Tajemné světy, jež promluvily skrze příběhy svých hrdinů

22. únor 2024, 14:00
Tajemné světy, jež promluvily skrze příběhy svých hrdinů

Diversní jaro v roce 2024 započalo prvním orchestrálním koncertem Ensemble Opera Diversa pod taktovkou dirigenta Patrika Červáka konaným v Domě pánů z Kunštátu v úterý 20. února. Dramaturgický koncept inspirovaný mýtickými náměty z oblasti antiky, ale také fantazijního světa spisovatele a filologa Johna Ronalda Reuela Tolkiena, netradičně podpořil i improvizovaný videoart tvůrce Tomáše Hrůzy. Sólově za doprovodu orchestru vystoupil kytarista Vít Dvořáček.

Zmíněný videoart představoval specifický druh animace zaměřující se na přírodní výjevy znázorňující onu fantazijní krajinu. Výrazným prvkem, a zároveň symbolem, se stala lidská postava, jež tímto světem prochází a v kontextu všech čtyř skladeb na sebe bere různou podobu. Nutno dodat, že prvotní materiál – obrazy – byly vytvořeny pomocí AI. Následné zpracování, tedy koláž a improvizace závislá na hudebním toku, náležely do kompetence již zmíněného Tomáše Hrůzy. Jednotlivé výjevy nesly spíše temný, zádumčivý charakter a v průběhu koncertu se mohly zdát do jisté míry jednotvárné. Pozoruhodnými se zdály i v případě, kdy hudba měla značně pohyblivou a rytmickou fakturu, přičemž obraz zůstával stále poklidný. To však v tomto případě není nutné vnímat negativně, jelikož videoart ponechával divákovi dostatek prostoru pro svou vlastní fantazii a domýšlivost, k níž nabádala také samotná hudba.

Estonský hudebník a pedagog Tõnu Kõrvits (*1969) se často ve svém díle inspiruje literaturou a přírodou jako tomu je i ve skladbě Elegies of Thule. Starořecká literatura a kartografie termínem Thule označovala nejseverněji položenou oblast, kam spadá i část Estonska. Metaforický význam pochází od Vergilia a jeho „ultima Thule“ – vzdálené místo (za hranicemi známého světa). Kõrvits pro hudební znázornění daleké země využívá v první části unisono motiv, jež dále uplatnil i ve svých dalších kompozicích. Navrací se ale také k lidové melodice a instrumentáři, kdy kupříkladu orchestr napodobuje hru na estonský drnkací strunný nástroj kannel pomocí nápaditých rytmizací (např. poměr 2:3) pizzicato. To vše zaznívá pod tíhou úzké harmonie, charakterem a barvou blížící se klastrům. Závěr si pohrává charakterově se stejným hudebním materiálem, který autor používá v první větě. Poslední část skladby je však mnohem prosvětlenější: nachází se zde sólo houslí (Barbara Tolarová), postupná gradace a zahušťování hudebního toku s výraznou melodickou linkou a trianglovým trylkem (Anežka Nováková) znějícím za zády posluchačů. Vše ústí do konečného ztišení umocněného vyšší polohou smyčců a grafickým zklidněním moře na plátně. Nastudování vynikalo zvukovou masou orchestru, působivou barevností, a především jednotou hráčů.

Koncertantní kus „diversního autora“ Jana Nováka (1921–1984) psaný pro kytaru a smyčce z roku 1971 čerpá z řeckého mýtu o pěvci Orfeovi a jeho krásné manželce Eurydice. Orfeovská tematika Nováka doprovázela po celou jeho tvorbu – za zmínku stojí například kantáta Orpheus et Eurydice (1970) na Vergiliův text. Dílo Concentus Eurydice (Koncert pro Eurydiku) nese také podtitul Sedm časů pro kytaru a smyčcový orchestr a bylo napsané v talském exilu. Sólová kytara, které se ujal Vít Dvořáček, nemá v průběhu skladby vždy nutně virtuózní funkci. Místy je zakomponována jako součást orchestru, či dokonce i jako doprovod (VI. část). Naléhavost a drama rychlejších vět pramení z jazzové harmonie a rytmiky (místy flamencového rázu), jež občasně působí drsně – expresivně. Precizní hře kytaristy Dvořáčka nebylo co vytknout. Hráč dokázal zaujmout v jakékoliv poloze a funkci. Technicky se popasoval se zákeřnými skoky, běhy a hmaty a celkové nastudování kytarového partu lze označit za suverénní a promyšlené. Upozaděna nezůstala ani doprovodná složka, v našem případě smyčcový orchestr Ensemblu Opera Diversa, opět vynikající témbrem, expresivitou a technickou vytříbeností.

Americký skladatel Mason Bates (*1977) je držitelem ceny Grammy z roku 2019 za operu The (R)evolution of Steve Jobs. Věnuje se také kariéře DJeje, autora filmové hudby a v neposlední řadě s oblibou pracuje na multimediálních projektech. Jednověté dílo pro smyčce Icarian Rhapsody (1999) patří k jeho ranějším kusům, byť je dnes hojně provozovanou skladbou. Minimalistický ráz je znatelný v kompozičních postupech, melodicko-rytmických efektech a jejich vrstvení, čímž Bates získává bohaté harmonické a polyfonní plochy. Autor se o kompozici zmiňuje takto: „Ačkoli dílo není meditací o zmařených velkých nadějích, je podobné trajektorii Ikarova letu. Jednotný zvuk smyčcového orchestru inspiroval melodii pokrývající obrovský rozsah – jen v první frázi téměř dvě oktávy. Smyčcové nástroje však mají ještě jednu zvláštní vlastnost, schopnost hrát delší pasáže bez přestávky.“ Jednolitý zvuk smyčců, jež plasticky a dynamicky tvarovaly melodicko-rytmické efekty, po celé znění neztrácel svůj puls, a tak orchestr pod dirigentským dohledem Patrika Červáka neustále dýchal. Batesova hudba vyprávějící Ikarův příběh byla podpořena také videoartem, v němž k lidské postavě symbolicky přibyla křídla. Moře se slunečným horizontem se proměnilo v Ikarův boj výtečně podtržen glissandem směrem dolů snad zvýrazňujícím pád hrdiny.

Ve světové premiéře zazněla skladba mladého autora Adama Závodského (*1996), který se ve své dosavadní hudební kariéře zapsal primárně jako klavírista. Skladatele v tomto případě uchvátil tajemný svět Johna Ronalda Reuela Tolkiena (autor trilogie Pán Prstenů), konkrétně vznik Světa dle krátkého textu Ainulindalë, a tedy střet jednotlivých smýšlených národů, jazyků a kultur. Stejnojmenná třívětá (attacca) kompozice se však dle Závodského nesnaží být popisnou. „Její tři věty jsou spíše jakýmisi hudebními ilustracemi inspirovanými třemi konkrétními momenty z mýtického příběhu; a tyto tři obrazy jsou spojeny v jeden souvislý hudební celek.“ Skladatel ke smyčcům dodává také kytarový (Melkor) a v závěru klarinetový (Ilúvatar) part mající své role převzaté z literární předlohy. Oba nástroje zastávají spíše barevnou funkci obohacenou v závěru skladby také o prostorový efekt podobný tomu z kompozice Tõnu Kõrvitse. Dramatičnosti a epického charakteru autor docílil vcelku běžnými kompozičními přístupy, jež v kontextu literární předlohy a příběhu vnímáme jako zcela funkční. Na místě je také vyzdvihnout dirigentský um Patrika Červáka, jež celý večer ladnými, vkusnými, přesto čitelnými gesty citlivě a s nadhledem řídil ansámbl. O to více stojí za uznání momenty, při nichž dirigent musel navázat kontakt s hudebníky stojícími za jeho zády a za zády posluchačů.

