Osvobození království na Festivalu Špilberk

Osvobození království na Festivalu Špilberk

Poslední koncert hudebního multižánrového Festivalu Špilberk se příznačně nesl v duchu dobývání středověkých království. Návštěvníci si totiž přišli vychutnat soundtrack k počítačové hře Kingdom Come: Deliverance, jež zazněl v neděli 27. srpna v podání Filharmonie Brno, Pěveckého sboru Masarykovy univerzity a Středověké hudby Bakchus pod taktovkou skladatele, aranžéra, dirigenta, houslisty a autora hudby Jana Valty.

Počítačová hra vydaná roku 2018 studiem Warhorse je vročená letopočtem 1403 do vesnice Skalice poblíž Sázavského kláštera. Hlavní hrdina Jindřich při napadení osady Zikmundovou armádou přijde o své rodiče a domov. Musí proto do vedlejšího království poprosit o pomoc a zázemí, kde následně plánuje pomstu. Výjimečnost hry spočívá nejen v kvalitní animaci, ale především v historické věrnosti českého prostředí Sázavského kláštera a okolí v době středověku, se kterou si tvůrci vyhráli. Heroický příběh si posluchači užívali nejen skrze hudbu, ale také audiovizuální projekci utvořenou z herních klipů. Nutno dodat, že projekce byla v anglickém jazyce s českými titulky a tedy přístupná i zahraničnímu publiku.

Jan Valta na soundtracku spolupracoval s Ondřejem Malotou a režisérem projektu Danielem Vávrou jakožto s textaři. Dále se do projektu zapojil i skladatel Adam J. Sporka, který je autorem hudby k písním Než nám zbělaj hlavy, Přišla bída, mor a hlad ad. Jak skladatel Jan Valta ve svém komentáři zmiňuje, ponechat čistě středověký ráz hudby by bylo dramaturgicky omezené, proto se ve suitě snoubí zpěvná témata, militantní bicí a dechové nástroje se stylizovanými písněmi v podání kapely Bakchus. Premiéra se konala v srpnu 2018 na festivalu Soundtrack v Poděbradech. V dubnu letošního roku zaznělo dílo v nastudování brněnské filharmonie a univerzitního sboru v pražském O2 Universum.

spilberk_festival_kingdom_come_foto_Dag Markl_02

Večer začal úvodní zdravicí ředitelky Filharmonie Brno Marie Kučerové a primátorky města Brna Markéty Vaňkové. Poté již následovala samotná produkce. V případě brněnského koncertu zazněl výběr z celkově dvaceti tří částí, který byl dramaturgicky poskládán tak, aby se doplňoval s animací. Zároveň byly představeny všechny hudební i námětové linie. Jan Valta kromě dirigování řídil i samotnou videoprojekci, náročného úkolu se ujal se ctí. Bylo znát, že jako autor má hudbu výborně načtenou, a mohl se tedy věnovat i dalším záležitostem. Po skladatelské stránce soundtrack nevyniká ničím výrazným, ale jako zajímavý prvek z hlediska zvuku a barvy můžeme zmínit užití syntezátoru, kterého se ujala Libuše Pančochová. Ve vztahu ke hře je hudba funkční v oblasti dramaturgické, dramatické i instrumentační. Autor s nástroji zachází tradičně – v bojových či jinak vypjatých scénách hojně užívá dechových žesťových nástrojů a rozmanitou škálu nástrojů bicích (např. pochodové rytmy na malý bubínek). Naopak v lyrických částech dominuje harfa, střední či vyšší poloha smyčců a dechové dřevěné nástroje, především flétny. Koncertní mistr Pavel Wallinger vynikl v sólových momentech nejen v rámci orchestru, ale také v tanečních a pijáckých melodiích za doprovodu kapely Bakchus. Pěvecký sbor Masarykovy univerzity v drtivé většině večera plnil funkci barvy pomocí vokalízy. Výrazným motivem, na kterém se podílela mužská část sboru, byl však chorál (autor Adam J. Sporka) v části s názvem Sassau, jež představoval zhudebnění veršů modlitby Credo. Skladatelovo vedení melodické linie odkazuje na jednohlasý liturgický zpěv římskokatolické církve, později podpírán (i v autorově hudbě) paralelními postupy. Nastudování chorálu univerzitním sborem občas neznělo kompaktně – mnohé hlasy svým témbrem vyčnívaly a vůči počtu zpěváků by posluchač očekával mohutnější zvuk. Kristýna Mrázková se ujala sólového sopránu, který byl opět vedený na způsob vokalízy. Sólistka zaujala jemnou barvou hlasu, i když místy zpěv působil „zaškrceně“ a některé nástupy nezněly přesvědčivě. Milým osvěžením byla Středověká kapela Bakchus pod vedením Richarda Závady zabývající se repertoárem 12.–16. století, jejíž instrumentář se skládá z replik dobových nástrojů. Kapela reprezentovala především písně a ve vybraných částech se spojila i s orchestrem. Jednodušší, lidové nápěvy v rámci suity fungovaly jako odlehčení od dramatického příběhu a mohutného znění orchestru. Odlehčený charakter vycházel především z textů, které mimo jiné prostupovaly vulgarismy hodící se do dějového kontextu.

spilberk_festival_kingdom_come_foto_Dag Markl_01

Spád večera narušil moment, kdy si část diváků neuvědomila, že mezi větami se netleská. O samotnou chvíli by nešlo, to se stává, ale zatleskání způsobilo vlnu pauz a ovací mezi každou větou, čímž se narušila plynulost večera, především projekce. O to více se dojem umocnil, když samotný autor hudby a dirigent Jan Valta díky této zkušenosti po každé větě už automaticky s potleskem počítal a otáčel se k publiku. Ale i přes popsané výtky se jednalo o monumentální koncert, který byl pro svou jedinečnost odměněný velkým aplausem. Program si vysloužil hned dvojí přídavek v podobě krátkých upoutávek na počítačovou hru za doprovodu všech těles.

