Dennis Russell Davies: Filharmonie Brno je orchestr jiného druhu

25. květen 2023, 10:00
Dennis Russell Davies: Filharmonie Brno je orchestr jiného druhu

Letos v únoru se Filharmonie Brno vydala na nesmírně úspěšné americké turné; na programu měla výběr základních českých klasiků a současnou americkou hudbu. Orchestr vystoupil v legendární Carnegie Hall, v Ann Arbor, poté následovaly tři koncerty v Kalifornii a dále v Kansas City a v texaském Lubbocku. Na koncertech se představili někteří z vůdčích sólistů dnešní doby, jmenovitě Angélique Kidjo, Laurie Anderson a Christian Schmitt. To vše se odehrálo pod taktovkou šéfdirigenta a uměleckého ředitele Filharmonie Brno Dennise Russella Daviese. Strávil jsem s ním několik fascinujících minut, během nichž mi o tomto velkém mezinárodním úspěchu vyprávěl.

Příprava amerického turné trvala celé tři roky. Co všechno bylo potřeba zařídit?

Moje práce spočívala hlavně v tom, že jsem s Vítkem Mikešem dával dohromady celkovou představu, jaký program bychom tam mohli přivézt. Dále jsme komunikovali s hostiteli ve Spojených státech, kteří měli samozřejmě zase své vlastní představy. Tak se nám podařilo pro orchestr na turné sestavit velmi neobvyklé programy. Přivezli jsme zajímavý český repertoár, takže jsem musel hostitelům v mnoha případech osobně vysvětlovat, o co nám jde. Tato věc byla asi časově nejnáročnější. Ale největší díl organizační práce nesl na bedrech Pavel Šindelář v kanceláři a samozřejmě také ředitelka Marie Kučerová, která se postarala o finanční otázky.

Vyskytly se nějaké nečekané problémy, anebo šlo všechno hladce?

Z naší strany byla organizace velmi dobrá a s Douglasem Sheldonem, který je jedním z předních manažerů ve Spojených státech, spolupracuji už víc než třicet let. Organizování tour tedy probíhalo na velmi vysoké úrovni.

davies_Dennis_Russell_foto_Majda_Slamova_03

Potýkali jste se s časovým posunem? Měli jste před prvním koncertem čas trochu si odpočinout?

Samozřejmě! Je fakt, že pokud na to nejste zvyklí, není to snadné… Já sám cestuji mezi Evropou a Amerikou docela často, a tak jsem si už zvykl, naučil jsem se v letadle spát, nepít v letadle alkohol, pít hodně vody a všechny tyhle praktické věci. Ale musíte počítat s tím, že pár dnů nebudete úplně ve formě. Orchestr se s tím ale vyrovnal velmi dobře.

Pravděpodobně nejvíce zmiňovaný a současně také první koncert představoval večer v Carnegie Hall. Splnilo to vaše očekávání?

Nebyl jsem si jistý, co očekávat, pokud jde o publikum. Program byl atraktivní, ale nebyly to nijak zvlášť populární věci. Na druhou stranu jsme zařadili premiéru skladby Philipa Glasse, jednoho z nejoblíbenějších žijících amerických skladatelů. Když jsem vystoupil na pódium a spatřil zaplněný sál, byl to nádherný pocit.

Říkal jste, že se těšíte, až budete hrát Symfonii č. 12 „Lodger“ od Philipa Glase. Měl jste příležitost vyslechnout si jeho reakci?

Byli jsme tam spolu. V New Yorku jsme sousedé, docela často se vídáme a v den představení byl se mnou přímo v sále. Zúčastnil se zkoušky a strávili jsme spolu spoustu času. Myslím, že byl dojatý a skladbu si s radostí poslechl.

Jak na příležitost vystoupit v Carnegie Hall reagovali hudebníci? Byli nervózní, anebo nadšení?

Myslím, že spíš nadšení. Jsou to dokonalí profesionálové. Nervy samozřejmě nejsou na škodu, ale pomáhá hlavně adrenalin.

Když se na věc podíváme očima vystupujících: který sál vám a Filharmonii Brno nejvíc vyhovoval a proč?

Carnegie Hall je zřejmě pořád ještě jedna z nejlepších koncertních síní na světě. Byla to radost. Předtím jsem tam už mockrát vystupoval se svými předchozími orchestry. Potěšilo mě, že se tam můžu vrátit a přivést tam Filharmonii Brno, aby to také zažila.

filharmonie_brno_v_Carnegie_hall_s_Angelique Kidjo_ Philip Glass_ Dennis_Davies

Ve kterých síních jste už dříve vystupoval? Měl jste někde svou osobní premiéru?

Síň v Kansas City byla pro mě nová a samozřejmě také síň v Lubbocku v Texasu, kde jsme turné zakončili. To byl nádherný zážitek. Nečekal jsem, že se nám přímo v srdci Texasu dostane takového krásného přijetí. Měli jsme z toho velkou radost. Byla to krásná tečka za celým turné. Obě ty síně byly pro mě nové. Udělaly na mě velmi dobrý dojem.

Byly všechny síně určeny především pro vážnou hudbu, anebo šlo spíše o multifunkční sály?

Tak i tak. V Lubbocku mají multifunkční sál, kde se konají také divadelní, operní a taneční představení a má to velký úspěch. Postavit to byl dobrý nápad. Když jsme hráli v Kansas City, v jiném sále ve stejném komplexu zrovna probíhalo představení Čajkovského suity Louskáček s baletním vystoupením. Konala se tam spousta věcí. Kansas City je velká metropole, je to významné město.

Jak reagovalo americké publikum na českou hudbu? Jak dobře ji znalo?

V Americe je samozřejmě známá Dvořákova hudba. Hodně Američanů si myslí, že to byl americký skladatel. A opravdu by se dalo říct, že Devátá symfonie svým způsobem náleží oběma zemím. Hodně důležité ale bylo uvést hudbu Bohuslava Martinů. Ta hudba byla kdysi ve Spojených státech velmi oblíbená. Martinů tam strávil deset let, měl spoustu důležitých premiér. Hráli jsme také jeho Sinfoniettu “La Jolla”, kterou napsal v USA a která byla složena pro jeden festival v Kalifornii, kde jsme taky hráli. Chtěl jsem tedy konkrétně tuto věc přivést zpátky. Skladba Thunderbolt P-47 byla rovněž americká skladba. Měl jsem dva americké Martinů, protože jsem chtěl ukázat most mezi těmito díly… a potom samozřejmě Janáčka a jeho Glagolskou mši. To byla velmi důležitá příležitost. Hráli jsme ji na Michiganské univerzitě, která má velmi působivý koncertní sál. Jezdí tam všechny významné orchestry. Byli jsme součástí velmi dobrého programu a jejich sbor byl vynikající, takže to byl velmi pěkný zážitek. A na několika místech jsme hráli Tarase Bulbu, což je skladba, která je svým způsobem slavná, ale spousta lidí ji nikdy neslyšela. Chtěl jsem představit českou hudbu a nechtěl jsem dělat jen Devátou symfonii. Udělalo mi obrovskou radost, když v Kalifornii hostitel požádal konkrétně o Šestou symfonii. Myslím, že to bylo skvělé a byli jsme nadšení, že ji můžeme zahrát.

Už jste se o tom tak trochu zmiňoval, ale co bylo klíčem při výběru skladeb? Měl jste při výběru většinou volnou ruku, anebo tam byly i nějaké požadavky ze strany organizátorů?

Rozumělo se samo sebou, že přivezeme českou hudbu, takže jsem se pokoušel vyvážit své vlastní představy s jejich potřebami. Někde po nás chtěli, abychom uvedli Devátou symfonii, a tak jsme ji zahráli, ale přidal jsem jim k tomu ještě „La Jollu“ (smích). Chci, aby publikum okusilo nové věci, ale rád mu dám příležitost poslechnout si skladby, které už zná a má je rádo. To bylo součástí celkové představy, ale pro mě osobně bylo důležité, abychom ve svém programu přivezli českou hudbu, a opravdu jsme ji většinou hráli.

Jak jste vybírali, co se bude hrát na tom či kterém koncertě? Vždyť skladby se koncert od koncertu lišily.

To bylo součástí jednání. Nabídl jsem třeba tři programy a hostitelé řekli: “Ano, ale mohli bychom tam mít…” (smích). A od toho se pak odvíjelo vše další.

A když jste se pak vrátili do Brna a měli jste koncert, který byl tím turné inspirovaný, jak jste vybírali, co budete hrát?

Zde sehrály roli praktické záležitosti. Když jsme se vrátili domů, chtěl jsem dát orchestru trochu volna, protože ho potřeboval. Také jsem nechtěl, aby se orchestr musel učit na koncert úplně nový program, aby hudebníci ten repertoár dokázali zahrát po jedné rychlé zahřívací zkoušce. Přidali jsme tam ale také nové skladby: uvedli jsme Houslový koncert od amerického skladatele Williama Bolcoma, kterého jsme hráli v jeho domovském městě. To byla nová věc. Koncert musíte připravit tak, aby to bylo náročné, ale ne stresující.

Který večer se vám z dramaturgického hlediska nejvíc líbil a proč?

Pro mě to byl koncert v Carnegie Hall. Jednalo se o příležitost uvést dvě česká mistrovská díla, která by publikum jinak neslyšelo, v kombinaci s newyorskou premiérou významné americké skladby. A na Michiganské univerzitě jsme hráli Glagolskou mši, to bylo také skvělé a velmi zajímavé.

Předchozí americké turné proběhlo přesně před padesáti lety – byly tam nějaké paralely, anebo jste se chtěli vydat úplně jinou cestou?

Ani ne, to už bylo hodně dávno… Sice bylo krásné, že jsme o této historii věděli, ale soustředili jsme se na to, co budeme dělat teď.

Turné před padesáti lety bylo sestaveno poměrně tradičně – ve srovnání s tím, co jste ještě v zimě ve Státech představili...

Pokud se podíváte na programy, s nimiž jezdí do USA jiné české orchestry, zjistíte, že i ony jsou mnohem tradičnější. Filharmonie Brno je orchestr jiného druhu. Máme rádi mistrovská díla, hrajeme je, děláme je krásně. Myslím si však, že je důležité, abychom před publikum i před sebe stavěli také určitou výzvu. Byl jsem na naše programy opravdu pyšný a taky jsem byl hrdý na to, že byly komerčně úspěšné. Často vám totiž říkají „Ne, tohle nemůžete dělat“, ale já říkám: Proč ne? Zkusme to.

Myslíte si, že průměrní návštěvníci koncertů jsou dnes mnohem více ochotní zakoušet věci, které neznají?

Někteří ano. Ale nemyslím si, že je možné hovořit o publiku v tomto smyslu – návštěvníky koncertů je dnes možné rozdělit na spoustu různých kategorií. Jednou z věcí, které se snažíme dělat, je postarat se o to, abychom měli co nabídnout. Myslím si, že když lidé přijdou na něco, co neznají, a líbí se jim to, umožňuje nám to pozvat je znovu na další skladby, které jsou pro ně možná neznámé.

davies_Dennis_Russell_foto_Majda_Slamova_01

Jak jste trávil svůj volný čas? Měl jste příležitost s někým se potkat?

Měl, protože moje sestra s rodinou a moje neteře a synovci žijí jen kousek od Ann Arbor v Michiganu, takže jsem se s nimi se všemi viděl. Můj bratr žije v Kalifornii, kde jsme měli tři koncerty, takže jsem strávil jeden večer u něho doma. A potom mám samozřejmě spoustu přátel v New Yorku. A také z Toleda ve státě Ohio, kde jsem vyrůstal, je to jen kousek cesty do Ann Arbor v Michiganu. I tam jsem měl spoustu přátel. Z osobního hlediska to byl tedy moc krásný zážitek.

Plánujete něco, čím byste tento „výlet“ v budoucnosti překonal? Rýsuje se něco na obzoru?

Uvažujeme o dalším turné, ale jak říkáte, přípravy zaberou nejméně tři roky. A potom je zde odpovědnost, že když odjíždíte, musíte to udělat v době, kdy vám nezůstane město bez orchestru. Musíte tedy pořádně promyslet, v kterou chvíli si můžete dovolit zmizet. Turné nesmí trvat příliš dlouho. Je nutné vše vymyslet tak, abyste byli na místech, která dávají z ekonomického hlediska smysl, a současně abyste byli k dispozici zrovna v den, kdy to potřebujete. „Potřebuju úterý na východním pobřeží“ – to se lehko řekne, ale není to nic snadného. (smích) Je to skutečný hlavolam.

A jaká by byla cílová země? Znovu USA?

Určitě bychom se tam chtěli vrátit, protože na úspěchu je třeba stavět. Takže o tom přinejmenším silně uvažujeme.

Také přichází nová sezóna, chtěl byste k ní něco říct? Máte nějaký oblíbený program?

To je, jako byste si měli vybrat své oblíbené dítě. Není to nic jednoduchého, jsou zde ale jisté velmi výrazné skladby. Druhá symfonie Gustava Mahlera, kterou budeme hrát přímo na Rheingau Musik Festivalu. To bude velká událost, na kterou se moc těšíme. A potom jsou zde některé programy inspirované mým drahým přítelem Skrowaczewským, který by se letos dožil sta let. Byl to velký brucknerovský dirigent, a proto hrajeme také Brucknerovu Šestou symfonii. Připravili jsme rovněž španělský tematický večer se skladateli ze Španělska a skladateli inspirovanými Španělskem, takže se tam Strauss a Ravel potkávají s Boccherinim atd. Ale program, na který se těším nejvíc, přijde na řadu koncem sezóny v Besedním domě. Bude to Haydnova Symfonie č. 83 g moll a Šostakovičova symfonie č. 14, což je skvělá, skvělá skladba pro komorní orchestr. Je to velmi, velmi působivé. Jsem moc rád, že to budeme dělat zde v Besedním domě, pro který je to ideální.

A pokud jde o Rok české hudby? Bylo těžké najít vhodné skladby?

Ne, mít dobré nápady není nic těžkého. (smích) Víte, už když jsem sem přišel, zdůrazňoval jsem, že budeme hrát všechny Dvořákovy symfonie. A v tomto trendu pokračujeme. A pokud jde o program na prvního ledna, tedy zahájení Roku české hudby, tak z toho mám velkou radost, protože hrajeme Dvořákovu Americkou suitu, k níž jsme přidali nádhernou suitu z Gershwinovy opery Porgy a Bess v aranžmá Mortona Goulda, od něhož hrajeme také Tap Dance Concerto. (smích) Budeme hrát taky Jana Nováka, Antonína Rejchu, Ervína Schulhoffa a další. Budou tam tedy vynikající čeští skladatelé a nejen ti obvyklí.

A to se dokonale shoduje s celkovou dramaturgií Filharmonie Brno, že?

Přesně tak, Brno je velmi stimulující město. Je zde spousta nových zajímavých věcí a ze zdejšího publika jsem nadšený. Lidé se zajímají o kulturu, a tak se na ty věci chodí podívat. Což je opravdu skvělé.

To jsou opravdu krásná slova! Moc děkuji za rozhovor a za váš čas!

Foto Majda Slámová

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce

Festival Špilberk pořádá Filharmonie Brno již rovné čtvrt století na konci srpna na nádvoří stejnojmenného hradu. Čtyři hudební večery pod širým nebem divákům nabízí výběr koncertů z řad klasické, filmové, počítačové, ale často i jazzové či jiné hudby. Jedná se tak o rozmanitý mix interpretů a repertoárů s často příjemnou, letně uvolněnou atmosféru. Letošním velkým a předem vyprodaným tahákem byl středeční večer 21. srpna plný melodií z filmů Jamese Bonda v režii Českého národního symfonického orchestru pod taktovkou světově uznávaného dirigenta, skladatele a aranžéra Stevena Mercuria. V průběhu koncertu se posluchačům také představili zpěváci Sára MilfajtováVendula Příhodová a David Krausvíce

V rámci svého evropského turné přijal do Brna pozvání tchajwanský sbor Taipei Philharmonic Chamber Choir (dále TPCC) fungující pod vedením uměleckého vedoucího a sbormistra Dr. YuChung Johnny Ku. Koncert proběhl v pondělí 13. srpna v sále nově zrekonstruovaného hotelu Passage.  více

Devátý ročník čtyřdenního mezinárodního a multižánrového hudebního festivalu Maraton hudby Brno oficiálně zahájil čtvrteční koncert v brněnském Sono centru. Více než tří hodinovou akci otevřel jazzový akordeonista Vincent Peirani, rezidenční umělec letošního ročníku, se svým uskupením Jokers. Druhá půle večera patřila estonskému duu Puuluupvíce

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Festival Concentus Moraviae nabízí nejen zajímavá místa, ale také interprety. Výjimku v konceptu tvořil open air koncert konaný ve čtvrtek 13. června na náměstí 1. května v Kuřimi, který byl propojen s městskými oslavami. V podvečer se v hodinovém vstupu publiku představilo české těleso Epoque Quartet v obsazení David PokornýVladimír Klánský (housle), Alexey Aslamas (viola), Vít Petrášek (violoncello), které mnozí znají z televizního pořadu Star dance. Kuřim však v tomto roce není jediným oslavencem, jelikož i samotné kvarteto letos slaví 25 let svého působení.  více

Když se hovoří o českém funku, je nemožné nezmínit osobnost producenta, klávesisty a zpěváka Romana Holého, který je neodmyslitelně spjat jak s mnoha hudebními projekty, tak se současnou populární hudební scénou. V současné době živě vystupuje především s kapelami Monkey Business a J.A.R., bez kterých si lze český funk jen stěží představit. Obě kapely vystoupily v rámci Gregoryfestu 2024 ve čtvrtek 13. června v Amfiteátru Starý pivovar v brněnských Řečkovicích.  více

V duchu myšlenky, že Brno a folklor patří k sobě, proběhl ve čtvrtek 6. června Happening Roku folklorních souborů. Událost uspořádala Kancelář Brno město hudby UNESCO ve spolupráci se spolkem Brněnsko tančí a zpívá. Akce se tak stala součástí dlouhodobého projektu, který si předsevzal zmapovat amatérskou hudební scénu v Brně, a to nejen folklorní. V minulém roce Brno město hudby obdobným způsobem oslovilo pěvecké sbory, v budoucnu to budou například garážové kapely. Dokládá tak pestrost brněnské hudební scény nejen na úrovni profesionálních těles, ale i nadšených laiků, pro které je muzika neoddělitelnou součástí života.  více

Spolek Brněnsko tančí a zpívá a TIC Brno uspořádali 6. června 49. ročník přehlídky Brněnsko tančí a zpívá. Program koncentrovaný do jednoho dne byl nabitější, než v předchozích letech. Podtitul Rok folklorních souborů byl vypůjčen od stejnojmenného projektu kanceláře Brna města hudby UNESCO.  více

Ještě před rokem bychom v Nové synagoze ve Velkém Meziříčí nalezli asijskou tržnici. Jmenované město se však rozhodlo budovu odkoupit a začalo ji využívat důstojněji. Při právě probíhajícím festivalu Concentus Moraviae posluchači mohli ve středu 5. června tuto památku navštívit a vyslechnout si zde komorní koncert zpěvačky a houslistky Ivy Bittové, jejího ženského sboru Babačka s muzikanty Jakubem Jedlinským (akordeon) a Pavlem Fischerem (housle).  více

Večernímu koncertu Ensemble Opera Diversa s názvem Tvář vody, který se uskutečnil 4. června ve venkovním prostoru (atrium) Moravské zemské knihovny Brno, předcházela dopolední beseda profesora Miloše Štědroně a docenta Vladimíra Maňase z Ústavu hudební vědy Masarykovy univerzity. Oba jmenovaní si připravili poutavé povídání na téma vodního živlu v umění (od gregoriánského chorálu až po počátek 20. století), jež bylo zakončeno ukázkou edice a poslechem nahrávky Janáčkovy symfonie Dunaj. V rámci koncert pod taktovkou Gabriely Tardonové inspirovaném tématem vody zazněly jedna světová a tři české premiéry. Jako sólistka se divákům představila harfistka Dominika Kvardovávíce

Nejčtenější

Kritika

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce