Minuta ticha. K sedmdesátinám Caspara Richtra

Minuta ticha. K sedmdesátinám Caspara Richtra

Když přijel v roce 1982 osmatřicetiletý Caspar Richter pozvat brněnskou filharmonii k účasti na západoberlínském festivalu, jehož byl uměleckým ředitelem, byli filharmonikové rádi (Západní Berlín byl pro řadového obyvatele naší socialistické vlasti prakticky nedostupný), ale nikdo z nich si nepředstavil, že nový vztah orchestru k sympatickému dirigentovi potrvá po celý jeho další život. Zatím dvaatřicetiletá bilance tohoto vztahu je poněkud ohromující i pro jeho bezprostředního účastníka – interpretačně, repertoárně, dramaturgicky i organizačně: stačí připomenout, že hlavně Richtrovou zásluhou má dnes filharmonie v repertoáru kompletního Mahlera (nedávno s ním hrála Mahlerovu Šestku na mezinárodním festivaklu v Toblachu), symfonického Bernsteina (do doby jeho působení znala jen jedinou jeho symfonii) nebo třeba řadu skladeb brněnského (!) rodáka Korngolda.

Pořad slavnostního koncertu, jímž připomene (v Richard Adam Gallery v sobotu 11. října v 19.30) Richtrovy sedmdesáté narozeniny (narodil se 16. září 1944), si jubilant ovšem navrhl sám – včetně názvu Bez hranic, který se týká jeho umění pohybovat se přirozeně v nejrůznějších hudebních oborech a spojovat jejich prvky v nový smysluplný celek. Filharmonikové sami to nejlíp poznali v roce 1991, kdy je pozval na nově zřízený letní festival do Innsbrucku (byl také jeho ředitelem) k provedení Bernsteinovy Mše. Během brněnských zkoušek se dovídali, že jejich orchestr je jenom jednou z četných interpretačních složek toho obrovitého divadelního kusu provozovaného také dvěma klasickými mužskými pěvci, souborem všestranných muzikálových sólistů, chlapeckým a velmi početným sborem smíšeným, dvěma soubory jazzovými (bluesovým a rockovým), dechovou kutálkou – a varhaníkem.

Neznajíce Bernsteina domnívali jsme se tehdy, že půjde o gigantickou americkou show ohromující počtem různorodých účinkujících a megalomanskou výpravou – a zanechávající v divákovi hlavně dojem ze dvou-tří zapamatovatelných ústředních hitů. Dva dny nepřetržitých zkoušek v obrovské hale innsbrucké Dogany (ostatní interpretační složky byly perfektně připraveny a zejména muzíkálový street chorus složený z mladých lidí ze čtyř světadílů byl fascinující) ovšem ukázaly něco docela jiného: Bernsteina jako geniálního tvůrce, který dovedl jako nikdo jiný vyjádřit mixem všech skladebných technik, k nimž dospělo jeho století, něco, co se jinak vyjádřit nedalo, totiž úzkost moderního člověka, úzkost provázející ztrátu víry a s ní i ztrátu rozumu, jenž dělá člověka sebou samým.

Na půdorysu latinské mše se v této skladbě odehrává životní příběh mladého kněze, jenž – ač pln víry a ryzího odhodlání – postupně podléhá v zápasu s rozpory současného světa. Bernsteinovu kritiku konzumní společnosti (půlka lidí zfetovaná, u voleb si nevyberem, jedni se už utopili, druzí plavou špatným směrem) ztělesňuje street chorus, jenž představuje mladou generaci, zdánlivě sebevědomou, poživačnou a cynickou, přitom však plnou nejistoty, úzkosti a očekávání, navíc sváděnou démonickým Kazatelem hlásajícím konzumní morálku (Bůh stvořil svět jako spotřební pyramidu s člověkem na vrcholu), Nesnadný návrat pološíleného kněze. který v okamžiku, kdy obřad dospěl k vrcholu, odhodil posvátný kalich a zhroutil se k oltářním stupňům, k životu, je jedním z nejúčinnějších míst Bernsteinovy tvorby: ústřední téma vztahu člověka k Bohu, tentokrát v ptačím hlasu sólové flétny, jej přivádí k poznání, že všechny rozpory lze překonat prostou vírou, bez níž člověk nemůže důstojně žít.

Tohle se nám začalo jevit až na generálce a já jsem si začal ještě o něco víc vážit Caspara, který to všechno přečetl a pochopil z málem nečitelné mnohakilové partitury, jejíž špinavé tmavošedé volné listy byly okopírovány ještě nějakou předpotopní technikou, a který to dokázal tak dokonale připravit a dát dohromady – i ostřílené filharmoniky jsem zaslechl říkat Něco takovýho sem eště nezažil.A večer to tedy každý zažil ještě jednou: orchestr s výhledem na mnohaúrovňovou konstrukci pódia-scény i s vlastními vstupy, jež najednou dostávaly pravý smysl. A když nakonec sbor uzavřel nepřetržitých sto deset minut skladby už známým chorálem Všemocný Bože, zůstalo po sotva slyšitelném Amen naprosté ticho. Caspar pomalu svěsil ruce po posledním gestu a nikdo se nepohnul – dvouapůltisícové publikum a čtyři stovky účinkujících ztrnuly v hlubokém dojetí. V jednom okamžiku bylo slabounce slyšet auto projíždějící po dálkové silnici za řekou, pak to zase utichlo. Teprve po neuvěřitelné době se první uslzení posluchači pokusili o potlesk; ten se rozrostl v nekonečné ovace. Ale ty už byly docela všední ve srovnání s tou minutou ticha, snad nejintenzivnější, jakou jsme společně prožili...

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Tím víc jsem byl překvapen a dojat, když mě jednou na Solniční zastavil pan profesor Petrželka, tou dobou už znatelně zestárlý a vážící každý krok, a místo poděkování na pozdrav povídá: Napsal jsem vám trio, Benešu, kde vám to mám nechat?  více

Se svými kvartetními zájmy a lesnickou odborností byl Hrubeš mezi svými divadelními kolegy výjimkou. A nejenom tím: hráči krajského orchestru ho měli rádi jako pravidelného sólistu svých kantátových pořadů, protože do zkoušek přicházel připraven a v nich bylo slyšet, že přesně ví, o čem zpívá.  více


V letošním roce navštívilo Mezinárodní folklorní festival ve Strážnici více jak 41 000 lidí tedy rekordní počet. Číslo, které překvapí. V době, do které se tolikrát předpovídal zánik folkloru i folklorismu, se na jednom místě sejde tak obrovské množství lidí. Co je k tomu vede? Letošní jubilejní 80. ročník tomu jistě napomohl, ale samotné výročí by určitě nestačilo. V čem spočívá její kouzlo? Každý návštěvník si z festivalu odnáší jiný zážitek, jinou vzpomínku, jiný příběh. A právě ten svůj vám nyní nabídnu. Jaká tedy byla moje Strážnice 2025? A našla jsem odpověď na otázku, co stojí za tak velkým zájmem?  více

Jedním z členů mezinárodní poroty letošního ročníku Veszprém Street Music Festivalu bude Milan Tesař – programový ředitel, vedoucí hudební redakce Radia Proglas, šéf panelu World Music Charts Europe a dramaturg festivalu Maraton hudby Brno. Vyslání zástupce právě z Brna není náhodné – město je stejně jako Veszprém člen sítě UNESCO Creative Cities of Music a pravidelně zapojuje do mezinárodní kulturní spolupráce a podpory mladých talentů.  více

Závěrečný koncert jubilejního 30. ročníku festivalu Concentus Moraviae, který nesl název Rondo festivo, se uskutečnil několik kilometrů za českými hranicemi, v dominikánském kostele v malém rakouském městečku Retz. Zde v podání belgického souboru Bryggen zazněly skladby Maxe Richtera a Edwarda Griega. Dvojrole houslistky a dirigentky se ujala umělecká vedoucí souboru Jolente De Maeyervíce

Benefiční akce s názvem Večery s Ondrášem opět oživila nádvoří hradu Špilberk. Vojenský umělecký soubor Ondráš zde ve druhé půli června předvedl dva celovečerní programy, které připomněly nové i starší choreografie a hudební úpravy. První večer nabídl premiéru pořadu Pocta Jaroslavu Juráškovi, připravenou ke stému výročí narození této významné osobnosti folklorního hnutí druhé poloviny 20. století. Druhý večer s názvem Ondrášovské putování provedl hudbou i tancem po regionech Čech, Moravy, Slezska, Slovenska a Rumunska.  více

První brněnský koncert 30. ročníku „putovního“ festivalu Concentus Moraviae se odehrál v neděli 22. června v sále konventu Milosrdných bratří. V podání ansámblu a nocte temporis ve složení Anna Besson (traverso, musette), Myriam Rignol (viola da gamba), Béatrice Martin (cembalo), Simon Linné (theorba) a Reinoud Van Mechelen (tenor, umělecký vedoucí) zazněl program pojmenovaný Oh, ma belle brunette! (Ó, má krásna brunetko). Název brunetka je vedle označení hnědovlasé dámy také hudební forma vycházející z dvorské písně, která byla velmi populární ve Francii na přelomu 17. a 18. století. Pařížský vydavatel Christophe Ballard publikoval mezi lety 1703–1711 tři sbírky těchto brunetek, které doplňovaly i písně dvorské či pijácké. Tento repertoár při nedělním koncertu doplnilo několik instrumentálních kompozic.  více

Právě teď se ve francouzském městě na okraji Paříže Enghien-les-Bains koná XVII. výroční zasedání Sítě kreativních měst UNESCO (UCCN). Brno na tomto zasedání reprezentuje koordinátorka Brna - města hudby UNESCO Jana Padrnosová a Lukáš Pavlica z Odboru kultury Magistrátu města Brna, kteří se aktivně zapojují do odborných panelů, síťování a mezinárodní výměny zkušeností.  více

Jedním z nejzajímavějších souborů, které se na letošním ročníku mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae objevily, byl bezesporu Zefiro Torna pod vedením loutnisty Jurgena De bruyn. Jejich hudební program s názvem Balzám zazněl v sobotu 14. června na Panském dvoru v Telči a o den později na zámku v Jaroměřicích nad Rokytnou. Tento text se věnuje prvnímu z vystoupení.  více

Na prkna Janáčkova divadla zavítala v české premiéře opera Král Roger polského hudebního skladatele Karola Szymanowského. Titulní postavy se zhostil Jiří Brückler, královu choť, Roxanu, ztvárnila Veronika Rovná, Rogerovy pravé ruky, mudrce Edrisiho, se ujal Vít NosekPetr Nekoranec vystoupil coby Pastýř a hlavní zdroj Rogerova příkoří. Roli Velekněze nastudoval David Szendiuch, jako Diakonistka se objevila Jana Hrochová a sólový soprán a tenor zazněly v podání Evy Daňhelové a Pavla Valenty. Kromě sólistů vystoupil také Sbor a orchestr Janáčkovy opery NdB pod vedením Martina Buchty a Dětský sbor Brno se sbormistryní Valerií Maťašovou. Režie byla dílem Vladimíra Johna, scénu navrhl Martin Chocholoušek a kostýmy Barbora Rašková. Světelného designu se chopil Martin Kroupa a choreografii zpracovali Jan Kodet a Michal Heriban. Hudebního nastudování se ujal Robert Kružík, který premiérové provedení rovněž řídil.  více

Mezinárodní hudební festival Concentus Moraviae, který každoročně přináší světové interprety a vedoucí osobnosti artificiální hudby do více než dvaceti měst na Moravě a v Dolním Rakousku, zahájil v sobotu 31. května v Porta coeli v Předklášteří svůj jubilejní 30. ročník. Hudební náplní večera se stala polyfonie z přelomu 14. a 15. století v provedení souboru Graindelavoix pod vedením dirigenta, spisovatele, filmaře a antropologa Björna Schmelzera.  více

Šestý koncert abonentního cyklu Filharmonie doma, který nesl název Beethoven, „český Beethoven“ a Martinů, se uskutečnil ve čtvrtek 22. května v Besedním domě. Jak název napovídá, na programu se objevila díla Jana Václava Huga Voříška, Bohuslava Martinů a Ludwiga van Beethovena. Do čela Filharmonie Brno se tentokrát postavila dirigentka Alena Hron a v první polovině koncertu brněnský orchestr doplnilo Trio Bohémo ve složení Matouš Pěruška – housle, Kristina Vocetková – violoncello a Jan Vojtek – klavír. Celý večer byl věnován nedávno zesnulé prof. Aleně Štěpánkové Veselé, brněnské varhanici, bývalé rektorce JAMU a jedné z nejvýraznějších osob brněnského kulturního dění.  více

Stejně jako v životě a tvorbě Dušana Holého i na koncertě se střídaly dvě polohy lidové písně. První z nich, věrná tradici a zakořeněná ve svém přirozeném prostředí regionu, zazněla v podání Horňácké muziky Petra Mičky. Druhá - výrazně stylizovaná a přetvořená pro potřeby koncertního provedení - zazněla v úpravách pro BROLN v současné době pod dirigentským smyčcem primáše Petra Varmuži.  více

Městské divadlo v Brně nejnověji uvádí Šakalí léta tedy původně filmový muzikál z období padesátých let, který vznikl na motivy povídek spisovatele Petra Šabacha. Film Šakalí léta natočil Jan Hřebejk a provázely jej písně Ivana Hlase. V roce 1993 získal jako první snímek také nově vzniklou oborovou cenu Český lev, a to hned ve čtyřech kategoriích. Bylo jen otázkou času, kdy po látce šáhne divadlo, k čemuž došlo v roce 2001 v Plzni. A muzikálová Šakalí léta od té doby mocně brázdí republiku…  více

Na 10. ročníku festivalu Maraton hudby Brno vystoupí polské ženské trio Sutari. Na svém kontě mají stovky koncertů ve více než 20 zemích světa včetně vystoupení na světovém hudebním veletrhu WOMEX v roce 2015 nebo live session pro americké rádio KEXP. Vydaly několik oceňovaných alb, z nich to nejnovější, z roku 2024, se jmenuje #kołysankidlaświata a obsahuje ukolébavky. Jejich hudba kombinuje tradiční polské písně s moderními prvky a dotýká se témat přírody, svobody, ženskosti a sesterství. Sutari zahájí v sobotu 9. srpna World music scénu festivalu v brněnském klubu První patro. Na naše otázky odpovídaly kolektivně všechny tři členky skupiny – Basia Songin, Kasia Kapela a Dobromiła Życzyńska.  více

Ke světlu – tak znělo označení závěrečného koncertu Velikonočního festivalu duchovní hudby, jehož letošní 32. ročník nesl podtitul Smíření. V podání domácí a pořadatelské Filharmonie Brno zazněla 27. dubna v kostele sv. Janů pod taktovkou Anny-Marie Helsing díla Ralpha Vaughana Williamse a Einojuhaniho Rautavaary. V první části koncertu se jako sólista představil Josef Špačekvíce

Letos si připomínáme 100. výroční narození kanadského jazzového klavíristy a skladatele Oscara Petersona (1925–2007). K této příležitosti nastudovalo klavírní trio ve složení Luboš Šrámek (klavír), Marián Ševčík (bicí) a Matěj Štubiak (kontrabas) Petersonovu Velikonoční suitu – jednu z mála jazzových duchovních skladeb, kterou hráči uvedli ve středu 23. dubna v Besedním domě v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby.  více

Nejčtenější

Kritika

Závěrečný koncert jubilejního 30. ročníku festivalu Concentus Moraviae, který nesl název Rondo festivo, se uskutečnil několik kilometrů za českými hranicemi, v dominikánském kostele v malém rakouském městečku Retz. Zde v podání belgického souboru Bryggen zazněly skladby Maxe Richtera a Edwarda Griega. Dvojrole houslistky a dirigentky se ujala umělecká vedoucí souboru Jolente De Maeyervíce