Postní koncert Českého filharmonického sboru Brno

1. duben 2014, 0:37

Postní koncert Českého filharmonického sboru Brno

Dobře sestavený i výborně provedený program duchovní hudby jsme mohli slyšet v neděli večer v Besedním domě. Český filharmonický sbor Brno pod vedením Jana Ocetka uzavřel pro tuto sezónu svůj abonentní cyklus.

Skladby čtyř autorů se tematicky všechny hodily do postního období, hudebně by se daly velmi obecně zařadit do umírněného proudu evropské moderny dvacátého století. První polovina koncertu patřila takřka celá dílu Francise Poulenca. Jeho Litanie k černé Madoně pro tříhlasý ženský sbor s varhanami (hrál Martin Jakubíček) jsou niterná skladba, která svou atmosférou a barvou připomene fantastické Salve Regina ze závěru Dialogů karmelitek. Ženská část ČFSB zněla průzračně a křehce a v tomto duchu koncert pokračoval i po příchodu mužské části. Čtyři postní moteta pro smíšený sbor bez doprovodu umožnila filharmonickému sboru, aby se ukázal tak, jak ho mám nejraději. Čistý, krásně znějící zpěv vyrovnaných hlasů, bezvadná výslovnost, dynamický rozsah i kázeň, nic netrčí ven, všechno je tam, kde má být. V posledním motetu Tristis est anima mea zasvítilo krátké sopránové sólo členky sboru. Poulencovskou část večera uzavřela modlitba Salve Regina. Jako ne úplně šťastné mi přišlo zařazení menší oslavné skladby Totus tuus (Celý tvůj) Henryka Góreckého. Jedná se o příležitostnou kompozici na počest cesty Jana Pavla II. do Polska v roce 1987. Skladba se i při malém rozsahu opakuje a ztrácí napětí. Provedení – především krásné, dlouhé pianissimo v závěru – mě s ní částečně smířilo, ale nadšený jsem z ní stejně nebyl.

Ve druhé polovině se koncert přelomil k dramatičtějším kompozicím. Na prvním místě to byla kantáta Bohuslava Martinů Hora tří světel, která kombinuje texty lidových vánočních písní, Henryho Vollama Mortona a Matoušova evangelia. Kantáta konfrontuje lidově podávanou radostnou zvěst o Kristově narození s naléhavou reflexí jeho smrti na kříži. Sólový part zazpíval pěkným, světlým barytonem Tomáš Badura. Rušila mě recitace zesílená přes mikrofon – škoda, že ji Vladimír Krátký nezvládl akusticky. Koncert uzavřel Otče náš Leoše Janáčka pro smíšený sbor, tenor, varhany a harfu. Skladba svým charakterem i dramatickým výrazem hezky navázala na předchozího Martinů, uzavřít koncert duchovní hudby modlitbou Páně má navíc i obecnější logiku. Provedení bylo výborné, tenorista Petr Levíček i harfistka Pavla Kopecká se přidali k vysoké úrovni sboru.

Český filharmonický sbor Brno je těleso špičkové kvality, ale na koncertě bylo vidět, že zápasí s existenčními potížemi, a připadá mi skoro jako zázrak, že se neprojevují na jeho umělecké úrovni. Když si musí harfistka sama připravovat notový pult, gratulovat sólistům chodí členky sboru a další člen sboru stojí před koncertem i o přestávce ve foyer u prodejního stolku s nahrávkami, tak je jasné, že tu cosi chybí. Konkrétně aspoň jedna nebo dvě technické síly, které by hudebníkům ušetřily tyto mimohudební zádrhele. Jistě, jsou to maličkosti, ale bylo by fajn, kdyby si profesionálové, kteří spolupracují s Berlínskou filharmonií, nemuseli dělat všechno sami jako undergroundová kapela. Přál bych v tomto směru ČFSB snadnější život skrz sponzora, větší přízeň magistrátu – cokoliv, co by pomohlo. Některé věci by se ale na koncertech mohly i tak lépe pohlídat. Byl bych pro to, aby se zvlášť při takto meditativních večerech v sále zšeřilo nebo možná úplně zhaslo a světlo by se soustředilo jenom na jeviště. Kromě atmosféry to vytvoří i pocit koncentrovanějšího zvuku, když se světlem zdůrazní, kde je jeho zdroj. A z římsy nad manuálem varhan bych odstranil ten umělohmotný kelímek, fakt to nevypadá dobře.

Český filharmonický sbor Brno i se svým šéfem Petrem Fialou pokračuje v činnosti a abonentní cyklus pro příští sezónu je připraven. Pokud bych měl brát nedělní koncert jako pozvánku, rozhodně se podařila.

Sborový koncert. Francis Poulenc: Litanies a la vierge noire, Quatre motets pour un temps de pénitence, Salve regina, Henryk Górecki: Totus tuus, Bohuslav Martinů: Hora tří světel, Leoš Janáček: Otče náš. Petr Levíček – tenor, Tomáš Badura – baryton, Vladimír Krátký – recitace, Pavla Kopecká – harfa, Martin Jakubíček – varhany, Český filharmonický sbor Brno (sbormistr Petr Fiala), dirigent Jan Ocetek. 30. 3. 2014, Besední dům, Brno.

Foto Boris Klepal

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Digital Concert Hall má v neděli na programu přímý přenos Janáčkovy Glagolské mše. Na provedení se s Berlínskými filharmoniky a Simonem Rattlem podílí i Český filharmonický sbor Brno a varhanní virtuos Christian Schmitt, jehož jste mohli slyšet s Magdalenou Koženou při jejím Koncertu pro Brno.  více

Zakladatel Českého filharmonického sboru Brno Petr Fiala dnes slaví sedmdesáté narozeniny. Kromě gratulace to pokládám za dobrou příležitost k rozhovoru o jeho práci současné, minulé i budoucí.  více

Abonentní sezónu Českého filharmonického sboru Brno zahájili hosté: Kühnův dětský sbor se sbormistrem Jiřím Chválou. Pěvecká kvalita koncertu byla jednoznačná, repertoár konzervativní. Slabinou bylo scénické ztvárnění druhé části koncertu.  více


Ve Svatém týdnu Velikonoční festival duchovní hudby každý rok připravuje tzv. temné hodinky – zpěvy lamentací a responsorií prováděných za tmy v předvečer daného svátku. Po souborném uvedení například Zelenkových či Gesualdových zpěvů se soubor Ensemble Versus rozhodl pro letošní ročník nastudovat chorální repertoár českého původu. Další novinkou je také přesunutí hodinek z chrámového prostoru do tří brněnských vodojemů na Žlutém kopci, kde se každý večer uskuteční tři asi čtyřiceti minutové koncerty. Diváci si tak mohou vybrat danou hodinu, která jim nejvíce vyhovuje. Recenze se zabývá prvními z hodinek konanými na Škaredou středu 16. dubna ve vodojemu č. 2.  více

Zahajovací koncert 32. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby uskutečněný včera v nově zrekonstruovaném kostele sv. Jakuba nabídl více než hodinové rozjímání s dílem Janovy pašije od soudobého, estonského skladatele a letošního jubilanta Arvo Pärta (*1935). Dílo zaznělo v podání vokálního souboru Martinů Voices s uměleckým vedoucím Lukášem Vasilkem, sólisty Jiřím BrückleremOndřejem HolubemAlenou HellerovouJanou KuželovouOndřejem Benekem a Martinem Kalivodou za doprovodu komorního ansámblu: Daniela Valtová Kosinová (varhany), Pavla Tesařová (housle), Lukáš Pospíšil (violoncello), Vladislav Borovka (hoboj), Martin Petrák (fagot).  více

Vojenský umělecký soubor Ondráš se v premiéře nového pořadu Karpatami vydal tanečním krokem přes vršky a doliny Karpatského oblouku. Novinka profesionální části souboru se odehrála na jevišti brněnského divadla Radost. A radostné bylo i sledování tohoto nového počinu. Soubor v něm na chvíli opouští velkolepé choreografie a vrací se blíže k původnímu lidovému materiálu, aniž by se vzdal vlastního výrazu.  více

Jarní koncert tělesa Diversa Quartet po delší době nabídl díla ryze tuzemských autorů. Večer konaný v pondělí 7. dubna v prostorách vily Löw-Beer nesl podtitul Tempus est iocundum podle milostné písně z rukopisu Carmina Burana. Píseň se svou rozverností stala inspirací pro dramaturgii koncertu, kterým provázelo těleso ve složení Barbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola) a Iva Wiesnerová (violoncello).  více

Íránská zpěvačka Mahsa Vahdat propojuje tradiční perskou hudbu s evropskými hudebními prvky, například s jazzem nebo se sborovým zpěvem. Své zatím nejnovější album Braids of Innocence, Copánky nevinnosti, které nahrála s norským pěveckým sborem SKRUK. Písně na albu vycházejí z perských básní od autorů Rúmího a Hafíze, ale i ze současných textů, které zachycují osobní i politická témata. Album tak reflektuje represivní režim v Íránu i život v exilu. Zpěvačka svou tvorbu představila v roce 2024 na festivalu Maraton hudby Brno.  více

Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlisvíce

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Čtvrtý koncert v rámci abonomá Filharmonie doma, s podtitulem Metamorfózy, věnovala Filharmonie Brno pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese dílům Josepha Haydna, Antonína Rejchy a Richarda Strausse. Jako sólista se v Klavírním koncertu druhého jmenovaného skladatele měl původně představit klavírista Ivan Ilić, ze zdravotních důvodů však koncert odřekl. Zástupu se pohotově ujal Jan Bartoš a diváci si tak mohli ve čtvrtek 30. ledna v Besedním domě vyslechnout původní program.  více

Nejčtenější

Kritika

Ve Svatém týdnu Velikonoční festival duchovní hudby každý rok připravuje tzv. temné hodinky – zpěvy lamentací a responsorií prováděných za tmy v předvečer daného svátku. Po souborném uvedení například Zelenkových či Gesualdových zpěvů se soubor Ensemble Versus rozhodl pro letošní ročník nastudovat chorální repertoár českého původu. Další novinkou je také přesunutí hodinek z chrámového prostoru do tří brněnských vodojemů na Žlutém kopci, kde se každý večer uskuteční tři asi čtyřiceti minutové koncerty. Diváci si tak mohou vybrat danou hodinu, která jim nejvíce vyhovuje. Recenze se zabývá prvními z hodinek konanými na Škaredou středu 16. dubna ve vodojemu č. 2.  více