Trocha vídeňské kultury v Besedním domě

Trocha vídeňské kultury v Besedním domě

Co bylo ve Vídni konce 18. a počátku 19. století hráno představila ve čtvrtek 25. ledna v Besedním domě Filharmonie Brno v čele se šéfdirigentem Dennisem Russellem Daviesem. V císařském městě, jakožto jedním z hybatelů kulturních dějin, se scházeli umělci pracující jak pro samotný dvůr nebo dvorskou šlechtu, tak posléze i pro bohaté měšťanstvo. Na programu večera tedy zazněla díla od zvučných jmen jako je Franz Schubert, Ludwig van Beethoven či Vojtěch Matyáš Jírovec. V rámci koncertu se publiku v Schubertových písních také představil německý tenorista Christoph Prégardien.

Filharmonie si pro zahájení koncertu vybrala předehru pro tříaktové melodrama Die Zauberharfe (Kouzelná harfa) Franze Schuberta (1797–1828), jež poprvé zaznělo roku 1820 v Theatr an der Wien. Odlehčené éterické části s duetem hoboje a klarinetu (či s jejich sóly) v třídobém taktu střídaly dramatické plochy plné stupnicových běhů ve spodních smyčcích. Svižné tempo a zpěvné melodie podporovaly také kontrabasy, u nichž můžeme zmínit působivou akcentaci a frázování dodávající hudebnímu toku odpich. Momenty lyrického charakteru naopak působily velice čistě, průzračně, tak jak bychom od tohoto typu hudby mohli čekat. Orchestru se také povedla závěrečná gradace, která je vystavěna na dynamických vlnách od piana po forte. Celkově tedy můžeme provedení Schubertovy ouvertury označit za povedené.

viden_klasicistni_2024_foto_jakub_joch_01

Následoval výběr písní od stejného skladatele stylově kontrastující s předehrou. Posluchači měli možnost v průběhu první půlky koncertu si vyslechnout několik Schubertových kusů, v rámci nichž byl velice dobře zaznamenám autorův hudební vývoj. Pod vlivem literárního hnutí Sturm und Drang jsou písně mnohem dramatičtější. Tento fakt byl také výborně znázorněn v samotném provedení, jelikož vokálně-instrumentální skladby zazněly v orchestrálních verzích předních romantických skladatelů (např. J. Brahms, A. Webern, H. Berlioz aj.). Pěveckého partu se ujal lyrický tenor Christoph Prégardien, který publikum oslovil příjemnou a kultivovanou barvou hlasu – především ve středních a spodních polohách. Opomenout nelze ani precizní výslovnost, koloratury a vyzrálý hudební i herecký projev, který byl více než přesvědčivý, a to především v dobře známé písni s textem od Johanna Wolfganga Goehte Erlkönig (Král duchů). Orchestr zpěváka doprovázel citlivě: pohrával si s výstavbou melodických linií a dynamických ploch. Ovšem místy nešly přeslechnout jisté intonační nedokonalosti v dechové sekci.

Druhá část koncert započala předehrou Ludwiga van Beethovena (1770–1827) k divadelní hře König Stephan: oder Ungarns erster Wohltäter op. 117 (Král Štěpán aneb První dobrodinec Uher). Inspirace čardášem a uherským folklórem v podobě střídání pomalého a rychlého tempa, synkopizace či ozdob je v tomto díle nesporná. Nastudování v podání Filharmonie Brno se neslo v duchu souhry, tanečního rázu, povedených hobojových a hornových sól.

viden_klasicistni_2024_foto_jakub_joch_02

Závěr patřil Symfonii D dur op. 12 č. 1 Vojtěcha Matyáše Jírovce (1763–1850), syna ředitele kůru kostela sv. Mikuláše v Českých Budějovicích. Čtyřvětá kompozice haydnovského typu se svou periodičností a vytříbeností náleží do tzv. Sinfonies périodiques, které Jírovec zkomponoval kolem roku 1790. V rámci čtyř kontrastních vět se orchestr potýkal s tempovými a rytmickými nesrovnalostmi, a to v přechodových momentech. Vždy u změny tempa těleso potřebovalo určitý čas, aby se hráčsky sjednotilo. Po výrazové stránce však není co vytknout. Melodické fráze byly vyzpívány, z hlediska dynamicky se jednalo o působivou práci a závěrečné Presto s kontrabasovými běhy a hrou s nástrojovými sekcemi představovalo onen efektní závěr celého večera.

Program:

FRANZ SCHUBERT Zauberharfe (Kouzelná harfa), předehra („Rosamunde“) D 644

FRANZ SCHUBERT arr. BRAHMS, WEBERN, OFFENBACH, BERLIOZ, REGER Písně (Greisengesang D 778, Ihr Bild, Du bist die Ruh D 776, Ständchen, Der Wegweiser, Erlkönig D 328, Nacht und Träume D 827)

LUDWIG van BEETHOVEN König Stephan (Král Štěpán), předehra op. 117

VOJTĚCH MATYÁŠ JÍROVEC Symfonie D dur op. 12 č. 1

Christoph Prégardien tenor

Filharmonie Brno

dirigent Dennis Russell Davies

Čtvrtek 25. ledna 2024 v 19:00, Besední dům

Foto Jakub Joch

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Stejně jako v životě a tvorbě Dušana Holého i na koncertě se střídaly dvě polohy lidové písně. První z nich, věrná tradici a zakořeněná ve svém přirozeném prostředí regionu, zazněla v podání Horňácké muziky Petra Mičky. Druhá - výrazně stylizovaná a přetvořená pro potřeby koncertního provedení - zazněla v úpravách pro BROLN v současné době pod dirigentským smyčcem primáše Petra Varmuži.  více

Městské divadlo v Brně nejnověji uvádí Šakalí léta tedy původně filmový muzikál z období padesátých let, který vznikl na motivy povídek spisovatele Petra Šabacha. Film Šakalí léta natočil Jan Hřebejk a provázely jej písně Ivana Hlase. V roce 1993 získal jako první snímek také nově vzniklou oborovou cenu Český lev, a to hned ve čtyřech kategoriích. Bylo jen otázkou času, kdy po látce šáhne divadlo, k čemuž došlo v roce 2001 v Plzni. A muzikálová Šakalí léta od té doby mocně brázdí republiku…  více

Na 10. ročníku festivalu Maraton hudby Brno vystoupí polské ženské trio Sutari. Na svém kontě mají stovky koncertů ve více než 20 zemích světa včetně vystoupení na světovém hudebním veletrhu WOMEX v roce 2015 nebo live session pro americké rádio KEXP. Vydaly několik oceňovaných alb, z nich to nejnovější, z roku 2024, se jmenuje #kołysankidlaświata a obsahuje ukolébavky. Jejich hudba kombinuje tradiční polské písně s moderními prvky a dotýká se témat přírody, svobody, ženskosti a sesterství. Sutari zahájí v sobotu 9. srpna World music scénu festivalu v brněnském klubu První patro. Na naše otázky odpovídaly kolektivně všechny tři členky skupiny – Basia Songin, Kasia Kapela a Dobromiła Życzyńska.  více

Ke světlu – tak znělo označení závěrečného koncertu Velikonočního festivalu duchovní hudby, jehož letošní 32. ročník nesl podtitul Smíření. V podání domácí a pořadatelské Filharmonie Brno zazněla 27. dubna v kostele sv. Janů pod taktovkou Anny-Marie Helsing díla Ralpha Vaughana Williamse a Einojuhaniho Rautavaary. V první části koncertu se jako sólista představil Josef Špačekvíce

Letos si připomínáme 100. výroční narození kanadského jazzového klavíristy a skladatele Oscara Petersona (1925–2007). K této příležitosti nastudovalo klavírní trio ve složení Luboš Šrámek (klavír), Marián Ševčík (bicí) a Matěj Štubiak (kontrabas) Petersonovu Velikonoční suitu – jednu z mála jazzových duchovních skladeb, kterou hráči uvedli ve středu 23. dubna v Besedním domě v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby.  více

Ve Svatém týdnu Velikonoční festival duchovní hudby každý rok připravuje tzv. temné hodinky – zpěvy lamentací a responsorií prováděných za tmy v předvečer daného svátku. Po souborném uvedení například Zelenkových či Gesualdových zpěvů se soubor Ensemble Versus rozhodl pro letošní ročník nastudovat chorální repertoár českého původu. Další novinkou je také přesunutí hodinek z chrámového prostoru do tří brněnských vodojemů na Žlutém kopci, kde se každý večer uskuteční tři asi čtyřiceti minutové koncerty. Diváci si tak mohou vybrat danou hodinu, která jim nejvíce vyhovuje. Recenze se zabývá prvními z hodinek konanými na Škaredou středu 16. dubna ve vodojemu č. 2.  více

Zahajovací koncert 32. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby uskutečněný včera v nově zrekonstruovaném kostele sv. Jakuba nabídl více než hodinové rozjímání s dílem Janovy pašije od soudobého, estonského skladatele a letošního jubilanta Arvo Pärta (*1935). Dílo zaznělo v podání vokálního souboru Martinů Voices s uměleckým vedoucím Lukášem Vasilkem, sólisty Jiřím BrückleremOndřejem HolubemAlenou HellerovouJanou KuželovouOndřejem Benekem a Martinem Kalivodou za doprovodu komorního ansámblu: Daniela Valtová Kosinová (varhany), Pavla Tesařová (housle), Lukáš Pospíšil (violoncello), Vladislav Borovka (hoboj), Martin Petrák (fagot).  více

Vojenský umělecký soubor Ondráš se v premiéře nového pořadu Karpatami vydal tanečním krokem přes vršky a doliny Karpatského oblouku. Novinka profesionální části souboru se odehrála na jevišti brněnského divadla Radost. A radostné bylo i sledování tohoto nového počinu. Soubor v něm na chvíli opouští velkolepé choreografie a vrací se blíže k původnímu lidovému materiálu, aniž by se vzdal vlastního výrazu.  více

Jarní koncert tělesa Diversa Quartet po delší době nabídl díla ryze tuzemských autorů. Večer konaný v pondělí 7. dubna v prostorách vily Löw-Beer nesl podtitul Tempus est iocundum podle milostné písně z rukopisu Carmina Burana. Píseň se svou rozverností stala inspirací pro dramaturgii koncertu, kterým provázelo těleso ve složení Barbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola) a Iva Wiesnerová (violoncello).  více

Íránská zpěvačka Mahsa Vahdat propojuje tradiční perskou hudbu s evropskými hudebními prvky, například s jazzem nebo se sborovým zpěvem. Své zatím nejnovější album Braids of Innocence, Copánky nevinnosti, které nahrála s norským pěveckým sborem SKRUK. Písně na albu vycházejí z perských básní od autorů Rúmího a Hafíze, ale i ze současných textů, které zachycují osobní i politická témata. Album tak reflektuje represivní režim v Íránu i život v exilu. Zpěvačka svou tvorbu představila v roce 2024 na festivalu Maraton hudby Brno.  více

Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlisvíce

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Nejčtenější

Kritika

Městské divadlo v Brně nejnověji uvádí Šakalí léta tedy původně filmový muzikál z období padesátých let, který vznikl na motivy povídek spisovatele Petra Šabacha. Film Šakalí léta natočil Jan Hřebejk a provázely jej písně Ivana Hlase. V roce 1993 získal jako první snímek také nově vzniklou oborovou cenu Český lev, a to hned ve čtyřech kategoriích. Bylo jen otázkou času, kdy po látce šáhne divadlo, k čemuž došlo v roce 2001 v Plzni. A muzikálová Šakalí léta od té doby mocně brázdí republiku…  více