Na Zelňák znovu dorazila My Fair Lady

23. květen 2022, 12:00
Na Zelňák znovu dorazila My Fair Lady

Už v roce 1999 se režisér a ředitel Městského divadla Brno Stanislav Moša se svým inscenačním týmem rozhodl upravit slavný muzikál My Fair Lady přímo pro brněnské prostředí. Namísto londýnského nářečí cockney použil brněnský hantec, děj zasadil do současnosti a vznikla divácky velmi vyhledávaná inscenace My Fair Lady (ze Zelňáku). Nyní se s odstupem bezmála čtvrtstoletí k oblíbenému titulu brněnské divadlo vrací znovu. A režisérem i autorem úpravy je opět Stanislav Moša, který se nyní rozhodl děj posunout do počátku 20. století. A secesní háv tomuto staronovému titulu sluší.

Nyní však nejde o klasický remake nebo chcete-li repliku inscenace jako tomu bylo nedávno u Mošova Cyrana z Bergeracu. Diváka čeká zcela jiná výprava a tvůrci přiznávají, že ani užitý hantec není identický s tím původně použitým, protože se tato brněnská mluva v čase neustále vyvíjí a mění výrazivo. A další výraznou změnou představuje i samo jeviště; dříve Líza řádila na menší činoherní scéně, nyní útočí na publikum z velkého prostoru hudebních muzikálových produkcí.

Využití brněnského hantecu byla nápaditá záležitost a zcela legitimní postup. I v českém překladu Oty Ornesta se využívá slang žižkovských Pepíků. A někdejších úctyhodných 340 repríz potvrdilo, že diváci na divadle milují lokální reálie, že se jim líbí, když děj na jevišti prosakuje okolním prostředím, které tak důvěrně znají. A scénograf Jaroslav Milfajt tomuto pocitu vyšel plně vstříc. Na hudební scéně stojí kulisy, v nichž poznáte kašnu Parnas či divadlo Reduta na Zelném trhu; jindy uvidíte siluetu Petrova či připomínku proslulého brněnského velkoprůmyslníka a obchodníka s kávou Huberta Lamploty. Secesní střihy, citující kostýmy Andrey Kučerové, jsou hlavně u dam (a nejen v černobílé verzi) holdem nejen době, kdy slavná komediální předloha muzikálu, a tedy Shawův Pygmalion – vznikla, stejně jako proslulému filmovému zpracování. Snoubí se s užitými secesními portály a dodnes tolik přitažlivým dekorem rafinovaně propletených křivek. Výsledkem je jakási přitažlivá retro podívaná, kterou docení nejen Brněnští.

Může za to také opravdu kvalitní hudební nastudování Karla Cóna, přehledná Mošova režie, která se obejde bez samoúčelných excesů, a dále sborové i sólistické výkony. „Dokonalý muzikál“ My Fair Lady, jak je dílo dvojice Frederick Loewe a Alan Jay Lerner často označováno, totiž v této brněnské verzi není žádnou pokrouceninou originálu. Za horizontální oponou skrytý orchestr svižně naservíruje všechny tolik známé hity a radost z této hudby umí posunout do hlediště, které i při menším počtu skrytých muzikantů v tomto soundu pocítí košatost původní partitury.

Moša zase jako zkušený muzikálový režisér umí namíchat kolektivní čísla s individuálními vystoupeními. Díky využívání pojízdných jevištních stolů tady nepůsobí rušivě ani přestavby. Výsledkem je jakoby programově starosvětské, ale divácky přehledné a vstřícné klasické divadlo, které publikum miluje, jak o tom svědčí všech deset vyprodaných popremiérových repríz.

