Trocha vídeňské kultury v Besedním domě

Trocha vídeňské kultury v Besedním domě

Co bylo ve Vídni konce 18. a počátku 19. století hráno představila ve čtvrtek 25. ledna v Besedním domě Filharmonie Brno v čele se šéfdirigentem Dennisem Russellem Daviesem. V císařském městě, jakožto jedním z hybatelů kulturních dějin, se scházeli umělci pracující jak pro samotný dvůr nebo dvorskou šlechtu, tak posléze i pro bohaté měšťanstvo. Na programu večera tedy zazněla díla od zvučných jmen jako je Franz Schubert, Ludwig van Beethoven či Vojtěch Matyáš Jírovec. V rámci koncertu se publiku v Schubertových písních také představil německý tenorista Christoph Prégardien.

Filharmonie si pro zahájení koncertu vybrala předehru pro tříaktové melodrama Die Zauberharfe (Kouzelná harfa) Franze Schuberta (1797–1828), jež poprvé zaznělo roku 1820 v Theatr an der Wien. Odlehčené éterické části s duetem hoboje a klarinetu (či s jejich sóly) v třídobém taktu střídaly dramatické plochy plné stupnicových běhů ve spodních smyčcích. Svižné tempo a zpěvné melodie podporovaly také kontrabasy, u nichž můžeme zmínit působivou akcentaci a frázování dodávající hudebnímu toku odpich. Momenty lyrického charakteru naopak působily velice čistě, průzračně, tak jak bychom od tohoto typu hudby mohli čekat. Orchestru se také povedla závěrečná gradace, která je vystavěna na dynamických vlnách od piana po forte. Celkově tedy můžeme provedení Schubertovy ouvertury označit za povedené.

viden_klasicistni_2024_foto_jakub_joch_01

Následoval výběr písní od stejného skladatele stylově kontrastující s předehrou. Posluchači měli možnost v průběhu první půlky koncertu si vyslechnout několik Schubertových kusů, v rámci nichž byl velice dobře zaznamenám autorův hudební vývoj. Pod vlivem literárního hnutí Sturm und Drang jsou písně mnohem dramatičtější. Tento fakt byl také výborně znázorněn v samotném provedení, jelikož vokálně-instrumentální skladby zazněly v orchestrálních verzích předních romantických skladatelů (např. J. Brahms, A. Webern, H. Berlioz aj.). Pěveckého partu se ujal lyrický tenor Christoph Prégardien, který publikum oslovil příjemnou a kultivovanou barvou hlasu – především ve středních a spodních polohách. Opomenout nelze ani precizní výslovnost, koloratury a vyzrálý hudební i herecký projev, který byl více než přesvědčivý, a to především v dobře známé písni s textem od Johanna Wolfganga Goehte Erlkönig (Král duchů). Orchestr zpěváka doprovázel citlivě: pohrával si s výstavbou melodických linií a dynamických ploch. Ovšem místy nešly přeslechnout jisté intonační nedokonalosti v dechové sekci.

Druhá část koncert započala předehrou Ludwiga van Beethovena (1770–1827) k divadelní hře König Stephan: oder Ungarns erster Wohltäter op. 117 (Král Štěpán aneb První dobrodinec Uher). Inspirace čardášem a uherským folklórem v podobě střídání pomalého a rychlého tempa, synkopizace či ozdob je v tomto díle nesporná. Nastudování v podání Filharmonie Brno se neslo v duchu souhry, tanečního rázu, povedených hobojových a hornových sól.

viden_klasicistni_2024_foto_jakub_joch_02

Závěr patřil Symfonii D dur op. 12 č. 1 Vojtěcha Matyáše Jírovce (1763–1850), syna ředitele kůru kostela sv. Mikuláše v Českých Budějovicích. Čtyřvětá kompozice haydnovského typu se svou periodičností a vytříbeností náleží do tzv. Sinfonies périodiques, které Jírovec zkomponoval kolem roku 1790. V rámci čtyř kontrastních vět se orchestr potýkal s tempovými a rytmickými nesrovnalostmi, a to v přechodových momentech. Vždy u změny tempa těleso potřebovalo určitý čas, aby se hráčsky sjednotilo. Po výrazové stránce však není co vytknout. Melodické fráze byly vyzpívány, z hlediska dynamicky se jednalo o působivou práci a závěrečné Presto s kontrabasovými běhy a hrou s nástrojovými sekcemi představovalo onen efektní závěr celého večera.

Program:

FRANZ SCHUBERT Zauberharfe (Kouzelná harfa), předehra („Rosamunde“) D 644

FRANZ SCHUBERT arr. BRAHMS, WEBERN, OFFENBACH, BERLIOZ, REGER Písně (Greisengesang D 778, Ihr Bild, Du bist die Ruh D 776, Ständchen, Der Wegweiser, Erlkönig D 328, Nacht und Träume D 827)

LUDWIG van BEETHOVEN König Stephan (Král Štěpán), předehra op. 117

VOJTĚCH MATYÁŠ JÍROVEC Symfonie D dur op. 12 č. 1

Christoph Prégardien tenor

Filharmonie Brno

dirigent Dennis Russell Davies

Čtvrtek 25. ledna 2024 v 19:00, Besední dům

Foto Jakub Joch

Když se zmíní cembalo, většina lidí si představí hudbu starou, zejména barokní. Ač se zdálo, že cembalu po vynálezu kladívkového klavíru odzvonilo, mnozí autoři hudby 20. století pochopili, že se jedná o nástroj, který má sice jiné zvukové vlastnosti než piano, je však stále nástrojem plnohodnotným. Pravdivost této teze se ve čtvrtek 22. února v Besedním domě pokusila dokázat Filharmonie Brno pod vedením německého dirigenta Alexandera Liebreicha. Spolu s věhlasným cembalistou Mahanem Esfahanim provedla tři skladby 20. století, které cembalo postavily do tří různých rolí.  více

Diversní jaro v roce 2024 započalo prvním orchestrálním koncertem Ensemble Opera Diversa pod taktovkou dirigenta Patrika Červáka konaným v Domě pánů z Kunštátu v úterý 20. února. Dramaturgický koncept inspirovaný mýtickými náměty z oblasti antiky, ale také fantazijního světa spisovatele a filologa Johna Ronalda Reuela Tolkiena, netradičně podpořil i improvizovaný videoart tvůrce Tomáše Hrůzy. Sólově za doprovodu orchestru vystoupil kytarista Vít Dvořáčekvíce

Roky končící číslicí čtyři mají pro českou hudbu zásadní význam – kromě předních představitelů klasické hudby, ze kterých lze jmenovat Leoše Janáčka, Josefa Suka či Antonína Dvořáka, slaví svá jubilea také zásadní autoři české nonartificiální hudby jako například Jiří Šlitr či Karel Kryl. Tím nejzásadnějším výročím, které však letošek připadá, je bezesporu 200 let od narození zakladatele moderní české hudby Bedřicha Smetany. Národní divadlo Brno se tedy oslavy spojené s Rokem české hudby rozhodlo v projektu Smetana200 zahájit uvedením nové inscenace Smetanova Dalibora v koprodukci s Welsh National Opera. Představení režíroval David Pountney, jehož práce může být brněnským milovníkům opery známa například z inscenace Z mrtvého domu, která se uskutečnila v rámci festivalu Janáček Brno 2018. O hudební nastudování Dalibora se postaral Tomáš Hanus, který provedení při premiérovém uvedení v pátek 2. února rovněž řídil. Scénu navrhl Robert Innes Hopkins, kostýmy připravila Marie-Jeanne Lecca a světelného designu se ujal Fabrice Kebour. Postavy Smetanovy opery ztvárnili Tomasz Konieczny (Vladislav, král český), Peter Berger (Dalibor z Kozojed), Csilla Boross (Milada), Daniel Kfelíř (velitel stráže Budivoj), David Szendiuch (žalářník Beneš), Ondřej Koplík (Vítek), Jana Šrejma Kačírková (Jitka) a Petr Karas (soudce).  více

Podívat se na jednu z brněnských ikon nezvyklou optikou se snaží nová hudební inscenace Cabaret Janáček. Hudebního génia a inovátora v žánrově neobvyklém projektu propojili arthub Tamuza a Cabaret des Pechés, na jehož komorním jevišti se před diváky u stolků odehrál hodinový průřez Janáčkovým životem s nejznámějšími úryvky z jeho děl. A to vše za se děje za asistence mima, tří pěvců (lyrický a dramatický soprán s barytonem) s pianistkou a vše je navrch hned natřikrát alternováno.  více

Jako romantický muzikál podle bestselleru Johanny Spyri inzeruje Městské divadlo Brno svoji poslední novinku Heidi. Česká premiéra známého „příběhu děvčátka z hor“ ale dopadla všelijak. Nová hudební inscenace je totiž už ve svém originálním muzikálovém zpracování barvotiskovým kýčem, z jehož přeslazené schematičnosti málem až rozbolí zuby. Lineární režie Stanislava Moši tyto sladkobolné valéry v hudebním díle dvou německojazyčných autorů, skladatele a textaře Michaela Schanzeho a scenáristy Hanse Dietera Schreeba, při jeho prvním tuzemském uvedení ještě podtrhla.  více

Co bylo ve Vídni konce 18. a počátku 19. století hráno představila ve čtvrtek 25. ledna v Besedním domě Filharmonie Brno v čele se šéfdirigentem Dennisem Russellem Daviesem. V císařském městě, jakožto jedním z hybatelů kulturních dějin, se scházeli umělci pracující jak pro samotný dvůr nebo dvorskou šlechtu, tak posléze i pro bohaté měšťanstvo. Na programu večera tedy zazněla díla od zvučných jmen jako je Franz Schubert, Ludwig van Beethoven či Vojtěch Matyáš Jírovec. V rámci koncertu se publiku v Schubertových písních také představil německý tenorista Christoph Prégardienvíce

Komorní řada čtyř koncertů Filharmonie Brno nabízí divákům nejen netradiční a často i málo hraná díla, ale také pohled do jednotlivých oddělení orchestru. Výjimkou nebyl ani středeční koncert v Besedním domě, kde se posluchačům představili bicisté z řad členů Filharmonie (Lukáš KrejčíPetr HladíkMaxmilian Jopp), Orchestrální akademie Filharmonie Brno (Anežka NovákováMartin Kučík) a studentů Janáčkovy akademie múzických umění (Adéla Spurná j. h., David Paša j. h., Jakub Kub j. h.). Pod pedagogickým, uměleckým a také dirigentským vedením Martina Opršála hráči nastudovali rozmanitý, technicky i interpretačně náročný program, k němuž si mimo jiné přizvali houslistu Milana Paľuvíce

Mimořádným koncertem pro produkční společnost PARMA recordings doplnil Brno Contemporary Orchestra pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra probíhající sezónu s názvem Neviditelná města. V premiérovém koncertním provedení zahrál šestici kompozic z alba Dimensions Vol. 4, které vyšlo v březnu minulého roku. V neděli v sále ŠVČ Lužánky se tak na programu objevila rozmanitá kolekce děl šesti uznávaných soudobých skladatelů.  více

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie v divadle I nabídnul divákům kompozice českých skladatelů Antonína Dvořáka, Josefa Suka a Bohuslava Martinů. Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka tak ve čtvrtek 11. 1. v Janáčkově divadle obecenstvu připomněla, že letopočet 2024 bude patřit velkolepým oslavám Roku české hudbyvíce

Začátek Roku české hudby oslavila Filharmonie Brno tradičním novoročním koncertem v Janáčkově divadle, kde posluchačům nabídla program složený z děl českých a amerických skladatelů. Výběr skladeb právě z těchto dvou zemí symbolizoval propojení českého tělesa s americkým dirigentem Dennisem Russellem Daviesem, který stojí v čele brněnské filharmonie již šestou sezonu a taktovky se ujal i při tomto vystoupení.  více

Sarah MacDougall je písničkářka původem ze Švédska, která však žije v Kanadě a působí na tamní hudební scéně. Sarah účinkovala na festivalu Maraton hudby Brno 2023 a při té příležitosti jsme s ní natočili rozhovor.  více

Pondělním koncertem s podtitulem Nové mysterium se Brno Contemporary Orchestra pod vedením Pavla Šnajdra rozloučil s končícím rokem a připomněl blížící se Vánoce. V chrámu církve československé husitské v brněnských Tuřanech orchestr zahrál výběr z děl z 20. a 21. století a o přestávce návštěvníky koncertu dokonce pohostil.  více

Jako poslední produkci tohoto roku uvedl Ensemble Opera Diversa pod vedením Gabriely Tardonové světovou premiéru opery Druhé město z pera brněnského skladatele Ondřeje Kyase, který se tentokrát představil také jako libretista. V poloscénickém provedení, které se uskutečnilo 16. prosince v kulturním centru Co.labs se hlavních rolí zhostili Aleš Janiga (A. – hlavní hrdina, zpívaná role), Lukáš Rieger (A. – hlavní hrdina, mluvená role), Jana Vondrů (Alweyra, Klára, sudička), Pavel Slivka (proklatec, prodavač, výčepní, strážce chrámu), Tomáš Chloupek (vrchní, historik, mladík z lodi, štamgast), Aneta Podracká Bendová (dívka z lodi, tajemná dívka, sudička), Michael Robotka (knihovník, chovatel, muž s novinami, štamgast), Alžběta Symerská (číšníkova žena, sudička, Felix) a Libor Skokan (kněz, číšník, štamgast).  více