Díky svým písním se dozvídám o životě a blízkých lidech

20. červenec 2022, 2:00

Díky svým písním se dozvídám o životě a blízkých lidech

V rámci festivalu Ibérica vystoupila 17. června 2022 v Brně katalánská písničkářka Magalí Sare s kytaristou z Mallorky Sebastià Grisem. Následující rozhovor jsme vedli bezprostředně po skončení koncertu.

Magalí, v Brně jste zpívala své autorské i lidové písně. V čem se pro vás tyto dvě disciplíny liší?

M: Dnes už je to pro mne prakticky stejné, protože už dokážu docenit své vlastní skladby. Dříve jsem si myslela, že když zpívám lidovou píseň, je to něco lepšího, protože tyto písně jsou pro mne vzácnější, čistší. Nyní si ale uvědomuji, že tak jako já, konkrétní osoba, píšu skladbu, lidovou píseň psala jiná konkrétní osoba třeba před několika stoletími. Jsme stejní obyčejní lidé, jen v různých kontextech. I proto na koncertech střídáme lidové a vlastní písně.

Sebastià, v čem je práce na folklorním a autorském repertoáru jiná pro vás?

S: Ať už na kytaru doprovázím lidovou píseň, nebo skladbu současného autora, záleží vždy na tom, jak na mne ta skladba působí a co ve mně vyvolává. Pocházím z Mallorky a mnoho našich lidových písní znám tak dobře, že nad nimi vůbec nepřemýšlím a že vlastně ze mne přímo tryskají. Když tedy napíšu vlastní píseň nebo když doprovázím Magalí, případně někoho dalšího, dělám všechno pro to, aby má hra plynula úplně stejným způsobem. Nedělám rozdíl mezi písní, která vznikla před dvěma dny, a tou, která je tu už několik století. Vždy se snažím, aby se mi hrálo dobře a pohodlně.

V roce 2019 jste společně nahráli album A Boy and a Girl. Jak byste je charakterizovali?

M: Kdysi dávno jsem studovala klasickou hudbu a poté jazz. Na tomto albu jsem se chtěla ke komorní vážné hudbě vrátit. Řadu let jsem zpívala ve sborech a moc se mi to líbilo. V mnoha evropských zemích je běžné, že komorní sbory zpívají lidové písně – je tomu tak v Německu, ve Francii i v Katalánsku. Existuje široký repertoár, ale pracuje se s ním pouze určitým způsobem a já jsem chtěla zkusit něco úplně jiného, chtěla jsem experimentovat. Nějakou dobu jsme tedy hledali ty správné skladby a nakonec jsme vybrali směs tradičních písní z Mallorky a Katalánska a písní od různých klasických skladatelů, až vznikla ta zvláštní směs, kterou nabízíme na albu.

S: Pro mne bylo vzrušující se tento repertoár naučit, protože nemám klasické vzdělání. Hrát Straussovu nebo Schubertovu hudbu, případně skladby Francise Poulenca nebo katalánského autora Eudarda Toldrà, to byla krásná zkušenost. Byla to hudba, kterou jsem nikdy předtím nehrál, a dokonce ani neslyšel, a nyní jsem pro ni musel najít tu správnou polohu. Ale myslím, že jsme ji našli, protože ty písně jsou opravdu krásné a dobře napsané. Bylo to nádherné.

Magalí, vím, že zpíváte také a cappella. Pomáhá vám tato zkušenost ve vaší další tvorbě?

M: Mám zkušenosti se zpěvem a cappella z kvarteta Mèlt a také z různých sborů. Tam všude si musíte zvyknout na další zpěváky. Učíte se vytvářet zvuk společně, napodobovat ostatní, ladit s ostatními. Je to náročná disciplína, ale zpívám a cappella ve sborech moc ráda. Vedle toho ale také ráda experimentuji sólově se svým hlasem. Ráda si zkouším hrát s výrazem a s barvou hlasu a zkoumám, kde jsou mé limity. Každý z projektů, na kterém jsem se podílela, mi pomáhal zdokonalovat se.

