Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.
První část koncertu patřila zpěvům gregoriánského chorálu odkazujícího na Květnou neděli. Samotný úvod započal ještě v sakristii, z níž se sbor vydal za zpěvu procesní antifony Hosanna filio David (Hosana synu Davidovu) napříč kostelem. Oceňuji důraz kladený na připodobnění liturgickým obřadům a úkonům o svátku Květné neděle, kam patří i procesí (dále např. trojverší Tollite portas – Pozvedněte brány). Jistá choreografie a práce se zvukem ve velkém prostoru dodala interpretaci plasticitu a zdůraznila liturgický aspekt jednotlivých veršů. Schola Gregoriana Pragensis do bloku zařadila také drobnou ukázku přednesu pašijí podle sv. Lukáše (de Passione secundum Lucam), v níž se posluchačům představili tři zpěváci v rolích vypravěče, Krista a dalších postav. Diváci tak měli možnost si známé pašijové texty vyslechnout v původní, tedy chorální (zpívané) podobě. Pašijovou tematiku uzavřelo communio – zpěv k přijímání Pater si non potest výrazný svým zvoláním na slově Pater (Otče) a ztišením v závěru verše …fiat voluntas tua (staň se vůle tvá). Jedinou výtku bych měla k programové brožuře, v níž se zpravidla nachází veškeré texty i s jejich překlady. V případě koncertu Scholy si nešlo nevšimnout, že určité verše – například u Gloria, laus – byly nadbytečné, naopak u jiných zpěvů verše chyběly. Věřím, že pro laické posluchače, pro něž jsou otištěné a přeložené texty určitým návodem či berličkou v orientaci, se místy mohla brožura jevit jako matoucí.
Blok jednohlasých zpěvů vystřídaly instrumentální vstupy Tomáše Thona – varhaníka a bývalého studenta skladatele Petra Ebena. Právě Ebenovo dílo tvořilo pomyslný protipól k repertoáru gregoriánskému chorálu a zastupovalo oblast hudby 20. století. Je však otázkou, zda můžeme u Ebena mluvit o protipólu. I v jeho duchovní či vyloženě liturgické tvorbě se nachází mnoho odkazů na staré církevní mody nebo přímo chorální nápěvy, a proto spojení těchto dvou hudebních jazyků v jednom večeru vnímám jako dramaturgicky zdařilé. Varhanní cyklus Mutationes byl původně napsán pro situaci, kdy se v kostele nachází dvoje varhany. Naštěstí se dílo dá realizovat i skrze jeden nástroj za pomoci rozdílné, barevně bohaté registrace. V této variantě jsme si cyklus mohli vyslechnout v podání Tomáše Thona, jehož nastudování i přes výrazné užití disonancí, hutné akordiky a rytmické členitosti autorem se neslo v duchu kultivovaného úhozu a smyslu pro zvukovou barevnost, jež po většinu koncertu dosyta zaplňovala celý prostor kostela sv. Tomáše. V kontrastních částech zaměřujících se na melodickou stránku hudby a zdobnost varhaník prokázal hudební cit a muzikalitu v otázce jistého odlehčení a zklidnění. Tyto rysy ve varhanním partu bylo možné zaznamenat i v dalších vokálně-instrumentálních kusech s názvem Suita liturgica (1955–1960) a Missa Adventus et Quadragesimae (1951–1952) stejného autora. První z nich vznikl jako zhudebnění proprií k nedělím a svátkům, jež je doplněno o varhanní (mnohdy koncertantní) mezihry znatelně vycházející z melodiky zpěvů. Mše, jež zazněla na závěr koncertu, v sobě nese znatelnou gregoriánskou inspiraci a její liturgické určení jako adventní a postní je dáno vynecháním Gloria. Charakter umocňuje i převaha mollové tóniny (d moll) nebo autorem odlišné pojímání vybraných částí (jako je Sanctus) – Eben tento text vnímá spíše starozákonně v rovině obrazu tajemného nepřístupného Boha.
Po stránce nastudování není co vytknout. Jak z hlediska hlasové, interpretační, ale i obsahové stránky se jednalo o prokomponovaný večer, jež publiku nabízel ponor do zpěvů, myšlenek, ale i vlastních modliteb. Tento dojem byl znatelný především díky faktu, že u interpretů nebylo pochyb o pochopení podstaty zpívaných liturgických textů a následném předání hlavních myšlenek pomocí citlivého a sugestivního podání.
Program:
Chorální zpěvy Svatého týdne – Hosanna filio David, Gloria, laus, Tollite portas, Christus factus est, Pater si non potest, Calicem salutaris accipiam; de Passione secundum Lucam
Petr Eben – Mutationes pro varhany
Petr Eben – Suita liturgica (1. část: 5. neděle postní): Zjednej mi právo, Vysvoboď mne, Pane, Oslavovati tě budu
Petr Eben – Missa Adventus et Quadragesimae
Schola Gregoriana Pragensis
David Eben – umělecký vedoucí
Tomáš Thon – varhany
Pondělí 25. března 2024 v 19:30h, kostel sv. Tomáše
Zatím nebyl přidán žádný komentář..