K hudební koncepci Vánoc na brněnských náměstích

K hudební koncepci Vánoc na brněnských náměstích

Brněnská náměstí Svobody, Moravské náměstí a Zelný trh jsme si už za několik posledních let zvykli v předvánočním čase vnímat jako tržiště, na nichž se lze setkat s přáteli, popít, pojíst, koupit maličkost sobě či přátelům jako dárek. Nedílnou součástí adventní nabídky však je i hudební produkce na jmenovaných náměstích, které jsou pro jedny vítanou, pro druhé pouze trpěnou tradicí s velmi proměnlivou kvalitativní úrovní. Kaleidoskop je letos ústředním motivem brněnských Vánoc, které tak tvoří pestrá mozaika žánrů i vystoupení na všech třech pódiích po dobu konání trhů čili do 23. prosince.

Zahájení: zpoždění a tlačenice

Zahájení trhů také letos obstaralo slavnostní rozsvěcení stromu na náměstí Svobody, které provázela světelná projekce s hudebním doprovodem. Už zde se projevila jistá problematičnost koncipovaného doprovodného programu, který ne vždy respektuje aktuální situaci. Úvodní program započatý s hodinovým předstihem (beatboxeři En.dru a JeN Hovorka se zpěvačkou Sisou Fehérovou) si přišlo poslechnout několik desítek zájemců. Postupně přibývající stovky diváků se ale přišly podívat zejména na stromek. Hlasitost produkce znemožňující komunikaci nesli poměrně nelibě a stejně tak i narůstající programový skluz. Organizátor i moderátor podobné akce by nutně měli mít přímou vazbu na hlediště – v tomto případě na přeplněné náměstí, kde každým okamžikem prodlevy vzrůstá nekomfort a s tím související napětí ventilované ne pouze neslušnými výrazy. Ono zpoždění v drsné tlačenici celou akci mnoha přihlížejícím, zejména starším lidem a rodičům s malými dětmi, celou slavnostní atmosféru zbytečně znechutilo a zkomplikovalo. Dostat se natěsnaným davem kamkoliv ven bylo naprosto nemožné a samotné efektní rozsvěcení (byť se podařilo jak po hudební, tak vizuální stránce) trvalo nakonec kratší dobu než nepříjemné čekání.

Už tradičně téměř celodenní proud hudby a slova se valí na návštěvníky trhů na náměstí Svobody: od sympatických dopoledních vystoupení s adventními a vánočními motivy v podání základních či mateřských škol, uměleckých škol s hudebními a tanečními kroužky z Brna a blízkého okolí přes prezentace místních divadel, koncertů, veřejných čtení až po „zimní kino“. Brněnské Turistické informační centrum ústy své ředitelky představilo coby dramaturgického garanta hudebního programu ředitele JazzFestu Brno Viléma Spilku a profilaci na jazz, swing a folklór. První část záměru, totiž prezentace brněnských jazzových a swingových formací (obvyklé pilíře těchto akcí Mojmír Bártek & Young Pekáč, Brněnské jazzové legendy a Big Band Mr. Swing) a několika mimobrněnských hostů (swingová a-capellová špička Skety, šansonová Radka Fišarová, Petra Ernényi či Lenka Dusilová) se vydařila obstojně. Ale očekávání JazzFestem namlsaných Brňáků na nějakou opravdovou zajímavost, netradiční předvánoční novinku, nápaditou pecku – třeba v podání studentů a pedagogů jazzové katedry Hudební fakulty JAMU, což se přímo nabízelo – se naplnit nepovedlo. Ještě méně byli hudebně obdarováni příznivci špičkové lidové hudby (ačkoliv z Horňácka, Hanáckého Slovácka nebo Uherskobrodska je to do Brna kousek a většina folklórních souborů adventní repertoár ovládá). Dramaturgie Svoboďáku nabídla pouhá dvě špičková vystoupení: neortodoxní kvintet cimbalistky a zpěvačky Zuzany Lapčíkové a skvělou Horňáckou muziku Petra Mičky. Trochu málo na možnosti, které se nabízely … Několik vrcholných večerních koncertů však předvánoční návštěvníky ještě čeká: vystoupení Dana Bárty Triem Roberta Balzara, Česká mše vánoční v provedení Metropolitního symfonického orchestru a Filharmonického sboru Beseda brněnská či ještě na sám závěr 23. prosince rozhlasový Big Band Gustava Broma s hostujícím Chuckem Wensleym.

Vánoce na Zelňáku

Nejméně se změnila dramaturgie Vánoc na Zelňáku. Už několik let tvoří jeho hudební dramaturgii pestrá směs žánrů – muzikál, folk, folklór, swing, country, ale také soul, blues i bluegrass. V odpoledním programu, který začíná obvykle kolem třetí a končí o půl osmé, převažuje folk lehce nadprůměrné kvality (např. křenovická Careta, Motýlí defekt z Kuřimi, Děvčice z Podolí, Pohledy z Brna, ale i známější Hladolet, A.M.Úlet nebo Another Way). Poměrně početně zastoupen je i swing (Junior Band Pohořelice, Gábina Kočí & Jazz Company, Hawaii Swing Society, Swing Brothers) a folklór (cimbálové muziky Prameň a Vojara i méně tradiční Baobab nebo Veleband), dále country (Ranch, Poutníci) i špičkový bluegrass (pražský Monogram). Objevuje se i několik na muzikálovou notu (Patrik Havelka, Petra Fúriková) nebo lidovou notu naladěných stálic ( harmonikářka Tereza Škrháková). Právě všichni jmenovaní podtrhují ladění Zelňáku do atmosféry předvánočního lidového jarmarku s pečenými kaštany, svařákem, grogem a klobásami. Jen ten flašinetář chybí!  Největší úspěch pokaždé svým vystoupením právem sklidí trubači z ochozu věže Staré radnice, kteří jsou skutečně nenahraditelní. Do konce adventu se na Zelném rynku ještě objeví bluegrassoví Poutníci, osobitá cimbálovka Baobab, folková D.N.A., trampfolkový Přístav nebo funky gospel v podání Joyful Noise.

Vánoce před Vánocemi

V trojici hudebních scén brněnského adventu se nejosobitěji projevuje ta nejodlehlejší s prozatím nejméně početným publikem – letošní nové pódium Vánoc na Moraváku. Úpornost, s jakou pořadatelé vnucují do názvů všech tří tržišť slovo Vánoce, které paradoxně začínají až po ukončení prodeje na trzích, je až nepochopitelná. Zpět na pódium. Návaznost na klubovou scénu Staré Pekárny je zřejmá už z výčtu účinkujících žánrově oscilujících od alternativního písničkářství (skvělý Jiří Konvrzek z Velvar) přes různé odstíny blues (Bluesweiser, Blues Groove, Tom Jegr Gang), swing (The Young Pekáč) a další pozoruhodné kapely brněnské i mimobrněnské klubové scény (Ginger Head, Tři masa, Lidopop, Hladolet). Rozhodně stojí za to přijít si poslechnout v následujících dnech třeba The Muxx, Animal Farm, Ant Attack, bluesový Tom Jegr Gang, zlínský country Podjezd nebo špičkový brněnský a-capella boyband Megafon.

Podtrženo sečteno je brněnská hudební nabídka na pódiích všech tří náměstí pestrá a zajímavá. Při troše trpělivosti se svého oblíbeného žánru dočká většina lidí, kteří sem zavítají. Jenom milovníci koled, lidových adventních písní a tichého rozjímání či usebrání, k němuž advent vybízí, přijdou poněkud zkrátka.

Junior Band Pohořelice/ foto Michal Růžička

Brno – město hudby UNESCO v loňském roce zahájilo víceletý projekt, který si klade za cíl prozkoumat a zviditelnit brněnskou amatérskou hudební scénu. V minulém roce se zaměřil na pěvecké sbory, letošní ročník je věnován folklorním souborům a dalším tělesům, které mají jako svůj hlavní inspirační zdroj lidovou píseň.  více

Exkurz do hudby tří, částečně ovšem čtyř století připravila divákům Filharmonie Brno při pátém koncertu abonentní řady Filharmonie doma. Ve čtvrtek 25. dubna v Besedním domě provedla pod vedením dirigenta Takeshiho Moriuchiho skladby Maurice Ravela, Roberta Schumanna, Johna Adamse a Wolfganga Amadea Mozarta. Při interpretaci Schumannova písňového cyklu Láska a život ženy, který dal celému koncertu název, orchestr doplnila mezzosopranistka Markéta Cukrovávíce

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Velké finále 31. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby se již pomalu a jistě blíží – pomyslný odpočet trojice posledních koncertů zahájil čtvrteční večer 4. dubna v kostele sv. Janů s podtitulem Kantiléna: Zemek Novák, Graham, Emmert. Jak je již z názvu zjevné, dramaturgii koncertu tvořila díla Pavla Zemka Nováka, Petera Grahama a Františka Gregora Emmerta. Stejně patrné však již není, že skladby Zemka Nováka a Grahama se po více než třiceti letech – a právě na 31. ročníku festivalu – dočkaly své světové premiéry. Není bez zajímavosti, že původně měly skladby zaznít společně v rámci vigilie o Bílé sobotě. Samotné interpretace duchovních kompozic brněnských skladatelů se ujaly sopranistky Aneta Podracká Bendová a Jana Vondrů, s nimiž vystoupili varhaník Petr Kolář, dětský sbor Kantiléna pod vedením sbormistra Michala Jančíka a soubor Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdravíce

Podobně jako každý rok, byl i v rámci letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby jeden z večerů věnován sólovému varhannímu recitálu. V úterý 2. dubna za varhany ve starobrněnské bazilice Nanebevzetí Panny Marie usedl původem slovenský varhaník Marek Paľa a provedl výběr z varhanních skladeb českých autorů vrcholného a pozdního romantismu, čímž doplnil stávající Rok české hudby. Několik děl úterního programu navíc zaznělo v přinejmenším brněnské premiéře.  více

Neodmyslitelnou součástí Velikonočního festivalu duchovní hudby jsou tři večery tzv. tenebrae obsahem navracející se ke křesťanským obřadům ve Svatém týdnu. Tento rok temné hodinky připadly na středu 27. března – pátek 29. března, a jak už je tradicí, konají se v kostele Nanebevzetí Panny Marie. Letos jsou tyto tři večery výjimečné především z hlediska dramaturgie, jelikož si pořadatelé festivalu objednali nové zhudebnění liturgických textů. Recenze se ohlíží za prvním ze tří večerů, při kterém ve světové premiéře zazněla díla od skladatelů Zdeňka Klaudy a Lukáše Hurníka. Provedení se ujali zpěváci Kristýna Fílová (soprán), Zuzana Čurmová (soprán), Alžběta Symerská (alt), Ondřej Holub (tenor) a Jiří Miroslav Procházka (bas) za doprovodu varhanního pozitivu a sbormistrovského dohledu Zdeňka Klaudy a recitace P. Jana Pacneravíce

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Nejčtenější

Kritika

Exkurz do hudby tří, částečně ovšem čtyř století připravila divákům Filharmonie Brno při pátém koncertu abonentní řady Filharmonie doma. Ve čtvrtek 25. dubna v Besedním domě provedla pod vedením dirigenta Takeshiho Moriuchiho skladby Maurice Ravela, Roberta Schumanna, Johna Adamse a Wolfganga Amadea Mozarta. Při interpretaci Schumannova písňového cyklu Láska a život ženy, který dal celému koncertu název, orchestr doplnila mezzosopranistka Markéta Cukrovávíce