Oldřich Vojáček: Brněnská klubová scéna je pestrá, ale rivalitní, o balkánskou hudbu je zájem

12. srpen 2021, 1:00
Oldřich Vojáček: Brněnská klubová scéna je pestrá, ale rivalitní, o balkánskou hudbu je zájem

Druhé největší město České republiky a v něm zhruba 70 000 vysokoškolských studentů. Právě oni patří mezi jeden z hlavních faktorů ovlivňujících život v Brně v mnoha ohledech, mimo jiné v hudební sféře. O tom, jak vypadá brněnská klubová scéna a jaký je o akce zájem ze strany mladých lidí jsem se bavil s Oldou Vojáčkem. Ten je jak brněnským pořadatelem několika letních akcí a čerstvě bývalým provozovatelem Eleven clubu, tak i dramaturgem Balkan Night scény na festivalu Maraton hudby Brno. Právě tu připravuje už poněkolikáté.

V Brně jsi znám jako hudební promotér. V minulosti si rozjel Studentský majáles Brno, Letní kino na Špilberku nebo hudební Eleven club. Čemu se aktuálně nejvíce věnuješ?

Je to tak, že pracuji na více projektech, přičemž to, co si zmínil, je to hlavní. Pracuji i na dalších projektech, například s Vysokým učením technickým v Brně na jejich Vánočním plese a dalších. Případně si mě najmou zájemci na různé akce, které pak s kolegy realizujeme dle přání klienta. Eleven club jsme ale bohužel museli kvůli koronaviru opustit, lockdown už byl neudržitelný.

Myslíš, že se ještě někdy vrátíš do hudebního klubu?

Určitě, akorát hledáme s kolegou nový prostor. Rozhodli jsme se ale jít trochu jinou cestou. Eleven byl občas „problematický“ díky svému stavebnímu rozložení, šlo o undergroundový prostor a měl své limity. Nové prostory by měly být už výrazně lepší, dle našich představ, jak by měl klub vypadat. Například mít lépe zajištěné parkování, s tím jsme vždy v Elevenu bojovali. Trochu se hýbeme i stran zamýšlené produkce, přeci jen Eleven byl velmi jasně definovaný klub a občas bylo těžké z toho zařazení vybočit. Nový prostor by měl mít trochu širší záběr a s větší kapacitou i možnost zajímavějších kapel, na které jsme často nedosáhli díky nízké kapacitě.

Je mi jasné, že teď hledáte, ale ze své vlastní čerstvé zkušenosti – je těžké najít v Brně vhodný prostor? Jsou vůbec nějaké nabídky?

Prostorů je dost, otázka je jejich vhodnost. My bychom nejraději nějakou starší výrobní halu v centru nebo blízkém okolí, což je trošku oříšek. To je fakt, který nás brzdí, navíc s určitou nejistotou s výhledem do budoucna kvůli koronaviru. Nechceme se naplno pouštět do něčeho, co možná bude zase od podzimu zavřené. Máme pár tipů na zajímavá místa, čekají nás prohlídky. Navíc nás netlačí ani čas kvůli koncertům, většinu z nich jsme přesunuli do klubu Melodka, s nímž máme velmi přátelské vztahy.

Jaká je tvá cesta k festivalu Maraton hudby Brno?

Chtěl jsem ve městě organizovat hudební festival a tehdejší radní na magistrátu mi předal kontakt na organizátory Maratonu, že v Brně už podobná akce vzniká, ať se s nimi spojím. Stalo se a navzájem jsme si padli do noty.

Letos znovu připravuješ scénu balkánské hudby. Co tě na této hudbě baví?

Mám rád, že ta hudba je živelná, skočná, energická. Nemusím úplně unylé věci, jež člověka uspávají. Hudba by měla mít drive, musí tě něčím chytit. Balkan dostane lidi do varu, někdo jde okolo, zastaví se a začne poklepávat nohou. To dokážou i jiné styly, ale u mě funguje tohle. A jsem dost nadšen z dechových sekcí, jež jsou neskutečné.

Jaká je dramaturgická linka tvého programu?

Jde o fúzi kapel, které spolu hrály. Kapela Lovesong Orchestra a duo DJů Malalata je spolu sehraná sestava, znají se z různých akcí. Celý „můj“ večer bude jedna obří jízda, kdy si interpreti budou navzájem vstupovat do svých vystoupení. Nepůjde tedy o oddělené koncerty, jak je všichni známe, ale budou se různě prolínat. Vznikne pravý balkánský rej. Samozřejmě jsou všichni hudebníci velmi kvalitní, nemluvě o rumunské dechovce Fanfara Transilvania. Tahle dechová kapela mění u nás oblíbený žánr dechovky do zcela jiných rozměrů.

fanfara_transilvaniaFanfara Transilvania

Máš ze strany návštěvníků zpětnou vazbu, jaký je o balkánskou hudbu zájem u nás?

Není to vyloženě o balkánské hudbě, jde spíš o kvalitu interpretů. Jsou i kapely, jež nejsou pro velké rozhýřené publikum. V podstatě je to ale stejné jako s jinými koncerty. Musíš připravit zajímavý mix, jenž bude všechny bavit a lidé budou chtít přijít. Navíc balkánští interpreti do Česka jezdí rádi, znají místní publikum, které na hudbu dobře reaguje.

Jakou máš představu o balkánské scéně na Maratonu? Kam bys ji chtěl posunout v následujících letech?

Prvním rokem, kdy jsme na Špilberku dělali Dubiozu Kolektiv, Russkaju a další kapely jsme nasadili laťku hodně vysoko a nebude jednoduché ji přeskočit. Nicméně já věřím, že se najde dost dalších kapel, které budou mít podobný ohlas a budeme zvyšovat zájem o tuto scénu Maratonu hudby.

Jsi hudebník?

Ne, mám příliš krátké prsty na to, abych hrál na svůj oblíbený nástroj. Navíc jsem vždy tíhnul spíš ke sportu. Hudba mě ale baví a rád se pohybuji v tomto prostředí.

A jak tě tedy napadlo založit právě Studentský majáles, Letní kino na Špilberku a další projekty? Kde se objevila ta myšlenka, ještě během studia nebo krátce po něm?

Majáles vznikl především díky kolektivu nadšenců. Navíc v tehdejším studentském spolku jsme se rozhodli tradici obnovit, protože tu byla už v minulosti na kolejích pod Palackého vrchem. Postupně se ale vytratila, což jsme chtěli změnit. U Kina to bylo trochu jiné. Přišli jsme na současné místo akce v rámci nějakého koncertu a zůstali jsme očarováni prostředím. Hned se objevila společná myšlenka, že tu chceme něco dělat. K tomu nám pomohlo velmi milé a vstřícné vedení hradu Špilberk, s nímž jsme se dohodli. Zkusili jsme to, chytlo se to a už jsme tady osmým rokem.

malalataMalalata

Jestli to tak můžu říct, tak si začínal v zaběhnutém hudebním prostředí brněnské klubové scény velmi mladý a nezkušený. Jaké byly reakce ostatních na tvůj „příchod“?

Když jsem otevíral Eleven club, tak ještě předtím jsem dva roky pracoval na Flédě. Pár lidí o nás už proto vědělo. Někteří samozřejmě „nový přírůstek“ neviděli rádi a dávali to najevo. Nicméně poměrně rychle se nám povedlo se v Brně etablovat a tím, že klubová scéna byla rozběhlá, tak jsme se do ní zapojili. V té době taky klub Favál začal ustupovat, takže se nám objevily další možnosti. Hlavně ale mám jiný přístup.

Jaký?

K nám se kapely rády vrací, protože je mezi námi důvěra. Co se domluví, to platí. Když je něco potřeba změnit, jdeme se o tom bavit a zkoušíme hledat vzájemně alternativu. Není to neustálé čekání, kdo koho první podrazí. Myslím, že to bude hlavní důvod našeho úspěchu. Kapely, jež nebyly spokojené s poměry v jiných klubech, se postupně odklonily k nám.

Dá se z toho vyvodit, že je v Brně velká klubová rivalita?

Ano, pořád existuje. Je potřeba si uvědomit, že ačkoliv se všichni navzájem znají a každý ví, co dělá ten druhý, pořád je to byznys a konkurence pro jeho vlastní podnikání. Neúspěch jednoho je možnost úspěchu dalšího. Jsou lehké přesahy, kde vzniká spolupráce, ale pořád jsme v rivalitním prostředí. Pokud se dokážeš domluvit a neděláš podrazy, tak se dá v Brně žít. Navíc každý klub má svůj určitý hudební záběr a jinou cílovou skupinu návštěvníků. Najdeš podniky, které provozují stejnou filozofii, jako třeba já, jsou ale i takové, jež mají vlastní, někdy ne příliš příjemné, metody.

Co ty sám ses musel naučit, i přes zkušenosti z Flédy?

Já jsem tam nedělal hudební produkci, ale řešil jsem bar, noční provoz, komunikaci s lidmi. Když jsme se začali angažovat v hudbě, tak jsme rychle poznali, že nic nevíme a musíme začít od píky. U mnoha věcí jsme zjistili, že je chceme dělat jinak. Zhruba rok a půl trvalo, než jsme se ustálili a našli svůj směr. Od té chvíle to začalo i fungovat.

Brno je velké vysokoškolské město. Jací jsou vysokoškoláci jako návštěvníci klubů? Je na ně spolehnutí, že přijdou?

To se velmi mění, zhruba před osmi lety byla jistota, že studenti přijdou, bude zábava a všichni si to užijí. Teď jich chodí míň, mají tendence zůstávat na pokoji a žít online. To se ale týká studentských parties. V případě koncertů se to těžko odhaduje, jestli je někdo student nebo ne. Rozhodně ale na návštěvnosti poznáš, že začal semestr. Na tom spousta podniků, nejen hudebních, stále funguje.

lovesong_orchestraLovesong Orchestra

Je v Brně těžké zorganizovat kulturní akci?

Pokud nemáš vazby na kapely, s nimiž pracuješ a pro které jsi „number one“ v tom, u koho si zahrají a kde podniknou svou tour, tak je to velmi těžké. Každý má ve velkých městech svá oblíbená místa. Jakmile se chytneš, tak se vlak rozjede. Začátky jsou ale krušné.

A jak je to z pohledu městských částí a města jako celku? Když potřebuješ zábor, elektřinu, technickou pomoc a podobně.

Musím říct, že v tomhle se Brno hodně změnilo k lepšímu. Co byl dřív problém se dnes vyřeší během chvíle. Objevily se i plošné dotace pro kluby a další subjekty. Cítím, že dřív město kulturu na veřejných prostranstvích nechtělo, úředníci s tím neuměli pracovat. Teď ale podobné akce vyhledávají a aktivně podporují. Pokud chceš něco zorganizovat na známém veřejném prostranství, tak se bez spolupráce a pomoci ze strany úředníků neobejdeš. To je ale teď jednodušší.

Foto archiv festivalu Maraton hudby Brno

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Festival Concentus Moraviae nabízí nejen zajímavá místa, ale také interprety. Výjimku v konceptu tvořil open air koncert konaný ve čtvrtek 13. června na náměstí 1. května v Kuřimi, který byl propojen s městskými oslavami. V podvečer se v hodinovém vstupu publiku představilo české těleso Epoque Quartet v obsazení David PokornýVladimír Klánský (housle), Alexey Aslamas (viola), Vít Petrášek (violoncello), které mnozí znají z televizního pořadu Star dance. Kuřim však v tomto roce není jediným oslavencem, jelikož i samotné kvarteto letos slaví 25 let svého působení.  více

Když se hovoří o českém funku, je nemožné nezmínit osobnost producenta, klávesisty a zpěváka Romana Holého, který je neodmyslitelně spjat jak s mnoha hudebními projekty, tak se současnou populární hudební scénou. V současné době živě vystupuje především s kapelami Monkey Business a J.A.R., bez kterých si lze český funk jen stěží představit. Obě kapely vystoupily v rámci Gregoryfestu 2024 ve čtvrtek 13. června v Amfiteátru Starý pivovar v brněnských Řečkovicích.  více

V duchu myšlenky, že Brno a folklor patří k sobě, proběhl ve čtvrtek 6. června Happening Roku folklorních souborů. Událost uspořádala Kancelář Brno město hudby UNESCO ve spolupráci se spolkem Brněnsko tančí a zpívá. Akce se tak stala součástí dlouhodobého projektu, který si předsevzal zmapovat amatérskou hudební scénu v Brně, a to nejen folklorní. V minulém roce Brno město hudby obdobným způsobem oslovilo pěvecké sbory, v budoucnu to budou například garážové kapely. Dokládá tak pestrost brněnské hudební scény nejen na úrovni profesionálních těles, ale i nadšených laiků, pro které je muzika neoddělitelnou součástí života.  více

Spolek Brněnsko tančí a zpívá a TIC Brno uspořádali 6. června 49. ročník přehlídky Brněnsko tančí a zpívá. Program koncentrovaný do jednoho dne byl nabitější, než v předchozích letech. Podtitul Rok folklorních souborů byl vypůjčen od stejnojmenného projektu kanceláře Brna města hudby UNESCO.  více

Ještě před rokem bychom v Nové synagoze ve Velkém Meziříčí nalezli asijskou tržnici. Jmenované město se však rozhodlo budovu odkoupit a začalo ji využívat důstojněji. Při právě probíhajícím festivalu Concentus Moraviae posluchači mohli ve středu 5. června tuto památku navštívit a vyslechnout si zde komorní koncert zpěvačky a houslistky Ivy Bittové, jejího ženského sboru Babačka s muzikanty Jakubem Jedlinským (akordeon) a Pavlem Fischerem (housle).  více

Večernímu koncertu Ensemble Opera Diversa s názvem Tvář vody, který se uskutečnil 4. června ve venkovním prostoru (atrium) Moravské zemské knihovny Brno, předcházela dopolední beseda profesora Miloše Štědroně a docenta Vladimíra Maňase z Ústavu hudební vědy Masarykovy univerzity. Oba jmenovaní si připravili poutavé povídání na téma vodního živlu v umění (od gregoriánského chorálu až po počátek 20. století), jež bylo zakončeno ukázkou edice a poslechem nahrávky Janáčkovy symfonie Dunaj. V rámci koncert pod taktovkou Gabriely Tardonové inspirovaném tématem vody zazněly jedna světová a tři české premiéry. Jako sólistka se divákům představila harfistka Dominika Kvardovávíce

Podobně jako další hudební festivaly se i 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae musel vypořádat letos nejen s Rokem české hudby, ale především s jedinečným výročím 200 let od narození Bedřicha Smetany, zakladatele moderní české hudby. Dramaturgické ukotvení právě zahájeného ročníku se nese v duchu hesla „Metamorfózy: Czech Smetana!“. První festivalový koncert, který se uskutečnil 31. května v kyjovském Městském kulturním středisku, dal tušit, kterým směrem se bude ubírat i zbytek festivalové dramaturgie. Na Smetanovu tvorbu se organizátoři přehlídky totiž rozhodli pohlížet z nových úhlů a pracovat nejen s hudbou, ale také s očekáváním posluchačů. Již na úvodním večeru zazněl proslulý Smetanův Smyčcový kvartet č. 1 e moll Z mého života, avšak v úpravě pro symfonický orchestr z pera dirigenta a klavíristy George Szella. Smetanovo dílo doplnila světová premiéra Koncertu pro flétnu a orchestr Sadunkertoja finského skladatele, dirigenta a rezidenčního umělce 29. ročníku festivalu Olliho Mustonena, která vznikla přímo na objednávku festivalu. Právě Mustonen provedení obou skladeb v podání orchestru Prague Philharmonia také řídil. Jako sólistka vystoupila dánská flétnistka Janne Thomsenvíce

V rámci koncertní řady Hudebních inventur Ensemble Opera Diversa, která započala už v roce 2017, má těleso za cíl přinášet (znovu)objevená díla a autory, s nimiž se na pódiích setkáváme zřídka. Tato dramaturgická linie ale také nabízí prostor a iniciativu k vytváření zcela nových skladeb uváděných ve světových premiérách. Komorní koncert uskutečněný ve středu 29. května 2024 v aule rektorátu Vysokého učení technického (VUT) v Brně se protentokrát nesl v režii Diversa QuartetBarbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola), Iva Wiesnerová (violoncello), OK Percussion Duo (Martin OpršálMartin Kneibl), sólistky Anety Podracké Bendové (soprán) a klavíristky Terezy Plešákové. Námětem odkazoval na prostředí pražské kompoziční školy z hlediska pedagogického i uměleckého.  více

Světoznámý jazzový klavírista a kapelník Count Basie by 21. srpna oslavil 120. narozeniny. Big band Cotatcha Orchestra se rozhodl u této příležitosti uspořádat tribute koncert, při kterém zazněl početný výběr ze skladeb orchestru Counta Basieho. Při několika kompozicích se pak před pódiem objevila taneční skupina Rhythm Pilots z taneční školy Swing Wings a společně s big bandem v neděli v Cabaretu des Péchés připravili autentickou podívanou jako vystřiženou z amerických tančíren třicátých a čtyřicátých let minulého století.  více

Koncert s podtitulem Haydn a Šostakovič v g moll uzavřel ve čtvrtek 16. května v Besedním domě abonentní řadu Filharmonie doma. Jednalo se také o poslední koncert sezóny 2023/24 (když nepočítáme páteční reprízu), při kterém v čele Filharmonie Brno stanul její šéfdirigent Dennis Russell Davies. V druhé půli večera pak orchestr doplnili zpěváci Jana Šrejma Kačírková (soprán) a Jiří Služenko (bas). Jak už z názvu koncertu vyplývá, dramaturgie vedle sebe v rámci čtvrtečního programu postavila díla Josepha Haydna a Dimitrije Šostakoviče, která spojuje takřka výhradně pouze tónina, ve které byla napsána.  více

Nejčtenější

Kritika

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více