Noc hudby a lásky na Špilberku

Noc hudby a lásky na Špilberku

Dvacátý čtvrtý ročník Festivalu Špilberk v Brně odstartoval třetí srpnovou neděli známými melodiemi francouzských filmů s Jeanem-Paulem Belmondem. Pestrý festivalový program divákům nabídl večer plný slavných árií a orchestrálních kusů s příhodným titulem Carpe noctem (Užívej noci). Koncert s motivem lásky a tematicky související s tajemnou večerní dobou se konal ve středu 23. srpna na brněnském hradě. Za doprovodu hostující Janáčkovy filharmonie Ostrava pod taktovkou mladé talentované Aleny Hron se jako hlavní sólistka představila sopranistka Veronika Rovná.

Úvodem je nutno zmínit necitlivé nazvučení, které v mnoha případech zkreslovalo celkový hudební zvuk a následně i dojem ze samotného poslechu. Akustickou nevyváženost doprovázelo šustění, klapání klapek dechových nástrojů či zabírání sebemenších ruchů technikou. Do jisté míry se s těmito jevy musí na open air koncertu počítat, přesto je otázkou, zda většině zvuků tohoto charakteru nelze přece jen předejít. Taktéž se hráči i s dirigentkou při hraní museli potýkat s nepříjemným poryvem větru, který způsoboval padání not nebo přetáčení partitury u dirigentky a strhával pozornost účinkujících jiným směrem.

Předehra k opeře Figarova svatba od Wolfganga Amadea Mozarta, jež celý koncert otevírala, započala ve slibném svižném tempu, které postupně padalo a v závěru skladby dílo ztratilo jiskru. I přes jasná a zřetelná gesta Aleny Hron bohužel těleso neudrželo kýženou svižnost a ladnost, s jakou by si návštěvníci mohli předehru vychutnat. To se změnilo ve druhé instrumentální skladbě večera s názvem Jitřní nálada od norského skladatele Edvarda Griega. Všeobecně lze konstatovat, že dirigentce i orchestru v tomto případě mnohem více sedla díla, která jsou založena na impresi, barevnosti či okamžiku. K nim řadíme i zmíněnou Jitřní náladu, která v podání ostravské filharmonie měla od začátku do konce tah vystavěný na precizní práci s dynamikou, především dynamickými přechody působícími přirozeně a efektně. Netradiční se zdálo zabarvení sólového hoboje, které odkazovalo na starší typ interpretace a pro mnohé posluchače mohlo být ozvláštněním. Obdobně vypadalo i nastudování Poemu ze selanky pro orchestr V podvečer op. 39 od Zdeňka Fibicha. Kromě kompatibility hráčů se vyznačovalo hravě pojatými flétnovými party a procítěnou hrou koncertního mistra Pavla Doležala. První půli večera uzavírala Barkarola z opery Hoffmannovy povídky od Jacquesa Offenbacha, kterou mnozí znají jako duet Guiliety a Nicklause za valčíkového doprovodu. Velice často se však tento kus provádí samostatně – čistě orchestrálně, jako tomu bylo i v tomto případě. Lyrickému dílu přeplněnému tklivými melodiemi dodával šťávu smyslný dráždivý podtón houslí.

Koncert sestával nejen z orchestrálních skladeb, ale také známých árií, které přednesla Veronika Rovná. Ta ve všech vystupovala naprosto suverénně a každému číslu dodala potřebný charakter i atmosféru. Citlivě vedená piana s decentním vibrováním dominovala zpěvu Hraběnky z Figarovy svatby, kde i samotný orchestr zněl sehraněji oproti předehře. Intimní, velice křehkou rovinu sopranistka ukázala kupříkladu v árii Adriany z opery Adriana Lecouvreur Francesca Cilea, která byla podpořena sólovými houslemi Pavla Doležala. Naprostá hlasová kontrola snoubící se s vyspělou technikou a výbornou prací s dechem byla znát v árii Leonory Tacea la notte placida z opery Trubadúr. Efektní kadence a rychlá část s náročnými intervalovými skoky v podání Veroniky Rovné zněla lehce a vyváženě. Pochopení a vzájemné napojení diváci mohli cítit i ze spolupráce mezi zpěvačkou a dirigentkou, která v áriích orchestr vedla k ohleduplnosti při doprovodu pěveckého partu.

Také ve druhé půli večera se posluchačům představila filharmonie v koncertních dílech, která obepínala jednotlivé pěvecké výstupy. I přes přeladění nástrojů po přestávce ale nebyl orchestr intonačně jednotný. V předehře Snu noci svatojánské šlo zaznamenat opětovné problémy s tempem, jako tomu bylo u Figarovy svatby, a to především v technicky a rytmicky náročných pasážích. I když se hráčům vyvedla pizzicata, zbylé části nebyly sehrané a i skrze dynamické oblouky nebo romantické fráze dílo působilo jednotvárně. Konstatování, že dirigentce a tělesu více vyhovovala díla až impresionistického charakteru, se potvrdilo i v posledních dvou instrumentálních kusech od Mascagniho a Dvořáka. Emočně nabité začátky Intermezza a Nocturna H dur vystavěné na smyčcových nástrojích v postupně gradující dynamice dodávaly pozdnímu večeru na dramatičnosti. Koncert vyvrcholil árií Rusalky ze stejnojmenné opery Antonína Dvořáka, která se ukázala jako výborný dramaturgický tah. Pohádkový námět, milostný motiv a téma noci, kdy Rusalka zpívá měsíci o své lásce, vytvořily patřičnou tečku, kterou umocnil přednes Veroniky Rovné. Vyzdvihnout musím také sólo anglického rohu barvou i technikou vkusně doplňující lyrickou melodii Rusalky. Jedinou výtkou, kterou bych k poslední skladbě večera měla, byly ostré nástupy dechů (především trubek) a přehnané forte ve vrcholech („Měsíčku postůj…“), které v určitých momentech působily neadekvátně vůči celku.

Přestože se koncert neobešel bez popsaných nedostatků, podmanivý program a povedené výkony sklidily velký potlesk, jenž byl odměněn přídavkem v podobě jedné z nejznámějších árií O mio babbino caro Giacoma Pucciniho.

Program:

Wolfgang Amadeus Mozart: Figarova svatba, předehra k opeře

„Dove sono i bei momenti…“, árie z opery Figarova svatba

Edvard Grieg: Jitřní nálada ze suity Peer Gynt č. 1

Francesco Cilea: „Io son l’umile ancella…“, árie z opery Adriana Lecouvreur

Zdeněk Fibich: Poem ze selanky pro orchestr V podvečer

Jacques Offenbach: Barkarola z opery Hoffmannovy povídky

Felix Mendelssohn Bartholdy: Sen noci svatojánské, předehra

Pietro Mascagni: Intermezzo z opery Sedlák kavalír

Giuseppe Verdi: „Tacea la notte placida…“, árie z opery Trubadúr

Antonín Dvořák: Nokturno H dur

„Měsíčku na nebi hlubokém…“, árie z opery Rusalka

Účinkující:

Veronika Rovná – soprán

Janáčkova filharmonie Ostrava

Alena Hron – dirigentka

Středa 23. srpna 2023, hrad Špilberk

Foto Jan Prokopius

Koncertem s názvem Epilogy zakončila Filharmonie Brno abonentní řadu Filharmonie v divadle I s podtitulem Oslavná. Pod taktovkou Tomáše Netopila provedla 9. května program složený ze skladeb Sergeje Rachmaninova, Gustava Mahlera a Alfreda Schnittkeho, které svým způsobem, více či méně, epilogy jsou.  více

Brno – město hudby UNESCO v loňském roce zahájilo víceletý projekt, který si klade za cíl zmapovat a zviditelnit brněnskou amatérskou hudební scénu. V letošním roce se projekt věnuje folklorním souborům. Vyvrcholením Roku folklorních souborů bude společný happening, který proběhne 6. června v odpoledních hodinách a zaplní celé historické centrum Brna. Pro tuto příležitost se projekt propojí s již tradiční akcí Brněnsko tančí a zpívá, která se dlouhodobě snaží o prezentaci lidové kultury etnografické oblasti Brněnska.  více

Po roce a půl se do Brna vrátila legenda současného instrumentálního jazz rocku (fusion) Snarky Puppy. V devítičlenné sestavě vystoupili 1. května v rámci Jazz Festu Brno ve vyprodaném Sono Centru. Během více než hodinu a půl dlouhé show zahráli jak několik skladeb z nejnovějšího alba Empire Central, tak výběr z přechozích nahrávek.  více

Brno – město hudby UNESCO v loňském roce zahájilo víceletý projekt, který si klade za cíl prozkoumat a zviditelnit brněnskou amatérskou hudební scénu. V minulém roce se zaměřil na pěvecké sbory, letošní ročník je věnován folklorním souborům a dalším tělesům, které mají jako svůj hlavní inspirační zdroj lidovou píseň.  více

Exkurz do hudby tří, částečně ovšem čtyř století připravila divákům Filharmonie Brno při pátém koncertu abonentní řady Filharmonie doma. Ve čtvrtek 25. dubna v Besedním domě provedla pod vedením dirigenta Takeshiho Moriuchiho skladby Maurice Ravela, Roberta Schumanna, Johna Adamse a Wolfganga Amadea Mozarta. Při interpretaci Schumannova písňového cyklu Láska a život ženy, který dal celému koncertu název, orchestr doplnila mezzosopranistka Markéta Cukrovávíce

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více