Závěrečný koncert cyklu Barbara Maria Willi uvádí.. aneb Když housle hrají prim

17. prosinec 2023, 13:00
Závěrečný koncert cyklu Barbara Maria Willi uvádí.. aneb Když housle hrají prim

Závěrečný večer dvacátého ročníku cyklu koncertů staré hudby, v němž dramaturgyně, cembalistka a děkanka Hudební fakulty JAMU Barbara Maria Willi seznamuje publikum s kouzlem hudební kultury nejen 17. a 18. století, se nesl v duchu houslové virtuozity. Poslední koncert konaný 15. prosince v Konventu Milosrdných bratří tak posluchačům nabídl jedinečné propojení tří houslistů – František Novotný, Jiří Pospíchal, Fedor Rudin – za cembalového doprovodu Barbary Marie Willi, jež se také ujala role moderátora.

Hned na úvod zazněla houslová tria z per Georga Daniela Speera (1636–1707) a Bély Bartóka (1881–1945). Zdánlivě naprosto odlišné kompozice v sobě nesly mnoho paralel, mimo jiné silné ovlivnění obou autorů moravským a hornouherským folklórem. Ten byl znatelný nejen ve dvou Capricciích skladatele 17. století, ale především v Bartókově triu s názvem Tulák. Charakteru staršího slohu samozřejmě napomáhala samotná stylizovaná interpretace, při níž určité barokní manýry v oblasti frázování či smyku houslisté přenesli i na soudobější dílo, čímž hudebně dopomohli ke zvýraznění zmíněných skrytých podobností.

První polovinu koncertu uzavřela Sonáta E dur pro dvoje housle a basso continuo Jiřího Antonína Bendy (1722–1795), ve které se publiku představili sólisté František Novotný a Jiří Pospíchal. Imitační princip ve formě kánonu, jež dominuje první větě Mezzo allegro, skladatel umocňuje v práci s barevností nástrojů, a tedy první housle zasazuje do tóniny E dur, přičemž druhé housle motivy opakují v temnější a níže posazené dominantě. Prosvětlenost snoubící se se slavnostním charakterem úvodní věty střídá tesklivé a zádumčivé Largo plné náhlých disonancí a harmonických zvratů. V závěrečném Allegru Benda využívá tanečního rázu a ponechává dosti prostoru pro houslovou exhibici. Stupnicové pasáže, lomené smyky a opětovná imitace za doprovodu cembala v podání obou houslistů zněly virtuózně. Nešlo si však nevšimnout jistých nesrovnalostí v oblasti techniky – zřetelnosti a souhry, v nichž jistěji působil Jiří Pospíchal.

Pětivětá Sonáta c moll pro housle a obligátní cembalo (BWV 1017) od Johanna Sebastiana Bacha (1685–1750) umožňuje se virtuózně ukázat nejen houslistovi, v tomto případě Františku Novotnému, ale také hráči na cembalo – Barbaře Marii Willi. Cembalo ve skladbě totiž zastává jak funkci doprovodnou, tak i sólistickou, která náleží partu pravé ruky. Kompozičně bohaté dílo je přirozeně vystavěno na principu kontrastu jednotlivých vět. V jejich rámci lze postřehnout základ v kráčivém basu, složitější a členitější rytmice a melodických motivech. Z hlediska nastudování obou umělců výrazně působilo jejich vzájemné hudební cítění, které skrze frázování – agogiku a práci s tempem tvořilo ze sonáty velice plastický tvar. Promyšlenost jednotlivých frází jsme měli možnost spatřit kupříkladu v trylcích, jež dle jejich postavení (úvod, střed či závěr věty) měly pokaždé jiných charakter a intenzitu. Barbara Maria Willi v obligátním partu pravé ruky, který tvořil protihlas k houslím, využila také umění improvizace a zdobnosti projevující se mimo jiné v chromatismech a disonancích. Hra Novotného, stejně jako Marie Willi, na posluchače působila přirozeně a lehce. Vzhledem však k rytmickým složitostem a jisté tempové uvolněnosti se určitá místa neobešla bez rytmického nesouladu a zaváhání. To ale v rámci celku nijak více nenarušovalo výsledný dojem.

Druhou skladbou večera pro sólové housle a basso continuo byla Sonáta F dur op. V, č. 4 italského autora Arcangela Corelliho (1653–1713), kde se pro změnu na postu sólového hráče představil houslista ruského původu dnes působící především ve Vídni Fedor Rudin. Ten publikum zaujal ostrým, průrazným a barevným zvukem unikátního nástroje – houslemi z dílny Stradivari, jež shodou okolností má momentálně zapůjčené. Rudinově hře nic nechybělo – kantabilita melodií, technicky přesné albertiho basy s vynášenou horní melodií, souhra s bassem continuem (cembalistkou B. M. Willi) a bravurně zvládnuté další virtuózní plochy dokazovali umělcovu muzikalitu a preciznost.

Večer uzavřela ikonická skladba kánonového typu, která díky své oblibě a novodobému zacházení s ní dávno překročila hranici škatulky staré (klasické) hudby. Řeč je o Pachelbelově Kánonu D dur, který měl však své místo na koncertě z vícero důvodů. Když pomineme fakt, že se jedná o známou (možno říci zprofanovanou) a dodnes velice oblíbenou kompozici, dílo do dramaturgie koncertu zapadá také svou dobou vzniku, obsazením a kompozičním principem. Ten nabízí možnost uplatnění houslového tria, a v neposlední řadě tvoří pandán k úvodním dvěma capricciím od Georga Daniela Speera, jež užívá stejného kráčejícího basu. Provedení pro troje housle a basso continuo v podání Františka Novotného, Fedora Rudina, Jiřího Pospíchala a Barbary Marie Willi se naprosto oprostilo od nadbytečného patosu a sentimentu. Svižným tempem, kratším úhozem u cembala a stylovostí Kánon připomínal dílo pochodového charakteru, kterému dominovala pečlivá, virtuózní, technicky náročná hra, která však zněla neztrácela svůj nadhled a svěžest. Barbara Maria Willi i zde v rámci bassa continua občasně doplňovala melodickou linii svými improvizacemi, kterými podpořila houslové trio.

Cyklus koncertů Barbara Marie Willi uvádí… pro tento rok skončil. V jeho průběhu měli možnost návštěvníci vyslechnout řadu zajímavých, často ne tolik hraných skladeb a skladatelů v podání českých i zahraničních umělců. Koncerty však také splňovaly rovinu naučnou právě díky osobnosti Barbaře Marii Willi, která svým průvodním slovem divákům vždy osvětlila dramaturgii koncertu, popsala jednotlivá díla či zajímavé osudy autorů a jejich skladeb. Willi také neopomenula nastínit následující dvacátý první ročník cyklu a pozvat tak příznivce staré hudby na další setkání. Ti závěrečný koncert letošního ročníku náležitě ocenili a vytleskali si dva přídavky v podobě tance Gigue a společně zazpívané koledy Narodil se Kristus Pán.

Program:

Georg Daniel Speer – 2 Capriccios pro troje housle ze sbírky Vierfaches Musikalisches Kleeblatt

Béla Bartók – Houslová tria (výběr)

Jiří Antonín Benda – Sonáta E dur pro dvoje housle a basso continuo

Johann Sebastian Bach – Sonáta c moll pro housle a obligátní cembalo BWV 1017

Arcangelo Corelli – Sonáta F dur op. V, č. 4 pro housle a basso continuo

Johann Pachelbel – Kánon D dur pro troje housle a basso continuo

František Novotný, Jiří Pospíchal, Fedor Rudin – housle

Barbara Maria Willi – cembalo

Pátek 15. prosince v 19:00, Sál Milosrdných bratří

Foto Majda Slámová

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Festival Concentus Moraviae nabízí nejen zajímavá místa, ale také interprety. Výjimku v konceptu tvořil open air koncert konaný ve čtvrtek 13. června na náměstí 1. května v Kuřimi, který byl propojen s městskými oslavami. V podvečer se v hodinovém vstupu publiku představilo české těleso Epoque Quartet v obsazení David PokornýVladimír Klánský (housle), Alexey Aslamas (viola), Vít Petrášek (violoncello), které mnozí znají z televizního pořadu Star dance. Kuřim však v tomto roce není jediným oslavencem, jelikož i samotné kvarteto letos slaví 25 let svého působení.  více

Když se hovoří o českém funku, je nemožné nezmínit osobnost producenta, klávesisty a zpěváka Romana Holého, který je neodmyslitelně spjat jak s mnoha hudebními projekty, tak se současnou populární hudební scénou. V současné době živě vystupuje především s kapelami Monkey Business a J.A.R., bez kterých si lze český funk jen stěží představit. Obě kapely vystoupily v rámci Gregoryfestu 2024 ve čtvrtek 13. června v Amfiteátru Starý pivovar v brněnských Řečkovicích.  více

V duchu myšlenky, že Brno a folklor patří k sobě, proběhl ve čtvrtek 6. června Happening Roku folklorních souborů. Událost uspořádala Kancelář Brno město hudby UNESCO ve spolupráci se spolkem Brněnsko tančí a zpívá. Akce se tak stala součástí dlouhodobého projektu, který si předsevzal zmapovat amatérskou hudební scénu v Brně, a to nejen folklorní. V minulém roce Brno město hudby obdobným způsobem oslovilo pěvecké sbory, v budoucnu to budou například garážové kapely. Dokládá tak pestrost brněnské hudební scény nejen na úrovni profesionálních těles, ale i nadšených laiků, pro které je muzika neoddělitelnou součástí života.  více

Spolek Brněnsko tančí a zpívá a TIC Brno uspořádali 6. června 49. ročník přehlídky Brněnsko tančí a zpívá. Program koncentrovaný do jednoho dne byl nabitější, než v předchozích letech. Podtitul Rok folklorních souborů byl vypůjčen od stejnojmenného projektu kanceláře Brna města hudby UNESCO.  více

Ještě před rokem bychom v Nové synagoze ve Velkém Meziříčí nalezli asijskou tržnici. Jmenované město se však rozhodlo budovu odkoupit a začalo ji využívat důstojněji. Při právě probíhajícím festivalu Concentus Moraviae posluchači mohli ve středu 5. června tuto památku navštívit a vyslechnout si zde komorní koncert zpěvačky a houslistky Ivy Bittové, jejího ženského sboru Babačka s muzikanty Jakubem Jedlinským (akordeon) a Pavlem Fischerem (housle).  více

Večernímu koncertu Ensemble Opera Diversa s názvem Tvář vody, který se uskutečnil 4. června ve venkovním prostoru (atrium) Moravské zemské knihovny Brno, předcházela dopolední beseda profesora Miloše Štědroně a docenta Vladimíra Maňase z Ústavu hudební vědy Masarykovy univerzity. Oba jmenovaní si připravili poutavé povídání na téma vodního živlu v umění (od gregoriánského chorálu až po počátek 20. století), jež bylo zakončeno ukázkou edice a poslechem nahrávky Janáčkovy symfonie Dunaj. V rámci koncert pod taktovkou Gabriely Tardonové inspirovaném tématem vody zazněly jedna světová a tři české premiéry. Jako sólistka se divákům představila harfistka Dominika Kvardovávíce

Podobně jako další hudební festivaly se i 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae musel vypořádat letos nejen s Rokem české hudby, ale především s jedinečným výročím 200 let od narození Bedřicha Smetany, zakladatele moderní české hudby. Dramaturgické ukotvení právě zahájeného ročníku se nese v duchu hesla „Metamorfózy: Czech Smetana!“. První festivalový koncert, který se uskutečnil 31. května v kyjovském Městském kulturním středisku, dal tušit, kterým směrem se bude ubírat i zbytek festivalové dramaturgie. Na Smetanovu tvorbu se organizátoři přehlídky totiž rozhodli pohlížet z nových úhlů a pracovat nejen s hudbou, ale také s očekáváním posluchačů. Již na úvodním večeru zazněl proslulý Smetanův Smyčcový kvartet č. 1 e moll Z mého života, avšak v úpravě pro symfonický orchestr z pera dirigenta a klavíristy George Szella. Smetanovo dílo doplnila světová premiéra Koncertu pro flétnu a orchestr Sadunkertoja finského skladatele, dirigenta a rezidenčního umělce 29. ročníku festivalu Olliho Mustonena, která vznikla přímo na objednávku festivalu. Právě Mustonen provedení obou skladeb v podání orchestru Prague Philharmonia také řídil. Jako sólistka vystoupila dánská flétnistka Janne Thomsenvíce

V rámci koncertní řady Hudebních inventur Ensemble Opera Diversa, která započala už v roce 2017, má těleso za cíl přinášet (znovu)objevená díla a autory, s nimiž se na pódiích setkáváme zřídka. Tato dramaturgická linie ale také nabízí prostor a iniciativu k vytváření zcela nových skladeb uváděných ve světových premiérách. Komorní koncert uskutečněný ve středu 29. května 2024 v aule rektorátu Vysokého učení technického (VUT) v Brně se protentokrát nesl v režii Diversa QuartetBarbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola), Iva Wiesnerová (violoncello), OK Percussion Duo (Martin OpršálMartin Kneibl), sólistky Anety Podracké Bendové (soprán) a klavíristky Terezy Plešákové. Námětem odkazoval na prostředí pražské kompoziční školy z hlediska pedagogického i uměleckého.  více

Světoznámý jazzový klavírista a kapelník Count Basie by 21. srpna oslavil 120. narozeniny. Big band Cotatcha Orchestra se rozhodl u této příležitosti uspořádat tribute koncert, při kterém zazněl početný výběr ze skladeb orchestru Counta Basieho. Při několika kompozicích se pak před pódiem objevila taneční skupina Rhythm Pilots z taneční školy Swing Wings a společně s big bandem v neděli v Cabaretu des Péchés připravili autentickou podívanou jako vystřiženou z amerických tančíren třicátých a čtyřicátých let minulého století.  více

Koncert s podtitulem Haydn a Šostakovič v g moll uzavřel ve čtvrtek 16. května v Besedním domě abonentní řadu Filharmonie doma. Jednalo se také o poslední koncert sezóny 2023/24 (když nepočítáme páteční reprízu), při kterém v čele Filharmonie Brno stanul její šéfdirigent Dennis Russell Davies. V druhé půli večera pak orchestr doplnili zpěváci Jana Šrejma Kačírková (soprán) a Jiří Služenko (bas). Jak už z názvu koncertu vyplývá, dramaturgie vedle sebe v rámci čtvrtečního programu postavila díla Josepha Haydna a Dimitrije Šostakoviče, která spojuje takřka výhradně pouze tónina, ve které byla napsána.  více

Nejčtenější

Kritika

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více