Závěr Moravského podzimu: oslava Krzysztofa Pendereckého s Poznaňskou filharmonií a Milanem Paľou

23. říjen 2023, 17:00
Závěr Moravského podzimu: oslava Krzysztofa Pendereckého s Poznaňskou filharmonií a Milanem Paľou

Hudební festival Moravský podzim včera nabídnul poslední koncert. Návštěvníkům letos předložil pestrý program opírající se o myšlenku zvýraznění pozapomenutých děl či méně známých autorů z řad staré i nové hudby. Festival svým paralelním projektem Nový svět Moravského podzimu také poukázal na mladé talenty, které na sebe už nyní upozorňují.

Jednou ze zavedených hvězd, která se svým osobitým hudebním projevem za poslední roky výrazně prosazuje na pódiích, je také houslista a violista Milan Paľa. Tento umělec za doprovodu partnerské Poznaňské filharmonie pod taktovkou šéfdirigenta a hudebního ředitele orchestru Łukasze Borowicze vystoupil právě na závěrečném koncertu v Janáčkově divadle. Program – z půlky sestavený z děl Krzysztofa Pendereckého (1933–2020) – posluchačům připomněl jeho nedožité devadesátiny, které by v letošním roce oslavil.

zaverecny_koncert_2023_MP_01

Po úvodním proslovu ředitelky Filharmonie Brno Marie Kučerové a hejtmana Jihomoravského kraje Jana Grolicha započal koncert zlehka Třemi kusy ve starém slohu pro smyčcový orchestr od Pendereckého, známými především díky filmu Wojciecha Jerzyho Hase Rękopis znaleziony w Saragossie(Rukopis nalezený v Zaragoze, 1963). Stylová či kompozičně-technická inspirace starou hudbou (před rokem 1800) není u polského skladatele výjimečná. Ba naopak… Kromě autorova modernistického období ji zaznamenáváme napříč jeho dílem. Hladká nasazení, jednotná pizzicata nebo nápaditá a zvukově barevná výstavba motivů objevujících se ve všech skupinách tělesa dominovala provedení Poznaňské filharmonie. Výjimečná byla především pianissima, v nichž nezanikaly žádné myšlenky, vše bylo zcela vyartikulováno. Na druhou stranu můžeme orchestru vytknout jistou plytkost ve zvukově hutnějších a náročnějších úsecích, kdy se příliš nehrnul do silnější dynamiky, kterou by posluchači ve vybraných místech skladby očekávali.

Následovalo Adagietto z opery Ztracený ráj (1976) stejného autora, které se běžně provozuje samostatně. Postavené je na jednom jediném motivu a má posluchači navodit náladu první milostné noci v Rajské zahradě. Jemný, lyrický až elegický charakter polská filharmonie perfektně vykreslila svou kultivovanou, čistou a citlivou hrou, z níž povedené bylo především sólo anglického rohu.

První půli večera věnovanou Pendereckému uzavřel jeho Violový koncert (1983), v němž se sólového partu suverénně ujal Milan Paľa. Úvodní violové sólo s nápadným sekundovým pohybem evokujícím nářek posluchačům naznačuje ponurou – depresivní atmosféru skladby (proto také dílo dříve neslo název Elegie). Ta vychází z kontextu vzniku kompozice, jelikož koncert byl objednán venezuelskou vládou k oslavám 200. výročí narození Simóna Bolívara. V té době se Penderecki otevřeně hlásil k hnutí Solidarita, jemuž šlo – stejně jako Bolívarovi – o osvobození z cizí nadvlády. Naléhavost, bezmoc a kapka naděje v sepětí zoufalství čiší z dramatického hudebního obsahu, především ze samotného violového partu. Virtuozita v podobě rychlých změn a sledů smyků nebo velkých intervalových skoků a emocionální vypjetí, které se od umělce žádá, Milan Paľa propojil ve své hře s naprostým přehledem.

zaverecny_koncert_2023_MP_03

Po přestávce sloužící k uklidnění po náročném prvním bloku koncert pokračoval idylickou Suitou rustikou op. 19 z roku 1938 brněnské skladatelky první poloviny 20. století Vítězslavy Kaprálové (1915–1940). Silné ovlivnění lidovými písněmi, které autorka harmonicky, melodicky i rytmicky modifikuje ve všech třech větách, se snoubí s prvky hudební moderny. Romanci a naivitu venkovského prostředí lze slyšet nejvíce v prvních dvou větách – za zmínku rozhodně stojí prozpívané téma ve violoncellech ve druhé větě v části Lento. Temperament a živost vyvěrající z lidových tanců (např. furiant Sedlák, sedlák) připomínaly tvorbu Smetany a Dvořáka, kterou Kaprálová zvýraznila také instrumentací. Nejvýraznější částí Suity je bezpochyby třetí věta Allegro ma non troppo, v níž skladatelka užívá dechového orchestru na způsob zábavové lidové kapely. Zároveň zde však propojuje lidový charakter s modálním ukotvením písňových nápěvů, který se v harmonii odráží kvart-kvintovými postupy. A to vše umocňuje krátkým fugatem. Nastudování Poznaňské filharmonie bylo opět velmi barevné, přesné a přesvědčivé, ačkoliv i v tomto případě ze strany orchestru nebylo naplno využito dynamického rozpětí díla.

