Vánoční koncert BCO na samém konci Brna

Vánoční koncert BCO na samém konci Brna

Pondělním koncertem s podtitulem Nové mysterium se Brno Contemporary Orchestra pod vedením Pavla Šnajdra rozloučil s končícím rokem a připomněl blížící se Vánoce. V chrámu církve československé husitské v brněnských Tuřanech orchestr zahrál výběr z děl z 20. a 21. století a o přestávce návštěvníky koncertu dokonce pohostil.

Program odstartovalo Concerto per la notte di Natale dell’anno 1956 italského skladatele Luigiho Dallapiccoly (1904–1975). Toto dílo vzniklo na výběr textů z Laud františkána Jacopone da Todiho a podobně jako další Dallapiccolovy skladby v sobě kombinuje přísnou racionální (seriální) techniku s lyrickou melodičností a po orchestru vyžaduje perfektní rytmickou sehranost a velký dynamický rozsah. BCO si ovšem s těmito nástrahami poradilo a až na jedno drobné rytmické rozhození v úvodu byla interpretace velmi dobrá. Zpěvního partu se ujala Irena Troupová, a i přes jeho náročnost podala perfektní výkon. Pro provedení následující Meditation über den Bach choral “Vor deinen Thron tret ich hiermit“ Sofie Gubaiduliny (*1931) orchestr silně prořídl a na pódiu zůstal pouze smyčcový kvintet doplněný cembalistkou Dariou Savvateevou. Kompozice začíná jako dialog cembala a smyčců, kdy se tyto nástroje střídají a postupně se prostupují. Smyčcové party jsou plné neobvyklých technik hry jako sul ponticello nebo col legno a využívají téměř všech zvukových možností nástroje, zatímco cembalo do jejich tónů vstupuje disonantními akordy a clustery. Skladba je tak plná napětí. I zdánlivé uklidnění na konci, v podobě citace chorálu, je narušeno právě cembalem a jeho trylky. Samotné interpretaci nebylo možné nic vytknout. Všichni hráči spolu dobře komunikovali a byli perfektně sehraní.

První půli večera zakončila kompozice ¡ARBOR, která vznikla na objednávku BCO českého skladatele Maria Buzziho (*1974). Na pódium se vrátil zbytek orchestru i Irena Troupová, kterou doplnila ještě trojice zpěváků Martin Kotulan, Kornél Mikecz a František Sliž. Tato postmoderní koláž v sobě spojovala vše, co spojit mohla. Objevovaly se v ní tóny preparovaných houslí, mikrotonální klávesy, jazzový sbor, polka jak vystřižená z19. století, citace Verdiho slavné árie La donna è mobile nebo pasáž, která by se dala s trochou nadsázky označit jako atonální tango. Kombinace všech těchto aspektů ale dobře fungovala a kompozice působila svěže a bylo v ní silně slyšet, že se nebere příliš vážně. Orchestr i čtveřice zpěváků dokázali perfektně vystihnout změny nálad v jednotlivých částech a s jejich pomocí tak mohl k divákům promlouvat humor, kterým dílo sršelo. Po skončení skladby pozval dirigent Pavel Šnajdr obecenstvo na drobné pohoštění u kostela. Zmínil, že pokud se zájemci chtějí dozvědět něco o obrazu Světlo pravdy, který se nachází v přední části kostela, mohou si poslechnout krátký komentář Aleše Filipa.

Druhou půlku zahájil cyklus Tag des Jahrs pro elektroniku a sbor finské skladatelky Kaije Saariaho (1952–2023). Brněnský akademický sbor doplnila dvojice tanečníků Kristýna Kmentová a Adam Baštař. I přes těžké souzvuky, které se ve díle objevovaly, si s ní BAS skvěle poradil. Všechny tóny byly čisté a sbor byl perfektně sezpívaný. Dvojice tanečníků pak dodala kompozici i hezký vizuální prvek. Jako poslední zazněla Hra s jesličkami Miloslava Kabeláče. Tato malá vánoční kantáta pro soprán, tři mužské hlasy, komorní instrumentální soubor a varhany zhudebňuje texty vánočních koled ze sbírky Karla Jaromíra Erbena. Podobně jako ve třetí skladbě večera nelze pěveckému kvartetu Irena Troupová, Martin Kotulan, Kornél Mikecz a František Sliž nic vytknout. Všechny tóny byly zazpívány čistě, perfektně ladily a zpěváci do zpěvu dodávali potřebný výraz. Podobně tomu bylo i u orchestru. BCO bylo pod vedením Pavla Šnajdra skvěle sehrané a velmi dobře pracovalo s dynamikou. Za pochvalu stojí také samotný výběr místa, jelikož tento kostel disponuje výbornou akustikou. Mnohým jistě udělaly radost také koláčky, bůček na špejli nebo svařené víno, které divákům pořadatelé o přestávce nabídli.

Luigi Dallapiccola: Concerto per la notte di Natale dell’anno 1956

Sofia Gubaidulina: Meditation über den Bach-Choral

Mario Buzzi: ¡ARBOR?

Kaia Saariaho: Tag des Jahrs

Miloslav Kabeláč: Hra s jesličkami

Irena Troupová – soprán

Daria Savvateeva – cembalo

Martin Kotulan, Kornel Mikecz – bas

František Sliž – tenor

BAS – Brněnský akademický sbor

Pavel Šnajdr – dirigent

Brno Contemporary Orchestra

Husův sbor Brno–Tuřany, pondělí 18. prosince 2023, 19 hodin

Foto archiv BCO

Když se zmíní cembalo, většina lidí si představí hudbu starou, zejména barokní. Ač se zdálo, že cembalu po vynálezu kladívkového klavíru odzvonilo, mnozí autoři hudby 20. století pochopili, že se jedná o nástroj, který má sice jiné zvukové vlastnosti než piano, je však stále nástrojem plnohodnotným. Pravdivost této teze se ve čtvrtek 22. února v Besedním domě pokusila dokázat Filharmonie Brno pod vedením německého dirigenta Alexandera Liebreicha. Spolu s věhlasným cembalistou Mahanem Esfahanim provedla tři skladby 20. století, které cembalo postavily do tří různých rolí.  více

Diversní jaro v roce 2024 započalo prvním orchestrálním koncertem Ensemble Opera Diversa pod taktovkou dirigenta Patrika Červáka konaným v Domě pánů z Kunštátu v úterý 20. února. Dramaturgický koncept inspirovaný mýtickými náměty z oblasti antiky, ale také fantazijního světa spisovatele a filologa Johna Ronalda Reuela Tolkiena, netradičně podpořil i improvizovaný videoart tvůrce Tomáše Hrůzy. Sólově za doprovodu orchestru vystoupil kytarista Vít Dvořáčekvíce

Roky končící číslicí čtyři mají pro českou hudbu zásadní význam – kromě předních představitelů klasické hudby, ze kterých lze jmenovat Leoše Janáčka, Josefa Suka či Antonína Dvořáka, slaví svá jubilea také zásadní autoři české nonartificiální hudby jako například Jiří Šlitr či Karel Kryl. Tím nejzásadnějším výročím, které však letošek připadá, je bezesporu 200 let od narození zakladatele moderní české hudby Bedřicha Smetany. Národní divadlo Brno se tedy oslavy spojené s Rokem české hudby rozhodlo v projektu Smetana200 zahájit uvedením nové inscenace Smetanova Dalibora v koprodukci s Welsh National Opera. Představení režíroval David Pountney, jehož práce může být brněnským milovníkům opery známa například z inscenace Z mrtvého domu, která se uskutečnila v rámci festivalu Janáček Brno 2018. O hudební nastudování Dalibora se postaral Tomáš Hanus, který provedení při premiérovém uvedení v pátek 2. února rovněž řídil. Scénu navrhl Robert Innes Hopkins, kostýmy připravila Marie-Jeanne Lecca a světelného designu se ujal Fabrice Kebour. Postavy Smetanovy opery ztvárnili Tomasz Konieczny (Vladislav, král český), Peter Berger (Dalibor z Kozojed), Csilla Boross (Milada), Daniel Kfelíř (velitel stráže Budivoj), David Szendiuch (žalářník Beneš), Ondřej Koplík (Vítek), Jana Šrejma Kačírková (Jitka) a Petr Karas (soudce).  více

Podívat se na jednu z brněnských ikon nezvyklou optikou se snaží nová hudební inscenace Cabaret Janáček. Hudebního génia a inovátora v žánrově neobvyklém projektu propojili arthub Tamuza a Cabaret des Pechés, na jehož komorním jevišti se před diváky u stolků odehrál hodinový průřez Janáčkovým životem s nejznámějšími úryvky z jeho děl. A to vše za se děje za asistence mima, tří pěvců (lyrický a dramatický soprán s barytonem) s pianistkou a vše je navrch hned natřikrát alternováno.  více

Jako romantický muzikál podle bestselleru Johanny Spyri inzeruje Městské divadlo Brno svoji poslední novinku Heidi. Česká premiéra známého „příběhu děvčátka z hor“ ale dopadla všelijak. Nová hudební inscenace je totiž už ve svém originálním muzikálovém zpracování barvotiskovým kýčem, z jehož přeslazené schematičnosti málem až rozbolí zuby. Lineární režie Stanislava Moši tyto sladkobolné valéry v hudebním díle dvou německojazyčných autorů, skladatele a textaře Michaela Schanzeho a scenáristy Hanse Dietera Schreeba, při jeho prvním tuzemském uvedení ještě podtrhla.  více

Co bylo ve Vídni konce 18. a počátku 19. století hráno představila ve čtvrtek 25. ledna v Besedním domě Filharmonie Brno v čele se šéfdirigentem Dennisem Russellem Daviesem. V císařském městě, jakožto jedním z hybatelů kulturních dějin, se scházeli umělci pracující jak pro samotný dvůr nebo dvorskou šlechtu, tak posléze i pro bohaté měšťanstvo. Na programu večera tedy zazněla díla od zvučných jmen jako je Franz Schubert, Ludwig van Beethoven či Vojtěch Matyáš Jírovec. V rámci koncertu se publiku v Schubertových písních také představil německý tenorista Christoph Prégardienvíce

Komorní řada čtyř koncertů Filharmonie Brno nabízí divákům nejen netradiční a často i málo hraná díla, ale také pohled do jednotlivých oddělení orchestru. Výjimkou nebyl ani středeční koncert v Besedním domě, kde se posluchačům představili bicisté z řad členů Filharmonie (Lukáš KrejčíPetr HladíkMaxmilian Jopp), Orchestrální akademie Filharmonie Brno (Anežka NovákováMartin Kučík) a studentů Janáčkovy akademie múzických umění (Adéla Spurná j. h., David Paša j. h., Jakub Kub j. h.). Pod pedagogickým, uměleckým a také dirigentským vedením Martina Opršála hráči nastudovali rozmanitý, technicky i interpretačně náročný program, k němuž si mimo jiné přizvali houslistu Milana Paľuvíce

Mimořádným koncertem pro produkční společnost PARMA recordings doplnil Brno Contemporary Orchestra pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra probíhající sezónu s názvem Neviditelná města. V premiérovém koncertním provedení zahrál šestici kompozic z alba Dimensions Vol. 4, které vyšlo v březnu minulého roku. V neděli v sále ŠVČ Lužánky se tak na programu objevila rozmanitá kolekce děl šesti uznávaných soudobých skladatelů.  více

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie v divadle I nabídnul divákům kompozice českých skladatelů Antonína Dvořáka, Josefa Suka a Bohuslava Martinů. Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka tak ve čtvrtek 11. 1. v Janáčkově divadle obecenstvu připomněla, že letopočet 2024 bude patřit velkolepým oslavám Roku české hudbyvíce

Začátek Roku české hudby oslavila Filharmonie Brno tradičním novoročním koncertem v Janáčkově divadle, kde posluchačům nabídla program složený z děl českých a amerických skladatelů. Výběr skladeb právě z těchto dvou zemí symbolizoval propojení českého tělesa s americkým dirigentem Dennisem Russellem Daviesem, který stojí v čele brněnské filharmonie již šestou sezonu a taktovky se ujal i při tomto vystoupení.  více

Sarah MacDougall je písničkářka původem ze Švédska, která však žije v Kanadě a působí na tamní hudební scéně. Sarah účinkovala na festivalu Maraton hudby Brno 2023 a při té příležitosti jsme s ní natočili rozhovor.  více

Pondělním koncertem s podtitulem Nové mysterium se Brno Contemporary Orchestra pod vedením Pavla Šnajdra rozloučil s končícím rokem a připomněl blížící se Vánoce. V chrámu církve československé husitské v brněnských Tuřanech orchestr zahrál výběr z děl z 20. a 21. století a o přestávce návštěvníky koncertu dokonce pohostil.  více

Jako poslední produkci tohoto roku uvedl Ensemble Opera Diversa pod vedením Gabriely Tardonové světovou premiéru opery Druhé město z pera brněnského skladatele Ondřeje Kyase, který se tentokrát představil také jako libretista. V poloscénickém provedení, které se uskutečnilo 16. prosince v kulturním centru Co.labs se hlavních rolí zhostili Aleš Janiga (A. – hlavní hrdina, zpívaná role), Lukáš Rieger (A. – hlavní hrdina, mluvená role), Jana Vondrů (Alweyra, Klára, sudička), Pavel Slivka (proklatec, prodavač, výčepní, strážce chrámu), Tomáš Chloupek (vrchní, historik, mladík z lodi, štamgast), Aneta Podracká Bendová (dívka z lodi, tajemná dívka, sudička), Michael Robotka (knihovník, chovatel, muž s novinami, štamgast), Alžběta Symerská (číšníkova žena, sudička, Felix) a Libor Skokan (kněz, číšník, štamgast).  více