Zimní cesta Jana Martiníka a Davida Marečka

17. březen 2017, 4:00

Zimní cesta Jana Martiníka a Davida Marečka

Jedenadvacátého března se brněnským koncertem uzavírá ojedinělé tuzemské turné basisty Jana Martiníka a klavíristy Davida Marečka, při němž postupně pro pět měst připravili Schubertův písňový cyklus Zimní cesta. Pěvec, ostravský rodák, si pro tento projekt našel čas v programu svého berlínského operního angažmá, pianista čas hledal vedle své práce manažera: po několika letech strávených v ředitelském kresle Filharmonie Brno zastává nyní už šestým rokem stejnou funkci v České filharmonii. Uprostřed turné, po Ostravě a Plzni a před Zlínem a jihomoravskou metropolí, vystoupili 8. března v pražském Rudolfinu.  Rozhovor, vedený v noci hned po koncertě, prozradil pohodu osobního i uměleckého přátelství obou hudebníků, ale také obvyklé uvolnění, které se po zdařilém vystoupení dostavuje. David Mareček se před usednutím k mikrofonu však na delší dobu vytratil.

Podezříval jsem vás, že snad jdete ještě cvičit…

David Mareček: Hned po koncertě? To ale dělá málokdo. Mě taková věc dneska opravdu nenapadla…!

Kdy se ke klavírnímu partu vrátíte?

D. M.: I se dvěma vystoupeními v Rakousku a Německu byl tohle pátý koncert – takže už spějeme do fáze, kdy je spíše potřeba si o hudbě číst, poslouchat další věci od Schuberta, přemýšlet o tom… – a samozřejmě denně cvičit. S ohledem na kondici rukou je možné vynechat snad jen jeden den. Ale cvičit znamená i jiné věci, ne jenom Zimní cestu… Z Berlína jsem si přivezl noty, hudbu, kterou jsem dlouho nehrál - Brahmse, Rachmaninova… Ty teď budu nejspíš cvičit.

marecek_martinik_foto_Ivan KorcA kdy se ke svému, tedy pěveckému partu, vrátíte vy? Až před dalším koncertem, nebo dřív?

Jan Martiník: Doposud jsme měli tendenci studovat a zkoušet i mezi koncerty. Vídali jsme se různě, i v Berlíně. Teď asi zrovna čas nebude… Před koncertem ve Zlíně to vypadá asi jen na zkoušku až v sále, která je ovšem samozřejmostí. Před brněnským koncertem si čas na zkoušení uděláme větší. 

Zpíváte pak při takové velké zkoušce cyklus celý, nebo spíš jen procházíte pár potřebných míst…?

J. M.: V tom jsme spontánní, takže nevím. Neexistují osvědčené způsoby. Záleží jen na našem rozpoložení.

Kolikrát jste prošli během studia a zkoušení Zimní cestu opravdu vcelku, řekněme bez přerušování?

J. M.: Těžko přesně odhadnout. Zkoušeli jsme od prosince a začali jsme tím, že jsme si cyklus dali celý.

D. M.: Před Prahou byly dva koncerty zahraniční a dva tuzemské. Zkoušek, kde jsme prošli cyklus celý, mohlo být tak deset. Od začátku prosince neminul týden, v němž bychom se nesešli. Někdy jsme měli i tři dny zkoušení vcelku.

Učili jste se věc od začátku společně?

J.M.: Zpíval jsem Zimní cestu jednou veřejně, to bude už deset let. Tehdy jsem ale neuměl ani pořádně německy… S časovým odstupem jsem se k ní vracel, ale skutečné nastudování, včetně naučení nazpaměť, přijde až tehdy, když se skladbě intenzivně věnujete s vědomím, že na konci toho úsilí bude koncert. Dotáhnout studium do konce mě přiměl až okamžik, kdy tenhle projekt vyvstal. Dělat něco jen do šuplíku? Jsou takoví kolegové, já takový ale nikdy nebyl.

D. M.: Já jsem na tom byl odlišně – urazil jsem při přípravě nastudování a našeho turné cestu z pozice posluchače do pozice interpreta.

