Szymanowski Quartet v rytmu mazurky

14. červen 2019, 14:00
Szymanowski Quartet v rytmu mazurky

Polský ansámbl Szymanowski Quartet na festivalu Concentus Moraviae včera přesdtavil v řeznovickém kostele sv. Petra a Pavla díla svých krajanů Karola Szymanowského, Stanisława Moniuszka a Gražyny Bacewiczové. Koncert byl součástí celosvětových oslav dvou stého výročí narození Stanisława Moniuszka, který je mnohými pokládán za zakladatele polské národní hudby. Večeru udělila záštitu velvyslankyně Polské republiky v ČR J. E. Barbara Ćwioro.

Program zahájil Smyčcový kvartet č. 1 C dur, op. 37 Karola Szymanowského. Přestože se skladatel věnoval komorní tvorbě spíše okrajově, jeho dva smyčcové kvartety snesou srovnání se stěžejními díly kvartetní literatury. Navzdory poměrně klasické formální výstavbě skladby zvolil autor pro svůj první smyčcový kvartet relativně moderní hudební jazyk okořeněný v závěrečné třetí větě polytonalitou, která svojí úsečností hraničí místy až s cynismem a evokuje pasáže ze Šostakovičových smyčcových kvartetů. Kontrast mezi truchlivou zádumčivostí pomalých částí a nesmlouvavě ostrou satirou třetí věty hudebníci zdařile podpořili zásadními změnami výrazu, který se pohyboval od melancholicky nadlehčených tónů v pianissimu až po řezající tremola s agresivním vyzněním. Je třeba pochválit také rytmickou jednotnost hudebníků a to obzvláště přihlédneme-li k faktu, že violoncellista Karol Marianowski pouze zaskakuje za těhotnou Moniku Leskovarovou, která je stálou členkou souboru. Především pizzicata, na kterých se i ty nejdrobnější odchylky v rytmu projeví nejvíce, zaznívala jednotně a to dokonce i po výrazném rubatu.

Smyčcový kvartet č. 1 d moll Stanisława Moniuszka zvolnil vyhrocenost předchozí skladby a dal na odiv výrazové mistrovství hudebníků, kteří mnohem romantičtější dílo uchopili s vroucností tónu a stylizovanou elegancí. Osvěžující bylo obzvláště uměřené vibrato, které se u všech členů ansámblu objevovalo skutečně pouze na místech, kde to vyžadovala logika hudby. Díky tomu osciloval zvuk ansámblu mezi elegancí rovných tónů a emotivností zdobení. Vyzdvihnout zaslouží také melodické imitace, které si hudebníci mezi sebou předávali, při tom však dbali na jedinečnost svého sdělení a kaskáda melodií se tak stala rušným hudebním dialogem. Nelze opomenout také ozvěny lidové hudby, které v interpretaci tělesa sice stále zůstávaly na půdě artificiální hudby, avšak nezapřely svůj původ v lidové kultuře.

Závěrečným dílem večera byl Smyčcový kvartet č. 4 polské skladatelky a houslistky Gražyny Bacewiczové patřící k předním reprezentantům polské hudby minulého století. Užíváním polytonality a svěžích výrazových prostředků navázala autorka na úvodní dílo večera, výrazného zastoupení se tak dostalo glissandům, pizzicatům, hře u kobylky a dalším houslovým technikám. V třívěté skladbě jsou navíc patrné vlivy nejen francouzského neoklasicismu, ale právě také lidové hudby, jejíž charakteristická melodika se táhla večerem jako spojnice děl všech skladatelů. Výrazově bohaté bylo obzvláště jímavé sólo violoncella za doprovodu pizzicata violy a tichounkých chvějivých akordických rozkladů dvojice houslí. Jako přídavek zazněla druhá věta z Dvořákova Smyčcového kvartetu č. 14 As dur.

Szymanowski Quartet v intimním prostředí řeznovického kostela – jedné z nejstarších duchovních památek na Moravě – prokázal, že oprávněně patří mezi jedno z nejvýraznějších komorních těles současnosti. Interpreti představili hudební minulost i současnost polského národa, který na festivalu Concentus Moraviae s tematickým zakotvením Koncert národů určitě nemohl a neměl chybět.

