Tajemné světy, jež promluvily skrze příběhy svých hrdinů

22. únor 2024, 14:00
Tajemné světy, jež promluvily skrze příběhy svých hrdinů

Diversní jaro v roce 2024 započalo prvním orchestrálním koncertem Ensemble Opera Diversa pod taktovkou dirigenta Patrika Červáka konaným v Domě pánů z Kunštátu v úterý 20. února. Dramaturgický koncept inspirovaný mýtickými náměty z oblasti antiky, ale také fantazijního světa spisovatele a filologa Johna Ronalda Reuela Tolkiena, netradičně podpořil i improvizovaný videoart tvůrce Tomáše Hrůzy. Sólově za doprovodu orchestru vystoupil kytarista Vít Dvořáček.

Zmíněný videoart představoval specifický druh animace zaměřující se na přírodní výjevy znázorňující onu fantazijní krajinu. Výrazným prvkem, a zároveň symbolem, se stala lidská postava, jež tímto světem prochází a v kontextu všech čtyř skladeb na sebe bere různou podobu. Nutno dodat, že prvotní materiál – obrazy – byly vytvořeny pomocí AI. Následné zpracování, tedy koláž a improvizace závislá na hudebním toku, náležely do kompetence již zmíněného Tomáše Hrůzy. Jednotlivé výjevy nesly spíše temný, zádumčivý charakter a v průběhu koncertu se mohly zdát do jisté míry jednotvárné. Pozoruhodnými se zdály i v případě, kdy hudba měla značně pohyblivou a rytmickou fakturu, přičemž obraz zůstával stále poklidný. To však v tomto případě není nutné vnímat negativně, jelikož videoart ponechával divákovi dostatek prostoru pro svou vlastní fantazii a domýšlivost, k níž nabádala také samotná hudba.

Estonský hudebník a pedagog Tõnu Kõrvits (*1969) se často ve svém díle inspiruje literaturou a přírodou jako tomu je i ve skladbě Elegies of Thule. Starořecká literatura a kartografie termínem Thule označovala nejseverněji položenou oblast, kam spadá i část Estonska. Metaforický význam pochází od Vergilia a jeho „ultima Thule“ – vzdálené místo (za hranicemi známého světa). Kõrvits pro hudební znázornění daleké země využívá v první části unisono motiv, jež dále uplatnil i ve svých dalších kompozicích. Navrací se ale také k lidové melodice a instrumentáři, kdy kupříkladu orchestr napodobuje hru na estonský drnkací strunný nástroj kannel pomocí nápaditých rytmizací (např. poměr 2:3) pizzicato. To vše zaznívá pod tíhou úzké harmonie, charakterem a barvou blížící se klastrům. Závěr si pohrává charakterově se stejným hudebním materiálem, který autor používá v první větě. Poslední část skladby je však mnohem prosvětlenější: nachází se zde sólo houslí (Barbara Tolarová), postupná gradace a zahušťování hudebního toku s výraznou melodickou linkou a trianglovým trylkem (Anežka Nováková) znějícím za zády posluchačů. Vše ústí do konečného ztišení umocněného vyšší polohou smyčců a grafickým zklidněním moře na plátně. Nastudování vynikalo zvukovou masou orchestru, působivou barevností, a především jednotou hráčů.

Koncertantní kus „diversního autora“ Jana Nováka (1921–1984) psaný pro kytaru a smyčce z roku 1971 čerpá z řeckého mýtu o pěvci Orfeovi a jeho krásné manželce Eurydice. Orfeovská tematika Nováka doprovázela po celou jeho tvorbu – za zmínku stojí například kantáta Orpheus et Eurydice (1970) na Vergiliův text. Dílo Concentus Eurydice (Koncert pro Eurydiku) nese také podtitul Sedm časů pro kytaru a smyčcový orchestr a bylo napsané v talském exilu. Sólová kytara, které se ujal Vít Dvořáček, nemá v průběhu skladby vždy nutně virtuózní funkci. Místy je zakomponována jako součást orchestru, či dokonce i jako doprovod (VI. část). Naléhavost a drama rychlejších vět pramení z jazzové harmonie a rytmiky (místy flamencového rázu), jež občasně působí drsně – expresivně. Precizní hře kytaristy Dvořáčka nebylo co vytknout. Hráč dokázal zaujmout v jakékoliv poloze a funkci. Technicky se popasoval se zákeřnými skoky, běhy a hmaty a celkové nastudování kytarového partu lze označit za suverénní a promyšlené. Upozaděna nezůstala ani doprovodná složka, v našem případě smyčcový orchestr Ensemblu Opera Diversa, opět vynikající témbrem, expresivitou a technickou vytříbeností.

Americký skladatel Mason Bates (*1977) je držitelem ceny Grammy z roku 2019 za operu The (R)evolution of Steve Jobs. Věnuje se také kariéře DJeje, autora filmové hudby a v neposlední řadě s oblibou pracuje na multimediálních projektech. Jednověté dílo pro smyčce Icarian Rhapsody (1999) patří k jeho ranějším kusům, byť je dnes hojně provozovanou skladbou. Minimalistický ráz je znatelný v kompozičních postupech, melodicko-rytmických efektech a jejich vrstvení, čímž Bates získává bohaté harmonické a polyfonní plochy. Autor se o kompozici zmiňuje takto: „Ačkoli dílo není meditací o zmařených velkých nadějích, je podobné trajektorii Ikarova letu. Jednotný zvuk smyčcového orchestru inspiroval melodii pokrývající obrovský rozsah – jen v první frázi téměř dvě oktávy. Smyčcové nástroje však mají ještě jednu zvláštní vlastnost, schopnost hrát delší pasáže bez přestávky.“ Jednolitý zvuk smyčců, jež plasticky a dynamicky tvarovaly melodicko-rytmické efekty, po celé znění neztrácel svůj puls, a tak orchestr pod dirigentským dohledem Patrika Červáka neustále dýchal. Batesova hudba vyprávějící Ikarův příběh byla podpořena také videoartem, v němž k lidské postavě symbolicky přibyla křídla. Moře se slunečným horizontem se proměnilo v Ikarův boj výtečně podtržen glissandem směrem dolů snad zvýrazňujícím pád hrdiny.

Ve světové premiéře zazněla skladba mladého autora Adama Závodského (*1996), který se ve své dosavadní hudební kariéře zapsal primárně jako klavírista. Skladatele v tomto případě uchvátil tajemný svět Johna Ronalda Reuela Tolkiena (autor trilogie Pán Prstenů), konkrétně vznik Světa dle krátkého textu Ainulindalë, a tedy střet jednotlivých smýšlených národů, jazyků a kultur. Stejnojmenná třívětá (attacca) kompozice se však dle Závodského nesnaží být popisnou. „Její tři věty jsou spíše jakýmisi hudebními ilustracemi inspirovanými třemi konkrétními momenty z mýtického příběhu; a tyto tři obrazy jsou spojeny v jeden souvislý hudební celek.“ Skladatel ke smyčcům dodává také kytarový (Melkor) a v závěru klarinetový (Ilúvatar) part mající své role převzaté z literární předlohy. Oba nástroje zastávají spíše barevnou funkci obohacenou v závěru skladby také o prostorový efekt podobný tomu z kompozice Tõnu Kõrvitse. Dramatičnosti a epického charakteru autor docílil vcelku běžnými kompozičními přístupy, jež v kontextu literární předlohy a příběhu vnímáme jako zcela funkční. Na místě je také vyzdvihnout dirigentský um Patrika Červáka, jež celý večer ladnými, vkusnými, přesto čitelnými gesty citlivě a s nadhledem řídil ansámbl. O to více stojí za uznání momenty, při nichž dirigent musel navázat kontakt s hudebníky stojícími za jeho zády a za zády posluchačů.

Program:

Tõnu Kõrvits: Elegies of Thule pro smyčce (2007) ČESKÁ PREMIÉRA

Jan Novák: Concentus Eurydicae pro kytaru a smyčce (1971)

Mason Bates: The Icarian Rhapsody pro smyčce (1999) ČESKÁ PREMIÉRA 

Adam Závodský: Ainulindalë pro komorní orchestr (2023) PREMIÉRA

Vít Dvořáček – kytara

Tomáš Hrůza – videoart

Ensemble Opera Diversa, vedoucí orchestru Jan Bělohlávek

Patrik Červák – dirigent

Úterý 20. února 2024, Dům pánu z Kunštátu

Foto Marek Olbrzymek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Festival Concentus Moraviae nabízí nejen zajímavá místa, ale také interprety. Výjimku v konceptu tvořil open air koncert konaný ve čtvrtek 13. června na náměstí 1. května v Kuřimi, který byl propojen s městskými oslavami. V podvečer se v hodinovém vstupu publiku představilo české těleso Epoque Quartet v obsazení David PokornýVladimír Klánský (housle), Alexey Aslamas (viola), Vít Petrášek (violoncello), které mnozí znají z televizního pořadu Star dance. Kuřim však v tomto roce není jediným oslavencem, jelikož i samotné kvarteto letos slaví 25 let svého působení.  více

Když se hovoří o českém funku, je nemožné nezmínit osobnost producenta, klávesisty a zpěváka Romana Holého, který je neodmyslitelně spjat jak s mnoha hudebními projekty, tak se současnou populární hudební scénou. V současné době živě vystupuje především s kapelami Monkey Business a J.A.R., bez kterých si lze český funk jen stěží představit. Obě kapely vystoupily v rámci Gregoryfestu 2024 ve čtvrtek 13. června v Amfiteátru Starý pivovar v brněnských Řečkovicích.  více

V duchu myšlenky, že Brno a folklor patří k sobě, proběhl ve čtvrtek 6. června Happening Roku folklorních souborů. Událost uspořádala Kancelář Brno město hudby UNESCO ve spolupráci se spolkem Brněnsko tančí a zpívá. Akce se tak stala součástí dlouhodobého projektu, který si předsevzal zmapovat amatérskou hudební scénu v Brně, a to nejen folklorní. V minulém roce Brno město hudby obdobným způsobem oslovilo pěvecké sbory, v budoucnu to budou například garážové kapely. Dokládá tak pestrost brněnské hudební scény nejen na úrovni profesionálních těles, ale i nadšených laiků, pro které je muzika neoddělitelnou součástí života.  více

Spolek Brněnsko tančí a zpívá a TIC Brno uspořádali 6. června 49. ročník přehlídky Brněnsko tančí a zpívá. Program koncentrovaný do jednoho dne byl nabitější, než v předchozích letech. Podtitul Rok folklorních souborů byl vypůjčen od stejnojmenného projektu kanceláře Brna města hudby UNESCO.  více

Ještě před rokem bychom v Nové synagoze ve Velkém Meziříčí nalezli asijskou tržnici. Jmenované město se však rozhodlo budovu odkoupit a začalo ji využívat důstojněji. Při právě probíhajícím festivalu Concentus Moraviae posluchači mohli ve středu 5. června tuto památku navštívit a vyslechnout si zde komorní koncert zpěvačky a houslistky Ivy Bittové, jejího ženského sboru Babačka s muzikanty Jakubem Jedlinským (akordeon) a Pavlem Fischerem (housle).  více

Večernímu koncertu Ensemble Opera Diversa s názvem Tvář vody, který se uskutečnil 4. června ve venkovním prostoru (atrium) Moravské zemské knihovny Brno, předcházela dopolední beseda profesora Miloše Štědroně a docenta Vladimíra Maňase z Ústavu hudební vědy Masarykovy univerzity. Oba jmenovaní si připravili poutavé povídání na téma vodního živlu v umění (od gregoriánského chorálu až po počátek 20. století), jež bylo zakončeno ukázkou edice a poslechem nahrávky Janáčkovy symfonie Dunaj. V rámci koncert pod taktovkou Gabriely Tardonové inspirovaném tématem vody zazněly jedna světová a tři české premiéry. Jako sólistka se divákům představila harfistka Dominika Kvardovávíce

Podobně jako další hudební festivaly se i 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae musel vypořádat letos nejen s Rokem české hudby, ale především s jedinečným výročím 200 let od narození Bedřicha Smetany, zakladatele moderní české hudby. Dramaturgické ukotvení právě zahájeného ročníku se nese v duchu hesla „Metamorfózy: Czech Smetana!“. První festivalový koncert, který se uskutečnil 31. května v kyjovském Městském kulturním středisku, dal tušit, kterým směrem se bude ubírat i zbytek festivalové dramaturgie. Na Smetanovu tvorbu se organizátoři přehlídky totiž rozhodli pohlížet z nových úhlů a pracovat nejen s hudbou, ale také s očekáváním posluchačů. Již na úvodním večeru zazněl proslulý Smetanův Smyčcový kvartet č. 1 e moll Z mého života, avšak v úpravě pro symfonický orchestr z pera dirigenta a klavíristy George Szella. Smetanovo dílo doplnila světová premiéra Koncertu pro flétnu a orchestr Sadunkertoja finského skladatele, dirigenta a rezidenčního umělce 29. ročníku festivalu Olliho Mustonena, která vznikla přímo na objednávku festivalu. Právě Mustonen provedení obou skladeb v podání orchestru Prague Philharmonia také řídil. Jako sólistka vystoupila dánská flétnistka Janne Thomsenvíce

V rámci koncertní řady Hudebních inventur Ensemble Opera Diversa, která započala už v roce 2017, má těleso za cíl přinášet (znovu)objevená díla a autory, s nimiž se na pódiích setkáváme zřídka. Tato dramaturgická linie ale také nabízí prostor a iniciativu k vytváření zcela nových skladeb uváděných ve světových premiérách. Komorní koncert uskutečněný ve středu 29. května 2024 v aule rektorátu Vysokého učení technického (VUT) v Brně se protentokrát nesl v režii Diversa QuartetBarbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola), Iva Wiesnerová (violoncello), OK Percussion Duo (Martin OpršálMartin Kneibl), sólistky Anety Podracké Bendové (soprán) a klavíristky Terezy Plešákové. Námětem odkazoval na prostředí pražské kompoziční školy z hlediska pedagogického i uměleckého.  více

Světoznámý jazzový klavírista a kapelník Count Basie by 21. srpna oslavil 120. narozeniny. Big band Cotatcha Orchestra se rozhodl u této příležitosti uspořádat tribute koncert, při kterém zazněl početný výběr ze skladeb orchestru Counta Basieho. Při několika kompozicích se pak před pódiem objevila taneční skupina Rhythm Pilots z taneční školy Swing Wings a společně s big bandem v neděli v Cabaretu des Péchés připravili autentickou podívanou jako vystřiženou z amerických tančíren třicátých a čtyřicátých let minulého století.  více

Koncert s podtitulem Haydn a Šostakovič v g moll uzavřel ve čtvrtek 16. května v Besedním domě abonentní řadu Filharmonie doma. Jednalo se také o poslední koncert sezóny 2023/24 (když nepočítáme páteční reprízu), při kterém v čele Filharmonie Brno stanul její šéfdirigent Dennis Russell Davies. V druhé půli večera pak orchestr doplnili zpěváci Jana Šrejma Kačírková (soprán) a Jiří Služenko (bas). Jak už z názvu koncertu vyplývá, dramaturgie vedle sebe v rámci čtvrtečního programu postavila díla Josepha Haydna a Dimitrije Šostakoviče, která spojuje takřka výhradně pouze tónina, ve které byla napsána.  více

Nejčtenější

Kritika

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více