Rusalka Národního divadla Brno je především o lidech a jejich touhách

Rusalka Národního divadla Brno je především o lidech a jejich touhách

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka Součková, Ivana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanović.

Radok chápe ve svém pojetí Dvořákovu operu především jako symbolickou a svým způsobem archetypální látku o dospívání a konfrontaci s iluzemi mládí. Vodník a Čarodějnice určitým způsobem zpodobňují rodiče – a tady neidylický lidský svazek. Ubohá Rusalka bledá je zase jejich ratolest toužící po iluzorním a vysněném světě. Radok se zcela záměrně odklonil od vizuální i narativní pohádkovosti. Místo toho akcentoval lidský a emoční náboj opery, který je s dílem rovněž neoddělitelně a zcela inherentně spjat. Radok si však z Rusalky neudělal žádné „své dílo“. Byť zprávy, že nová operní inscenace má být přístupna pouze ve věku 15+, vyděsila nemalé množství potenciálních návštěvníků a zavdala důvody k debatám, co režisér zase dělá s milovanou národní operou. Žádné prznění národní klasiky se opravdu nekoná. Na rozdíl od mnoha diskutabilních realizací Rusalky v Brně i mimo něj se Radokova inscenace nesnaží nalézt v Dvořákově originále něco, co v něm ve skutečnosti není. A již vůbec nelze říci, že by snad režisér s předlohou nakládal neuctivě – žádné přesuny příběhu o vodní žínce do psychiatrické léčebny či nevěstince se nekonají.

rusalka_2024_foto_marek_olbrzymek_03

Jako předobraz brněnské inscenace zvolil Radok Rusalku uvedenou roku 2012 v Göteborgu se scénografií Larse-Ake Thessmana. Scéna se sice mírně proměnila, ale prakticky všechny vizuální i funkční prvky zůstaly totožné – prostory i lávky nadále lemuje rákosí, Rusalka symbolicky noří ruce do akvária. Jedná se o povedený, přehledný, oku lahodící a přesto vizuálně čistý a snadno čitelný prostor, který určitými drobnostmi navíc naznačuje ještě jiné mimohudební konotace. Příkladem by mohlo být okno směrem k Měsíci, které Rusalka v průběhu opery neustále otevírá, zatímco Ježibaba – která je v Radokově verzi spíše přísná, uzavřená a minulostí viditelně zkroušená žena částečně připomínající Janáčkovu Kostelničku než pohádkově zlá (tento dojem ostatně umocňuje také vynechání Čury mury fuk) – jej soustavně zavírá. V samém závěru však toto okno zavírá i Rusalka a nabízí se otázka, zda Ježibabu nevedl k uzavřenosti a vnějšímu chladu podobný osud. Každopádně zavřením oken se i Rusalka dobrovolně uzavírá nejen před vnějším světem, ale také před svými ideály a nadějemi. Z hlediska scény je třeba pochválit také otevření prostoru při scéně s Cizí kněžnou a tanečníky, která výtečně pracuje se světlem i pozadím.

Kostýmy Zuzany Ježkové byly funkční a spíše neokázalé, což vhodně ladilo s charakterem inscenace. Současně dobře akcentovaly a propojovaly typy jednotlivých postav. Chápání Ježibaby jako matky a Vodníka jako otce tak bylo umocněno částečně i stylem a barvami oděvů. Pozornost si zaslouží také výtečně zvolené šaty žínek a Rusalky inspirované antickým chitonem, resp. jeho novou podobou vycházející z delfského nálezu bronzové sochy. Šaty jsou lehké, vzdušné a svojí jemně zvlněnou, plisovanou texturou dávají intuitivně vzpomenout na vodní živel či na vlnky na hladinách vod. Současně působí étericky a jasně tak odlišují žínky od lidí. Ale stejně jako Rusalčina tvář i její šatník zrcadlil proměnu a ztrátu iluzí – na zámku ji zdobily bílé (v kontrastu s tmavými oděvy dvořanů) šaty, ve kterých se však neuměla pohybovat. Ke konci měla pouhou halenu, jejíž barva se blížila oděvu Ježibaby.

rusalka_2024_foto_marek_olbrzymek_01

Nová brněnská Rusalka nicméně není povedena jen z hlediska režie, scény a kostýmů, ale především z hlediska obsazení a pěveckých výkonů. Vysokou laťku nasadil hned z počátku opery rozpustilý zpěv žínek Doubravky Součkové, Ivany Pavlů a Moniky Jägerové. Zpěvačky měly lehký a vzdušný přednes, byly intonačně i dynamicky skvěle sladěné a rovněž herecky byly přesvědčivé a jejich interakce mezi sebou a posléze i s Vodníkem také dobře fungovaly. Jan Šťáva byl rovněž dobrou volbou pro Vodníka – tedy postavy s určitou dávkou hrubiánství a výrazné gestiky jsou bezpochyby zpěvákovou silnou stránkou. Kvalitní herecké ztvárnění navíc podepřel patřičně dramatickým a dobře zvládnutým pěveckým výkonem s širokým penzem hlasových poloh, které dávaly Vodníkovi poměrně komplexní charakterový profil. Eliška Gattringerová jako Cizí kněžna postavila svůj herecký i pěvecký projev na zvláštní, ale výborně fungující kombinaci svůdnosti a krutosti – kněžna Prince sice sladce svádí, ale dává mu rovněž velmi rázně najevo, že jím svým způsobem opovrhuje a že je Princ pouze lapenou muškou v erotické síti této svůdkyně. Její zpěv byl výrazově patřičně pestrý, sladký i ostrý, svůdný i odmítavý, laskavý i výsměšný. Z hlediska práce s charakterem byla dle mého bezpochyby nejzajímavější Ježibaba v interpretaci Václavy Krejčí Houskové – přísná, uzavřená a odměřená, přesto je v ní však patrný hluboký bol a trýzeň. Z tradičně zlé postavy vytvořil Radok oběť, která svým tichým utrpením a lidským vyhořením vyvolává upřímný soucit. Její mytí (či spíše drhnutí) rukou dává tušit, že toho pro lidi i rusalky v minulosti pravděpodobně vykonala více než by sama chtěla. Tuto herecky nelehkou roli zvládla s naprostou bravurou a ještě ji korunovala fenomenálním pěveckým výkonem, ve kterém byly všechny výše zmíněné zklamání a nesplněné tužby takřka hmatatelné.

Ústřední dvojice v podání Jany Šrejmy Kačírkové a Petera Bergera výčet výborných výkonů stejně jako postav na scéně uzavírají. (Tradičně skvělý Tadeáš Hoza, který zpíval drobnou roli Lovce zůstal po celou dobu opery za scénou.) Ohnivý a vášnivý princ v podání Petera Bergera a křehká, něžná a naivní Rusalka v interpretaci Jany Šrejmy Kačírkové by jen stěží našli lepší obsazení. Bergerův projev byl až násilně živočišný, avšak jeho závěrečná pokora a lítost byly rovněž uvěřitelné. Rusalčina proslulá árie Měsíčku na nebi hlubokém byla v porovnání s mnoha jinými interpretacemi podstatně tesknější a místo naděje z ní sálal spíše tklivý smutek. Také ve vyhrocenějších a dramatičtějších okamžicích byla Jana Šrejma Kačírková bez jakékoliv nadsázky bezchybná – fantastická práce s výrazem, pevná intonace… nic zde nechybělo. Orchestr pod vedením Marka Ivanoviće byl vyvážený, dynamicky skvěle odstupňovaný a barevně pestrý. I na něj se tragika a smutek režijního nastudování přenesla a Dvořákova, již tak plně lyrická, hudba získala místy ještě tesknější obrysy. Stejná slova platí také pro sbor a jedinou drobnou výtkou může být, že v jedné části při zpěvu za scénou, byla srozumitelnost a dynamika sboru již příliš nízká.

Brno získává do svého repertoáru enormně povedenou operu, která přináší nový a velmi funkční pohled na proslulé Dvořákovo dílo. Ačkoliv se nepochybně někteří návštěvníci s novou podobou Rusalky nesžijí a dali by raději přednost tradičnější a pohádkovější podobě. Tato Rusalka však umožňuje na příběh o princi a zamilované vodní žínce nahlédnout novýma očima, které místo pohádkových bytostí a paláců a princů vidí skutečné lidi, jejich touhy, trápení a zklamání. A to je velmi důležitý pohled.

Antonín Dvořák: Autor

Jaroslav Kvapil: Libreto

Marko Ivanović: Hudební nastudování, dirigent

Patricie Částková: Dramaturg

David Radok: Režie, scéna

Zuzana Ježková: Kostýmy

Přemysl Janda: Světelný design

Andrea Miltnerová: Choreografie

Pavel Koňárek: Sbormistr

Jana Šrejma Kačírková: Rusalka

Peter Berger, j.h.: Princ

Jan Šťáva: Vodník

Eliška Gattringerová, j.h.: Cizí kněžna

Václava Krejčí Housková: Ježibaba

Doubravka Součková, j.h.: 1. žínka

Ivana Pavlů, j.h.: 2. žínka

Monika Jägerová, j.h.: 3. žínka

Tadeáš Hoza: Lovec

Kristýna Vébr: Stín Rusalky

Janáčkovo divadlo premiéra 5. 4. 2024, 19:00

Foto Marek Olbrzymek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Festival Concentus Moraviae nabízí nejen zajímavá místa, ale také interprety. Výjimku v konceptu tvořil open air koncert konaný ve čtvrtek 13. června na náměstí 1. května v Kuřimi, který byl propojen s městskými oslavami. V podvečer se v hodinovém vstupu publiku představilo české těleso Epoque Quartet v obsazení David PokornýVladimír Klánský (housle), Alexey Aslamas (viola), Vít Petrášek (violoncello), které mnozí znají z televizního pořadu Star dance. Kuřim však v tomto roce není jediným oslavencem, jelikož i samotné kvarteto letos slaví 25 let svého působení.  více

Když se hovoří o českém funku, je nemožné nezmínit osobnost producenta, klávesisty a zpěváka Romana Holého, který je neodmyslitelně spjat jak s mnoha hudebními projekty, tak se současnou populární hudební scénou. V současné době živě vystupuje především s kapelami Monkey Business a J.A.R., bez kterých si lze český funk jen stěží představit. Obě kapely vystoupily v rámci Gregoryfestu 2024 ve čtvrtek 13. června v Amfiteátru Starý pivovar v brněnských Řečkovicích.  více

V duchu myšlenky, že Brno a folklor patří k sobě, proběhl ve čtvrtek 6. června Happening Roku folklorních souborů. Událost uspořádala Kancelář Brno město hudby UNESCO ve spolupráci se spolkem Brněnsko tančí a zpívá. Akce se tak stala součástí dlouhodobého projektu, který si předsevzal zmapovat amatérskou hudební scénu v Brně, a to nejen folklorní. V minulém roce Brno město hudby obdobným způsobem oslovilo pěvecké sbory, v budoucnu to budou například garážové kapely. Dokládá tak pestrost brněnské hudební scény nejen na úrovni profesionálních těles, ale i nadšených laiků, pro které je muzika neoddělitelnou součástí života.  více

Spolek Brněnsko tančí a zpívá a TIC Brno uspořádali 6. června 49. ročník přehlídky Brněnsko tančí a zpívá. Program koncentrovaný do jednoho dne byl nabitější, než v předchozích letech. Podtitul Rok folklorních souborů byl vypůjčen od stejnojmenného projektu kanceláře Brna města hudby UNESCO.  více

Ještě před rokem bychom v Nové synagoze ve Velkém Meziříčí nalezli asijskou tržnici. Jmenované město se však rozhodlo budovu odkoupit a začalo ji využívat důstojněji. Při právě probíhajícím festivalu Concentus Moraviae posluchači mohli ve středu 5. června tuto památku navštívit a vyslechnout si zde komorní koncert zpěvačky a houslistky Ivy Bittové, jejího ženského sboru Babačka s muzikanty Jakubem Jedlinským (akordeon) a Pavlem Fischerem (housle).  více

Večernímu koncertu Ensemble Opera Diversa s názvem Tvář vody, který se uskutečnil 4. června ve venkovním prostoru (atrium) Moravské zemské knihovny Brno, předcházela dopolední beseda profesora Miloše Štědroně a docenta Vladimíra Maňase z Ústavu hudební vědy Masarykovy univerzity. Oba jmenovaní si připravili poutavé povídání na téma vodního živlu v umění (od gregoriánského chorálu až po počátek 20. století), jež bylo zakončeno ukázkou edice a poslechem nahrávky Janáčkovy symfonie Dunaj. V rámci koncert pod taktovkou Gabriely Tardonové inspirovaném tématem vody zazněly jedna světová a tři české premiéry. Jako sólistka se divákům představila harfistka Dominika Kvardovávíce

Podobně jako další hudební festivaly se i 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae musel vypořádat letos nejen s Rokem české hudby, ale především s jedinečným výročím 200 let od narození Bedřicha Smetany, zakladatele moderní české hudby. Dramaturgické ukotvení právě zahájeného ročníku se nese v duchu hesla „Metamorfózy: Czech Smetana!“. První festivalový koncert, který se uskutečnil 31. května v kyjovském Městském kulturním středisku, dal tušit, kterým směrem se bude ubírat i zbytek festivalové dramaturgie. Na Smetanovu tvorbu se organizátoři přehlídky totiž rozhodli pohlížet z nových úhlů a pracovat nejen s hudbou, ale také s očekáváním posluchačů. Již na úvodním večeru zazněl proslulý Smetanův Smyčcový kvartet č. 1 e moll Z mého života, avšak v úpravě pro symfonický orchestr z pera dirigenta a klavíristy George Szella. Smetanovo dílo doplnila světová premiéra Koncertu pro flétnu a orchestr Sadunkertoja finského skladatele, dirigenta a rezidenčního umělce 29. ročníku festivalu Olliho Mustonena, která vznikla přímo na objednávku festivalu. Právě Mustonen provedení obou skladeb v podání orchestru Prague Philharmonia také řídil. Jako sólistka vystoupila dánská flétnistka Janne Thomsenvíce

V rámci koncertní řady Hudebních inventur Ensemble Opera Diversa, která započala už v roce 2017, má těleso za cíl přinášet (znovu)objevená díla a autory, s nimiž se na pódiích setkáváme zřídka. Tato dramaturgická linie ale také nabízí prostor a iniciativu k vytváření zcela nových skladeb uváděných ve světových premiérách. Komorní koncert uskutečněný ve středu 29. května 2024 v aule rektorátu Vysokého učení technického (VUT) v Brně se protentokrát nesl v režii Diversa QuartetBarbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola), Iva Wiesnerová (violoncello), OK Percussion Duo (Martin OpršálMartin Kneibl), sólistky Anety Podracké Bendové (soprán) a klavíristky Terezy Plešákové. Námětem odkazoval na prostředí pražské kompoziční školy z hlediska pedagogického i uměleckého.  více

Světoznámý jazzový klavírista a kapelník Count Basie by 21. srpna oslavil 120. narozeniny. Big band Cotatcha Orchestra se rozhodl u této příležitosti uspořádat tribute koncert, při kterém zazněl početný výběr ze skladeb orchestru Counta Basieho. Při několika kompozicích se pak před pódiem objevila taneční skupina Rhythm Pilots z taneční školy Swing Wings a společně s big bandem v neděli v Cabaretu des Péchés připravili autentickou podívanou jako vystřiženou z amerických tančíren třicátých a čtyřicátých let minulého století.  více

Koncert s podtitulem Haydn a Šostakovič v g moll uzavřel ve čtvrtek 16. května v Besedním domě abonentní řadu Filharmonie doma. Jednalo se také o poslední koncert sezóny 2023/24 (když nepočítáme páteční reprízu), při kterém v čele Filharmonie Brno stanul její šéfdirigent Dennis Russell Davies. V druhé půli večera pak orchestr doplnili zpěváci Jana Šrejma Kačírková (soprán) a Jiří Služenko (bas). Jak už z názvu koncertu vyplývá, dramaturgie vedle sebe v rámci čtvrtečního programu postavila díla Josepha Haydna a Dimitrije Šostakoviče, která spojuje takřka výhradně pouze tónina, ve které byla napsána.  více

Nejčtenější

Kritika

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více