Maraton hudby Brno 2017

Desítky účinkujících největšího letního festivalu moravské metropole Maraton hudby Brno jsou připraveny ke startu. Druhý srpnový víkend Brno zaplaví hudba doslova všech žánrů, od balkánské dechovky přes komorní a orchestrální klasiku, jazz, folklor, etno, rock, kapely pro děti až po netradiční tzv. bezuliční busking. Hudební program ozdobí exkluzivní trojice představení nového cirkusu, chybět neubude pouliční divadlo, kouzelník či unikátní akrobatický heliový balón. To vše a ještě více od 11. do 13. srpna. v Brně. Nezapomeňte na již tradiční hudebně-maratonské heslo: Není důležitá rychlost; především si dobře rozvrhněte síly, abyste si toho užili co nejvíce!

První den maratonu, pátek 11. srpna, si užijí jazzoví fanoušci. Program v Sono Centru zahájí v půl osmé Vilém Spilka Quartet s projektem jazzových remakeů hitů populárního písničkáře Honzy Nedvěda. Speciální autorský program vytvořený pro Maraton uvedou osobité hudebnice Beata Hlavenková a Dorota Barová a o završení jazzového zážitku se postarají hvězdy Shai Maestro Trio a francouzský saxofonista Guillaume Perret, nedávný objev Colours of Ostrava. V pátek si na své přijdou také rockeři: Ritchie Blackmore představí na Špilberku svůj projekt Blackmore´s Night. Hned v pátek se rozběhnou další maratonské okruhy: bezuliční busking a nový cirkus (o kterých si podrobně můžete přečíst níže).

Hrad Špilberk bude středobodem dění také v sobotu 12. srpna. V základech se bude otřásat přívalem balkánské energie díky projektu Špilberk Balkannn! Od odpoledne bude pódium patřit zahraničním hvězdám jako Bohemian Betyars, Russkaja a především Dubioza kolektiv. Ty doplní neméně skvělá česká partička Circus Brothers či slovenské DJské duo Malalata.

Ze Špilasu si můžete na chvilku odběhnout na Moravák na folklorní sekci: od 12:00 do 18:50 se tu vystřídají cimbálovky Pajtáš, Kyničan a Polana, postfolklorní kapela Ponk, řeckou hudbu zahraje kapela Jannis Moras & Banda, makedonský etnofolk skupina Livada a nakonec nastoupí špilberským bandám konkurující Musica Balkanika se žhavými balkánskými rytmy. Večer bude pokračovat ve 20:00 v Huse na provázku dvěma exkluzivními čísly: Horňácká muzika Petra Mičky je mezi zavedenými muzikami svou osobitostí a syrovostí zjevením v nejlepším slova smyslu. Finále maratonské folklorní sekce obstará strážnická cimbálka Danaj, která přiveze již téměř kultovní multimediální projekt Písničky z malířovy palety s obrazy Joži Uprky, dědečka cimbalistky souboru. Celý folklorní večer bude zakončen besedou u cimbálu na Alžbětínské scéně Divadla Husa na provázku.

Neděle 13. srpna se spojí s klasikou. Redutu rozezní nepřehlédnutelná brněnská hudební osobnost Barbara Maria Willi, která se svými hudebními hosty přichystala novou love story. Alfa pasáž bude patřit atraktivní a divácky oblíbené Pianoštafetě, na které ředitel České filharmonie a klavírista David Mareček uvede nejen mistry klaviatury, ale po jejich boku opravdu kohokoli, kdo si troufne zahrát. Jezuitský kostel opět rozezní Nekonečné varhany pod záštitou prof. Aleny Veselé. Finále letošního Maratonu vypukne večer na hradě Špilberk. Kde Filharmonie Brno pod taktovkou Łukasz Borowicz doprovodí sopranistku Simonu Šaturovou v efektním italském operním programu. Konec Maratonu tak symbolicky zahájí MHF Špilberk.

Akrobaté nového cirkusu zvednou diváky ze židlí ve třech dechberoucích představeních

Celé tři festivalové dny mají Brňané šanci zhlédnout unikátního hosta Maratonu, belgicko-francouzský soubor nového cirkusu Collectif Malunés, který sbírá úspěchy po celé Evropě. V majestátním šapitó postaveném v areálu Hněvkovského třikrát předvedou působivou podívanou s titulem Šťastně až na věky. Zapomeňte na unavené velbloudy a nudné klauny. V této pohádkové inscenaci vás spolehlivě ze židlí zvedne sedm výjmečných artistů, kteří překonávají veškeré hranice schopností lidského těla.

Další tři okruhy také ovládnou Brno na více dní. V pátek a v sobotu budou na velmi překvapivých místech centra města ke slyšení a k vidění unikátní muzikanti a performeři pod taktovkou Kateřiny Šedé, výtvarnice a mezinárodně respektované realizátorky projektů ve veřejných prostorech. Pro Brno nachystala první bezuliční busking se skutečně nečekaně  umístěnými hudebníky. Celé tři maratonské dny bude probíhat také festival živého města Na prknech, dlažbě i trávě. V jeho rámci se diváci mohou těšit na létající balón V.O.S.A. Theatre, Divadlo II. Pád či nedělní karneval pro děti na Moravském náměstí.

Festival je součástí projektu Brno – město hudby a také jednou z mnoha akcí, které podporují kandidaturu města Brna do sítě kreativních měst UNESCO v oboru hudba.

Maraton hudby Brno 2017 organizačně zaštítí TIC BRNO spolu s hudební agenturou C.E.M.A a agenturou TWENTYFOURSEVEN Promotion.

Všechny informace o festivalu, podrobný program i prodej vstupenek naleznete zde.

Collectif Malunés / foto archiv souboru

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Maraton hudby Brno 2017: Jazz

11.8.2017, 0:00 / Sono Centrum

Maraton hudby Brno 2017: Rock

11.8.2017, 12:00 / Hrad Špilberk

Letošní fanzin Jazzman hudebního festivalu JazzFest byl plný obsažných medailonů i statí a objevila se v něm i pozoruhodná glosa dramaturga Českého rozhlasu Jazz Petra Vidomuse s provokativním titulkem Jazz nemusí být pánským klubem. Zamýšlí se nad genderovými stereotypy, kterých se světová (potažmo ani česká) jazzová scéna ještě úplně nezbavila. Skvělých sólistek ovládajících nástroje dříve zcela vyhrazené mužům přibývá. Přestože genderové kódování, které Vidomus pregnantně ironicky popsal, ještě není zcela překonáno, JazzFest letos výrazně přispěl k jeho postupnému odbourávání.  více

Během čtyř let, které od sebe dělí vydání prvního alba Záhir a druhého s názvem O Písni, se skupina Lee Banda virtuálně přemístila (dříve uváděla jako svůj domicil Adamov, nyní Jedovnice), dostala se na tzv. divokou kartu do semifinále Porty v Řevnicích a především lehce posunula svůj hudební styl. Zatímco na debutovém albu šlo o folkrockový střední proud, těžící ze zvuku elektrické kytary, na novince převažují akustické kytary, často v kombinaci s mandolínou a dalšími akustickými nástroji.  více

Šest let po předchozím albu Malý kluk přichází hravá kapela Listolet s novinkou. V názvu má sice pouze „pětiminutového“ tuláka, ale album vznikalo během pěti let v jednom studiu v Západních Karpatech „a dále v kuchyních, obývácích, sklepech a děcácích na mnoha místech“, jak se píše v bookletu. Jeho součástí je ostatně mapa Evropy s čísly přiřazenými k jednotlivým skladbám. Nejde však o to, ve které zemi která píseň vznikla nebo byla natočena. Důležitější je možná citát kapely: „Album stavíme jako obraz pro uši, pod fasádou folkrockových písní je mnoho detailů skrytých ve zvukových záhybech. Co skladba, to zvuková krajina, jiný příběh.“  více

V rámci letošní European Tour zavítal Bobby McFerrin poprvé do brněnského Sono Centra, kde se mu podařilo bezezbytku využít skvělou akustiku i blízký kontakt s publikem. Legenda se vrátila. Vrací se k nám ostatně často a nejen do Brna.  více

Sté dvacáté výročí narození Dukea Ellingtona, bez nadsázky nejvlivnější osobnosti světového jazzu, se slavilo napříč zeměmi a kontinenty. Edward Kennedy Ellington od dětství titulovaný jako Duke přišel na svět 29. dubna 1899 ve Washingtonu D.C. Na den přesně uspořádal důstojnou oslavu v zaplněných prostorách sálu HaDivadla brněnský big band Cotatcha Orchestra.  více

Letošní osmnáctý ročník JazzFestuBrno se výjimečně neuzavírá koncertem, ale jedinečnou (pro světové festivaly ovšem nikterak výjimečnou) sérií muzikantských a tanečních workshopů, zde ovšem zaměřených na dětské frekventanty. V sobotu 4. května se v příjemném prostředí Café Práh, v sousedství Vaňkovky, ujmou svých dětských žáků výrazné mladé osobnosti jazzové scény: Beata Hlavenková (pianistka a lektorka kompozice), Dano Šoltis (vedoucí bubenické třídy) a multiinstrumentalisté Jiří Slavík a Marian Friedl (průvodci Toulek po jazzových cestičkách), které doplní Kateřina Hanzlíková s lekcemi Tancohraní. S výjimkou kompozice, kde se přepokládá účast dětí starších dvanácti let, jsou ostatní „třídy“ otevřené i těm nejmenším. Další informace jsme si vyptali od spoluautora nápadu na dětský workshop a ředitele JazzFestu Brno Viléma Spilky.  více

Muzikál Nine podle legendárního filmu 8 a půl režiséra Fredericka Feliniho připravilo v režii Stanislava Moši jako předposlední premiéru sezóny Městské divadlo Brno. Na zdejší hudební scéně vypravili místy až lechtivou erotickou šou, které vévodí zajímavá scéna, zdařilé kostýmy, výtečné hudební nastudování a energie ženského herectví. Smyslnost některých taneční čísel naštěstí nepřebila ústřední téma hrdinovy krize: středního věku, umělecké i vztahové.  více

Letošní ročník festivalu JazzFestBrno měl několik vrcholů – záleželo samozřejmě na osobním vkusu každého návštěvníka, na jeho očekáváních a samozřejmě na tom, kdo toho kolik stihl navštívit. Pro autora článku patřil k vrcholům žánrově a aranžérsky pestrý večer s basistou Stanleym Clarkem 23. dubna a také předposlední koncert festivalu, vystoupení „toho druhého“ Avishaie Cohena v Huse na provázku 28. dubna. Byla to hudebně čistá esence jazzu s poselstvím. Naléhavá, srdcervoucí a poetická.  více

Jeden z hudebních vrcholů minulého týdne představoval koncert hudebního seskupení Malina Brothers se dvěma jedinečnými hostujícími hudebníky, Kateřinou García a Charlie McCoyem v brněnském Sono Centru. A protože se při vystoupení pořizoval profesionální videozáznam s televizní technikou pro první live DVD této kapely, byl mimořádný i samotný večer – délkou i kvalitou.  více

V rámci Temných hodinek Velikonočního festivalu duchovní hudby vystoupil včera pod vedením dirigenta Jakuba Kydlíčka Barokní orchestr Pražské konzervatoře. Instrumentalisty doplnila sopranistka Anna Petrtylová, altistka Monika Machovičová, tenorista Marek Žihla a basista David Malát. Zaznělo na český text komponované Oratorium na Velký pátek moravského skladatele a kantora Josefa Schreiera.  více

Série koncertů s názvem Harafica tour 2019 se v úterý 16. dubna přenesla ze slovenské Skalice do Brna. Cimbálová muzika z Uherského Hradiště na něm představila neuvěřitelně pestrou směsici žánrů, hostů a občas i pocitů.  více

Kostel svatého Josefa se včera stal místem soukromých výpovědí skladatele Františka Gregora Emmerta a houslisty Milana Paľy. V pozvolna se stmívajících prostorách chrámu zazněla skladba Ecce Homo, symfonie pro sólové housle.  více

Letošní ročník festivalu JazzfestBrno nabízí nepřeberné množství rozmanitých crossoverů , žánrových směsic a fúzí. V duchu tohoto stylového spektra v rekonstruovaném (akusticky významně vylepšeném) sále Janáčkova divadla nabídl svůj vyhlášený osobitý nadžánrový sound klasik jazz fusion a britský kytarista John McLaughlin se svou formací The 4th Dimension. V Brně se představil vůbec poprvé.  více

Koncert s podtitulem Nova et Vetera zahájil na Květnou neděli 28. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby s tématem Ceremonie/Je dobré slavit Pána. Kromě gregoriánského chorálu svatého týdne v podání tělesa Schola Gregoriana Pragensis, který včerejší koncert zahájil, zazněla světová premiéra skladby So Shall He Descend estonského autora Toiva Tuleva v provedení sopranistky Ivany Rusko, mezzosopranistky Bettiny Schneebeli, tenoristy Jaroslava Březiny, barytonisty Jiřího Hájka, sboristek Anety Bendové Podracké, Jany Vondrů a Pavly Radostové, sboru Ars Brunensis pod vedením sbormistra Dana Kalouska a Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta orchestru Denise Russella Daviese. Dílo vzniklo na objednávku festivalu a přímo na míru katedrále svatého Petra a Pavla.  více

Festival JazzFestBrno letos rozšířil svou nabídku o „elektronickou“ programovou linii Tension. V rámci které vystoupily 28. března v prostoru Praha v Brně formace Zabelov Group a HRTL Spaghetti Ensemble. Ideově blízko však k této nové řadě měl i dvouhodinový koncert, který se odehrál 5. dubna ve vyprodaném Sono Centru. Manchesterské trio GoGo Penguin sice využívá desetiletími prověřený instrumentální půdorys jazzového klavírního tria, ale na svých albech i koncertech osciluje kolem elektronické hudby coby východiska.

Nejčtenější

Kritika

V rámci letošní European Tour zavítal Bobby McFerrin poprvé do brněnského Sono Centra, kde se mu podařilo bezezbytku využít skvělou akustiku i blízký kontakt s publikem. Legenda se vrátila. Vrací se k nám ostatně často a nejen do Brna.  více