Tóny skleněné harmoniky rozezněly prostory Besedního domu

14. říjen 2023, 1:00
Tóny skleněné harmoniky rozezněly prostory Besedního domu

Čtvrteční koncert Moravského podzimu byl jedním z největších lákadel letošního ročníku, a to především díky instrumentálnímu obsazení. Posluchači slyšeli program ze čtyř děl pro různá obsazení, ve třech z nich ovšem figurovala skleněná harmonika. Tento neobvyklý hudební nástroj, u kterého zvuk vzniká třením navlhčených prstů o okraje točících se skleněných misek různého průměru, zkonstruoval v roce 1761 Benjamin Franklin. V druhé polovině 18. a na začátku 19. století se jednalo o poměrně oblíbený nástroj, který byl poté, až na pár výjimek, téměř na dvě století prakticky zapomenutý. Skladby pro něj napsali například Wolfgang Amadeus Mozart, Ludwig van Beethoven, Carl Philipp Emanuel Bach, Gaetano Donizetti nebo Richard Strauss.

Kromě výše zmíněných autorů pro skleněnou harmoniku komponovali také Antonín Rejcha, jehož dílo se snaží brněnská filharmonie dlouhodobě propagovat, Domenico Cimarosa a Johann Adolph Hasse. Právě kompozice těchto skladatelů v Besedním domě včera zazněly v podání Filharmonie Brno pod vedením britského dirigenta Jonathana Cohena, který se specializuje na barokní a klasicistní hudbu. Jako první byla provedena Gelegenheitskantate (Příležitostná kantáta) pro mužské hlasy a orchestr Antonína Rejchy. Filharmonii Brno doplnily Barbara Maria Willi na cembalo a mužská část Ensemble Frizzante s externími hosty, kteří se pro účely tohoto koncertu pojmenovali Brno Rejcha Collegium 2023. Je třeba říci, že sbor vystupoval v poměrně malém obsazení dvanácti lidí. Přesto se mu podařilo vytvořit krásný plný a silný zvuk a sboristé zpívali čistě a bez sebemenších problémů. Dva sólisté, Pavel Valenta – tenor a Jan Faltýnek – bas, své party také zvládli absolutně bezchybně. Basové sólo bylo na tento hlasový obor poměrně vysoko a Faltýnek si s ním přesto naprosto skvěle poradil. Vytknout je možné pouze mikrofonem snímaný zvuk sólového zpěvu, který nepřirozeně vyčníval nad orchestr, což ovšem nebyla chyba sólistů, ale nazvučení nebo polohy mikrofonu. Celkový dojem z provedení tohoto díla to neovlivnilo.

solo_pro_sklenenou_harmoniku_MP_2023_02

Jako druhá zazněla árie De terra amica pro soprán, skleněnou harmoniku a orchestr italského skladatele Domenica Cimarosy z roku 1780. Skleněné harmoniky se ujala Christa Schönfeldinger, přední světová interpretka skladeb pro tento nástroj. Skleněná harmonika je přirozeně tichá, a i když byla nazvučená (podobně jako zbytek orchestru), bylo potřeba, aby se jí orchestr zvukově přizpůsobil. Dirigent Jonathan Cohen ovšem s orchestrem pracoval tak dobře, že vždy když bylo potřeba, celý orchestr, aniž by jeho zvuk ztratil na plnosti, přešel do krásného piana. Tóny skleněné harmoniky mohly skvěle vyniknout. Samotné interpretaci lze vytknout pouze to, že pár tónů nástroje se ozvalo o něco později, než mělo. Je potřeba si ale uvědomit, že hra na tento nástroj je velice obtížná a její part pro tuto skladbu nebyl napsaný úplně šťastně. Schönfeldingerová odvedla i tak velmi dobrou práci. Sólového zpěvu se ujala sopranistka Joanna Moskowicz, která ukázala, že její technika i rozsah jsou na dobré úrovni. Veškeré melodické zdobení bylo zazpíváno velmi dobře, až na jediný postup na konci skladby, který nebyl úplně přesný. Ve všech polohách, i extrémních výškách zněl její hlas jistě. Moskowiczová disponovala poměrně silným vibratem, které ale interpretaci nijak neuškodilo, pouze v nejvyšších polohách by nevadilo, kdyby bylo trochu slabší. Její part byl ovšem, stejně jako v případě skleněné harmoniky, velice náročný a Moskowiczová ho zvládla dobře.

solo_pro_sklenenou_harmoniku_MP_2023_01

Poté se hudebníci vrátili k Antonínu Rejchovi a provedli jeho melodram Abschied der Johanna d’Arc von ihrer Heimat (Rozloučení Johanky z Arku s vlastí) pro skleněnou harmoniku, vypravěče a orchestr. Jako text zvolil Rejcha závěrečnou scénu prologu tragédie Die Jungfrau von Orléans od Friedricha Schillera. V první části melodramu se střídala skleněná harmonika, která svými tóny navodila až magickou atmosféru (na svoji dobu poměrně nezvyklými postupy v mnohém připomínající témbrovou hudbu), a recitátorka Barbara Maria Willi, která pro toto dílo odešla od cembala a předstoupila před orchestr. Oproti textu vytištěnému v programu si pár frází upravila nebo zkrátila, což význam výrazně nezměnilo. Celkovému projevu by neuškodilo, kdyby byl o něco více emotivní. Chválu si ovšem zaslouží německá výslovnost, která byla naprosto dokonalá. Ke konci první části se pak recitace a skleněná harmonika, jejíž part byl tentokrát zahraný bez jakéhokoliv zaváhání (celkově byl part pro tento nástroj lépe napsán než skladba předchozí), spojily a postupně se k nim přidala i smyčcová sekce orchestru. Tento vstup působil velice přirozeně a plynule. Když recitátorka pronesla „...hlas polnice mě volá“, přidaly se i žestě a zbytek orchestru. Nálada díla se najednou proměnila a zbytek skladby měl slavnostní až pochodový charakter. Na konci se opět ozvala skleněná harmonika, jejíž sólo orchestr doprovázel.

Po přestávce se na pódium vrátilo obsazení druhé skladby večera a provedlo kantátu L’Armonica na text Pietra Metastasia skladatele Johanna Adolpha Hasseho. První část byla instrumentální a měla velmi veselý charakter. Zde se opět ukázalo, jak skvěle Cohen s orchestrem pracuje. Druhá část Aria „Ah perché col canto mio“ na první navázala naprosto plynule. Joanna Moskowicz se zde musela opět poprat s velmi náročným partem. Podobně jako ve skladbě druhé, byl zpěv dobrý, pouze v těch nejvyšších polohách bylo vibrato až moc silné. Tato místa byla ovšem položena velmi vysoko. Ve třetí části Recitativo „Ardir Germana“ se už přidala skleněná harmonika, která tentokrát vystupovala spíše jako součást orchestru než jako sólový nástroj, i když dostala o něco více prostoru než ostatní hudebníci. Orchestr jí opět skvěle přizpůsoboval dynamiku a všechny tóny tak byly dobře slyšet. Závěr celé skladby s názvem Aria „Alla stagion di fiori“ začal orchestr krátkou instrumentální introdukcí. Poté se dvakrát vystřídala sóla skleněné harmoniky a zpěvu. Následně se spojily a navzájem si odpovídaly. Joanně Moskowicz se nepovedly všechny koloratury zcela čistě a ke konci skladby lehce neladila, k čemuž došlo na několika místech, ale její výkon byl celkově dobrý. Christa Schönfeldinger naopak zahrála svůj part bez jakéhokoliv zaváhání a orchestr obě sólistky skvěle doprovodil. Bylo vidět, že dirigent Jonathan Cohen přesně ví, jak s orchestrem pracovat, aby z něj dostal co nejlepší výkon. Během koncertu probíhala mezi dvěma sólistkami a dirigentem velmi výrazná nonverbální komunikace, což mělo za následek, že byly velmi dobře sehrané jak mezi sebou, tak s orchestrem.

solo_pro_sklenenou_harmoniku_MP_2023_03

Čtvrteční koncert nabídl posluchačům velmi zajímavý hudební zážitek, a to hned v několika rovinách. Obě Rejchovy skladby zazněly v obnovené premiéře po více jak 200 letech a posluchači tak byli svědky provedení prakticky neznámých kompozic tohoto výjimečného skladatele. Skleněná harmonika, i přes svoji popularitu na konci 18. století, dnes určitě není tradičním nástrojem. Slyšet ji naživo se tedy nepoštěstí každému. To všechno podtrhnul velice dobrý výkon orchestru a sólistů.

Program:

ANTONÍN REJCHA 

Gelegenheitskantate (Příležitostná kantáta)

DOMENICO CIMAROSA 

De terra amica

ANTONÍN REJCHA 

Abschied der Johanna d’Arc von ihrer Heimat (Rozloučení Johanky z Arku s vlastí)

JOHANN ADOLPH HASSE 

L’Armonica

1. Introduzione (úvod)
2. Aria „Ah perché col canto mio“

3. Recitativo „Ardir Germana“

4. Aria „Alla stagion di fiori“

Obsazení:

Joanna Moskowicz – soprán

Christa Schönfeldinger – skleněná harmonika

Barbara Maria Willi – recitace, cembalo 

Brno Rejcha Collegium 2023

Pavel Valenta (sólo / soloist), Michal Kuča, Ivan Nepivoda, Petr Pytlík, Jiří Kudláč, Jakub Herzan – tenor
Jan Faltýnek (sólo / soloist), Martin Kotulan, Pavel Mašek, Vladimír Brázda, Petr Janovský, Vít Šujan – bas 

Filharmonie Brno
dirigent Jonathan Cohen 

Čtvrtek 12. 10. 2023 v 19:00, Besední dům

Foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Festival Concentus Moraviae nabízí nejen zajímavá místa, ale také interprety. Výjimku v konceptu tvořil open air koncert konaný ve čtvrtek 13. června na náměstí 1. května v Kuřimi, který byl propojen s městskými oslavami. V podvečer se v hodinovém vstupu publiku představilo české těleso Epoque Quartet v obsazení David PokornýVladimír Klánský (housle), Alexey Aslamas (viola), Vít Petrášek (violoncello), které mnozí znají z televizního pořadu Star dance. Kuřim však v tomto roce není jediným oslavencem, jelikož i samotné kvarteto letos slaví 25 let svého působení.  více

Když se hovoří o českém funku, je nemožné nezmínit osobnost producenta, klávesisty a zpěváka Romana Holého, který je neodmyslitelně spjat jak s mnoha hudebními projekty, tak se současnou populární hudební scénou. V současné době živě vystupuje především s kapelami Monkey Business a J.A.R., bez kterých si lze český funk jen stěží představit. Obě kapely vystoupily v rámci Gregoryfestu 2024 ve čtvrtek 13. června v Amfiteátru Starý pivovar v brněnských Řečkovicích.  více

V duchu myšlenky, že Brno a folklor patří k sobě, proběhl ve čtvrtek 6. června Happening Roku folklorních souborů. Událost uspořádala Kancelář Brno město hudby UNESCO ve spolupráci se spolkem Brněnsko tančí a zpívá. Akce se tak stala součástí dlouhodobého projektu, který si předsevzal zmapovat amatérskou hudební scénu v Brně, a to nejen folklorní. V minulém roce Brno město hudby obdobným způsobem oslovilo pěvecké sbory, v budoucnu to budou například garážové kapely. Dokládá tak pestrost brněnské hudební scény nejen na úrovni profesionálních těles, ale i nadšených laiků, pro které je muzika neoddělitelnou součástí života.  více

Spolek Brněnsko tančí a zpívá a TIC Brno uspořádali 6. června 49. ročník přehlídky Brněnsko tančí a zpívá. Program koncentrovaný do jednoho dne byl nabitější, než v předchozích letech. Podtitul Rok folklorních souborů byl vypůjčen od stejnojmenného projektu kanceláře Brna města hudby UNESCO.  více

Ještě před rokem bychom v Nové synagoze ve Velkém Meziříčí nalezli asijskou tržnici. Jmenované město se však rozhodlo budovu odkoupit a začalo ji využívat důstojněji. Při právě probíhajícím festivalu Concentus Moraviae posluchači mohli ve středu 5. června tuto památku navštívit a vyslechnout si zde komorní koncert zpěvačky a houslistky Ivy Bittové, jejího ženského sboru Babačka s muzikanty Jakubem Jedlinským (akordeon) a Pavlem Fischerem (housle).  více

Večernímu koncertu Ensemble Opera Diversa s názvem Tvář vody, který se uskutečnil 4. června ve venkovním prostoru (atrium) Moravské zemské knihovny Brno, předcházela dopolední beseda profesora Miloše Štědroně a docenta Vladimíra Maňase z Ústavu hudební vědy Masarykovy univerzity. Oba jmenovaní si připravili poutavé povídání na téma vodního živlu v umění (od gregoriánského chorálu až po počátek 20. století), jež bylo zakončeno ukázkou edice a poslechem nahrávky Janáčkovy symfonie Dunaj. V rámci koncert pod taktovkou Gabriely Tardonové inspirovaném tématem vody zazněly jedna světová a tři české premiéry. Jako sólistka se divákům představila harfistka Dominika Kvardovávíce

Podobně jako další hudební festivaly se i 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae musel vypořádat letos nejen s Rokem české hudby, ale především s jedinečným výročím 200 let od narození Bedřicha Smetany, zakladatele moderní české hudby. Dramaturgické ukotvení právě zahájeného ročníku se nese v duchu hesla „Metamorfózy: Czech Smetana!“. První festivalový koncert, který se uskutečnil 31. května v kyjovském Městském kulturním středisku, dal tušit, kterým směrem se bude ubírat i zbytek festivalové dramaturgie. Na Smetanovu tvorbu se organizátoři přehlídky totiž rozhodli pohlížet z nových úhlů a pracovat nejen s hudbou, ale také s očekáváním posluchačů. Již na úvodním večeru zazněl proslulý Smetanův Smyčcový kvartet č. 1 e moll Z mého života, avšak v úpravě pro symfonický orchestr z pera dirigenta a klavíristy George Szella. Smetanovo dílo doplnila světová premiéra Koncertu pro flétnu a orchestr Sadunkertoja finského skladatele, dirigenta a rezidenčního umělce 29. ročníku festivalu Olliho Mustonena, která vznikla přímo na objednávku festivalu. Právě Mustonen provedení obou skladeb v podání orchestru Prague Philharmonia také řídil. Jako sólistka vystoupila dánská flétnistka Janne Thomsenvíce

V rámci koncertní řady Hudebních inventur Ensemble Opera Diversa, která započala už v roce 2017, má těleso za cíl přinášet (znovu)objevená díla a autory, s nimiž se na pódiích setkáváme zřídka. Tato dramaturgická linie ale také nabízí prostor a iniciativu k vytváření zcela nových skladeb uváděných ve světových premiérách. Komorní koncert uskutečněný ve středu 29. května 2024 v aule rektorátu Vysokého učení technického (VUT) v Brně se protentokrát nesl v režii Diversa QuartetBarbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola), Iva Wiesnerová (violoncello), OK Percussion Duo (Martin OpršálMartin Kneibl), sólistky Anety Podracké Bendové (soprán) a klavíristky Terezy Plešákové. Námětem odkazoval na prostředí pražské kompoziční školy z hlediska pedagogického i uměleckého.  více

Světoznámý jazzový klavírista a kapelník Count Basie by 21. srpna oslavil 120. narozeniny. Big band Cotatcha Orchestra se rozhodl u této příležitosti uspořádat tribute koncert, při kterém zazněl početný výběr ze skladeb orchestru Counta Basieho. Při několika kompozicích se pak před pódiem objevila taneční skupina Rhythm Pilots z taneční školy Swing Wings a společně s big bandem v neděli v Cabaretu des Péchés připravili autentickou podívanou jako vystřiženou z amerických tančíren třicátých a čtyřicátých let minulého století.  více

Koncert s podtitulem Haydn a Šostakovič v g moll uzavřel ve čtvrtek 16. května v Besedním domě abonentní řadu Filharmonie doma. Jednalo se také o poslední koncert sezóny 2023/24 (když nepočítáme páteční reprízu), při kterém v čele Filharmonie Brno stanul její šéfdirigent Dennis Russell Davies. V druhé půli večera pak orchestr doplnili zpěváci Jana Šrejma Kačírková (soprán) a Jiří Služenko (bas). Jak už z názvu koncertu vyplývá, dramaturgie vedle sebe v rámci čtvrtečního programu postavila díla Josepha Haydna a Dimitrije Šostakoviče, která spojuje takřka výhradně pouze tónina, ve které byla napsána.  více

Nejčtenější

Kritika

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více