Přirozeným těžištěm i tohoto kusu, který při svém uvedení způsobil rozruch neslýchaným šťavnatým zaklením „bloody ass“ z úst hlavní hrdinky (doslova zatracená prdel), zůstávají logicky protagonisté. Eliška Skálová jako Líza Ďulínková zaujme pečlivě rozvrženou architekturou své role, v níž se přesvědčivě jazykově i mentální přerodí z pouliční holky v krásnou, dobře vychovanou dámu. Moc se mi líbila její intonační práce s hantecem, stejně jako fakt, že svoji proměněnou Lízu ve finále příliš herecky nepřecukrovává. Její protějšek profesor Hradský v podání Petra Štěpána je esencí opravdu výtečného a taktéž přesně dávkovaného komediálního herectví, bravurního zpěvu a vyhrávání detailu. Štěpán přitom Skálovou nijak nepřetlačuje, dává účinný a naplno využitý prostor Janu Mazákovi, který představuje plukovníka Špičku. Lízin otec Alférd Ďulínek je v podání Alana Novotného speciálním komediálním těžištěm inscenace. Pochvalu také zaslouží nejen za pěvecký výkon na kolečkových bruslích Jan Brožek coby Bedřich Škoda-Vrchovský.

Nejsem velkým advokátem divadelních návratů, ale v tomto balení a této vizuální i herecké podobě lze My Fair lady (ze Zelňáku)  i napodruhé věštit opět velkou budoucnost.

Frederick Loewe, Alan Jay Lerner

My Fair Lady (ze Zelňáku)

Hudební komedie podle podle hry G. B. Shawa Pygmalion

Režie a úprava: Stanislav Moša

Překlad do češtiny: Ota Ornest

Překlad do hantecu: Stanislav Moša

Hudební nastudování a dirigenti: Karel Cón, Tony Marko

Úprava hudebního aranžmá: Karel Cón

Scéna: Jaroslav Milfajt

Kostýmy: Andrea Kučerová

Choreografie: Aneta Majerová

Foto archiv MdB

Letošní 27. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae pomalu spěje k velkému finále v podobě společného koncertu flétnisty a rezidenčního umělce Kaspara Zehndera, mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a jejího chotě, klavíristy a dirigenta Sira Simona Rattlea. Na jednom z posledních koncertů vrcholícího festivalu vystoupil v pátek 24. června společně s přáteli – Giovanni Guzzo (housle), Rahel Maria Rilling (housle), Amihai Grosz (viola), Dávid Adorján (violoncello), Wolfgang Klinser (klarinet) a Anaïs Gaudemard (harfa) – právě rezidenční umělec Kaspar Zehnder, který dramaturgii pátečního komorního koncertu v knihovně náměšťského zámku připravil.  více

Ostravská rodačka Nikol Bóková byla dlouho považována za jedinečný talent v oboru vážné hudby. V devíti letech si jako sólová klavíristka zahrála s Janáčkovou filharmonií a studium na konzervatoři a následně na JAMU bylo tedy samozřejmostí. Ale už během studií hudební klasiky se formoval a postupně projevovalo další její nadání a to kompoziční. Spolu se svým triem (Nikol Bóková-klavír, Martin Kocián-kontrabas, Michal Wierzgoń-bicí) nahrála v roce 2019 debutové autorské album Inner Place a ihned se prosadila mezi českou (a vlastně i evropskou) jazzovou elitu. Během covidu následovaly další dva projekty – Unravel (2020) pro stejnou jmenovanou sestavu a loňský Prometheus natočený s mimořádným nasazením v pozoruhodné studiové sestavě. Z ní a z několika následných koncertů (mimo jiné v rámci JazzFestu Brno vloni na podzim) vykrystalizovalo také zcela logické rozšíření jejího tria o univerzálního a empatického kytaristu Davida Dorůžku, Vznikl Nikol Bóková Quartet. V této sestavě se rodilo i nejnovější autorské album Elements, s nímž se pro Nikol a jejího partnera a spolutvůrce Jana Valu otevírá nová tvůrčí etapa.  více

Do prostor atria Filozofické fakulty Masarykovy univerzity na ulici Arne Nováka zavítal 22. června soubor Ensemble Opera Diversa s programem Tance v zahradách, který navázal na loni započatou sérii projektů pod širým nebem. Jako sólisté vystoupili fagotista Pavel Horák a hráč na marimbu Martin Švec. Koncert řídil dirigent Patrik Červák, který před smyčcovým orchestrem Ensemble Opera Diversa stanul vůbec poprvé.  více

Opatství na starém Brně, kde až do své smrti působil Gregor Johann Mendel, skrývá za svými zdmi několik krásných zákoutí. Jedním z nich je i Rajský dvůr, do kterého se vchází nenápadným vchodem vedle Baziliky Nanebevzetí Panny Marie. Ve čtvrtek 16. června tento starobylý prostor s kamennými zdmi hostil úvodní koncert projektu Brno a jeho chrámy. Zahrála na něm Horňácká muzika Petra Mičky a jedinečným způsobem tuto akci zahájila.  více

Dnes, tedy v pátek 17. června, vystoupí v Brně v rámci festivalu Ibérica katalánská písničkářka Magalí Sare. Její aktuální album Eponja je v červnu 2022 na šestém místě prestižního žebříčku World Music Charts Europe, který sestavuje 45 evropských rozhlasových publicistů z alb z celého světa. Jako pozvánku na koncert vám přinášíme recenzi tohoto alba.  více

Po prvním úspěšném koncertu rezidenčního souboru festivalu Concentus Moraviae na zámku ve Slavkově se těleso vedené houslistou Pavlem Fischerem rozšířilo o klavíristku Katyu Apekishevu. V této sestavě v neděli 12. června ve Velkém sále mikulovského zámku představilo mnohým neznámou tvář hudebního jazyka maďarského skladatele Bély Bartóka v podobě jeho Klavírního kvintetu C dur. Spolu s Fischerem a Apekishevou vystoupili také houslistka Markéta Janoušková, violista Diede Verpoest a violoncellista Erich Oskar Hüttervíce

Na tuzemské jazzové scéně stále ještě rezonuje loňské 100. výročí od narození Gustava Broma. Na samém konci roku 2021 vyšel komplet 4 CD Gustav Brom – 100 let, který nabízí průřez repertoárem orchestru od písňové tvorby přes jazz až po průniky k soudobé vážné hudbě. Vedle toho se u téhož vydavatele (Indies Happy Trails) objevilo i album mapující dlouholetou spolupráci Bromova orchestru s Karlem Velebným. Na obou počinech se jako jeden z producentů podílel rozhlasový redaktor a jazzový hudebník a pedagog Jan Dalecký.  více

Mezinárodní hudební festival Concentus Moraviae zavítal ve své sedmadvacetileté existenci již na celou řadu netradičních a jedinečných míst. Nedělní program Homo sapiens – příběh rytmu ve Velkém Meziříčí získal potenciál patřit mezi ty vůbec nejzáslužnější koncerty festivalu. V běžně nepřístupných prostorách Nové synagogy, která již po léta slouží jako centrum levného nákupu, vystoupili 5. června hudebníci OK Percussion Duo – Martin Opršál a Martin Kleibl – společně s hosty a svými studenty Tomášem Javorou a Kryštofem Vašíčkem. Koncert se konal ve spolupráci s Evropským festivalem filosofie, Židovskou obcí Brno a městem Velké Meziříčí. Současně šlo o součást projektu Z obchodního centra ke kulturní komunitěvíce

Letošní 27. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae je sice stále ještě na začátku svého takřka měsíčního programu, přesto se dramaturgicky vůbec nedrží zpátky. Po zahajovacím průletu argentinským a uruguayským tangem v Boskovicích a balkánské hudbě v Ivančicích přivedl festival ve čtvrtek 2. června do atria radnice v Kyjově smyčcové kvarteto Arcadia, které společně s přáteli z Transylvánské filharmonie provedlo Smyčcový oktet C dur rumunského skladatele George Enesca. Kromě členů kvarteta (houslisté Ana TörökRăsvan Dumitru, violista Traian Boală a violoncellista Zsolt Török) tedy vystoupili houslisté Vlad RăceuValentin Șerban, violista Mihai Oșvat a violoncellista Ștefan Cazacu. Záštitu nad koncertem převzala velvyslankyně Rumunska v České republice J. E. Antoaneta Barta.  více

S houslistou Pavlem Fischerem jsme se potkali u metra na Budějovické a cestou k divadlu Dobeška stihli probrat jeho dovolenou v Itálii. Zároveň jsme už naplňovali podtitul letošního ročníku festivalu Concentus Moraviae „Od kořenů k budoucnosti“. Vedle Dobešky, kde hrává divadlo Sklep, totiž stojí takzvaný dřevník, kde už pětatřicet let zkouší Škampovo kvarteto. Pavel Fischer byl zakládajícím členem ansámblu, z něhož odešel v době, kdy sklízel jeden mezinárodní úspěch za druhým. Jak sám říká, lákala ho větší hudební volnost i klidnější život. Na Dobešce ho po našem rozhovoru čekal koncert s violoncellistou Olinem Nejezchlebou a kytaristou Norbim Kovácsem. Začali jsme u něj, i když naším hlavním tématem byla Fischerova rezidence na letošním ročníku Concentu Moraviae.  více

Harafica ovládla středeční večer 25. května brněnskou Flédu. Cimbálová muzika z Uherského Hradiště, která už dávno překročila hranice tohoto města, ale i zdejšího folkloru. Sál byl téměř zaplněn diváky všech generací – od fanoušků v pubertě až po babičky. Dvouhodinový koncert plný pecek, na které jsme u kapely zvyklí, byl okořeněný dávkou zážitků z letošního turné cimbálovky po Americe.  více

Další z řady tematických „výročních“ orchestrálních konceptů Jiřího Kotači pro jeho big band připomněl sto deset let od narození kanadsko-amerického jazzového pianisty, skladatele, kapelníka a především geniálního aranžéra Gila Evanse a jeho úspěšnou spolupráci s legendárním trumpetistou Milesem Davisem na sklonku padesátých let minulého století.  více

Už v roce 1999 se režisér a ředitel Městského divadla Brno Stanislav Moša se svým inscenačním týmem rozhodl upravit slavný muzikál My Fair Lady přímo pro brněnské prostředí. Namísto londýnského nářečí cockney použil brněnský hantec, děj zasadil do současnosti a vznikla divácky velmi vyhledávaná inscenace My Fair Lady (ze Zelňáku). Nyní se s odstupem bezmála čtvrtstoletí k oblíbenému titulu brněnské divadlo vrací znovu. A režisérem i autorem úpravy je opět Stanislav Moša, který se nyní rozhodl děj posunout do počátku 20. století. A secesní háv tomuto staronovému titulu sluší.  více

V dramaturgické linii chrámových koncertů se hudební těleso Ensemble Opera Diversa v úterý 17. května vydalo do prostor nového brněnského kostela blahoslavené Marie Restituty na Lesné. Zde na koncertě s názvem Misericordia představilo duchovní tvorbu současných britských autorů – Davida Matthewse, Jamese MacMillana – v kontrastu k dílům vycházejícím z tradice evropského kontinentálního minimalismu v podobě skladeb lotyšského autora Pēterise Vaskse a slovenského skladatele Lukáše Borzíka. Kromě instrumentalistů orchestru Ensemble Opera Diversa a sboru Ensemble Versus pod vedením Vladimíra Maňase vystoupili sólově trumpetisté Vít Otáhal a Jozef Zimka. Koncert řídila dirigentka souboru Gabriela Tardonovávíce

Dlouholetá spolupráce houslového virtuosa Milana Paľy a souboru Ensemble Opera Diversa přinesla milovníkům soudobé hudební tvorby celou řadu pozoruhodných (a v mnoha případech i premiérových) koncertů. Jejich zatím posledním společným projektem se stala dvojice sólových recitálů Milana Paľy. První projekt nesl název Dotyky. Za zrkadlom (30. dubna) se stejnojmennou skladbou Adriána Demoče a středeční koncert v prostorách brněnské Káznice se jmenoval O tvojej tvári (11. května) a představil dílo Dve vety o tvojej tvári skladatelky Jany Kmiťové, která kompozici Milanu Paľovi věnovala. Nahrávky obou kompozic jsou již nějakou dobu dostupné – obě vyšly u nakladatelství Pavlík Records v roce 2021. Svých světových premiér se však díla dočkala až nyní.  více