Lidský hlas na Moravském podzimu – zážitek plný mladého elánu

22. říjen 2023, 10:00
Lidský hlas na Moravském podzimu – zážitek plný mladého elánu

Druhý večer studentského festivalu Nový svět Moravského podzimu umožnil divákům nahlédnout do světa rytmů, barev i všednosti jednoho románku. V pátek 20. října se v Divadle na Orlí představili posluchači Katedry bicích nástrojů Hudební fakulty JAMU účinkující v souboru Percussion Ensemble JAMU, jehož uměleckým vedoucím je Martin Opršál. V druhé části večera se společně s ansámblem představili zpěvačka Jana Vondrů a dirigent Patrik Červák v monodramatu Francise Poulenca.

Jednoduchá scéna byla nasvícená minimem světel, uprostřed tři žárovky, jeden věšák s telefonem, na horizontu plátno tvořící šedou clonu a všude v prostoru bicí nástroje. Takto komorně a jednoduše vypadalo jeviště. Dramaturgie první půle večera byla dokonalá. Vše dávalo naprostý smysl, jednotlivá hudební čísla na sebe plynule navazovala a samotní hráči si během vystoupení drželi své role. Celý koncert začal stínohrou, kdy Adéla Spurná s tamburínou v ruce rozvlnila plátno, postupně přešla ke stojanu a zvedla telefon. Její kolega David Paša se připojil, společně „na drátě“ prošli před diváky a nechali telefonní linku zapojenou. S touto symbolikou se Adéla Spurná vytratila z jeviště a hudební produkce mohla začít.

lidsky_hlas_2023_MP_02

Interzones pro vibrafon a zvukový pás (dnes v digitálním formátu) amerického skladatele Bruce Hamiltona (*1966) v sobě kombinuje ambientní zvukové plochy a části vycházející z konvenčních žánrů (jazz, elektroakustická hudba, rock aj.). Skladatel z jednotlivých vrstev ve výsledku skládá zvukovou koláž. Napojený na nahrávku byl samotný vibrafonový part nastudovaný Davidem Pašou, který se s ní místy doplňuje, místy jí imituje, či přebírá vůdčí pozici a ve výsledku tvoří jakýsi způsob dialogu. David Paša jako interpret však neměl jednoduchou úlohu. Jeho hlavními orientačními body v notovém zápisu byla rytmická vodítka vyznačená ve vrchní osnově nahrávky, a bylo tedy zapotřebí vnímat i samotný track znázorněný na počítačové obrazovce před vibrafonem. Hráč ale tuto výzvu zvládl s bravurou. Jeho hře dominovala přesnost, výborná koordinace pohybů a naprosté sladění se s nahrávkou. Sólista potvrdil své muzikantské kvality i v oblasti rytmiky, frázování či výstavby skladby.

Ke konci úvodní kompozice se na scéně opět objevila Adéla Spurná s tamburínou. Jako by šla svého kolegu zkontrolovat a podívat se, jak mu to jde. Aby však nebyla zahanbena, posluchačům nabídla výtečný exkurz do světa technik hry na tamburínu v díle A Cool Garget skladatele, pedagoga a perkusionisty Caseyho Cangelosiho (*1982). Tento muž je nazýván „Paganinim perkusí“ a za své skladby získal řadu ocenění. I on v díle A Cool Garget propojuje zvukovou stopu (pás) s akustickými vlastnostmi nástroje. Provedené dílo přítomné zavedlo do světa her – konzolí a techniky. Pro většinu diváků bylo velkým zážitkem dívat se na perkusionistku a to s jakou lehkostí, přesností a přesvědčením tamburínu ovládla.

lidsky_hlas_2023_MP_03

I v tomto případě se na konci skladby objevili další interpreti – Lenka Titzová a David Paša – aby na svou kolegyni navázali hudebním vstupem, který představovala kompozice 360 pro dva hráče od Quey Percussion Duo: Gene Koshinski (*1980) a Tim Broscious (*1980). Název díla je odvozen od krouživého pohybu tvořícího úhel 360 stupňů v korpusu bubnu, který oba hudebníci sdílí. Každý z hráčů má kolem sebe stejnou obsadu bicích – zmíněný korpus, dále sdílený kopák, činely a malý bubínek. Strukturu skladby lze označit za kontrapunkt ovlivněný především prvky rockové hudby. Samotný průběh je velmi dynamický, jelikož oba hráči během hry naprosto synchronně zpomalí i zrychlí, což představuje velmi efektní a technicky náročný prvek. Za barevnou a zvukovou rozmanitostí pak stojí jednotlivé pomůcky, se kterými hudebníci pracují. Z těch nejzajímavějších jmenujme basový smyčec, s nimž při hře o činely Lenka Titzová utvářela zvuk podobný pile, metličky či lízátko.