Program:

Tõnu Kõrvits: Elegies of Thule pro smyčce (2007) ČESKÁ PREMIÉRA

Jan Novák: Concentus Eurydicae pro kytaru a smyčce (1971)

Mason Bates: The Icarian Rhapsody pro smyčce (1999) ČESKÁ PREMIÉRA 

Adam Závodský: Ainulindalë pro komorní orchestr (2023) PREMIÉRA

Vít Dvořáček – kytara

Tomáš Hrůza – videoart

Ensemble Opera Diversa, vedoucí orchestru Jan Bělohlávek

Patrik Červák – dirigent

Úterý 20. února 2024, Dům pánu z Kunštátu

Foto Marek Olbrzymek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Posledním předvánočním koncertem uzavřela Filharmonie Brno letošní část abonentní řady Filharmonie doma. Do jejího čela se vůbec poprvé postavil hvězdný houslista Fabio Biondi, který je známý především interpretací barokní hudby. Kromě smyčce se ale chopil také taktovky a brněnskému publiku se tak představil ve dvojroli houslista / dirigent. Společně s Filharmonií Brno provedl ve čtvrtek 19. 12. v Besedním domě díla Antonia Vivaldiho, Jana Dismase Zelenky, Pietra Nardiniho a Luigi Boccheriniho.  více

Kolem svátku svaté Doroty (6. února) a zejména od sv. Floriána (4. května) do sv. Martina (11. listopadu) se asi ve stovce obcí Brněnska a více jak dvaceti městských částech Brna každoročně konají slavnosti, které jsou od nepaměti, mnohde dodnes, nejvýznamnější událostí kulturního roku. Jejich hlavními účastníky bývala svobodná mládež odrostlá škole, chasa, která si na rok volila své zástupce - dva až čtyři stárky. Tato stárkovská organizace začala od začátku 20. století zanikat a pořadatelství jedněch hodů v obci se rozdrobilo mezi řadu spolků. S jejich rušením či ukončením činnosti se pořadatelství hodů přerušilo, případně v letech nesvobody přecházely hody do ilegality. Jejich dnešní slavení je tedy tradice obnovovaná, v dosídlených či novějších lokalitách zaváděná.  více

Vánoce v Brně znamenají také tradiční předvánoční koncert Brno Contemporary Orchestra (BCO), který se tentokrát uskutečnil s titulkem Z Ameriky do Tuřan. Odehrál se 18. prosince a po roční pauze se opět vrátil do tuřanské sokolovny. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo skladby Mauricia Kagela, Steva Reicha, Trevora Grahla a tradičně i Miloslava Kabeláče. Společně s orchestrem se publiku představila čtveřice zpěváků ve složení Aneta Podracká BendováKornél MikeczMichal Kuča a Martin Kotulan. V závěru první poloviny pak Pavel Šnajdr vyměnil taktovku za tleskání, v čemž ho doplnil Petr Hladíkvíce

Po roce 1989 se začalo Brno pomalu ale jistě z hermeticky uzavřené socialistické republiky chystat na divoké devadesátky plné nevyjasněných vražd, podvodů s lehkými topnými oleji a mafiánských tanečků v rytmu diska. Stěny dětských pokojů plnila Nirvana a plechovky od Coca Coly, na nočním stolku nesmělo chybět poslední Bravíčko. Měl i v této době folklor své místo, musel si ho znovu vydobýt nebo jde o maják, který rozbouřené dějiny nijak nezasáhly?  více

Téma v názvu je dosti široké a neodvažuji se svůj text nazvat jinak, než letmým ohlédnutím. Nejdříve si však dovolím malou retrospektivu.  více

Po dvou týdnech od uvedení Mahlerovy Písně žalobné se do prostor Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno s podobně ambiciózním programem. Pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese koncertně provedla kompletní oratorium Mesiáš Georga Friedricha Händela. Nastudování aranže vytvořené Wolfgangem Amadeem Mozartem se společně s orchestrem ujal Slovenský filharmonický sbor pod vedením Jana Rozehnala, a čtveřice sólistů ve složení Jana Sibera (soprán), Václava Krejčí Housková (mezzosoprán), Christoph Prégardien (tenor) a Lukáš Bařák (basbaryton).  více

Pro poslední koncert letošního, sedmnáctého ročníku multižánrového festivalu Groove Brno si organizátoři schovali opravdovou lahůdku. V sobotu 7. prosince vystoupil v brněnském Metro Music Baru americký baskytarista, zpěvák a experimentátor MonoNeon, kterého doprovodila trojice muzikantů Xavier Lynn (elektrická kytara, vokály), Dominique Xavier Taplin (klávesy, vokály) a Jackie Withfield (bicí, vokály).  více

Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Nejčtenější

Kritika

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce