Ne/normální: unikátní muzikál i jeho brněnská inscenace

13. únor 2022, 19:00
Ne/normální: unikátní muzikál i jeho brněnská inscenace

Opravdu pozoruhodný hudební titul Ne/normální (Next to Normal) nabídlo v premiéře Městské divadlo Brno. Komorní muzikál pro šest herců se točí zejména kolem tématu bipolární poruchy a duševního zdraví obecně. Jakkoliv to může znít divácky odtažitě, vznikla na zdejší činoherní scéně v režii Petra Gazdíka výtečná inscenace, která divadlu publikum nadežene. Důvody jsou jednoduché: jde o dramaticky skvěle sestavený kus s obtížnou, ale velmi nápaditou muzikou a jeho brněnské hudební i herecké provedení je téměř bezchybné.

Ale popořádku. Autory muzikálu jsou renomovaní tvůrci Brian Yorkey (libreto a texty písní) a Tom Kitt (hudba). Jak posledně jmenovaný uvedl, chtěl ve tvůrčím tandemu napsat muzikál, který by se dotýkal samotného nitra onemocnění a který je o léčení, o snaze rodiny tento problém překonat. Není prostor analyzovat historickou genezi a také inscenační tradici (po Evropě každoročně vznikají nastudování titulu Next to Normal) tohoto znamenitého díla, které na Broadway do Booth Theatre dorazilo roku 2009 ve skutečně vycizelované podobě. Možná bude zajímavé nahlédnout do tvůrčí kuchyně dvojice Kitt a Yorkey a zmínit, že jejich písně tady prvotně neposouvají děj, ale posluchačům zejména sugerují nezvykle silné emoce. Zajímavé také je, že oba pánové spolu nejdříve píšou písničky a až následně k nim vytvoří adekvátní dramatickou situaci, i když v muzikálovém světě se tvoří zcela opačným způsobem. Pro pořádek dodávám, že z této dílny měl svou českou (a vlastně i evropskou) premiéru v roce 2017 v Městském divadle Brno disneyovský muzikál Děsnej pátek.

nenormalni_MDB_foto_archiv_divadla_01

Výše popsaný tvůrčí postup evidentně funguje, protože v případě titulu Ne/normální je výsledkem opravdu jedinečný tvar nejen hudebně, ale zejména dramatickou konstrukcí. Tři ceny Tony a Pulitzerova cena za nejlepší drama určitě toto mistrovské dílo jen podtrhuje. O to více kouzelné je navrch zjištění, že muzikálový žánr, který si většinou publikum oprávněně spojuje (a rádo je také proto vyhledává) s melodramatičností, ulepenou nasládlostí zpracovávaných motivů, tady ukazuje hloubku i možnosti moderního hudebního divadla. Vzniklo totiž mimořádně působivé současné drama o rodině poznamenané duševní poruchou.

Nebudu vyzrazovat některé spoilery a spíše jen rozbalím vějíř námětů a motivů, které příběh popisující každodenní aktivity obyčejné rodiny jako zaměstnání, škola nebo běžný chod domácnosti nabízí. Jako bonus tady totiž dostanete také opravdu neběžná témata, divák silně pocítí, že tady je v popředí autorského zájmu také lidská bezmoc, deprese, užívání drog, zneužívání léků nebo etika v moderní psychiatrii. A myslím, že různé věkové kategorie si z výsledku vyberou svoje divácké těžiště. Každý ze znázorňovaného sexteta postav hledá své vlastní štěstí a svůj klid. A i v této zdánlivě ponuré atmosféře se objeví velmi vtipné momenty (zejména díky skvělým dialogům), ať už se tady glosuje manželský sex nebo třeba výchova potomků.

nenormalni_MDB_foto_archiv_divadla_03

Na Gazdíkově brněnském nastudování je cenné, že za pomoci jednoduchých scénických prostředků vytvořil svižnou, dvou a půl hodinovou inscenaci, přičemž se tady žádné z nastíněných témat neobchází. Brněnská Ne/normální není sentimentální, ale naopak je ukázkou živého hudebního divadla s komplexně fungujícími a vyrovnanými složkami, je mistrnou souhrou celého fungující inscenačního týmu. Základem všeho je pochopitelně opěvovaný text v nápaditém překladu Zuzany Čtveráčkové (osobně ale trochu bojuji s doslovně a graficky nešťastným rozlomením názvu Ne/normální, což je jediná piha na kráse). Prostá a funkční je scéna Emila Konečného, tedy černá konstrukce s horní plošinou, na níž stojí klavír a po bocích se z ní na jeviště sbíhají dvě schodiště. Jednoduchým přisunutím jídelního stolu a dvojice kolečkových židlí se v náznaku rychle mění prostředí. Výtečné jsou kostýmy Elišky Ondráčkové Lupačové (až zase na doslovný, ze dvou půlí sešitý kabát hlavní hrdinky) a opravdu neteatrální a nenucený je všudypřítomný pohyb (pohybová spolupráce Aneta Majerová), kdy mladí hrdinové skvěle využívají onu jevištní konstrukci.

nenormalni_MDB_foto_archiv_divadla_04

Opravdu kvalitní je hudební nastudování této mnohdy na zpívání nejednoduché muziky. Šestice muzikantů za závěsem nahoře na jevišti s bandleaderem Antonem Marko odvádí bezchybnou práci. Tato podivná směsice rockových a jazzových motivů (včetně odkazů a zdařilé citace na slavný muzikál Sound of Music – Za zvuků hudby) se v písních místy snoubí do opravdu skvělých tercet, závěrečné sborové číslo celého sextetu je (nadějeplnou) korunou všeho dění bez typického amerického happy endu. Nu a jsme u výkonů. Velkou pochvalu si zaslouží všichni zúčastnění, ale přece jen speciální uznání míří za Ivanou Vaňkovou v roli duševně nemocné Diany a Marco Salvadorim v úloze jejího mrtvého syna Gabea. Protagonistka nabízí střízlivě realistickou, a přitom i oduševnělou sondu do pocitů, stavů a mysli ženy, které se okolní svět i paměť ve vlnách rozbíjejí na střepy. Jedná se o enigmatický, ale i charismatický výkon, jehož neokázalá exprese diváka doslova pohltí. Podobně záhrobní vzpomínka, tedy syn Gabe, který jako zlověstná stínová Nemesis doráží nejen na svoji matku, je ve výkonu Salvadoriho pěvecky i herecky opravdu bravurně zvládnutým partem. Nikdo ale nezaostává. Lukáš Janota v roli starostlivého otce a manžela Dana, Dušan Vitázek v lékařské dvojroli nebo puberťáci Henry v podání Jonáše Floriána a Elišky Skálové jako Natalie snesou nejvyšší měřítka.

Působivé režijní vybalancování dramatického obsahu muzikálu Ne/normální, perfektní sound a obdivuhodné herecké kreace posouvají tuto novou inscenaci do kategorie diváckého zážitku.

Tom Kitt, Brian Yorkey
NE/NORMÁLNÍ komorní muzikál
Režie a úprava: Petr Gazdík
Překlad: Zuzana Čtveráčková
Hudební nastudování: Ema Mikešková
Bendleader: Anton Marko
Scéna: Emil Konečný
Kostýmy: Eliška Ondráčková Lupačová
Choreografie: Aneta Majerová
Dramaturgie: Ondřej Doubrava, Miroslav Ondra
Osoby a obsazení:
Diana ….……...…….………………….…………………… Ivana Vaňková
Dan ….……...….…….……………….…………………….. Lukáš Janota
Gabe ….……...……………………….…………………….. Marco Salvadori
Natalie….……....…….……………….…………………….. Eliška Skálová
Henry ….……....…….……………….…………………….. Jonáš Florián
Dr.Madden/Fine.…….……………….…………………….. Dušan Vitázek
Orchestr MdB
Premiéra: v sobotu 12. února 2022 na Činoherní scéně MdB

Foto archiv MdB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Festival Concentus Moraviae nabízí nejen zajímavá místa, ale také interprety. Výjimku v konceptu tvořil open air koncert konaný ve čtvrtek 13. června na náměstí 1. května v Kuřimi, který byl propojen s městskými oslavami. V podvečer se v hodinovém vstupu publiku představilo české těleso Epoque Quartet v obsazení David PokornýVladimír Klánský (housle), Alexey Aslamas (viola), Vít Petrášek (violoncello), které mnozí znají z televizního pořadu Star dance. Kuřim však v tomto roce není jediným oslavencem, jelikož i samotné kvarteto letos slaví 25 let svého působení.  více

Když se hovoří o českém funku, je nemožné nezmínit osobnost producenta, klávesisty a zpěváka Romana Holého, který je neodmyslitelně spjat jak s mnoha hudebními projekty, tak se současnou populární hudební scénou. V současné době živě vystupuje především s kapelami Monkey Business a J.A.R., bez kterých si lze český funk jen stěží představit. Obě kapely vystoupily v rámci Gregoryfestu 2024 ve čtvrtek 13. června v Amfiteátru Starý pivovar v brněnských Řečkovicích.  více

V duchu myšlenky, že Brno a folklor patří k sobě, proběhl ve čtvrtek 6. června Happening Roku folklorních souborů. Událost uspořádala Kancelář Brno město hudby UNESCO ve spolupráci se spolkem Brněnsko tančí a zpívá. Akce se tak stala součástí dlouhodobého projektu, který si předsevzal zmapovat amatérskou hudební scénu v Brně, a to nejen folklorní. V minulém roce Brno město hudby obdobným způsobem oslovilo pěvecké sbory, v budoucnu to budou například garážové kapely. Dokládá tak pestrost brněnské hudební scény nejen na úrovni profesionálních těles, ale i nadšených laiků, pro které je muzika neoddělitelnou součástí života.  více

Spolek Brněnsko tančí a zpívá a TIC Brno uspořádali 6. června 49. ročník přehlídky Brněnsko tančí a zpívá. Program koncentrovaný do jednoho dne byl nabitější, než v předchozích letech. Podtitul Rok folklorních souborů byl vypůjčen od stejnojmenného projektu kanceláře Brna města hudby UNESCO.  více

