V brněnském Divadle na Orlí korunovali Poppeu

23. listopad 2023, 18:00
V brněnském Divadle na Orlí korunovali Poppeu

Nejnovější produkcí Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stala Korunovace Poppey italského skladatele přelomu renesance a baroka Claudia Monteverdiho a libretisty Giovanniho Francesca Busenella. Tato Monteverdiho poslední opera měla premiéru v roce 1643 při benátském karnevalu a je jednou z prvních oper, které námět čerpaly z reálných historických událostí. V Divadle na Orlí mělo nové nastudování, v režii Vladimíra Johna, který poněkud upravil obsazení a několik rolí sloučil, premiéry 18. a 19. listopadu 2023. V hlavních rolích během první reprízy 21. listopadu vystoupili Jana Tajovská Krajčovičová (Agripina), Zuzana Jeřábková (Nerone), Zuzana Badárová (Poppea), Anna Zedníčková (Ottavia), Laura Uhorskaiová (Ottone), Václav Jeřábek (Seneca), Michael Robotka (Arnalta), Pavel Valenta (Lucano, Nutrice, 1. voják, 1. Senekův žák), Vladislav Agamuradov (Liberto, Console, 2. voják, 2. Senekův žák), Denis Zjatik (Mercurio, Littore, Tribuno, 3. Senekův žák), Nela Drozdová (Fortuna, Valleto), Veronika Zaplatilová (Virtu, Drusilla) a Petra Burgetová (Amore, Damigella).

Scéně, kterou vytvořila Kristina Komárková, dominovaly tři velké drátěné skulptury a dvoudílný stůl. Jednoduchá výprava fungovala dobře a hercům vytvořila prostor, který byl efektivně využitý. Funkčnost scény podtrhnul dobrý světelný design Martina Krupy. S těmito aspekty dokázala v některých momentech režie velmi dobře pracovat. Představení nechyběla dynamičnost a Johnovo uchopení bylo pro diváky atraktivní. Jeho pojetí by se dalo vytknout až příliš explicitní zobrazení sexuálních scén, které místy ale fungovaly velmi dobře (např. milostná scéna Nerona a Poppey v úvodu představení), jindy byly na hranici vkusu a ději nijak nepomáhaly. Zvláštně byla pojednaný výstup, ve kterém Mercurio zvěstuje Senekovi smrt. Svítící tyč, se kterou točil a mával, připomínala světelný meč ze Star Wars a výsledek byl až úsměvný. Zajímavým prvkem byly pytle s mrtvými těly: ve druhé půli se objevily visící nad scénou a postupně se k nim přidávaly další za každou postavu, která zemřela. Tato lehká morbidnost se k inscenaci hodila. Kostýmy Barbory Raškové byly navrženy odvážně ale poněkud nesourodě, chyběl jim jakýkoliv jednotící prvek.

Hudebního vedení barokního orchestru, rozděleného na dvě části po obou stranách scény, se ujali Eduard Kostelník a Adam Štefunko. Tento orchestr byl složený ze žáků příslušných kateder a doplněný o externí hosty. Až na pár míst, kdy nebyli muzikanti vždy úplně spolu, byl celek sehraný dobře. Největší problémem představovalo ladění, který ale byl způsobený zajisté i použitím konkrétních historických nástrojů. Přes tyto drobné nedostatky šlo v případě orchestru o výkon zdařilý a muzikanti si dobře poradili se změnami temp i dynamikou.

Vyzdvihnout lze pěvecké výkony všech postav. Jejich party nebyly zdaleka lehké a všichni se jich zhostili velmi dobře. Ačkoliv všechny koloratury nebyly vždy vyzpívány úplně perfektně a občas se objevilo pár intonačních nejistot, celkový výkon byl naprosto skvělý. Duo Nerone a Poppea, v podání Zuzany Jeřábkové a Zuzany Badárové, se pěvecky skvěle doplňovalo a předvedlo výborné výkony, které navíc podpořilo i skvělé herectví. Michael Robotka se zhostil role Arnalty, Poppeiny chůvy. Tento part pro něj byl velkou výzvou, jelikož se neodehrával v přirozené a pohodlné hlasové poloze. Robotka až na pár nečistot ve falzetovém rejstříku zazpíval velmi dobře. Jistý a plný hlasový projev předvedla také Veronika Zaplatilová, která se zhostila dvojrole Virtu a Drusilly, z nichž druhá zmíněná role jí sedla ještě o něco lépe. Anna Zedníčková a Laura Uhorskaiová v rolích Ottavie a Ottoneho podaly taktéž velmi dobré výkony. Absolutně profesionální zpěv pak předvedl externí host Václav Jeřábek v roli Seneky, který diváky uchvátil intonačně naprosto přesným zpěvem a skvělým, jistým projevem i v těch nejhlubších polohách.

Celkově odvedl inscenační tým velmi dobrou práci. Pro některé to bylo dost možná první interpretační setkání s barokní operou, přesto byl výsledek velmi povedený a v divácích jistě zanechal skvělý dojem.