Vedle spolupráce se Sebastià Grisem jste natočila také album v kontrabasistou Manelem Fortià. V čem je to pro vás jiné, hrát s kytaristou a hrát s kontrabasistou?

To je krásná otázka. Když zpívám s kontrabasistou Manelem Fortià, cítím se být od něj strašně daleko ve smyslu zvuku. Kontrabas totiž zní velmi hluboko, zatímco můj hlas odpovídá lehkému sopránu, a zní tedy vysoko. Při této spolupráci tedy cítím onu vzdálenost mezi námi dvěma a moc se mi to líbí. Když zpívám s kontrabasem, ráda používám různé perkuse, případně i zvuk těla kontrabasu jako perkusního nástroje. Stejně tak se mi ale líbí, když mě Sebastià doprovází na kytaru. Dokáže se totiž harmonicky naladit na můj hlas a já tak mohu střídavě ladit s kytarou a trochu se od jejího zvuku vzdalovat. A to je velmi zábavné. Oba tyty formáty mám ráda, ale každý je úplně jiný. Já a Sebastià také používáme elektroniku, zatímco můj zpěv s kontrabasem zní velmi syrově. Ráda tedy experimentuji různými způsoby.

magali_sare_a_sebastia_gris_foto_milan_tesar 

Během koncertu jsem si všiml, že experimentujete i s elektronickým doprovodem. Je v tomto ohledu vše předem připravené, nebo se částečně jedná o improvizaci?

S: Když používáte analogovou elektroniku, nikdy nevíte, co se stane. Nebo jinak – víte, co se stane, ale pokaždé se to stane trochu jinak. Není to přesně naprogramované a ani by nemělo být. Krásné je to právě v té nepředvídatelnosti. Je to jako malé zvířátko, které si žije svým životem, a vy jen víte, že něco provede. Je to, jako když máte malé dítě a dáváte jen pozor, aby se mu něco nestalo. Je to zábava. Já jako kytarista při hře improvizuji, ale na napsanou hudbu. Víme například, že se musíme dostat z bodu A do bodu B a někde mezitím by měl přijít výbuch sopky. Ale netušíme, kdy přesně to bouchne. A právě to je na tom zábavné.

Magalí, vaše nejnovější album se jmenuje Esponja. Na koncertě jste z něj také hrála. Já jsem četl, že jste se na něm inspirovala ženami z vaší rodiny…?

M: Koncept alba Esponja – což znamená „mycí houba“ – je následující: Jako malé děti jsme byli velmi zranitelní a také ovlivnitelní. Protože jsme nevěděli nic o životě, nasávali jsme do sebe spoustu informací. Byly jsme vlastně takové houby… Tímto způsobem se dítě učí a je možné, že do sebe dostane i něco, co mu později není vlastní. Pak si říkáte: Takový nebo taková přece nechci být. A musíte na sobě pracovat, abyste to změnili. Na tomto albu vyplavala na povrch spousta věci, které jsem do sebe takto v dětství nasála. Ty písně mi pomohly dozvědět se něco o životě, o mne samotné, o lidech, které mám ráda. A mezi tyto mé nejbližší patřily na začátku moje matka a moje starší sestra a nyní je to moje malá neteř. Na ní teď pozoruji, jak rychle se učí, a já se díky ní vracím do svého dětství. Kvůli všem těmto lidem vyšlo album Esponja.

Esponja je hudebně hodně jiná než vaše předchozí alba nebo to, co jsme slyšeli v Brně.

M: Mé hudební projekty z poslední doby byly tak minimalistické, že jsem se tentokrát rozhodla natočit mnohem víc proaranžované a produkované album.

Sebastià, vy na albu také účinkujete. Nakolik jste se tedy na jeho přípravě podílel?

S: Žijeme s Magalí spolu. Dlouho jsem sledoval, jak toto album připravuje a jak je zoufalá z toho, že nemůže najít čas, aby texty, které měla připravené, zhudebnila. A pak jsme si pořídili pianino, Magalí k němu skočila a na jeden zátah složila úplně všechny písně. Trvalo jí to snad týden, a celé album bylo hotové. To, co následovalo, bylo velmi zajímavé. Já jsem se sice přímo nepodílel na produkci alba, ale byl jsem po celou dobu u toho spolu s Magalí a s producentem Pau Brugadou. To je mimochodem úžasný člověk, kterého jako hudebníka velmi obdivuji. Já jsem jen přihlížel, sem tam jsem si s nimi zahrál a sledoval jsem, co postupně vzniká.

M: Jak už říkal Sebastià, měla jsem napsaných spoustu textů. Vlastně několik plných notesů… Když jsem šla dříve do studia, přesně jsem věděla, co mám dělat. Měla jsem rozepsané noty pro každého hudebníka. V případě alba Esponja jsme hodně skládali ještě ve studiu, pracovali jsme na finálním zvuku, aranžovali… A Pau Brugada je opravdu úžasný muzikant.

Na albu Esponja zpíváte katalánsky, španělsky, portugalsky, na koncertě jste jako přídavek bravurně zvládla moravské Vínečko bílé. Předpokládám, že vás zpívání v různých jazycích musí bavit.

M: Zpívám ráda v různých jazycích, což neznamená, že všemi těmi jazyky dokážu mluvit. Vždy se ale snažím pochopit text, jako by byl napsaný v mém mateřském jazyce. Portugalsky se například učím a mám ten jazyk moc ráda, ale zpívám i německy, i když tímto jazykem nehovořím. Když ovšem budu zpívat německou píseň, musím sama věřit tomu, co zpívám. Než se takovou píseň naučím, potřebuji si její text přeložit, pak jej recituji jako báseň, sžívám se s ním. Hodně mě to baví.

Sebastià, vám loni vyšlo sólové instrumentální album Llorer, clau i canyella. Vnímáte své vlastní skladby pro kytaru jako příběhy?

S: Když skládám své vlastní instrumentální písně pro kytaru, jsou to pro mne takové „anti-příběhy“. Nesnažím se pro ně vymyslet nějaký kontext nebo dějovou linku. Zavřu se do prázdného pokoje jen s kytarou a snažím se něco vytvořit. Jsem šťastný, když dostanu nějaký nápad. Pak se jej snažím rozvinout, až z toho vznikne moje nová skladba. Je to taková hra na schovávanou. Melodie na mne odněkud vykoukne a já nevím, kam zamíří. Musím jít za ní a najít ji tam, kde se schovala. Nevymýšlím přitom ale nějaké příběhy. Ano, párkrát jsem se pokusil napsat také svůj vlastní text a určitě to ještě zkusím, ale to je úplně jiná disciplína. Když hovoříme o instrumentálním albu, to je prostě jen má hra na kytaru.

Album Esponja bylo v červnu na šestém místě v prestižním žebříčku World Music Charts Europe, což je mimochodem jeden z největších úspěchů pro katalánskou hudbu v historii této hitparády, kterou sestavují rozhlasoví publicisté z celé Evropy. Je pro vás takový úspěch důležitý?

M: Určitě je to pro mne důležité. Vlastně nevím, co na to říct, bylo to pro mne překvapení. Vím, že můj vydavatel se hodně snaží dostat mou hudbu i do jiných zemí, a já jsem mu za to velmi vděčná. Díky němu posluchači v různých zemích znají moji hudbu. Děkuji tedy vydavatelství Microscopi a jsem za to moc ráda.

Magali Sare a Sebastiá Gris/ foto FB umělců 

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dnes, tedy v pátek 17. června, vystoupí v Brně v rámci festivalu Ibérica katalánská písničkářka Magalí Sare. Její aktuální album Eponja je v červnu 2022 na šestém místě prestižního žebříčku World Music Charts Europe, který sestavuje 45 evropských rozhlasových publicistů z alb z celého světa. Jako pozvánku na koncert vám přinášíme recenzi tohoto alba.  více

Soubor Ensemble Opera Diversa brněnským posluchačům již několikrát představil skladby Davida Matthewse (*1943), dokonce se ve většině případu jednalo o světové či české premiéry. Ke skladatelovu letošnímu jubileu přispělo jmenované těleso, respektive jeho komorní odnož Diversa Quartet v čele s dramaturgem Jiřím Čevelou koncertem 20. září v prostorách Vily Löw–Beer. Programu sestavenému z děl skladatelů, kteří jsou úzce spojeni s osobností Davida Matthewse, včetně jeho autorské skladby, předcházela hodinová beseda za přítomnosti samotného skladatele. Matthews je skladatel britského původu s dlouholetými vazbami na brněnský okruh skladatelů a muzikologů. Kromě účasti na tzv. bytových seminářích v osmdesátých letech ho pojí také přátelství s několika osobnostmi jako je skladatel, pedagog a hobojista Pavel Zemek Novák (*1957).  více

V pondělí 18. září se v Rytířském sále Nové radnice uskutečnilo velmi neobyčejné přijetí: primátorka Markéta Vaňková iniciovala setkání více než třech desítek sbormistryň a sbormistrů, kterým tak při příležitosti projektu Rok sborů vyjádřila dík za jejich soustavný přínos k obohacování brněnské hudební scény a za mimořádnou péči o kulturní život našeho města. Fakt, že se v Brně můžeme pyšnit stovkou aktivních pěveckých sborů fungujícími napříč generacemi a profesemi, s sebou totiž nepřináší pouze velké množství koncertů či kultivaci talentů. Aktivní sborová komunita znamená pro město také početnou skupinu lidí věnujících volný čas společné tvůrčí činnosti a v neposlední řadě právě sboristé tvoří i poučené publikum pravidelně navštěvující ostatní kulturní akce.  více

Filharmonie Brno v čele se šéfdirigentem Dennisem Russellem Davisem a Českým filharmonickým sborem Brno vkročila 14. září v Janáčkově divadle do nové 68. sezony. Nadcházející koncertní sezona 2023/2024 nabídne pestrou paletu koncertních cyklů. Mnohé z večerů jsou v rámci oslav roku české hudby (2024) věnovány právě českým skladatelům a jejich (nejen) hudebnímu odkazu. Filharmonie ale také pořádá nebo se podílí na významných mezinárodních festivalech jako je například Moravský podzim, který začne prvního října. Těleso si pro svůj zahajovací koncert vybralo monumentální vokální dílo Gustava Mahlera – jeho druhou symfonii s podtitulem Vzkříšenívíce

Již nezvyklý podtitul „XI. ročník hudebních a divadelních slavností předtím, než…“ dával tušit, že jedenáctý ročník festivalu Olomoucké barokní slavnosti bude něčím výjimečný. Jen málokdo však nejspíše věděl, že závěrečný koncert 11. ročníku festivalu bude také jeho posledním večerem vůbec. Koncert souboru Societas Incognitorum pod uměleckým vedením Eduarda Tomaštíka, který se odehrál v sobotu 9. září v olomouckému kostele Panny Marie Sněžné, totiž uzavřel nejen letošní festivalovou řadu, ale také celou jedenáctiletou historii Olomouckých barokních slavností. V úvodní řeči však zazněl také příslib, že Volantes Orchestra (rezidenční orchestr festivalu) bude ve své činnosti nadále pokračovat. Jeho činnost by mohla určitým způsobem zaplnit tuto nově vzniklou díru na olomouckém festivalovém trhu.  více

Vlaky jako symbol odjezdu, příjezdu a návratu byly hlavním tématem druhého ročníku Mezinárodního festivalu židovské kultury ŠTETL FEST, který se konal na přelomu srpna a září. Čtyřdenní program v sobě propojil historické události židovských spoluobčanů odvezených z Brna do koncentračních táborů za druhé světové války s novodobými příběhy Ukrajinců, kteří do jmenovaného města před válkou utekli. Jako připomínka těchto událostí byl při zahájení festivalu na brněnském hlavním nádraží odhalen Památník zmizelých a na vybraných brněnských náměstích si mohou občané až do konce září prohlédnout výstavu Příběhy z Ukrajiny. Závěrečný koncert v režii Škampova kvarteta s podtitulem Vlaky konaný v neděli 3. září v Besedním domě byl pomyslnou tečkou za festivalem, při níž se hudebně i historicky umocnila otázka opouštění a návratů.  více

Poslední koncert hudebního multižánrového Festivalu Špilberk se příznačně nesl v duchu dobývání středověkých království. Návštěvníci si totiž přišli vychutnat soundtrack k počítačové hře Kingdom Come: Deliverance, jež zazněl v neděli 27. srpna v podání Filharmonie BrnoPěveckého sboru Masarykovy univerzity a Středověké hudby Bakchus pod taktovkou skladatele, aranžéra, dirigenta, houslisty a autora hudby Jana Valtyvíce

Jak vypadá spojení swingové kapely s operním zpěvákem ukázal projekt Nebe na zemi ve čtvrtek 24. srpna nádvoří hradu Špilberk. Zpěvák, herec, scenárista, režisér a především umělecký vedoucí ansámblu Melody Makers Ondřej Havelka společně s barytonistou Adamem Plachetkou si pro své příznivce připravili velkolepou show založenou na písních a textech Jaroslava Ježka, Jana Wericha a Jiřího Voskovce.  více

Dvacátý čtvrtý ročník Festivalu Špilberk v Brně odstartoval třetí srpnovou neděli známými melodiemi francouzských filmů s Jeanem-Paulem Belmondem. Pestrý festivalový program divákům nabídl večer plný slavných árií a orchestrálních kusů s příhodným titulem Carpe noctem (Užívej noci). Koncert s motivem lásky a tematicky související s tajemnou večerní dobou se konal ve středu 23. srpna na brněnském hradě. Za doprovodu hostující Janáčkovy filharmonie Ostrava pod taktovkou mladé talentované Aleny Hron se jako hlavní sólistka představila sopranistka Veronika Rovnávíce

Do posledního místa zaplněná rozlehlá bazilika ve starobylém německém klášteře Eberbach vestoje aplaudovala brněnským umělcům, kteří zde v pátek uvedli Symfonii č. 2 c moll Gustava Mahlera. Devadesátiminutovou symfonii (jednu z autorových nejrozsáhlejších) známou pod názvem Vzkříšení zde uvedla Filharmonie Brno (FB) ve spolupráci s Českým filharmonickým sborem Brno (ČFSB). V sólových partech se představily dvě pěvkyně brněnské opery Pavla Vykopalová a Jana Hrochová, orchestr dirigoval také domácí Dennis Russel Davies. Tento unikátní program zahájí i letošní filharmonickou sezonu v Brně.  více

S bluesovým písničkářem a výrobcem kytar Janem Ficem hovoříme o jeho třetím albu Homunkulus. Ale nejen o něm. Dostane se i na témata jako předskakování před Robertem Crayem, využití trámů z brněnského Moulin Rouge nebo obnovení spolupráce s trampskou skupinou The Honzíci.  více

Brněnská písničkářka Yana natočila své první album Journey of the Soul v irském Dublinu a pozvala si na ně řadu špičkových irských hudebníků.  více

Mezinárodní soubor Ensemble Fantasmi zaměřující se na starou hudbu a založený flétnistou Paulem Leenhoutsem při menším evropském turné vystoupil v Olomouci, na znojemském hudebním festivalu a zavítal také do Brna. Divákům se představil v pondělí 24. července v Červeném kostele, kde si spolu s přizvanými zpěváky připravil vokálně-instrumentální díla českých barokních skladatelů. Ve stejném duchu se nesl i recenzovaný koncert konaný v Sále Milosrdných bratří 25. července, který byl zároveň posledním večerem zmíněného turné. Svým podtitulem Musica Bohemica poukazoval na rozmanitý program, tvořený pouze instrumentálními díly z per českých komponistů období baroka a klasicismu.  více

Italský soubor Il Giardino Armonico pod vedením dirigenta a flétnisty Giovanniho Antoniniho patří mezi nejlepší světové ansámbly věnující se staré hudbě a existuje jen málo důvodů k pochybám o tomto tvrzení. O to větší radost měli návštěvnici koncertu s podtitulem Barokní afekty, který se odehrál v programu Hudebního festivalu Znojmo 21. července v jízdárně Louckého kláštera. Zde soubor Il Giardino Armonico vystoupil znovu po pěti letech s promyšleným a virtuózním programem sestávajícím z děl Antonia Vivaldiho, Pietra Antonia Locatelliho, Georga Friedricha Händela a – trochu překvapivě – Isanga Yuna.  více

Hudební festival Znojmo je krůček od svého velkého jubilea – příští rok oslaví 20 let existence – jednu z největších dramaturgických lahůdek si prezident festivalu Jiří Ludvík a umělecký ředitel Roman Válek přichystali již na tento rok. Letos je tomu totiž přesně 300 let, co ve Znojmě zazněla gratulační serenata pro Alžbětu Kristýnu, manželku císaře Karla VI., La Concordia de‘ pianeti (Harmonie planet) dvorního vicekapelníka Antonia Caldary na libreto Pietra Pariatiho. Premiéra operního představení v režii Tomáše Ondřeje Pilaře a s hudebním doprovodem orchestru a sboru Czech Ensemble Baroque pod taktovkou Romana Válka (sbor řídila Tereza Válková) se uskutečnila 20. července v jízdárně Louckého kláštera. Jako sólisté vystoupili mezzosopranistka Dagmar Šašková (Venuše), sopranistka Hana Blažíková (Diana), kontratenorista Andreas Scholl (Jupiter), kontratenorista Valer Sabadus (Apollon), kontratenorista Franco Klisovic (Karel VI. /Mars), tenorista Jaroslav Březina (Merkur) a barytonista Adam Plachetka (Saturn). Samotná císařovna Alžběta Kristýna byla v rámci inscenace ztvárněna hned ve dvou podobách – jako 32letou ji představila tanečnice Lydie Švojgerová a jako 59letou Ladislava Košíková. V samotném závěru se na scéně objevila rovněž mladinká Magdalena Nešporová jako představitelka nejmladší z císařovniných dcer Marie Amálie. Choreografii připravil Martin Šinták a kostýmy navrhla Ivana Ševčík Mikloškovávíce

Písničkář Slávek Janoušek v poslední době spolupracuje s básníkem Jiřím Žáčkem. Poté, co vydal album jeho zhudebněných básniček pro děti Koťata a album veršů pro dospělé Učitel Žáčkovi, Žáček učiteli, přichází v roce svých 70. narozenin s novinkou Život je krátký. Jde znovu o zhudebněné básně Jiřího Žáčka, tentokrát opět pro dospělé posluchače.  více

Nejčtenější

Kritika

Soubor Ensemble Opera Diversa brněnským posluchačům již několikrát představil skladby Davida Matthewse (*1943), dokonce se ve většině případu jednalo o světové či české premiéry. Ke skladatelovu letošnímu jubileu přispělo jmenované těleso, respektive jeho komorní odnož Diversa Quartet v čele s dramaturgem Jiřím Čevelou koncertem 20. září v prostorách Vily Löw–Beer. Programu sestavenému z děl skladatelů, kteří jsou úzce spojeni s osobností Davida Matthewse, včetně jeho autorské skladby, předcházela hodinová beseda za přítomnosti samotného skladatele. Matthews je skladatel britského původu s dlouholetými vazbami na brněnský okruh skladatelů a muzikologů. Kromě účasti na tzv. bytových seminářích v osmdesátých letech ho pojí také přátelství s několika osobnostmi jako je skladatel, pedagog a hobojista Pavel Zemek Novák (*1957).  více