Vy jste měl tedy náskok?

J. M.: U některých písní jsem měl více méně jasno a jen v detailech se to vytříbilo, u některých mi velmi pomohla až nynější příprava. A pak i skutečnost, že jsme společně mohli zajet za basbarytonistou Robertem Hollem, který se nám věnoval několik hodin - a bylo to super. Nesmírně obohacující. Říkal nám moc zajímavé věci. Bylo by krásné, kdybychom s ním Zimní cestu mohli probrat ještě jednou, až koncertní sérii dokončíme… Takové zkušenosti jsou k nezaplacení. Má nadhled, přesně ví… A dokázal nás uklidnit, dát nám oběma jistotu, že všechno je dobré. Nejhorší je, když vás někdo začne deptat. To pak nezazpívám ani tón.

Vyvíjel se během práce váš pohled na Zimní cestu?

J. M.: Nijak zásadně ne.

Na začátku se možná zdá cyklus trochu depresivní…?

J. M.: Všichni o tom mluvili, jak je depresivní… Ale Zimní cesta taková není. Ano, je to životní příběh, smutný, nešťastný, je v něm pořád přítomna smrt, ale jsou tam i momenty, které jsou krásné. Pozitivně lyrické. Záblesky lásky…! Myslím, že jsou v hudební literatuře úplně jiná díla, která jsou depresivnější. Šostakovičova symfonie Babi jar. Ano, to je strach a deprese. Zimní cesta ne.

D. M.: U mě se to vyvíjelo dost. Už před dvěma lety jsem věděl, že budeme Zimní cestu zpívat a hrát. Tak jsem ji začal nasávat – a postupně se objevila krása. Dneska už cyklus vůbec jako depresivní nevnímám. A vývoj měl u mě ještě dvě další roviny: když jsem dřív hrál komorní hudbu, tak jsem si skladby s někým obehrával. Třeba Dvořákův kvintet jsem hrál s několika různými kvartety. Honza chtěl proces projít se mnou celý a sám. Nejcennější tedy je, že se mi do celkové podoby nedostaly nánosy nějaké jiné interpretace. - A pak dávám kredit dvěma pianistům: Alexandr Starý, který s Honzou hraje už roky, mi osvětloval, jak vypadá písňový doprovod. Zkoušel s námi, otevřel mi celý svět. Hrát s nástrojem a hrát s pěvcem jsou dvě rozdílné disciplíny - a kdybych na všechno chtěl přijít sám, vydalo by to na mnohem delší dobu. A druhým byl můj kolega a přítel Ivo Kahánek. Ano, a Robert Holl, který nám dal klid.

Prý jste si cíleně vyzkoušel také kladívkový klavír?

D. M.: V Muzeu v Kremsmünsteru, kde je největší sbírka klavírů v Rakousku, mi dovolili hrát na hammerklavier z roku 1824. Když už je dnes interpretace na původní nástroje tak pokročilá, mělo by být standardem, aby si na dobový klavír zahrál i interpret používající jinak nástroje moderní. Ne si jen poslechnout nahrávku, ale opravdu si vyzkoušet, co historický klavír dělá. Vědomí, jak autor svou hudbu slyšel, je dobré, i když ten zvuk nakonec plně nenapodobíte.

Kdo koho k rozhodnutí Zimní cestu nastudovat a provést vyhecoval?

J. M.: Bavili jsme se jednou, padl název Zimní cesta…, shodli jsme se, že tu hudbu máme rádi, a tak někdo z nás řekl: co kdybychom to udělali…? – David je každopádně motor, organizátor, já bych si takovéhle koncerty asi sám nezorganizoval.

Nezalekl jste se pak toho nápadu?

D. M.: Já se komorní hudby nikdy nebál, dělal jsem ji za studií, dělal jsem ji rád a šlo mi to. Nepouštím se tedy do úplně nového světa. Spolupráce s člověkem, kterého si jako umělce vážím a mám ho rád, je pozitivní impuls… Český spolek pro komorní hudbu mi už jednou dal důvěru, když jsem hrál ve Dvořákově  Klavírním kvintetu. Přijali i návrh se Zimní cestou. Přišlo nám ale škoda nastudovat ji jen pro jeden koncert… A tak přišla Ostrava, přihlásil se Zlín. Plzeň se také ozvala sama… Brno se nejdřív zdráhalo, v sezoně už nebylo místo, ale nakonec – po Honzově koncertu s Českou filharmonií, kdy zpíval Biblické písně - se ozvali,  že koncerty nějak přeskládali a že Schuberta chtějí.

marecek_martinik_foto_P.HajskaCo vám daly předpremiérové koncerty v Rakousku a Německu?

J. M.: Pro mě byl objev, jak obrovský rozdíl může udělat příprava, regulace klavíru. S tím se dají dělat hotové divy – a právě tahle hudba je na detaily velmi citlivá.

D. M.: Houslista si vozí svůj nástroj seřízený houslařem, ale klavíristé jsou odkázáni na to, co je na pódiu. Takže technikovi řeknete, co si představujete, co chcete, a on vše udělá. V mém případě zaznělo: potřeboval bych, aby to rychle repetovalo a aby to bylo slabé… Fungovalo to, jak jsem chtěl. Technik z Rakouska nám připravoval klavír i v Ostravě a bude také v Brně. Stejně tak tomu bylo s německým technikem v Postupimi a rovněž tak tady v Praze s Janem Machartem… A právě tohle pak dá klid i zpěvákovi.

J. M.: Hrozná akustika a hrozný klavír umějí udělat obrovský rozdíl. Jako kdybyste měl špatně namazané lyže a lepil se vám na ně sníh.

Podnikáte podobné věci, jako je projekt Zimní cesta, častěji, nebo se cítíte doma především ve světě opery?

J.M.: Svět písně mi byl vždy hodně blízký a hodně jsem se mu věnoval. Že jsem v angažmá v opeře a věnuji se opeře víc? Kdybych se věnoval jen písní, asi bych se neuživil. Píseň je jako repertoár na okraji zájmu společnosti… Zpěvák by ovšem měl být univerzální, měl by umět zazpívat dobře jak operu, tak oratorium i píseň. Snažil jsem se vždy věnovat úplně všemu – a také si vybírat, co mi je blízké a co mě baví. V divadle se role valí, vesměs je musíte přijmout. Turné s písňovým cyklem není obvyklé. Jsem moc rád.

Musel jste na Zimní cestu krást čas?

J.M.: Zařídil jsem si ho. To by jinak nešlo. Vyšli mi vstříc, uvolnili mě z jedné inscenace, v níž jsem měl zpívat, abych se mohl věnovat Schubertovi a také koncertům s Václavem Luksem. Takových vystoupení mám v sezoně jen několik… Naše společné turné je tedy naprosto luxusní akcí.

V českém hudebním životě je v tomto rozsahu jednoznačně výjimečné. Mohlo by pomoci žánru písně?

J. M.: To by bylo skvělé.

Vy jste čas na přípravu kradl trochu víc, i po nocích – vždyť hraní není vaše hlavní profese…

D. M.: Tři měsíce před koncertem musím hrát každý den, což se nedá ošidit. Ruce musí dostat každodenní porci cvičení. Sednout ke klavíru mohu po pracovním dni, který končí někdy v šest, někdy v osm, někdy v deset… Tím, že dělám předtím celý den něco jiného, není ale cvičení únavné. Ostatně večer se hraje nejlépe. A ještě jedna věc: odejít na chvíli k hudbě z manažerského provozu není vůbec špatné. Uvědomíte si také, proč děláte toho manažera…

Učíte se i text?

D. M.: Neumím ho zpaměti, ale zcela záměrně se jím samozřejmě zabývám. A některé písně jsem si musel při hraní i zazpívat. Pochopitelně za zavřenými dveřmi, aby mě nikdo neslyšel! Musíte mít melodii i text pod kůží natolik, abyste neustále věděl, kde zpěvák je, a to i v případě, že se něco promění.

Lysá hora

Přátelé prozradili, že jste v rámci příprav byli také v Beskydech na Lysé hoře…

J. M.: Když mám čas a alespoň den jsem v Ostravě a mám volno, jdu okamžitě na Lysou, na Smrk nebo na jiné okolní hory. Nemělo to být tak, že „…zpíváme Zimní cestu, tak pojďme v zimě na hory..“. Ale krásně se to doplňuje. Byli jsme v Ostravě, tak jsem Davidovi řekl:  V neděli jdeme na Lysou. Obětoval den, který by patřil rodině… Je dobré si vyčistit hlavu. Byl to takový teambuilding.

D. M.: A měli jsme krásné počasí.

Považujete letošní turné za jednorázovou společnou věc?

J. M.: Dohrajeme, nahrajeme, uvidíme… Z Davida mám velkou radost. Sledoval jsem celý proces, prošel neuvěřitelným progresem. Kvalitativní skok. Strašně dobře se mi s ním zpívá. Pro mě je naše Zimní cesta potěšení. Určitě budu celý život vzpomínat, ať už bude cokoli. - Musíme se domluvit, jestli ještě někdy ano, a pokud ano, tak co, kdy a jak… Já bych to viděl jednoznačně, že ano. Už jsem si i něco nachystal.

D. M.: Realizuji vždy jen jeden projekt. Nechci říkat, co bude po Zimní cestě. Ano, hrát s Janem Martiníkem je pro mě životní zážitek. Ano, budu celý život vzpomínat. Když něco bude, budu rád. A i kdyby ne, stálo to za to.

David Marečerk, Jan Martiník/ foto Petra Hájská a Ivan Korč

Pěvecký recitál

21.3.2017, 19:30 / Besední dům

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Velké finále 31. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby se již pomalu a jistě blíží – pomyslný odpočet trojice posledních koncertů zahájil čtvrteční večer 4. dubna v kostele sv. Janů s podtitulem Kantiléna: Zemek Novák, Graham, Emmert. Jak je již z názvu zjevné, dramaturgii koncertu tvořila díla Pavla Zemka Nováka, Petera Grahama a Františka Gregora Emmerta. Stejně patrné však již není, že skladby Zemka Nováka a Grahama se po více než třiceti letech – a právě na 31. ročníku festivalu – dočkaly své světové premiéry. Není bez zajímavosti, že původně měly skladby zaznít společně v rámci vigilie o Bílé sobotě. Samotné interpretace duchovních kompozic brněnských skladatelů se ujaly sopranistky Aneta Podracká Bendová a Jana Vondrů, s nimiž vystoupili varhaník Petr Kolář, dětský sbor Kantiléna pod vedením sbormistra Michala Jančíka a soubor Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdravíce

Podobně jako každý rok, byl i v rámci letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby jeden z večerů věnován sólovému varhannímu recitálu. V úterý 2. dubna za varhany ve starobrněnské bazilice Nanebevzetí Panny Marie usedl původem slovenský varhaník Marek Paľa a provedl výběr z varhanních skladeb českých autorů vrcholného a pozdního romantismu, čímž doplnil stávající Rok české hudby. Několik děl úterního programu navíc zaznělo v přinejmenším brněnské premiéře.  více

Neodmyslitelnou součástí Velikonočního festivalu duchovní hudby jsou tři večery tzv. tenebrae obsahem navracející se ke křesťanským obřadům ve Svatém týdnu. Tento rok temné hodinky připadly na středu 27. března – pátek 29. března, a jak už je tradicí, konají se v kostele Nanebevzetí Panny Marie. Letos jsou tyto tři večery výjimečné především z hlediska dramaturgie, jelikož si pořadatelé festivalu objednali nové zhudebnění liturgických textů. Recenze se ohlíží za prvním ze tří večerů, při kterém ve světové premiéře zazněla díla od skladatelů Zdeňka Klaudy a Lukáše Hurníka. Provedení se ujali zpěváci Kristýna Fílová (soprán), Zuzana Čurmová (soprán), Alžběta Symerská (alt), Ondřej Holub (tenor) a Jiří Miroslav Procházka (bas) za doprovodu varhanního pozitivu a sbormistrovského dohledu Zdeňka Klaudy a recitace P. Jana Pacneravíce

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější

Kritika

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více