Signifikantní zvuk tvořený točivými pohyby nebyl pouze hlavním rysem kompozice 360, ale stalo se z něj také pojítko, během kterého se na prknech divadla divákům postupně ukázali i zbylí členové souboru Percussion Ensemble JAMU s hostujícím klavíristou Dominikem Gálem. Vrcholem první části koncertu se stalo aranžmá písně to wALk Or ruN in wEst harlem z pera Andy Akiho (*1979) vzniklé na objednávku Dave Hall pro Percussion Ensemble z University Nebraska. Rytmicko-melodické motivy prostupující všemi nástroji se velmi pozvolna mění. Skladbu tvoří několik úseků, v nichž se postupně zahušťuje faktura. Ojedinělý témbr dotváří nejen soubor bicích nástrojů, ale také přítomnost klavírního partu. Provedení v podání studentů JAMU bylo plné energie a tanečnosti, jež rozhýbala i samotné publikum. Po posledních tónech a následných ovacích opět přišel krásně promyšlený dramaturgický moment – bicistka Adéla Spurná vzala položený telefon a zpátky jej zavěsila na věšák jako symbol ukončení předváděného děje.

Lidský hlas je psychologické monodrama francouzského skladatele a člena pařížské šestky Francise Poulenca (1899–1963). Krátká opera psaná na libreto Jeana Cocteaua zachycuje mladou ženu, kterou ztvárnila zpěvačka Jana Vondrů, opuštěnou milencem, s nímž si naposledy telefonuje. Její psychické rozpoložení a zoufalá situace ji dožene k sebevraždě. Díky jevištní nenáročnosti lze operu provozovat také koncertně. Operní režisérka Zuzana Fischer vznesla dotaz, zda by monodrama mohlo existovat v komorní verzi čistě pro sólový soprán a bicí nástroje, což zaujalo Martina Opršála. Po delším rozvažování nakonec během lockdownu vznikla úprava pro sedm hráčů, obsluhující dvě skupiny nástrojů. „První skupinu tvoří kovové nástroje s možností dozvuku – základem jsou dva vibrafony a zvonkohra, jejichž zvuk rozšiřují v diskantu krotaly a v basové poloze spolu s tympány alternativně velké thajské gongy, pokud jsou k dispozici. …Druhá skupina zahrnuje krátce znějící dřevěné nástroje, konkrétně dvě velké marimby obsluhované třemi hráči, ale také xylofon, jenž je kromě ostrého „telefonního“ zvuku využit i na rozšíření měkké barvy marimb.“ píše o svém aranžmá autor. Nutno dodat, že tato verze Lidského hlasu i přes svá instrumentační specifika citlivě a decentně zachází s barevností a harmonií, jež známe z originálu. Nevytrácí se v ní ani stylovost, respektive kompoziční jazyk charakteristický pro Poulenca a naopak v ní můžeme zaznamenat různorodé barevné plochy místy připomínající flašinet, varhany či zvukově jedinečné (témbrové) filtry syntezátorů. Dirigentu Patriku Červákovi stejně jako celému souboru nelze nic vytknout. Od samého začátku bylo cítit vzájemné napojení mezi dirigentem a interprety, jež do samého konce byly naprosto soustředění a vtáhnutí do vlastní hry. Poklonu si zaslouží sopranistka Jana Vondrů, která věrohodně, pěvecky i herecky přirozené ztvárnila hlavní postavu, co se týče psychologické a emoční roviny. Protagonistka vytvořila zoufalou, hysterickou, poblázněnou a absolutně zamilovanou ženu topící se ve vlastní úzkosti. Vyzdvihla veškeré lidské vlastnosti, myšlenky a rozpoložení, s nimiž skladatel v opeře pracuje a na které v průběhu monodramatu opakovaně poukazuje. Celé provedení dotahoval k dokonalosti light-design Andreje Ferencze – jako příklad zmiňme blikající žárovky při výpadku spojení během telefonátu.