Vše bylo vyváženo provedením Szymanovského Houslového koncertu č. 2 op. 61 z let 1932–1933 opět s Milanem Paľou, tentokrát v roli houslisty. Zpěvnost, které sólista dodal špetku naléhavosti znatelné především ve vyšších polohách a syté – hutné barvě houslí, doprovázelo hudební napětí orchestrálního doprovodu dohromady tvořící strhující masu zvuku. Pro část Cadenza Paľa zvolil již vytvořenou sólistickou exhibici od polského houslového virtuóza Pawla Kochańského, pro něhož byla skladba napsána. Počátek koncertu je velice temný, to se však záhy mění s nastupující kadencí. Skrze dvojhmaty, četné užívání prázdných strun nebo kvart-kvintové skoky se houslový part prosvětluje a mnohem více tak dává prostor modalitě. Na místě je však také vyzdvihnout dirigentský výkon Łukasze Borowicze, který byť místy až příliš velkými gesty rázně a přehledně řídil orchestr, přičemž respektoval a ctil samotného sólistu, tedy dbal na hudební propojení a souhru mezi Milanem Paľou a filharmonií.

Tři týdny Moravského podzimu uplynuly jako voda. Festival návštěvníkům nabídl nabitý a opravdu rozmanitý program s často velmi originálními projekty. Troufnu si tvrdit, že dramaturgický tým do posledního momentu naplnil hlavní myšlenku Moravského podzimu – a tedy se přetavil do role zvěstovatelů – angeloi.

Program:

KRZYSZTOF PENDERECKI

Tři kusy ve starém slohu z filmu Rękopis znaleziony w Saragossie (Rukopis nalezený v Zaragoze)

Adagietto z opery Raj utracony (Ztracený ráj)

Violový koncert 

VÍTĚZSLAVA KAPRÁLOVÁ

Suita rustica op. 19

KAROL SZYMANOWSKI

Houslový koncert č. 2 op. 61

Milan Paľa viola, housle

Poznaňská filharmonie

dirigent Łukasz Borowicz

Neděle 22. října 2023 v 19:00, Janáčkovo divadlo

Foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Festival Concentus Moraviae nabízí nejen zajímavá místa, ale také interprety. Výjimku v konceptu tvořil open air koncert konaný ve čtvrtek 13. června na náměstí 1. května v Kuřimi, který byl propojen s městskými oslavami. V podvečer se v hodinovém vstupu publiku představilo české těleso Epoque Quartet v obsazení David PokornýVladimír Klánský (housle), Alexey Aslamas (viola), Vít Petrášek (violoncello), které mnozí znají z televizního pořadu Star dance. Kuřim však v tomto roce není jediným oslavencem, jelikož i samotné kvarteto letos slaví 25 let svého působení.  více

Když se hovoří o českém funku, je nemožné nezmínit osobnost producenta, klávesisty a zpěváka Romana Holého, který je neodmyslitelně spjat jak s mnoha hudebními projekty, tak se současnou populární hudební scénou. V současné době živě vystupuje především s kapelami Monkey Business a J.A.R., bez kterých si lze český funk jen stěží představit. Obě kapely vystoupily v rámci Gregoryfestu 2024 ve čtvrtek 13. června v Amfiteátru Starý pivovar v brněnských Řečkovicích.  více

V duchu myšlenky, že Brno a folklor patří k sobě, proběhl ve čtvrtek 6. června Happening Roku folklorních souborů. Událost uspořádala Kancelář Brno město hudby UNESCO ve spolupráci se spolkem Brněnsko tančí a zpívá. Akce se tak stala součástí dlouhodobého projektu, který si předsevzal zmapovat amatérskou hudební scénu v Brně, a to nejen folklorní. V minulém roce Brno město hudby obdobným způsobem oslovilo pěvecké sbory, v budoucnu to budou například garážové kapely. Dokládá tak pestrost brněnské hudební scény nejen na úrovni profesionálních těles, ale i nadšených laiků, pro které je muzika neoddělitelnou součástí života.  více

Spolek Brněnsko tančí a zpívá a TIC Brno uspořádali 6. června 49. ročník přehlídky Brněnsko tančí a zpívá. Program koncentrovaný do jednoho dne byl nabitější, než v předchozích letech. Podtitul Rok folklorních souborů byl vypůjčen od stejnojmenného projektu kanceláře Brna města hudby UNESCO.  více

Ještě před rokem bychom v Nové synagoze ve Velkém Meziříčí nalezli asijskou tržnici. Jmenované město se však rozhodlo budovu odkoupit a začalo ji využívat důstojněji. Při právě probíhajícím festivalu Concentus Moraviae posluchači mohli ve středu 5. června tuto památku navštívit a vyslechnout si zde komorní koncert zpěvačky a houslistky Ivy Bittové, jejího ženského sboru Babačka s muzikanty Jakubem Jedlinským (akordeon) a Pavlem Fischerem (housle).  více

Večernímu koncertu Ensemble Opera Diversa s názvem Tvář vody, který se uskutečnil 4. června ve venkovním prostoru (atrium) Moravské zemské knihovny Brno, předcházela dopolední beseda profesora Miloše Štědroně a docenta Vladimíra Maňase z Ústavu hudební vědy Masarykovy univerzity. Oba jmenovaní si připravili poutavé povídání na téma vodního živlu v umění (od gregoriánského chorálu až po počátek 20. století), jež bylo zakončeno ukázkou edice a poslechem nahrávky Janáčkovy symfonie Dunaj. V rámci koncert pod taktovkou Gabriely Tardonové inspirovaném tématem vody zazněly jedna světová a tři české premiéry. Jako sólistka se divákům představila harfistka Dominika Kvardovávíce

Podobně jako další hudební festivaly se i 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae musel vypořádat letos nejen s Rokem české hudby, ale především s jedinečným výročím 200 let od narození Bedřicha Smetany, zakladatele moderní české hudby. Dramaturgické ukotvení právě zahájeného ročníku se nese v duchu hesla „Metamorfózy: Czech Smetana!“. První festivalový koncert, který se uskutečnil 31. května v kyjovském Městském kulturním středisku, dal tušit, kterým směrem se bude ubírat i zbytek festivalové dramaturgie. Na Smetanovu tvorbu se organizátoři přehlídky totiž rozhodli pohlížet z nových úhlů a pracovat nejen s hudbou, ale také s očekáváním posluchačů. Již na úvodním večeru zazněl proslulý Smetanův Smyčcový kvartet č. 1 e moll Z mého života, avšak v úpravě pro symfonický orchestr z pera dirigenta a klavíristy George Szella. Smetanovo dílo doplnila světová premiéra Koncertu pro flétnu a orchestr Sadunkertoja finského skladatele, dirigenta a rezidenčního umělce 29. ročníku festivalu Olliho Mustonena, která vznikla přímo na objednávku festivalu. Právě Mustonen provedení obou skladeb v podání orchestru Prague Philharmonia také řídil. Jako sólistka vystoupila dánská flétnistka Janne Thomsenvíce

V rámci koncertní řady Hudebních inventur Ensemble Opera Diversa, která započala už v roce 2017, má těleso za cíl přinášet (znovu)objevená díla a autory, s nimiž se na pódiích setkáváme zřídka. Tato dramaturgická linie ale také nabízí prostor a iniciativu k vytváření zcela nových skladeb uváděných ve světových premiérách. Komorní koncert uskutečněný ve středu 29. května 2024 v aule rektorátu Vysokého učení technického (VUT) v Brně se protentokrát nesl v režii Diversa QuartetBarbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola), Iva Wiesnerová (violoncello), OK Percussion Duo (Martin OpršálMartin Kneibl), sólistky Anety Podracké Bendové (soprán) a klavíristky Terezy Plešákové. Námětem odkazoval na prostředí pražské kompoziční školy z hlediska pedagogického i uměleckého.  více

Světoznámý jazzový klavírista a kapelník Count Basie by 21. srpna oslavil 120. narozeniny. Big band Cotatcha Orchestra se rozhodl u této příležitosti uspořádat tribute koncert, při kterém zazněl početný výběr ze skladeb orchestru Counta Basieho. Při několika kompozicích se pak před pódiem objevila taneční skupina Rhythm Pilots z taneční školy Swing Wings a společně s big bandem v neděli v Cabaretu des Péchés připravili autentickou podívanou jako vystřiženou z amerických tančíren třicátých a čtyřicátých let minulého století.  více

Koncert s podtitulem Haydn a Šostakovič v g moll uzavřel ve čtvrtek 16. května v Besedním domě abonentní řadu Filharmonie doma. Jednalo se také o poslední koncert sezóny 2023/24 (když nepočítáme páteční reprízu), při kterém v čele Filharmonie Brno stanul její šéfdirigent Dennis Russell Davies. V druhé půli večera pak orchestr doplnili zpěváci Jana Šrejma Kačírková (soprán) a Jiří Služenko (bas). Jak už z názvu koncertu vyplývá, dramaturgie vedle sebe v rámci čtvrtečního programu postavila díla Josepha Haydna a Dimitrije Šostakoviče, která spojuje takřka výhradně pouze tónina, ve které byla napsána.  více

Nejčtenější

Kritika

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více