Odpoledne plné soudobé hudby

9. březen 2024, 18:00
Odpoledne plné soudobé hudby

Druhou zastávkou krátkého česko-německého turné klavírního tria Neues Klaviertrio Dresden se stal 6. března v 16 hodin koncertní sál Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění. V celkem čtyřech městech (Praha, Brno, Lipsko a Drážďany) zazněl program složený ze světových premiér dvou českých a dvou německých skladatelů.

Na začátek před publikum předstoupil Peter Graham, který poděkoval Česko-německému fondu budoucnosti za podporu a představil trio ve složení Uta-Maria Lempert – housle, Matthias Lorenz – violoncello a Clemens Hund-Göschel – klavír. Poté už účinkující provedli Trio for Violin, Cello and Piano, Part A Luboše Mrkvičky (*1978). Podle vlastních slov autora mělo dílo ukázat, že hlavním stavebním kamenem kompozice nemusí být vytváření kontrastů, ale omílání a velmi detailní zkoumání jediného (nebo jen několika) prvků. Východiskem pro tuto skladbu byla představa hudby, která zní ve třech různých polohách, přičemž v dané poloze vždy koresponduje s vlastní dynamickou hladinou a pulzuje v jiných rytmických hodnotách: v hluboké ve fff a triolách, ve střední v mf a šestnáctinách a ve vysoké pulzuje v pp a kvintolách. I přes tento záměr se ovšem v kompozici kontrasty objevovaly, což bylo podle skladatele dáno různým uspořádáním jen několika málo hudebních struktur, které se samy o sobě téměř vůbec neproměňují.

Německá skladatelka Maline Euen (*1999) využívá při komponování mimohudební impulsy jako malířství a pohyb; její skladby se vyznačují vnitřními vazbami k prostorům, gestům a barvám. Stejně tomu bylo v kompozici Wärme umhüllt von Staubschwaden, ke které Euen dodala krátký text popisující sluneční paprsek obalený prachem a pronikající do jejího pokoje. V díle se objevovalo několik zvukomalebných prostředků jako přejíždění po jednotlivých strunách klavírů, využívání jeho skříně jako perkusí nebo klouzáni po strunách ve violoncellu. Tyto zvukomalebné prvky se střídaly s melodiemi, které byly hrány na jednotlivé nástroje.

Druhou polovinu odpoledne zahájilo Klaviertrio Alfreda Holzhausena (*1974), který uvažoval o skladbě pro Neues Klaviertrio Dresden delší dobu. Za několik let vzniklo mnoho skic a poznámek ale finální verze tohoto díla vznikla až v roce 2023. Jako inspirace posloužila autorovi fotomalba Gerharda Richtera Kus moře (Zataženo) z roku 1969. Ačkoliv je skladba jednovětá, formálně se skládá ze tří částí, kdy v první má vůdčí roli violoncello, které pomalu prochází od vysokých poloh do hlubokých. Housle částečně tento pohyb opakují, ovšem ve výrazně menším rozsahu. Klavír smyčce doplňuje hlubokými tóny. V druhé části se klavír drží naopak pouze v polohách vysokých a smyčce mezitím setrvávají na určitých tónových centrech, které obalují mikrointervaly. Závěrečná část je charakteristická velkým rozsahem klavíru, nad kterým smyčce rozestírají předchozí tónový materiál.

Celý koncert zakončilo Trio brněnského skladatele Petera Grahama (*1952). Toto dílo se vyznačovalo naprostou nepředvídatelností toho, co bude následovat. Avantgardní kompoziční techniky, jako například hraní smyčci na korpus nástrojů, se míchaly s náznaky klasických harmonicko-melodických postupů a občas byla v díle slyšet dokonce inspirace jazzem nebo country. To vše bylo doplněno melodickým pískáním nebo zpěvem muzikantů, kterým celá skladba skončila.

Celý koncert se nesl v duchu velmi velké náročnosti jak posluchačské, se kterou se každý člen publika musel vypořádat po svém, tak i té interpretační. Členové Neues Klaviertria Dresden ovšem ukázali, že mají v interpretaci moderní hudby velké zkušenosti, které bylo možné vycítit u jednotlivců, stejně jako v případě celého tria. Perfektně si poradili s mnohými neobvyklými technikami hry, výborně pracovali s dynamickými kontrasty a byli skvěle sehraní, což vyžadovalo velkou míru soustředění nepolevujícího při celém koncertu.

Program:

Luboš Mrkvička: Trio for Violin, Cello and Piano, Part A (2022)

Maline Euen: Wärme umhüllt von Staubschwaden (2024)

Alfred Holzhausen: Klaviertrio (2023)

Peter Graham: Trio (2023/24)

Neues Klaviertrio Dresden

Uta-Maria Lempert – housle

Matthias Lorenz – violoncello

Clemens Hund-Göschel – klavír

středa 6. března 2024, 16:00, koncertní sál JAMU

Neuen Klaviertrios Dresden/ Foto Susanne Keichel

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Stejně jako v životě a tvorbě Dušana Holého i na koncertě se střídaly dvě polohy lidové písně. První z nich, věrná tradici a zakořeněná ve svém přirozeném prostředí regionu, zazněla v podání Horňácké muziky Petra Mičky. Druhá - výrazně stylizovaná a přetvořená pro potřeby koncertního provedení - zazněla v úpravách pro BROLN v současné době pod dirigentským smyčcem primáše Petra Varmuži.  více

Městské divadlo v Brně nejnověji uvádí Šakalí léta tedy původně filmový muzikál z období padesátých let, který vznikl na motivy povídek spisovatele Petra Šabacha. Film Šakalí léta natočil Jan Hřebejk a provázely jej písně Ivana Hlase. V roce 1993 získal jako první snímek také nově vzniklou oborovou cenu Český lev, a to hned ve čtyřech kategoriích. Bylo jen otázkou času, kdy po látce šáhne divadlo, k čemuž došlo v roce 2001 v Plzni. A muzikálová Šakalí léta od té doby mocně brázdí republiku…  více

Na 10. ročníku festivalu Maraton hudby Brno vystoupí polské ženské trio Sutari. Na svém kontě mají stovky koncertů ve více než 20 zemích světa včetně vystoupení na světovém hudebním veletrhu WOMEX v roce 2015 nebo live session pro americké rádio KEXP. Vydaly několik oceňovaných alb, z nich to nejnovější, z roku 2024, se jmenuje #kołysankidlaświata a obsahuje ukolébavky. Jejich hudba kombinuje tradiční polské písně s moderními prvky a dotýká se témat přírody, svobody, ženskosti a sesterství. Sutari zahájí v sobotu 9. srpna World music scénu festivalu v brněnském klubu První patro. Na naše otázky odpovídaly kolektivně všechny tři členky skupiny – Basia Songin, Kasia Kapela a Dobromiła Życzyńska.  více

Ke světlu – tak znělo označení závěrečného koncertu Velikonočního festivalu duchovní hudby, jehož letošní 32. ročník nesl podtitul Smíření. V podání domácí a pořadatelské Filharmonie Brno zazněla 27. dubna v kostele sv. Janů pod taktovkou Anny-Marie Helsing díla Ralpha Vaughana Williamse a Einojuhaniho Rautavaary. V první části koncertu se jako sólista představil Josef Špačekvíce

Letos si připomínáme 100. výroční narození kanadského jazzového klavíristy a skladatele Oscara Petersona (1925–2007). K této příležitosti nastudovalo klavírní trio ve složení Luboš Šrámek (klavír), Marián Ševčík (bicí) a Matěj Štubiak (kontrabas) Petersonovu Velikonoční suitu – jednu z mála jazzových duchovních skladeb, kterou hráči uvedli ve středu 23. dubna v Besedním domě v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby.  více

Ve Svatém týdnu Velikonoční festival duchovní hudby každý rok připravuje tzv. temné hodinky – zpěvy lamentací a responsorií prováděných za tmy v předvečer daného svátku. Po souborném uvedení například Zelenkových či Gesualdových zpěvů se soubor Ensemble Versus rozhodl pro letošní ročník nastudovat chorální repertoár českého původu. Další novinkou je také přesunutí hodinek z chrámového prostoru do tří brněnských vodojemů na Žlutém kopci, kde se každý večer uskuteční tři asi čtyřiceti minutové koncerty. Diváci si tak mohou vybrat danou hodinu, která jim nejvíce vyhovuje. Recenze se zabývá prvními z hodinek konanými na Škaredou středu 16. dubna ve vodojemu č. 2.  více

Zahajovací koncert 32. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby uskutečněný včera v nově zrekonstruovaném kostele sv. Jakuba nabídl více než hodinové rozjímání s dílem Janovy pašije od soudobého, estonského skladatele a letošního jubilanta Arvo Pärta (*1935). Dílo zaznělo v podání vokálního souboru Martinů Voices s uměleckým vedoucím Lukášem Vasilkem, sólisty Jiřím BrückleremOndřejem HolubemAlenou HellerovouJanou KuželovouOndřejem Benekem a Martinem Kalivodou za doprovodu komorního ansámblu: Daniela Valtová Kosinová (varhany), Pavla Tesařová (housle), Lukáš Pospíšil (violoncello), Vladislav Borovka (hoboj), Martin Petrák (fagot).  více

Vojenský umělecký soubor Ondráš se v premiéře nového pořadu Karpatami vydal tanečním krokem přes vršky a doliny Karpatského oblouku. Novinka profesionální části souboru se odehrála na jevišti brněnského divadla Radost. A radostné bylo i sledování tohoto nového počinu. Soubor v něm na chvíli opouští velkolepé choreografie a vrací se blíže k původnímu lidovému materiálu, aniž by se vzdal vlastního výrazu.  více

Jarní koncert tělesa Diversa Quartet po delší době nabídl díla ryze tuzemských autorů. Večer konaný v pondělí 7. dubna v prostorách vily Löw-Beer nesl podtitul Tempus est iocundum podle milostné písně z rukopisu Carmina Burana. Píseň se svou rozverností stala inspirací pro dramaturgii koncertu, kterým provázelo těleso ve složení Barbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola) a Iva Wiesnerová (violoncello).  více

Íránská zpěvačka Mahsa Vahdat propojuje tradiční perskou hudbu s evropskými hudebními prvky, například s jazzem nebo se sborovým zpěvem. Své zatím nejnovější album Braids of Innocence, Copánky nevinnosti, které nahrála s norským pěveckým sborem SKRUK. Písně na albu vycházejí z perských básní od autorů Rúmího a Hafíze, ale i ze současných textů, které zachycují osobní i politická témata. Album tak reflektuje represivní režim v Íránu i život v exilu. Zpěvačka svou tvorbu představila v roce 2024 na festivalu Maraton hudby Brno.  více

Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlisvíce

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Nejčtenější

Kritika

Městské divadlo v Brně nejnověji uvádí Šakalí léta tedy původně filmový muzikál z období padesátých let, který vznikl na motivy povídek spisovatele Petra Šabacha. Film Šakalí léta natočil Jan Hřebejk a provázely jej písně Ivana Hlase. V roce 1993 získal jako první snímek také nově vzniklou oborovou cenu Český lev, a to hned ve čtyřech kategoriích. Bylo jen otázkou času, kdy po látce šáhne divadlo, k čemuž došlo v roce 2001 v Plzni. A muzikálová Šakalí léta od té doby mocně brázdí republiku…  více