Minuta ticha. K sedmdesátinám Caspara Richtra

Minuta ticha. K sedmdesátinám Caspara Richtra

Když přijel v roce 1982 osmatřicetiletý Caspar Richter pozvat brněnskou filharmonii k účasti na západoberlínském festivalu, jehož byl uměleckým ředitelem, byli filharmonikové rádi (Západní Berlín byl pro řadového obyvatele naší socialistické vlasti prakticky nedostupný), ale nikdo z nich si nepředstavil, že nový vztah orchestru k sympatickému dirigentovi potrvá po celý jeho další život. Zatím dvaatřicetiletá bilance tohoto vztahu je poněkud ohromující i pro jeho bezprostředního účastníka – interpretačně, repertoárně, dramaturgicky i organizačně: stačí připomenout, že hlavně Richtrovou zásluhou má dnes filharmonie v repertoáru kompletního Mahlera (nedávno s ním hrála Mahlerovu Šestku na mezinárodním festivaklu v Toblachu), symfonického Bernsteina (do doby jeho působení znala jen jedinou jeho symfonii) nebo třeba řadu skladeb brněnského (!) rodáka Korngolda.

Pořad slavnostního koncertu, jímž připomene (v Richard Adam Gallery v sobotu 11. října v 19.30) Richtrovy sedmdesáté narozeniny (narodil se 16. září 1944), si jubilant ovšem navrhl sám – včetně názvu Bez hranic, který se týká jeho umění pohybovat se přirozeně v nejrůznějších hudebních oborech a spojovat jejich prvky v nový smysluplný celek. Filharmonikové sami to nejlíp poznali v roce 1991, kdy je pozval na nově zřízený letní festival do Innsbrucku (byl také jeho ředitelem) k provedení Bernsteinovy Mše. Během brněnských zkoušek se dovídali, že jejich orchestr je jenom jednou z četných interpretačních složek toho obrovitého divadelního kusu provozovaného také dvěma klasickými mužskými pěvci, souborem všestranných muzikálových sólistů, chlapeckým a velmi početným sborem smíšeným, dvěma soubory jazzovými (bluesovým a rockovým), dechovou kutálkou – a varhaníkem.

Neznajíce Bernsteina domnívali jsme se tehdy, že půjde o gigantickou americkou show ohromující počtem různorodých účinkujících a megalomanskou výpravou – a zanechávající v divákovi hlavně dojem ze dvou-tří zapamatovatelných ústředních hitů. Dva dny nepřetržitých zkoušek v obrovské hale innsbrucké Dogany (ostatní interpretační složky byly perfektně připraveny a zejména muzíkálový street chorus složený z mladých lidí ze čtyř světadílů byl fascinující) ovšem ukázaly něco docela jiného: Bernsteina jako geniálního tvůrce, který dovedl jako nikdo jiný vyjádřit mixem všech skladebných technik, k nimž dospělo jeho století, něco, co se jinak vyjádřit nedalo, totiž úzkost moderního člověka, úzkost provázející ztrátu víry a s ní i ztrátu rozumu, jenž dělá člověka sebou samým.

Na půdorysu latinské mše se v této skladbě odehrává životní příběh mladého kněze, jenž – ač pln víry a ryzího odhodlání – postupně podléhá v zápasu s rozpory současného světa. Bernsteinovu kritiku konzumní společnosti (půlka lidí zfetovaná, u voleb si nevyberem, jedni se už utopili, druzí plavou špatným směrem) ztělesňuje street chorus, jenž představuje mladou generaci, zdánlivě sebevědomou, poživačnou a cynickou, přitom však plnou nejistoty, úzkosti a očekávání, navíc sváděnou démonickým Kazatelem hlásajícím konzumní morálku (Bůh stvořil svět jako spotřební pyramidu s člověkem na vrcholu), Nesnadný návrat pološíleného kněze. který v okamžiku, kdy obřad dospěl k vrcholu, odhodil posvátný kalich a zhroutil se k oltářním stupňům, k životu, je jedním z nejúčinnějších míst Bernsteinovy tvorby: ústřední téma vztahu člověka k Bohu, tentokrát v ptačím hlasu sólové flétny, jej přivádí k poznání, že všechny rozpory lze překonat prostou vírou, bez níž člověk nemůže důstojně žít.

Tohle se nám začalo jevit až na generálce a já jsem si začal ještě o něco víc vážit Caspara, který to všechno přečetl a pochopil z málem nečitelné mnohakilové partitury, jejíž špinavé tmavošedé volné listy byly okopírovány ještě nějakou předpotopní technikou, a který to dokázal tak dokonale připravit a dát dohromady – i ostřílené filharmoniky jsem zaslechl říkat Něco takovýho sem eště nezažil.A večer to tedy každý zažil ještě jednou: orchestr s výhledem na mnohaúrovňovou konstrukci pódia-scény i s vlastními vstupy, jež najednou dostávaly pravý smysl. A když nakonec sbor uzavřel nepřetržitých sto deset minut skladby už známým chorálem Všemocný Bože, zůstalo po sotva slyšitelném Amen naprosté ticho. Caspar pomalu svěsil ruce po posledním gestu a nikdo se nepohnul – dvouapůltisícové publikum a čtyři stovky účinkujících ztrnuly v hlubokém dojetí. V jednom okamžiku bylo slabounce slyšet auto projíždějící po dálkové silnici za řekou, pak to zase utichlo. Teprve po neuvěřitelné době se první uslzení posluchači pokusili o potlesk; ten se rozrostl v nekonečné ovace. Ale ty už byly docela všední ve srovnání s tou minutou ticha, snad nejintenzivnější, jakou jsme společně prožili...

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Tím víc jsem byl překvapen a dojat, když mě jednou na Solniční zastavil pan profesor Petrželka, tou dobou už znatelně zestárlý a vážící každý krok, a místo poděkování na pozdrav povídá: Napsal jsem vám trio, Benešu, kde vám to mám nechat?  více

Se svými kvartetními zájmy a lesnickou odborností byl Hrubeš mezi svými divadelními kolegy výjimkou. A nejenom tím: hráči krajského orchestru ho měli rádi jako pravidelného sólistu svých kantátových pořadů, protože do zkoušek přicházel připraven a v nich bylo slyšet, že přesně ví, o čem zpívá.  více


Slovanská tematika, violoncellová virtuozita a pocta Antonínu Dvořákovi (1841–1904) – i takto bychom mohli ve zkratce shrnout koncert Filharmonie Brno z 10. října v Janáčkově divadle. Pod dohledem etablovaného dirigenta Leoše Svárovského zazněly tři rapsodické kusy z konce sedmdesátých let 19. století a známý Violoncellový koncert h moll v podání mladé a talentované violoncellistky Laury van der Heijdenvíce

Klub moravských skladatelů pravidelně uvádí koncerty, při kterých dostávají slovo mladí interpreti, často teprve studenti vysoké školy či konzervatoře. V pondělí 7. října v 19 hodin v koncertním sále HF JAMU skupina studentů s podporou svých starších kolegů, tentokrát i profesionálů, uvedla program s názvem Od Janáčka k dnešku, hudební vzpomínka na moravské skladatele. Jak už název napovídá, program byl složený z děl čtyř skladatelů, kteří jsou spojeni s Moravou a zejména s Brnem, konkrétně Arne Linky, Pavla Haase, Antonína Tučapského a Leoše Janáčka.  více

Podzimní sérii koncertů z cyklu Barbara Maria Willi uvádí zahájil sólový recitál německé hráčky na klávesové nástroje Christine Schornsheim. Při bezmála dvouhodinového koncertu interpretka v konventu Milosrdných bratří představila výběr z klavírních skladeb klasicistních skladatelů, které provedla na kopii historického kladívkového klavíru – nástroji podobnému tomu, na kterém jmenovaní skladatelé pravděpodobně komponovali.  více

Muzikál nemusí být vždy jen pocukrovaným pozlátkem, mazlivým hudebním vyprávěním zamotaným do přeslazeného konce. Městské divadlo Brno v české premiéře uvedlo broadwayský muzikál Drahý Evane Hansene. Navzdory komickým situacím diváka čeká téměř tragická story ze střední školy roubovaná na komorní hudební příběh. Tento celek nápaditě otevírá drsná témata jako je úzkost, osamocenost, deprese či dokonce sebevražda. Je tedy logické, že dílo s tklivou hudbou a psychologizujícími písňovými texty Benje Paseka a Justina Paula a vynalézavým libretem Stevena Levensona je dnes již takřka kultovním a že budí nadšení. Nyní se tedy lze navrch těšit z tohoto importu také do Brna.  více

Chrámový koncert, který se odehrál v pondělí 23. září v kostele sv. Augustina na Kraví hoře, prezentoval dramaturgickou linii večerů soudobé duchovní hudby tělesa Ensemble Opera Diversa s dirigentkou Gabrielou Tardonovou a smíšeného sboru Ensemble Versus se sbormistrem Patrikem Buchtou. Při podobných příležitostech je hudba – velice často v podobě světových či tuzemských premiér – provozována v brněnských kostelech, jež pokaždé nabízí odlišnou akustickou, ale i architektonickou rovinu. Nejinak tomu bylo i při recenzovaném koncertu, který v přímém přenosu vysílalo Radio Proglas. Zazněla díla tří českých skladatelů, na jejichž provedení se podíleli sopranistka Tereza Zimková, tenorista Stanislav Předota, trumpetista Josef Zimka a varhaník Martin Jakubíčekvíce

Jednou z nejočekávanějších hvězd letošního ročníku festivalu JazzFestBrno byl bezesporu americký kytarista Al Di Meola se svým projektem The Electric Years. Kytarový matador vystoupil v brněnském Sono centru v úterý 17. září při turné, ve kterém se – jak už z názvu projektu vyplývá - vrací především k sérii jazz-rockových nahrávek z druhé poloviny 70. let minulého století.  více

Již 69. sezonu zahájila v neděli 15. září v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod taktovkou jejího šéfdirigenta Dennise Russella Daviese. Divákům nabídla skladby Bedřicha Smetany a Antona Brucknera, kteří by tento rok oslavili dvousté narozeniny. Oproti avizovanému programu byl ovšem nedělní večer zkrácen o symfonickou báseň Hakon Jarl, neboť vydatné deště a s nimi spojené záplavy se nevyhnuly ani brněnskému okolí. Několik muzikantů se nemohlo do Brna na koncert bezpečně dostat. Jednou z nich byla i harfistka Ivana Švestková, jejíž part ve zmíněné symfonické básni velice náročný, nebylo možné takto narychlo sehnat náhradu.  více

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce

Festival Špilberk pořádá Filharmonie Brno již rovné čtvrt století na konci srpna na nádvoří stejnojmenného hradu. Čtyři hudební večery pod širým nebem divákům nabízí výběr koncertů z řad klasické, filmové, počítačové, ale často i jazzové či jiné hudby. Jedná se tak o rozmanitý mix interpretů a repertoárů s často příjemnou, letně uvolněnou atmosféru. Letošním velkým a předem vyprodaným tahákem byl středeční večer 21. srpna plný melodií z filmů Jamese Bonda v režii Českého národního symfonického orchestru pod taktovkou světově uznávaného dirigenta, skladatele a aranžéra Stevena Mercuria. V průběhu koncertu se posluchačům také představili zpěváci Sára MilfajtováVendula Příhodová a David Krausvíce

V rámci svého evropského turné přijal do Brna pozvání tchajwanský sbor Taipei Philharmonic Chamber Choir (dále TPCC) fungující pod vedením uměleckého vedoucího a sbormistra Dr. YuChung Johnny Ku. Koncert proběhl v pondělí 13. srpna v sále nově zrekonstruovaného hotelu Passage.  více

Devátý ročník čtyřdenního mezinárodního a multižánrového hudebního festivalu Maraton hudby Brno oficiálně zahájil čtvrteční koncert v brněnském Sono centru. Více než tří hodinovou akci otevřel jazzový akordeonista Vincent Peirani, rezidenční umělec letošního ročníku, se svým uskupením Jokers. Druhá půle večera patřila estonskému duu Puuluupvíce

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Nejčtenější

Kritika

Slovanská tematika, violoncellová virtuozita a pocta Antonínu Dvořákovi (1841–1904) – i takto bychom mohli ve zkratce shrnout koncert Filharmonie Brno z 10. října v Janáčkově divadle. Pod dohledem etablovaného dirigenta Leoše Svárovského zazněly tři rapsodické kusy z konce sedmdesátých let 19. století a známý Violoncellový koncert h moll v podání mladé a talentované violoncellistky Laury van der Heijdenvíce