Szymanowski Quartet v rytmu mazurky

14. červen 2019, 14:00
Szymanowski Quartet v rytmu mazurky

Polský ansámbl Szymanowski Quartet na festivalu Concentus Moraviae včera přesdtavil v řeznovickém kostele sv. Petra a Pavla díla svých krajanů Karola Szymanowského, Stanisława Moniuszka a Gražyny Bacewiczové. Koncert byl součástí celosvětových oslav dvou stého výročí narození Stanisława Moniuszka, který je mnohými pokládán za zakladatele polské národní hudby. Večeru udělila záštitu velvyslankyně Polské republiky v ČR J. E. Barbara Ćwioro.

Program zahájil Smyčcový kvartet č. 1 C dur, op. 37 Karola Szymanowského. Přestože se skladatel věnoval komorní tvorbě spíše okrajově, jeho dva smyčcové kvartety snesou srovnání se stěžejními díly kvartetní literatury. Navzdory poměrně klasické formální výstavbě skladby zvolil autor pro svůj první smyčcový kvartet relativně moderní hudební jazyk okořeněný v závěrečné třetí větě polytonalitou, která svojí úsečností hraničí místy až s cynismem a evokuje pasáže ze Šostakovičových smyčcových kvartetů. Kontrast mezi truchlivou zádumčivostí pomalých částí a nesmlouvavě ostrou satirou třetí věty hudebníci zdařile podpořili zásadními změnami výrazu, který se pohyboval od melancholicky nadlehčených tónů v pianissimu až po řezající tremola s agresivním vyzněním. Je třeba pochválit také rytmickou jednotnost hudebníků a to obzvláště přihlédneme-li k faktu, že violoncellista Karol Marianowski pouze zaskakuje za těhotnou Moniku Leskovarovou, která je stálou členkou souboru. Především pizzicata, na kterých se i ty nejdrobnější odchylky v rytmu projeví nejvíce, zaznívala jednotně a to dokonce i po výrazném rubatu.

Smyčcový kvartet č. 1 d moll Stanisława Moniuszka zvolnil vyhrocenost předchozí skladby a dal na odiv výrazové mistrovství hudebníků, kteří mnohem romantičtější dílo uchopili s vroucností tónu a stylizovanou elegancí. Osvěžující bylo obzvláště uměřené vibrato, které se u všech členů ansámblu objevovalo skutečně pouze na místech, kde to vyžadovala logika hudby. Díky tomu osciloval zvuk ansámblu mezi elegancí rovných tónů a emotivností zdobení. Vyzdvihnout zaslouží také melodické imitace, které si hudebníci mezi sebou předávali, při tom však dbali na jedinečnost svého sdělení a kaskáda melodií se tak stala rušným hudebním dialogem. Nelze opomenout také ozvěny lidové hudby, které v interpretaci tělesa sice stále zůstávaly na půdě artificiální hudby, avšak nezapřely svůj původ v lidové kultuře.

Závěrečným dílem večera byl Smyčcový kvartet č. 4 polské skladatelky a houslistky Gražyny Bacewiczové patřící k předním reprezentantům polské hudby minulého století. Užíváním polytonality a svěžích výrazových prostředků navázala autorka na úvodní dílo večera, výrazného zastoupení se tak dostalo glissandům, pizzicatům, hře u kobylky a dalším houslovým technikám. V třívěté skladbě jsou navíc patrné vlivy nejen francouzského neoklasicismu, ale právě také lidové hudby, jejíž charakteristická melodika se táhla večerem jako spojnice děl všech skladatelů. Výrazově bohaté bylo obzvláště jímavé sólo violoncella za doprovodu pizzicata violy a tichounkých chvějivých akordických rozkladů dvojice houslí. Jako přídavek zazněla druhá věta z Dvořákova Smyčcového kvartetu č. 14 As dur.

Szymanowski Quartet v intimním prostředí řeznovického kostela – jedné z nejstarších duchovních památek na Moravě – prokázal, že oprávněně patří mezi jedno z nejvýraznějších komorních těles současnosti. Interpreti představili hudební minulost i současnost polského národa, který na festivalu Concentus Moraviae s tematickým zakotvením Koncert národů určitě nemohl a neměl chybět.

Szymanowski Quartet

Program:

Karol Szymanowski: Smyčcový kvartet č. 1, op. 37

Stanisław Moniuszko: Smyčcový kvartet č. 1, d moll

Grażyna Bacewicz: Smyčcový kvartet č. 4

Ivančice, část Řeznovice, kostel sv. Petra a Pavla

čtvrtek 13. června 2019

Foto Jiří Sláma

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po úspěšném vystoupení violoncellové sekce s harfou včera dala Filharmonie Brno v nově vzniklém minicyklu Konec streamu. Hrajeme zase živě! prostor ještě komornějšímu obsazení. Ve středu 27. května měli posluchači možnost navštívit koncert manželské dvojice Ivany Švestkové (harfa) a Marka Švestky (kontrabas). Program sestával nejen ze skladeb určených přímo pro tyto nástroje, ale podobně jako v případě zahajovacího koncertu v této sérii zazněly také úpravy více či méně známých děl světové hudební literatury.  více

Devátý a zároveň poslední díl ze seriálu Průvodce Brno – město hudby UNESCO nese podtitul Electro, beat, multimediavíce

Jsou tomu již takřka tři měsíce, co pandemie koronaviru vtrhla do České republiky, otřásla národní ekonomikou, školstvím i kulturou; bezohledně devalvovala měnu, poslala děti do improvizovaných domácích lavic a pozavírala galerie, divadla, operní domy i hudební sály. Od té doby jsme si museli zvyknout na proměnlivá vládní nařízení, ale také na jistý kulturní půst. Streamovaná videa nezahnala hlad a ani sebelepší nahrávky neutišily žízeň. V posledním květnovém týdnu se společenský i kulturní život opatrně probouzí k životu; otevírají se také dveře brněnského Besedního domu, kde ve čtyřech dnech soubor odehraje celkem osm koncertů. V nově vzniklém komorním „minicyklu“ Konec streamu. Hrajeme zase živě! nabízí Filharmonie Brno koncerty s podnázvy: Cellisté & harfaHarfa & kontrabas duoBicisté & projekce a Smyčcové kvarteto. Prvně jmenovaný se v pondělní podvečer dokonce dočkal nezvyklé předpremiéry, když hudebníci brněnské filharmonie usedli na střeše tržnice na Zelném trhu. Se stejným programem také včera odpoledne zahájili violoncellisté v čele s koncertním mistrem Pavlem Šabackým a harfenistka Dominika Svozilová poslední sérii koncertů v Besedním domě v této nešťastné sezoně.  více

Po Velikonocích se na sociálních sítích a v médiích objevilo oficiální prohlášení, které každému milovníkovi folkloru pokazilo den. Folklorní festival ve Strážnici se letos neuskuteční. Důvody jsou všem dobře známé. Včera začala další vlna koronavirového rozvolňování a my jsme si nejen proto povídali s ředitelem Národního ústavu lidové kultury (NÚLK) ve Strážnici Martinem Šimšou. Je tedy opravdu důvod ke smutku? Na co se můžeme v nejbližší době těšit? A kdy je nejlepší doba navštívit zámecký park a strážnické muzeum v přírodě? Nejen na tyto otázky následující rozhovor odpoví.  více

Krátce po natočení svého minulého alba I’m Glad I Met You absolvovala brněnská bluesová kapela cestu do severního Mississippi, na místa, kde se blues stále ještě hraje jako lidová hudba na zápražích a o nedělních piknicích. Že během pobytu vznikl materiál na dvě nová alba, prozradil kytarista Jan Švihálek loni v rozhovoru pro náš web. „Bude to skvělá nahrávka, moc se na to těším,“ sliboval. První ze dvou avízovaných desek je nyní na světě.  více

Osmý díl ze seriálu Průvodce Brno – město hudby UNESCO nese podtitul Spojení průseremvíce

Ačkoliv za poslední dva měsíce kulturní život velmi utrpěl, touha lidí po uměleckém zážitku nepohasla. Ba naopak – umění a jeho role, kterou v našem životě plní, jsou snad ještě potřebnější, než tomu bylo předtím. A tak ačkoliv koncertní sály zejí prázdnotou a posluchači jsou nuceni je navštěvovat pouze prostřednictvím záznamů svých oblíbených koncertů, množství povedených hudebních nosičů (nejen) z počátku roku pomáhá toto nešťastné mezidobí překlenout.  více

Šestý díl ze seriálu Průvodce Brno – město hudby UNESCO nese podtitul Oheň, poezie, banjo.  více

Kapely, které na scéně působí několik desetiletí, mají dvě možnosti: Buď žijí ze své podstaty, a tedy z hitů z doby minulé. Anebo se stále snaží přicházet s něčím novým, někdy i přáním konzervativních fanoušků navzdory. „Brněnští“ Poutníci, kteří letos slaví 50 let od svého vzniku, jsou někde na půli cesty. Stále hrají Panenku, kterou si publikum žádá, ale naštěstí neustrnuli a – sice po dlouhé době, ale přece – přicházejí s novým řadovým albem, které by mezi fanoušky české country a bluegrassu nemělo zapadnout.  více

Pátý díl ze seriálu Průvodce Brno – město hudby UNESCO nese podtitul Muziky a krúžky.   více

V první části rozhovoru s horňáckým primášem Petrem Mičkou a s producentem Jiřím Hradilem jsme sledovali začátky spolupráce kapely Lesní zvěř s Horňáckou muzikou Petra Mičky a cestu k nadžánrovému spojení na albu Hrubá Hudba. O samotném natáčení, o kompozici dvojalba Hrubá Hudba, o spolupráci s hosty z jiných žánrů a v neposlední řadě také o Hlasech starého světa, tedy té části projektu, v níž promlouvají autentické hlasy horňáckých zpěváků, pojednává tato druhá a závěrečná část rozhovoru.  více

Brněnské vydavatelství Indies Scope vydalo v loňském roce dva tituly, které stojí i po bezmála roce za připomenutí, protože jejich obsah daleko překračuje časové určení. Prvním titulem je Beskydská Odysea Mariana Friedla (Indies Scope 2019, 2664506 – 2) a druhým je cédéčko s prostým názvem Majstr od horňácké legendy Martina Hrbáče a Musiky Folkloriky (Indies Scope 2019, 2664517 – 2).  více

Čtvrtý díl ze seriálu Průvodce Brno – město hudby UNESCO nese podtitul Symfonie města.  více

Dvojalbum Hrubá Hudba, na kterém se společně podíleli producent Jiří Hradil (mj. Lesní zvěř, Tata Bojs, Kafka Band) a Horňácká muzika Petra Mičky, je mimořádný hudební počin, který vedle sebe klade ryzí horňácké zpěvy (CD Hlasy starého světa) a folklor posunutý k modernímu hudebnímu vyjádření (CD Hrubá hudba). V rozsáhlém dvoudílném rozhovoru hovoříme s oběma otci projektu, Jiřím Hradilem a Petrem Mičkou, o jejich dlouholeté spolupráci, o cestě k Hrubé Hudbě a nakonec i o dvojalbu samotnému a o případném pokračování projektu.  více

Nejčtenější

Kritika

Po úspěšném vystoupení violoncellové sekce s harfou včera dala Filharmonie Brno v nově vzniklém minicyklu Konec streamu. Hrajeme zase živě! prostor ještě komornějšímu obsazení. Ve středu 27. května měli posluchači možnost navštívit koncert manželské dvojice Ivany Švestkové (harfa) a Marka Švestky (kontrabas). Program sestával nejen ze skladeb určených přímo pro tyto nástroje, ale podobně jako v případě zahajovacího koncertu v této sérii zazněly také úpravy více či méně známých děl světové hudební literatury.  více