Lidský hlas na Moravském podzimu – zážitek plný mladého elánu

22. říjen 2023, 10:00
Lidský hlas na Moravském podzimu – zážitek plný mladého elánu

Druhý večer studentského festivalu Nový svět Moravského podzimu umožnil divákům nahlédnout do světa rytmů, barev i všednosti jednoho románku. V pátek 20. října se v Divadle na Orlí představili posluchači Katedry bicích nástrojů Hudební fakulty JAMU účinkující v souboru Percussion Ensemble JAMU, jehož uměleckým vedoucím je Martin Opršál. V druhé části večera se společně s ansámblem představili zpěvačka Jana Vondrů a dirigent Patrik Červák v monodramatu Francise Poulenca.

Jednoduchá scéna byla nasvícená minimem světel, uprostřed tři žárovky, jeden věšák s telefonem, na horizontu plátno tvořící šedou clonu a všude v prostoru bicí nástroje. Takto komorně a jednoduše vypadalo jeviště. Dramaturgie první půle večera byla dokonalá. Vše dávalo naprostý smysl, jednotlivá hudební čísla na sebe plynule navazovala a samotní hráči si během vystoupení drželi své role. Celý koncert začal stínohrou, kdy Adéla Spurná s tamburínou v ruce rozvlnila plátno, postupně přešla ke stojanu a zvedla telefon. Její kolega David Paša se připojil, společně „na drátě“ prošli před diváky a nechali telefonní linku zapojenou. S touto symbolikou se Adéla Spurná vytratila z jeviště a hudební produkce mohla začít.

lidsky_hlas_2023_MP_02

Interzones pro vibrafon a zvukový pás (dnes v digitálním formátu) amerického skladatele Bruce Hamiltona (*1966) v sobě kombinuje ambientní zvukové plochy a části vycházející z konvenčních žánrů (jazz, elektroakustická hudba, rock aj.). Skladatel z jednotlivých vrstev ve výsledku skládá zvukovou koláž. Napojený na nahrávku byl samotný vibrafonový part nastudovaný Davidem Pašou, který se s ní místy doplňuje, místy jí imituje, či přebírá vůdčí pozici a ve výsledku tvoří jakýsi způsob dialogu. David Paša jako interpret však neměl jednoduchou úlohu. Jeho hlavními orientačními body v notovém zápisu byla rytmická vodítka vyznačená ve vrchní osnově nahrávky, a bylo tedy zapotřebí vnímat i samotný track znázorněný na počítačové obrazovce před vibrafonem. Hráč ale tuto výzvu zvládl s bravurou. Jeho hře dominovala přesnost, výborná koordinace pohybů a naprosté sladění se s nahrávkou. Sólista potvrdil své muzikantské kvality i v oblasti rytmiky, frázování či výstavby skladby.

Ke konci úvodní kompozice se na scéně opět objevila Adéla Spurná s tamburínou. Jako by šla svého kolegu zkontrolovat a podívat se, jak mu to jde. Aby však nebyla zahanbena, posluchačům nabídla výtečný exkurz do světa technik hry na tamburínu v díle A Cool Garget skladatele, pedagoga a perkusionisty Caseyho Cangelosiho (*1982). Tento muž je nazýván „Paganinim perkusí“ a za své skladby získal řadu ocenění. I on v díle A Cool Garget propojuje zvukovou stopu (pás) s akustickými vlastnostmi nástroje. Provedené dílo přítomné zavedlo do světa her – konzolí a techniky. Pro většinu diváků bylo velkým zážitkem dívat se na perkusionistku a to s jakou lehkostí, přesností a přesvědčením tamburínu ovládla.

lidsky_hlas_2023_MP_03

I v tomto případě se na konci skladby objevili další interpreti – Lenka Titzová a David Paša – aby na svou kolegyni navázali hudebním vstupem, který představovala kompozice 360 pro dva hráče od Quey Percussion Duo: Gene Koshinski (*1980) a Tim Broscious (*1980). Název díla je odvozen od krouživého pohybu tvořícího úhel 360 stupňů v korpusu bubnu, který oba hudebníci sdílí. Každý z hráčů má kolem sebe stejnou obsadu bicích – zmíněný korpus, dále sdílený kopák, činely a malý bubínek. Strukturu skladby lze označit za kontrapunkt ovlivněný především prvky rockové hudby. Samotný průběh je velmi dynamický, jelikož oba hráči během hry naprosto synchronně zpomalí i zrychlí, což představuje velmi efektní a technicky náročný prvek. Za barevnou a zvukovou rozmanitostí pak stojí jednotlivé pomůcky, se kterými hudebníci pracují. Z těch nejzajímavějších jmenujme basový smyčec, s nimž při hře o činely Lenka Titzová utvářela zvuk podobný pile, metličky či lízátko.

