhany či zvukově jedinečné (témbrové) filtry syntezátorů. Dirigentu Patriku Červákovi stejně jako celému souboru nelze nic vytknout. Od samého začátku bylo cítit vzájemné napojení mezi dirigentem a interprety, jež do samého konce byly naprosto soustředění a vtáhnutí do vlastní hry. Poklonu si zaslouží sopranistka Jana Vondrů, která věrohodně, pěvecky i herecky přirozené ztvárnila hlavní postavu, co se týče psychologické a emoční roviny. Protagonistka vytvořila zoufalou, hysterickou, poblázněnou a absolutně zamilovanou ženu topící se ve vlastní úzkosti. Vyzdvihla veškeré lidské vlastnosti, myšlenky a rozpoložení, s nimiž skladatel v opeře pracuje a na které v průběhu monodramatu opakovaně poukazuje. Celé provedení dotahoval k dokonalosti light-design Andreje Ferencze – jako příklad zmiňme blikající žárovky při výpadku spojení během telefonátu.

Do detailu promyšlená koncepce, smysl dávající dramaturgie a výtečné výkony mladých umělců (studentů) učinili z toho koncertu bezesporu jeden z vrcholů festivalu Moravský podzim.

Program:

BRUCE HAMILTON
Interzones pro vibrafon a zvukový pás

CASEY CANGELOSI
A Cool Garget pro tamburínu a zvukový pás

GENE KOSINSKI, TIM BROSCIOUS
360 pro dva hráče na bicí nástroje

ANDY AKIHO
to wALk Or ruN in wEst harlem pro soubor bicích nástrojů

FRANCIS POULENC / arr. MARTIN OPRŠÁL
La Voix humaine (Lidský hlas) pro soprán a soubor bicích nástrojů

Jana Vondrů soprán
Percussion Ensemble JAMU (Lenka Titzová, Martin Kučík, Filip Zázvorka, David Paša, Jakub Kub, Adéla Spurná, Anežka Nováková)

pedagogické vedení Martin Opršál
Dominik Gál klavír
dirigent Patrik Červák

režie Zuzana Fischer
light-design Andrej Ferencz

Pátek 20. října 2023 v 19 h, Divadlo na Orlí

Foto archiv Moravského podzimu

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce

Festival Špilberk pořádá Filharmonie Brno již rovné čtvrt století na konci srpna na nádvoří stejnojmenného hradu. Čtyři hudební večery pod širým nebem divákům nabízí výběr koncertů z řad klasické, filmové, počítačové, ale často i jazzové či jiné hudby. Jedná se tak o rozmanitý mix interpretů a repertoárů s často příjemnou, letně uvolněnou atmosféru. Letošním velkým a předem vyprodaným tahákem byl středeční večer 21. srpna plný melodií z filmů Jamese Bonda v režii Českého národního symfonického orchestru pod taktovkou světově uznávaného dirigenta, skladatele a aranžéra Stevena Mercuria. V průběhu koncertu se posluchačům také představili zpěváci Sára MilfajtováVendula Příhodová a David Krausvíce

V rámci svého evropského turné přijal do Brna pozvání tchajwanský sbor Taipei Philharmonic Chamber Choir (dále TPCC) fungující pod vedením uměleckého vedoucího a sbormistra Dr. YuChung Johnny Ku. Koncert proběhl v pondělí 13. srpna v sále nově zrekonstruovaného hotelu Passage.  více

Devátý ročník čtyřdenního mezinárodního a multižánrového hudebního festivalu Maraton hudby Brno oficiálně zahájil čtvrteční koncert v brněnském Sono centru. Více než tří hodinovou akci otevřel jazzový akordeonista Vincent Peirani, rezidenční umělec letošního ročníku, se svým uskupením Jokers. Druhá půle večera patřila estonskému duu Puuluupvíce

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Festival Concentus Moraviae nabízí nejen zajímavá místa, ale také interprety. Výjimku v konceptu tvořil open air koncert konaný ve čtvrtek 13. června na náměstí 1. května v Kuřimi, který byl propojen s městskými oslavami. V podvečer se v hodinovém vstupu publiku představilo české těleso Epoque Quartet v obsazení David PokornýVladimír Klánský (housle), Alexey Aslamas (viola), Vít Petrášek (violoncello), které mnozí znají z televizního pořadu Star dance. Kuřim však v tomto roce není jediným oslavencem, jelikož i samotné kvarteto letos slaví 25 let svého působení.  více

Když se hovoří o českém funku, je nemožné nezmínit osobnost producenta, klávesisty a zpěváka Romana Holého, který je neodmyslitelně spjat jak s mnoha hudebními projekty, tak se současnou populární hudební scénou. V současné době živě vystupuje především s kapelami Monkey Business a J.A.R., bez kterých si lze český funk jen stěží představit. Obě kapely vystoupily v rámci Gregoryfestu 2024 ve čtvrtek 13. června v Amfiteátru Starý pivovar v brněnských Řečkovicích.  více

V duchu myšlenky, že Brno a folklor patří k sobě, proběhl ve čtvrtek 6. června Happening Roku folklorních souborů. Událost uspořádala Kancelář Brno město hudby UNESCO ve spolupráci se spolkem Brněnsko tančí a zpívá. Akce se tak stala součástí dlouhodobého projektu, který si předsevzal zmapovat amatérskou hudební scénu v Brně, a to nejen folklorní. V minulém roce Brno město hudby obdobným způsobem oslovilo pěvecké sbory, v budoucnu to budou například garážové kapely. Dokládá tak pestrost brněnské hudební scény nejen na úrovni profesionálních těles, ale i nadšených laiků, pro které je muzika neoddělitelnou součástí života.  více

Spolek Brněnsko tančí a zpívá a TIC Brno uspořádali 6. června 49. ročník přehlídky Brněnsko tančí a zpívá. Program koncentrovaný do jednoho dne byl nabitější, než v předchozích letech. Podtitul Rok folklorních souborů byl vypůjčen od stejnojmenného projektu kanceláře Brna města hudby UNESCO.  více

Ještě před rokem bychom v Nové synagoze ve Velkém Meziříčí nalezli asijskou tržnici. Jmenované město se však rozhodlo budovu odkoupit a začalo ji využívat důstojněji. Při právě probíhajícím festivalu Concentus Moraviae posluchači mohli ve středu 5. června tuto památku navštívit a vyslechnout si zde komorní koncert zpěvačky a houslistky Ivy Bittové, jejího ženského sboru Babačka s muzikanty Jakubem Jedlinským (akordeon) a Pavlem Fischerem (housle).  více

Večernímu koncertu Ensemble Opera Diversa s názvem Tvář vody, který se uskutečnil 4. června ve venkovním prostoru (atrium) Moravské zemské knihovny Brno, předcházela dopolední beseda profesora Miloše Štědroně a docenta Vladimíra Maňase z Ústavu hudební vědy Masarykovy univerzity. Oba jmenovaní si připravili poutavé povídání na téma vodního živlu v umění (od gregoriánského chorálu až po počátek 20. století), jež bylo zakončeno ukázkou edice a poslechem nahrávky Janáčkovy symfonie Dunaj. V rámci koncert pod taktovkou Gabriely Tardonové inspirovaném tématem vody zazněly jedna světová a tři české premiéry. Jako sólistka se divákům představila harfistka Dominika Kvardovávíce