Večer pro jubilanta Davida Matthewse

Večer pro jubilanta Davida Matthewse

Soubor Ensemble Opera Diversa brněnským posluchačům již několikrát představil skladby Davida Matthewse (*1943), dokonce se ve většině případu jednalo o světové či české premiéry. Ke skladatelovu letošnímu jubileu přispělo jmenované těleso, respektive jeho komorní odnož Diversa Quartet v čele s dramaturgem Jiřím Čevelou koncertem 20. září v prostorách Vily Löw–Beer. Programu sestavenému z děl skladatelů, kteří jsou úzce spojeni s osobností Davida Matthewse, včetně jeho autorské skladby, předcházela hodinová beseda za přítomnosti samotného skladatele. Matthews je skladatel britského původu s dlouholetými vazbami na brněnský okruh skladatelů a muzikologů. Kromě účasti na tzv. bytových seminářích v osmdesátých letech ho pojí také přátelství s několika osobnostmi jako je skladatel, pedagog a hobojista Pavel Zemek Novák (*1957).

Večer otevřelo rané dílo Gustava Mahlera (1860–1911) Klavírní kvartet a moll. Nedokončený opus představuje autorovo jedno z mála komorních instrumentálních děl, které se dochovaly. Kvartet Mahler napsal v šestnácti letech, tedy ve velmi mladém věku, a můžeme v něj vycítit vlivy Mendelssohna nebo Schumanna. I když se jedná o ranou kompozici, mnohé prvky – expresivita, inklinace ke katarzi, náhlé kontrasty – předjímají jeho vrcholný hudební styl. Skladba byla do programu zařazena s ohledem na kompoziční propojení Davida Matthewse s Mahlerovým pozdně romantickým hudebním jazykem. Kromě toho tyto dva skladatele také pojí skutečnost, že Matthews se podílel na rekonstrukci Mahlerovy nedokončené Symfonie č. 10, která v dokončené verzi byla vydána v roce 1976. Klavírní kvartet a moll v nastudování členů Diversa Quartet a klavíristky Kristýny Znamenáčkové vynikalo barevností, zřetelným přeléváním motivů mezi nástroji a nekonečnou tenzí jež směřovala ke zmíněné katarzi. Čistota hudebního projevu a přesná, zřetelná artikulace dominovala především v klavírním partu, zejména ve figuracích a akordických rozkladech.

eod_David Matthews_foto_archiv_souboru_02

Skladba Double for David Matthews brněnského skladatele Petra Grahama (*1952) pro flétnu a klarinet svým laškovným, hravým a proměnlivým charakterem zafungovala jako instrumentační a zvukový kontrast vůči předchozímu dílu. Peter Graham ji sice zkomponoval už v roce 1990, ale v případě recenzovaného koncertu měli diváci možnost si dílo vychutnat v excelentním podání Evy Bergerové (flétna) a Jiřího Tolara (klarinet). Duet dedikovaný letošnímu jubilantovi vychází také hudebním materiálem z jeho smíšeného sboru. „Tónové výšky v úvodní části jsou převzaty z vnitřních hlasů jednoho smíšeného sboru od Davida Matthewse. V dalším průběhu je pak pracováno jak s těmito tóny, tak s intervaly, které mezi nimi vznikají.“ píše ve svém autorském komentáři Peter Graham. Jednovětá skladba je zřetelně rozdělena do několika kontrastních ploch (skladatelem označených jako A, B, C atd), během kterých se střídá vážný, poetický charakter s odlehčenými úseky plnými „škádlení“, rytmičnosti a tanečních prvků.

Pavel Zemek Novák se s britským autorem seznámil při svých pobytech ve Velké Británii. Právě tam v Gloucestershire v roce 2000 měly světovou premiéru Novákovy Variace na painswický chrámový hymnus (někdy také uváděno jako Mariánské variace) pro klavírní kvartet. Skladba meditativního rázu vznikala mezi lety 1999–2000 z podnětu Painswick Music Society, které je věnována. Půdorys vychází z trojlodní architektury katedrály v Painswicku a pojítkem jsou zde tři Ritornely, které v sobě graficky schovávají písmeno „M“ jako Maria. O pohybovém plánu formy hovoří autor takto: „…v klasické (klasicko-romantické) tradici je tato pohybová koncepce uplatněna v pomalých větách – jde o neustále se zrychlující pohyb směrem k závěru. Ve Variacích je tato koncepce pohybu uplatněna v průběhu celého cyklu. Rychlý pohyb variačních částí připomíná měnící se život kolem katedrály (změny ročních dob), neměnnost ritornelů zase připomíná její neměnnost.“ K mariánské tiché modlitbě odkazuje i hojné užití nízké dynamiky (pp, ppp) a nápaditá instrumentace. Kombinace hudebního materiálu, technik a nástrojů, jež zde skladatel používá, umocňují onu jemnost a křehkost hudebního okamžiku. Zvláště nápaditě vyznívaly části s klavírem ve vysoké poloze, jež doplňovalo pizzicato ve smyčcích. Dále pasáže s dusítkem či s precizně vypsanými trylky, a v neposlední řadě ojedinělé vícevrstevnaté témbrové plochy místy se přibližující stratofonii. Mnohé motivy a figurace v klavírním partu svým melodicko-rytmickým charakterem připomínaly zpěv ptáků (zejména v úvodní části Levá loď – Jaro). V poslední části s názvem Kaple sv. Petra (Zima) se se svým exponovaným, rozsahově i hmatově náročným sólem posluchačům představila violoncellistka Iva Wiesnerová. Jako celek působí kompozice dojmem zachycení nálady či oné proměny, o níž se zmiňuje Pavel Zemek Novák v komentáři, a kterou interpreti svým výkonem přesvědčivě přetavili do zvukové podoby.

eod_David Matthews_foto_archiv_souboru_01

David Matthews u Benjamina Brittena (1913–1976) působil jako asistent Brittenovy stálé hudební asistentky na festivalu v Aldeburgh. Brittenovy pomáhal s úpravami jeho děl, která následně dirigoval na tomto festivalu. Připravoval revize a nové kritické edice Brittenových skladeb pro nakladatelství Faber Music a za pomyslný vrchol přátelství a spolupráce s Brittnem můžeme považovat jeho monografii o tomto skladateli. Proto není divu, že do koncertního programu byla zařazena Brittenova raná skladba Rhapsody pro smyčcové kvarteto. Tento kus nepatří mezi frekventovaně provozovaná díla britského klasika, a proto nemůžeme s jistotou říci, jestli se i v tomto případě nejedná o českou premiéru. Obdobně jako tomu bylo u Mahlera, i Benjamin Britten smyčcový kvartet napsal v mladém věku (patnáct let) na počátku roku 1929. Zvuková hutnost a hustá faktura odkazují spíše na pozdně romantický styl, ve výstavbě a naléhavosti mnohdy podobný úvodní Mahlerově skladbě. Jednovětá skladba v sobě ukrývá zastřené harmonie i dostatek prostoru pro sóla violy a houslí. V podání Diversa Quartet se jednalo o precizní, procítěné a opět velmi expresivní pojetí.

Poslední kus, který na koncertě zazněl, byl Klavírní kvintet, op. 92. několikrát zmiňovaného oslavence Davida Matthewse z roku 2004. Zároveň byla čtyřvětá skladba druhou českou premiérou v programu (premiéra díla se uskutečnila v Cardiffu 2004). Hlavními pilíři, o které se kompozičně autor opírá, jsou diatonika, polyfonie a taneční plochy v tomto případě dobře znatelné ve druhé větě Tango. Urgente. Krajní lyrické části doprovází také dialogičnost, prosvětlená barva, která je v klavíru zahušťována sázenými akordy, či všeobecně rozmanitější pohyb a svižné tempo. Pomalá, v pořadí třetí věta je zkomponovaná na principu ciaccony, při níž ostinátní téma putuje napříč nástroji. Téma se také pokaždé posouvá o jednu tercii nahoru, takže při třetím opakování se vrátí do původní pozice. Statičnost, jež číší z ostinátního principu této formy, díky nápadité instrumentaci nezaváněla jednotvárností. Vrcholem celé skladby je tedy poslední čtvrtá věta vyrůstající z motivu zvonů, které skladatel zaslechl z jednoho kláštera při své dovolené v Itálii. Zvony ho inspirovaly pro vytvoření hudebního materiálu, se kterým nakládá v průběhu celé poslední části. Ta ústí dle slov skladatele do „nespoutané a bujaré“ kody.

