Temné hodinky Velikonočního festivalu duchovní hudby

28. březen 2024, 21:00
Temné hodinky Velikonočního festivalu duchovní hudby

Neodmyslitelnou součástí Velikonočního festivalu duchovní hudby jsou tři večery tzv. tenebrae obsahem navracející se ke křesťanským obřadům ve Svatém týdnu. Tento rok temné hodinky připadly na středu 27. března – pátek 29. března, a jak už je tradicí, konají se v kostele Nanebevzetí Panny Marie. Letos jsou tyto tři večery výjimečné především z hlediska dramaturgie, jelikož si pořadatelé festivalu objednali nové zhudebnění liturgických textů. Recenze se ohlíží za prvním ze tří večerů, při kterém ve světové premiéře zazněla díla od skladatelů Zdeňka Klaudy a Lukáše Hurníka. Provedení se ujali zpěváci Kristýna Fílová (soprán), Zuzana Čurmová (soprán), Alžběta Symerská (alt), Ondřej Holub (tenor) a Jiří Miroslav Procházka (bas) za doprovodu varhanního pozitivu a sbormistrovského dohledu Zdeňka Klaudy a recitace P. Jana Pacnera.

Náročnější soudobé pojetí obou autorů vyžadovalo plnou koncentraci posluchačů a podtrhovalo závažnost zhudebněných textů, které si skladatelé mezi sebou přesně rozdělili. Tedy každý z nich se věnoval buď jednotlivým lamentacím nebo responsoriím, což ve výsledku utvořilo velice pestrou škálu hudebních prostředků, myšlenek a vyjádření, jež se navzájem hudebně doplňovaly či byly ve vítaném kontrastu. Po blocích vždy následovala recitace P. Jana Pacnera přednášejícího překlady původně latinských duchovních textů. Zdeněk Klauda zkomponoval čtyřhlasé Lamentace pro Zelený čtvrtek s doprovodem varhanního pozitivu, které pochází ze starozákonní knihy Nářky proroka Jeremjáše. Do jisté míry autor zachoval jejich specifickou formu skládající se z uvedení hebrejských písmen v abecedním pořadí před každou lamentací, což mimo jiné slouží k rozčlenění textu. Avšak ne vždy se Klauda držel liturgické praxe – kupříkladu u textu VAN: Et egressus est si pohrál se silnou vokální složkou hebrejského písmene i v samotné lamentaci a použil ji skrze výraznou rytmizaci jako pomyslný doprovod. Tento jev bylo možné zaznamenat u vícero textů, kdy se skladatel k písmenům navracel i na konec lamentace či skrze ně utvořil plynulý attacca přechod. Je však otázkou, zda takové zhudebnění obsahující volné zacházení s liturgickým textem neztrácí potencionální možnost využití při církevním provozu.

tenebrae_klauda_VFDH_2024_foto_jakub_joch_02

Zdeněk Klauda v průběhu díla využil čtyři hlasy naplno – každému z nich ve skladbě udělal dostatek prostoru pro sólovou exhibici, kterou zpěváci zvládli nadmíru výtečně. Mezi ty, kteří citlivým projevem a hlasovou technikou během večera na sebe upozornili můžeme rozhodně zařadit sopranistku Zuzanu Čurmovou (např. Omnis populus), altistku Alžbětu Symerskou (např. Tristis est anima mea) a tenoristu Ondřeje Holuba. Výrazná melodika občasně připomínající nápěvy východního ritu, vyklenuté fráze a nebojácnost, co se využití rozsahu hlasů týče, to vše dominovalo hudební řeči skladatele. Vůči expresivitě, jež prostupovala jednotlivými lamentacemi, stálo v kontrapozici napomenutí „Jeruzaléme, Jeruzaléme, obrať se k Pánu, Bohu svému“ mající něžný, prosebný charakter, který byl hudebně vyjádřen harmonickou umírněností, měkkou barvou a zklidněním. Podobné principy jsme mohli zaznamenat i ve kajícím žalmu Miserere stejného autora provedeném na samotný závěr středečních temných hodinek. Zpěváci se suverénně zhostili nastudování premiér a technicky i výrazově si poradili s náročnými místy – vyklenutými frázemi, nástupy bez intonační opory ve varhanním pozitivu, kterých však nebylo mnoho. Mimo jiné je na místě ocenit také souhru mezi interprety, sladění se mezi zpěváky z hlediska barvy, a především precizní deklamaci latinského textu.

tenebrae_klauda_VFDH_2024_foto_jakub_joch_01

Lukáš Hurník pro Velikonoční festival zkomponoval devět Responsorií pro Zelený čtvrtek v pětihlasé sazbě s přidaným sopránem opět za doprovodu varhanního pozitivu (Zdeněk Klauda). V liturgii hodinek mají responsoria posloužit k připomenutí posledních dní Ježíše Krista, a tedy oproti lamentacím se povětšinu jedná o delší texty. Podobně, jako tomu bylo u Klaudy, Hurník si pohrával s barevností ansámblu – především s větším zastoupením ženských hlasů dodávajících plnější zvuk. Skladatelova responsoria oplývala výrazným polyfonickým – kontrapunktickým vedením hlasů, které se mnohokrát projevilo v četných imitacích a v užití formy passacaglie. Varhanní part lze nazvat jako svérázný plný sekundových disonancí, zahuštěné harmonie a akordiky Ebenovského typu. I přes jeho niterné uchopení musím ocenit ohleduplnost Lukáše Hurníka vůči zpěvákům v otázce nástupových opor, kdy po expresivně vyvedených mezivětách skladatel nezapomínal do instrumentální linky zakomponovat intonační nápovědu pro následující zpěv. Zvukově efektní se také jevila práce se zvýrazňováním sykavek nebo slabik u vybraných slov místy přecházející až do mluveného projevu.

Svěřit takto závažné texty spjaté s církevním provozem soudobým skladatelům lze vnímat jako velkou odvahu ze strany festivalu, která však poukázala na kompoziční kvality autorů, ale také úskalí práce s textem historicky majícím dané pevné liturgické postavení a vnitřní formu.

Program:

Zdeněk Klauda – Lamentace pro Zelený čtvrtek, Miserere

Lukáš Hurník – Responsoria pro Zelený čtvrtek

Kristýna Fílová – soprán

Zuzana Čurmová – soprán

Alžběta Symerská – alt

Ondřej Holub – tenor

Jiří Miroslav Procházka – bas

Zdeněk Klaua – varhanní pozitiv

P. Jan Pacner – recitace

Středa 27. 3. ve 21h, kostel Nanebevzetí Panny Marie (Jezuité)

Foto Jakub Joch

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Už druhý letošní program pořádaný Filharmonií Brno oslavil jubileum významného skladatele. Zatímco Novoroční koncert byl věnován Johannu Straussovi mladšímu, koncert konaný 16. ledna v Janáčkově divadle připomněl nadcházející výročí Maurice Ravela (1875–1937), od jehož narození uplyne 7. března 150 let. Při koncertu složeném čistě z Ravelových děl se do čela Filharmonie Brno po delší době postavil její šéfdirigent Dennis Russell Davies. Během čtvrtečního večera zazněly mimo jiné oba Ravelovy klavírní koncerty, při kterých se za klavír posadil francouzský klavírista Alexandre Tharaudvíce

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie doma, který se odehrál 10. ledna v Besedním domě, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou Tomáše Netopila Wolfgangu Amadeu Mozartovi. Kromě jeho děl ale zazněla také krátká kompozice Justė Janulytė, která diváky na krátkou chvíli přenesla z klasicismu do 21. století. V první polovině večera se k orchestru přidala dvojice sólistů ve složení Fedor Rudin (housle) a Pavel Nikl (viola).  více

Novoroční koncert Filharmonie Brno je již 1. ledna v Janáčkově divadle zaběhlou tradicí. Ani letošní rok nebyl výjimkou, a orchestr pod vedením dirigenta Michela Tabachnika provedl program složený zejména z děl Johanna Strausse mladšího. Brněnská filharmonie takto zahájila takzvaný straussovský rok. V roce 2025 totiž má skladatel titulovaný jako král valčíků významné jubileum 200 let od narození. Straussovy kompozice doplnily skladby Ericha Wolfganga Korngolda, Richarda Strausse a Dimitrije Šostakoviče.  více

Dva večery po sobě hostilo koncem listopadu brněnské Divadlo Husa na provázku taneční představení s názvem Bohyně. Šlo o magisterskou práci Jana Kysučana. Stávající vedoucí taneční složky Vojenského uměleckého souboru Ondráš s představením inspirovaným kopaničářskými bohyněmi, ale i pohanskou minulostí, před dvěma lety absolvoval na Vysoké škole múzických umění v Bratislavě. V rozhovoru jsme se dostali pod pokličku umělecké choreografie i představení samotného.  více

„Kultura je most“ zaznělo při – v pořadí již druhém - Koncertě česko-rakouského partnerství, který se odehrál v pátek 20. prosince na zámku Thalheim. Jednalo se o závěrečný večer 5. ročníku celoevropského projektu České sny 2024 a také o součást oslav Roku české hudby i mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae. Kultura je most spojující nejen odlišné generace, různé společenské vrstvy, ale i celé národy. A právě projekt České sny, který jen v roce 2024 prezentoval hudbu českých skladatelů v 50 evropských městech 22 různých států, toho může být výmluvným příkladem. Ostatně jen v prosinci zazněla kromě závěrečného koncertu v Rakousku řada dalších 11 v jižní části Evropy od portugalského Amarante přes italské Pesaro až po chorvatský Varaždin. Koncert byl věnován bývalému dolnorakouskému zemskému hejtmanovi Erwinu Pröllovi, který se dlouhodobě zasazuje o budování a prohlubování vztahů mezi Českou republikou a Rakouskem.  více

Nejčtenější

Kritika

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce