Večer tří minioper aneb Jak si Diversa připomněla osobnost Jiřího Bulise

Večer tří minioper aneb Jak si Diversa připomněla osobnost Jiřího Bulise

Skladatel a hudebník Jiří Bulis (1946–1993), známý skrze scénickou a dramatickou tvorbu, před třiceti lety navždy opustil brněnskou divadelní scénu, kde jeho činnost byla spjata především s brněnským HaDivadlem (dřívější prostějovské Hanácké divadlo) nebo Divadlem Husa na provázku. Ve dvoře právě této posledně jmenované scény se ve čtvrtek 29. června uskutečnila premiéra tří Bulisových minioper původně napsaných pro HaDivadlo. Vše se odehrálo v nastudování Ensemble Opera Diversa a v režii zpěvačky a kmenové režisérky Kateřiny Křivánkové. Hudba Jiřího Bulise se dočkala aranžmá brněnské skladatelky Dady Klementové, která také stojí za hudebním nastudováním. Diváci si tak poslechli tři originální kusy i v podání komorní hudební složky Ensemble Opera Diversa: Dada Klementová (klavír), Jan Bělohlávek (housle), Iva Wiesnerová (violoncello), Lubor Pokluda (klarinet, basklarinet).

První z minioper Guma je dílem napsaným na libreto herce Miloše Černouška (též známý pod pseudonymem Cyril Drozda). Poprvé zazněla v roce 1985 v režii Arnošta Goldflama jako součást autorské inscenace Guma (epizody ze života Josefa G.). Komickým ztvárněním zobrazuje život Josefa Gumy (Peter Gáč), který musí plnit své pracovní povinnosti, i když mnohem raději kupříkladu skládá básně. Odpor k práci a silné nutkání tvořit (prokrastinovat) je komentováno a kritizováno sborem. V něm se představili zbylí členové pěvecké složky Ensemblu Opera Diversa: Aneta Podracká Bendová, Klára Jelínková, Tereza Gazárková, Aleš Janiga a Michael Robotka. Zde bylo místo i pro samotného diváka a jeho fantazii v otázce, koho nebo co onen sbor symbolizuje. Svědomí? Vnitřní hlasy? Komickým či přímo ironizujícím způsobem zpěváci hlavní postavě nastavují zrcadlo – realitu, se kterou Josef Guma musí bojovat. Grotesknost spojenou s melancholií (pro Bulise velmi charakteristickou) podtrhoval také lidový ráz hudby, výrazný hlavně v melodii a podpořený tanečními kreacemi zpěváků. Opera a její diversní nastudování v sobě skrývá také mnoho odkazů a narážek – např. archetyp postavy hrbatého sluhy či aluze na fungování minulého režimu odrážející se vesměs v samotném text.

Co nebo kdo je to ten Smrtipot? Hlavní téma druhé stejnojmenné miniopery večera vychází z textu Alexandra Ivanoviče Vveděnského, který přeložil Václav Daněk. Tragikomická inscenace pro mužské sólo, dva vypravěče a sbor přenáší posluchače do situace, v níž umírající otec zná na tuto otázku odpověď a rád by ji sdělil svým synům. Synové ovšem netouží jen po samotné odpovědi. Otcovu pomatenost věrohodně pěvecky i herecky ztvárnil Aleš Janiga. Syny si v tomto případě zahráli Tereza Gazárková, Peter Gáč a Michael Robotka. Jejich sourozeneckou chamtivost, touhu i nevraživost komentovali vypravěči – Aneta Podracká Bendová a Klára Jelínková – v rolích sestřiček. Režisérce Křivánkové se pohybem podařilo satiricky vykreslit ojedinělou rodinnou situaci, která i přes svoji vážnost neustále překypovala vtípky (čtverylka, okradení otce o zlaté prsteny aj.). Nutno dodat, že oproti zbylým dvěma operám se v této hře vyskytovalo nejvíce mluveného slova. To kladlo větší nároky na deklamaci, která vzhledem k otevřenému prostoru dvorku Divadla Husa na provázku nebyla vždy dostačující.

Večer uzavřela třetí miniopera s názvem Balada o čtyřech holkách, panně a plukovníkovi opět na text Alexandra Ivanoviče Vveděnkého v překladu Václava Daňka. Původně se Smrtipot a Balada hráli dohromady v inscenaci Zrcadlení (1984), taktéž v režii Arnošta Goldflama. V našem případě se jednalo o krátkou zpěvohru oplývající romancí, svůdností i důvtipem. Dívky (Aneta Podracká Bendová, Klára Jelínková, Tereza Gazárková) jsou sváděny dvěma mladíky (Aleš Janiga, Peter Gáč), když v tom do hry vstoupí ruský důstojník (Michael Robotka). Z dam si chlípný a nabubřelý voják vybere svou „oběť“, kterou se mermomocí snaží svést. Opera s elegancí ukazuje ženskou intuici a rozmarnost, při níž žádná z dívek nepřijde k újmě. Smyslné a hravé duety, ariosa či krátké sborové výstupy jsou textově i dějově odlehčené.

Uvolněnou atmosféru večera, která prostupuje celým dílem Jiřího Bulise, navozoval i samotný prostor dvorku Divadla Husa na provázku a bezprostřednost účinkujících. Jednotlivé pauzy mezi operami vyplnil komentář scénáristky a kostymérky Sylvy Markové společně s hudebními vstupy skladatelky a klavíristky Dady Klementové. Hudebnímu nastudování není co vytknout. Charakterem i stylem hudby muzikanti vkusně doprovázeli své kolegy, dokreslovali jednotlivé scény a podporovali pěvecké party. Rozmanitost obsazení všech tří minioper také poukázala na interpretační flexibilitu ansámblu: každý ze zpěváků měl příležitost vyniknout jak v hlavní, tak ve vedlejší roli.

Program:

Guma

Smrtipot

Balada o čtyřech holkách, panně a plukovníkovi

Obsazení:

Aneta Podracká Bendová

Klára Jelínková

Tereza Gazárková

Aleě Janiga

Michael Robotka

Peter Gáč

Dada Klementová – klavír

Jan Bělohlávek – housle

Iva Wiesnerová – violoncello

Lubor Pokluda – klarinet, basklarinet

Foto archiv EOD

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Podzimní sérii koncertů z cyklu Barbara Maria Willi uvádí zahájil sólový recitál německé hráčky na klávesové nástroje Christine Schornsheim. Při bezmála dvouhodinového koncertu interpretka v konventu Milosrdných bratří představila výběr z klavírních skladeb klasicistních skladatelů, které provedla na kopii historického kladívkového klavíru – nástroji podobnému tomu, na kterém jmenovaní skladatelé pravděpodobně komponovali.  více

Muzikál nemusí být vždy jen pocukrovaným pozlátkem, mazlivým hudebním vyprávěním zamotaným do přeslazeného konce. Městské divadlo Brno v české premiéře uvedlo broadwayský muzikál Drahý Evane Hansene. Navzdory komickým situacím diváka čeká téměř tragická story ze střední školy roubovaná na komorní hudební příběh. Tento celek nápaditě otevírá drsná témata jako je úzkost, osamocenost, deprese či dokonce sebevražda. Je tedy logické, že dílo s tklivou hudbou a psychologizujícími písňovými texty Benje Paseka a Justina Paula a vynalézavým libretem Stevena Levensona je dnes již takřka kultovním a že budí nadšení. Nyní se tedy lze navrch těšit z tohoto importu také do Brna.  více

Chrámový koncert, který se odehrál v pondělí 23. září v kostele sv. Augustina na Kraví hoře, prezentoval dramaturgickou linii večerů soudobé duchovní hudby tělesa Ensemble Opera Diversa s dirigentkou Gabrielou Tardonovou a smíšeného sboru Ensemble Versus se sbormistrem Patrikem Buchtou. Při podobných příležitostech je hudba – velice často v podobě světových či tuzemských premiér – provozována v brněnských kostelech, jež pokaždé nabízí odlišnou akustickou, ale i architektonickou rovinu. Nejinak tomu bylo i při recenzovaném koncertu, který v přímém přenosu vysílalo Radio Proglas. Zazněla díla tří českých skladatelů, na jejichž provedení se podíleli sopranistka Tereza Zimková, tenorista Stanislav Předota, trumpetista Josef Zimka a varhaník Martin Jakubíčekvíce

Jednou z nejočekávanějších hvězd letošního ročníku festivalu JazzFestBrno byl bezesporu americký kytarista Al Di Meola se svým projektem The Electric Years. Kytarový matador vystoupil v brněnském Sono centru v úterý 17. září při turné, ve kterém se – jak už z názvu projektu vyplývá - vrací především k sérii jazz-rockových nahrávek z druhé poloviny 70. let minulého století.  více

Již 69. sezonu zahájila v neděli 15. září v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod taktovkou jejího šéfdirigenta Dennise Russella Daviese. Divákům nabídla skladby Bedřicha Smetany a Antona Brucknera, kteří by tento rok oslavili dvousté narozeniny. Oproti avizovanému programu byl ovšem nedělní večer zkrácen o symfonickou báseň Hakon Jarl, neboť vydatné deště a s nimi spojené záplavy se nevyhnuly ani brněnskému okolí. Několik muzikantů se nemohlo do Brna na koncert bezpečně dostat. Jednou z nich byla i harfistka Ivana Švestková, jejíž part ve zmíněné symfonické básni velice náročný, nebylo možné takto narychlo sehnat náhradu.  více

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce

Festival Špilberk pořádá Filharmonie Brno již rovné čtvrt století na konci srpna na nádvoří stejnojmenného hradu. Čtyři hudební večery pod širým nebem divákům nabízí výběr koncertů z řad klasické, filmové, počítačové, ale často i jazzové či jiné hudby. Jedná se tak o rozmanitý mix interpretů a repertoárů s často příjemnou, letně uvolněnou atmosféru. Letošním velkým a předem vyprodaným tahákem byl středeční večer 21. srpna plný melodií z filmů Jamese Bonda v režii Českého národního symfonického orchestru pod taktovkou světově uznávaného dirigenta, skladatele a aranžéra Stevena Mercuria. V průběhu koncertu se posluchačům také představili zpěváci Sára MilfajtováVendula Příhodová a David Krausvíce

V rámci svého evropského turné přijal do Brna pozvání tchajwanský sbor Taipei Philharmonic Chamber Choir (dále TPCC) fungující pod vedením uměleckého vedoucího a sbormistra Dr. YuChung Johnny Ku. Koncert proběhl v pondělí 13. srpna v sále nově zrekonstruovaného hotelu Passage.  více

Devátý ročník čtyřdenního mezinárodního a multižánrového hudebního festivalu Maraton hudby Brno oficiálně zahájil čtvrteční koncert v brněnském Sono centru. Více než tří hodinovou akci otevřel jazzový akordeonista Vincent Peirani, rezidenční umělec letošního ročníku, se svým uskupením Jokers. Druhá půle večera patřila estonskému duu Puuluupvíce

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Festival Concentus Moraviae nabízí nejen zajímavá místa, ale také interprety. Výjimku v konceptu tvořil open air koncert konaný ve čtvrtek 13. června na náměstí 1. května v Kuřimi, který byl propojen s městskými oslavami. V podvečer se v hodinovém vstupu publiku představilo české těleso Epoque Quartet v obsazení David PokornýVladimír Klánský (housle), Alexey Aslamas (viola), Vít Petrášek (violoncello), které mnozí znají z televizního pořadu Star dance. Kuřim však v tomto roce není jediným oslavencem, jelikož i samotné kvarteto letos slaví 25 let svého působení.  více

Nejčtenější

Kritika

Podzimní sérii koncertů z cyklu Barbara Maria Willi uvádí zahájil sólový recitál německé hráčky na klávesové nástroje Christine Schornsheim. Při bezmála dvouhodinového koncertu interpretka v konventu Milosrdných bratří představila výběr z klavírních skladeb klasicistních skladatelů, které provedla na kopii historického kladívkového klavíru – nástroji podobnému tomu, na kterém jmenovaní skladatelé pravděpodobně komponovali.  více