Program:

Gustav Mahler: Klavírní kvartet a moll

Peter Graham: Double for David Matthews pro flétnu a klarinet

Pavel Zemek Novák: Variace na painswický chrámový hymnus

Benjamin Britten: Rhapsody pro smyčcové kvarteto

David Matthews: Klavírní kvintet, op. 92

Obsazení:

Diversa Quartet

Barbara Tolarová – 1. housle

Jan Bělohlávek – 2. housle

David Křivský – viola

Iva Wiesnerová – violoncello 

Kristýna Znamenáčková – klavír

Eva Bergerová – flétna

Jiří Tolar - klarinet

Foto archiv EOD

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Zahajovací koncert 32. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby uskutečněný včera v nově zrekonstruovaném kostele sv. Jakuba nabídl více než hodinové rozjímání s dílem Janovy pašije od soudobého, estonského skladatele a letošního jubilanta Arvo Pärta (*1935). Dílo zaznělo v podání vokálního souboru Martinů Voices s uměleckým vedoucím Lukášem Vasilkem, sólisty Jiřím BrückleremOndřejem HolubemAlenou HellerovouJanou KuželovouOndřejem Benekem a Martinem Kalivodou za doprovodu komorního ansámblu: Daniela Valtová Kosinová (varhany), Pavla Tesařová (housle), Lukáš Pospíšil (violoncello), Vladislav Borovka (hoboj), Martin Petrák (fagot).  více

Vojenský umělecký soubor Ondráš se v premiéře nového pořadu Karpatami vydal tanečním krokem přes vršky a doliny Karpatského oblouku. Novinka profesionální části souboru se odehrála na jevišti brněnského divadla Radost. A radostné bylo i sledování tohoto nového počinu. Soubor v něm na chvíli opouští velkolepé choreografie a vrací se blíže k původnímu lidovému materiálu, aniž by se vzdal vlastního výrazu.  více

Jarní koncert tělesa Diversa Quartet po delší době nabídl díla ryze tuzemských autorů. Večer konaný v pondělí 7. dubna v prostorách vily Löw-Beer nesl podtitul Tempus est iocundum podle milostné písně z rukopisu Carmina Burana. Píseň se svou rozverností stala inspirací pro dramaturgii koncertu, kterým provázelo těleso ve složení Barbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola) a Iva Wiesnerová (violoncello).  více

Íránská zpěvačka Mahsa Vahdat propojuje tradiční perskou hudbu s evropskými hudebními prvky, například s jazzem nebo se sborovým zpěvem. Své zatím nejnovější album Braids of Innocence, Copánky nevinnosti, které nahrála s norským pěveckým sborem SKRUK. Písně na albu vycházejí z perských básní od autorů Rúmího a Hafíze, ale i ze současných textů, které zachycují osobní i politická témata. Album tak reflektuje represivní režim v Íránu i život v exilu. Zpěvačka svou tvorbu představila v roce 2024 na festivalu Maraton hudby Brno.  více

Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlisvíce

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nový autorský titul od víkendu nabízí na velké scéně Městské divadlo Brno. Jedná se o hudební Pohádku o živé vodě a je pod ní podepsaný autor libreta a režisér či zdejší principál Stanislav Moša, který už dlouhá léta tvoří v tandemu s hudebním skladatelem Zdenkem Mertou. Nyní se jedná o jejich už desátou autorskou spolupráci, při níž se znovu vrátili k pohádkovému žánru (jejich první pohádkou byla Zahradu divů v roce 2004). Výsledkem je výpravný titul, který myslí na malé i odrostlé diváky.  více

Nejčtenější

Kritika

Zahajovací koncert 32. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby uskutečněný včera v nově zrekonstruovaném kostele sv. Jakuba nabídl více než hodinové rozjímání s dílem Janovy pašije od soudobého, estonského skladatele a letošního jubilanta Arvo Pärta (*1935). Dílo zaznělo v podání vokálního souboru Martinů Voices s uměleckým vedoucím Lukášem Vasilkem, sólisty Jiřím BrückleremOndřejem HolubemAlenou HellerovouJanou KuželovouOndřejem Benekem a Martinem Kalivodou za doprovodu komorního ansámblu: Daniela Valtová Kosinová (varhany), Pavla Tesařová (housle), Lukáš Pospíšil (violoncello), Vladislav Borovka (hoboj), Martin Petrák (fagot).  více