Claudio Monteverdi: Korunovace Poppey

Režie: Vladimír John

Hudební vedení: Eduard Kostelník a Adam Štefunko

Agripina: Jana Tajovská Krajčovicová

Nerone: Zuzana Jeřábková

Poppea: Zuzana Badárová

Ottavia: Anna Zedníčková

Ottone: Laura Uhorskaiová

Seneca: Václav Jeřábek

Arnalta: Michael Robotka

Lucano, Nutrice, 1. voják, 1. Senekův žák: Pavel Valenta

Liberto, Console, 2. voják, 2. Senekův žák: Vladislav Agamuradov

Mercurio, Littore, Tribuno, 3. Senekův žák: Denis Zjatik

Fortuna, Valleto: Nela Drozdová

Virtu: Drusilla: Veronika Zaplatilová

Amore, Damigella: Petra Burgetová

Divadlo na Orlí, úterý 21. 11. 2023, 19 hodin

Foto archiv HF JAMU

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce

Festival Špilberk pořádá Filharmonie Brno již rovné čtvrt století na konci srpna na nádvoří stejnojmenného hradu. Čtyři hudební večery pod širým nebem divákům nabízí výběr koncertů z řad klasické, filmové, počítačové, ale často i jazzové či jiné hudby. Jedná se tak o rozmanitý mix interpretů a repertoárů s často příjemnou, letně uvolněnou atmosféru. Letošním velkým a předem vyprodaným tahákem byl středeční večer 21. srpna plný melodií z filmů Jamese Bonda v režii Českého národního symfonického orchestru pod taktovkou světově uznávaného dirigenta, skladatele a aranžéra Stevena Mercuria. V průběhu koncertu se posluchačům také představili zpěváci Sára MilfajtováVendula Příhodová a David Krausvíce

V rámci svého evropského turné přijal do Brna pozvání tchajwanský sbor Taipei Philharmonic Chamber Choir (dále TPCC) fungující pod vedením uměleckého vedoucího a sbormistra Dr. YuChung Johnny Ku. Koncert proběhl v pondělí 13. srpna v sále nově zrekonstruovaného hotelu Passage.  více

Devátý ročník čtyřdenního mezinárodního a multižánrového hudebního festivalu Maraton hudby Brno oficiálně zahájil čtvrteční koncert v brněnském Sono centru. Více než tří hodinovou akci otevřel jazzový akordeonista Vincent Peirani, rezidenční umělec letošního ročníku, se svým uskupením Jokers. Druhá půle večera patřila estonskému duu Puuluupvíce

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Festival Concentus Moraviae nabízí nejen zajímavá místa, ale také interprety. Výjimku v konceptu tvořil open air koncert konaný ve čtvrtek 13. června na náměstí 1. května v Kuřimi, který byl propojen s městskými oslavami. V podvečer se v hodinovém vstupu publiku představilo české těleso Epoque Quartet v obsazení David PokornýVladimír Klánský (housle), Alexey Aslamas (viola), Vít Petrášek (violoncello), které mnozí znají z televizního pořadu Star dance. Kuřim však v tomto roce není jediným oslavencem, jelikož i samotné kvarteto letos slaví 25 let svého působení.  více

Když se hovoří o českém funku, je nemožné nezmínit osobnost producenta, klávesisty a zpěváka Romana Holého, který je neodmyslitelně spjat jak s mnoha hudebními projekty, tak se současnou populární hudební scénou. V současné době živě vystupuje především s kapelami Monkey Business a J.A.R., bez kterých si lze český funk jen stěží představit. Obě kapely vystoupily v rámci Gregoryfestu 2024 ve čtvrtek 13. června v Amfiteátru Starý pivovar v brněnských Řečkovicích.  více

V duchu myšlenky, že Brno a folklor patří k sobě, proběhl ve čtvrtek 6. června Happening Roku folklorních souborů. Událost uspořádala Kancelář Brno město hudby UNESCO ve spolupráci se spolkem Brněnsko tančí a zpívá. Akce se tak stala součástí dlouhodobého projektu, který si předsevzal zmapovat amatérskou hudební scénu v Brně, a to nejen folklorní. V minulém roce Brno město hudby obdobným způsobem oslovilo pěvecké sbory, v budoucnu to budou například garážové kapely. Dokládá tak pestrost brněnské hudební scény nejen na úrovni profesionálních těles, ale i nadšených laiků, pro které je muzika neoddělitelnou součástí života.  více

Spolek Brněnsko tančí a zpívá a TIC Brno uspořádali 6. června 49. ročník přehlídky Brněnsko tančí a zpívá. Program koncentrovaný do jednoho dne byl nabitější, než v předchozích letech. Podtitul Rok folklorních souborů byl vypůjčen od stejnojmenného projektu kanceláře Brna města hudby UNESCO.  více

Ještě před rokem bychom v Nové synagoze ve Velkém Meziříčí nalezli asijskou tržnici. Jmenované město se však rozhodlo budovu odkoupit a začalo ji využívat důstojněji. Při právě probíhajícím festivalu Concentus Moraviae posluchači mohli ve středu 5. června tuto památku navštívit a vyslechnout si zde komorní koncert zpěvačky a houslistky Ivy Bittové, jejího ženského sboru Babačka s muzikanty Jakubem Jedlinským (akordeon) a Pavlem Fischerem (housle).  více

Večernímu koncertu Ensemble Opera Diversa s názvem Tvář vody, který se uskutečnil 4. června ve venkovním prostoru (atrium) Moravské zemské knihovny Brno, předcházela dopolední beseda profesora Miloše Štědroně a docenta Vladimíra Maňase z Ústavu hudební vědy Masarykovy univerzity. Oba jmenovaní si připravili poutavé povídání na téma vodního živlu v umění (od gregoriánského chorálu až po počátek 20. století), jež bylo zakončeno ukázkou edice a poslechem nahrávky Janáčkovy symfonie Dunaj. V rámci koncert pod taktovkou Gabriely Tardonové inspirovaném tématem vody zazněly jedna světová a tři české premiéry. Jako sólistka se divákům představila harfistka Dominika Kvardovávíce

Nejčtenější

Kritika

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce