Violoncello místo sboru a sonáta Edvarda Griega

25. duben 2013, 0:40

Violoncello místo sboru a sonáta Edvarda Griega

Závěrečný koncert abonentního cyklu Českého filharmonického sboru Brno v této sezóně zkomplikovalo onemocnění sbormistra Lukáše Vasilka. Místo plánovaných Martinů Voices se povedlo zajistit náhradní program, violoncellista Jiří Bárta je ovšem záskok kvalitní, i když hudebně kousek od vedle. Jeho komorní recitál s klavíristkou Terezií Fialovou byl pozoruhodný především díky violoncellové sonátě Edvarda Griega.

Sonáta F dur č. 1 je rané dílo Ludwiga van Beethovena, napsal ji v pětadvaceti letech během svého pobytu v Berlíně a věnoval ji pruskému králi Bedřichu Vilémovi II. Pokud se o Beethovenových cellových sonátách říká, že jsou to spíš sonáty pro klavír s doprovodem violoncella, pro jeho první sonátu to platí beze zbytku. Není ale důležité ulpívat na bonmotech, podstatnější je, aby se skladba v tomto duchu i hrála. Jiří Bárta s Terezií Fialovou působili oba nerozehraným dojmem, což s postupem času mizelo. Nepříjemnější ale bylo, že klavírní part byl stále jaksi v pozadí a působil nevýrazným dojmem. Klavír byl opravdu jen ve funkci doprovodu, místo aby vedl s violoncellem rovnocenný dialog a dokonce snad mírně dominoval.

První polovinu koncertu uzavřelo Pezzo Capriccioso Petra Iljiče Čajkovského, jehož zařazení na závěr první poloviny lze pochopit jen vzhledem k narychlo sestavenému programu. I přes mollovou tóninu a přítomnost klidnějších pasáží se jedná o efektní drobnost na závěr koncertu nebo ještě spíš efektní přídavek. Klavír s violoncellem se ale už srovnaly, oba interpreti už se zdáli být uvolněnější a zahráli věc s patřičnou energií a v brilantním tempu.

Ve druhé polovině koncertu zazněla rozsáhlá Sonáta pro violoncello a klavír a moll, zřídka uváděné dílo Edvarda Griega. Její lyricko-dramatický charakter prolnutý ohlasy severského folkloru v poslední větě publikum evidentně oslovil. Myslím, že tomu napomohla i silně dvořákovská nálada celé kompozice. Jiří Bárta a Terezie Fialová také sonátu provedli na výborné úrovni. Lépe jim vycházela lyrická místa, především závěr pomalé věty, který zahráli s krásným klidem a pianissimem, které se postupně vytratilo do úplného ticha. V romanticky bouřlivých místech bych čekal energičtější úhoz a mohutnější zvuk piana, třetí věta s bravurními pasážemi klavíru ale i tak uzavřela koncert strhujícím způsobem.

Ludwig van Beethoven: Sonáta F dur op. 5, č. 1, Petr Iljič Čajkovskij: Pezzo Capriccioso op. 62, Edvard Grieg: Sonáta pro violoncello a klavír a moll op. 36. Jiří Bárta – violoncello, Terezie Fialová – klavír. 21. 4. 2013, Besední dům, Brno.

Hodnocení autora: 70 %

Komentáře

Reagovat
  • Černohorský Jakub

    25. březen 2015, 21:39
    Chtěl bych tomu taky tak rozumět.Jak a kde se dají taková moudra naučit?.Hmmmm...s tím se člověk asi musí narodit.Dávám si 35%
  • Lenka

    2. červen 2013, 20:16
    moc krasne to bylo! dekuji

Prorok větru je multižánrový projekt flétnistky Martiny Komínkové. Vytvořila ho v Itálii a po italské premiéře se s ním poprvé představí ve svém domovském Brně. Česká premiéra proběhne v brněnském Divadle na Orlí v neděli 3. listopadu. Večerní představení od 19.00 je vyprodané, ale stále je možné zakoupit lístky na odpolední představení ve 14.00.  více

Ještě večer před závěrečným koncertem festivalu Moravský podzim pořadatelé uspořádali mimořádný koncert k poctě gruzínského hudebního skladatele Giji Kančeliho, který zesnul 2. října 2019. Provedení skladby Amao omi zajistily vokální kvinteto Ensemble Frizzante, smíšený pěvecký sbor VUT v Brně Vox Juvenalis a Saxofonové kvarteto Moravia pod vedením sbormistra Jana Ocetka.  více

Brno prožilo víkend přímo nabitý folklorem. Sobotní jubilující Poľanu vystřídal v neděli VUS Ondráš. Měli jsme tak možnost porovnat dva diametrálně odlišné přístupy k lidovému materiálu. Sobotní autentika se v neděli proměnila ve výrazový tanec s folklorním akcentem. Vojenský umělecký soubor svým novým programem s názvem kRok za kRokem oslavil v Janáčkově divadle pětašedesáté výročí.  více

Netradiční a unikátní představení měli možnost zhlédnout včera večer diváci festivalu Moravský podzim, tentokrát nezvykle v Mahenově divadle. Na jeden z posledních koncertů letošního padesátého ročníku zavítal soubor Geneva Camerata, známý pro své inovativní a tvůrčí projekty, z nichž jedním byl také v Brně uvedený Tanec slunce. Orchestr vedený Davidem Greilsammerem a doplněný tanečníkem Martím Corberou v něm pohybově ovládl celé jeviště i hlediště v choreografii, které její jedinečnou náplň a nápad vložil choreograf Juan Kruz Díaz de Garaio Esnaola.  více

Hudební festival Moravský podzim bere svůj jubilejní 50. ročník vážně – kromě již ikonického díla Einstein na pláži Philipa Glasse, které zaznělo na slavnostním zahájení, nebo povedené české premiéry Le Dîner Ondřeje Adámka, se program festivalu může pyšnit také neméně zajímavou komorní tvorbou polsko-ruského skladatele Mieczysława Weinberga. V pondělí 7. a v neděli 13. října zaznělo v Besedním domě všech šest jeho Sonát pro housle a klavírSonáta pro sólové housle a Sonáta pro klavír, to vše v podání houslisty Milana Paľy a klavíristy Ladislava Fančoviče.  více

Sobotní večer ovládl brněnské Sono Centrum příval energie a temperamentu, který zde vnesl VSLPT Poľana. Tento soubor, který zpracovává folklor Slovenska zde oslavil 70. výročí svého vzniku.  více

S dramaturgicky pestrým programem zavítal na včerejší koncert Moravského podzimu, který se již přehoupl do své druhé poloviny, Basilejský komorní orchestr spolu s polským klavíristou Piotrem Anderszewskim. V dílech Mozarta a Schumanna se sólista představil zároveň v roli dirigenta zpoza koncertního křídla. Téměř plný sál Besedního domu se tak stal dějištěm více než dvouhodinového koncertního programu.   více

V prostorech neogotického Českobratrského evangelického chrámu J. A. Komenského zněla při pátém večeru festivalu Moravský podzim duchovní hudba pro sbor a varhany. Programu s názvem Martinů Voices vedle stejnojmenného sboru dále dominovaly varhanistka Linda Sítková a čtyřčlenný soubor lesních rohů. To vše za řízení sbormistra Lukáše Vasilka.  více

Čtvrtý večer festivalu Moravský podzim byl již podruhé naplněný čistě tvorbou Bohuslava Martinů. V sále Besedního domupředstavila včera sopranistka Jana Hrochová spolu s klavíristou Giorgiem Kouklem výběr z bohaté písňové tvorby tohoto českého skladatele. Navázala tak na jejich předešlou spolupráci při nahrávání pěti CD těchto písní. Komorně laděný večer umocnilo také netradiční rozestavění židlí v sále do půlkruhu a přesunutí pomyslného pódia do středu sálu. Tento koncept směřoval k většímu propojení dvou oddělených jednotek, tedy diváků a účinkujících, a vyšel na sto procent.  více

Na divadelní scénu se přenesla třetí akce letošního festivalu Moravský podzim. Za její realizací konkrétně stál Terén, tedy platforma působící jako třetí scéna Centra Experimentálního divadla, hned po divadlech Husa na provázku a HaDivadle. A právě na jevišti Husy na provázku se včera odehrála světová premiéra scénického provedení hry Oidipus, jejímž autorem je André Gide. Za neméně důležitou scénickou hudbou potom stojí skladatel Bohuslav Martinů.  více

Jubilejní 50. ročník hudebního festivalu Moravský podzim včera v brněnském Bobycentru odstartovalo koncertní provedení minimalistické opery Einstein on the Beach skladatele Philipa Glasse a režiséra Roberta Wilsona. Koncertní verze vznikla spoluprací vizuální umělkyně Germaine Kruipové, zpěvačky Suzanne Vegy a hudebních těles Ictus Ensemble a Collegium Vocale Gent. Ačkoliv z původně jevištního vystoupení zůstala prakticky pouze hudba, délka samotného koncertu je s operním dílem srovnatelná. Večer tak trval takřka čtyři hodiny.  více

Doktor David Fligg si s námi povídal o jednom z nejnadanějších skladatelů a hudebníků první poloviny dvacátého století - Gideonu Kleinovi. Je zároveň jedním z organizátorů projektu Gido se vrací domů, který připomíná rovné století od narození tohoto skladatele.  více

Národní divadlo Brno včera zahájilo novou sezónu nastudováním fantastické opery Hoffmannovy povídky francouzského skladatele Jacquesa Offenbacha na libreto básníka Julesa Barbiera. Režie se chopil uznávaný umělecký tandem SKUTR sestávající z Martina Kukučky a Lukáše Trpišovského. V titulní roli se představil Luciano Mastro, jeho věrného společníka Nicklausse (a v závěru představení i postavu Múzy) ztvárnila Markéta Cukrová. V rolích Hoffmannových lásek Olympie, Antonie, Giulietty a Stelly stanuly Martina Masaryková, Pavla Vykopalová, Daniela Straková-Šedrlová a Andrea Široká. Postavu Hoffmannova věčného soka (Lindrofa/Coppélia/dr. Miracla/ Dapertutta) interpretoval Ondrej Mráz. Orchestr řídil Ondrej Olos, sbor pak Klára Složilová Roztočilová.  více

Filharmonie Brno včera zahájila svoji 64. Sezónu, která je zároveň druhou stávajícího šéfdirigenta a uměleckého ředitele Dennise Russella Daviese. Vedle něj stanula na pódiu brněnského Stadionu také přední ruská klavíristka Elisabeth Leonskaja. Pro slavnostní start byla vybrána Brahmsova Symfonie č. 1 c moll, Bartókův Klavírní koncert č. 3 E dur a česká premiéra skladby DA.MA.SHI.E japonského skladatele Joa Hisaishiho spjatého s animovanými filmy režiséra Hayaa Myazakiho.  více

Čtrnáctý ročník Cyklu abonentních koncertů odstartoval včera večer Český filharmonický sbor Brno líbivou hudbou. Jásavý, až slavnostní program zazněl v Besedním domě v návaznosti na provedení při Svatováclavském hudebním festivalu předcházející večer v Ostravě. V Brně však nechyběli věrní a dlouholetí diváci, bez nichž by celý cyklus ztrácel smysl.  více

Nejčtenější

Kritika

Ještě večer před závěrečným koncertem festivalu Moravský podzim pořadatelé uspořádali mimořádný koncert k poctě gruzínského hudebního skladatele Giji Kančeliho, který zesnul 2. října 2019. Provedení skladby Amao omi zajistily vokální kvinteto Ensemble Frizzante, smíšený pěvecký sbor VUT v Brně Vox Juvenalis a Saxofonové kvarteto Moravia pod vedením sbormistra Jana Ocetka.  více