Večer pro jubilanta Davida Matthewse

Večer pro jubilanta Davida Matthewse

Soubor Ensemble Opera Diversa brněnským posluchačům již několikrát představil skladby Davida Matthewse (*1943), dokonce se ve většině případu jednalo o světové či české premiéry. Ke skladatelovu letošnímu jubileu přispělo jmenované těleso, respektive jeho komorní odnož Diversa Quartet v čele s dramaturgem Jiřím Čevelou koncertem 20. září v prostorách Vily Löw–Beer. Programu sestavenému z děl skladatelů, kteří jsou úzce spojeni s osobností Davida Matthewse, včetně jeho autorské skladby, předcházela hodinová beseda za přítomnosti samotného skladatele. Matthews je skladatel britského původu s dlouholetými vazbami na brněnský okruh skladatelů a muzikologů. Kromě účasti na tzv. bytových seminářích v osmdesátých letech ho pojí také přátelství s několika osobnostmi jako je skladatel, pedagog a hobojista Pavel Zemek Novák (*1957).

Večer otevřelo rané dílo Gustava Mahlera (1860–1911) Klavírní kvartet a moll. Nedokončený opus představuje autorovo jedno z mála komorních instrumentálních děl, které se dochovaly. Kvartet Mahler napsal v šestnácti letech, tedy ve velmi mladém věku, a můžeme v něj vycítit vlivy Mendelssohna nebo Schumanna. I když se jedná o ranou kompozici, mnohé prvky – expresivita, inklinace ke katarzi, náhlé kontrasty – předjímají jeho vrcholný hudební styl. Skladba byla do programu zařazena s ohledem na kompoziční propojení Davida Matthewse s Mahlerovým pozdně romantickým hudebním jazykem. Kromě toho tyto dva skladatele také pojí skutečnost, že Matthews se podílel na rekonstrukci Mahlerovy nedokončené Symfonie č. 10, která v dokončené verzi byla vydána v roce 1976. Klavírní kvartet a moll v nastudování členů Diversa Quartet a klavíristky Kristýny Znamenáčkové vynikalo barevností, zřetelným přeléváním motivů mezi nástroji a nekonečnou tenzí jež směřovala ke zmíněné katarzi. Čistota hudebního projevu a přesná, zřetelná artikulace dominovala především v klavírním partu, zejména ve figuracích a akordických rozkladech.

eod_David Matthews_foto_archiv_souboru_02

Skladba Double for David Matthews brněnského skladatele Petra Grahama (*1952) pro flétnu a klarinet svým laškovným, hravým a proměnlivým charakterem zafungovala jako instrumentační a zvukový kontrast vůči předchozímu dílu. Peter Graham ji sice zkomponoval už v roce 1990, ale v případě recenzovaného koncertu měli diváci možnost si dílo vychutnat v excelentním podání Evy Bergerové (flétna) a Jiřího Tolara (klarinet). Duet dedikovaný letošnímu jubilantovi vychází také hudebním materiálem z jeho smíšeného sboru. „Tónové výšky v úvodní části jsou převzaty z vnitřních hlasů jednoho smíšeného sboru od Davida Matthewse. V dalším průběhu je pak pracováno jak s těmito tóny, tak s intervaly, které mezi nimi vznikají.“ píše ve svém autorském komentáři Peter Graham. Jednovětá skladba je zřetelně rozdělena do několika kontrastních ploch (skladatelem označených jako A, B, C atd), během kterých se střídá vážný, poetický charakter s odlehčenými úseky plnými „škádlení“, rytmičnosti a tanečních prvků.

Pavel Zemek Novák se s britským autorem seznámil při svých pobytech ve Velké Británii. Právě tam v Gloucestershire v roce 2000 měly světovou premiéru Novákovy Variace na painswický chrámový hymnus (někdy také uváděno jako Mariánské variace) pro klavírní kvartet. Skladba meditativního rázu vznikala mezi lety 1999–2000 z podnětu Painswick Music Society, které je věnována. Půdorys vychází z trojlodní architektury katedrály v Painswicku a pojítkem jsou zde tři Ritornely, které v sobě graficky schovávají písmeno „M“ jako Maria. O pohybovém plánu formy hovoří autor takto: „…v klasické (klasicko-romantické) tradici je tato pohybová koncepce uplatněna v pomalých větách – jde o neustále se zrychlující pohyb směrem k závěru. Ve Variacích je tato koncepce pohybu uplatněna v průběhu celého cyklu. Rychlý pohyb variačních částí připomíná měnící se život kolem katedrály (změny ročních dob), neměnnost ritornelů zase připomíná její neměnnost.“ K mariánské tiché modlitbě odkazuje i hojné užití nízké dynamiky (pp, ppp) a nápaditá instrumentace. Kombinace hudebního materiálu, technik a nástrojů, jež zde skladatel používá, umocňují onu jemnost a křehkost hudebního okamžiku. Zvláště nápaditě vyznívaly části s klavírem ve vysoké poloze, jež doplňovalo pizzicato ve smyčcích. Dále pasáže s dusítkem či s precizně vypsanými trylky, a v neposlední řadě ojedinělé vícevrstevnaté témbrové plochy místy se přibližující stratofonii. Mnohé motivy a figurace v klavírním partu svým melodicko-rytmickým charakterem připomínaly zpěv ptáků (zejména v úvodní části Levá loď – Jaro). V poslední části s názvem Kaple sv. Petra (Zima) se se svým exponovaným, rozsahově i hmatově náročným sólem posluchačům představila violoncellistka Iva Wiesnerová. Jako celek působí kompozice dojmem zachycení nálady či oné proměny, o níž se zmiňuje Pavel Zemek Novák v komentáři, a kterou interpreti svým výkonem přesvědčivě přetavili do zvukové podoby.

eod_David Matthews_foto_archiv_souboru_01

David Matthews u Benjamina Brittena (1913–1976) působil jako asistent Brittenovy stálé hudební asistentky na festivalu v Aldeburgh. Brittenovy pomáhal s úpravami jeho děl, která následně dirigoval na tomto festivalu. Připravoval revize a nové kritické edice Brittenových skladeb pro nakladatelství Faber Music a za pomyslný vrchol přátelství a spolupráce s Brittnem můžeme považovat jeho monografii o tomto skladateli. Proto není divu, že do koncertního programu byla zařazena Brittenova raná skladba Rhapsody pro smyčcové kvarteto. Tento kus nepatří mezi frekventovaně provozovaná díla britského klasika, a proto nemůžeme s jistotou říci, jestli se i v tomto případě nejedná o českou premiéru. Obdobně jako tomu bylo u Mahlera, i Benjamin Britten smyčcový kvartet napsal v mladém věku (patnáct let) na počátku roku 1929. Zvuková hutnost a hustá faktura odkazují spíše na pozdně romantický styl, ve výstavbě a naléhavosti mnohdy podobný úvodní Mahlerově skladbě. Jednovětá skladba v sobě ukrývá zastřené harmonie i dostatek prostoru pro sóla violy a houslí. V podání Diversa Quartet se jednalo o precizní, procítěné a opět velmi expresivní pojetí.

Poslední kus, který na koncertě zazněl, byl Klavírní kvintet, op. 92. několikrát zmiňovaného oslavence Davida Matthewse z roku 2004. Zároveň byla čtyřvětá skladba druhou českou premiérou v programu (premiéra díla se uskutečnila v Cardiffu 2004). Hlavními pilíři, o které se kompozičně autor opírá, jsou diatonika, polyfonie a taneční plochy v tomto případě dobře znatelné ve druhé větě Tango. Urgente. Krajní lyrické části doprovází také dialogičnost, prosvětlená barva, která je v klavíru zahušťována sázenými akordy, či všeobecně rozmanitější pohyb a svižné tempo. Pomalá, v pořadí třetí věta je zkomponovaná na principu ciaccony, při níž ostinátní téma putuje napříč nástroji. Téma se také pokaždé posouvá o jednu tercii nahoru, takže při třetím opakování se vrátí do původní pozice. Statičnost, jež číší z ostinátního principu této formy, díky nápadité instrumentaci nezaváněla jednotvárností. Vrcholem celé skladby je tedy poslední čtvrtá věta vyrůstající z motivu zvonů, které skladatel zaslechl z jednoho kláštera při své dovolené v Itálii. Zvony ho inspirovaly pro vytvoření hudebního materiálu, se kterým nakládá v průběhu celé poslední části. Ta ústí dle slov skladatele do „nespoutané a bujaré“ kody.

Program:

Gustav Mahler: Klavírní kvartet a moll

Peter Graham: Double for David Matthews pro flétnu a klarinet

Pavel Zemek Novák: Variace na painswický chrámový hymnus

Benjamin Britten: Rhapsody pro smyčcové kvarteto

David Matthews: Klavírní kvintet, op. 92

Obsazení:

Diversa Quartet

Barbara Tolarová – 1. housle

Jan Bělohlávek – 2. housle

David Křivský – viola

Iva Wiesnerová – violoncello 

Kristýna Znamenáčková – klavír

Eva Bergerová – flétna

Jiří Tolar - klarinet

Foto archiv EOD

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce

Festival Špilberk pořádá Filharmonie Brno již rovné čtvrt století na konci srpna na nádvoří stejnojmenného hradu. Čtyři hudební večery pod širým nebem divákům nabízí výběr koncertů z řad klasické, filmové, počítačové, ale často i jazzové či jiné hudby. Jedná se tak o rozmanitý mix interpretů a repertoárů s často příjemnou, letně uvolněnou atmosféru. Letošním velkým a předem vyprodaným tahákem byl středeční večer 21. srpna plný melodií z filmů Jamese Bonda v režii Českého národního symfonického orchestru pod taktovkou světově uznávaného dirigenta, skladatele a aranžéra Stevena Mercuria. V průběhu koncertu se posluchačům také představili zpěváci Sára MilfajtováVendula Příhodová a David Krausvíce

