Závěrečný koncert cyklu Barbara Maria Willi uvádí.. aneb Když housle hrají prim

17. prosinec 2023, 13:00
Závěrečný koncert cyklu Barbara Maria Willi uvádí.. aneb Když housle hrají prim

Závěrečný večer dvacátého ročníku cyklu koncertů staré hudby, v němž dramaturgyně, cembalistka a děkanka Hudební fakulty JAMU Barbara Maria Willi seznamuje publikum s kouzlem hudební kultury nejen 17. a 18. století, se nesl v duchu houslové virtuozity. Poslední koncert konaný 15. prosince v Konventu Milosrdných bratří tak posluchačům nabídl jedinečné propojení tří houslistů – František Novotný, Jiří Pospíchal, Fedor Rudin – za cembalového doprovodu Barbary Marie Willi, jež se také ujala role moderátora.

Hned na úvod zazněla houslová tria z per Georga Daniela Speera (1636–1707) a Bély Bartóka (1881–1945). Zdánlivě naprosto odlišné kompozice v sobě nesly mnoho paralel, mimo jiné silné ovlivnění obou autorů moravským a hornouherským folklórem. Ten byl znatelný nejen ve dvou Capricciích skladatele 17. století, ale především v Bartókově triu s názvem Tulák. Charakteru staršího slohu samozřejmě napomáhala samotná stylizovaná interpretace, při níž určité barokní manýry v oblasti frázování či smyku houslisté přenesli i na soudobější dílo, čímž hudebně dopomohli ke zvýraznění zmíněných skrytých podobností.

První polovinu koncertu uzavřela Sonáta E dur pro dvoje housle a basso continuo Jiřího Antonína Bendy (1722–1795), ve které se publiku představili sólisté František Novotný a Jiří Pospíchal. Imitační princip ve formě kánonu, jež dominuje první větě Mezzo allegro, skladatel umocňuje v práci s barevností nástrojů, a tedy první housle zasazuje do tóniny E dur, přičemž druhé housle motivy opakují v temnější a níže posazené dominantě. Prosvětlenost snoubící se se slavnostním charakterem úvodní věty střídá tesklivé a zádumčivé Largo plné náhlých disonancí a harmonických zvratů. V závěrečném Allegru Benda využívá tanečního rázu a ponechává dosti prostoru pro houslovou exhibici. Stupnicové pasáže, lomené smyky a opětovná imitace za doprovodu cembala v podání obou houslistů zněly virtuózně. Nešlo si však nevšimnout jistých nesrovnalostí v oblasti techniky – zřetelnosti a souhry, v nichž jistěji působil Jiří Pospíchal.

Pětivětá Sonáta c moll pro housle a obligátní cembalo (BWV 1017) od Johanna Sebastiana Bacha (1685–1750) umožňuje se virtuózně ukázat nejen houslistovi, v tomto případě Františku Novotnému, ale také hráči na cembalo – Barbaře Marii Willi. Cembalo ve skladbě totiž zastává jak funkci doprovodnou, tak i sólistickou, která náleží partu pravé ruky. Kompozičně bohaté dílo je přirozeně vystavěno na principu kontrastu jednotlivých vět. V jejich rámci lze postřehnout základ v kráčivém basu, složitější a členitější rytmice a melodických motivech. Z hlediska nastudování obou umělců výrazně působilo jejich vzájemné hudební cítění, které skrze frázování – agogiku a práci s tempem tvořilo ze sonáty velice plastický tvar. Promyšlenost jednotlivých frází jsme měli možnost spatřit kupříkladu v trylcích, jež dle jejich postavení (úvod, střed či závěr věty) měly pokaždé jiných charakter a intenzitu. Barbara Maria Willi v obligátním partu pravé ruky, který tvořil protihlas k houslím, využila také umění improvizace a zdobnosti projevující se mimo jiné v chromatismech a disonancích. Hra Novotného, stejně jako Marie Willi, na posluchače působila přirozeně a lehce. Vzhledem však k rytmickým složitostem a jisté tempové uvolněnosti se určitá místa neobešla bez rytmického nesouladu a zaváhání. To ale v rámci celku nijak více nenarušovalo výsledný dojem.

Druhou skladbou večera pro sólové housle a basso continuo byla Sonáta F dur op. V, č. 4 italského autora Arcangela Corelliho (1653–1713), kde se pro změnu na postu sólového hráče představil houslista ruského původu dnes působící především ve Vídni Fedor Rudin. Ten publikum zaujal ostrým, průrazným a barevným zvukem unikátního nástroje – houslemi z dílny Stradivari, jež shodou okolností má momentálně zapůjčené. Rudinově hře nic nechybělo – kantabilita melodií, technicky přesné albertiho basy s vynášenou horní melodií, souhra s bassem continuem (cembalistkou B. M. Willi) a bravurně zvládnuté další virtuózní plochy dokazovali umělcovu muzikalitu a preciznost.

Večer uzavřela ikonická skladba kánonového typu, která díky své oblibě a novodobému zacházení s ní dávno překročila hranici škatulky staré (klasické) hudby. Řeč je o Pachelbelově Kánonu D dur, který měl však své místo na koncertě z vícero důvodů. Když pomineme fakt, že se jedná o známou (možno říci zprofanovanou) a dodnes velice oblíbenou kompozici, dílo do dramaturgie koncertu zapadá také svou dobou vzniku, obsazením a kompozičním principem. Ten nabízí možnost uplatnění houslového tria, a v neposlední řadě tvoří pandán k úvodním dvěma capricciím od Georga Daniela Speera, jež užívá stejného kráčejícího basu. Provedení pro troje housle a basso continuo v podání Františka Novotného, Fedora Rudina, Jiřího Pospíchala a Barbary Marie Willi se naprosto oprostilo od nadbytečného patosu a sentimentu. Svižným tempem, kratším úhozem u cembala a stylovostí Kánon připomínal dílo pochodového charakteru, kterému dominovala pečlivá, virtuózní, technicky náročná hra, která však zněla neztrácela svůj nadhled a svěžest. Barbara Maria Willi i zde v rámci bassa continua občasně doplňovala melodickou linii svými improvizacemi, kterými podpořila houslové trio.

Cyklus koncertů Barbara Marie Willi uvádí… pro tento rok skončil. V jeho průběhu měli možnost návštěvníci vyslechnout řadu zajímavých, často ne tolik hraných skladeb a skladatelů v podání českých i zahraničních umělců. Koncerty však také splňovaly rovinu naučnou právě díky osobnosti Barbaře Marii Willi, která svým průvodním slovem divákům vždy osvětlila dramaturgii koncertu, popsala jednotlivá díla či zajímavé osudy autorů a jejich skladeb. Willi také neopomenula nastínit následující dvacátý první ročník cyklu a pozvat tak příznivce staré hudby na další setkání. Ti závěrečný koncert letošního ročníku náležitě ocenili a vytleskali si dva přídavky v podobě tance Gigue a společně zazpívané koledy Narodil se Kristus Pán.

Program:

Georg Daniel Speer – 2 Capriccios pro troje housle ze sbírky Vierfaches Musikalisches Kleeblatt

Béla Bartók – Houslová tria (výběr)

Jiří Antonín Benda – Sonáta E dur pro dvoje housle a basso continuo

Johann Sebastian Bach – Sonáta c moll pro housle a obligátní cembalo BWV 1017

Arcangelo Corelli – Sonáta F dur op. V, č. 4 pro housle a basso continuo

Johann Pachelbel – Kánon D dur pro troje housle a basso continuo

František Novotný, Jiří Pospíchal, Fedor Rudin – housle

Barbara Maria Willi – cembalo

Pátek 15. prosince v 19:00, Sál Milosrdných bratří

Foto Majda Slámová

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Velké finále 31. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby se již pomalu a jistě blíží – pomyslný odpočet trojice posledních koncertů zahájil čtvrteční večer 4. dubna v kostele sv. Janů s podtitulem Kantiléna: Zemek Novák, Graham, Emmert. Jak je již z názvu zjevné, dramaturgii koncertu tvořila díla Pavla Zemka Nováka, Petera Grahama a Františka Gregora Emmerta. Stejně patrné však již není, že skladby Zemka Nováka a Grahama se po více než třiceti letech – a právě na 31. ročníku festivalu – dočkaly své světové premiéry. Není bez zajímavosti, že původně měly skladby zaznít společně v rámci vigilie o Bílé sobotě. Samotné interpretace duchovních kompozic brněnských skladatelů se ujaly sopranistky Aneta Podracká Bendová a Jana Vondrů, s nimiž vystoupili varhaník Petr Kolář, dětský sbor Kantiléna pod vedením sbormistra Michala Jančíka a soubor Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdravíce

Podobně jako každý rok, byl i v rámci letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby jeden z večerů věnován sólovému varhannímu recitálu. V úterý 2. dubna za varhany ve starobrněnské bazilice Nanebevzetí Panny Marie usedl původem slovenský varhaník Marek Paľa a provedl výběr z varhanních skladeb českých autorů vrcholného a pozdního romantismu, čímž doplnil stávající Rok české hudby. Několik děl úterního programu navíc zaznělo v přinejmenším brněnské premiéře.  více

Neodmyslitelnou součástí Velikonočního festivalu duchovní hudby jsou tři večery tzv. tenebrae obsahem navracející se ke křesťanským obřadům ve Svatém týdnu. Tento rok temné hodinky připadly na středu 27. března – pátek 29. března, a jak už je tradicí, konají se v kostele Nanebevzetí Panny Marie. Letos jsou tyto tři večery výjimečné především z hlediska dramaturgie, jelikož si pořadatelé festivalu objednali nové zhudebnění liturgických textů. Recenze se ohlíží za prvním ze tří večerů, při kterém ve světové premiéře zazněla díla od skladatelů Zdeňka Klaudy a Lukáše Hurníka. Provedení se ujali zpěváci Kristýna Fílová (soprán), Zuzana Čurmová (soprán), Alžběta Symerská (alt), Ondřej Holub (tenor) a Jiří Miroslav Procházka (bas) za doprovodu varhanního pozitivu a sbormistrovského dohledu Zdeňka Klaudy a recitace P. Jana Pacneravíce

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější

Kritika

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více