Signifikantní zvuk tvořený točivými pohyby nebyl pouze hlavním rysem kompozice 360, ale stalo se z něj také pojítko, během kterého se na prknech divadla divákům postupně ukázali i zbylí členové souboru Percussion Ensemble JAMU s hostujícím klavíristou Dominikem Gálem. Vrcholem první části koncertu se stalo aranžmá písně to wALk Or ruN in wEst harlem z pera Andy Akiho (*1979) vzniklé na objednávku Dave Hall pro Percussion Ensemble z University Nebraska. Rytmicko-melodické motivy prostupující všemi nástroji se velmi pozvolna mění. Skladbu tvoří několik úseků, v nichž se postupně zahušťuje faktura. Ojedinělý témbr dotváří nejen soubor bicích nástrojů, ale také přítomnost klavírního partu. Provedení v podání studentů JAMU bylo plné energie a tanečnosti, jež rozhýbala i samotné publikum. Po posledních tónech a následných ovacích opět přišel krásně promyšlený dramaturgický moment – bicistka Adéla Spurná vzala položený telefon a zpátky jej zavěsila na věšák jako symbol ukončení předváděného děje.

Lidský hlas je psychologické monodrama francouzského skladatele a člena pařížské šestky Francise Poulenca (1899–1963). Krátká opera psaná na libreto Jeana Cocteaua zachycuje mladou ženu, kterou ztvárnila zpěvačka Jana Vondrů, opuštěnou milencem, s nímž si naposledy telefonuje. Její psychické rozpoložení a zoufalá situace ji dožene k sebevraždě. Díky jevištní nenáročnosti lze operu provozovat také koncertně. Operní režisérka Zuzana Fischer vznesla dotaz, zda by monodrama mohlo existovat v komorní verzi čistě pro sólový soprán a bicí nástroje, což zaujalo Martina Opršála. Po delším rozvažování nakonec během lockdownu vznikla úprava pro sedm hráčů, obsluhující dvě skupiny nástrojů. „První skupinu tvoří kovové nástroje s možností dozvuku – základem jsou dva vibrafony a zvonkohra, jejichž zvuk rozšiřují v diskantu krotaly a v basové poloze spolu s tympány alternativně velké thajské gongy, pokud jsou k dispozici. …Druhá skupina zahrnuje krátce znějící dřevěné nástroje, konkrétně dvě velké marimby obsluhované třemi hráči, ale také xylofon, jenž je kromě ostrého „telefonního“ zvuku využit i na rozšíření měkké barvy marimb.“ píše o svém aranžmá autor. Nutno dodat, že tato verze Lidského hlasu i přes svá instrumentační specifika citlivě a decentně zachází s barevností a harmonií, jež známe z originálu. Nevytrácí se v ní ani stylovost, respektive kompoziční jazyk charakteristický pro Poulenca a naopak v ní můžeme zaznamenat různorodé barevné plochy místy připomínající flašinet, varhany či zvukově jedinečné (témbrové) filtry syntezátorů. Dirigentu Patriku Červákovi stejně jako celému souboru nelze nic vytknout. Od samého začátku bylo cítit vzájemné napojení mezi dirigentem a interprety, jež do samého konce byly naprosto soustředění a vtáhnutí do vlastní hry. Poklonu si zaslouží sopranistka Jana Vondrů, která věrohodně, pěvecky i herecky přirozené ztvárnila hlavní postavu, co se týče psychologické a emoční roviny. Protagonistka vytvořila zoufalou, hysterickou, poblázněnou a absolutně zamilovanou ženu topící se ve vlastní úzkosti. Vyzdvihla veškeré lidské vlastnosti, myšlenky a rozpoložení, s nimiž skladatel v opeře pracuje a na které v průběhu monodramatu opakovaně poukazuje. Celé provedení dotahoval k dokonalosti light-design Andreje Ferencze – jako příklad zmiňme blikající žárovky při výpadku spojení během telefonátu.

Do detailu promyšlená koncepce, smysl dávající dramaturgie a výtečné výkony mladých umělců (studentů) učinili z toho koncertu bezesporu jeden z vrcholů festivalu Moravský podzim.

Program:

BRUCE HAMILTON
Interzones pro vibrafon a zvukový pás

CASEY CANGELOSI
A Cool Garget pro tamburínu a zvukový pás

GENE KOSINSKI, TIM BROSCIOUS
360 pro dva hráče na bicí nástroje

ANDY AKIHO
to wALk Or ruN in wEst harlem pro soubor bicích nástrojů

FRANCIS POULENC / arr. MARTIN OPRŠÁL
La Voix humaine (Lidský hlas) pro soprán a soubor bicích nástrojů 

Jana Vondrů soprán
Percussion Ensemble JAMU (Lenka Titzová, Martin Kučík, Filip Zázvorka, David Paša, Jakub Kub, Adéla Spurná, Anežka Nováková)

pedagogické vedení Martin Opršál
Dominik Gál klavír
dirigent Patrik Červák

režie Zuzana Fischer
light-design Andrej Ferencz

Pátek 20. října 2023 v 19 h, Divadlo na Orlí

Foto archiv Moravského podzimu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Nejčtenější

Kritika

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce