Rozjímání s Ensemble Versus a Castello in Aria

V sále Blahoslavova domu (centru Českobratrské církve evangelické) zazněla včera podvečer duchovní díla pozdní renesance a raného baroka v podání komorního sboru Ensemble Versus a souboru historických nástrojů Castello in Aria. Obě tělesa řídil umělecký vedoucí sboru Vladimír Maňas. V programu večera figurovaly skladby léty prověřených i takřka neznámých, sporadicky uváděných autorů evropské hudby.

Není to poprvé, co se Blahoslavův dům stal útočištěm pozoruhodného hudebního počin. V jeho prostorách zaznívají sborové úpravy koled ale i moderní spirituální tvorba. Není se čemu divit – upřímná, přísným křesťanským ritem nezatěžkaná atmosféra místa vybízí k duchovní a lidské sounáležitosti, aniž by si vybírala krutou daň ve formě chladného odcizení nebo rigorózní strnulosti tradičních kostelů. Lze však bez úhony přenést hudební díla renesančních mistrů na podobné místo tak, aby neutrpělo samotné duchovní sdělení, které původně zaznívalo z výšek chrámových kůrů? V podání sboru Ensemble Versus a instrumentálního souboru Castello in Aria to nejen lze, ale výsledek si bere to nejlepší z obou světů – důstojnost vysoké polyfonie i prostou přirozenost lidské víry.

Koncert zahájila instrumentální sonáta Giovanniho Battisty Buonamenteho v provedení ansámblu Castello in Aria. Přestože večer sestával z rozličných skladeb různých autorů, a navíc s proměnlivým obsazením, koncepčně se jednalo o souvislý program hudebních nešpor. Instrumentální části střídaly sborové. V některých skladbách se obě tělesa dokonce spojila a rozšířila tak barevně dynamickou paletu výsledného zvuku. Obzvláště užití trombónu, který ve shodě s dobovou praxí zdvojoval zpěvní party, bylo hodno pozornosti.  Trombonista Pavel Novotný v nejlepším slova smyslu dokázal „jít s davem“, umocnit a především upevnit nosnou basovou linku. Samotné instrumentální části byly taktéž vítaným osvěžením sborové polyfonie, ať už se jednalo o Sonatu La Foscarina skladatele Biagia Mariniho nebo o Sonatu terza Daria Castella. Obzvláště v poslední jmenované kompozici je třeba pochválit náročné a Radovanem Vašinou kvalitně interpretované běhy cinku, které v družném dialogu odpovídaly podobně výrazným houslím Jana Marečka. U obou interpretů se však tu a tam objevovaly nedostatky intonačního rázu, které vyvěraly na povrch ponejvíce v částech se zpěvy, tedy právě tam, kde by oba nástroje mohly barevně nejlépe zapadnout. Ne nadarmo totiž býval cink renesančními teoretiky přirovnáván svým charakterem k lidskému hlasu. Rytmicky jednotnou oporou sólistům byla gamba v podání Kateřiny Stávkové a Anny Vargové, teorba Kateřiny Maňákové a cembalo Víta Bébara.

Nejobsáhlejší část programu však zaujímaly sborové skladby pozdně renesančních autorů. Hudební nastudování lze bez větších okolků označit za precizní. Obzvláště nástupy, které bývají častým prubířským kamenem pěveckých těles, dokázaly uhranout lehkostí, intonační přesností a čistotou hlasů. Zpěvačky umně držely tón i ve vyšších polohách a zachovávaly si při tom křišťálově průzračnou a neztemnělou hlasovou polohu. Také z hlediska rytmu není v podstatě co vytknout – Vladimír Maňas měl sbor pod kontrolou a energicky hlídal všechny nástupy i držené tóny. Podobně jako při jiných koncertech Ensemble Versus i v tomto případě experimentovali zpěváci s různým rozestavěním, ačkoliv dispozice místa neposkytovaly podobné možnosti jako skutečné kostely. Kromě sborových děl Jacoba Handla Galla, Carla Gesualda da Venosy nebo třeba Johannese Nucia zazněla i dvojice skladeb pro sólový hlas s doprovodem nástrojů, konkrétně Aus tiefer Not a All mein Anliegen od Nicolause Zangia v podání Petry Švandová a Blanky Křížové. Švandová předvedla kvalitní výkon především ve výškách, kde se naplno projevila její příjemně sametová a přesto jasná barva hlasu, v nižších polohách a rychlých skocích se projevily drobné intonační nejistoty, kterým nepomohly ani ne zcela intonačně přesné housle. Křížová stavěla na hravější melodice zpěvního partu a uvolněném projevu, který korunovala důkladnou dikcí.

Hudební nešpory ve spolupráci dvou historicky poučených těles nabídly nejen kvalitně interpretovaná díla pozdní renesance a raného baroka, ale především duchovně silnou výpověď, která vyvěrala z přirozenosti, nestrojenosti a civilnosti lidské víry. A v této podobě je zmíněná víra nejsilnější a nejčistší.

Ensemble Versus, komorní sbor pro duchovní hudbu
sbormistr Vladimír Maňas
Castello in Aria, sdružení hudebníků, kteří se zabývají barokní hudbou, provozovanou na kopie dobových hudebních nástrojů

Foto Jana Šuplerová

Multižánrový hudební festival Maraton hudby Brno již po sedmé dokázal, že ohromující množství hudby lze při precizní organizaci a troše štěstí vměstnat do jednoho prodlouženého víkendu. Od čtvrtka do neděle (11.–14. srpna) vybrané hudební sály, náměstí, nádvoří i ulice města zaplnila umělecká tvorba bezpočtu kapel, těles a specifických hudebních uskupení všemožných žánrů a stylů. Na své si přišli milovníci rocku, world music, jazzu, artificiální hudby, folkloru či improvizované hudby. V jedné věci se však letošní ročník od toho minulého zásadně lišil: rok 2022 představil historicky vůbec první rezidenční umělkyni festivalu, kterou se stala houslistka, flétnistka a klavíristka Anna Fusekvíce

Maraton hudby rozproudil již pošesté ulice, náměstí a mnohé prostory v Brně všemožnými hudebními žánry. Nejsou to však vždy nutně jen místa koncertního rázu. Soubor Hausopera se například v pátek 12. srpna vydal se svou operou Věčná slečna Bledá do Zemanovy kavárny. Ve třech víkendových uvedeních zde završí svoji Trilogii pro město, Brnu na míru vytvořený projekt připomínající jeho klady, zápory, ale především některé funkcionalistické stavby.  více

Festival Maraton hudby Brno letos zavádí novinku; post rezidenčního umělce. Jeden vybraný umělec se představí v různých hudebních polohách. Prvním rezidenčním umělcem festivalu Maraton hudby Brno se stane skvělá multiinstrumentalistka Anna Fusek.  více

Na jedné z hlavních scén hudebního festivalu Maraton hudby Brno, tzv. world music scéně, vystoupí v sobotu 13. srpna elita evropské world music hudby. Kdo všechno přijede, přibližuje významný publicista a současně dramaturg tohoto programu Milan Tesař.  více

Polská skupina MØW vystoupí ve čtvrtek 11. srpna na nádvoří Místodržitelského paláce v centru Brna v rámci jazzové scény festivalu Maraton hudby Brno. Na naše otázky odpovídají kapelnice a zpěvačka Ania Bratek a pianistka Aga Derlak, která se v minulosti v Brně představila i se svým vlastním jazzovým triem. Skupina MØW tentokrát představí své nové album W jednym pokojuvíce

V rámci festivalu Ibérica vystoupila 17. června 2022 v Brně katalánská písničkářka Magalí Sare s kytaristou z Mallorky Sebastià Grisem. Následující rozhovor jsme vedli bezprostředně po skončení koncertu.  více

Ostatně jako každý rok tak i letos přinesl Hudební festival Znojmo svým návštěvníkům operní dílo ve vlastní produkci. Pro letošní 18. ročník s podtitulem Návraty domů a naši andělé strážní si pořadatelé připravili scénické provedení oratoria Josepha Haydna Návrat Tobiášův. Starozákonní příběh o zkoušeném manželství i slepém otci mohli diváci shlédnout v interpretaci Czech Ensemble Baroque pod taktovkou Romana Válka a režii Tomáše Ondřeje Pilaře při premiéře 15. července 2022 (toto představení navštívil autor recenze) v jízdárně Louckého kláštera – repríza a derniéra pak připadají na následující dva dny. V sólových rolích vystoupili Shira Patchornik (Sára), Lucie Kaňková (d’Azaria), Dagmar Šašková (Anna), Theodore Browne (Tobiáš) a Adam Plachetka (Tobit). Kostýmy navrhla Ivana Ševčíková Miklošková, choreografii vytvořil Martin Šinták a světelný design připravil Tomáš Příkrývíce

Loni byli hvězdami festivalu Brasil Fest Brno. Letos je přivítá Náměšť nad Oslavou, kde vystoupí 25. července na Folkových prázdninách v rámci večera nazvaného Poezie v každé písni. Mezitím si zahráli například na světovém hudebním veletrhu WOMEX v Portugalsku nebo na vyprodaném jarním festivalu Budapest Ritmo. A především dostali prestižní cenu časopisu Songlines, současného nejuznávanějšího periodika v oblasti world music. Říkají si Ayom a vedle brazilské zpěvačky Jabu Morales je tvoří hudebníci z Angoly, Řecka a Itálie. Na naše otázky odpovídají akordeonista a skladatel Alberto Becucci, kytarista Pedro Bastos João a samozřejmě charismatická zpěvačka a bubenice.  více

V pátek 29. července vystoupí na Folkových prázdninách v Náměšti nad Oslavou skupina L’Alba z Korsiky, která propojuje tradiční středomořskou polyfonii s hudbou řady nejen jihoevropských národů. Její album A Principiu, které vyšlo loni v březnu, vyhodnotila porota žebříčku World Music Charts Europe jako šesté nejlepší album z celého světa v roce 2021. se stalo šestou nejlepší nahrávkou z celého světa za rok 2021. Za skupinu L’Alba na naše otázky odpovídá kytarista a zpěvák Ghjuvanfrancescu Mattei.  více

Letošní 27. ročník festivalu Concentus Moraviae je po takřka měsíci plném hudby minulostí. Slavnostní závěrečný koncert v Kongresovém centru Zlín představil program složený z písní Ernesta Chaussona, Igora Stravinského, Johannese Brahmse, Richarda Strausse, Leoše Janáčka a Antonína Dvořáka. Jako sólistka vystoupila mezzosopranistka a patronka přehlídky Magdalena Kožená. Po jejím boku stanuli klavírista a dirigent Sir Simon Rattle, flétnista a dramaturg tohoto ročníku Kaspar Zehnder, houslista Giovanni Guzzo, houstlistka Rahel Maria Rilling, violista Amihai Grosz, violoncellista Dávid Adorján a klarinetista Christopher Richards. Dvořákovy písně speciálně pro tento soubor zaranžoval anglický skladatel a dirigent Duncan Ward.  více

Letošní 27. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae pomalu spěje k velkému finále v podobě společného koncertu flétnisty a rezidenčního umělce Kaspara Zehndera, mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a jejího chotě, klavíristy a dirigenta Sira Simona Rattlea. Na jednom z posledních koncertů vrcholícího festivalu vystoupil v pátek 24. června společně s přáteli – Giovanni Guzzo (housle), Rahel Maria Rilling (housle), Amihai Grosz (viola), Dávid Adorján (violoncello), Wolfgang Klinser (klarinet) a Anaïs Gaudemard (harfa) – právě rezidenční umělec Kaspar Zehnder, který dramaturgii pátečního komorního koncertu v knihovně náměšťského zámku připravil.  více

Ostravská rodačka Nikol Bóková byla dlouho považována za jedinečný talent v oboru vážné hudby. V devíti letech si jako sólová klavíristka zahrála s Janáčkovou filharmonií a studium na konzervatoři a následně na JAMU bylo tedy samozřejmostí. Ale už během studií hudební klasiky se formoval a postupně projevovalo další její nadání a to kompoziční. Spolu se svým triem (Nikol Bóková-klavír, Martin Kocián-kontrabas, Michal Wierzgoń-bicí) nahrála v roce 2019 debutové autorské album Inner Place a ihned se prosadila mezi českou (a vlastně i evropskou) jazzovou elitu. Během covidu následovaly další dva projekty – Unravel (2020) pro stejnou jmenovanou sestavu a loňský Prometheus natočený s mimořádným nasazením v pozoruhodné studiové sestavě. Z ní a z několika následných koncertů (mimo jiné v rámci JazzFestu Brno vloni na podzim) vykrystalizovalo také zcela logické rozšíření jejího tria o univerzálního a empatického kytaristu Davida Dorůžku, Vznikl Nikol Bóková Quartet. V této sestavě se rodilo i nejnovější autorské album Elements, s nímž se pro Nikol a jejího partnera a spolutvůrce Jana Valu otevírá nová tvůrčí etapa.  více

Do prostor atria Filozofické fakulty Masarykovy univerzity na ulici Arne Nováka zavítal 22. června soubor Ensemble Opera Diversa s programem Tance v zahradách, který navázal na loni započatou sérii projektů pod širým nebem. Jako sólisté vystoupili fagotista Pavel Horák a hráč na marimbu Martin Švec. Koncert řídil dirigent Patrik Červák, který před smyčcovým orchestrem Ensemble Opera Diversa stanul vůbec poprvé.  více

Opatství na starém Brně, kde až do své smrti působil Gregor Johann Mendel, skrývá za svými zdmi několik krásných zákoutí. Jedním z nich je i Rajský dvůr, do kterého se vchází nenápadným vchodem vedle Baziliky Nanebevzetí Panny Marie. Ve čtvrtek 16. června tento starobylý prostor s kamennými zdmi hostil úvodní koncert projektu Brno a jeho chrámy. Zahrála na něm Horňácká muzika Petra Mičky a jedinečným způsobem tuto akci zahájila.  více

Dnes, tedy v pátek 17. června, vystoupí v Brně v rámci festivalu Ibérica katalánská písničkářka Magalí Sare. Její aktuální album Eponja je v červnu 2022 na šestém místě prestižního žebříčku World Music Charts Europe, který sestavuje 45 evropských rozhlasových publicistů z alb z celého světa. Jako pozvánku na koncert vám přinášíme recenzi tohoto alba.  více