Noc hudby a lásky na Špilberku

Noc hudby a lásky na Špilberku

Dvacátý čtvrtý ročník Festivalu Špilberk v Brně odstartoval třetí srpnovou neděli známými melodiemi francouzských filmů s Jeanem-Paulem Belmondem. Pestrý festivalový program divákům nabídl večer plný slavných árií a orchestrálních kusů s příhodným titulem Carpe noctem (Užívej noci). Koncert s motivem lásky a tematicky související s tajemnou večerní dobou se konal ve středu 23. srpna na brněnském hradě. Za doprovodu hostující Janáčkovy filharmonie Ostrava pod taktovkou mladé talentované Aleny Hron se jako hlavní sólistka představila sopranistka Veronika Rovná.

Úvodem je nutno zmínit necitlivé nazvučení, které v mnoha případech zkreslovalo celkový hudební zvuk a následně i dojem ze samotného poslechu. Akustickou nevyváženost doprovázelo šustění, klapání klapek dechových nástrojů či zabírání sebemenších ruchů technikou. Do jisté míry se s těmito jevy musí na open air koncertu počítat, přesto je otázkou, zda většině zvuků tohoto charakteru nelze přece jen předejít. Taktéž se hráči i s dirigentkou při hraní museli potýkat s nepříjemným poryvem větru, který způsoboval padání not nebo přetáčení partitury u dirigentky a strhával pozornost účinkujících jiným směrem.

Předehra k opeře Figarova svatba od Wolfganga Amadea Mozarta, jež celý koncert otevírala, započala ve slibném svižném tempu, které postupně padalo a v závěru skladby dílo ztratilo jiskru. I přes jasná a zřetelná gesta Aleny Hron bohužel těleso neudrželo kýženou svižnost a ladnost, s jakou by si návštěvníci mohli předehru vychutnat. To se změnilo ve druhé instrumentální skladbě večera s názvem Jitřní nálada od norského skladatele Edvarda Griega. Všeobecně lze konstatovat, že dirigentce i orchestru v tomto případě mnohem více sedla díla, která jsou založena na impresi, barevnosti či okamžiku. K nim řadíme i zmíněnou Jitřní náladu, která v podání ostravské filharmonie měla od začátku do konce tah vystavěný na precizní práci s dynamikou, především dynamickými přechody působícími přirozeně a efektně. Netradiční se zdálo zabarvení sólového hoboje, které odkazovalo na starší typ interpretace a pro mnohé posluchače mohlo být ozvláštněním. Obdobně vypadalo i nastudování Poemu ze selanky pro orchestr V podvečer op. 39 od Zdeňka Fibicha. Kromě kompatibility hráčů se vyznačovalo hravě pojatými flétnovými party a procítěnou hrou koncertního mistra Pavla Doležala. První půli večera uzavírala Barkarola z opery Hoffmannovy povídky od Jacquesa Offenbacha, kterou mnozí znají jako duet Guiliety a Nicklause za valčíkového doprovodu. Velice často se však tento kus provádí samostatně – čistě orchestrálně, jako tomu bylo i v tomto případě. Lyrickému dílu přeplněnému tklivými melodiemi dodával šťávu smyslný dráždivý podtón houslí.

Koncert sestával nejen z orchestrálních skladeb, ale také známých árií, které přednesla Veronika Rovná. Ta ve všech vystupovala naprosto suverénně a každému číslu dodala potřebný charakter i atmosféru. Citlivě vedená piana s decentním vibrováním dominovala zpěvu Hraběnky z Figarovy svatby, kde i samotný orchestr zněl sehraněji oproti předehře. Intimní, velice křehkou rovinu sopranistka ukázala kupříkladu v árii Adriany z opery Adriana Lecouvreur Francesca Cilea, která byla podpořena sólovými houslemi Pavla Doležala. Naprostá hlasová kontrola snoubící se s vyspělou technikou a výbornou prací s dechem byla znát v árii Leonory Tacea la notte placida z opery Trubadúr. Efektní kadence a rychlá část s náročnými intervalovými skoky v podání Veroniky Rovné zněla lehce a vyváženě. Pochopení a vzájemné napojení diváci mohli cítit i ze spolupráce mezi zpěvačkou a dirigentkou, která v áriích orchestr vedla k ohleduplnosti při doprovodu pěveckého partu.

Také ve druhé půli večera se posluchačům představila filharmonie v koncertních dílech, která obepínala jednotlivé pěvecké výstupy. I přes přeladění nástrojů po přestávce ale nebyl orchestr intonačně jednotný. V předehře Snu noci svatojánské šlo zaznamenat opětovné problémy s tempem, jako tomu bylo u Figarovy svatby, a to především v technicky a rytmicky náročných pasážích. I když se hráčům vyvedla pizzicata, zbylé části nebyly sehrané a i skrze dynamické oblouky nebo romantické fráze dílo působilo jednotvárně. Konstatování, že dirigentce a tělesu více vyhovovala díla až impresionistického charakteru, se potvrdilo i v posledních dvou instrumentálních kusech od Mascagniho a Dvořáka. Emočně nabité začátky Intermezza a Nocturna H dur vystavěné na smyčcových nástrojích v postupně gradující dynamice dodávaly pozdnímu večeru na dramatičnosti. Koncert vyvrcholil árií Rusalky ze stejnojmenné opery Antonína Dvořáka, která se ukázala jako výborný dramaturgický tah. Pohádkový námět, milostný motiv a téma noci, kdy Rusalka zpívá měsíci o své lásce, vytvořily patřičnou tečku, kterou umocnil přednes Veroniky Rovné. Vyzdvihnout musím také sólo anglického rohu barvou i technikou vkusně doplňující lyrickou melodii Rusalky. Jedinou výtkou, kterou bych k poslední skladbě večera měla, byly ostré nástupy dechů (především trubek) a přehnané forte ve vrcholech („Měsíčku postůj…“), které v určitých momentech působily neadekvátně vůči celku.

Přestože se koncert neobešel bez popsaných nedostatků, podmanivý program a povedené výkony sklidily velký potlesk, jenž byl odměněn přídavkem v podobě jedné z nejznámějších árií O mio babbino caro Giacoma Pucciniho.

Program:

Wolfgang Amadeus Mozart: Figarova svatba, předehra k opeře

„Dove sono i bei momenti…“, árie z opery Figarova svatba

Edvard Grieg: Jitřní nálada ze suity Peer Gynt č. 1

Francesco Cilea: „Io son l’umile ancella…“, árie z opery Adriana Lecouvreur

Zdeněk Fibich: Poem ze selanky pro orchestr V podvečer

Jacques Offenbach: Barkarola z opery Hoffmannovy povídky

Felix Mendelssohn Bartholdy: Sen noci svatojánské, předehra

Pietro Mascagni: Intermezzo z opery Sedlák kavalír

Giuseppe Verdi: „Tacea la notte placida…“, árie z opery Trubadúr

Antonín Dvořák: Nokturno H dur

„Měsíčku na nebi hlubokém…“, árie z opery Rusalka

Účinkující:

Veronika Rovná – soprán

Janáčkova filharmonie Ostrava

Alena Hron – dirigentka

Středa 23. srpna 2023, hrad Špilberk

Foto Jan Prokopius

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Soubor Ensemble Opera Diversa brněnským posluchačům již několikrát představil skladby Davida Matthewse (*1943), dokonce se ve většině případu jednalo o světové či české premiéry. Ke skladatelovu letošnímu jubileu přispělo jmenované těleso, respektive jeho komorní odnož Diversa Quartet v čele s dramaturgem Jiřím Čevelou koncertem 20. září v prostorách Vily Löw–Beer. Programu sestavenému z děl skladatelů, kteří jsou úzce spojeni s osobností Davida Matthewse, včetně jeho autorské skladby, předcházela hodinová beseda za přítomnosti samotného skladatele. Matthews je skladatel britského původu s dlouholetými vazbami na brněnský okruh skladatelů a muzikologů. Kromě účasti na tzv. bytových seminářích v osmdesátých letech ho pojí také přátelství s několika osobnostmi jako je skladatel, pedagog a hobojista Pavel Zemek Novák (*1957).  více

V pondělí 18. září se v Rytířském sále Nové radnice uskutečnilo velmi neobyčejné přijetí: primátorka Markéta Vaňková iniciovala setkání více než třech desítek sbormistryň a sbormistrů, kterým tak při příležitosti projektu Rok sborů vyjádřila dík za jejich soustavný přínos k obohacování brněnské hudební scény a za mimořádnou péči o kulturní život našeho města. Fakt, že se v Brně můžeme pyšnit stovkou aktivních pěveckých sborů fungujícími napříč generacemi a profesemi, s sebou totiž nepřináší pouze velké množství koncertů či kultivaci talentů. Aktivní sborová komunita znamená pro město také početnou skupinu lidí věnujících volný čas společné tvůrčí činnosti a v neposlední řadě právě sboristé tvoří i poučené publikum pravidelně navštěvující ostatní kulturní akce.  více

Filharmonie Brno v čele se šéfdirigentem Dennisem Russellem Davisem a Českým filharmonickým sborem Brno vkročila 14. září v Janáčkově divadle do nové 68. sezony. Nadcházející koncertní sezona 2023/2024 nabídne pestrou paletu koncertních cyklů. Mnohé z večerů jsou v rámci oslav roku české hudby (2024) věnovány právě českým skladatelům a jejich (nejen) hudebnímu odkazu. Filharmonie ale také pořádá nebo se podílí na významných mezinárodních festivalech jako je například Moravský podzim, který začne prvního října. Těleso si pro svůj zahajovací koncert vybralo monumentální vokální dílo Gustava Mahlera – jeho druhou symfonii s podtitulem Vzkříšenívíce

Již nezvyklý podtitul „XI. ročník hudebních a divadelních slavností předtím, než…“ dával tušit, že jedenáctý ročník festivalu Olomoucké barokní slavnosti bude něčím výjimečný. Jen málokdo však nejspíše věděl, že závěrečný koncert 11. ročníku festivalu bude také jeho posledním večerem vůbec. Koncert souboru Societas Incognitorum pod uměleckým vedením Eduarda Tomaštíka, který se odehrál v sobotu 9. září v olomouckému kostele Panny Marie Sněžné, totiž uzavřel nejen letošní festivalovou řadu, ale také celou jedenáctiletou historii Olomouckých barokních slavností. V úvodní řeči však zazněl také příslib, že Volantes Orchestra (rezidenční orchestr festivalu) bude ve své činnosti nadále pokračovat. Jeho činnost by mohla určitým způsobem zaplnit tuto nově vzniklou díru na olomouckém festivalovém trhu.  více

Vlaky jako symbol odjezdu, příjezdu a návratu byly hlavním tématem druhého ročníku Mezinárodního festivalu židovské kultury ŠTETL FEST, který se konal na přelomu srpna a září. Čtyřdenní program v sobě propojil historické události židovských spoluobčanů odvezených z Brna do koncentračních táborů za druhé světové války s novodobými příběhy Ukrajinců, kteří do jmenovaného města před válkou utekli. Jako připomínka těchto událostí byl při zahájení festivalu na brněnském hlavním nádraží odhalen Památník zmizelých a na vybraných brněnských náměstích si mohou občané až do konce září prohlédnout výstavu Příběhy z Ukrajiny. Závěrečný koncert v režii Škampova kvarteta s podtitulem Vlaky konaný v neděli 3. září v Besedním domě byl pomyslnou tečkou za festivalem, při níž se hudebně i historicky umocnila otázka opouštění a návratů.  více

Poslední koncert hudebního multižánrového Festivalu Špilberk se příznačně nesl v duchu dobývání středověkých království. Návštěvníci si totiž přišli vychutnat soundtrack k počítačové hře Kingdom Come: Deliverance, jež zazněl v neděli 27. srpna v podání Filharmonie BrnoPěveckého sboru Masarykovy univerzity a Středověké hudby Bakchus pod taktovkou skladatele, aranžéra, dirigenta, houslisty a autora hudby Jana Valtyvíce

Jak vypadá spojení swingové kapely s operním zpěvákem ukázal projekt Nebe na zemi ve čtvrtek 24. srpna nádvoří hradu Špilberk. Zpěvák, herec, scenárista, režisér a především umělecký vedoucí ansámblu Melody Makers Ondřej Havelka společně s barytonistou Adamem Plachetkou si pro své příznivce připravili velkolepou show založenou na písních a textech Jaroslava Ježka, Jana Wericha a Jiřího Voskovce.  více

Dvacátý čtvrtý ročník Festivalu Špilberk v Brně odstartoval třetí srpnovou neděli známými melodiemi francouzských filmů s Jeanem-Paulem Belmondem. Pestrý festivalový program divákům nabídl večer plný slavných árií a orchestrálních kusů s příhodným titulem Carpe noctem (Užívej noci). Koncert s motivem lásky a tematicky související s tajemnou večerní dobou se konal ve středu 23. srpna na brněnském hradě. Za doprovodu hostující Janáčkovy filharmonie Ostrava pod taktovkou mladé talentované Aleny Hron se jako hlavní sólistka představila sopranistka Veronika Rovnávíce

Do posledního místa zaplněná rozlehlá bazilika ve starobylém německém klášteře Eberbach vestoje aplaudovala brněnským umělcům, kteří zde v pátek uvedli Symfonii č. 2 c moll Gustava Mahlera. Devadesátiminutovou symfonii (jednu z autorových nejrozsáhlejších) známou pod názvem Vzkříšení zde uvedla Filharmonie Brno (FB) ve spolupráci s Českým filharmonickým sborem Brno (ČFSB). V sólových partech se představily dvě pěvkyně brněnské opery Pavla Vykopalová a Jana Hrochová, orchestr dirigoval také domácí Dennis Russel Davies. Tento unikátní program zahájí i letošní filharmonickou sezonu v Brně.  více

S bluesovým písničkářem a výrobcem kytar Janem Ficem hovoříme o jeho třetím albu Homunkulus. Ale nejen o něm. Dostane se i na témata jako předskakování před Robertem Crayem, využití trámů z brněnského Moulin Rouge nebo obnovení spolupráce s trampskou skupinou The Honzíci.  více

Brněnská písničkářka Yana natočila své první album Journey of the Soul v irském Dublinu a pozvala si na ně řadu špičkových irských hudebníků.  více

Mezinárodní soubor Ensemble Fantasmi zaměřující se na starou hudbu a založený flétnistou Paulem Leenhoutsem při menším evropském turné vystoupil v Olomouci, na znojemském hudebním festivalu a zavítal také do Brna. Divákům se představil v pondělí 24. července v Červeném kostele, kde si spolu s přizvanými zpěváky připravil vokálně-instrumentální díla českých barokních skladatelů. Ve stejném duchu se nesl i recenzovaný koncert konaný v Sále Milosrdných bratří 25. července, který byl zároveň posledním večerem zmíněného turné. Svým podtitulem Musica Bohemica poukazoval na rozmanitý program, tvořený pouze instrumentálními díly z per českých komponistů období baroka a klasicismu.  více

Italský soubor Il Giardino Armonico pod vedením dirigenta a flétnisty Giovanniho Antoniniho patří mezi nejlepší světové ansámbly věnující se staré hudbě a existuje jen málo důvodů k pochybám o tomto tvrzení. O to větší radost měli návštěvnici koncertu s podtitulem Barokní afekty, který se odehrál v programu Hudebního festivalu Znojmo 21. července v jízdárně Louckého kláštera. Zde soubor Il Giardino Armonico vystoupil znovu po pěti letech s promyšleným a virtuózním programem sestávajícím z děl Antonia Vivaldiho, Pietra Antonia Locatelliho, Georga Friedricha Händela a – trochu překvapivě – Isanga Yuna.  více

Hudební festival Znojmo je krůček od svého velkého jubilea – příští rok oslaví 20 let existence – jednu z největších dramaturgických lahůdek si prezident festivalu Jiří Ludvík a umělecký ředitel Roman Válek přichystali již na tento rok. Letos je tomu totiž přesně 300 let, co ve Znojmě zazněla gratulační serenata pro Alžbětu Kristýnu, manželku císaře Karla VI., La Concordia de‘ pianeti (Harmonie planet) dvorního vicekapelníka Antonia Caldary na libreto Pietra Pariatiho. Premiéra operního představení v režii Tomáše Ondřeje Pilaře a s hudebním doprovodem orchestru a sboru Czech Ensemble Baroque pod taktovkou Romana Válka (sbor řídila Tereza Válková) se uskutečnila 20. července v jízdárně Louckého kláštera. Jako sólisté vystoupili mezzosopranistka Dagmar Šašková (Venuše), sopranistka Hana Blažíková (Diana), kontratenorista Andreas Scholl (Jupiter), kontratenorista Valer Sabadus (Apollon), kontratenorista Franco Klisovic (Karel VI. /Mars), tenorista Jaroslav Březina (Merkur) a barytonista Adam Plachetka (Saturn). Samotná císařovna Alžběta Kristýna byla v rámci inscenace ztvárněna hned ve dvou podobách – jako 32letou ji představila tanečnice Lydie Švojgerová a jako 59letou Ladislava Košíková. V samotném závěru se na scéně objevila rovněž mladinká Magdalena Nešporová jako představitelka nejmladší z císařovniných dcer Marie Amálie. Choreografii připravil Martin Šinták a kostýmy navrhla Ivana Ševčík Mikloškovávíce

Písničkář Slávek Janoušek v poslední době spolupracuje s básníkem Jiřím Žáčkem. Poté, co vydal album jeho zhudebněných básniček pro děti Koťata a album veršů pro dospělé Učitel Žáčkovi, Žáček učiteli, přichází v roce svých 70. narozenin s novinkou Život je krátký. Jde znovu o zhudebněné básně Jiřího Žáčka, tentokrát opět pro dospělé posluchače.  více

Nejčtenější

Kritika

Soubor Ensemble Opera Diversa brněnským posluchačům již několikrát představil skladby Davida Matthewse (*1943), dokonce se ve většině případu jednalo o světové či české premiéry. Ke skladatelovu letošnímu jubileu přispělo jmenované těleso, respektive jeho komorní odnož Diversa Quartet v čele s dramaturgem Jiřím Čevelou koncertem 20. září v prostorách Vily Löw–Beer. Programu sestavenému z děl skladatelů, kteří jsou úzce spojeni s osobností Davida Matthewse, včetně jeho autorské skladby, předcházela hodinová beseda za přítomnosti samotného skladatele. Matthews je skladatel britského původu s dlouholetými vazbami na brněnský okruh skladatelů a muzikologů. Kromě účasti na tzv. bytových seminářích v osmdesátých letech ho pojí také přátelství s několika osobnostmi jako je skladatel, pedagog a hobojista Pavel Zemek Novák (*1957).  více