Noc hudby a lásky na Špilberku

Noc hudby a lásky na Špilberku

Dvacátý čtvrtý ročník Festivalu Špilberk v Brně odstartoval třetí srpnovou neděli známými melodiemi francouzských filmů s Jeanem-Paulem Belmondem. Pestrý festivalový program divákům nabídl večer plný slavných árií a orchestrálních kusů s příhodným titulem Carpe noctem (Užívej noci). Koncert s motivem lásky a tematicky související s tajemnou večerní dobou se konal ve středu 23. srpna na brněnském hradě. Za doprovodu hostující Janáčkovy filharmonie Ostrava pod taktovkou mladé talentované Aleny Hron se jako hlavní sólistka představila sopranistka Veronika Rovná.

Úvodem je nutno zmínit necitlivé nazvučení, které v mnoha případech zkreslovalo celkový hudební zvuk a následně i dojem ze samotného poslechu. Akustickou nevyváženost doprovázelo šustění, klapání klapek dechových nástrojů či zabírání sebemenších ruchů technikou. Do jisté míry se s těmito jevy musí na open air koncertu počítat, přesto je otázkou, zda většině zvuků tohoto charakteru nelze přece jen předejít. Taktéž se hráči i s dirigentkou při hraní museli potýkat s nepříjemným poryvem větru, který způsoboval padání not nebo přetáčení partitury u dirigentky a strhával pozornost účinkujících jiným směrem.

Předehra k opeře Figarova svatba od Wolfganga Amadea Mozarta, jež celý koncert otevírala, započala ve slibném svižném tempu, které postupně padalo a v závěru skladby dílo ztratilo jiskru. I přes jasná a zřetelná gesta Aleny Hron bohužel těleso neudrželo kýženou svižnost a ladnost, s jakou by si návštěvníci mohli předehru vychutnat. To se změnilo ve druhé instrumentální skladbě večera s názvem Jitřní nálada od norského skladatele Edvarda Griega. Všeobecně lze konstatovat, že dirigentce i orchestru v tomto případě mnohem více sedla díla, která jsou založena na impresi, barevnosti či okamžiku. K nim řadíme i zmíněnou Jitřní náladu, která v podání ostravské filharmonie měla od začátku do konce tah vystavěný na precizní práci s dynamikou, především dynamickými přechody působícími přirozeně a efektně. Netradiční se zdálo zabarvení sólového hoboje, které odkazovalo na starší typ interpretace a pro mnohé posluchače mohlo být ozvláštněním. Obdobně vypadalo i nastudování Poemu ze selanky pro orchestr V podvečer op. 39 od Zdeňka Fibicha. Kromě kompatibility hráčů se vyznačovalo hravě pojatými flétnovými party a procítěnou hrou koncertního mistra Pavla Doležala. První půli večera uzavírala Barkarola z opery Hoffmannovy povídky od Jacquesa Offenbacha, kterou mnozí znají jako duet Guiliety a Nicklause za valčíkového doprovodu. Velice často se však tento kus provádí samostatně – čistě orchestrálně, jako tomu bylo i v tomto případě. Lyrickému dílu přeplněnému tklivými melodiemi dodával šťávu smyslný dráždivý podtón houslí.

Koncert sestával nejen z orchestrálních skladeb, ale také známých árií, které přednesla Veronika Rovná. Ta ve všech vystupovala naprosto suverénně a každému číslu dodala potřebný charakter i atmosféru. Citlivě vedená piana s decentním vibrováním dominovala zpěvu Hraběnky z Figarovy svatby, kde i samotný orchestr zněl sehraněji oproti předehře. Intimní, velice křehkou rovinu sopranistka ukázala kupříkladu v árii Adriany z opery Adriana Lecouvreur Francesca Cilea, která byla podpořena sólovými houslemi Pavla Doležala. Naprostá hlasová kontrola snoubící se s vyspělou technikou a výbornou prací s dechem byla znát v árii Leonory Tacea la notte placida z opery Trubadúr. Efektní kadence a rychlá část s náročnými intervalovými skoky v podání Veroniky Rovné zněla lehce a vyváženě. Pochopení a vzájemné napojení diváci mohli cítit i ze spolupráce mezi zpěvačkou a dirigentkou, která v áriích orchestr vedla k ohleduplnosti při doprovodu pěveckého partu.

Také ve druhé půli večera se posluchačům představila filharmonie v koncertních dílech, která obepínala jednotlivé pěvecké výstupy. I přes přeladění nástrojů po přestávce ale nebyl orchestr intonačně jednotný. V předehře Snu noci svatojánské šlo zaznamenat opětovné problémy s tempem, jako tomu bylo u Figarovy svatby, a to především v technicky a rytmicky náročných pasážích. I když se hráčům vyvedla pizzicata, zbylé části nebyly sehrané a i skrze dynamické oblouky nebo romantické fráze dílo působilo jednotvárně. Konstatování, že dirigentce a tělesu více vyhovovala díla až impresionistického charakteru, se potvrdilo i v posledních dvou instrumentálních kusech od Mascagniho a Dvořáka. Emočně nabité začátky Intermezza a Nocturna H dur vystavěné na smyčcových nástrojích v postupně gradující dynamice dodávaly pozdnímu večeru na dramatičnosti. Koncert vyvrcholil árií Rusalky ze stejnojmenné opery Antonína Dvořáka, která se ukázala jako výborný dramaturgický tah. Pohádkový námět, milostný motiv a téma noci, kdy Rusalka zpívá měsíci o své lásce, vytvořily patřičnou tečku, kterou umocnil přednes Veroniky Rovné. Vyzdvihnout musím také sólo anglického rohu barvou i technikou vkusně doplňující lyrickou melodii Rusalky. Jedinou výtkou, kterou bych k poslední skladbě večera měla, byly ostré nástupy dechů (především trubek) a přehnané forte ve vrcholech („Měsíčku postůj…“), které v určitých momentech působily neadekvátně vůči celku.

Přestože se koncert neobešel bez popsaných nedostatků, podmanivý program a povedené výkony sklidily velký potlesk, jenž byl odměněn přídavkem v podobě jedné z nejznámějších árií O mio babbino caro Giacoma Pucciniho.

Program:

Wolfgang Amadeus Mozart: Figarova svatba, předehra k opeře

„Dove sono i bei momenti…“, árie z opery Figarova svatba

Edvard Grieg: Jitřní nálada ze suity Peer Gynt č. 1

Francesco Cilea: „Io son l’umile ancella…“, árie z opery Adriana Lecouvreur

Zdeněk Fibich: Poem ze selanky pro orchestr V podvečer

Jacques Offenbach: Barkarola z opery Hoffmannovy povídky

Felix Mendelssohn Bartholdy: Sen noci svatojánské, předehra

Pietro Mascagni: Intermezzo z opery Sedlák kavalír

Giuseppe Verdi: „Tacea la notte placida…“, árie z opery Trubadúr

Antonín Dvořák: Nokturno H dur

„Měsíčku na nebi hlubokém…“, árie z opery Rusalka

Účinkující:

Veronika Rovná – soprán

Janáčkova filharmonie Ostrava

Alena Hron – dirigentka

Středa 23. srpna 2023, hrad Špilberk

Foto Jan Prokopius

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Ve Svatém týdnu Velikonoční festival duchovní hudby každý rok připravuje tzv. temné hodinky – zpěvy lamentací a responsorií prováděných za tmy v předvečer daného svátku. Po souborném uvedení například Zelenkových či Gesualdových zpěvů se soubor Ensemble Versus rozhodl pro letošní ročník nastudovat chorální repertoár českého původu. Další novinkou je také přesunutí hodinek z chrámového prostoru do tří brněnských vodojemů na Žlutém kopci, kde se každý večer uskuteční tři asi čtyřiceti minutové koncerty. Diváci si tak mohou vybrat danou hodinu, která jim nejvíce vyhovuje. Recenze se zabývá prvními z hodinek konanými na Škaredou středu 16. dubna ve vodojemu č. 2.  více

Zahajovací koncert 32. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby uskutečněný včera v nově zrekonstruovaném kostele sv. Jakuba nabídl více než hodinové rozjímání s dílem Janovy pašije od soudobého, estonského skladatele a letošního jubilanta Arvo Pärta (*1935). Dílo zaznělo v podání vokálního souboru Martinů Voices s uměleckým vedoucím Lukášem Vasilkem, sólisty Jiřím BrückleremOndřejem HolubemAlenou HellerovouJanou KuželovouOndřejem Benekem a Martinem Kalivodou za doprovodu komorního ansámblu: Daniela Valtová Kosinová (varhany), Pavla Tesařová (housle), Lukáš Pospíšil (violoncello), Vladislav Borovka (hoboj), Martin Petrák (fagot).  více

Vojenský umělecký soubor Ondráš se v premiéře nového pořadu Karpatami vydal tanečním krokem přes vršky a doliny Karpatského oblouku. Novinka profesionální části souboru se odehrála na jevišti brněnského divadla Radost. A radostné bylo i sledování tohoto nového počinu. Soubor v něm na chvíli opouští velkolepé choreografie a vrací se blíže k původnímu lidovému materiálu, aniž by se vzdal vlastního výrazu.  více

Jarní koncert tělesa Diversa Quartet po delší době nabídl díla ryze tuzemských autorů. Večer konaný v pondělí 7. dubna v prostorách vily Löw-Beer nesl podtitul Tempus est iocundum podle milostné písně z rukopisu Carmina Burana. Píseň se svou rozverností stala inspirací pro dramaturgii koncertu, kterým provázelo těleso ve složení Barbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola) a Iva Wiesnerová (violoncello).  více

Íránská zpěvačka Mahsa Vahdat propojuje tradiční perskou hudbu s evropskými hudebními prvky, například s jazzem nebo se sborovým zpěvem. Své zatím nejnovější album Braids of Innocence, Copánky nevinnosti, které nahrála s norským pěveckým sborem SKRUK. Písně na albu vycházejí z perských básní od autorů Rúmího a Hafíze, ale i ze současných textů, které zachycují osobní i politická témata. Album tak reflektuje represivní režim v Íránu i život v exilu. Zpěvačka svou tvorbu představila v roce 2024 na festivalu Maraton hudby Brno.  více

Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlisvíce

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nejčtenější

Kritika

Ve Svatém týdnu Velikonoční festival duchovní hudby každý rok připravuje tzv. temné hodinky – zpěvy lamentací a responsorií prováděných za tmy v předvečer daného svátku. Po souborném uvedení například Zelenkových či Gesualdových zpěvů se soubor Ensemble Versus rozhodl pro letošní ročník nastudovat chorální repertoár českého původu. Další novinkou je také přesunutí hodinek z chrámového prostoru do tří brněnských vodojemů na Žlutém kopci, kde se každý večer uskuteční tři asi čtyřiceti minutové koncerty. Diváci si tak mohou vybrat danou hodinu, která jim nejvíce vyhovuje. Recenze se zabývá prvními z hodinek konanými na Škaredou středu 16. dubna ve vodojemu č. 2.  více