V brněnském Divadle na Orlí korunovali Poppeu

23. listopad 2023, 18:00

Nejnovější produkcí Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stala Korunovace Poppey italského skladatele přelomu renesance a baroka Claudia Monteverdiho a libretisty Giovanniho Francesca Busenella. Tato Monteverdiho poslední opera měla premiéru v roce 1643 při benátském karnevalu a je jednou z prvních oper, které námět čerpaly z reálných historických událostí. V Divadle na Orlí mělo nové nastudování, v režii Vladimíra Johna, který poněkud upravil obsazení a několik rolí sloučil, premiéry 18. a 19. listopadu 2023. V hlavních rolích během první reprízy 21. listopadu vystoupili Jana Tajovská Krajčovičová (Agripina), Zuzana Jeřábková (Nerone), Zuzana Badárová (Poppea), Anna Zedníčková (Ottavia), Laura Uhorskaiová (Ottone), Václav Jeřábek (Seneca), Michael Robotka (Arnalta), Pavel Valenta (Lucano, Nutrice, 1. voják, 1. Senekův žák), Vladislav Agamuradov (Liberto, Console, 2. voják, 2. Senekův žák), Denis Zjatik (Mercurio, Littore, Tribuno, 3. Senekův žák), Nela Drozdová (Fortuna, Valleto), Veronika Zaplatilová (Virtu, Drusilla) a Petra Burgetová (Amore, Damigella).

Scéně, kterou vytvořila Kristina Komárková, dominovaly tři velké drátěné skulptury a dvoudílný stůl. Jednoduchá výprava fungovala dobře a hercům vytvořila prostor, který byl efektivně využitý. Funkčnost scény podtrhnul dobrý světelný design Martina Krupy. S těmito aspekty dokázala v některých momentech režie velmi dobře pracovat. Představení nechyběla dynamičnost a Johnovo uchopení bylo pro diváky atraktivní. Jeho pojetí by se dalo vytknout až příliš explicitní zobrazení sexuálních scén, které místy ale fungovaly velmi dobře (např. milostná scéna Nerona a Poppey v úvodu představení), jindy byly na hranici vkusu a ději nijak nepomáhaly. Zvláštně byla pojednaný výstup, ve kterém Mercurio zvěstuje Senekovi smrt. Svítící tyč, se kterou točil a mával, připomínala světelný meč ze Star Wars a výsledek byl až úsměvný. Zajímavým prvkem byly pytle s mrtvými těly: ve druhé půli se objevily visící nad scénou a postupně se k nim přidávaly další za každou postavu, která zemřela. Tato lehká morbidnost se k inscenaci hodila. Kostýmy Barbory Raškové byly navrženy odvážně ale poněkud nesourodě, chyběl jim jakýkoliv jednotící prvek.

Hudebního vedení barokního orchestru, rozděleného na dvě části po obou stranách scény, se ujali Eduard Kostelník a Adam Štefunko. Tento orchestr byl složený ze žáků příslušných kateder a doplněný o externí hosty. Až na pár míst, kdy nebyli muzikanti vždy úplně spolu, byl celek sehraný dobře. Největší problémem představovalo ladění, který ale byl způsobený zajisté i použitím konkrétních historických nástrojů. Přes tyto drobné nedostatky šlo v případě orchestru o výkon zdařilý a muzikanti si dobře poradili se změnami temp i dynamikou.

Vyzdvihnout lze pěvecké výkony všech postav. Jejich party nebyly zdaleka lehké a všichni se jich zhostili velmi dobře. Ačkoliv všechny koloratury nebyly vždy vyzpívány úplně perfektně a občas se objevilo pár intonačních nejistot, celkový výkon byl naprosto skvělý. Duo Nerone a Poppea, v podání Zuzany Jeřábkové a Zuzany Badárové, se pěvecky skvěle doplňovalo a předvedlo výborné výkony, které navíc podpořilo i skvělé herectví. Michael Robotka se zhostil role Arnalty, Poppeiny chůvy. Tento part pro něj byl velkou výzvou, jelikož se neodehrával v přirozené a pohodlné hlasové poloze. Robotka až na pár nečistot ve falzetovém rejstříku zazpíval velmi dobře. Jistý a plný hlasový projev předvedla také Veronika Zaplatilová, která se zhostila dvojrole Virtu a Drusilly, z nichž druhá zmíněná role jí sedla ještě o něco lépe. Anna Zedníčková a Laura Uhorskaiová v rolích Ottavie a Ottoneho podaly taktéž velmi dobré výkony. Absolutně profesionální zpěv pak předvedl externí host Václav Jeřábek v roli Seneky, který diváky uchvátil intonačně naprosto přesným zpěvem a skvělým, jistým projevem i v těch nejhlubších polohách.

Celkově odvedl inscenační tým velmi dobrou práci. Pro některé to bylo dost možná první interpretační setkání s barokní operou, přesto byl výsledek velmi povedený a v divácích jistě zanechal skvělý dojem.

Claudio Monteverdi: Korunovace Poppey

Režie: Vladimír John

Hudební vedení: Eduard Kostelník a Adam Štefunko

Agripina: Jana Tajovská Krajčovicová

Nerone: Zuzana Jeřábková

Poppea: Zuzana Badárová

Ottavia: Anna Zedníčková

Ottone: Laura Uhorskaiová

Seneca: Václav Jeřábek

Arnalta: Michael Robotka

Lucano, Nutrice, 1. voják, 1. Senekův žák: Pavel Valenta

Liberto, Console, 2. voják, 2. Senekův žák: Vladislav Agamuradov

Mercurio, Littore, Tribuno, 3. Senekův žák: Denis Zjatik

Fortuna, Valleto: Nela Drozdová

Virtu: Drusilla: Veronika Zaplatilová

Amore, Damigella: Petra Burgetová

Divadlo na Orlí, úterý 21. 11. 2023, 19 hodin

Foto archiv HF JAMU

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Festival Concentus Moraviae nabízí nejen zajímavá místa, ale také interprety. Výjimku v konceptu tvořil open air koncert konaný ve čtvrtek 13. června na náměstí 1. května v Kuřimi, který byl propojen s městskými oslavami. V podvečer se v hodinovém vstupu publiku představilo české těleso Epoque Quartet v obsazení David PokornýVladimír Klánský (housle), Alexey Aslamas (viola), Vít Petrášek (violoncello), které mnozí znají z televizního pořadu Star dance. Kuřim však v tomto roce není jediným oslavencem, jelikož i samotné kvarteto letos slaví 25 let svého působení.  více

Když se hovoří o českém funku, je nemožné nezmínit osobnost producenta, klávesisty a zpěváka Romana Holého, který je neodmyslitelně spjat jak s mnoha hudebními projekty, tak se současnou populární hudební scénou. V současné době živě vystupuje především s kapelami Monkey Business a J.A.R., bez kterých si lze český funk jen stěží představit. Obě kapely vystoupily v rámci Gregoryfestu 2024 ve čtvrtek 13. června v Amfiteátru Starý pivovar v brněnských Řečkovicích.  více

V duchu myšlenky, že Brno a folklor patří k sobě, proběhl ve čtvrtek 6. června Happening Roku folklorních souborů. Událost uspořádala Kancelář Brno město hudby UNESCO ve spolupráci se spolkem Brněnsko tančí a zpívá. Akce se tak stala součástí dlouhodobého projektu, který si předsevzal zmapovat amatérskou hudební scénu v Brně, a to nejen folklorní. V minulém roce Brno město hudby obdobným způsobem oslovilo pěvecké sbory, v budoucnu to budou například garážové kapely. Dokládá tak pestrost brněnské hudební scény nejen na úrovni profesionálních těles, ale i nadšených laiků, pro které je muzika neoddělitelnou součástí života.  více

Spolek Brněnsko tančí a zpívá a TIC Brno uspořádali 6. června 49. ročník přehlídky Brněnsko tančí a zpívá. Program koncentrovaný do jednoho dne byl nabitější, než v předchozích letech. Podtitul Rok folklorních souborů byl vypůjčen od stejnojmenného projektu kanceláře Brna města hudby UNESCO.  více

Ještě před rokem bychom v Nové synagoze ve Velkém Meziříčí nalezli asijskou tržnici. Jmenované město se však rozhodlo budovu odkoupit a začalo ji využívat důstojněji. Při právě probíhajícím festivalu Concentus Moraviae posluchači mohli ve středu 5. června tuto památku navštívit a vyslechnout si zde komorní koncert zpěvačky a houslistky Ivy Bittové, jejího ženského sboru Babačka s muzikanty Jakubem Jedlinským (akordeon) a Pavlem Fischerem (housle).  více

Večernímu koncertu Ensemble Opera Diversa s názvem Tvář vody, který se uskutečnil 4. června ve venkovním prostoru (atrium) Moravské zemské knihovny Brno, předcházela dopolední beseda profesora Miloše Štědroně a docenta Vladimíra Maňase z Ústavu hudební vědy Masarykovy univerzity. Oba jmenovaní si připravili poutavé povídání na téma vodního živlu v umění (od gregoriánského chorálu až po počátek 20. století), jež bylo zakončeno ukázkou edice a poslechem nahrávky Janáčkovy symfonie Dunaj. V rámci koncert pod taktovkou Gabriely Tardonové inspirovaném tématem vody zazněly jedna světová a tři české premiéry. Jako sólistka se divákům představila harfistka Dominika Kvardovávíce

Podobně jako další hudební festivaly se i 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae musel vypořádat letos nejen s Rokem české hudby, ale především s jedinečným výročím 200 let od narození Bedřicha Smetany, zakladatele moderní české hudby. Dramaturgické ukotvení právě zahájeného ročníku se nese v duchu hesla „Metamorfózy: Czech Smetana!“. První festivalový koncert, který se uskutečnil 31. května v kyjovském Městském kulturním středisku, dal tušit, kterým směrem se bude ubírat i zbytek festivalové dramaturgie. Na Smetanovu tvorbu se organizátoři přehlídky totiž rozhodli pohlížet z nových úhlů a pracovat nejen s hudbou, ale také s očekáváním posluchačů. Již na úvodním večeru zazněl proslulý Smetanův Smyčcový kvartet č. 1 e moll Z mého života, avšak v úpravě pro symfonický orchestr z pera dirigenta a klavíristy George Szella. Smetanovo dílo doplnila světová premiéra Koncertu pro flétnu a orchestr Sadunkertoja finského skladatele, dirigenta a rezidenčního umělce 29. ročníku festivalu Olliho Mustonena, která vznikla přímo na objednávku festivalu. Právě Mustonen provedení obou skladeb v podání orchestru Prague Philharmonia také řídil. Jako sólistka vystoupila dánská flétnistka Janne Thomsenvíce

V rámci koncertní řady Hudebních inventur Ensemble Opera Diversa, která započala už v roce 2017, má těleso za cíl přinášet (znovu)objevená díla a autory, s nimiž se na pódiích setkáváme zřídka. Tato dramaturgická linie ale také nabízí prostor a iniciativu k vytváření zcela nových skladeb uváděných ve světových premiérách. Komorní koncert uskutečněný ve středu 29. května 2024 v aule rektorátu Vysokého učení technického (VUT) v Brně se protentokrát nesl v režii Diversa QuartetBarbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola), Iva Wiesnerová (violoncello), OK Percussion Duo (Martin OpršálMartin Kneibl), sólistky Anety Podracké Bendové (soprán) a klavíristky Terezy Plešákové. Námětem odkazoval na prostředí pražské kompoziční školy z hlediska pedagogického i uměleckého.  více