Věčná slečna bledá ve znamení tajemna, nekonečného čekání a zákusků

Maraton hudby rozproudil již pošesté ulice, náměstí a mnohé prostory v Brně všemožnými hudebními žánry. Nejsou to však vždy nutně jen místa koncertního rázu. Soubor Hausopera se například v pátek 12. srpna vydal se svou operou Věčná slečna Bledá do Zemanovy kavárny. Ve třech víkendových uvedeních zde završí svoji Trilogii pro město, Brnu na míru vytvořený projekt připomínající jeho klady, zápory, ale především některé funkcionalistické stavby.

Soubor Hausopera již v rámci této site-specific Trilogie představil operu Vodní pólo v lázních na Rašínově (2018) a operu Hra o malinu (2021) v knihkupectví Michala Ženíška v Alfa pasáži. Opera Věčná slečna Bledá aneb Operní nejistota pro široké masy pak poprvé otevřela svůj svět fantazie a “sladkého opojení” již v září loňského roku (spolu s Hrou o malinu) a po reprízách v Ostravě a Praze se v rámci festivalu nyní do Zemanovy kavárny vrátila.

Josef Škarka, autor libreta, ale také celého projektu a hlavní účinkující večera rozehrává v rámci opery jakési absurdní drama, nápadně připomínající Čekání na Godotta a také čekání na nezodpovězené banální otázky na hranici snu a skutečnosti, umně skryté za dorty a věnečky. Režie Jiřího Nekvasila působivě a nápaditě využila celé prostory kavárny tak, že téměř všichni diváci byli v centru dění (i když dispozice kavárny samozřejmě měly jistá omezení ve viditelnosti). Skladatelé Markéta Dvořáková a Ivo Medek dokázali tajemnost, nejistotu ale i období první republiky skvěle promítnout do hudby, která osciluje mezi moderní disonantností, pestrými zpěvními i perkusními efekty a swingovými šlágry 30. let pojícími se s interiérem kavárny.

V hlavních pěveckých rolích se představili již zmíněný Josef Škarka a Aneta Podracká Bendová. Obchodní cestující Bartoš v podání Josefa Škarky byl pestrou přehlídkou vypjatých emocí a jeho výrazný, barevně sytý hlas zvládl bez problému rozeznít celý prostor. Aneta Podracká Bendová v diametrálně odlišné roli Slečny Bledé zaujala kromě roztomilého kousku dortu na hlavě především svým znělým a měkkým hlasem, který dokázala využít na maximum i přes zdánlivou stereotypnost a zamyšlenost postavy žijící někde daleko ve vlastním světě. Dvojici sólistů doplňovala postava Věčného zákazníka, v jehož roli měl Marek Olbrzymek jedinečnou možnost pojídat po celou dobu trvání inscenace obří kus dortu a představení posléze vtipně zakončit dvěma větami. Nepostradatelnou úlohu vypravěčů pak mělo šest mladých dívek v kostýmech servírek z Operního studia Národního divadla moravskoslezského, které vstupovaly do děje svými vyváženými a čistě sladěnými dvojhlasy i hereckou akcí. Oproti loňskému uvedení nahradily dvojici dětských sólistů, škoda, že obsazení nezůstalo spíše brněnské. Neobvyklou, ale barvitou instrumentaci tvořilo kvarteto ve složení flétny (Jana Ščarbakowa), akordeonu (Ondřej Zámečník), violoncella (Lukáš Svoboda) a velmi nápaditých bicích (Kristýna Švihálková). Vše se odehrávalo pod vedením Michala Jančíka, který svým jasným gestem koordinoval všechny účinkující a měl celé hudební dění plně pod kontrolou.

Tvorba nových site-specific děl využívajících běžné prostory, v nichž se denně pohybujeme, je zcela určitě smysluplnou aktivitou, která obohacuje kulturní život správným směrem. Úspěšně se jí daří překonávat rozdíly mezi kulturou a všedností každodenního života. Na poli brněnské kultury potom patří zásluhy v tomto směru právě souboru Hausopera, který se nebojí experimentovat a stále překvapovat diváky novými nápady. Trilogii pro město tak uzavřelo toto prvorepublikové drama s prvky absurdnosti i tragikomickými odkazy k současnému Brnu a nezbývá než se těšit na další kreativní projekty tohoto seskupení.

Věčná slečna bledá

aneb Operní nejistota pro široké masy

hudba Markéta Dvořáková & Ivo Medek

libreto Josef Škarka

režie Jiří Nekvasil

dirigent a hudební nastudování Michal Jančík

sbormistryně Lenka Živocká

scénografie Tomáš Rusín

light design Barbora Jágrová & Jiří Kubalec

kostýmy Zuzana Rusínová

produkce Lucie Kořínková & Jakub Václavek

asistent režie Jakub Václavek

vedoucí PR a kampaně Jitka Miková

Slečna Bledá Aneta Podracká Bendová

Pan Bartoš Josef Škarka

Vypravěči Operní studio NDM

flétna Jana Ščarbakowa

bicí Kristýna Švihálková

akordeon Ondřej Zámečník

cello Lukáš Svoboda

Zemanova cukrárna a kavárna

pátek 12. 8. 2022

Foto archiv/ Ludvik Grym

Roky zakončené číslicí 4 jsou pro českou kulturu důležitým symbolem. Nejinak je tomu i letos, kdy si v rámci Roku české hudby 2024 připomínáme významná výročí spjatá s některými kulturními institucemi a řadou jmen známých hudebních skladatelů a umělců. Tím nejskloňovanějším je bezesporu Bedřich Smetana (1824–1884), u něhož si připomínáme hned dvě jubilea – dvě stě let od narození a sto čtyřicet let od úmrtí. K oslavám se samozřejmě připojila i Filharmonie Brno, která připravila pro diváky dva koncerty s názvem Smetana 200 konané 29. února a 1. března v Janáčkově divadle. Recenze se pojí s prvním z nich. Orchestr vystoupil pod taktovkou švýcarského dirigenta Michaela Tabachnika a mimo jiné doprovodil mladého tuzemského klavíristu Marka Kozáka. Program se však nevztahoval pouze ke tvorbě Bedřicha Smetany, naopak dal vyniknout kontextu autorovy doby skrze díla Ferenze Lizsta a Richarda Wagnera.  více

Čtyřicetidenní postní doba, v níž se právě nacházíme, značí pro většinu z nás přípravu slavení Velikonoc. Tento čas představuje příležitost k vlastnímu zamyšlení a ztišení v podobě modliteb. Sbor Ensemble Versus se mimo jiné věnuje duchovní a liturgické hudbě, pro letošní postní období si připravil ojedinělý komponovaný večer, jenž se uskutečnil ve středu 28. února v kostele sv. Augustina. Propracovanost a výjimečnost koncertu se propisovala nejen do pěveckých čísel, ale také do improvizací olomouckého varhaníka Karla Martínka a režie Kateřiny Křivánkovévíce

Koncerty Brno Contemporary Orchestra (BCO) lze jen stěží označit za tradiční. Jsou ale vystoupení, která se i tomuto vymykají a hranici ještě posouvají. Takovým byl úterní koncert pojmenovaný Ministerstvo pravdy: vyprávění o hudbě, která neumí budovat lepší zítřky. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo v budově bývalého OV KSČ tři kompozice na první pohled odlišné přesto propojené. Před začátkem programu posluchači vyslechli hlavní rozhlasové zpravodajství z 26. února 1974. U pamětníků tento krok mohl vyvolat lehce nahořklou nostalgii, pro mladší šlo o krásnou ukázku vysílání v období těžké normalizace.  více

Přihodilo se vám někdy, že jste byli přítomni události a už v jejím průběhu jste si uvědomili, že se stáváte součástí historického okamžiku? Tento povznášející pocit jsem už znala, a proto mám radost, že jsem ho mohla prožít znovu na koncertě s názvem Na pomezí žánrů, který se konal 23. února v HaDivadle. U příležitosti 102. výročí narození rozhlasového barda Jaromíra Nečase a jako úvodní koncert oslav 100 let vysílání ho uspořádal Český rozhlas Brno v čele s folklorním dramaturgem Jaroslavem Kneislem.  více

Když se zmíní cembalo, většina lidí si představí hudbu starou, zejména barokní. Ač se zdálo, že cembalu po vynálezu kladívkového klavíru odzvonilo, mnozí autoři hudby 20. století pochopili, že se jedná o nástroj, který má sice jiné zvukové vlastnosti než piano, je však stále nástrojem plnohodnotným. Pravdivost této teze se ve čtvrtek 22. února v Besedním domě pokusila dokázat Filharmonie Brno pod vedením německého dirigenta Alexandera Liebreicha. Spolu s věhlasným cembalistou Mahanem Esfahanim provedla tři skladby 20. století, které cembalo postavily do tří různých rolí.  více

Diversní jaro v roce 2024 započalo prvním orchestrálním koncertem Ensemble Opera Diversa pod taktovkou dirigenta Patrika Červáka konaným v Domě pánů z Kunštátu v úterý 20. února. Dramaturgický koncept inspirovaný mýtickými náměty z oblasti antiky, ale také fantazijního světa spisovatele a filologa Johna Ronalda Reuela Tolkiena, netradičně podpořil i improvizovaný videoart tvůrce Tomáše Hrůzy. Sólově za doprovodu orchestru vystoupil kytarista Vít Dvořáčekvíce

Roky končící číslicí čtyři mají pro českou hudbu zásadní význam – kromě předních představitelů klasické hudby, ze kterých lze jmenovat Leoše Janáčka, Josefa Suka či Antonína Dvořáka, slaví svá jubilea také zásadní autoři české nonartificiální hudby jako například Jiří Šlitr či Karel Kryl. Tím nejzásadnějším výročím, které však letošek připadá, je bezesporu 200 let od narození zakladatele moderní české hudby Bedřicha Smetany. Národní divadlo Brno se tedy oslavy spojené s Rokem české hudby rozhodlo v projektu Smetana200 zahájit uvedením nové inscenace Smetanova Dalibora v koprodukci s Welsh National Opera. Představení režíroval David Pountney, jehož práce může být brněnským milovníkům opery známa například z inscenace Z mrtvého domu, která se uskutečnila v rámci festivalu Janáček Brno 2018. O hudební nastudování Dalibora se postaral Tomáš Hanus, který provedení při premiérovém uvedení v pátek 2. února rovněž řídil. Scénu navrhl Robert Innes Hopkins, kostýmy připravila Marie-Jeanne Lecca a světelného designu se ujal Fabrice Kebour. Postavy Smetanovy opery ztvárnili Tomasz Konieczny (Vladislav, král český), Peter Berger (Dalibor z Kozojed), Csilla Boross (Milada), Daniel Kfelíř (velitel stráže Budivoj), David Szendiuch (žalářník Beneš), Ondřej Koplík (Vítek), Jana Šrejma Kačírková (Jitka) a Petr Karas (soudce).  více

Podívat se na jednu z brněnských ikon nezvyklou optikou se snaží nová hudební inscenace Cabaret Janáček. Hudebního génia a inovátora v žánrově neobvyklém projektu propojili arthub Tamuza a Cabaret des Pechés, na jehož komorním jevišti se před diváky u stolků odehrál hodinový průřez Janáčkovým životem s nejznámějšími úryvky z jeho děl. A to vše za se děje za asistence mima, tří pěvců (lyrický a dramatický soprán s barytonem) s pianistkou a vše je navrch hned natřikrát alternováno.  více

Jako romantický muzikál podle bestselleru Johanny Spyri inzeruje Městské divadlo Brno svoji poslední novinku Heidi. Česká premiéra známého „příběhu děvčátka z hor“ ale dopadla všelijak. Nová hudební inscenace je totiž už ve svém originálním muzikálovém zpracování barvotiskovým kýčem, z jehož přeslazené schematičnosti málem až rozbolí zuby. Lineární režie Stanislava Moši tyto sladkobolné valéry v hudebním díle dvou německojazyčných autorů, skladatele a textaře Michaela Schanzeho a scenáristy Hanse Dietera Schreeba, při jeho prvním tuzemském uvedení ještě podtrhla.  více

Co bylo ve Vídni konce 18. a počátku 19. století hráno představila ve čtvrtek 25. ledna v Besedním domě Filharmonie Brno v čele se šéfdirigentem Dennisem Russellem Daviesem. V císařském městě, jakožto jedním z hybatelů kulturních dějin, se scházeli umělci pracující jak pro samotný dvůr nebo dvorskou šlechtu, tak posléze i pro bohaté měšťanstvo. Na programu večera tedy zazněla díla od zvučných jmen jako je Franz Schubert, Ludwig van Beethoven či Vojtěch Matyáš Jírovec. V rámci koncertu se publiku v Schubertových písních také představil německý tenorista Christoph Prégardienvíce

Komorní řada čtyř koncertů Filharmonie Brno nabízí divákům nejen netradiční a často i málo hraná díla, ale také pohled do jednotlivých oddělení orchestru. Výjimkou nebyl ani středeční koncert v Besedním domě, kde se posluchačům představili bicisté z řad členů Filharmonie (Lukáš KrejčíPetr HladíkMaxmilian Jopp), Orchestrální akademie Filharmonie Brno (Anežka NovákováMartin Kučík) a studentů Janáčkovy akademie múzických umění (Adéla Spurná j. h., David Paša j. h., Jakub Kub j. h.). Pod pedagogickým, uměleckým a také dirigentským vedením Martina Opršála hráči nastudovali rozmanitý, technicky i interpretačně náročný program, k němuž si mimo jiné přizvali houslistu Milana Paľuvíce

Mimořádným koncertem pro produkční společnost PARMA recordings doplnil Brno Contemporary Orchestra pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra probíhající sezónu s názvem Neviditelná města. V premiérovém koncertním provedení zahrál šestici kompozic z alba Dimensions Vol. 4, které vyšlo v březnu minulého roku. V neděli v sále ŠVČ Lužánky se tak na programu objevila rozmanitá kolekce děl šesti uznávaných soudobých skladatelů.  více

První letošní koncert abonentní řady Filharmonie v divadle I nabídnul divákům kompozice českých skladatelů Antonína Dvořáka, Josefa Suka a Bohuslava Martinů. Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka tak ve čtvrtek 11. 1. v Janáčkově divadle obecenstvu připomněla, že letopočet 2024 bude patřit velkolepým oslavám Roku české hudbyvíce