Temné hodinky Velikonočního festivalu duchovní hudby

28. březen 2024, 21:00
Temné hodinky Velikonočního festivalu duchovní hudby

Neodmyslitelnou součástí Velikonočního festivalu duchovní hudby jsou tři večery tzv. tenebrae obsahem navracející se ke křesťanským obřadům ve Svatém týdnu. Tento rok temné hodinky připadly na středu 27. března – pátek 29. března, a jak už je tradicí, konají se v kostele Nanebevzetí Panny Marie. Letos jsou tyto tři večery výjimečné především z hlediska dramaturgie, jelikož si pořadatelé festivalu objednali nové zhudebnění liturgických textů. Recenze se ohlíží za prvním ze tří večerů, při kterém ve světové premiéře zazněla díla od skladatelů Zdeňka Klaudy a Lukáše Hurníka. Provedení se ujali zpěváci Kristýna Fílová (soprán), Zuzana Čurmová (soprán), Alžběta Symerská (alt), Ondřej Holub (tenor) a Jiří Miroslav Procházka (bas) za doprovodu varhanního pozitivu a sbormistrovského dohledu Zdeňka Klaudy a recitace P. Jana Pacnera.

Náročnější soudobé pojetí obou autorů vyžadovalo plnou koncentraci posluchačů a podtrhovalo závažnost zhudebněných textů, které si skladatelé mezi sebou přesně rozdělili. Tedy každý z nich se věnoval buď jednotlivým lamentacím nebo responsoriím, což ve výsledku utvořilo velice pestrou škálu hudebních prostředků, myšlenek a vyjádření, jež se navzájem hudebně doplňovaly či byly ve vítaném kontrastu. Po blocích vždy následovala recitace P. Jana Pacnera přednášejícího překlady původně latinských duchovních textů. Zdeněk Klauda zkomponoval čtyřhlasé Lamentace pro Zelený čtvrtek s doprovodem varhanního pozitivu, které pochází ze starozákonní knihy Nářky proroka Jeremjáše. Do jisté míry autor zachoval jejich specifickou formu skládající se z uvedení hebrejských písmen v abecedním pořadí před každou lamentací, což mimo jiné slouží k rozčlenění textu. Avšak ne vždy se Klauda držel liturgické praxe – kupříkladu u textu VAN: Et egressus est si pohrál se silnou vokální složkou hebrejského písmene i v samotné lamentaci a použil ji skrze výraznou rytmizaci jako pomyslný doprovod. Tento jev bylo možné zaznamenat u vícero textů, kdy se skladatel k písmenům navracel i na konec lamentace či skrze ně utvořil plynulý attacca přechod. Je však otázkou, zda takové zhudebnění obsahující volné zacházení s liturgickým textem neztrácí potencionální možnost využití při církevním provozu.

tenebrae_klauda_VFDH_2024_foto_jakub_joch_02

Zdeněk Klauda v průběhu díla využil čtyři hlasy naplno – každému z nich ve skladbě udělal dostatek prostoru pro sólovou exhibici, kterou zpěváci zvládli nadmíru výtečně. Mezi ty, kteří citlivým projevem a hlasovou technikou během večera na sebe upozornili můžeme rozhodně zařadit sopranistku Zuzanu Čurmovou (např. Omnis populus), altistku Alžbětu Symerskou (např. Tristis est anima mea) a tenoristu Ondřeje Holuba. Výrazná melodika občasně připomínající nápěvy východního ritu, vyklenuté fráze a nebojácnost, co se využití rozsahu hlasů týče, to vše dominovalo hudební řeči skladatele. Vůči expresivitě, jež prostupovala jednotlivými lamentacemi, stálo v kontrapozici napomenutí „Jeruzaléme, Jeruzaléme, obrať se k Pánu, Bohu svému“ mající něžný, prosebný charakter, který byl hudebně vyjádřen harmonickou umírněností, měkkou barvou a zklidněním. Podobné principy jsme mohli zaznamenat i ve kajícím žalmu Miserere stejného autora provedeném na samotný závěr středečních temných hodinek. Zpěváci se suverénně zhostili nastudování premiér a technicky i výrazově si poradili s náročnými místy – vyklenutými frázemi, nástupy bez intonační opory ve varhanním pozitivu, kterých však nebylo mnoho. Mimo jiné je na místě ocenit také souhru mezi interprety, sladění se mezi zpěváky z hlediska barvy, a především precizní deklamaci latinského textu.

tenebrae_klauda_VFDH_2024_foto_jakub_joch_01

Lukáš Hurník pro Velikonoční festival zkomponoval devět Responsorií pro Zelený čtvrtek v pětihlasé sazbě s přidaným sopránem opět za doprovodu varhanního pozitivu (Zdeněk Klauda). V liturgii hodinek mají responsoria posloužit k připomenutí posledních dní Ježíše Krista, a tedy oproti lamentacím se povětšinu jedná o delší texty. Podobně, jako tomu bylo u Klaudy, Hurník si pohrával s barevností ansámblu – především s větším zastoupením ženských hlasů dodávajících plnější zvuk. Skladatelova responsoria oplývala výrazným polyfonickým – kontrapunktickým vedením hlasů, které se mnohokrát projevilo v četných imitacích a v užití formy passacaglie. Varhanní part lze nazvat jako svérázný plný sekundových disonancí, zahuštěné harmonie a akordiky Ebenovského typu. I přes jeho niterné uchopení musím ocenit ohleduplnost Lukáše Hurníka vůči zpěvákům v otázce nástupových opor, kdy po expresivně vyvedených mezivětách skladatel nezapomínal do instrumentální linky zakomponovat intonační nápovědu pro následující zpěv. Zvukově efektní se také jevila práce se zvýrazňováním sykavek nebo slabik u vybraných slov místy přecházející až do mluveného projevu.

Svěřit takto závažné texty spjaté s církevním provozem soudobým skladatelům lze vnímat jako velkou odvahu ze strany festivalu, která však poukázala na kompoziční kvality autorů, ale také úskalí práce s textem historicky majícím dané pevné liturgické postavení a vnitřní formu.

Program:

Zdeněk Klauda – Lamentace pro Zelený čtvrtek, Miserere

Lukáš Hurník – Responsoria pro Zelený čtvrtek

Kristýna Fílová – soprán

Zuzana Čurmová – soprán

Alžběta Symerská – alt

Ondřej Holub – tenor

Jiří Miroslav Procházka – bas

Zdeněk Klaua – varhanní pozitiv

P. Jan Pacner – recitace

Středa 27. 3. ve 21h, kostel Nanebevzetí Panny Marie (Jezuité)

Foto Jakub Joch

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Festival Concentus Moraviae nabízí nejen zajímavá místa, ale také interprety. Výjimku v konceptu tvořil open air koncert konaný ve čtvrtek 13. června na náměstí 1. května v Kuřimi, který byl propojen s městskými oslavami. V podvečer se v hodinovém vstupu publiku představilo české těleso Epoque Quartet v obsazení David PokornýVladimír Klánský (housle), Alexey Aslamas (viola), Vít Petrášek (violoncello), které mnozí znají z televizního pořadu Star dance. Kuřim však v tomto roce není jediným oslavencem, jelikož i samotné kvarteto letos slaví 25 let svého působení.  více

Když se hovoří o českém funku, je nemožné nezmínit osobnost producenta, klávesisty a zpěváka Romana Holého, který je neodmyslitelně spjat jak s mnoha hudebními projekty, tak se současnou populární hudební scénou. V současné době živě vystupuje především s kapelami Monkey Business a J.A.R., bez kterých si lze český funk jen stěží představit. Obě kapely vystoupily v rámci Gregoryfestu 2024 ve čtvrtek 13. června v Amfiteátru Starý pivovar v brněnských Řečkovicích.  více

V duchu myšlenky, že Brno a folklor patří k sobě, proběhl ve čtvrtek 6. června Happening Roku folklorních souborů. Událost uspořádala Kancelář Brno město hudby UNESCO ve spolupráci se spolkem Brněnsko tančí a zpívá. Akce se tak stala součástí dlouhodobého projektu, který si předsevzal zmapovat amatérskou hudební scénu v Brně, a to nejen folklorní. V minulém roce Brno město hudby obdobným způsobem oslovilo pěvecké sbory, v budoucnu to budou například garážové kapely. Dokládá tak pestrost brněnské hudební scény nejen na úrovni profesionálních těles, ale i nadšených laiků, pro které je muzika neoddělitelnou součástí života.  více

Spolek Brněnsko tančí a zpívá a TIC Brno uspořádali 6. června 49. ročník přehlídky Brněnsko tančí a zpívá. Program koncentrovaný do jednoho dne byl nabitější, než v předchozích letech. Podtitul Rok folklorních souborů byl vypůjčen od stejnojmenného projektu kanceláře Brna města hudby UNESCO.  více

Ještě před rokem bychom v Nové synagoze ve Velkém Meziříčí nalezli asijskou tržnici. Jmenované město se však rozhodlo budovu odkoupit a začalo ji využívat důstojněji. Při právě probíhajícím festivalu Concentus Moraviae posluchači mohli ve středu 5. června tuto památku navštívit a vyslechnout si zde komorní koncert zpěvačky a houslistky Ivy Bittové, jejího ženského sboru Babačka s muzikanty Jakubem Jedlinským (akordeon) a Pavlem Fischerem (housle).  více

Večernímu koncertu Ensemble Opera Diversa s názvem Tvář vody, který se uskutečnil 4. června ve venkovním prostoru (atrium) Moravské zemské knihovny Brno, předcházela dopolední beseda profesora Miloše Štědroně a docenta Vladimíra Maňase z Ústavu hudební vědy Masarykovy univerzity. Oba jmenovaní si připravili poutavé povídání na téma vodního živlu v umění (od gregoriánského chorálu až po počátek 20. století), jež bylo zakončeno ukázkou edice a poslechem nahrávky Janáčkovy symfonie Dunaj. V rámci koncert pod taktovkou Gabriely Tardonové inspirovaném tématem vody zazněly jedna světová a tři české premiéry. Jako sólistka se divákům představila harfistka Dominika Kvardovávíce

Podobně jako další hudební festivaly se i 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae musel vypořádat letos nejen s Rokem české hudby, ale především s jedinečným výročím 200 let od narození Bedřicha Smetany, zakladatele moderní české hudby. Dramaturgické ukotvení právě zahájeného ročníku se nese v duchu hesla „Metamorfózy: Czech Smetana!“. První festivalový koncert, který se uskutečnil 31. května v kyjovském Městském kulturním středisku, dal tušit, kterým směrem se bude ubírat i zbytek festivalové dramaturgie. Na Smetanovu tvorbu se organizátoři přehlídky totiž rozhodli pohlížet z nových úhlů a pracovat nejen s hudbou, ale také s očekáváním posluchačů. Již na úvodním večeru zazněl proslulý Smetanův Smyčcový kvartet č. 1 e moll Z mého života, avšak v úpravě pro symfonický orchestr z pera dirigenta a klavíristy George Szella. Smetanovo dílo doplnila světová premiéra Koncertu pro flétnu a orchestr Sadunkertoja finského skladatele, dirigenta a rezidenčního umělce 29. ročníku festivalu Olliho Mustonena, která vznikla přímo na objednávku festivalu. Právě Mustonen provedení obou skladeb v podání orchestru Prague Philharmonia také řídil. Jako sólistka vystoupila dánská flétnistka Janne Thomsenvíce

V rámci koncertní řady Hudebních inventur Ensemble Opera Diversa, která započala už v roce 2017, má těleso za cíl přinášet (znovu)objevená díla a autory, s nimiž se na pódiích setkáváme zřídka. Tato dramaturgická linie ale také nabízí prostor a iniciativu k vytváření zcela nových skladeb uváděných ve světových premiérách. Komorní koncert uskutečněný ve středu 29. května 2024 v aule rektorátu Vysokého učení technického (VUT) v Brně se protentokrát nesl v režii Diversa QuartetBarbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola), Iva Wiesnerová (violoncello), OK Percussion Duo (Martin OpršálMartin Kneibl), sólistky Anety Podracké Bendové (soprán) a klavíristky Terezy Plešákové. Námětem odkazoval na prostředí pražské kompoziční školy z hlediska pedagogického i uměleckého.  více

Světoznámý jazzový klavírista a kapelník Count Basie by 21. srpna oslavil 120. narozeniny. Big band Cotatcha Orchestra se rozhodl u této příležitosti uspořádat tribute koncert, při kterém zazněl početný výběr ze skladeb orchestru Counta Basieho. Při několika kompozicích se pak před pódiem objevila taneční skupina Rhythm Pilots z taneční školy Swing Wings a společně s big bandem v neděli v Cabaretu des Péchés připravili autentickou podívanou jako vystřiženou z amerických tančíren třicátých a čtyřicátých let minulého století.  více

Koncert s podtitulem Haydn a Šostakovič v g moll uzavřel ve čtvrtek 16. května v Besedním domě abonentní řadu Filharmonie doma. Jednalo se také o poslední koncert sezóny 2023/24 (když nepočítáme páteční reprízu), při kterém v čele Filharmonie Brno stanul její šéfdirigent Dennis Russell Davies. V druhé půli večera pak orchestr doplnili zpěváci Jana Šrejma Kačírková (soprán) a Jiří Služenko (bas). Jak už z názvu koncertu vyplývá, dramaturgie vedle sebe v rámci čtvrtečního programu postavila díla Josepha Haydna a Dimitrije Šostakoviče, která spojuje takřka výhradně pouze tónina, ve které byla napsána.  více

Nejčtenější

Kritika

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více