Jitka Šuranská: Písničce musí zůstat příběh

Jitka Šuranská: Písničce musí zůstat příběh

S Jitkou Šuranskou jsme si povídaly nad novým albem muziky, ve které je sice primáškou, ale jak sama zdůrazňuje, je jenom jedním ze tří rovnocenných článků. Jitka Šuranská Trio spolu s ní tvoří nadžánrový mandolinista Martin Krajíček a multiinstrumentalista (vzděláním jazzový kontrabasista) Marian Friedl. Trojice muzikantůodstartovala křestní šňůru svého debutu Divé husy symbolicky 1. října na Husích slavnostech v Boskovicích, o dva dny později jej křtili v Brně ve Staré Pekárně.  Do půlky října je ještě čeká cesta po klubech, kinech a knihovnách v Náchodě, Rožnově pod Radhoštěm, ve Zlíně a v Českých Budějovicích. Ačkoliv se trio hlásí k lidovým písním jako ke své inspiraci, dává jim autorský kabát z mnoha hudebních stylů, přesto souladný a zajímavý. A právě Jitčina vlastní muzikantská cesta je pro výslednou podobu důležitá a inspirativní.

Vyrůstala jsi v místě, kde nebylo možné se lidové muzice vyhnout. Jaký vliv mělo prostředí na tvé vnímání hudby v dětství?

Pocházím z Kudlovic u Uherského Hradiště. To je malá obec, ale bohatá na folklórní aktivity. Odmalička jsem chodila do souboru Jatelinka, kde jsem později hrála v první (ještě dětské) cimbálové muzice pod vedením Tomáše Drábka. Pak jsem tancovala v souboru Lúčka. O něco později přišlo důležité rozhodování: jestli chci víc tančit a zpívat v souboru, nebo hrát v pořádné dospělácké cimbálovce. Nakonec u mě rozhodly jako většinou city a tancování v Lúčce jsem vyměnila za post houslistky v Cimbálové muzice Stanislava Gabriela.

Kolik ti bylo let, když jsi vlastně rozhodla o své budoucnosti?

Bylo mi patnáct. Myslím, že mi spolupráce s výhradně chlapskou muzikou hodně dala, minimálně mi obohatila slovník a celkově sociální dovednosti (směje se). Každopádně deset let s Cimbálovou muzikou Stanislava Gabriela bylo hodně důležitých pro můj hudební vývoj i pro mé zakořenění v hudebním stylu našeho regionu.

Aby se muzikant dostal do renomované muziky jako jsou Gabrielovci, musí už na housle něco umět. Kde ses učila hrát?

Chodila jsem na ZUŠ v Uherském Hradišti k Pavlu Štulírovi (houslový terc ve vyhlášené CM Jaroslava Čecha, pozn. autorky), který je v našem regionu významnou osobností ve výchově mladých folklórních muzikantů. Tehdy ale do své cimbálové muziky při ZUŠce děvčata nebral, tak jsem mohla hrát jen v komorním orchestru. Sen o hraní v cimbálovce už ve mně ale dřímal. Nakonec se propojil s osobním životem: zamilovala jsem se do primáše Stanislava Gabriela a časem se mu svěřila, že bych kromě zpívání chtěla taky hrávat v muzice.

Jak se na to tvářila sestava muziky, která byla do té doby pouze chlapská?

Kupodivu udělali výjimku a do kapely mě vzali. Aby to však nevyznělo, že jsem si svou pozici vydobyla pouze osobním vztahem. Staník mne v ničem nešetřil. Postavil mě tvrdě úplně dozadu na obligát a řekl, že teď se budu učit. Pak jsem hrála třetí housle, což mi připadne úplně nejtěžší, hledat v kapele třetí hlas. Postupně jsem se propracovala až k němu dopředu na terc.  Ale Staník jako primáš měl respekt a vždy striktně odděloval osobní život od toho kapelního, což pro mě nebylo úplně jednoduché. Ale právě za toto „školení“ jsem mu do dneška velice vděčná.

Mít na Slovácku muziku nebo zpěv jako koníčka je pro nadaného člověka skoro povinnost, ovšem zvolit si profesi hudebníka je těžké rozhodnutí na celý život. Není na to v patnácti trochu brzo?

Musím říct, že ještě když jsem nastupovala na konzervatoř, neměla jsem v tom úplně jasno. Symfonický orchestr jsem poprvé na živo slyšela až v Brně – zdejší filharmonii. Samozřejmě jsem si vážnou hudbu zamilovala, ale vybrat si muziku jako povolání bylo rozhodnutí srdcem. Člověk je uvnitř vlastně už hotový, cítí, že hudbu chce dělat po celý život. Ale co to obnáší, jaký ten život bude, co se za to platí, kolik je s tím spojeno cestování, trvalé přípravy, disciplíny – to hudebník zjišťuje, až když se to děje jemu. Ovšem v té chvíli už hudbu tak miluje, že je příliš pozdě brát ono osudové rozhodnutí zpátky.

Po skončení školní docházky jsi tedy směřovala na konzervatoř. Kam potom dál?

Konzervatoř v Brně jsem vystudovala, ale nebyl ze mě nijak suverénní interpret, nepovedlo se mi udělat přijímačky na žádnou vysokou školu. Ale nevzdala jsem to: rok jsem učila na ZUŠ v Uherském Hradišti a přitom se jezdila připravovat ke svému budoucímu profesorovi Zdeňku Golovi do Ostravy. Bylo to pro mě životní setkání. S jeho pomocí mě přijali na Institut pro umělecká studia (dnes Fakulta umění Ostravské univerzity, pozn. autorky) a pod jeho vedením jsem kromě interpretačních dovedností získala i sebedůvěru a lásku k houslím. Právě jeho zásluhou jsem se konečně ujistila, že housle a hudba jsou moje životní cesta.

V současnosti občas probíhá diskuse nad potřebností oficiálního odborného školení pro muzikanty hrající lidovou hudbu svého regionu. Jaký je tvůj názor?

Myslím si, že je velmi výhodné pro každého muzikanta pokusit se zvládnout hudebních stylů, kolik je jen možné. Pokud hrajete hudbu klasickou a jste vedeni k interpretaci předepsaných partů, osvojíte si jiný přístup, než když stojíte mezi muzikanty v kapele, hrajete podle sluchu a citu a snažíte se být její součástí. Hudba je jen jedna a dobrý muzikant se umí měnit jako chameleon. Je to obtížné, ale třeba pro mě je to velice obohacující.

Širší hudební publikum než folkloristé tě zaregistrovalo jako polovinu dua Hudecká úderka v roce 2005, kdy vyšlo oceňované album Písňobraní.

To album bylo pro mě svým způsobem osudové: byla jsem do té doby součástí velké kapely a z hraní ve dvojici jsem měla trochu obavy. Ale Jirka Plocek mě ujišťoval, že to utáhneme i ve dvou a že to bude dobré. Tak úplně jsem mu nevěřila, dost jsem se bála. Zpětně si ale myslím, že měl naprostou pravdu, že ve dvou už je to taky kapela. Když si s Jirkou dodnes můžeme spolu zahrát, vždy si uvědomím, jak velkou radost mi to přináší.

Jirka Plocek v té době právě končil s Teagrassem, tys ovšem byla ještě pevně zakotvená v cimbálovce Stanislava Gabriela. Jak pánové z kapely nesli tento tvůj „úlet“?

Zákonitě docházelo ke konfliktům, především v termínech. Staník mě bral nadále jako jejich houslistku a zpěvačku na plný úvazek a já jsem v případě termínových kolizí musela volit. Vnitřně jsem cítila, že setkání s Jirkou Plockem mi dává příležitost otevřít nové obzory, a upřednostňovala jsem jeho. Takže jsem v CM Stanislava Gabriela oficiálně skončila – což ovšem neznamená, že jsme se rozešli ve zlém, naopak, občas si zahrajeme, zazpíváme, zapaříme…

Ta osudová volba se ovšem týkala jenom neprofesionální muziky. Tehdy už jsi pracovala ve zlínské filharmonii…

Ano, od roku 2003 jsem členkou Filharmonie Bohuslava Martinů ve Zlíně a velice si toho vážím. Pro muzikanta je vždy velkou výhodou mít pevné zázemí a jistotu. Náš orchestr kromě toho, že výborně hraje, má i skvělé mezilidské vztahy.  Mohu hrát na poloviční úvazek a koncertní program svého nynějšího tria předem konzultovat s vedoucím naší nástrojové skupiny, aby to fungovalo a přitom vyhovovalo oběma stranám.

Na své druhé (a první sólové) album Nězachoď slunečko v roce 2013 sis pozvala jazzové slovensko-moldavské PaCoRa Trio v sestavě housle, cimbál a kontrabas. Proč sis vybrala zrovna je?

Seznámil nás – jak jinak – Jirka Plocek. Se Stankem Palúchem jsem se asi na čtyři koncerty, potkala v Teagrassu, ale naše hudební přátelství přetrvalo. Věděla jsem, že pokud chci na svou první samostatnou desku producenta, tak chci jeho. Pak jsem slyšela hrát kompletní PaCoRu, pozvala je ke spolupráci na pár písniček a vyšla z toho nakonec celá deska. Když se potkáš s někým, kdo ti jako oni přiblíží další hudební žánr, je to obrovské vzájemné obohacení. V našem případě šlo o jejich precizní technický jazz s improvizací a k tomu můj spíš intuitivní ženský přístup. Když se to spojí dohromady, má to grády.

Na rozdíl od Písňobraní jsi mi na albu Nězachoď slunečko připadala sebevědomější, ve zpěvu i hraní výraznější, osobitější. Čím to?

Snad tím, že jsem začala být muzikantsky sama za sebe, jako Jitka Šuranská. Konečně jsem pochopila, kdo v muzice jsem. Na Písňobraní jsem se ještě nechala vést za ruku, tam byl Jirka ten vizionář, to on dal dohromady Hudeckou úderku a byla to jeho deska. Album Nězachoď slunečko už byl od začátku do konce můj nápad. Udělala jsem koncept, pozvala muzikanty do studia, sehnala sponzory a rozhodla se, že to bude takhle.

To byl další zlom – ujasnit si, kam chci směřovat a koho k tomu potřebuji.

Ano, poprvé jsem se – byť donucena okolnostmi – osamostatnila a projevila sama za sebe. Vývoj v posledních dvou letech představuje naplněný sen: být primáškou ve vlastní muzice. Také proto je to letošní nové album už společným dílem celé kapely. Moji dva spoluhráči, Marian Friedl a Martin Krajíček, jsou totiž schopni a ochotni nebýt pouhými hosty na mém albu, ale táhnout se mnou za jeden provaz, jako kapela.

Ještě na chvíli odbočím ke tvému sólovému vystupování, které JŠ Triu předcházelo a k němuž si občas odskočíš. Může lidový muzikant používat loop station a přitom zůstat hudcem?

Je to rozhodně jedna z možností, jak stát sám na pódiu a přitom na živo vytvořit vlastní hudeckou kapelu. Já si postupně v několika smyčkách nad sebou navrstvím nástroje, pak si je pustím jako podklad nebo doprovod a můžu tvořit vlastní hudbu-sólo, prožít si text, nabídnout lidem příběh. V mnoha dalších žánrech je loop station běžný, v lidové hudbě je to výjimečné. Pokud vím, jsem v tom první a asi zatím jediná. Nechci však používat různé technické vymoženosti, které to umí, žádné efekty – chci pořád zachovat zvuk hudecké muziky. Aby to bylo co nejblíž tomu, jak si muzikant kdysi zahrál a zazpíval třeba v hospodě pro lidi.

Jitka Šuranská Trio tvoří tři muzikanti se zkušeností z různých hudebních žánrů. Kde se jejich cesty protnuly?

Jsem velice intuitivní člověk a podobně si hledám spoluhráče. S Martinem jsme se znali od vidění, poslouchala jsem cédéčka KK Bandu a všimla jsem si, jak mě Martinova mandolína pokaždé rozpláče, jak se mi to zdá krásné. Tak jsem mu jednou zavolala a rozjela se za ním do Boskovic zkusit, jak by nám to šlo. Fungovalo to hned napoprvé. Shodli jsme se, že by se nám hodil basista; na Mariana nám úplnou náhodou dal tip Emil Formánek, kytarista Druhé trávy. I tak se rodí kapela. Takže s Marianem přibyl do kapely kromě kontrabasu i malý beskydský cimbál a celá škála fléten a píšťal. Navíc i skvěle zpívá a aranžuje. Některé věci se prostě dějí samy – a to je i případ našeho tria.

Z vaší nové desky Divé husy na mě hned napoprvé dýchlo muzikantské porozumění, vzájemný obdiv vás tří. Bylo tam okamžité souznění, nebo se rodilo postupně?

Mně se zpočátku o našem triu dost těžko mluvilo, protože jsem nedokázala popsat, co se vlastně děje. Kluci se předtím vůbec neznali, poprvé jsme se všichni tři sešli na hudebce ve Frenštátě a fungovalo nám to na první dobrou od první písničky. Hrajeme spolu něco přes dva roky a ze spoluhráčů se stáváme přáteli.

Na rozdíl od minulé desky tady nyní nejsou žádní hostující muzikanti, všechno si aranžujete a hrajete sami tři. Je to tedy dokonale společné dílo?

Každý přináší, v čem je silný. Já představuju ten naprosto ženský princip: tohle je o smutku, kluci, udělejte mi smutek! Oni to napíšou a postupně to skládáme k sobě. Nebo přinese Marian, náš úžasný aranžér, píseň už předem připravenou, postavenou a společně pak už jen „vychytáváme mouchy“. Na mně také zůstává uhlídat, aby v té písničce zůstala emoce, která by tam vždy měla být. Měli bychom pokaždé vědět, o čem zpíváme, co sdělujeme. Pro nás je důležité, aby písničce zůstal příběh.

Proč jste vaši první společnou desku pojmenovali právě Divé husy?

Tu píseň napsal Marian Friedl. Je o pohledu na oblohu, na hejno divokých husí letících někam do dálky. Je to píseň o touze, kterou v sobě všichni máme, o našich snech, které v sobě nosíme. A my naším cédéčkem říkáme: Dívejte se, sněte a naplňujte svoje sny!

Jitka Šuranská/ foto archive Indies Scope

Stejně jako v životě a tvorbě Dušana Holého i na koncertě se střídaly dvě polohy lidové písně. První z nich, věrná tradici a zakořeněná ve svém přirozeném prostředí regionu, zazněla v podání Horňácké muziky Petra Mičky. Druhá - výrazně stylizovaná a přetvořená pro potřeby koncertního provedení - zazněla v úpravách pro BROLN v současné době pod dirigentským smyčcem primáše Petra Varmuži.  více

Městské divadlo v Brně nejnověji uvádí Šakalí léta tedy původně filmový muzikál z období padesátých let, který vznikl na motivy povídek spisovatele Petra Šabacha. Film Šakalí léta natočil Jan Hřebejk a provázely jej písně Ivana Hlase. V roce 1993 získal jako první snímek také nově vzniklou oborovou cenu Český lev, a to hned ve čtyřech kategoriích. Bylo jen otázkou času, kdy po látce šáhne divadlo, k čemuž došlo v roce 2001 v Plzni. A muzikálová Šakalí léta od té doby mocně brázdí republiku…  více

Na 10. ročníku festivalu Maraton hudby Brno vystoupí polské ženské trio Sutari. Na svém kontě mají stovky koncertů ve více než 20 zemích světa včetně vystoupení na světovém hudebním veletrhu WOMEX v roce 2015 nebo live session pro americké rádio KEXP. Vydaly několik oceňovaných alb, z nich to nejnovější, z roku 2024, se jmenuje #kołysankidlaświata a obsahuje ukolébavky. Jejich hudba kombinuje tradiční polské písně s moderními prvky a dotýká se témat přírody, svobody, ženskosti a sesterství. Sutari zahájí v sobotu 9. srpna World music scénu festivalu v brněnském klubu První patro. Na naše otázky odpovídaly kolektivně všechny tři členky skupiny – Basia Songin, Kasia Kapela a Dobromiła Życzyńska.  více

Ke světlu – tak znělo označení závěrečného koncertu Velikonočního festivalu duchovní hudby, jehož letošní 32. ročník nesl podtitul Smíření. V podání domácí a pořadatelské Filharmonie Brno zazněla 27. dubna v kostele sv. Janů pod taktovkou Anny-Marie Helsing díla Ralpha Vaughana Williamse a Einojuhaniho Rautavaary. V první části koncertu se jako sólista představil Josef Špačekvíce

Letos si připomínáme 100. výroční narození kanadského jazzového klavíristy a skladatele Oscara Petersona (1925–2007). K této příležitosti nastudovalo klavírní trio ve složení Luboš Šrámek (klavír), Marián Ševčík (bicí) a Matěj Štubiak (kontrabas) Petersonovu Velikonoční suitu – jednu z mála jazzových duchovních skladeb, kterou hráči uvedli ve středu 23. dubna v Besedním domě v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby.  více

Ve Svatém týdnu Velikonoční festival duchovní hudby každý rok připravuje tzv. temné hodinky – zpěvy lamentací a responsorií prováděných za tmy v předvečer daného svátku. Po souborném uvedení například Zelenkových či Gesualdových zpěvů se soubor Ensemble Versus rozhodl pro letošní ročník nastudovat chorální repertoár českého původu. Další novinkou je také přesunutí hodinek z chrámového prostoru do tří brněnských vodojemů na Žlutém kopci, kde se každý večer uskuteční tři asi čtyřiceti minutové koncerty. Diváci si tak mohou vybrat danou hodinu, která jim nejvíce vyhovuje. Recenze se zabývá prvními z hodinek konanými na Škaredou středu 16. dubna ve vodojemu č. 2.  více

Zahajovací koncert 32. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby uskutečněný včera v nově zrekonstruovaném kostele sv. Jakuba nabídl více než hodinové rozjímání s dílem Janovy pašije od soudobého, estonského skladatele a letošního jubilanta Arvo Pärta (*1935). Dílo zaznělo v podání vokálního souboru Martinů Voices s uměleckým vedoucím Lukášem Vasilkem, sólisty Jiřím BrückleremOndřejem HolubemAlenou HellerovouJanou KuželovouOndřejem Benekem a Martinem Kalivodou za doprovodu komorního ansámblu: Daniela Valtová Kosinová (varhany), Pavla Tesařová (housle), Lukáš Pospíšil (violoncello), Vladislav Borovka (hoboj), Martin Petrák (fagot).  více

Vojenský umělecký soubor Ondráš se v premiéře nového pořadu Karpatami vydal tanečním krokem přes vršky a doliny Karpatského oblouku. Novinka profesionální části souboru se odehrála na jevišti brněnského divadla Radost. A radostné bylo i sledování tohoto nového počinu. Soubor v něm na chvíli opouští velkolepé choreografie a vrací se blíže k původnímu lidovému materiálu, aniž by se vzdal vlastního výrazu.  více

Jarní koncert tělesa Diversa Quartet po delší době nabídl díla ryze tuzemských autorů. Večer konaný v pondělí 7. dubna v prostorách vily Löw-Beer nesl podtitul Tempus est iocundum podle milostné písně z rukopisu Carmina Burana. Píseň se svou rozverností stala inspirací pro dramaturgii koncertu, kterým provázelo těleso ve složení Barbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola) a Iva Wiesnerová (violoncello).  více

Íránská zpěvačka Mahsa Vahdat propojuje tradiční perskou hudbu s evropskými hudebními prvky, například s jazzem nebo se sborovým zpěvem. Své zatím nejnovější album Braids of Innocence, Copánky nevinnosti, které nahrála s norským pěveckým sborem SKRUK. Písně na albu vycházejí z perských básní od autorů Rúmího a Hafíze, ale i ze současných textů, které zachycují osobní i politická témata. Album tak reflektuje represivní režim v Íránu i život v exilu. Zpěvačka svou tvorbu představila v roce 2024 na festivalu Maraton hudby Brno.  více

Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlisvíce

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Nejčtenější

Kritika

Městské divadlo v Brně nejnověji uvádí Šakalí léta tedy původně filmový muzikál z období padesátých let, který vznikl na motivy povídek spisovatele Petra Šabacha. Film Šakalí léta natočil Jan Hřebejk a provázely jej písně Ivana Hlase. V roce 1993 získal jako první snímek také nově vzniklou oborovou cenu Český lev, a to hned ve čtyřech kategoriích. Bylo jen otázkou času, kdy po látce šáhne divadlo, k čemuž došlo v roce 2001 v Plzni. A muzikálová Šakalí léta od té doby mocně brázdí republiku…  více