V rámci svého evropského turné přijal do Brna pozvání tchajwanský sbor Taipei Philharmonic Chamber Choir (dále TPCC) fungující pod vedením uměleckého vedoucího a sbormistra Dr. YuChung Johnny Ku. Koncert proběhl v pondělí 13. srpna v sále nově zrekonstruovaného hotelu Passage.  více

Devátý ročník čtyřdenního mezinárodního a multižánrového hudebního festivalu Maraton hudby Brno oficiálně zahájil čtvrteční koncert v brněnském Sono centru. Více než tří hodinovou akci otevřel jazzový akordeonista Vincent Peirani, rezidenční umělec letošního ročníku, se svým uskupením Jokers. Druhá půle večera patřila estonskému duu Puuluupvíce

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Festival Concentus Moraviae nabízí nejen zajímavá místa, ale také interprety. Výjimku v konceptu tvořil open air koncert konaný ve čtvrtek 13. června na náměstí 1. května v Kuřimi, který byl propojen s městskými oslavami. V podvečer se v hodinovém vstupu publiku představilo české těleso Epoque Quartet v obsazení David PokornýVladimír Klánský (housle), Alexey Aslamas (viola), Vít Petrášek (violoncello), které mnozí znají z televizního pořadu Star dance. Kuřim však v tomto roce není jediným oslavencem, jelikož i samotné kvarteto letos slaví 25 let svého působení.  více

Když se hovoří o českém funku, je nemožné nezmínit osobnost producenta, klávesisty a zpěváka Romana Holého, který je neodmyslitelně spjat jak s mnoha hudebními projekty, tak se současnou populární hudební scénou. V současné době živě vystupuje především s kapelami Monkey Business a J.A.R., bez kterých si lze český funk jen stěží představit. Obě kapely vystoupily v rámci Gregoryfestu 2024 ve čtvrtek 13. června v Amfiteátru Starý pivovar v brněnských Řečkovicích.  více

V duchu myšlenky, že Brno a folklor patří k sobě, proběhl ve čtvrtek 6. června Happening Roku folklorních souborů. Událost uspořádala Kancelář Brno město hudby UNESCO ve spolupráci se spolkem Brněnsko tančí a zpívá. Akce se tak stala součástí dlouhodobého projektu, který si předsevzal zmapovat amatérskou hudební scénu v Brně, a to nejen folklorní. V minulém roce Brno město hudby obdobným způsobem oslovilo pěvecké sbory, v budoucnu to budou například garážové kapely. Dokládá tak pestrost brněnské hudební scény nejen na úrovni profesionálních těles, ale i nadšených laiků, pro které je muzika neoddělitelnou součástí života.  více

Spolek Brněnsko tančí a zpívá a TIC Brno uspořádali 6. června 49. ročník přehlídky Brněnsko tančí a zpívá. Program koncentrovaný do jednoho dne byl nabitější, než v předchozích letech. Podtitul Rok folklorních souborů byl vypůjčen od stejnojmenného projektu kanceláře Brna města hudby UNESCO.  více

Ještě před rokem bychom v Nové synagoze ve Velkém Meziříčí nalezli asijskou tržnici. Jmenované město se však rozhodlo budovu odkoupit a začalo ji využívat důstojněji. Při právě probíhajícím festivalu Concentus Moraviae posluchači mohli ve středu 5. června tuto památku navštívit a vyslechnout si zde komorní koncert zpěvačky a houslistky Ivy Bittové, jejího ženského sboru Babačka s muzikanty Jakubem Jedlinským (akordeon) a Pavlem Fischerem (housle).  více

Večernímu koncertu Ensemble Opera Diversa s názvem Tvář vody, který se uskutečnil 4. června ve venkovním prostoru (atrium) Moravské zemské knihovny Brno, předcházela dopolední beseda profesora Miloše Štědroně a docenta Vladimíra Maňase z Ústavu hudební vědy Masarykovy univerzity. Oba jmenovaní si připravili poutavé povídání na téma vodního živlu v umění (od gregoriánského chorálu až po počátek 20. století), jež bylo zakončeno ukázkou edice a poslechem nahrávky Janáčkovy symfonie Dunaj. V rámci koncert pod taktovkou Gabriely Tardonové inspirovaném tématem vody zazněly jedna světová a tři české premiéry. Jako sólistka se divákům představila harfistka Dominika Kvardovávíce

Nejčtenější

Kritika

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce