Chris Corner: Temnota pro mě znamená to samé jako strnulost

Chris Corner: Temnota pro mě znamená to samé jako strnulost

Chris Corner vydal minulý rok na podzim pod hlavičkou svého sólového projektu IAMX album Metanoia. Brněnská zastávka jeho turné se chystá na Flédě už příští týden. Mluvili jsme spolu den před vydáním nového EP a videoklipu North Star.

Zítra vyjde vaše nové EP North Star, dnes bude mít premiéru na českých stanicích Óčko Expres a Radio Expres FM. Proč má předpremiéru zrovna u nás?
Mám s českými fanoušky hodně dobré vztahy, tak je to trošku pro ně. I když si nejsem jistý, jestli se North Star nebude dávat i jinde.

Na North Star jsou tři tracky, kromě originální verze ještě remixy od Future Fink Squad a Mr. Kitty. Proč zrovna od nich?
Už jsme spolupracoval i dřív, mají rádi mou hudbu a já s nimi mám dobré zkušenosti. Vnesli do North Star věci, které tam předtím nebyly, beaty a především úplně jinou atmosféru.

Žil jste osm let v Berlíně, proč jste se vrátil do Los Angeles?
Ze všeho nejvíc kvůli počasí. V Berlíně jsou hrozné zimy, nedalo se to vydržet, psychicky mě to deptalo. Potřeboval jsem místo, které působí pozitivněji, je tam víc světla. A v Los Angeles mám i hodně co dělat, mám tady spolupracovníky. Do Berlína se rád ještě někdy vrátím, ale rozhodně ne v zimě.

V Berlíně natočil svoje snad tři nejlepší alba David Bowie. Myslel jste na něj někdy, když jste tam pracoval?
Nijak výrazně. Měl jsem jeho muziku rád jako teenager, ale když jsem začal skládat vlastní věci, mnohem víc mě zajímala elektronika. Bowie byl strašně důležitý pro celou populární hudbu, ale v Berlíně žila spousta jiných vynikajících hudebníků. Bylo by vlastně hrozně těžké se zaměřit jen na jednoho z nich. Navíc Berlín je úžasné město, které je zajímavé samo o sobě. Je tvůrčí, inspirativní, je v něm možné skoro všechno.

Takže není žádná spojitost mezi North Star a Black Star?
To určitě ne.

Vaše poslední album Metanoia je podle recenzí bezútěšné, zničující a nejtemnější. Souhlasíte?
Z jistého úhlu pohledu ano. Ale když se na něj podívám z osobního hlediska, je to album, které jsem si poslechl. Svoji hudbu jinak neposlouchám, ale tady to šlo. Je to album o mém osobním boji s depresemi a insomnií a hodně se to do něj promítlo. Oproti předchozím nahrávkám Metanoia není tak komplikovaná. Spoustu věcí jsem si při práci na albu vyjasnil a přišel jim na kloub. Ale bezútěšné je asi hodně, to ano.

Co se vám se slovem „temnota“ vybaví jako první: temná místnost, tmavý les, temná mysl… co znamená temnota pro vás?
Temnota pro mě znamená to samé jako strnulost, necitlivost. Je to stav, kdy člověk nic necítí, ať už je to psychická nemoc nebo cokoliv jiného. Obtížný a vyčerpávající stav, kdy člověk na nic nereaguje, o nic se nestará a je zcela pohlcen jenom sám sebou. To je pro mě opravdová temnota.

Ztratit cestu v temném lese je typický pohádkový motiv – máte rád pohádky?
Mám a hodně. Pohádky jsou úniky z reality, ať už jsou o čemkoliv. Fascinují mě. A jsem velký fanoušek Jana Švankmajera, kdysi jsem viděl jeho krátký film Tma/Světlo/Tma a úplně mě to dostalo. Možná se nejedná tak docela o pohádku, ale podnětné je to stejně.

Napsal jste někdy pohádkovou píseň, nebo máte nějakou v plánu?
Myslím, že jednu ano, je to Song of Imaginary Beings z mého druhého alba. To je taková malá pohádka.

Je vaše hudba o ztracených, nebo nalezených cestách. Nebo je o hledání cest?
Myslím, že je především o nalezených cestách. O tom, jak najít světlo, jak se k němu dostat, nalézt a neztratit naději. Je to výzkumná expedice k lepšímu životu. Ve smyslu jak být silnější, odolnější, méně zranitelný. Je to cesta nalezená i nacházená.

Hrajete v České republice celkem často, není to už trochu nuda?
Ne, nuda to není nikdy a nemusí to být jen v České republice. Nahrávka se při opakovaném pouštění nemění, ale živé hraní je pokaždé jiné od zvukové zkoušky až po odjezd z koncertu. Lidé jsou také pokaždé jiní, i když hrajete po několikáté ve stejném klubu. Je to ohromně vděčné a čím víc se snažím propojit s lidmi v publiku, tím je to lepší. Na pódiu jsem nejspokojenější a nikdy mě to nenudí.

IAMX je sólovým projektem Chrise Cornera, který se proslavil již svým účinkováním v britské trip hopové kapele Sneaker Pimps. Sólovou kariéru začal před jedenácti lety vydáním debutu Kiss+Swallow. IAMX je komplexní umělecký projekt, ve kterém se hudba spojuje s fotografií, videem a performancí.

Foto z koncertu v klubu Roxy

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Druhou zastávkou krátkého česko-německého turné klavírního tria Neues Klaviertrio Dresden se stal 6. března v 16 hodin koncertní sál Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění. V celkem čtyřech městech (Praha, Brno, Lipsko a Drážďany) zazněl program složený ze světových premiér dvou českých a dvou německých skladatelů.  více

Steven Johnston je skotský písničkář, který v poslední době používá pseudonym Damask Rose. Stejně se jmenuje i album které v roce 2022 natočil v Brně s producenty Pavlem Šmídem a Vojtěchem Svatošem. Se stejným producentským týmem nyní pracuje na druhém albu.  více

Roky zakončené číslicí 4 jsou pro českou kulturu důležitým symbolem. Nejinak je tomu i letos, kdy si v rámci Roku české hudby 2024 připomínáme významná výročí spjatá s některými kulturními institucemi a řadou jmen známých hudebních skladatelů a umělců. Tím nejskloňovanějším je bezesporu Bedřich Smetana (1824–1884), u něhož si připomínáme hned dvě jubilea – dvě stě let od narození a sto čtyřicet let od úmrtí. K oslavám se samozřejmě připojila i Filharmonie Brno, která připravila pro diváky dva koncerty s názvem Smetana 200 konané 29. února a 1. března v Janáčkově divadle. Recenze se pojí s prvním z nich. Orchestr vystoupil pod taktovkou švýcarského dirigenta Michaela Tabachnika a mimo jiné doprovodil mladého tuzemského klavíristu Marka Kozáka. Program se však nevztahoval pouze ke tvorbě Bedřicha Smetany, naopak dal vyniknout kontextu autorovy doby skrze díla Ferenze Lizsta a Richarda Wagnera.  více

Čtyřicetidenní postní doba, v níž se právě nacházíme, značí pro většinu z nás přípravu slavení Velikonoc. Tento čas představuje příležitost k vlastnímu zamyšlení a ztišení v podobě modliteb. Sbor Ensemble Versus se mimo jiné věnuje duchovní a liturgické hudbě, pro letošní postní období si připravil ojedinělý komponovaný večer, jenž se uskutečnil ve středu 28. února v kostele sv. Augustina. Propracovanost a výjimečnost koncertu se propisovala nejen do pěveckých čísel, ale také do improvizací olomouckého varhaníka Karla Martínka a režie Kateřiny Křivánkovévíce

Koncerty Brno Contemporary Orchestra (BCO) lze jen stěží označit za tradiční. Jsou ale vystoupení, která se i tomuto vymykají a hranici ještě posouvají. Takovým byl úterní koncert pojmenovaný Ministerstvo pravdy: vyprávění o hudbě, která neumí budovat lepší zítřky. BCO pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra provedlo v budově bývalého OV KSČ tři kompozice na první pohled odlišné přesto propojené. Před začátkem programu posluchači vyslechli hlavní rozhlasové zpravodajství z 26. února 1974. U pamětníků tento krok mohl vyvolat lehce nahořklou nostalgii, pro mladší šlo o krásnou ukázku vysílání v období těžké normalizace.  více

Přihodilo se vám někdy, že jste byli přítomni události a už v jejím průběhu jste si uvědomili, že se stáváte součástí historického okamžiku? Tento povznášející pocit jsem už znala, a proto mám radost, že jsem ho mohla prožít znovu na koncertě s názvem Na pomezí žánrů, který se konal 23. února v HaDivadle. U příležitosti 102. výročí narození rozhlasového barda Jaromíra Nečase a jako úvodní koncert oslav 100 let vysílání ho uspořádal Český rozhlas Brno v čele s folklorním dramaturgem Jaroslavem Kneislem.  více

Když se zmíní cembalo, většina lidí si představí hudbu starou, zejména barokní. Ač se zdálo, že cembalu po vynálezu kladívkového klavíru odzvonilo, mnozí autoři hudby 20. století pochopili, že se jedná o nástroj, který má sice jiné zvukové vlastnosti než piano, je však stále nástrojem plnohodnotným. Pravdivost této teze se ve čtvrtek 22. února v Besedním domě pokusila dokázat Filharmonie Brno pod vedením německého dirigenta Alexandera Liebreicha. Spolu s věhlasným cembalistou Mahanem Esfahanim provedla tři skladby 20. století, které cembalo postavily do tří různých rolí.  více

Diversní jaro v roce 2024 započalo prvním orchestrálním koncertem Ensemble Opera Diversa pod taktovkou dirigenta Patrika Červáka konaným v Domě pánů z Kunštátu v úterý 20. února. Dramaturgický koncept inspirovaný mýtickými náměty z oblasti antiky, ale také fantazijního světa spisovatele a filologa Johna Ronalda Reuela Tolkiena, netradičně podpořil i improvizovaný videoart tvůrce Tomáše Hrůzy. Sólově za doprovodu orchestru vystoupil kytarista Vít Dvořáčekvíce

Také Filharmonie Brno v čele se šéfdirigentem Dennisem Russellem Daviesem se letos přidává k oslavám Roku české hudby. V Janáčkově divadle se včera uskutečnil koncert věnovaný vokálně-instrumentálním dílům dvou exilových skladatelů rozdílných epoch – Antonína Rejchy (1770–1836) a Jana Nováka (1921–1984). V rámci večera se představili Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra FialyMartina Janková (soprán), Pavla Vykopalová (mezzosoprán), Aleš Briscein (tenor) a Jiří Brückler (bas).  více

Pondělním koncertem Africa calls Europe byl v sále Konventu Milosrdných bratří zahájen XXI. ročník cyklu Barbara Maria Willi uvádí... Jak název večera napovídá, divákům bylo předvedeno propojení evropských a (nejen) afrických vlivů. O tento zajímavý dramaturgický počin se postaralo londýnské flétnové kvarteto i Flautisti ve složení Jitka KonečnáDoris KitzmantelIlona Veselovská a Monika Wimberger Devátá, ke kterému se v několika skladbách připojil perkusionista Jakub Kupčík. V první polovině večera nejdříve zazněla díla z renesanční a barokní epochy, ve druhé pak kompozice soudobých autorů.  více

Nejčtenější

Kritika

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více