Jan Fic: Od bouře k rozuzlení

9. srpen 2023, 1:00

Jan Fic: Od bouře k rozuzlení

S bluesovým písničkářem a výrobcem kytar Janem Ficem hovoříme o jeho třetím albu Homunkulus. Ale nejen o něm. Dostane se i na témata jako předskakování před Robertem Crayem, využití trámů z brněnského Moulin Rouge nebo obnovení spolupráce s trampskou skupinou The Honzíci.

Honzo, první dvě sólová alba, Město a Potom, jsi natáčel ve spolupráci s Martinem Kyšperským jako producentem. Na nové desce Martin chybí. Bylo tedy na samém začátku rozhodnutí, že to chceš zkusit jinak, nebo to tak vyplynulo až v průběhu práce na albu?

Spíš to vyplynulo. Já se nevěnuju hudbě profesionálně a vlastně to nijak zvlášť neplánuju. Moje první dvě alba vznikla šťastnou shodou okolností právě pod taktovkou Martina Kyšperského. A teď měl Martin hodně práce a já jsem se v posledním asi roce a půl také věnoval více své práci než hudbě, a tak jsme se jeden druhému trochu vytratili z hledáčku. Nová deska vlastně vznikla především díky vydavatelství Indies Scope, které stálo o to, abych ji nahrál. Všechno se to událo relativně rychle a já jsem si najednou v jednu chvíli uvědomil, že už jdeme nahrávat. A tak jsem desku dělal bez Martina, ale zato s Radovanem Kramářem a Lubošem Pecinou, což jsou mí blízcí přátelé nejen v hudbě. Jsem s nimi dlouhodobě v kontaktu a vlastně jsem už delší dobu chtěl s nimi něco vytvořit. Takže to všechno bylo naprosto přirozené.

Jak to dnes vůbec funguje, když po tobě vydavatel chce novou desku?

Já z toho mám takový zvláštní pocit, jako bych se cítil i trošku provinile… Většinou je to tak, že muzikant nahraje desku, všechno připraví a hotový produkt pošle do vydavatelství, kde se rozhodnou, jestli to vydají, nebo ne. V mém případě to bylo jinak a já vlastně dodnes nevím, čím jsem si takový zájem od kluků z Indies zasloužil. Přemysl Štěpánek, současný ředitel Indies Scope, chodil čas od času na moje koncerty a vždycky se mi připomínal. Říkal mi, že bych měl něco nahrát, a ptal se mě na nový materiál. Já jsem mu říkal, že nový materiál mám, ale nemám peníze na studio. A na tento popud jsem dostal nabídku, abych album nahrál.

Právě Přemek Štěpánek mě na album jako první upozornil a říkal mi, že je plné velmi silných osobních textů. A je pravda, že když jsem poslouchal například píseň Barák, vzpomněl jsem si, jak jsi na Facebooku zveřejňoval fotografie z rekonstrukce domu a psal tam o rezavé vodě v koupelně. Takže ty písně vznikaly jako tvůj osobní deník?

Ano, je to tak. Mimochodem ten dům pořád opravuju, a ještě dlouho budu. A písně píšu průběžně. Tedy ne že bych rovnou skládal písničky, ale píšu si krátké básničky nebo něco jako automatický text. Zapisuji si nápady pokaždé, když mě napadne nějaký motiv, který mi připadá silný, nebo se potřebuju vyrovnat s nějakou emocí, ať už dobrou, nebo špatnou. A zrovna ten „barák“ pro mě byl a pořád je hodně velké téma, kolem kterého se točím už vlastně třetí rok. Když jsem připravoval minulou desku, procházel jsem hodně hlubokou osobní krizí. Během covidu jsem se s rodinou odstěhoval do toho „baráku“, o kterém zpívám, což je dům, ve kterém jsem se narodil a který jsem zdědil. Tehdy to byla ruina a já jsem řešil, jestli vůbec dokážu zůstat se svou rodinou, nebo ne. A zároveň jsem řešil, co s tím domem, který se rozpadal. Později jsem si k němu nějakým způsobem našel cestu a začal jsem jej pomalu opravovat a zvelebovat k našemu obrazu. Nakonec jsem se totiž vyrovnal i s tou otázkou, jestli dokážu být otcem a zůstat s rodinou. Naopak jsem si tuto roli začal hrozně užívat a v tom dvě stě let starém baráku, který rozhodně není ideální, jsem našel svůj domov. V těch písňových textech tím pádem metaforicky popisuje svůj postoj k životu a své emoce.

Já jsem podobná témata vnímal už na tvé předchozí desce. V písni Bouře jsi zpíval: „Buď tu bouři zlomím a ráno zase přijdu k snídani, jenom unavenej, jeden z milionů. Nebo se na mě prosím vás nezlobte, kdybych se nevrátil domů.“ Jenže to pořád ještě můžu brát tak, že se stylizuješ do nějaké role. Když to ale takto vysvětlíš v rozhovoru, neříkáš už o sobě příliš? Neobnažuješ se až moc? A jsou ty písně pro tebe do určité míry i terapií?

Určitě je to pro mne terapie a zároveň nemám problém s tím, že o sobě mluvím niterně. Celkově si totiž myslím, že lidi o sobě málo mluví a málo řeší svoje problémy, a to jak s ostatníma, tak i sami se sebou. Celkově jsou lidé k sobě málo upřímní. Když napíšu takto osobní písničku, nějakou dobu mě to možná trochu bolí, ale zároveň pojmenuju nějaký svůj problém nebo téma, se kterým se musím vyrovnat, což mi nakonec vždycky nějak pomůže.

Vraťme se k tvé hudební dráze. Vzpomínám si na dobu, kdy jsme se potkávali na předkolech Porty, já jako porotce a ty jako soutěžící. No a mezitím ses na domácí bluesové scéně dostal tak vysoko, že jsi například nedávno předskakoval v Praze Robertu Crayovi, několikanásobnému držiteli Grammy. Jaké to bylo?

Je to pro mne velká čest a hrozně si toho považuji, že si vůbec někdo na nějakého Honzu Fice vzpomněl a že jej umístil právě před Roberta Craye. Dává mi to pocit, že to, co dělám, má asi nějaký smysl. A to je asi to nejlepší, čeho tady můžu na hudebním poli dosáhnout. Zrovna nedávno jsem si vzpomněl na jeden náš starší rozhovor. Tehdy ses měl ptal, jestli bych si rád zahrál třeba na Colours of Ostrava, a já jsem odpověděl, že tam si nikdy nezahraju, protože si nemyslím, že by se tam moje hudba hodila a že bych někdy vůbec došel do takové fáze, že by mě tam někdo pozval. No a už se to stalo. Už jsem tam hrál. Takže ano, je to pro mne strašně příjemné a moc si toho vážím a děkuju Bohu za to, že se tyto věci dějí a že to, co dělám, dělám přinejmenším zajímavě. Ale na druhou stranu je to prostě další koncert, který odehraju, a život pokračuje.

Mimochodem tvá nová deska Homunkulus je podle mě z tvých sólových alb nejbluesovější. Souhlasíš?

Z těch sólových určitě, ale nemyslím, že bych nějak výrazně změnil styl, kterým píšu. Spíše ta bluesovost vylezla na povrch tím, jak je to album syrové a jak tam kromě zpěvu a kytary a cigar boxu není skoro nic dalšího přidáno.

Už jsi zmínil Radovana Kramáře a Luboše Pecinu, s kterými jsi na desce spolupracoval. Co o nich prozradíš?

Radovan a Luboš jsou jako jin a jang. Radovan má spoustu nápadů a žene svou kreativitu do neuvěřitelných rovin. Cíleně jsem si jej pozval, aby mi s nahráváním desky pomohl. Hraje skvěle na klávesové nástroje, ale má také vystudovanou studiovou režii. Ta deska sice oficiálně nemá producenta, ale já jsem věděl, že sám bych ve studiu byl ztracený a že potřebuji pomoc. Proto Radovan, který tam byl jako moje psychická opora a zároveň mi například radil, jak položit hlas, jak vytvořit správnou atmosféru nebo mi pomohl upravit způsob hry na nástroj tak, aby to lépe fungovalo. O Lubošovi bych řekl, že je to „kotva na rozbouřeném moři“, ale každý, kdo někdy plul na lodi, ví, že na rozbouřeném moři kotvu nesmíte spustit. Ale je to prostě takový pevný bod, o který se můžete opřít, a on nikam neuhne.

Říkáš, že se hudbou neživíš, ale tvoje práce s hudbou také souvisí. Vyrábíš kytary ve své firmě Red Bird Instruments. A často jsou to nástroje se silným příběhem. Na čem zajímavém jste v poslední době dělali?

Stavíme kytaru, který bude trochu podivná, ale bude to zároveň hodně hezký kousek se zajímavým příběhem. Tělo bude mít z trámů z brněnského Moulin Rouge, ale dřevo jsme ponechali v původním stavu, takže tam zůstanou všechny praskliny a rýhy. Přední deska bude hladká, hodně tmavě červená. Krk bude z úplně světlého, skoro bílého javoru. A přes tělo budou namalovaní ptáčci v barvě toho javoru, kteří budou pomalu přecházet na krk, kde se budou měnit zase do barvy té horní desky kytary. Kromě toho tam bude pár doplňků ze dřeva, které pochází z Mikulčic z devátého století. Původně to byl mostní pilot a k nám se to dřevo nějakým způsobem dostalo. Ale nevykrádali jsme skanzen nebo něco podobného (smích). Jestli se to tedy podaří, myslím, že to bude pecka.

Tvé album Homunkulus končí písní Dlouhej stín. Do ní sis jako hosta pozval písničkářku Ľubicu Christophory, se kterou také spolupracuješ, a doprovází vás tam skupina The Honzíci, tvůj někdejší recesistický projekt, se kterým jsi soutěžil na Portě.

Ano, to je pro mne uzavření jakéhosi oblouku v mé tvorbě a zároveň takový vtípek. Původně ta písnička měla znít jinak, ale pořád se mi ji nedařilo zahrát tak, jak jsem si představoval. A když jsem jednou potkal Honzíky náhodou na ulici, dohodli jsme se, že to nahrajeme tímto způsobem. Mimochodem zmiňoval jsi píseň Bouře z předchozího alba, tu, ve které řeším, jestli se vrátím domů. Píseň Dlouhej stín je tedy vlastně rozuzlení.

Jan Fic/ foto archiv umělce

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Soubor Ensemble Opera Diversa brněnským posluchačům již několikrát představil skladby Davida Matthewse (*1943), dokonce se ve většině případu jednalo o světové či české premiéry. Ke skladatelovu letošnímu jubileu přispělo jmenované těleso, respektive jeho komorní odnož Diversa Quartet v čele s dramaturgem Jiřím Čevelou koncertem 20. září v prostorách Vily Löw–Beer. Programu sestavenému z děl skladatelů, kteří jsou úzce spojeni s osobností Davida Matthewse, včetně jeho autorské skladby, předcházela hodinová beseda za přítomnosti samotného skladatele. Matthews je skladatel britského původu s dlouholetými vazbami na brněnský okruh skladatelů a muzikologů. Kromě účasti na tzv. bytových seminářích v osmdesátých letech ho pojí také přátelství s několika osobnostmi jako je skladatel, pedagog a hobojista Pavel Zemek Novák (*1957).  více

V pondělí 18. září se v Rytířském sále Nové radnice uskutečnilo velmi neobyčejné přijetí: primátorka Markéta Vaňková iniciovala setkání více než třech desítek sbormistryň a sbormistrů, kterým tak při příležitosti projektu Rok sborů vyjádřila dík za jejich soustavný přínos k obohacování brněnské hudební scény a za mimořádnou péči o kulturní život našeho města. Fakt, že se v Brně můžeme pyšnit stovkou aktivních pěveckých sborů fungujícími napříč generacemi a profesemi, s sebou totiž nepřináší pouze velké množství koncertů či kultivaci talentů. Aktivní sborová komunita znamená pro město také početnou skupinu lidí věnujících volný čas společné tvůrčí činnosti a v neposlední řadě právě sboristé tvoří i poučené publikum pravidelně navštěvující ostatní kulturní akce.  více

Filharmonie Brno v čele se šéfdirigentem Dennisem Russellem Davisem a Českým filharmonickým sborem Brno vkročila 14. září v Janáčkově divadle do nové 68. sezony. Nadcházející koncertní sezona 2023/2024 nabídne pestrou paletu koncertních cyklů. Mnohé z večerů jsou v rámci oslav roku české hudby (2024) věnovány právě českým skladatelům a jejich (nejen) hudebnímu odkazu. Filharmonie ale také pořádá nebo se podílí na významných mezinárodních festivalech jako je například Moravský podzim, který začne prvního října. Těleso si pro svůj zahajovací koncert vybralo monumentální vokální dílo Gustava Mahlera – jeho druhou symfonii s podtitulem Vzkříšenívíce

Již nezvyklý podtitul „XI. ročník hudebních a divadelních slavností předtím, než…“ dával tušit, že jedenáctý ročník festivalu Olomoucké barokní slavnosti bude něčím výjimečný. Jen málokdo však nejspíše věděl, že závěrečný koncert 11. ročníku festivalu bude také jeho posledním večerem vůbec. Koncert souboru Societas Incognitorum pod uměleckým vedením Eduarda Tomaštíka, který se odehrál v sobotu 9. září v olomouckému kostele Panny Marie Sněžné, totiž uzavřel nejen letošní festivalovou řadu, ale také celou jedenáctiletou historii Olomouckých barokních slavností. V úvodní řeči však zazněl také příslib, že Volantes Orchestra (rezidenční orchestr festivalu) bude ve své činnosti nadále pokračovat. Jeho činnost by mohla určitým způsobem zaplnit tuto nově vzniklou díru na olomouckém festivalovém trhu.  více

Vlaky jako symbol odjezdu, příjezdu a návratu byly hlavním tématem druhého ročníku Mezinárodního festivalu židovské kultury ŠTETL FEST, který se konal na přelomu srpna a září. Čtyřdenní program v sobě propojil historické události židovských spoluobčanů odvezených z Brna do koncentračních táborů za druhé světové války s novodobými příběhy Ukrajinců, kteří do jmenovaného města před válkou utekli. Jako připomínka těchto událostí byl při zahájení festivalu na brněnském hlavním nádraží odhalen Památník zmizelých a na vybraných brněnských náměstích si mohou občané až do konce září prohlédnout výstavu Příběhy z Ukrajiny. Závěrečný koncert v režii Škampova kvarteta s podtitulem Vlaky konaný v neděli 3. září v Besedním domě byl pomyslnou tečkou za festivalem, při níž se hudebně i historicky umocnila otázka opouštění a návratů.  více

Poslední koncert hudebního multižánrového Festivalu Špilberk se příznačně nesl v duchu dobývání středověkých království. Návštěvníci si totiž přišli vychutnat soundtrack k počítačové hře Kingdom Come: Deliverance, jež zazněl v neděli 27. srpna v podání Filharmonie BrnoPěveckého sboru Masarykovy univerzity a Středověké hudby Bakchus pod taktovkou skladatele, aranžéra, dirigenta, houslisty a autora hudby Jana Valtyvíce

Jak vypadá spojení swingové kapely s operním zpěvákem ukázal projekt Nebe na zemi ve čtvrtek 24. srpna nádvoří hradu Špilberk. Zpěvák, herec, scenárista, režisér a především umělecký vedoucí ansámblu Melody Makers Ondřej Havelka společně s barytonistou Adamem Plachetkou si pro své příznivce připravili velkolepou show založenou na písních a textech Jaroslava Ježka, Jana Wericha a Jiřího Voskovce.  více

Dvacátý čtvrtý ročník Festivalu Špilberk v Brně odstartoval třetí srpnovou neděli známými melodiemi francouzských filmů s Jeanem-Paulem Belmondem. Pestrý festivalový program divákům nabídl večer plný slavných árií a orchestrálních kusů s příhodným titulem Carpe noctem (Užívej noci). Koncert s motivem lásky a tematicky související s tajemnou večerní dobou se konal ve středu 23. srpna na brněnském hradě. Za doprovodu hostující Janáčkovy filharmonie Ostrava pod taktovkou mladé talentované Aleny Hron se jako hlavní sólistka představila sopranistka Veronika Rovnávíce

Do posledního místa zaplněná rozlehlá bazilika ve starobylém německém klášteře Eberbach vestoje aplaudovala brněnským umělcům, kteří zde v pátek uvedli Symfonii č. 2 c moll Gustava Mahlera. Devadesátiminutovou symfonii (jednu z autorových nejrozsáhlejších) známou pod názvem Vzkříšení zde uvedla Filharmonie Brno (FB) ve spolupráci s Českým filharmonickým sborem Brno (ČFSB). V sólových partech se představily dvě pěvkyně brněnské opery Pavla Vykopalová a Jana Hrochová, orchestr dirigoval také domácí Dennis Russel Davies. Tento unikátní program zahájí i letošní filharmonickou sezonu v Brně.  více

S bluesovým písničkářem a výrobcem kytar Janem Ficem hovoříme o jeho třetím albu Homunkulus. Ale nejen o něm. Dostane se i na témata jako předskakování před Robertem Crayem, využití trámů z brněnského Moulin Rouge nebo obnovení spolupráce s trampskou skupinou The Honzíci.  více

Brněnská písničkářka Yana natočila své první album Journey of the Soul v irském Dublinu a pozvala si na ně řadu špičkových irských hudebníků.  více

Mezinárodní soubor Ensemble Fantasmi zaměřující se na starou hudbu a založený flétnistou Paulem Leenhoutsem při menším evropském turné vystoupil v Olomouci, na znojemském hudebním festivalu a zavítal také do Brna. Divákům se představil v pondělí 24. července v Červeném kostele, kde si spolu s přizvanými zpěváky připravil vokálně-instrumentální díla českých barokních skladatelů. Ve stejném duchu se nesl i recenzovaný koncert konaný v Sále Milosrdných bratří 25. července, který byl zároveň posledním večerem zmíněného turné. Svým podtitulem Musica Bohemica poukazoval na rozmanitý program, tvořený pouze instrumentálními díly z per českých komponistů období baroka a klasicismu.  více

Italský soubor Il Giardino Armonico pod vedením dirigenta a flétnisty Giovanniho Antoniniho patří mezi nejlepší světové ansámbly věnující se staré hudbě a existuje jen málo důvodů k pochybám o tomto tvrzení. O to větší radost měli návštěvnici koncertu s podtitulem Barokní afekty, který se odehrál v programu Hudebního festivalu Znojmo 21. července v jízdárně Louckého kláštera. Zde soubor Il Giardino Armonico vystoupil znovu po pěti letech s promyšleným a virtuózním programem sestávajícím z děl Antonia Vivaldiho, Pietra Antonia Locatelliho, Georga Friedricha Händela a – trochu překvapivě – Isanga Yuna.  více

Hudební festival Znojmo je krůček od svého velkého jubilea – příští rok oslaví 20 let existence – jednu z největších dramaturgických lahůdek si prezident festivalu Jiří Ludvík a umělecký ředitel Roman Válek přichystali již na tento rok. Letos je tomu totiž přesně 300 let, co ve Znojmě zazněla gratulační serenata pro Alžbětu Kristýnu, manželku císaře Karla VI., La Concordia de‘ pianeti (Harmonie planet) dvorního vicekapelníka Antonia Caldary na libreto Pietra Pariatiho. Premiéra operního představení v režii Tomáše Ondřeje Pilaře a s hudebním doprovodem orchestru a sboru Czech Ensemble Baroque pod taktovkou Romana Válka (sbor řídila Tereza Válková) se uskutečnila 20. července v jízdárně Louckého kláštera. Jako sólisté vystoupili mezzosopranistka Dagmar Šašková (Venuše), sopranistka Hana Blažíková (Diana), kontratenorista Andreas Scholl (Jupiter), kontratenorista Valer Sabadus (Apollon), kontratenorista Franco Klisovic (Karel VI. /Mars), tenorista Jaroslav Březina (Merkur) a barytonista Adam Plachetka (Saturn). Samotná císařovna Alžběta Kristýna byla v rámci inscenace ztvárněna hned ve dvou podobách – jako 32letou ji představila tanečnice Lydie Švojgerová a jako 59letou Ladislava Košíková. V samotném závěru se na scéně objevila rovněž mladinká Magdalena Nešporová jako představitelka nejmladší z císařovniných dcer Marie Amálie. Choreografii připravil Martin Šinták a kostýmy navrhla Ivana Ševčík Mikloškovávíce

Písničkář Slávek Janoušek v poslední době spolupracuje s básníkem Jiřím Žáčkem. Poté, co vydal album jeho zhudebněných básniček pro děti Koťata a album veršů pro dospělé Učitel Žáčkovi, Žáček učiteli, přichází v roce svých 70. narozenin s novinkou Život je krátký. Jde znovu o zhudebněné básně Jiřího Žáčka, tentokrát opět pro dospělé posluchače.  více

Nejčtenější

Kritika

Soubor Ensemble Opera Diversa brněnským posluchačům již několikrát představil skladby Davida Matthewse (*1943), dokonce se ve většině případu jednalo o světové či české premiéry. Ke skladatelovu letošnímu jubileu přispělo jmenované těleso, respektive jeho komorní odnož Diversa Quartet v čele s dramaturgem Jiřím Čevelou koncertem 20. září v prostorách Vily Löw–Beer. Programu sestavenému z děl skladatelů, kteří jsou úzce spojeni s osobností Davida Matthewse, včetně jeho autorské skladby, předcházela hodinová beseda za přítomnosti samotného skladatele. Matthews je skladatel britského původu s dlouholetými vazbami na brněnský okruh skladatelů a muzikologů. Kromě účasti na tzv. bytových seminářích v osmdesátých letech ho pojí také přátelství s několika osobnostmi jako je skladatel, pedagog a hobojista Pavel Zemek Novák (*1957).  více