Program

Jan Valta – Kingdom Come: Deliverance, suita pro sbor a orchestr

Účinkující

Středověká hudba Bakchus, vedoucí Richard Závada

Pěvecký sbor Masarykovy univerzity, sbormistr Jan Ocetek

Filharmonie Brno, dirigent Jan Valta

foto Dag Markl

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Ke světlu – tak znělo označení závěrečného koncertu Velikonočního festivalu duchovní hudby, jehož letošní 32. ročník nesl podtitul Smíření. V podání domácí a pořadatelské Filharmonie Brno zazněla 27. dubna v kostele sv. Janů pod taktovkou Anny-Marie Helsing díla Ralpha Vaughana Williamse a Einojuhaniho Rautavaary. V první části koncertu se jako sólista představil Josef Špačekvíce

Letos si připomínáme 100. výroční narození kanadského jazzového klavíristy a skladatele Oscara Petersona (1925–2007). K této příležitosti nastudovalo klavírní trio ve složení Luboš Šrámek (klavír), Marián Ševčík (bicí) a Matěj Štubiak (kontrabas) Petersonovu Velikonoční suitu – jednu z mála jazzových duchovních skladeb, kterou hráči uvedli ve středu 23. dubna v Besedním domě v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby.  více

Ve Svatém týdnu Velikonoční festival duchovní hudby každý rok připravuje tzv. temné hodinky – zpěvy lamentací a responsorií prováděných za tmy v předvečer daného svátku. Po souborném uvedení například Zelenkových či Gesualdových zpěvů se soubor Ensemble Versus rozhodl pro letošní ročník nastudovat chorální repertoár českého původu. Další novinkou je také přesunutí hodinek z chrámového prostoru do tří brněnských vodojemů na Žlutém kopci, kde se každý večer uskuteční tři asi čtyřiceti minutové koncerty. Diváci si tak mohou vybrat danou hodinu, která jim nejvíce vyhovuje. Recenze se zabývá prvními z hodinek konanými na Škaredou středu 16. dubna ve vodojemu č. 2.  více

Zahajovací koncert 32. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby uskutečněný včera v nově zrekonstruovaném kostele sv. Jakuba nabídl více než hodinové rozjímání s dílem Janovy pašije od soudobého, estonského skladatele a letošního jubilanta Arvo Pärta (*1935). Dílo zaznělo v podání vokálního souboru Martinů Voices s uměleckým vedoucím Lukášem Vasilkem, sólisty Jiřím BrückleremOndřejem HolubemAlenou HellerovouJanou KuželovouOndřejem Benekem a Martinem Kalivodou za doprovodu komorního ansámblu: Daniela Valtová Kosinová (varhany), Pavla Tesařová (housle), Lukáš Pospíšil (violoncello), Vladislav Borovka (hoboj), Martin Petrák (fagot).  více

Vojenský umělecký soubor Ondráš se v premiéře nového pořadu Karpatami vydal tanečním krokem přes vršky a doliny Karpatského oblouku. Novinka profesionální části souboru se odehrála na jevišti brněnského divadla Radost. A radostné bylo i sledování tohoto nového počinu. Soubor v něm na chvíli opouští velkolepé choreografie a vrací se blíže k původnímu lidovému materiálu, aniž by se vzdal vlastního výrazu.  více

Jarní koncert tělesa Diversa Quartet po delší době nabídl díla ryze tuzemských autorů. Večer konaný v pondělí 7. dubna v prostorách vily Löw-Beer nesl podtitul Tempus est iocundum podle milostné písně z rukopisu Carmina Burana. Píseň se svou rozverností stala inspirací pro dramaturgii koncertu, kterým provázelo těleso ve složení Barbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola) a Iva Wiesnerová (violoncello).  více

Íránská zpěvačka Mahsa Vahdat propojuje tradiční perskou hudbu s evropskými hudebními prvky, například s jazzem nebo se sborovým zpěvem. Své zatím nejnovější album Braids of Innocence, Copánky nevinnosti, které nahrála s norským pěveckým sborem SKRUK. Písně na albu vycházejí z perských básní od autorů Rúmího a Hafíze, ale i ze současných textů, které zachycují osobní i politická témata. Album tak reflektuje represivní režim v Íránu i život v exilu. Zpěvačka svou tvorbu představila v roce 2024 na festivalu Maraton hudby Brno.  více

Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlisvíce

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

Nejčtenější

Kritika

Ke světlu – tak znělo označení závěrečného koncertu Velikonočního festivalu duchovní hudby, jehož letošní 32. ročník nesl podtitul Smíření. V podání domácí a pořadatelské Filharmonie Brno zazněla 27. dubna v kostele sv. Janů pod taktovkou Anny-Marie Helsing díla Ralpha Vaughana Williamse a Einojuhaniho Rautavaary. V první části koncertu se jako sólista představil Josef Špačekvíce