Milan Bátor, vila Löw-Beer a nesmrtelné melodie The Beatles

22. listopad 2023, 19:00

Britská skupina The Beatles je širokou veřejností i mnohými hudebními kritiky považována za jednu z nejúspěšnějších, nejvlivnějších a nejpokrokovějších kapel všech dob. Zájem o jejich hudbu neochabuje ani po více než půl století od rozpadu legendy a vydání posledního alba Let It Be v roce 1970. Což mj. potvrzuje výběr písní na novém albu kytaristy, pedagoga a publicisty Milana Bátora, který na svoje nově vzniklé LP I Beatles nahrál osmnáct písní této čtyřky v úpravě pro sólovou kytaru z pera italského kytaristy a skladatele Maria Gangiho. Brněnský křest alba proběhl v pondělí 20. 11. ve vile Löw-Beer, tedy týden po křtu ostravském.

Hned na začátku představil Bátor autora aranží a publiku sdělil, že jej těší možnost předvést úpravy písní nejlepší kapely všech dob. Na koncertu postupně zazněly všechny skladby, které album nabízí. Celý program odstartovala A Hard Day’s Night ze stejnojmenného alba a filmu. Mezi jednotlivými čísly je pak Bátor krátce představoval a přiblížil tak publiku historii kapely i osudy jednotlivých songů.

V půlce koncertu nastal samotný křest LP, při kterém kytarista zmínil, že se pro tento formát rozhodl, jelikož The Beatles by CD neslušelo. Pozval na pódium kmotry nahrávky Vladislava Bláhu s Tatsianou Drobysh. Bláha mluvil nejprve o samotných Beatles, u kterých vyzdvihnul například skvělou melodiku, přestože jejich hudba nebyla nijak složitá. U samotných aranží chválil, že dokážou přilákat posluchače populární hudby do koncertních sálů a propagovat tak i hudbu klasickou. Po samotném křtu následovalo překvapení v podobě duetu Bátora a Bláhy, kteří spolu zahráli Adagio ze Suity Italiany, autorské skladby Maria Gangiho. Ačkoliv se jednalo o skladbu, která na první pohled do dramaturgie koncertu úplně nezapadala, svým charakterem průběh večera nenarušila. Na začátku spolu kytaristi nebyli úplně sehraní, což se během několika tónů upravilo.

Poté už se Bátor vrátil zpátky k The Beatles a druhou půlku odstartoval písní I’m Happy Just to Dance With You po které následovalo dalších osm písní. Oproti původnímu pořadí na LP a seznamu v programu Milan Bátor prohodil Michelle a Norwegian Wood, což vtipně okomentoval tím, že ani s brýlemi na seznam pořádně neviděl a že by posluchače zrovna o Michelle nerad připravil, neboť ji považuje za jednu z nejkrásnějších písní Brouků. Celý program zakončilo jejich snad nejznámější dílo – Yesterday, po které následoval krátký přídavek v podobě Bátorovy autorské Fantasie na téma české státní hymny. Ačkoliv byla tato úprava hymny velice povedená, ke koncertu se zcela nehodila. Její volba jako přídavku byla poněkud zvláštní.

Gangiho aranže těchto známých melodií s sebou přinášela mnohá úskalí v podobě několika velmi technicky náročných míst, například sledů umělých flažoletů. Milan Bátor se s nimi ovšem velice dobře popasoval a až na pár drobných míst, kdy se všechny tóny neozvaly úplně dobře, byl jeho výkon výborný. Samotné Gangiho úpravy svojí kvalitou lehce kolísaly. Některé fungovaly méně, například All My Loving, Norwegian wood nebo Yesterday, ze kterých aranž udělala „cajdáky“ a písně tak ztratily lehkost originálních verzí. Naopak úpravy Can’t Buy Me Love, Michelle, Penny Lane nebo With a Little Help from My Friends fungovaly naprosto skvěle a nádhernou melodičnost těchto kompozic jen zvýraznily. Tuto kolísavost ovšem není třeba připisovat na vrub Milana Bátora, který se aranží ujal jako interpret a zhostil se jich velice dobře včetně citlivé práce s tempem a dynamikou. Posluchačům nabídnul program, který byl atraktivní jak pro milovníky klasické kytary, tak pro fanoušky The Beatles. Celkovou atmosféru večera podtrhlo umístění do brněnské vily Löw-Beer, která je nejen krásným architektonickým prostorem ale zároveň nabízí, obzvláště pro komorní koncerty, výbornou akustiku.

Program:

A Hard Day’s Night

All My Loving

And I Love Her

Baby’s in Black

Can’t Buy Me Love

From a Window

Girl

Hey Jude

Honey Pie

Mario Gangi: Suite Italiana, Adagio

I’m Happy Just to Dance With You

If I Fell

Let it Be

Norwegian Wood

Michelle

Penny Lane

This Boy

With a Little Help from My Friends

Yesterday

Milan Bátor: Fantazie na téma české státní hymny

Milan Bátor – kytara

pondělí 20. listopadu v 19:00, vila Löw-Beer

Foto Zbyněk Maděryč

Když se zmíní cembalo, většina lidí si představí hudbu starou, zejména barokní. Ač se zdálo, že cembalu po vynálezu kladívkového klavíru odzvonilo, mnozí autoři hudby 20. století pochopili, že se jedná o nástroj, který má sice jiné zvukové vlastnosti než piano, je však stále nástrojem plnohodnotným. Pravdivost této teze se ve čtvrtek 22. února v Besedním domě pokusila dokázat Filharmonie Brno pod vedením německého dirigenta Alexandera Liebreicha. Spolu s věhlasným cembalistou Mahanem Esfahanim provedla tři skladby 20. století, které cembalo postavily do tří různých rolí.  více

Diversní jaro v roce 2024 započalo prvním orchestrálním koncertem Ensemble Opera Diversa pod taktovkou dirigenta Patrika Červáka konaným v Domě pánů z Kunštátu v úterý 20. února. Dramaturgický koncept inspirovaný mýtickými náměty z oblasti antiky, ale také fantazijního světa spisovatele a filologa Johna Ronalda Reuela Tolkiena, netradičně podpořil i improvizovaný videoart tvůrce Tomáše Hrůzy. Sólově za doprovodu orchestru vystoupil kytarista Vít Dvořáčekvíce

Roky končící číslicí čtyři mají pro českou hudbu zásadní význam – kromě předních představitelů klasické hudby, ze kterých lze jmenovat Leoše Janáčka, Josefa Suka či Antonína Dvořáka, slaví svá jubilea také zásadní autoři české nonartificiální hudby jako například Jiří Šlitr či Karel Kryl. Tím nejzásadnějším výročím, které však letošek připadá, je bezesporu 200 let od narození zakladatele moderní české hudby Bedřicha Smetany. Národní divadlo Brno se tedy oslavy spojené s Rokem české hudby rozhodlo v projektu Smetana200 zahájit uvedením nové inscenace Smetanova Dalibora v koprodukci s Welsh National Opera. Představení režíroval David Pountney, jehož práce může být brněnským milovníkům opery známa například z inscenace Z mrtvého domu, která se uskutečnila v rámci festivalu Janáček Brno 2018. O hudební nastudování Dalibora se postaral Tomáš Hanus, který provedení při premiérovém uvedení v pátek 2. února rovněž řídil. Scénu navrhl Robert Innes Hopkins, kostýmy připravila Marie-Jeanne Lecca a světelného designu se ujal Fabrice Kebour. Postavy Smetanovy opery ztvárnili Tomasz Konieczny (Vladislav, král český), Peter Berger (Dalibor z Kozojed), Csilla Boross (Milada), Daniel Kfelíř (velitel stráže Budivoj), David Szendiuch (žalářník Beneš), Ondřej Koplík (Vítek), Jana Šrejma Kačírková (Jitka) a Petr Karas (soudce).  více

Podívat se na jednu z brněnských ikon nezvyklou optikou se snaží nová hudební inscenace Cabaret Janáček. Hudebního génia a inovátora v žánrově neobvyklém projektu propojili arthub Tamuza a Cabaret des Pechés, na jehož komorním jevišti se před diváky u stolků odehrál hodinový průřez Janáčkovým životem s nejznámějšími úryvky z jeho děl. A to vše za se děje za asistence mima, tří pěvců (lyrický a dramatický soprán s barytonem) s pianistkou a vše je navrch hned natřikrát alternováno.  více

Jako romantický muzikál podle bestselleru Johanny Spyri inzeruje Městské divadlo Brno svoji poslední novinku Heidi. Česká premiéra známého „příběhu děvčátka z hor“ ale dopadla všelijak. Nová hudební inscenace je totiž už ve svém originálním muzikálovém zpracování barvotiskovým kýčem, z jehož přeslazené schematičnosti málem až rozbolí zuby. Lineární režie Stanislava Moši tyto sladkobolné valéry v hudebním díle dvou německojazyčných autorů, skladatele a textaře Michaela Schanzeho a scenáristy Hanse Dietera Schreeba, při jeho prvním tuzemském uvedení ještě podtrhla.  více

