Příběhy starého Španělska bez kýžené vášně a temperamentu

Příběhy starého Španělska bez kýžené vášně a temperamentu

Janáčkovo divadlo ve čtvrtek večer zaplnili posluchači, kteří společně s Filharmonií Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese podnikli hudební výlet do Španělska. Koncert se nesl v duchu tanečních rytmů, temperamentu či odkazu na slavné téma španělské literatury, jak je představuje příběh Cervantesova Dona Quijota. V programu se představili sólisté Lukáš Polák (violoncello), Petr Pšenica (viola) a Marie Petříková (housle).

V úvodu zazněla předehra k opeře Una cosa rara, ossia Bellezza ed onestà (Vzácná věc aneb Krása a poctivost) Mozartova současníka a rodáka z Valencie Vincenta Martína y Solera (1754–1806). Dříve zapomenutá tvorba tohoto autora dnes postupně zažívá renesanci – to se týká především Solerovy operní tvorby. Dramma giocoso o dvou aktech začíná sinfonií v rychlém, svižném tempu, která svým charakterem připomíná starší neapolské předehry. V provedení Filharmonie Brno však o svižnosti a odpichu mluvit nemůžeme. Celkový dojem byl zásadně ovlivněn znatelně pomalejším (či snad opatrnějším) tempem a také malými dynamickými rozdíly. Zmíněné aspekty z původně radostného, slavnostního otevření koncertu utvořily pouze jeden z mnoha dalších zahraných kusů.

filharmonie_brno_pribehy_stareho_spanelska_foto Dag Markl_02

Renomé si orchestr napravil ve Straussově Donu Quijotovi – symfonické básni inspirované Cervantesovým rytířským románem. Dílo je tvořeno třinácti částmi primárně složenými z tématu a variací, v nichž skladatel uplatňuje zvukomalebnost a bohatou instrumentaci odrážející se jak v užití stroje na zvuk větru, tak v příznačných motivech hlavních hrdinů, jež Strauss charakterizuje prostřednictvím hudebních nástrojů. Donu Quijotovi tak náleží zvuk violoncella v podání Lukáše Poláka. Jeho pobočník byl vyjádřen violou sólisty Petra Pšenici, tenorovou tubou či basklarinetem s komickým rázem. Jemnost a křehkost romantického příběhu znázorňuje part houslí, kterého se ujala koncertní mistryně Marie Petříková. Výkony všech tří protagonistů byly suverénní, svým projevem, procítěností a zanícením vynikal především violoncellista Polák, jenž osobitou hrou na sebe po celou dobu strhával pozornost. V případě violového partu byla velká škoda, že se na mnoha místech zvuk nástroje více nenesl, naopak v rámci celku zanikal – a to i přes hráčovo střídání dvou instrumentů, které v tomto kontextu bohužel nepřineslo očekávaný efekt. Za zmínku stojí také části psané pro dechovou harmonii či různá komorní uskupení dechových nástrojů, jako je například duet fagotů, jež se hráčům po technické, výrazové a komplexně hudební stránce vyvedly.

Snad nejznámější kompozicí skladatele a violoncellisty Luigiho Boccheriniho (1743–1805) je programní smyčcový kvintet Musica notturna delle strade di Madrid, v němž v rámci sedmi vět nastiňuje noční ruch v ulicích hlavního města Španělska. I zde dílu dominuje zvukomalebnost líčící bubnující vojáky, modlitbu růžence a jiné situace každodenního života. Osobitá kompozice se stala inspirací mnoha dalším generacím hudebníků a skladatelů, mimo jiné také italskému autorovi Lucianovi Beriovi (1925–2003), který v roce 1975 na objednávku milánské La Scaly provedl orchestraci poslední věty z tohoto kvintetu. Berio se k větě Ritirata notturna di Madrid vrátil několikrát a přepsal ji pro rozmanitá obsazení. Z jednotlivých verzí, které přes sebe navrstvil, sestavil dílo pro orchestr, k němuž připsal také party pro bicí nástroje. Orchestrální verze však do určité míry opouští zemitost, temperament a důvtip, jež můžeme znát z Boccheriniho originálu. Rysy jsou nahrazeny sentimentálností, romantizujícím charakterem a značným kýčem, k nimž napomáhalo také samotné provedení Filharmonie Brno od počátku bojující s tempem. Problém tkvěl v odlišných představách mezi sekcí bicích, jež na malý bubínek udává tempo a po vzoru Ravelova Bolera ostinátně opakuje rytmické modely, a zbytkem orchestru, který měl tendenci fráze rozšiřovat a tempo natahovat.

filharmonie_brno_pribehy_stareho_spanelska_foto_Dag Markl_03

Koncert uzavřela Španělská rapsodie impresionisty Maurice Ravela (1875–1937) napsaná mezi lety 1907–1908 a řadící se k jeho orchestrálním prvotinám. Na půdorysu čtyř vět autor zachycuje jak jednotlivé nálady (věta Prélude à la nuit), tak také rytmičnost a divokost v podobě tanců Malagueña (podobný flamencu) a Habanera (známý především z Bizetovy opery Carmen). Za zmínku stojí opět povedené výkony hráčů na dechové nástroje (basklarinet, anglický roh, piccola), které okořenily a svou kvalitou pozvedly celkové vyznění skladby. Závěrečná Feria je pak slavnostním, radostným a bouřlivým vyvrcholením díla, jež v případě koncertu tvořilo pomyslnou tečku za hudební cestou po Španělsku.

Program:

Vicente Martín y Soler – Una cosa rara, předehra k opeře

Richard Strauss – Don Quijote, symfonická báseň op. 35

Luigi Boccherini/ arr. Luciano Berio – Quattro versioni originali della „Ritirata notturna di Madrid“ di L. Boccherini sovrapposte e trascritte per orchestra

Maurice Ravel – Španělská rapsodie

Lukáš Polák – violoncello

Petr Pšenica – viola

Marie Petříková – housle

Filharmonie Brno

Dennis Russell Davies – dirigent

Ve čtvrtek 7. prosince v 19:00, Janáčkovo divadlo

Foto Dag Markl

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Festival Concentus Moraviae nabízí nejen zajímavá místa, ale také interprety. Výjimku v konceptu tvořil open air koncert konaný ve čtvrtek 13. června na náměstí 1. května v Kuřimi, který byl propojen s městskými oslavami. V podvečer se v hodinovém vstupu publiku představilo české těleso Epoque Quartet v obsazení David PokornýVladimír Klánský (housle), Alexey Aslamas (viola), Vít Petrášek (violoncello), které mnozí znají z televizního pořadu Star dance. Kuřim však v tomto roce není jediným oslavencem, jelikož i samotné kvarteto letos slaví 25 let svého působení.  více

Když se hovoří o českém funku, je nemožné nezmínit osobnost producenta, klávesisty a zpěváka Romana Holého, který je neodmyslitelně spjat jak s mnoha hudebními projekty, tak se současnou populární hudební scénou. V současné době živě vystupuje především s kapelami Monkey Business a J.A.R., bez kterých si lze český funk jen stěží představit. Obě kapely vystoupily v rámci Gregoryfestu 2024 ve čtvrtek 13. června v Amfiteátru Starý pivovar v brněnských Řečkovicích.  více

V duchu myšlenky, že Brno a folklor patří k sobě, proběhl ve čtvrtek 6. června Happening Roku folklorních souborů. Událost uspořádala Kancelář Brno město hudby UNESCO ve spolupráci se spolkem Brněnsko tančí a zpívá. Akce se tak stala součástí dlouhodobého projektu, který si předsevzal zmapovat amatérskou hudební scénu v Brně, a to nejen folklorní. V minulém roce Brno město hudby obdobným způsobem oslovilo pěvecké sbory, v budoucnu to budou například garážové kapely. Dokládá tak pestrost brněnské hudební scény nejen na úrovni profesionálních těles, ale i nadšených laiků, pro které je muzika neoddělitelnou součástí života.  více

Spolek Brněnsko tančí a zpívá a TIC Brno uspořádali 6. června 49. ročník přehlídky Brněnsko tančí a zpívá. Program koncentrovaný do jednoho dne byl nabitější, než v předchozích letech. Podtitul Rok folklorních souborů byl vypůjčen od stejnojmenného projektu kanceláře Brna města hudby UNESCO.  více

Ještě před rokem bychom v Nové synagoze ve Velkém Meziříčí nalezli asijskou tržnici. Jmenované město se však rozhodlo budovu odkoupit a začalo ji využívat důstojněji. Při právě probíhajícím festivalu Concentus Moraviae posluchači mohli ve středu 5. června tuto památku navštívit a vyslechnout si zde komorní koncert zpěvačky a houslistky Ivy Bittové, jejího ženského sboru Babačka s muzikanty Jakubem Jedlinským (akordeon) a Pavlem Fischerem (housle).  více

Večernímu koncertu Ensemble Opera Diversa s názvem Tvář vody, který se uskutečnil 4. června ve venkovním prostoru (atrium) Moravské zemské knihovny Brno, předcházela dopolední beseda profesora Miloše Štědroně a docenta Vladimíra Maňase z Ústavu hudební vědy Masarykovy univerzity. Oba jmenovaní si připravili poutavé povídání na téma vodního živlu v umění (od gregoriánského chorálu až po počátek 20. století), jež bylo zakončeno ukázkou edice a poslechem nahrávky Janáčkovy symfonie Dunaj. V rámci koncert pod taktovkou Gabriely Tardonové inspirovaném tématem vody zazněly jedna světová a tři české premiéry. Jako sólistka se divákům představila harfistka Dominika Kvardovávíce

Podobně jako další hudební festivaly se i 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae musel vypořádat letos nejen s Rokem české hudby, ale především s jedinečným výročím 200 let od narození Bedřicha Smetany, zakladatele moderní české hudby. Dramaturgické ukotvení právě zahájeného ročníku se nese v duchu hesla „Metamorfózy: Czech Smetana!“. První festivalový koncert, který se uskutečnil 31. května v kyjovském Městském kulturním středisku, dal tušit, kterým směrem se bude ubírat i zbytek festivalové dramaturgie. Na Smetanovu tvorbu se organizátoři přehlídky totiž rozhodli pohlížet z nových úhlů a pracovat nejen s hudbou, ale také s očekáváním posluchačů. Již na úvodním večeru zazněl proslulý Smetanův Smyčcový kvartet č. 1 e moll Z mého života, avšak v úpravě pro symfonický orchestr z pera dirigenta a klavíristy George Szella. Smetanovo dílo doplnila světová premiéra Koncertu pro flétnu a orchestr Sadunkertoja finského skladatele, dirigenta a rezidenčního umělce 29. ročníku festivalu Olliho Mustonena, která vznikla přímo na objednávku festivalu. Právě Mustonen provedení obou skladeb v podání orchestru Prague Philharmonia také řídil. Jako sólistka vystoupila dánská flétnistka Janne Thomsenvíce

V rámci koncertní řady Hudebních inventur Ensemble Opera Diversa, která započala už v roce 2017, má těleso za cíl přinášet (znovu)objevená díla a autory, s nimiž se na pódiích setkáváme zřídka. Tato dramaturgická linie ale také nabízí prostor a iniciativu k vytváření zcela nových skladeb uváděných ve světových premiérách. Komorní koncert uskutečněný ve středu 29. května 2024 v aule rektorátu Vysokého učení technického (VUT) v Brně se protentokrát nesl v režii Diversa QuartetBarbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola), Iva Wiesnerová (violoncello), OK Percussion Duo (Martin OpršálMartin Kneibl), sólistky Anety Podracké Bendové (soprán) a klavíristky Terezy Plešákové. Námětem odkazoval na prostředí pražské kompoziční školy z hlediska pedagogického i uměleckého.  více

Světoznámý jazzový klavírista a kapelník Count Basie by 21. srpna oslavil 120. narozeniny. Big band Cotatcha Orchestra se rozhodl u této příležitosti uspořádat tribute koncert, při kterém zazněl početný výběr ze skladeb orchestru Counta Basieho. Při několika kompozicích se pak před pódiem objevila taneční skupina Rhythm Pilots z taneční školy Swing Wings a společně s big bandem v neděli v Cabaretu des Péchés připravili autentickou podívanou jako vystřiženou z amerických tančíren třicátých a čtyřicátých let minulého století.  více

Koncert s podtitulem Haydn a Šostakovič v g moll uzavřel ve čtvrtek 16. května v Besedním domě abonentní řadu Filharmonie doma. Jednalo se také o poslední koncert sezóny 2023/24 (když nepočítáme páteční reprízu), při kterém v čele Filharmonie Brno stanul její šéfdirigent Dennis Russell Davies. V druhé půli večera pak orchestr doplnili zpěváci Jana Šrejma Kačírková (soprán) a Jiří Služenko (bas). Jak už z názvu koncertu vyplývá, dramaturgie vedle sebe v rámci čtvrtečního programu postavila díla Josepha Haydna a Dimitrije Šostakoviče, která spojuje takřka výhradně pouze tónina, ve které byla napsána.  více

Nejčtenější

Kritika

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více