Tempus humilitatis – čas pokory

26. březen 2024, 17:00
Tempus humilitatis – čas pokory

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.

První část koncertu patřila zpěvům gregoriánského chorálu odkazujícího na Květnou neděli. Samotný úvod započal ještě v sakristii, z níž se sbor vydal za zpěvu procesní antifony Hosanna filio David (Hosana synu Davidovu) napříč kostelem. Oceňuji důraz kladený na připodobnění liturgickým obřadům a úkonům o svátku Květné neděle, kam patří i procesí (dále např. trojverší Tollite portasPozvedněte brány). Jistá choreografie a práce se zvukem ve velkém prostoru dodala interpretaci plasticitu a zdůraznila liturgický aspekt jednotlivých veršů. Schola Gregoriana Pragensis do bloku zařadila také drobnou ukázku přednesu pašijí podle sv. Lukáše (de Passione secundum Lucam), v níž se posluchačům představili tři zpěváci v rolích vypravěče, Krista a dalších postav. Diváci tak měli možnost si známé pašijové texty vyslechnout v původní, tedy chorální (zpívané) podobě. Pašijovou tematiku uzavřelo communio – zpěv k přijímání Pater si non potest výrazný svým zvoláním na slově Pater (Otče) a ztišením v závěru verše …fiat voluntas tua (staň se vůle tvá). Jedinou výtku bych měla k programové brožuře, v níž se zpravidla nachází veškeré texty i s jejich překlady. V případě koncertu Scholy si nešlo nevšimnout, že určité verše – například u Gloria, laus – byly nadbytečné, naopak u jiných zpěvů verše chyběly. Věřím, že pro laické posluchače, pro něž jsou otištěné a přeložené texty určitým návodem či berličkou v orientaci, se místy mohla brožura jevit jako matoucí.

schola_Gregoriana_Pragensis_VFDH_2024_foto_jakub_Joch_02

Blok jednohlasých zpěvů vystřídaly instrumentální vstupy Tomáše Thona – varhaníka a bývalého studenta skladatele Petra Ebena. Právě Ebenovo dílo tvořilo pomyslný protipól k repertoáru gregoriánskému chorálu a zastupovalo oblast hudby 20. století. Je však otázkou, zda můžeme u Ebena mluvit o protipólu. I v jeho duchovní či vyloženě liturgické tvorbě se nachází mnoho odkazů na staré církevní mody nebo přímo chorální nápěvy, a proto spojení těchto dvou hudebních jazyků v jednom večeru vnímám jako dramaturgicky zdařilé. Varhanní cyklus Mutationes byl původně napsán pro situaci, kdy se v kostele nachází dvoje varhany. Naštěstí se dílo dá realizovat i skrze jeden nástroj za pomoci rozdílné, barevně bohaté registrace. V této variantě jsme si cyklus mohli vyslechnout v podání Tomáše Thona, jehož nastudování i přes výrazné užití disonancí, hutné akordiky a rytmické členitosti autorem se neslo v duchu kultivovaného úhozu a smyslu pro zvukovou barevnost, jež po většinu koncertu dosyta zaplňovala celý prostor kostela sv. Tomáše. V kontrastních částech zaměřujících se na melodickou stránku hudby a zdobnost varhaník prokázal hudební cit a muzikalitu v otázce jistého odlehčení a zklidnění. Tyto rysy ve varhanním partu bylo možné zaznamenat i v dalších vokálně-instrumentálních kusech s názvem Suita liturgica (1955–1960) a Missa Adventus et Quadragesimae (1951–1952) stejného autora. První z nich vznikl jako zhudebnění proprií k nedělím a svátkům, jež je doplněno o varhanní (mnohdy koncertantní) mezihry znatelně vycházející z melodiky zpěvů. Mše, jež zazněla na závěr koncertu, v sobě nese znatelnou gregoriánskou inspiraci a její liturgické určení jako adventní a postní je dáno vynecháním Gloria. Charakter umocňuje i převaha mollové tóniny (d moll) nebo autorem odlišné pojímání vybraných částí (jako je Sanctus) – Eben tento text vnímá spíše starozákonně v rovině obrazu tajemného nepřístupného Boha.

Po stránce nastudování není co vytknout. Jak z hlediska hlasové, interpretační, ale i obsahové stránky se jednalo o prokomponovaný večer, jež publiku nabízel ponor do zpěvů, myšlenek, ale i vlastních modliteb. Tento dojem byl znatelný především díky faktu, že u interpretů nebylo pochyb o pochopení podstaty zpívaných liturgických textů a následném předání hlavních myšlenek pomocí citlivého a sugestivního podání.

Program:

Chorální zpěvy Svatého týdne – Hosanna filio David, Gloria, laus, Tollite portas, Christus factus est, Pater si non potest, Calicem salutaris accipiam; de Passione secundum Lucam

Petr Eben – Mutationes pro varhany

Petr Eben – Suita liturgica (1. část: 5. neděle postní): Zjednej mi právo, Vysvoboď mne, Pane, Oslavovati tě budu

Petr Eben – Missa Adventus et Quadragesimae

Schola Gregoriana Pragensis

David Eben – umělecký vedoucí

Tomáš Thon – varhany

Pondělí 25. března 2024 v 19:30h, kostel sv. Tomáše

Foto Jakub Joch

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Festival Concentus Moraviae nabízí nejen zajímavá místa, ale také interprety. Výjimku v konceptu tvořil open air koncert konaný ve čtvrtek 13. června na náměstí 1. května v Kuřimi, který byl propojen s městskými oslavami. V podvečer se v hodinovém vstupu publiku představilo české těleso Epoque Quartet v obsazení David PokornýVladimír Klánský (housle), Alexey Aslamas (viola), Vít Petrášek (violoncello), které mnozí znají z televizního pořadu Star dance. Kuřim však v tomto roce není jediným oslavencem, jelikož i samotné kvarteto letos slaví 25 let svého působení.  více

Když se hovoří o českém funku, je nemožné nezmínit osobnost producenta, klávesisty a zpěváka Romana Holého, který je neodmyslitelně spjat jak s mnoha hudebními projekty, tak se současnou populární hudební scénou. V současné době živě vystupuje především s kapelami Monkey Business a J.A.R., bez kterých si lze český funk jen stěží představit. Obě kapely vystoupily v rámci Gregoryfestu 2024 ve čtvrtek 13. června v Amfiteátru Starý pivovar v brněnských Řečkovicích.  více

V duchu myšlenky, že Brno a folklor patří k sobě, proběhl ve čtvrtek 6. června Happening Roku folklorních souborů. Událost uspořádala Kancelář Brno město hudby UNESCO ve spolupráci se spolkem Brněnsko tančí a zpívá. Akce se tak stala součástí dlouhodobého projektu, který si předsevzal zmapovat amatérskou hudební scénu v Brně, a to nejen folklorní. V minulém roce Brno město hudby obdobným způsobem oslovilo pěvecké sbory, v budoucnu to budou například garážové kapely. Dokládá tak pestrost brněnské hudební scény nejen na úrovni profesionálních těles, ale i nadšených laiků, pro které je muzika neoddělitelnou součástí života.  více

Spolek Brněnsko tančí a zpívá a TIC Brno uspořádali 6. června 49. ročník přehlídky Brněnsko tančí a zpívá. Program koncentrovaný do jednoho dne byl nabitější, než v předchozích letech. Podtitul Rok folklorních souborů byl vypůjčen od stejnojmenného projektu kanceláře Brna města hudby UNESCO.  více

Ještě před rokem bychom v Nové synagoze ve Velkém Meziříčí nalezli asijskou tržnici. Jmenované město se však rozhodlo budovu odkoupit a začalo ji využívat důstojněji. Při právě probíhajícím festivalu Concentus Moraviae posluchači mohli ve středu 5. června tuto památku navštívit a vyslechnout si zde komorní koncert zpěvačky a houslistky Ivy Bittové, jejího ženského sboru Babačka s muzikanty Jakubem Jedlinským (akordeon) a Pavlem Fischerem (housle).  více

Večernímu koncertu Ensemble Opera Diversa s názvem Tvář vody, který se uskutečnil 4. června ve venkovním prostoru (atrium) Moravské zemské knihovny Brno, předcházela dopolední beseda profesora Miloše Štědroně a docenta Vladimíra Maňase z Ústavu hudební vědy Masarykovy univerzity. Oba jmenovaní si připravili poutavé povídání na téma vodního živlu v umění (od gregoriánského chorálu až po počátek 20. století), jež bylo zakončeno ukázkou edice a poslechem nahrávky Janáčkovy symfonie Dunaj. V rámci koncert pod taktovkou Gabriely Tardonové inspirovaném tématem vody zazněly jedna světová a tři české premiéry. Jako sólistka se divákům představila harfistka Dominika Kvardovávíce

Podobně jako další hudební festivaly se i 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae musel vypořádat letos nejen s Rokem české hudby, ale především s jedinečným výročím 200 let od narození Bedřicha Smetany, zakladatele moderní české hudby. Dramaturgické ukotvení právě zahájeného ročníku se nese v duchu hesla „Metamorfózy: Czech Smetana!“. První festivalový koncert, který se uskutečnil 31. května v kyjovském Městském kulturním středisku, dal tušit, kterým směrem se bude ubírat i zbytek festivalové dramaturgie. Na Smetanovu tvorbu se organizátoři přehlídky totiž rozhodli pohlížet z nových úhlů a pracovat nejen s hudbou, ale také s očekáváním posluchačů. Již na úvodním večeru zazněl proslulý Smetanův Smyčcový kvartet č. 1 e moll Z mého života, avšak v úpravě pro symfonický orchestr z pera dirigenta a klavíristy George Szella. Smetanovo dílo doplnila světová premiéra Koncertu pro flétnu a orchestr Sadunkertoja finského skladatele, dirigenta a rezidenčního umělce 29. ročníku festivalu Olliho Mustonena, která vznikla přímo na objednávku festivalu. Právě Mustonen provedení obou skladeb v podání orchestru Prague Philharmonia také řídil. Jako sólistka vystoupila dánská flétnistka Janne Thomsenvíce

V rámci koncertní řady Hudebních inventur Ensemble Opera Diversa, která započala už v roce 2017, má těleso za cíl přinášet (znovu)objevená díla a autory, s nimiž se na pódiích setkáváme zřídka. Tato dramaturgická linie ale také nabízí prostor a iniciativu k vytváření zcela nových skladeb uváděných ve světových premiérách. Komorní koncert uskutečněný ve středu 29. května 2024 v aule rektorátu Vysokého učení technického (VUT) v Brně se protentokrát nesl v režii Diversa QuartetBarbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola), Iva Wiesnerová (violoncello), OK Percussion Duo (Martin OpršálMartin Kneibl), sólistky Anety Podracké Bendové (soprán) a klavíristky Terezy Plešákové. Námětem odkazoval na prostředí pražské kompoziční školy z hlediska pedagogického i uměleckého.  více

Světoznámý jazzový klavírista a kapelník Count Basie by 21. srpna oslavil 120. narozeniny. Big band Cotatcha Orchestra se rozhodl u této příležitosti uspořádat tribute koncert, při kterém zazněl početný výběr ze skladeb orchestru Counta Basieho. Při několika kompozicích se pak před pódiem objevila taneční skupina Rhythm Pilots z taneční školy Swing Wings a společně s big bandem v neděli v Cabaretu des Péchés připravili autentickou podívanou jako vystřiženou z amerických tančíren třicátých a čtyřicátých let minulého století.  více

Koncert s podtitulem Haydn a Šostakovič v g moll uzavřel ve čtvrtek 16. května v Besedním domě abonentní řadu Filharmonie doma. Jednalo se také o poslední koncert sezóny 2023/24 (když nepočítáme páteční reprízu), při kterém v čele Filharmonie Brno stanul její šéfdirigent Dennis Russell Davies. V druhé půli večera pak orchestr doplnili zpěváci Jana Šrejma Kačírková (soprán) a Jiří Služenko (bas). Jak už z názvu koncertu vyplývá, dramaturgie vedle sebe v rámci čtvrtečního programu postavila díla Josepha Haydna a Dimitrije Šostakoviče, která spojuje takřka výhradně pouze tónina, ve které byla napsána.  více

Nejčtenější

Kritika

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více