Jan Fic: Od bouře k rozuzlení

9. srpen 2023, 1:00

Jan Fic: Od bouře k rozuzlení

S bluesovým písničkářem a výrobcem kytar Janem Ficem hovoříme o jeho třetím albu Homunkulus. Ale nejen o něm. Dostane se i na témata jako předskakování před Robertem Crayem, využití trámů z brněnského Moulin Rouge nebo obnovení spolupráce s trampskou skupinou The Honzíci.

Honzo, první dvě sólová alba, Město a Potom, jsi natáčel ve spolupráci s Martinem Kyšperským jako producentem. Na nové desce Martin chybí. Bylo tedy na samém začátku rozhodnutí, že to chceš zkusit jinak, nebo to tak vyplynulo až v průběhu práce na albu?

Spíš to vyplynulo. Já se nevěnuju hudbě profesionálně a vlastně to nijak zvlášť neplánuju. Moje první dvě alba vznikla šťastnou shodou okolností právě pod taktovkou Martina Kyšperského. A teď měl Martin hodně práce a já jsem se v posledním asi roce a půl také věnoval více své práci než hudbě, a tak jsme se jeden druhému trochu vytratili z hledáčku. Nová deska vlastně vznikla především díky vydavatelství Indies Scope, které stálo o to, abych ji nahrál. Všechno se to událo relativně rychle a já jsem si najednou v jednu chvíli uvědomil, že už jdeme nahrávat. A tak jsem desku dělal bez Martina, ale zato s Radovanem Kramářem a Lubošem Pecinou, což jsou mí blízcí přátelé nejen v hudbě. Jsem s nimi dlouhodobě v kontaktu a vlastně jsem už delší dobu chtěl s nimi něco vytvořit. Takže to všechno bylo naprosto přirozené.

Jak to dnes vůbec funguje, když po tobě vydavatel chce novou desku?

Já z toho mám takový zvláštní pocit, jako bych se cítil i trošku provinile… Většinou je to tak, že muzikant nahraje desku, všechno připraví a hotový produkt pošle do vydavatelství, kde se rozhodnou, jestli to vydají, nebo ne. V mém případě to bylo jinak a já vlastně dodnes nevím, čím jsem si takový zájem od kluků z Indies zasloužil. Přemysl Štěpánek, současný ředitel Indies Scope, chodil čas od času na moje koncerty a vždycky se mi připomínal. Říkal mi, že bych měl něco nahrát, a ptal se mě na nový materiál. Já jsem mu říkal, že nový materiál mám, ale nemám peníze na studio. A na tento popud jsem dostal nabídku, abych album nahrál.

Právě Přemek Štěpánek mě na album jako první upozornil a říkal mi, že je plné velmi silných osobních textů. A je pravda, že když jsem poslouchal například píseň Barák, vzpomněl jsem si, jak jsi na Facebooku zveřejňoval fotografie z rekonstrukce domu a psal tam o rezavé vodě v koupelně. Takže ty písně vznikaly jako tvůj osobní deník?

Ano, je to tak. Mimochodem ten dům pořád opravuju, a ještě dlouho budu. A písně píšu průběžně. Tedy ne že bych rovnou skládal písničky, ale píšu si krátké básničky nebo něco jako automatický text. Zapisuji si nápady pokaždé, když mě napadne nějaký motiv, který mi připadá silný, nebo se potřebuju vyrovnat s nějakou emocí, ať už dobrou, nebo špatnou. A zrovna ten „barák“ pro mě byl a pořád je hodně velké téma, kolem kterého se točím už vlastně třetí rok. Když jsem připravoval minulou desku, procházel jsem hodně hlubokou osobní krizí. Během covidu jsem se s rodinou odstěhoval do toho „baráku“, o kterém zpívám, což je dům, ve kterém jsem se narodil a který jsem zdědil. Tehdy to byla ruina a já jsem řešil, jestli vůbec dokážu zůstat se svou rodinou, nebo ne. A zároveň jsem řešil, co s tím domem, který se rozpadal. Později jsem si k němu nějakým způsobem našel cestu a začal jsem jej pomalu opravovat a zvelebovat k našemu obrazu. Nakonec jsem se totiž vyrovnal i s tou otázkou, jestli dokážu být otcem a zůstat s rodinou. Naopak jsem si tuto roli začal hrozně užívat a v tom dvě stě let starém baráku, který rozhodně není ideální, jsem našel svůj domov. V těch písňových textech tím pádem metaforicky popisuje svůj postoj k životu a své emoce.

Já jsem podobná témata vnímal už na tvé předchozí desce. V písni Bouře jsi zpíval: „Buď tu bouři zlomím a ráno zase přijdu k snídani, jenom unavenej, jeden z milionů. Nebo se na mě prosím vás nezlobte, kdybych se nevrátil domů.“ Jenže to pořád ještě můžu brát tak, že se stylizuješ do nějaké role. Když to ale takto vysvětlíš v rozhovoru, neříkáš už o sobě příliš? Neobnažuješ se až moc? A jsou ty písně pro tebe do určité míry i terapií?

Určitě je to pro mne terapie a zároveň nemám problém s tím, že o sobě mluvím niterně. Celkově si totiž myslím, že lidi o sobě málo mluví a málo řeší svoje problémy, a to jak s ostatníma, tak i sami se sebou. Celkově jsou lidé k sobě málo upřímní. Když napíšu takto osobní písničku, nějakou dobu mě to možná trochu bolí, ale zároveň pojmenuju nějaký svůj problém nebo téma, se kterým se musím vyrovnat, což mi nakonec vždycky nějak pomůže.

Vraťme se k tvé hudební dráze. Vzpomínám si na dobu, kdy jsme se potkávali na předkolech Porty, já jako porotce a ty jako soutěžící. No a mezitím ses na domácí bluesové scéně dostal tak vysoko, že jsi například nedávno předskakoval v Praze Robertu Crayovi, několikanásobnému držiteli Grammy. Jaké to bylo?

Je to pro mne velká čest a hrozně si toho považuji, že si vůbec někdo na nějakého Honzu Fice vzpomněl a že jej umístil právě před Roberta Craye. Dává mi to pocit, že to, co dělám, má asi nějaký smysl. A to je asi to nejlepší, čeho tady můžu na hudebním poli dosáhnout. Zrovna nedávno jsem si vzpomněl na jeden náš starší rozhovor. Tehdy ses měl ptal, jestli bych si rád zahrál třeba na Colours of Ostrava, a já jsem odpověděl, že tam si nikdy nezahraju, protože si nemyslím, že by se tam moje hudba hodila a že bych někdy vůbec došel do takové fáze, že by mě tam někdo pozval. No a už se to stalo. Už jsem tam hrál. Takže ano, je to pro mne strašně příjemné a moc si toho vážím a děkuju Bohu za to, že se tyto věci dějí a že to, co dělám, dělám přinejmenším zajímavě. Ale na druhou stranu je to prostě další koncert, který odehraju, a život pokračuje.

Mimochodem tvá nová deska Homunkulus je podle mě z tvých sólových alb nejbluesovější. Souhlasíš?

Z těch sólových určitě, ale nemyslím, že bych nějak výrazně změnil styl, kterým píšu. Spíše ta bluesovost vylezla na povrch tím, jak je to album syrové a jak tam kromě zpěvu a kytary a cigar boxu není skoro nic dalšího přidáno.

Už jsi zmínil Radovana Kramáře a Luboše Pecinu, s kterými jsi na desce spolupracoval. Co o nich prozradíš?

Radovan a Luboš jsou jako jin a jang. Radovan má spoustu nápadů a žene svou kreativitu do neuvěřitelných rovin. Cíleně jsem si jej pozval, aby mi s nahráváním desky pomohl. Hraje skvěle na klávesové nástroje, ale má také vystudovanou studiovou režii. Ta deska sice oficiálně nemá producenta, ale já jsem věděl, že sám bych ve studiu byl ztracený a že potřebuji pomoc. Proto Radovan, který tam byl jako moje psychická opora a zároveň mi například radil, jak položit hlas, jak vytvořit správnou atmosféru nebo mi pomohl upravit způsob hry na nástroj tak, aby to lépe fungovalo. O Lubošovi bych řekl, že je to „kotva na rozbouřeném moři“, ale každý, kdo někdy plul na lodi, ví, že na rozbouřeném moři kotvu nesmíte spustit. Ale je to prostě takový pevný bod, o který se můžete opřít, a on nikam neuhne.

Říkáš, že se hudbou neživíš, ale tvoje práce s hudbou také souvisí. Vyrábíš kytary ve své firmě Red Bird Instruments. A často jsou to nástroje se silným příběhem. Na čem zajímavém jste v poslední době dělali?

Stavíme kytaru, který bude trochu podivná, ale bude to zároveň hodně hezký kousek se zajímavým příběhem. Tělo bude mít z trámů z brněnského Moulin Rouge, ale dřevo jsme ponechali v původním stavu, takže tam zůstanou všechny praskliny a rýhy. Přední deska bude hladká, hodně tmavě červená. Krk bude z úplně světlého, skoro bílého javoru. A přes tělo budou namalovaní ptáčci v barvě toho javoru, kteří budou pomalu přecházet na krk, kde se budou měnit zase do barvy té horní desky kytary. Kromě toho tam bude pár doplňků ze dřeva, které pochází z Mikulčic z devátého století. Původně to byl mostní pilot a k nám se to dřevo nějakým způsobem dostalo. Ale nevykrádali jsme skanzen nebo něco podobného (smích). Jestli se to tedy podaří, myslím, že to bude pecka.

Tvé album Homunkulus končí písní Dlouhej stín. Do ní sis jako hosta pozval písničkářku Ľubicu Christophory, se kterou také spolupracuješ, a doprovází vás tam skupina The Honzíci, tvůj někdejší recesistický projekt, se kterým jsi soutěžil na Portě.

Ano, to je pro mne uzavření jakéhosi oblouku v mé tvorbě a zároveň takový vtípek. Původně ta písnička měla znít jinak, ale pořád se mi ji nedařilo zahrát tak, jak jsem si představoval. A když jsem jednou potkal Honzíky náhodou na ulici, dohodli jsme se, že to nahrajeme tímto způsobem. Mimochodem zmiňoval jsi píseň Bouře z předchozího alba, tu, ve které řeším, jestli se vrátím domů. Píseň Dlouhej stín je tedy vlastně rozuzlení.

Jan Fic/ foto archiv umělce

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Festival Concentus Moraviae nabízí nejen zajímavá místa, ale také interprety. Výjimku v konceptu tvořil open air koncert konaný ve čtvrtek 13. června na náměstí 1. května v Kuřimi, který byl propojen s městskými oslavami. V podvečer se v hodinovém vstupu publiku představilo české těleso Epoque Quartet v obsazení David PokornýVladimír Klánský (housle), Alexey Aslamas (viola), Vít Petrášek (violoncello), které mnozí znají z televizního pořadu Star dance. Kuřim však v tomto roce není jediným oslavencem, jelikož i samotné kvarteto letos slaví 25 let svého působení.  více

Když se hovoří o českém funku, je nemožné nezmínit osobnost producenta, klávesisty a zpěváka Romana Holého, který je neodmyslitelně spjat jak s mnoha hudebními projekty, tak se současnou populární hudební scénou. V současné době živě vystupuje především s kapelami Monkey Business a J.A.R., bez kterých si lze český funk jen stěží představit. Obě kapely vystoupily v rámci Gregoryfestu 2024 ve čtvrtek 13. června v Amfiteátru Starý pivovar v brněnských Řečkovicích.  více

V duchu myšlenky, že Brno a folklor patří k sobě, proběhl ve čtvrtek 6. června Happening Roku folklorních souborů. Událost uspořádala Kancelář Brno město hudby UNESCO ve spolupráci se spolkem Brněnsko tančí a zpívá. Akce se tak stala součástí dlouhodobého projektu, který si předsevzal zmapovat amatérskou hudební scénu v Brně, a to nejen folklorní. V minulém roce Brno město hudby obdobným způsobem oslovilo pěvecké sbory, v budoucnu to budou například garážové kapely. Dokládá tak pestrost brněnské hudební scény nejen na úrovni profesionálních těles, ale i nadšených laiků, pro které je muzika neoddělitelnou součástí života.  více

Spolek Brněnsko tančí a zpívá a TIC Brno uspořádali 6. června 49. ročník přehlídky Brněnsko tančí a zpívá. Program koncentrovaný do jednoho dne byl nabitější, než v předchozích letech. Podtitul Rok folklorních souborů byl vypůjčen od stejnojmenného projektu kanceláře Brna města hudby UNESCO.  více

Ještě před rokem bychom v Nové synagoze ve Velkém Meziříčí nalezli asijskou tržnici. Jmenované město se však rozhodlo budovu odkoupit a začalo ji využívat důstojněji. Při právě probíhajícím festivalu Concentus Moraviae posluchači mohli ve středu 5. června tuto památku navštívit a vyslechnout si zde komorní koncert zpěvačky a houslistky Ivy Bittové, jejího ženského sboru Babačka s muzikanty Jakubem Jedlinským (akordeon) a Pavlem Fischerem (housle).  více

Večernímu koncertu Ensemble Opera Diversa s názvem Tvář vody, který se uskutečnil 4. června ve venkovním prostoru (atrium) Moravské zemské knihovny Brno, předcházela dopolední beseda profesora Miloše Štědroně a docenta Vladimíra Maňase z Ústavu hudební vědy Masarykovy univerzity. Oba jmenovaní si připravili poutavé povídání na téma vodního živlu v umění (od gregoriánského chorálu až po počátek 20. století), jež bylo zakončeno ukázkou edice a poslechem nahrávky Janáčkovy symfonie Dunaj. V rámci koncert pod taktovkou Gabriely Tardonové inspirovaném tématem vody zazněly jedna světová a tři české premiéry. Jako sólistka se divákům představila harfistka Dominika Kvardovávíce

Podobně jako další hudební festivaly se i 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae musel vypořádat letos nejen s Rokem české hudby, ale především s jedinečným výročím 200 let od narození Bedřicha Smetany, zakladatele moderní české hudby. Dramaturgické ukotvení právě zahájeného ročníku se nese v duchu hesla „Metamorfózy: Czech Smetana!“. První festivalový koncert, který se uskutečnil 31. května v kyjovském Městském kulturním středisku, dal tušit, kterým směrem se bude ubírat i zbytek festivalové dramaturgie. Na Smetanovu tvorbu se organizátoři přehlídky totiž rozhodli pohlížet z nových úhlů a pracovat nejen s hudbou, ale také s očekáváním posluchačů. Již na úvodním večeru zazněl proslulý Smetanův Smyčcový kvartet č. 1 e moll Z mého života, avšak v úpravě pro symfonický orchestr z pera dirigenta a klavíristy George Szella. Smetanovo dílo doplnila světová premiéra Koncertu pro flétnu a orchestr Sadunkertoja finského skladatele, dirigenta a rezidenčního umělce 29. ročníku festivalu Olliho Mustonena, která vznikla přímo na objednávku festivalu. Právě Mustonen provedení obou skladeb v podání orchestru Prague Philharmonia také řídil. Jako sólistka vystoupila dánská flétnistka Janne Thomsenvíce

V rámci koncertní řady Hudebních inventur Ensemble Opera Diversa, která započala už v roce 2017, má těleso za cíl přinášet (znovu)objevená díla a autory, s nimiž se na pódiích setkáváme zřídka. Tato dramaturgická linie ale také nabízí prostor a iniciativu k vytváření zcela nových skladeb uváděných ve světových premiérách. Komorní koncert uskutečněný ve středu 29. května 2024 v aule rektorátu Vysokého učení technického (VUT) v Brně se protentokrát nesl v režii Diversa QuartetBarbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola), Iva Wiesnerová (violoncello), OK Percussion Duo (Martin OpršálMartin Kneibl), sólistky Anety Podracké Bendové (soprán) a klavíristky Terezy Plešákové. Námětem odkazoval na prostředí pražské kompoziční školy z hlediska pedagogického i uměleckého.  více

Světoznámý jazzový klavírista a kapelník Count Basie by 21. srpna oslavil 120. narozeniny. Big band Cotatcha Orchestra se rozhodl u této příležitosti uspořádat tribute koncert, při kterém zazněl početný výběr ze skladeb orchestru Counta Basieho. Při několika kompozicích se pak před pódiem objevila taneční skupina Rhythm Pilots z taneční školy Swing Wings a společně s big bandem v neděli v Cabaretu des Péchés připravili autentickou podívanou jako vystřiženou z amerických tančíren třicátých a čtyřicátých let minulého století.  více

Koncert s podtitulem Haydn a Šostakovič v g moll uzavřel ve čtvrtek 16. května v Besedním domě abonentní řadu Filharmonie doma. Jednalo se také o poslední koncert sezóny 2023/24 (když nepočítáme páteční reprízu), při kterém v čele Filharmonie Brno stanul její šéfdirigent Dennis Russell Davies. V druhé půli večera pak orchestr doplnili zpěváci Jana Šrejma Kačírková (soprán) a Jiří Služenko (bas). Jak už z názvu koncertu vyplývá, dramaturgie vedle sebe v rámci čtvrtečního programu postavila díla Josepha Haydna a Dimitrije Šostakoviče, která spojuje takřka výhradně pouze tónina, ve které byla napsána.  více

Nejčtenější

Kritika

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více