V přeplněné bazilice s Janáčkem a Stravinským

7. listopad 2022, 1:00
V přeplněné bazilice s Janáčkem a Stravinským

Festival Janáček Brno není pouze přehlídkou rozmanitých režisérských a dirigentských interpretací Janáčkových operních děl. Mohli se o tom návštěvníci jeho osmého ročníku přesvědčit při sobotním Duchovním koncertu v bazilice Nanebevzetí Panny Marie na Starém Brně. Program sestávající z Janáčkovy Chorální fantazie, proslulého Otčenáše a neméně pozoruhodných kompozic Hospodine! a Zdrávas Maria doplnila Mše Igora Stravinského. V rámci večera vystoupili harfenistka Dominika Svozilová, tenorista Aleš Briscein, basista Ondřej Musil, sbor Canticum Ostrava se sólisty Marcelou Gurbaľovou (soprán), Janem Rychtářem (alt), Petrem Němcem (tenor), Alešem Pirnosem (tenor) a Romanem Vlkovičem (bas), dále pak posluchači Hudební Fakulty Janáčkovy akademie múzických umění: Zuzana Čurmová (soprán), Alžběta Symerská (alt), trumpetisté Petr Čižinský, Radek Juračka a Radek Hrdlička, trombonisté Ondřej Motal, Radim Hromádko, Jaroslav Petráš a Jaroslav Broža, tubista Vít Andrýsek, fagotistky Teresa Bínová a Natálie Khemlová, hobojistky Alexandra Bláhová a Amaliia Ivanus, hráčka na anglický roh Yelyzaveta Chkhartishvili, houslista Marián Hrdlička a varhanice Petra Kujalová. Sbor řídil Jurij Galatenko. Vše znělo pod taktovkou Jakuba Kleckera.

Do stále ještě ne zcela ztichlého sálu baziliky na Starém Brně vstoupila Janáčkova Chorální fantazie tak náhlým vpádem, až někteří z návštěvníků (viditelně zmateni) přemítali, zda se jedná o skutečný začátek programu. Chorální fantazie vznikla ještě během Janáčkova studia na pražské varhanické škole u Adolfa Průchy (1837–1885) a je datována 7. července 1875. Neobsahuje tedy sice ještě skladatelův osobitý kompoziční jazyk, ale i tak z ní čiší neoddiskutovatelné hudební nadání, smysl pro práci s fakturou i zřejmé barevné cítění, které při poslechu přímo nabádá k rozepsání do orchestrální instrumentace. Nastudování a provedení Petry Kujalové bylo nanejvýš příkladné. Pochvalu si zaslouží především vedení hlasů ve výrazně polyfonních částech, ve kterých si melodie skutečně zachovávaly svoji osobitost a samostatný průběh. Harmonie díla tak vlastně nepůsobila příliš „hutně“, ale byla přirozeným vyústěním jednotlivých hlasů.

duchovni_koncert_foto_marek_olbrzymek_03

První z kantát sobotní dramaturgie – Otčenáš – patří mezi autorovy nejznámější duchovní kompozice. Skladba nicméně nevznikla s liturgickým záměrem, ale jako hudební doprovod k živým obrazům inspirovaným dílem polského malíře Józefa Męcina-Krzesz. Sólového tenoru se na sobotním koncertě chopil Aleš Briscein, který zaujal poutavou prací s výrazem i dynamikou. V některých expresivnějších okamžicích či u větších melodických skoků nicméně mírně utrpěla deklamace slov a jejich zřetelnost. Jednalo se však o ojedinělé výjimky. Sbor Canticum Ostrava pod vedením Jurije Galatenka byl excelentní a jednotný rytmicky i z hlediska vyvážení samostatných hlasů, byl navíc dynamicky pestrý. Neméně povedené bylo také spojení varhan a harfy. Nástroje si – i vlivem výtečné Janáčkovy instrumentace – dynamicky nepřekážely a výsledné střídání bylo nanejvýš bezprostřední.

Toto – již tak nezvyklé obsazení – rozšířily v následujícím Hospodine! ještě žesťové nástroje a přibyly i sólové hlasy. I zde se podařilo udržet jemné spojení varhan a harfy. Ostatně celkový zvuk lze vůbec charakterizovat jako kompaktní a čitelný, a to i při střídavých imitacích slova Hospodine. Dokonce i gradační část si při vší své polyfonii udržela obdivuhodnou srozumitelnost. Sólové hlasy i sbory fungovaly ve vzájemném souladu a s výtečným dynamickým rozvrstvením. Také sekce žesťových nástrojů podala kvalitní výkon, a to nejen v rámci dynamického vyvážení a jasnosti souzvuků mezi sebou, ale i ve vztahu ke zpěvním hlasům a nástrojům. Působivý byl mj. křehký a dynamicky skvěle zvládnutý závěr s opakujícím se motivem harfy nad prodlevou varhan.

Závěrečnou z trojice Janáčkových drobných duchovních kantát se stala Zdrávas Maria. Původní verze vznikla pro sólový tenor, smíšený sbor, housle a varhany. Nicméně existuje také ve skladatelem přepracované verzi určené sólovému sopránu či tenoru, houslím a klavíru (případně varhanám). I zde se sólového partu chopil s výraznou citovostí a expresivitou Aleš Briscein, jehož barva hlasu se s Janáčkovou kontemplativní skladbou ideálně pojila. Nemalou pochvalu si zaslouží přednes houslového partu Mariánem Hrdličkou, který okouzlil především skvělou prací s tónem a jeho barvou. Povedená byla také delikátní decrescenda na dlouhých tónech, které v Hrdličkově nastudování připomínaly poklidné a odevzdané dýchání.

duchovni_koncert_foto_marek_olbrzymek_02

Závěr večera patřil Mši Igora Stravinského. Ten, ač byl sám pravoslavné konfese, si pro svoji Mši poněkud netypicky zvolil latinský text římskokatolické církve. Jak však sám později dodal, k rozhodnutí jej vedly především praktické důvody: „Chtěl jsem, aby se má mše mohla uplatnit liturgicky, a to by bylo naprosto nemožné, kdybych složil hudbu k bohoslužbám pravoslavné liturgie, protože ortodoxní tradice nepřipouští instrumentální hudbu – a zpěv bez nástrojového doprovodu nesnáším.“ Stravinský svoji skladbu zkomponoval pro smíšený sbor – s občasnými sólovými výstupy – a zdvojené kvinteto dechových nástrojů. Právě zde nalezly uplatnění i výše zmíněné fagoty, hoboje či anglický roh. Ačkoliv byla z pochopitelných důvodů Stravinského mše svým kompozičním jazykem značně odlišná od Janáčkových kantát, jednalo se svým způsobem o dramaturgické vyústění celého večera. Nárůst sazby i intenzity se stal přirozenou gradací. Instrumentální výkony byly na dobré úrovni; Jakub Klecker dokázal i místy poměrně bohatou fakturu udržet v prostoru baziliky melodicky, rytmicky i dynamicky jednotnou a vyváženou. Středem pozornosti byl bezesporu výtečný sbor Canticum Ostrava pod vedením Jurije Galatenka a to napříč všemi hlasy. Intonačně pevné a přesvědčivé byly také sólové výstupy zpěváků, avšak kupříkladu začátek věty Gloria nebyl rytmicky, ani z hlediska intonace úplně bezchybný. Jednalo se nicméně pouze o drobnosti.

Duchovní koncert v rámci 8. ročníku hudebního festivalu Janáček Brno spojil síly nejen proslulých interpretů a studentů brněnské akademie. To vše navíc doplnil kvalitním sborem Canticum Ostrava i poutavou dramaturgií. Není jistě od věci zmínit ještě jeden velký důvod k radosti – bazilika Nanebevzetí Panny Marie takřka praskala ve švech. Fakt, že duchovní koncert s díly Janáčka a Stravinského přilákal takové množství nadšených posluchačů, vypovídá o tom, že to s artificiální hudbou (minimálně v Brně) nakonec nebude tak zlé.

Leoš Janáček: Chorální fantazie, JW VIII/ 4 pro varhany

Leoš Janáček: Otčenáš, JW IV/ 29 pro tenor, smíšený sbor, harfu a varhany

Leoš Janáček: Hospodine!, JW III/ 5 pro sóla, smíšený sbor, žesťové nástroje, harfu a varhany

Leoš Janáček: Zdrávas Maria, JW II/ 14 pro soprán (tenor), smíšený sbor, housle a varhany

Igor Stravinskij: Mše pro smíšený sbor a zdvojené kvinteto dechových nástrojů

Jakub Klecker – dirigent / conductor

Jurij Galatenko – sbormistr / choirmaster

Dominika Svozilová – harfa / harp

Aleš Briscein – tenor / tenor

Ondřej Musil – bas / bass

Sbor Canticum Ostrava

Sólisté Canticum Ostrava:

Marcela Gurbaľová – soprán / soprano

Jan Rychtář – alt / alto

Petr Němec – 1. tenor / 1st tenor

Aleš Pirnos – 2. tenor / 2nd tenor

Roman Vlkovič – bas / bass

Posluchači Hudební fakulty JAMU / Students Of the Faculty of Music

of Janáček Academy and Performing Arts:

Zuzana Čurmová – soprán / soprano

Alžběta Symerská – alt / alto

Petr Čižinský, Radek Juračka, Radek Hrdlička – trubka / trumpet

Ondřej Motal, Radim Hromádko, Jaroslav Petráš,

Jaroslav Broža – trombon / trombone

Vít Andrýsek – tuba / tube

Teresa Bínová, Natálie Khemlová – fagot / bassoon

Alexandra Bláhová, Amaliia Ivanus – hoboj / oboe

Yelyzaveta Chkhartishvili – anglický roh / English horn

Marián Hrdlička – housle / violin

Petra Kujalová – varhany / organ

5. 11. 2022, Bazilika Nanebevzetí Panny Marie, 20:00.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Festival Concentus Moraviae nabízí nejen zajímavá místa, ale také interprety. Výjimku v konceptu tvořil open air koncert konaný ve čtvrtek 13. června na náměstí 1. května v Kuřimi, který byl propojen s městskými oslavami. V podvečer se v hodinovém vstupu publiku představilo české těleso Epoque Quartet v obsazení David PokornýVladimír Klánský (housle), Alexey Aslamas (viola), Vít Petrášek (violoncello), které mnozí znají z televizního pořadu Star dance. Kuřim však v tomto roce není jediným oslavencem, jelikož i samotné kvarteto letos slaví 25 let svého působení.  více

Když se hovoří o českém funku, je nemožné nezmínit osobnost producenta, klávesisty a zpěváka Romana Holého, který je neodmyslitelně spjat jak s mnoha hudebními projekty, tak se současnou populární hudební scénou. V současné době živě vystupuje především s kapelami Monkey Business a J.A.R., bez kterých si lze český funk jen stěží představit. Obě kapely vystoupily v rámci Gregoryfestu 2024 ve čtvrtek 13. června v Amfiteátru Starý pivovar v brněnských Řečkovicích.  více

V duchu myšlenky, že Brno a folklor patří k sobě, proběhl ve čtvrtek 6. června Happening Roku folklorních souborů. Událost uspořádala Kancelář Brno město hudby UNESCO ve spolupráci se spolkem Brněnsko tančí a zpívá. Akce se tak stala součástí dlouhodobého projektu, který si předsevzal zmapovat amatérskou hudební scénu v Brně, a to nejen folklorní. V minulém roce Brno město hudby obdobným způsobem oslovilo pěvecké sbory, v budoucnu to budou například garážové kapely. Dokládá tak pestrost brněnské hudební scény nejen na úrovni profesionálních těles, ale i nadšených laiků, pro které je muzika neoddělitelnou součástí života.  více

Spolek Brněnsko tančí a zpívá a TIC Brno uspořádali 6. června 49. ročník přehlídky Brněnsko tančí a zpívá. Program koncentrovaný do jednoho dne byl nabitější, než v předchozích letech. Podtitul Rok folklorních souborů byl vypůjčen od stejnojmenného projektu kanceláře Brna města hudby UNESCO.  více

Ještě před rokem bychom v Nové synagoze ve Velkém Meziříčí nalezli asijskou tržnici. Jmenované město se však rozhodlo budovu odkoupit a začalo ji využívat důstojněji. Při právě probíhajícím festivalu Concentus Moraviae posluchači mohli ve středu 5. června tuto památku navštívit a vyslechnout si zde komorní koncert zpěvačky a houslistky Ivy Bittové, jejího ženského sboru Babačka s muzikanty Jakubem Jedlinským (akordeon) a Pavlem Fischerem (housle).  více

Večernímu koncertu Ensemble Opera Diversa s názvem Tvář vody, který se uskutečnil 4. června ve venkovním prostoru (atrium) Moravské zemské knihovny Brno, předcházela dopolední beseda profesora Miloše Štědroně a docenta Vladimíra Maňase z Ústavu hudební vědy Masarykovy univerzity. Oba jmenovaní si připravili poutavé povídání na téma vodního živlu v umění (od gregoriánského chorálu až po počátek 20. století), jež bylo zakončeno ukázkou edice a poslechem nahrávky Janáčkovy symfonie Dunaj. V rámci koncert pod taktovkou Gabriely Tardonové inspirovaném tématem vody zazněly jedna světová a tři české premiéry. Jako sólistka se divákům představila harfistka Dominika Kvardovávíce

Podobně jako další hudební festivaly se i 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae musel vypořádat letos nejen s Rokem české hudby, ale především s jedinečným výročím 200 let od narození Bedřicha Smetany, zakladatele moderní české hudby. Dramaturgické ukotvení právě zahájeného ročníku se nese v duchu hesla „Metamorfózy: Czech Smetana!“. První festivalový koncert, který se uskutečnil 31. května v kyjovském Městském kulturním středisku, dal tušit, kterým směrem se bude ubírat i zbytek festivalové dramaturgie. Na Smetanovu tvorbu se organizátoři přehlídky totiž rozhodli pohlížet z nových úhlů a pracovat nejen s hudbou, ale také s očekáváním posluchačů. Již na úvodním večeru zazněl proslulý Smetanův Smyčcový kvartet č. 1 e moll Z mého života, avšak v úpravě pro symfonický orchestr z pera dirigenta a klavíristy George Szella. Smetanovo dílo doplnila světová premiéra Koncertu pro flétnu a orchestr Sadunkertoja finského skladatele, dirigenta a rezidenčního umělce 29. ročníku festivalu Olliho Mustonena, která vznikla přímo na objednávku festivalu. Právě Mustonen provedení obou skladeb v podání orchestru Prague Philharmonia také řídil. Jako sólistka vystoupila dánská flétnistka Janne Thomsenvíce

V rámci koncertní řady Hudebních inventur Ensemble Opera Diversa, která započala už v roce 2017, má těleso za cíl přinášet (znovu)objevená díla a autory, s nimiž se na pódiích setkáváme zřídka. Tato dramaturgická linie ale také nabízí prostor a iniciativu k vytváření zcela nových skladeb uváděných ve světových premiérách. Komorní koncert uskutečněný ve středu 29. května 2024 v aule rektorátu Vysokého učení technického (VUT) v Brně se protentokrát nesl v režii Diversa QuartetBarbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola), Iva Wiesnerová (violoncello), OK Percussion Duo (Martin OpršálMartin Kneibl), sólistky Anety Podracké Bendové (soprán) a klavíristky Terezy Plešákové. Námětem odkazoval na prostředí pražské kompoziční školy z hlediska pedagogického i uměleckého.  více

Světoznámý jazzový klavírista a kapelník Count Basie by 21. srpna oslavil 120. narozeniny. Big band Cotatcha Orchestra se rozhodl u této příležitosti uspořádat tribute koncert, při kterém zazněl početný výběr ze skladeb orchestru Counta Basieho. Při několika kompozicích se pak před pódiem objevila taneční skupina Rhythm Pilots z taneční školy Swing Wings a společně s big bandem v neděli v Cabaretu des Péchés připravili autentickou podívanou jako vystřiženou z amerických tančíren třicátých a čtyřicátých let minulého století.  více

Koncert s podtitulem Haydn a Šostakovič v g moll uzavřel ve čtvrtek 16. května v Besedním domě abonentní řadu Filharmonie doma. Jednalo se také o poslední koncert sezóny 2023/24 (když nepočítáme páteční reprízu), při kterém v čele Filharmonie Brno stanul její šéfdirigent Dennis Russell Davies. V druhé půli večera pak orchestr doplnili zpěváci Jana Šrejma Kačírková (soprán) a Jiří Služenko (bas). Jak už z názvu koncertu vyplývá, dramaturgie vedle sebe v rámci čtvrtečního programu postavila díla Josepha Haydna a Dimitrije Šostakoviče, která spojuje takřka výhradně pouze tónina, ve které byla napsána.  více

Nejčtenější

Kritika

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více