Velikonoční festival duchovní hudby letos slaví třicet let své existence. Tradičně je jeho program rozčleněn do dvou velikonočních týdnů. Letos se festival koná mezi 2.–16. Dubnem. Jak sám dramaturg Vladimír Maňas zmiňuje, jubilejní ročník vnímá jako „příležitost k vykročení a hledání nových horizontů“. Myšlenku zrcadlí také festivalové téma, kterým je přetváření – hledání zapomenutých skladeb, střet staré a nové hudby či uvádění hudby soudobé. Kromě provádění duchovní děl minulých staletí i současnosti se program festivalu dramaturgicky opírá o liturgii velikonočních svátků. Rozdělen je do devíti koncertů konajících se v šesti brněnských chrámech, z nichž dva vyčnívají svým nákladných vokálně–instrumentálním aparátem.
Jedním z nich byl včerejší zahajovací koncert, který se konal v katedrále Petra a Pavla. Věnovaný byl dílu brněnského dómského varhaníka a skladatele Františka Musila (1852–1908). Kdysi slavné oratorium Stabat Mater pro sbor a orchestr, dnes známé spíše v podobě úpravy jako kancionálové písně Stála Matka, je vzácnou příležitostí ke spojení profesionálních hudebníků a vyspělých amatérských sborů. Skladba měla premiéru 21. dubna 1895, které se ujal Filharmonický spolek Beseda brněnská pod vedením Josefa Kompita. V témže roce byla oceněna cenou České akademie císaře Františka Josefa pro vědy, slovesnost a umění. O deset let později se skladba dočkala také provedení pražským Hlaholem a Českou filharmonií, kterou dirigoval Stanislav Jiránek.
Při novodobé premiéře díla se pod taktovkou dirigenta a sbormistra Tomáše Krejčího propojila Filharmonie Brno s pěti brněnskými sbory: Ars Brunensis, Ensemble Versus, Gaudeamus Brno, Pěvecký sbor Masarykovy univerzity a Vox Iuvenalis. Sólových pěveckých partů se ujali Lucie Kašpárková (soprán), Jarmila Balážová (mezzosoprán), Martin Javorský (tenor) a František Zahradníček (bas). Celý koncert v přímém přenosu vysílala stanice Český rozhlas Vltava.
Skladba členěná do deseti částí je obohacena o úvodní orchestrální preludium. Předehra svou ponurou náladou odkazuje na závažné téma obsažené v liturgickém textu. Kompletní provedení oratoria v roli Filharmonie Brno působilo velmi vkusně. Až na pár drobných rytmických a intonačních nedokonalostí hrál orchestr jednotně. A však i přes velmi zřetelná, jednoduchá a dobře čitelná gesta Tomáše Krejčího bylo znát, že dirigent orchestr popohání. Proto se také některé orchestrální mezihry zdály být bez onoho žádoucího napětí a orchestr při nich působil unaveně.
Méně vyrovnané byly výkony sólistů. Při společných částech (např. Eja Mater, fons amoris) kvarteto zpívalo subtilně, obzvlášť v komorně pojatých úsecích. Bohužel však velmi často v nízké dynamice a v nízkých polohách zanikal mezzosopránový a tenorový hlas. V dramaticky vypjatějších momentech (např. Fac me plagis vulnerari) se taktéž zvukově do popředí dostávali basista se sopranistkou, která mnohdy svým silným, přespříliš vibrujícím hlasem, a ne vždy (ve vyšších polohách) příjemnou barvou hlasu ostatní přezpívala. Bohužel, tyto nedokonalosti se objevovaly i při sólových áriích zpěváků. Kvůli silnému vibratu Lucie Kašpárkové zanikala výslovnost. Jarmila Balážová oproti své kolegyni sice působila mnohem decentněji a se svou temnou barvou hlasu tajemněji, ale i u ní se vyskytoval problém s výslovností, vycházející z ne příliš znělých nízkých poloh. Obdobně tomu bylo také u tenoristy Martina Javorského. Jak Javorskému, tak Zahradníčkovi nejlépe zněly středy, které byly suverénní, barevně vyvážené a dobře znělé.
Excelentní bylo sborové provedení. I když se jednalo o spolupráci pěti amatérských sborů, dohromady působily jako jeden. V rámci oratoria fungoval sbor jako dramatický prvek. Detailní práce s dynamikou a frázováním působila svěže i ve vypjatějších částech, kupříkladu ve fugách. Naopak jemnost a prosvětlenost bylo u sboru možné zaznamenat v šesté části Sancta Maria nebo v závěrečném Amen.
I přes jistou rozporuplnost provedení Musilova Stabat Mater je možné koncert vnímat jako neopomenutelné a majestátní zahájení festivalu.
Program
František Musil – Stabat Mater
Obsazení
Lucie Kašpárková – soprán
Jarmila Balážová – mezzosoprán
Martin Javorský – tenor
František Zahradníček – bas
Spojené brněnské sbory:
Ars Brunensis
Ensemble Versus
Gaudeamus Brno
Pěvecký sbor Masarykovy unvierzity
Vox Iuvenalis
Filharmonie Brno
Tomáš Krejčí – dirigent
2. dubna 2023 v 19 hodin, katedrála sv. Petra a Pavla
Zatím nebyl přidán žádný komentář..