Do detailu promyšlená koncepce, smysl dávající dramaturgie a výtečné výkony mladých umělců (studentů) učinili z toho koncertu bezesporu jeden z vrcholů festivalu Moravský podzim.

Program:

BRUCE HAMILTON
Interzones pro vibrafon a zvukový pás

CASEY CANGELOSI
A Cool Garget pro tamburínu a zvukový pás

GENE KOSINSKI, TIM BROSCIOUS
360 pro dva hráče na bicí nástroje

ANDY AKIHO
to wALk Or ruN in wEst harlem pro soubor bicích nástrojů

FRANCIS POULENC / arr. MARTIN OPRŠÁL
La Voix humaine (Lidský hlas) pro soprán a soubor bicích nástrojů 

Jana Vondrů soprán
Percussion Ensemble JAMU (Lenka Titzová, Martin Kučík, Filip Zázvorka, David Paša, Jakub Kub, Adéla Spurná, Anežka Nováková)

pedagogické vedení Martin Opršál
Dominik Gál klavír
dirigent Patrik Červák

režie Zuzana Fischer
light-design Andrej Ferencz

Pátek 20. října 2023 v 19 h, Divadlo na Orlí

Foto archiv Moravského podzimu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Poslední letošní orchestrální koncert Ensemblu Opera Diversa, uvedený pod názvem Double Concerto, kladl důraz na speciální vztah mezi tímto souborem a slovenským, v Brně působícím houslistou Milanem Paľou (*1982). Toto propojení bylo na úterním koncertu v Domě umění zdůrazněno nejen v obvyklé rovině interpretační, ale Paľa se tentokrát publiku představil v trojroli houslisty, violisty a skladatele. Orchestr pod vedením Mariána Lejavy, který se souborem navázal spolupráci po roční odmlce, provedl světovou premiéru Paľova koncertu pro housle a smyčce Ossth (2019).  více

Poslední operní premiérou Národního divadla Brno uvedenou v tomto roce se stal titul Hurvínek prodává nevěstu, který vznikl v koprodukci s Divadlem Spejbla a Hurvínka. Premiéra pokračuje v tematickém zaměření spojeném s rokem české hudby a odehrála se 24. listopadu ve velkém sále divadla Reduta.  více

Čtvrtečním koncertem s titulem Bruckneriana odstartovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese abonentní řadu Filharmonie v divadle I. Orchestr provedl skladby Antona Brucknera a Stanisława Skrowaczewského, polsko-amerického dirigenta a skladatele, který se Brucknerovu dílu celoživotně věnoval. Před publikum nastoupili hráči s karmínovými šerpami s nápisem Hraju forte!, čímž se připojili k iniciativě Nenechme kulturu utichnout, která upozorňuje na podfinancování kultury a staví se proti vládnímu plánu investovat v příštím roce do kultury pouhých 0,64 % státního rozpočtu a vzdaluje se tak čím dál více svému slibu vydávat alespoň jedno procento.  více

Nejnovější produkcí Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stala Korunovace Poppey italského skladatele přelomu renesance a baroka Claudia Monteverdiho a libretisty Giovanniho Francesca Busenella. Tato Monteverdiho poslední opera měla premiéru v roce 1643 při benátském karnevalu a je jednou z prvních oper, které námět čerpaly z reálných historických událostí. V Divadle na Orlí mělo nové nastudování, v režii Vladimíra Johna, který poněkud upravil obsazení a několik rolí sloučil, premiéry 18. a 19. listopadu 2023. V hlavních rolích během první reprízy 21. listopadu vystoupili Jana Tajovská Krajčovičová (Agripina), Zuzana Jeřábková (Nerone), Zuzana Badárová (Poppea), Anna Zedníčková (Ottavia), Laura Uhorskaiová (Ottone), Václav Jeřábek (Seneca), Michael Robotka (Arnalta), Pavel Valenta (Lucano, Nutrice, 1. voják, 1. Senekův žák), Vladislav Agamuradov (Liberto, Console, 2. voják, 2. Senekův žák), Denis Zjatik (Mercurio, Littore, Tribuno, 3. Senekův žák), Nela Drozdová (Fortuna, Valleto), Veronika Zaplatilová (Virtu, Drusilla) a Petra Burgetová (Amore, Damigella).  více

Britská skupina The Beatles je širokou veřejností i mnohými hudebními kritiky považována za jednu z nejúspěšnějších, nejvlivnějších a nejpokrokovějších kapel všech dob. Zájem o jejich hudbu neochabuje ani po více než půl století od rozpadu legendy a vydání posledního alba Let It Be v roce 1970. Což mj. potvrzuje výběr písní na novém albu kytaristy, pedagoga a publicisty Milana Bátora, který na svoje nově vzniklé LP I Beatles nahrál osmnáct písní této čtyřky v úpravě pro sólovou kytaru z pera italského kytaristy a skladatele Maria Gangiho. Brněnský křest alba proběhl v pondělí 20. 11. ve vile Löw-Beer, tedy týden po křtu ostravském.  více

Pod Filharmonií Brno již devět sezón funguje projekt Orchestrální akademie Filharmonie Brno (OAFB) umožňující mladým talentovaným hudebníkům získat orchestrální praxi v profesionálním tělese. Touto cestou si orchestr vychovává další generace hráčů, ať už stálých či externích. Působení zde však dává mladistvým také příležitost ukázat svůj um v komorní hudbě a v koncertní řadě s názvem Mladá krev aneb Hudba zblízka. Její první sezónní koncert se konal ve středu 15. listopadu v Besedním domě.  více

Baladas da Luta, Bojové balady, je název šestého alba brazilské zpěvačky Mariany Da Cruz a její švýcarsko-brazilské kapely Da Cruz. Jde o kombinaci moderní hudby, která spojuje latinskoamerickou tradici a současné elektronické prvky, se silnými texty. V nich autorka bojuje za práva žen, vymezuje se proti diktaturám a konkrétně kritizuje atmosféru, jaké se v Brazílii vytvořila za vlády dnes už bývalého autoritářského prezidenta Bolsonara. Skupina Da Cruz vystoupila v srpnu 2023 na festivalu Brasil Fest Brno. Rozhovorem, který jsme po skončení jejich koncertu na Zelném trhu pořídili, se k tomuto festivalu vracíme. Odpovídají zpěvačka Mariana Da Cruz a hráč na klávesové nástroje a producent Ane Hebeisn, vystupující jako Ane H.  více

První abonentní koncert 68. filharmonické sezony se nesl v duchu oslav. Ve čtvrtek se v Besedním domě připomínalo významné životní jubileum brněnského skladatele, sbormistra a ředitele Českého filharmonického sboru Brno Petra Fialy (*1943). Na koncertě zazněla dvě oslavencova díla, z toho v prvním případě dokonce světová premiéra Pocta Leoši Janáčkovi vzniklá na objednávku Filharmonie Brno a Nadace Leoše Janáčka, v podání Filharmonického dechového kvinteta Brno, varhaníka Petra Kolaře a Filharmonie Brno, kterou řídil Robert Kružík. Druhá půle večera patřila jinému jubileu a sice 190. výročí narození Johannese Brahmse (1833–1897), na jehož počest zazněl Koncert a moll pro housle a violoncello v nastudování Romana Patočky (housle) a Václava Petra (violoncello) za doprovodu Filharmonie Brno.  více

Román Doktor Faustus německého spisovatele a nositele Nobelovy ceny za literaturu Thomase Manna se stal inspiračním východiskem Brno Contemporary Orchestra v čele s dirigentem Pavlem Šnajdrem pro uspořádání stejnojmenného koncertu v neděli 5. listopadu v bývalé pitevně dnešní Fakulty výtvarných umění Vysokého učení technického v Brně (FaVU VUT). Hlavní postava knihy, skladatel Adrian Leverkühn, trpí zákeřnou nemocí (zastupující Faustova Mefistofela), která ho dovede až k šílenství a přesvědčení o krizi evropské kultury – hudby především. V zoufalství je Leverkühn ochoten přistoupit i na smlouvu s ďáblem, když pro něj bude znamenat schopnost dále tvořit. Svými skladbami však popírá dosavadní vývoj. O hledání dokonalosti v hudbě, popírání všech předchozích funkčních principů a postavení racia – logiky a přísné matematiky do popředí se snažili také skladatelé, jejichž díla na koncertě zazněla v podání jmenovaného ansámblu a zpěvaček Ireny Troupové (soprán), Sylvy Čmugrové (mezzosoprán).  více

Janáček na start! – tak se jmenoval koncert u příležitosti programového představení 9. ročníku Mezinárodního operního a hudebního festivalu Janáček Brno 2024. Mahenovo divadlo se v sobotu 4. listopadu zaplnilo nejen festivalovými fanoušky, ale také zahraničními novináři, politiky a významnými osobnostmi z oblasti kultury. Kromě hudebních děl posluchačům nabídl řadu zvučných jmen – Kateřina Kněžíková (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Josef Špaček (housle) a v neposlední řadě Robert Kružík, který se v rámci večera představil jak v roli dirigenta řídícího Orchestr Janáčkovy Opery NdB, tak i violoncellisty.  více

Muzikálová komedie The Addams Family se stala poslední novinkou na Hudební scéně Městského divadla Brno. Diváky čeká ironická, lehce morbidní a lákavě hororová podívaná pro celou rodinu. Vznikla hudební inscenace, která servíruje slavný popkulturní fenomén dneška, dále velkou dávku nadsázky i chytlavých melodií. A o tom že je po této švihlé famílii divácký hlad, svědčí i fakt, že je třicet nabízených repríz bezmála vyprodáno…  více

Komorní Koncert premiér III navázal na linii započatou na podzim roku 2021. Program byl složen výhradně ze světových premiér děl autorů, kteří byli osloveni uskupením ConTRIOlogy. Až na výjimku v podobě ...con un oir... bolivijského skladatele Elgara Alandii, zazněly 26. října ve sklepní scéně Divadla Husa na provázku skladby českých autorů: Matouše Hejla, Iana Mikysky, Vojtěcha Dlaska a Tomáše Vtípila. Uskupení ConTRIOlogy, ve složení Jana Vondrů – zpěv, Žaneta Vítková – akordeon a Michal Grombiřík – cimbál, se zrodilo v roce 2016 v prostředí Janáčkovy akademie múzických umění a zaměřuje se na interpretaci soudobé klasické hudby a volnou improvizaci.  více

Jak zní propojení starých a novodobých nástrojů se soudobým hudebním jazykem předvedl v Červeném kostele sbor Ensemble Versus za doprovodu tělesa Ensemble Opera Diversa pod taktovkou Gabriely Tardonové. Dramaturgická linie úterního večera se nesla v duchu spojení díla Carla Gesualda da Venosy (1566–1613) a světové premiéry skladby Exsultet kmenového autora Ondřeje Kyase (*1979), která v sobě nese i party psané pro cink (Radovan VašinaJan Klimeš), trombón (Pavel Novotný) a theorbu (Marek Kubát).  více

Jednotka akademického rapu známá spíše pod zkratkou J.A.R. vydala v červnu letošního roku, po více než šesti letech od poslední desky, dlouho očekáváné album Jezus Kristus Neexistus? a na podzim vyjela na turné s názvem Co tě nezabije, to tě zmrzačí. Zahajovací koncert se uskutečnil 19. října v brněnském klubu Fléda. Jelikož byl ale velmi rychle vyprodaný, kapela se spolu s pořadateli dohodla na přidání reprízy o dva dny později.  více

Hudební festival Moravský podzim včera nabídnul poslední koncert. Návštěvníkům letos předložil pestrý program opírající se o myšlenku zvýraznění pozapomenutých děl či méně známých autorů z řad staré i nové hudby. Festival svým paralelním projektem Nový svět Moravského podzimu také poukázal na mladé talenty, které na sebe už nyní upozorňují.  více

Nejčtenější

Kritika

Poslední letošní orchestrální koncert Ensemblu Opera Diversa, uvedený pod názvem Double Concerto, kladl důraz na speciální vztah mezi tímto souborem a slovenským, v Brně působícím houslistou Milanem Paľou (*1982). Toto propojení bylo na úterním koncertu v Domě umění zdůrazněno nejen v obvyklé rovině interpretační, ale Paľa se tentokrát publiku představil v trojroli houslisty, violisty a skladatele. Orchestr pod vedením Mariána Lejavy, který se souborem navázal spolupráci po roční odmlce, provedl světovou premiéru Paľova koncertu pro housle a smyčce Ossth (2019).  více