Violoncello místo sboru a sonáta Edvarda Griega

25. duben 2013, 0:40

Závěrečný koncert abonentního cyklu Českého filharmonického sboru Brno v této sezóně zkomplikovalo onemocnění sbormistra Lukáše Vasilka. Místo plánovaných Martinů Voices se povedlo zajistit náhradní program, violoncellista Jiří Bárta je ovšem záskok kvalitní, i když hudebně kousek od vedle. Jeho komorní recitál s klavíristkou Terezií Fialovou byl pozoruhodný především díky violoncellové sonátě Edvarda Griega.

Sonáta F dur č. 1 je rané dílo Ludwiga van Beethovena, napsal ji v pětadvaceti letech během svého pobytu v Berlíně a věnoval ji pruskému králi Bedřichu Vilémovi II. Pokud se o Beethovenových cellových sonátách říká, že jsou to spíš sonáty pro klavír s doprovodem violoncella, pro jeho první sonátu to platí beze zbytku. Není ale důležité ulpívat na bonmotech, podstatnější je, aby se skladba v tomto duchu i hrála. Jiří Bárta s Terezií Fialovou působili oba nerozehraným dojmem, což s postupem času mizelo. Nepříjemnější ale bylo, že klavírní part byl stále jaksi v pozadí a působil nevýrazným dojmem. Klavír byl opravdu jen ve funkci doprovodu, místo aby vedl s violoncellem rovnocenný dialog a dokonce snad mírně dominoval.

První polovinu koncertu uzavřelo Pezzo Capriccioso Petra Iljiče Čajkovského, jehož zařazení na závěr první poloviny lze pochopit jen vzhledem k narychlo sestavenému programu. I přes mollovou tóninu a přítomnost klidnějších pasáží se jedná o efektní drobnost na závěr koncertu nebo ještě spíš efektní přídavek. Klavír s violoncellem se ale už srovnaly, oba interpreti už se zdáli být uvolněnější a zahráli věc s patřičnou energií a v brilantním tempu.

Ve druhé polovině koncertu zazněla rozsáhlá Sonáta pro violoncello a klavír a moll, zřídka uváděné dílo Edvarda Griega. Její lyricko-dramatický charakter prolnutý ohlasy severského folkloru v poslední větě publikum evidentně oslovil. Myslím, že tomu napomohla i silně dvořákovská nálada celé kompozice. Jiří Bárta a Terezie Fialová také sonátu provedli na výborné úrovni. Lépe jim vycházela lyrická místa, především závěr pomalé věty, který zahráli s krásným klidem a pianissimem, které se postupně vytratilo do úplného ticha. V romanticky bouřlivých místech bych čekal energičtější úhoz a mohutnější zvuk piana, třetí věta s bravurními pasážemi klavíru ale i tak uzavřela koncert strhujícím způsobem.

Ludwig van Beethoven: Sonáta F dur op. 5, č. 1, Petr Iljič Čajkovskij: Pezzo Capriccioso op. 62, Edvard Grieg: Sonáta pro violoncello a klavír a moll op. 36. Jiří Bárta – violoncello, Terezie Fialová – klavír. 21. 4. 2013, Besední dům, Brno.

Hodnocení autora: 70 %

• Černohorský Jakub

25. březen 2015, 21:39
    Chtěl bych tomu taky tak rozumět.Jak a kde se dají taková moudra naučit?.Hmmmm...s tím se člověk asi musí narodit.Dávám si 35%
  • Lenka

2. červen 2013, 20:16
    moc krasne to bylo! dekuji

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Festival Concentus Moraviae nabízí nejen zajímavá místa, ale také interprety. Výjimku v konceptu tvořil open air koncert konaný ve čtvrtek 13. června na náměstí 1. května v Kuřimi, který byl propojen s městskými oslavami. V podvečer se v hodinovém vstupu publiku představilo české těleso Epoque Quartet v obsazení David PokornýVladimír Klánský (housle), Alexey Aslamas (viola), Vít Petrášek (violoncello), které mnozí znají z televizního pořadu Star dance. Kuřim však v tomto roce není jediným oslavencem, jelikož i samotné kvarteto letos slaví 25 let svého působení.  více

Když se hovoří o českém funku, je nemožné nezmínit osobnost producenta, klávesisty a zpěváka Romana Holého, který je neodmyslitelně spjat jak s mnoha hudebními projekty, tak se současnou populární hudební scénou. V současné době živě vystupuje především s kapelami Monkey Business a J.A.R., bez kterých si lze český funk jen stěží představit. Obě kapely vystoupily v rámci Gregoryfestu 2024 ve čtvrtek 13. června v Amfiteátru Starý pivovar v brněnských Řečkovicích.  více

V duchu myšlenky, že Brno a folklor patří k sobě, proběhl ve čtvrtek 6. června Happening Roku folklorních souborů. Událost uspořádala Kancelář Brno město hudby UNESCO ve spolupráci se spolkem Brněnsko tančí a zpívá. Akce se tak stala součástí dlouhodobého projektu, který si předsevzal zmapovat amatérskou hudební scénu v Brně, a to nejen folklorní. V minulém roce Brno město hudby obdobným způsobem oslovilo pěvecké sbory, v budoucnu to budou například garážové kapely. Dokládá tak pestrost brněnské hudební scény nejen na úrovni profesionálních těles, ale i nadšených laiků, pro které je muzika neoddělitelnou součástí života.  více

Spolek Brněnsko tančí a zpívá a TIC Brno uspořádali 6. června 49. ročník přehlídky Brněnsko tančí a zpívá. Program koncentrovaný do jednoho dne byl nabitější, než v předchozích letech. Podtitul Rok folklorních souborů byl vypůjčen od stejnojmenného projektu kanceláře Brna města hudby UNESCO.  více

Ještě před rokem bychom v Nové synagoze ve Velkém Meziříčí nalezli asijskou tržnici. Jmenované město se však rozhodlo budovu odkoupit a začalo ji využívat důstojněji. Při právě probíhajícím festivalu Concentus Moraviae posluchači mohli ve středu 5. června tuto památku navštívit a vyslechnout si zde komorní koncert zpěvačky a houslistky Ivy Bittové, jejího ženského sboru Babačka s muzikanty Jakubem Jedlinským (akordeon) a Pavlem Fischerem (housle).  více

Večernímu koncertu Ensemble Opera Diversa s názvem Tvář vody, který se uskutečnil 4. června ve venkovním prostoru (atrium) Moravské zemské knihovny Brno, předcházela dopolední beseda profesora Miloše Štědroně a docenta Vladimíra Maňase z Ústavu hudební vědy Masarykovy univerzity. Oba jmenovaní si připravili poutavé povídání na téma vodního živlu v umění (od gregoriánského chorálu až po počátek 20. století), jež bylo zakončeno ukázkou edice a poslechem nahrávky Janáčkovy symfonie Dunaj. V rámci koncert pod taktovkou Gabriely Tardonové inspirovaném tématem vody zazněly jedna světová a tři české premiéry. Jako sólistka se divákům představila harfistka Dominika Kvardovávíce

Podobně jako další hudební festivaly se i 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae musel vypořádat letos nejen s Rokem české hudby, ale především s jedinečným výročím 200 let od narození Bedřicha Smetany, zakladatele moderní české hudby. Dramaturgické ukotvení právě zahájeného ročníku se nese v duchu hesla „Metamorfózy: Czech Smetana!“. První festivalový koncert, který se uskutečnil 31. května v kyjovském Městském kulturním středisku, dal tušit, kterým směrem se bude ubírat i zbytek festivalové dramaturgie. Na Smetanovu tvorbu se organizátoři přehlídky totiž rozhodli pohlížet z nových úhlů a pracovat nejen s hudbou, ale také s očekáváním posluchačů. Již na úvodním večeru zazněl proslulý Smetanův Smyčcový kvartet č. 1 e moll Z mého života, avšak v úpravě pro symfonický orchestr z pera dirigenta a klavíristy George Szella. Smetanovo dílo doplnila světová premiéra Koncertu pro flétnu a orchestr Sadunkertoja finského skladatele, dirigenta a rezidenčního umělce 29. ročníku festivalu Olliho Mustonena, která vznikla přímo na objednávku festivalu. Právě Mustonen provedení obou skladeb v podání orchestru Prague Philharmonia také řídil. Jako sólistka vystoupila dánská flétnistka Janne Thomsenvíce

V rámci koncertní řady Hudebních inventur Ensemble Opera Diversa, která započala už v roce 2017, má těleso za cíl přinášet (znovu)objevená díla a autory, s nimiž se na pódiích setkáváme zřídka. Tato dramaturgická linie ale také nabízí prostor a iniciativu k vytváření zcela nových skladeb uváděných ve světových premiérách. Komorní koncert uskutečněný ve středu 29. května 2024 v aule rektorátu Vysokého učení technického (VUT) v Brně se protentokrát nesl v režii Diversa QuartetBarbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola), Iva Wiesnerová (violoncello), OK Percussion Duo (Martin OpršálMartin Kneibl), sólistky Anety Podracké Bendové (soprán) a klavíristky Terezy Plešákové. Námětem odkazoval na prostředí pražské kompoziční školy z hlediska pedagogického i uměleckého.  více

Koncertem s názvem Epilogy zakončila Filharmonie Brno abonentní řadu Filharmonie v divadle I s podtitulem Oslavná. Pod taktovkou Tomáše Netopila provedla 9. května program složený ze skladeb Sergeje Rachmaninova, Gustava Mahlera a Alfreda Schnittkeho, které svým způsobem, více či méně, epilogy jsou.  více