Co bylo ve Vídni konce 18. a počátku 19. století hráno představila ve čtvrtek 25. ledna v Besedním domě Filharmonie Brno v čele se šéfdirigentem Dennisem Russellem Daviesem. V císařském městě, jakožto jedním z hybatelů kulturních dějin, se scházeli umělci pracující jak pro samotný dvůr nebo dvorskou šlechtu, tak posléze i pro bohaté měšťanstvo. Na programu večera tedy zazněla díla od zvučných jmen jako je Franz Schubert, Ludwig van Beethoven či Vojtěch Matyáš Jírovec. V rámci koncertu se publiku v Schubertových písních také představil německý tenorista Christoph Prégardienvíce

Komorní řada čtyř koncertů Filharmonie Brno nabízí divákům nejen netradiční a často i málo hraná díla, ale také pohled do jednotlivých oddělení orchestru. Výjimkou nebyl ani středeční koncert v Besedním domě, kde se posluchačům představili bicisté z řad členů Filharmonie (Lukáš KrejčíPetr HladíkMaxmilian Jopp), Orchestrální akademie Filharmonie Brno (Anežka NovákováMartin Kučík) a studentů Janáčkovy akademie múzických umění (Adéla Spurná j. h., David Paša j. h., Jakub Kub j. h.). Pod pedagogickým, uměleckým a také dirigentským vedením Martina Opršála hráči nastudovali rozmanitý, technicky i interpretačně náročný program, k němuž si mimo jiné přizvali houslistu Milana Paľuvíce

Mimořádným koncertem pro produkční společnost PARMA recordings doplnil Brno Contemporary Orchestra pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra probíhající sezónu s názvem Neviditelná města. V premiérovém koncertním provedení zahrál šestici kompozic z alba Dimensions Vol. 4, které vyšlo v březnu minulého roku. V neděli v sále ŠVČ Lužánky se tak na programu objevila rozmanitá kolekce děl šesti uznávaných soudobých skladatelů.  více

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie v divadle I nabídnul divákům kompozice českých skladatelů Antonína Dvořáka, Josefa Suka a Bohuslava Martinů. Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka tak ve čtvrtek 11. 1. v Janáčkově divadle obecenstvu připomněla, že letopočet 2024 bude patřit velkolepým oslavám Roku české hudbyvíce

Začátek Roku české hudby oslavila Filharmonie Brno tradičním novoročním koncertem v Janáčkově divadle, kde posluchačům nabídla program složený z děl českých a amerických skladatelů. Výběr skladeb právě z těchto dvou zemí symbolizoval propojení českého tělesa s americkým dirigentem Dennisem Russellem Daviesem, který stojí v čele brněnské filharmonie již šestou sezonu a taktovky se ujal i při tomto vystoupení.  více

Sarah MacDougall je písničkářka původem ze Švédska, která však žije v Kanadě a působí na tamní hudební scéně. Sarah účinkovala na festivalu Maraton hudby Brno 2023 a při té příležitosti jsme s ní natočili rozhovor.  více

Pondělním koncertem s podtitulem Nové mysterium se Brno Contemporary Orchestra pod vedením Pavla Šnajdra rozloučil s končícím rokem a připomněl blížící se Vánoce. V chrámu církve československé husitské v brněnských Tuřanech orchestr zahrál výběr z děl z 20. a 21. století a o přestávce návštěvníky koncertu dokonce pohostil.  více

Jako poslední produkci tohoto roku uvedl Ensemble Opera Diversa pod vedením Gabriely Tardonové světovou premiéru opery Druhé město z pera brněnského skladatele Ondřeje Kyase, který se tentokrát představil také jako libretista. V poloscénickém provedení, které se uskutečnilo 16. prosince v kulturním centru Co.labs se hlavních rolí zhostili Aleš Janiga (A. – hlavní hrdina, zpívaná role), Lukáš Rieger (A. – hlavní hrdina, mluvená role), Jana Vondrů (Alweyra, Klára, sudička), Pavel Slivka (proklatec, prodavač, výčepní, strážce chrámu), Tomáš Chloupek (vrchní, historik, mladík z lodi, štamgast), Aneta Podracká Bendová (dívka z lodi, tajemná dívka, sudička), Michael Robotka (knihovník, chovatel, muž s novinami, štamgast), Alžběta Symerská (číšníkova žena, sudička, Felix) a Libor Skokan (kněz, číšník, štamgast).  více