Jazz & World Music v Besedním domě úspěšně zakončil druhou sezónu

Jazz & World Music v Besedním domě úspěšně zakončil druhou sezónu

Po loňském úspěchu se do koncertního abonmá Filharmonie Brno vrátila koncertní série Jazz & World Music. Ve své druhé půli přinesla polsko - izraelskou spolupráci, indický pop i český folklór v jazzovém kabátě.

Vyhledávání či inciování zajimavých hudebních spoluprací je jedna z předností tohoto koncertního cyklu. Proto se není čemu divit, když se po roce opět objevil izraelský pianista Yaron Herman a na svůj loňský sólový recitál navázal koncertem v duu s polským houslistou Adamem Bałdychem. Brněnskému publiku přijeli představit společnou desku The new Tradition, která začala vznikat téměř hned po jejich prvním setkání před dvěma lety v Berlíně. Klasické duo piana a houslí v podání jazzových duší mělo hloubku i lehkost.

The New Tradition tedy nová tradice je především dílem Bałdycha, ať už se jedná o vlastní tvorbu nebo zaranžování převzatých skladeb. Zřejmě proto se ujal také průvodního slova. Koncert zahájili autorskými kompozicemi Riverendings a Letter for E, které představily oba umělce jako mistry svých nástrojů a také jejich vzájemné hudební souznění a porozumnění. V dalších písních energie z podia zesílila natolik, že nadzvedávala některé posluchače ze židlí a v sedě je drželo zřejmě jen prostředí Besedního domu. To nastávalo obvzlášť ve chvílích, kdy muzikanti používali své nástroje jako bicí. Aby bubnování na piano či housle vyznělo jak má, bylo třeba koncert nazvučit. Což obecně v tomoto sále není lehký úkol a ani tentokrát se to uplně nepovedlo. Především u houslí se nedařilo najít správnou polohu a dost často zněly plechově a nepřirozeně. Tento nedostatek ovšem Adam Bałdych nahradil svým expresivním výrazem a při silné závěrečné skladběposlkého skladatele Zbigniewa Seiferta Quo Vadis žíně jen lítaly. Diváci si samozřejmě vyžádali příavek a asertivní divačka dokonce růži od Yarona Hermana.

Na vystoupení z pomezí jazzu a klasické hudby navázal březnový koncert, který se naopak nesl především v duchu world music okořeněné jazzovou kytarou. Kiran Ahluwalia v doprovodu svého manžela a kytaristy Rez Abbasiho a Nitin Mitty na tabla představila své pojetí indické a pákistánské ghazaly, tedy zhudebněné básně, jejichž historie sahá až do 10. století.

Repertoár večera se točil kolem posledních tří desek, které Kiran v posledních letech vydala. Největší prostor dostala samozřejmě nejnovější z nich s názvem Sanata: Stillness. Z této desky byla také úvodní píseň Hayat se zpěvem přes megafon a rockovou kytarou. Což naznačilo, jak moc je tradiční indická hudba, kterou zpěvačka skládá, ovlivněna západní kulturou a emigrací do Ameriky. Texty jsou ovšem stále v jejím mateřském jazyce, a proto se před každou písní snažila publiku přiblížit jejich obsah. Většinou se jednalo o témata užívaní si života, kdy chcete roztočit celý svět nebo se jen pobavit s přáteli. Ale zpívala také příběhy o vnitřních bojích a samozřejmě nechyběly vyprávění o touhách i lásce.

K indické hudbě neodmyslitelně patří tabla a tak umění Nitin Mitty diváci vždy ocenili velmi bouřlivým potleskem. Další nástroj, bez ktereho si indickou hudbu téměř nelze představit, je sitár, ten byl místy v písních využit pouze reprodukovaně, což je velká škoda. Částečněho ho ale svým uměním nahradil Rez Abbasi a jeho kytara putující od rág až po jazz.

Závěrečný koncert byl stejně jako loni inciován ze strany organizátorů respektive dramaturgem tohoto filharmonického abonomá Vilémem Spilkou. Minulý rok vyzval ke společnému vystoupení Beatu Hlavenkovou, Lenku Dusilovou a Dorotu Barovou. Dohromady sice běžně spolupracují, ale na živo v takovém složení vystoupily v rámci série Jazz & World Music vůbec poprvé. A letos nastala obdobná situace. I když Emil Viklický a Zuzana Lapčíková pracovali na společných projektech nesčetněkrát, především v devadesátých letech, v samostatném duu zahráli v Besedním domě taktéž poprvé.

V úvodu sama Zuzana Lapčíková připomněla, že je to právě Vilém Spilka, na jehož přání vznikl tento večer a že je pro posluchače připraven repertoár ze starých desek jako Prší déšť , Moravské milostné písně, Uspávanky, Zrcadlení , Strom života nebo Morava.

Lidová hudba v jazzových aranžích v podání klavíru, cimblálu a ženského hlasu je nepochybně strhující záležitost a diváci si celý večer náležitě užívali. Každý blok písní ocenili mohutným potleskem, i když především první půle koncertu byla spíše o sehrávání muzikantů a bojem se zvukem. Specifická barva a intenzita lidového zpěvu rezonovala sálem tak, že si někteří posluchači místy zacpávali uši a mikrofon omezoval Lapčíkovou také při hře na cimbál. Myslím , že piano, cimbál i folklórní zpěv by bez problému fungovali v sále besedního domu i bez ozvučovací techniky a koncert by určitě vyzněl mnohem lépe.

Letošní sezóna Jazz & World Music potvrdila, že cyklus si našel  své publikum a že příznivci filharmonie stojí táke o tyto hudební přesahy. Opět nabídla zajimavé a neotřelé hudební zážitky a nám nezbývá než se těšit, co přinese příští rok.

Foto Jiří Jelínek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

V Besedním domě se rozběhnou dva netypické abonentní cykly. Jeden je věnován jazzu a world music, ve druhém bude Brno Contemporary Orchestra uvádět vážnou hudbu současnosti.  více

Zítra začíná v Besedním domě nový abonentní cyklus Jazz a world music v rámci letošní sezóny Filharmonie Brno.  více


Prorok větru je multižánrový projekt flétnistky Martiny Komínkové. Vytvořila ho v Itálii a po italské premiéře se s ním poprvé představí ve svém domovském Brně. Česká premiéra proběhne v brněnském Divadle na Orlí v neděli 3. listopadu. Večerní představení od 19.00 je vyprodané, ale stále je možné zakoupit lístky na odpolední představení ve 14.00.  více

Ještě večer před závěrečným koncertem festivalu Moravský podzim pořadatelé uspořádali mimořádný koncert k poctě gruzínského hudebního skladatele Giji Kančeliho, který zesnul 2. října 2019. Provedení skladby Amao omi zajistily vokální kvinteto Ensemble Frizzante, smíšený pěvecký sbor VUT v Brně Vox Juvenalis a Saxofonové kvarteto Moravia pod vedením sbormistra Jana Ocetka.  více

Brno prožilo víkend přímo nabitý folklorem. Sobotní jubilující Poľanu vystřídal v neděli VUS Ondráš. Měli jsme tak možnost porovnat dva diametrálně odlišné přístupy k lidovému materiálu. Sobotní autentika se v neděli proměnila ve výrazový tanec s folklorním akcentem. Vojenský umělecký soubor svým novým programem s názvem kRok za kRokem oslavil v Janáčkově divadle pětašedesáté výročí.  více

Netradiční a unikátní představení měli možnost zhlédnout včera večer diváci festivalu Moravský podzim, tentokrát nezvykle v Mahenově divadle. Na jeden z posledních koncertů letošního padesátého ročníku zavítal soubor Geneva Camerata, známý pro své inovativní a tvůrčí projekty, z nichž jedním byl také v Brně uvedený Tanec slunce. Orchestr vedený Davidem Greilsammerem a doplněný tanečníkem Martím Corberou v něm pohybově ovládl celé jeviště i hlediště v choreografii, které její jedinečnou náplň a nápad vložil choreograf Juan Kruz Díaz de Garaio Esnaola.  více

Hudební festival Moravský podzim bere svůj jubilejní 50. ročník vážně – kromě již ikonického díla Einstein na pláži Philipa Glasse, které zaznělo na slavnostním zahájení, nebo povedené české premiéry Le Dîner Ondřeje Adámka, se program festivalu může pyšnit také neméně zajímavou komorní tvorbou polsko-ruského skladatele Mieczysława Weinberga. V pondělí 7. a v neděli 13. října zaznělo v Besedním domě všech šest jeho Sonát pro housle a klavírSonáta pro sólové housle a Sonáta pro klavír, to vše v podání houslisty Milana Paľy a klavíristy Ladislava Fančoviče.  více

Sobotní večer ovládl brněnské Sono Centrum příval energie a temperamentu, který zde vnesl VSLPT Poľana. Tento soubor, který zpracovává folklor Slovenska zde oslavil 70. výročí svého vzniku.  více

S dramaturgicky pestrým programem zavítal na včerejší koncert Moravského podzimu, který se již přehoupl do své druhé poloviny, Basilejský komorní orchestr spolu s polským klavíristou Piotrem Anderszewskim. V dílech Mozarta a Schumanna se sólista představil zároveň v roli dirigenta zpoza koncertního křídla. Téměř plný sál Besedního domu se tak stal dějištěm více než dvouhodinového koncertního programu.   více

V prostorech neogotického Českobratrského evangelického chrámu J. A. Komenského zněla při pátém večeru festivalu Moravský podzim duchovní hudba pro sbor a varhany. Programu s názvem Martinů Voices vedle stejnojmenného sboru dále dominovaly varhanistka Linda Sítková a čtyřčlenný soubor lesních rohů. To vše za řízení sbormistra Lukáše Vasilka.  více

Čtvrtý večer festivalu Moravský podzim byl již podruhé naplněný čistě tvorbou Bohuslava Martinů. V sále Besedního domupředstavila včera sopranistka Jana Hrochová spolu s klavíristou Giorgiem Kouklem výběr z bohaté písňové tvorby tohoto českého skladatele. Navázala tak na jejich předešlou spolupráci při nahrávání pěti CD těchto písní. Komorně laděný večer umocnilo také netradiční rozestavění židlí v sále do půlkruhu a přesunutí pomyslného pódia do středu sálu. Tento koncept směřoval k většímu propojení dvou oddělených jednotek, tedy diváků a účinkujících, a vyšel na sto procent.  více

Na divadelní scénu se přenesla třetí akce letošního festivalu Moravský podzim. Za její realizací konkrétně stál Terén, tedy platforma působící jako třetí scéna Centra Experimentálního divadla, hned po divadlech Husa na provázku a HaDivadle. A právě na jevišti Husy na provázku se včera odehrála světová premiéra scénického provedení hry Oidipus, jejímž autorem je André Gide. Za neméně důležitou scénickou hudbou potom stojí skladatel Bohuslav Martinů.  více

Jubilejní 50. ročník hudebního festivalu Moravský podzim včera v brněnském Bobycentru odstartovalo koncertní provedení minimalistické opery Einstein on the Beach skladatele Philipa Glasse a režiséra Roberta Wilsona. Koncertní verze vznikla spoluprací vizuální umělkyně Germaine Kruipové, zpěvačky Suzanne Vegy a hudebních těles Ictus Ensemble a Collegium Vocale Gent. Ačkoliv z původně jevištního vystoupení zůstala prakticky pouze hudba, délka samotného koncertu je s operním dílem srovnatelná. Večer tak trval takřka čtyři hodiny.  více

Doktor David Fligg si s námi povídal o jednom z nejnadanějších skladatelů a hudebníků první poloviny dvacátého století - Gideonu Kleinovi. Je zároveň jedním z organizátorů projektu Gido se vrací domů, který připomíná rovné století od narození tohoto skladatele.  více

Národní divadlo Brno včera zahájilo novou sezónu nastudováním fantastické opery Hoffmannovy povídky francouzského skladatele Jacquesa Offenbacha na libreto básníka Julesa Barbiera. Režie se chopil uznávaný umělecký tandem SKUTR sestávající z Martina Kukučky a Lukáše Trpišovského. V titulní roli se představil Luciano Mastro, jeho věrného společníka Nicklausse (a v závěru představení i postavu Múzy) ztvárnila Markéta Cukrová. V rolích Hoffmannových lásek Olympie, Antonie, Giulietty a Stelly stanuly Martina Masaryková, Pavla Vykopalová, Daniela Straková-Šedrlová a Andrea Široká. Postavu Hoffmannova věčného soka (Lindrofa/Coppélia/dr. Miracla/ Dapertutta) interpretoval Ondrej Mráz. Orchestr řídil Ondrej Olos, sbor pak Klára Složilová Roztočilová.  více

Filharmonie Brno včera zahájila svoji 64. Sezónu, která je zároveň druhou stávajícího šéfdirigenta a uměleckého ředitele Dennise Russella Daviese. Vedle něj stanula na pódiu brněnského Stadionu také přední ruská klavíristka Elisabeth Leonskaja. Pro slavnostní start byla vybrána Brahmsova Symfonie č. 1 c moll, Bartókův Klavírní koncert č. 3 E dur a česká premiéra skladby DA.MA.SHI.E japonského skladatele Joa Hisaishiho spjatého s animovanými filmy režiséra Hayaa Myazakiho.  více

Čtrnáctý ročník Cyklu abonentních koncertů odstartoval včera večer Český filharmonický sbor Brno líbivou hudbou. Jásavý, až slavnostní program zazněl v Besedním domě v návaznosti na provedení při Svatováclavském hudebním festivalu předcházející večer v Ostravě. V Brně však nechyběli věrní a dlouholetí diváci, bez nichž by celý cyklus ztrácel smysl.  více

Nejčtenější

Kritika

Ještě večer před závěrečným koncertem festivalu Moravský podzim pořadatelé uspořádali mimořádný koncert k poctě gruzínského hudebního skladatele Giji Kančeliho, který zesnul 2. října 2019. Provedení skladby Amao omi zajistily vokální kvinteto Ensemble Frizzante, smíšený pěvecký sbor VUT v Brně Vox Juvenalis a Saxofonové kvarteto Moravia pod vedením sbormistra Jana Ocetka.  více