Ještě před rokem bychom v Nové synagoze ve Velkém Meziříčí nalezli asijskou tržnici. Jmenované město se však rozhodlo budovu odkoupit a začalo ji využívat důstojněji. Při právě probíhajícím festivalu Concentus Moraviae posluchači mohli ve středu 5. června tuto památku navštívit a vyslechnout si zde komorní koncert zpěvačky a houslistky Ivy Bittové, jejího ženského sboru Babačka s muzikanty Jakubem Jedlinským (akordeon) a Pavlem Fischerem (housle).  více

Večernímu koncertu Ensemble Opera Diversa s názvem Tvář vody, který se uskutečnil 4. června ve venkovním prostoru (atrium) Moravské zemské knihovny Brno, předcházela dopolední beseda profesora Miloše Štědroně a docenta Vladimíra Maňase z Ústavu hudební vědy Masarykovy univerzity. Oba jmenovaní si připravili poutavé povídání na téma vodního živlu v umění (od gregoriánského chorálu až po počátek 20. století), jež bylo zakončeno ukázkou edice a poslechem nahrávky Janáčkovy symfonie Dunaj. V rámci koncert pod taktovkou Gabriely Tardonové inspirovaném tématem vody zazněly jedna světová a tři české premiéry. Jako sólistka se divákům představila harfistka Dominika Kvardovávíce

Podobně jako další hudební festivaly se i 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae musel vypořádat letos nejen s Rokem české hudby, ale především s jedinečným výročím 200 let od narození Bedřicha Smetany, zakladatele moderní české hudby. Dramaturgické ukotvení právě zahájeného ročníku se nese v duchu hesla „Metamorfózy: Czech Smetana!“. První festivalový koncert, který se uskutečnil 31. května v kyjovském Městském kulturním středisku, dal tušit, kterým směrem se bude ubírat i zbytek festivalové dramaturgie. Na Smetanovu tvorbu se organizátoři přehlídky totiž rozhodli pohlížet z nových úhlů a pracovat nejen s hudbou, ale také s očekáváním posluchačů. Již na úvodním večeru zazněl proslulý Smetanův Smyčcový kvartet č. 1 e moll Z mého života, avšak v úpravě pro symfonický orchestr z pera dirigenta a klavíristy George Szella. Smetanovo dílo doplnila světová premiéra Koncertu pro flétnu a orchestr Sadunkertoja finského skladatele, dirigenta a rezidenčního umělce 29. ročníku festivalu Olliho Mustonena, která vznikla přímo na objednávku festivalu. Právě Mustonen provedení obou skladeb v podání orchestru Prague Philharmonia také řídil. Jako sólistka vystoupila dánská flétnistka Janne Thomsenvíce

V rámci koncertní řady Hudebních inventur Ensemble Opera Diversa, která započala už v roce 2017, má těleso za cíl přinášet (znovu)objevená díla a autory, s nimiž se na pódiích setkáváme zřídka. Tato dramaturgická linie ale také nabízí prostor a iniciativu k vytváření zcela nových skladeb uváděných ve světových premiérách. Komorní koncert uskutečněný ve středu 29. května 2024 v aule rektorátu Vysokého učení technického (VUT) v Brně se protentokrát nesl v režii Diversa QuartetBarbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola), Iva Wiesnerová (violoncello), OK Percussion Duo (Martin OpršálMartin Kneibl), sólistky Anety Podracké Bendové (soprán) a klavíristky Terezy Plešákové. Námětem odkazoval na prostředí pražské kompoziční školy z hlediska pedagogického i uměleckého.  více

Světoznámý jazzový klavírista a kapelník Count Basie by 21. srpna oslavil 120. narozeniny. Big band Cotatcha Orchestra se rozhodl u této příležitosti uspořádat tribute koncert, při kterém zazněl početný výběr ze skladeb orchestru Counta Basieho. Při několika kompozicích se pak před pódiem objevila taneční skupina Rhythm Pilots z taneční školy Swing Wings a společně s big bandem v neděli v Cabaretu des Péchés připravili autentickou podívanou jako vystřiženou z amerických tančíren třicátých a čtyřicátých let minulého století.  více

Koncert s podtitulem Haydn a Šostakovič v g moll uzavřel ve čtvrtek 16. května v Besedním domě abonentní řadu Filharmonie doma. Jednalo se také o poslední koncert sezóny 2023/24 (když nepočítáme páteční reprízu), při kterém v čele Filharmonie Brno stanul její šéfdirigent Dennis Russell Davies. V druhé půli večera pak orchestr doplnili zpěváci Jana Šrejma Kačírková (soprán) a Jiří Služenko (bas). Jak už z názvu koncertu vyplývá, dramaturgie vedle sebe v rámci čtvrtečního programu postavila díla Josepha Haydna a Dimitrije Šostakoviče, která spojuje takřka výhradně pouze tónina, ve které byla napsána.  více

Nejčtenější

Kritika

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více