Szymanowski Quartet

Program:

Karol Szymanowski: Smyčcový kvartet č. 1, op. 37

Stanisław Moniuszko: Smyčcový kvartet č. 1, d moll

Grażyna Bacewicz: Smyčcový kvartet č. 4

Ivančice, část Řeznovice, kostel sv. Petra a Pavla

čtvrtek 13. června 2019

Foto Jiří Sláma

Ke stému výročí narození Jiřího Ortena připravila společnost ProArt v brněnské káznici na Cejlu multižánrový projekt nazvaný Ohnice – kde tančí vítr. Poetickou inscenaci s verši mladého básníka, která reflektovala jeho těžký a krátkým život, představil soubor v premiéře 25. června.  více

Dvacátý čtvrtý ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae po takřka měsíci plném intenzivních hudebních zážitků dospěl ke konci. Hudební díla tematicky nadepsaná jako Koncert národů provedla návštěvníky festivalu třinácti malebnými moravskými městy a dala jim ochutnat stěžejní hudební díla (nejen) evropských národů. To vše bylo navíc servírováno v interpretaci více než dvaceti světově proslulých ansámblů. S uvědoměle nadnárodním, české hranice překračujícím konceptem zvolili organizátoři festivalu jako vhodné místo pro slavnostní závěrečný večer Zlatý sál proslulého vídeňského koncertního domu Musikverein. Mimořádné finále 24. ročníku tak otevřelo řadu Koncertů česko-rakouského partnerství a zároveň tak předznamenalo oslavy festivalového čtvrtstoletí na příští rok. V souladu s tímto symbolickým podtextem koncertu vystoupila jako hlavní hvězda večera patronka festivalu a proslulá zpěvačka Magdalena Kožená doprovázená neméně známým orchestrem Collegium 1704 pod vedením Václava Lukse.  více

Eva Jurčáková pochází z malé vesnice Nozdrovice z Trenčínského kraje na Slovensku. Do Brna poprvé přijela na výletě s gymnáziem a okamžitě si toto město zamilovala. „Cítila jsem tehdy tu atmosféru kavárenského povalečství,“ vzpomíná s úsměvem. Když se o pár let později hlásila na vysokou školu, bylo pro ni Brno jasnou volbou. Po úspěšném studiu psychologie Eva na Moravě zůstala a v současné době vydává své první album s kapelou Evolet, kterou vedle ní tvoří brněnští hudebníci známí z mnoha jiných projektů – Antonín Koutný (kytara), Martin Kyšperský (baskytara) a Jakub Kočička (bicí). Křest alba se koná ve středu 26. června v klubu Mersey.  více

Jedním z největších příslibů 24. ročníku mezinárodního festivalu Concentus Moraviae byl včerejší koncert legendárního ansámblu Borodin Quartet, kterému jedinečný zvuk vtiskla nejen tvrdá píle, ale také spolupráce se skladatelem Dmitrijem Šostakovičem. Tuto osobní a interpretační stopu si těleso dodnes hýčká a postupuje ji každému novému členovi. Program se odehrál v knihovně zámku v Náměšti nad Oslavou, kde v 18. a 19. století sídlil hudbymilovný rod Haugwitzů. Hudba Sergeje Prokofjeva, Josepha Haydna a Dmitrije Šostakoviče tak promlouvala k posluchačům na místě více než důstojném.  více

Nádvoří hradu Špilberk v letních měsících často rozeznívá hudba. Až do září je možné spojit prohlídku hradu také s kulturním zážitkem. Pořadatelé se snažili připravit program napříč žánry, aby si přišel na své opravdu každý. Večer patřil lidovým tónům. Pódium i přes nepříznivé počasí ovládl Vojenský umělecký soubor Ondráš.  více

Dan Vertígo je živel, neřízená střela. Když má zahrát tři soutěžní písně na Portě, nepostřehnete, zda ještě probíhá zvuková zkouška, nebo jestli je svérázná komunikace se zvukařem a diváky součástí sofistikované performance pro porotu. Ošlehán zkušenostmi z pouličního hraní z Brna, Prahy i odjinud, vydal nyní Dan své druhé album. Čistě autorské, pestré, postavené na vlastních hudebních, cestovatelských a pozorovatelských zážitcích. Ale především – v dobrém slova smyslu – ukázněnější, než by člověk, který měl s tímto brněnským písničkářem spíše letmé kontakty, čekal.  více

Poslední premiéra sezóny brněnské opery nezvykle spojila dvě díla. V Janáčkově divadle byla uvedena surrealistická opera Tři fragmenty z Juliette Bohuslava Martinů vedle operního dílka Lidský hlas Francise Poulenca. Komponovaný večer včera v režii a scénografickém řešení Davida Radoka propojil dva až absurdní světy. A spojení to bylo vskutku pozoruhodné dramaturgicky, vizuálně ale též interpretačně.  více