Vánoční koncert BCO na samém konci Brna

Vánoční koncert BCO na samém konci Brna

Pondělním koncertem s podtitulem Nové mysterium se Brno Contemporary Orchestra pod vedením Pavla Šnajdra rozloučil s končícím rokem a připomněl blížící se Vánoce. V chrámu církve československé husitské v brněnských Tuřanech orchestr zahrál výběr z děl z 20. a 21. století a o přestávce návštěvníky koncertu dokonce pohostil.

Program odstartovalo Concerto per la notte di Natale dell’anno 1956 italského skladatele Luigiho Dallapiccoly (1904–1975). Toto dílo vzniklo na výběr textů z Laud františkána Jacopone da Todiho a podobně jako další Dallapiccolovy skladby v sobě kombinuje přísnou racionální (seriální) techniku s lyrickou melodičností a po orchestru vyžaduje perfektní rytmickou sehranost a velký dynamický rozsah. BCO si ovšem s těmito nástrahami poradilo a až na jedno drobné rytmické rozhození v úvodu byla interpretace velmi dobrá. Zpěvního partu se ujala Irena Troupová, a i přes jeho náročnost podala perfektní výkon. Pro provedení následující Meditation über den Bach choral “Vor deinen Thron tret ich hiermit“ Sofie Gubaiduliny (*1931) orchestr silně prořídl a na pódiu zůstal pouze smyčcový kvintet doplněný cembalistkou Dariou Savvateevou. Kompozice začíná jako dialog cembala a smyčců, kdy se tyto nástroje střídají a postupně se prostupují. Smyčcové party jsou plné neobvyklých technik hry jako sul ponticello nebo col legno a využívají téměř všech zvukových možností nástroje, zatímco cembalo do jejich tónů vstupuje disonantními akordy a clustery. Skladba je tak plná napětí. I zdánlivé uklidnění na konci, v podobě citace chorálu, je narušeno právě cembalem a jeho trylky. Samotné interpretaci nebylo možné nic vytknout. Všichni hráči spolu dobře komunikovali a byli perfektně sehraní.

První půli večera zakončila kompozice ¡ARBOR, která vznikla na objednávku BCO českého skladatele Maria Buzziho (*1974). Na pódium se vrátil zbytek orchestru i Irena Troupová, kterou doplnila ještě trojice zpěváků Martin Kotulan, Kornél Mikecz a František Sliž. Tato postmoderní koláž v sobě spojovala vše, co spojit mohla. Objevovaly se v ní tóny preparovaných houslí, mikrotonální klávesy, jazzový sbor, polka jak vystřižená z19. století, citace Verdiho slavné árie La donna è mobile nebo pasáž, která by se dala s trochou nadsázky označit jako atonální tango. Kombinace všech těchto aspektů ale dobře fungovala a kompozice působila svěže a bylo v ní silně slyšet, že se nebere příliš vážně. Orchestr i čtveřice zpěváků dokázali perfektně vystihnout změny nálad v jednotlivých částech a s jejich pomocí tak mohl k divákům promlouvat humor, kterým dílo sršelo. Po skončení skladby pozval dirigent Pavel Šnajdr obecenstvo na drobné pohoštění u kostela. Zmínil, že pokud se zájemci chtějí dozvědět něco o obrazu Světlo pravdy, který se nachází v přední části kostela, mohou si poslechnout krátký komentář Aleše Filipa.

Druhou půlku zahájil cyklus Tag des Jahrs pro elektroniku a sbor finské skladatelky Kaije Saariaho (1952–2023). Brněnský akademický sbor doplnila dvojice tanečníků Kristýna Kmentová a Adam Baštař. I přes těžké souzvuky, které se ve díle objevovaly, si s ní BAS skvěle poradil. Všechny tóny byly čisté a sbor byl perfektně sezpívaný. Dvojice tanečníků pak dodala kompozici i hezký vizuální prvek. Jako poslední zazněla Hra s jesličkami Miloslava Kabeláče. Tato malá vánoční kantáta pro soprán, tři mužské hlasy, komorní instrumentální soubor a varhany zhudebňuje texty vánočních koled ze sbírky Karla Jaromíra Erbena. Podobně jako ve třetí skladbě večera nelze pěveckému kvartetu Irena Troupová, Martin Kotulan, Kornél Mikecz a František Sliž nic vytknout. Všechny tóny byly zazpívány čistě, perfektně ladily a zpěváci do zpěvu dodávali potřebný výraz. Podobně tomu bylo i u orchestru. BCO bylo pod vedením Pavla Šnajdra skvěle sehrané a velmi dobře pracovalo s dynamikou. Za pochvalu stojí také samotný výběr místa, jelikož tento kostel disponuje výbornou akustikou. Mnohým jistě udělaly radost také koláčky, bůček na špejli nebo svařené víno, které divákům pořadatelé o přestávce nabídli.

Luigi Dallapiccola: Concerto per la notte di Natale dell’anno 1956

Sofia Gubaidulina: Meditation über den Bach-Choral

Mario Buzzi: ¡ARBOR?

Kaia Saariaho: Tag des Jahrs

Miloslav Kabeláč: Hra s jesličkami

Irena Troupová – soprán

Daria Savvateeva – cembalo

Martin Kotulan, Kornel Mikecz – bas

František Sliž – tenor

BAS – Brněnský akademický sbor

Pavel Šnajdr – dirigent

Brno Contemporary Orchestra

Husův sbor Brno–Tuřany, pondělí 18. prosince 2023, 19 hodin

Foto archiv BCO

V duchu myšlenky, že Brno a folklor patří k sobě, proběhl ve čtvrtek 6. června Happening Roku folklorních souborů. Událost uspořádala Kancelář Brno město hudby UNESCO ve spolupráci se spolkem Brněnsko tančí a zpívá. Akce se tak stala součástí dlouhodobého projektu, který si předsevzal zmapovat amatérskou hudební scénu v Brně, a to nejen folklorní. V minulém roce Brno město hudby obdobným způsobem oslovilo pěvecké sbory, v budoucnu to budou například garážové kapely. Dokládá tak pestrost brněnské hudební scény nejen na úrovni profesionálních těles, ale i nadšených laiků, pro které je muzika neoddělitelnou součástí života.  více

Spolek Brněnsko tančí a zpívá a TIC Brno uspořádali 6. června 49. ročník přehlídky Brněnsko tančí a zpívá. Program koncentrovaný do jednoho dne byl nabitější, než v předchozích letech. Podtitul Rok folklorních souborů byl vypůjčen od stejnojmenného projektu kanceláře Brna města hudby UNESCO.  více

Ještě před rokem bychom v Nové synagoze ve Velkém Meziříčí nalezli asijskou tržnici. Jmenované město se však rozhodlo budovu odkoupit a začalo ji využívat důstojněji. Při právě probíhajícím festivalu Concentus Moraviae posluchači mohli ve středu 5. června tuto památku navštívit a vyslechnout si zde komorní koncert zpěvačky a houslistky Ivy Bittové, jejího ženského sboru Babačka s muzikanty Jakubem Jedlinským (akordeon) a Pavlem Fischerem (housle).  více

Večernímu koncertu Ensemble Opera Diversa s názvem Tvář vody, který se uskutečnil 4. června ve venkovním prostoru (atrium) Moravské zemské knihovny Brno, předcházela dopolední beseda profesora Miloše Štědroně a docenta Vladimíra Maňase z Ústavu hudební vědy Masarykovy univerzity. Oba jmenovaní si připravili poutavé povídání na téma vodního živlu v umění (od gregoriánského chorálu až po počátek 20. století), jež bylo zakončeno ukázkou edice a poslechem nahrávky Janáčkovy symfonie Dunaj. V rámci koncert pod taktovkou Gabriely Tardonové inspirovaném tématem vody zazněly jedna světová a tři české premiéry. Jako sólistka se divákům představila harfistka Dominika Kvardovávíce

Podobně jako další hudební festivaly se i 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae musel vypořádat letos nejen s Rokem české hudby, ale především s jedinečným výročím 200 let od narození Bedřicha Smetany, zakladatele moderní české hudby. Dramaturgické ukotvení právě zahájeného ročníku se nese v duchu hesla „Metamorfózy: Czech Smetana!“. První festivalový koncert, který se uskutečnil 31. května v kyjovském Městském kulturním středisku, dal tušit, kterým směrem se bude ubírat i zbytek festivalové dramaturgie. Na Smetanovu tvorbu se organizátoři přehlídky totiž rozhodli pohlížet z nových úhlů a pracovat nejen s hudbou, ale také s očekáváním posluchačů. Již na úvodním večeru zazněl proslulý Smetanův Smyčcový kvartet č. 1 e moll Z mého života, avšak v úpravě pro symfonický orchestr z pera dirigenta a klavíristy George Szella. Smetanovo dílo doplnila světová premiéra Koncertu pro flétnu a orchestr Sadunkertoja finského skladatele, dirigenta a rezidenčního umělce 29. ročníku festivalu Olliho Mustonena, která vznikla přímo na objednávku festivalu. Právě Mustonen provedení obou skladeb v podání orchestru Prague Philharmonia také řídil. Jako sólistka vystoupila dánská flétnistka Janne Thomsenvíce

V rámci koncertní řady Hudebních inventur Ensemble Opera Diversa, která započala už v roce 2017, má těleso za cíl přinášet (znovu)objevená díla a autory, s nimiž se na pódiích setkáváme zřídka. Tato dramaturgická linie ale také nabízí prostor a iniciativu k vytváření zcela nových skladeb uváděných ve světových premiérách. Komorní koncert uskutečněný ve středu 29. května 2024 v aule rektorátu Vysokého učení technického (VUT) v Brně se protentokrát nesl v režii Diversa QuartetBarbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola), Iva Wiesnerová (violoncello), OK Percussion Duo (Martin OpršálMartin Kneibl), sólistky Anety Podracké Bendové (soprán) a klavíristky Terezy Plešákové. Námětem odkazoval na prostředí pražské kompoziční školy z hlediska pedagogického i uměleckého.  více

Koncertem s názvem Epilogy zakončila Filharmonie Brno abonentní řadu Filharmonie v divadle I s podtitulem Oslavná. Pod taktovkou Tomáše Netopila provedla 9. května program složený ze skladeb Sergeje Rachmaninova, Gustava Mahlera a Alfreda Schnittkeho, které svým způsobem, více či méně, epilogy jsou.  více

Brno – město hudby UNESCO v loňském roce zahájilo víceletý projekt, který si klade za cíl zmapovat a zviditelnit brněnskou amatérskou hudební scénu. V letošním roce se projekt věnuje folklorním souborům. Vyvrcholením Roku folklorních souborů bude společný happening, který proběhne 6. června v odpoledních hodinách a zaplní celé historické centrum Brna. Pro tuto příležitost se projekt propojí s již tradiční akcí Brněnsko tančí a zpívá, která se dlouhodobě snaží o prezentaci lidové kultury etnografické oblasti Brněnska.  více

Po roce a půl se do Brna vrátila legenda současného instrumentálního jazz rocku (fusion) Snarky Puppy. V devítičlenné sestavě vystoupili 1. května v rámci Jazz Festu Brno ve vyprodaném Sono Centru. Během více než hodinu a půl dlouhé show zahráli jak několik skladeb z nejnovějšího alba Empire Central, tak výběr z přechozích nahrávek.  více

Brno – město hudby UNESCO v loňském roce zahájilo víceletý projekt, který si klade za cíl prozkoumat a zviditelnit brněnskou amatérskou hudební scénu. V minulém roce se zaměřil na pěvecké sbory, letošní ročník je věnován folklorním souborům a dalším tělesům, které mají jako svůj hlavní inspirační zdroj lidovou píseň.  více

Exkurz do hudby tří, částečně ovšem čtyř století připravila divákům Filharmonie Brno při pátém koncertu abonentní řady Filharmonie doma. Ve čtvrtek 25. dubna v Besedním domě provedla pod vedením dirigenta Takeshiho Moriuchiho skladby Maurice Ravela, Roberta Schumanna, Johna Adamse a Wolfganga Amadea Mozarta. Při interpretaci Schumannova písňového cyklu Láska a život ženy, který dal celému koncertu název, orchestr doplnila mezzosopranistka Markéta Cukrovávíce

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více