Pěvec, který přečníval. K letošním dvěma výročím Eduarda Hrubeše (1914–1979)

Pěvec, který přečníval. K letošním dvěma výročím Eduarda Hrubeše (1914–1979)

V sobotu 21. března 1953 se vydala skupina hráčů tehdejšího Symfonického orchestru kraje Brněnského s dirigentem Waldhansem po zkoušce na tradiční první jarní vycházku; po odpoledni stráveném v kopcích nad Královým Polem se vracela k Černým Polím zastavujíc se tu a tam a pokoušejíc se rozejít, což se jí jaksi nedařilo. Nakonec si někdo vzpomněl, že dva z kolegů hrají ten večer v domácím kvartetu u Hrubešů; zazvonili jsme tedy před půlnocí u jejich suterénního bytu na Helfertově a jali se přát slovutnému opernímu pěvci mnoho štěstí v první jarní noci. Kvarteto sice už balilo nástroje, ale Eda ruče vyhledal ve své sbírce další, rozdal je nově příchozím (Waldhans dostal vařečku) a přiměl rozrostlý soubor zahrát celou Mozartovu Malou noční hudbu.

Tato epizoda dobře dokumentuje výjimečnost Eduarda Hrubeše mezi operními sólisty jeho ráže a jeho doby. Původně lesní inženýr disponoval nevšedním všeobecným vzděláním a pro lásku k muzice, která ho přiměla vystudovat navíc zpěv, nezapomínal na lásku k přírodě a k antickým autorům: do besed, jimiž prokládal hrubešovské kvartetní večery, přispíval nečekaně zajímavými tématy a chytrým humorem. Jako kvartetní hráč-violoncellista se vyznačoval mimořádnou nenasytností: svůj archiv, který obsahoval prakticky celý repertoár provozovaný domácími soubory, to jest od Haydna po Brahmse, Dvořáka a Čajkovského, uplatňoval soustavně a důsledně, číslo po číslu, nedbaje, že před půlnocí fidlali uondaní spoluhráči své party už jen mechanicky. Toliko jedna skladba se však – na rozloučenou – pokaždé opakovala: Mozartův Lovecký kvartet, jejž považoval za svůj osobní hudební portrét.

A ještě něco přispívalo k jeho lesáckému image, totiž lovecký pes. Jmenoval se Alík, ale říkalo se mu Alíček, protože to by podměrečný jezevčík s dlouhou hedvábnou srstí, jinak neobyčejně dobrácký tvor; zaštěkat ho slyšel málokdo, přicházející kvartetisty zdravil sotva znatelným pohybem ocásku, a sotva spustili, stočil se pod violistovu židli a usnul. Diskutovali jsme o tom, jestli je to jeho oblíbené místo v pokoji nebo jestli se mu líbí violový hlas. Jednou jsme kvůli tomu změnili rozesazení a pak si dokonce vyměňovali nástroje; pejsek se nedal zmást a pokaždé zamířil pod hráče s violou – projevil tak větší erudici než leckterý skalní návštěvník symfonických koncertů, který ani po letech nerozezná na pódiu housle od violy. Edovi jsme se ovšem smáli, že jeho degenerovaný čokl vyměnil lovecké instinkty za hudební vzdělání, ale Alíček nás převezl ještě jednou: Pokaždé když se kvarteto o půlnoci rozešlo, odcházel se dospat do své boudy na dvorek ohrazený solidním plotem. Nikdo netušil že v něm má nenápadnou díru, kterou vychází do zahrádek a dvorečků v rozlehlém vnitrobloku, dokud se mu nepodařilo vyloupit kurník místního zloděje slepic. Od té doby měl se spaním v boudě utrum, ale aspoň jednou si mohl pod violistovou židlí vyslechnout obligátní Lovecký kvartet hraný výlučně na jeho počest.

Se svými kvartetními zájmy a lesnickou odborností byl Hrubeš mezi svými divadelními kolegy výjimkou. A nejenom tím: hráči krajského orchestru ho měli rádi jako pravidelného sólistu svých kantátových pořadů, protože do zkoušek přicházel připraven a v nich bylo slyšet, že přesně ví, o čem zpívá – na rozdíl od ostatních operních pěvců, kteří byli zvyklí studovat své role v nekonečné řadě korepetic a kantátové nebo oratorní partie se pracně učili teprve na zkouškách s orchestrem; jeho hráči tedy vnímali Hrubeše (krátce nato také Soňu Červenou, která tehdy přišla do Brna) jako velmi příjemnou výjimku.

V roce jeho dvojího výročí (v červnu uplynulo sto let od jeho narození a v únoru pětatřicet od smrti) bychom si ovšem měli připomenout aspoň výsledky jeho hlavního, to jest operního působení v Brně: za těch biblických třiatřicet let (1945–1978) tu zpíval a hrál (i svými hereckými výkony vynikal vysoko nad své okolí) vesměs významné barytonové role v bezmála devadesáti inscenacích; z těch titulních, v nichž táhl celé představení, mají starší diváci dosud v paměti třeba Falstaffa, Evžena Oněgina, Knížete Igora, Jana Husa, Rigoletta, Gianniho Schicchiho, Dona Giovanniho, z těch ostatních Figara v Lazebníku sevilském (na scéně se sám doprovázel na kytaru) nebo Revírníka z Bystroušky... Když jednou byla řeč o tom, že se Janáčkova opera hemží národními nebo aspoň zasloužilými umělci, laureáty státních, krajských a jiných cen, poznamenal Eda Já nikdy žádnou cenu nedostanu, ale ty, nezlob se, taky ne: pořád nějak nešťastně přečníváš.

Už si nevzpomenu, jakou rolí se loučil čtyřiašedesátiletý se svou operní činností. Ale na svém opravdu posledním vystoupení v následujícím roce (bylo to Otvírání studánek Bohuslava Martinův Ivančicích) zpíval v tom krásném barytonovém doslovu sám sebe: Potkal jsem jeseň... a obrazy milované přírody (k obloze šlehají plameny jeřabin) zamířil k přesladkému závěru v As dur, chystaje se předat následujícím těžký klíč, klíč od domova. Měl jsem pocit, že ho slyším naposledy, a byla to pravda.

Eduard Hrubeš byl v roce 2012 uveden in memoriam do síně slávy ND Brno (pozn. red.).

Eduard Hrubeš jako Figaro v Lazebníku sevillském, foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Jiří Beneš hrával na violu v Moravském kvartetu i v brněnské filharmonii, mnoho let pracuje pro Moravský podzim a s jeho texty se setkáváte v programech orchestrů i festivalů. Rozhovor s ním se tedy většinou točí kolem hudby, přesto se v něm ale najde místo i na buchty, hory a sáňkování.  více

Je jistým paradoxem, že členové nejstaršího z profesionálně působících brněnských komorních orchestrů mají trvale nejnižší věkový průměr: Moravský komorní orchestr složený z generačně se střídajících posluchačů brněnské konzervatoře vznikl v roce 1948 a oslavuje tudíž v této sezoně 65 let svého působení.  více

Ztělesněním violistického typu, vyvracejícím jedovaté pointy, se stal v brněnském hudebním životě minulého století Richard Kozderka, který byl dlouhá léta brněnskou violovou jedničkou. Na konzervatoři absolvoval ovšem housle (violové oddělení tehdy neměla), ale potřeba profesionálních violistů jej přivedla do Bakalova rozhlasového orchestru, s nímž se u prvního pultu stal v roce 1956 sóloviolistou nově zřízené Státní filharmonie Brno.  více


Exkurz do hudby tří, částečně ovšem čtyř století připravila divákům Filharmonie Brno při pátém koncertu abonentní řady Filharmonie doma. Ve čtvrtek 25. dubna v Besedním domě provedla pod vedením dirigenta Takeshiho Moriuchiho skladby Maurice Ravela, Roberta Schumanna, Johna Adamse a Wolfganga Amadea Mozarta. Při interpretaci Schumannova písňového cyklu Láska a život ženy, který dal celému koncertu název, orchestr doplnila mezzosopranistka Markéta Cukrovávíce

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Velké finále 31. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby se již pomalu a jistě blíží – pomyslný odpočet trojice posledních koncertů zahájil čtvrteční večer 4. dubna v kostele sv. Janů s podtitulem Kantiléna: Zemek Novák, Graham, Emmert. Jak je již z názvu zjevné, dramaturgii koncertu tvořila díla Pavla Zemka Nováka, Petera Grahama a Františka Gregora Emmerta. Stejně patrné však již není, že skladby Zemka Nováka a Grahama se po více než třiceti letech – a právě na 31. ročníku festivalu – dočkaly své světové premiéry. Není bez zajímavosti, že původně měly skladby zaznít společně v rámci vigilie o Bílé sobotě. Samotné interpretace duchovních kompozic brněnských skladatelů se ujaly sopranistky Aneta Podracká Bendová a Jana Vondrů, s nimiž vystoupili varhaník Petr Kolář, dětský sbor Kantiléna pod vedením sbormistra Michala Jančíka a soubor Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdravíce

Podobně jako každý rok, byl i v rámci letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby jeden z večerů věnován sólovému varhannímu recitálu. V úterý 2. dubna za varhany ve starobrněnské bazilice Nanebevzetí Panny Marie usedl původem slovenský varhaník Marek Paľa a provedl výběr z varhanních skladeb českých autorů vrcholného a pozdního romantismu, čímž doplnil stávající Rok české hudby. Několik děl úterního programu navíc zaznělo v přinejmenším brněnské premiéře.  více

Neodmyslitelnou součástí Velikonočního festivalu duchovní hudby jsou tři večery tzv. tenebrae obsahem navracející se ke křesťanským obřadům ve Svatém týdnu. Tento rok temné hodinky připadly na středu 27. března – pátek 29. března, a jak už je tradicí, konají se v kostele Nanebevzetí Panny Marie. Letos jsou tyto tři večery výjimečné především z hlediska dramaturgie, jelikož si pořadatelé festivalu objednali nové zhudebnění liturgických textů. Recenze se ohlíží za prvním ze tří večerů, při kterém ve světové premiéře zazněla díla od skladatelů Zdeňka Klaudy a Lukáše Hurníka. Provedení se ujali zpěváci Kristýna Fílová (soprán), Zuzana Čurmová (soprán), Alžběta Symerská (alt), Ondřej Holub (tenor) a Jiří Miroslav Procházka (bas) za doprovodu varhanního pozitivu a sbormistrovského dohledu Zdeňka Klaudy a recitace P. Jana Pacneravíce

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Nejčtenější

Kritika

Exkurz do hudby tří, částečně ovšem čtyř století připravila divákům Filharmonie Brno při pátém koncertu abonentní řady Filharmonie doma. Ve čtvrtek 25. dubna v Besedním domě provedla pod vedením dirigenta Takeshiho Moriuchiho skladby Maurice Ravela, Roberta Schumanna, Johna Adamse a Wolfganga Amadea Mozarta. Při interpretaci Schumannova písňového cyklu Láska a život ženy, který dal celému koncertu název, orchestr doplnila mezzosopranistka Markéta Cukrovávíce