František Chaloupka: Klávesy musím schovat někam, kde nebudou vidět…

František Chaloupka: Klávesy musím schovat někam, kde nebudou vidět…

Skladatel a kytarista František Chaloupka se pohybuje mezi rockem, soudobou a klasickou hudbou a dalšími žánry. Navíc ještě v roce 2014 založil Kytarový Institut. Hovořili jsme o výuce hry na kytaru ušité přímo na míru studentovi. A také o cestách, kterými by se Institut mohl dále rozvíjet.

Během svého studia i při následném pobytu v Americe jste na vlastní kůži okusil prolínání žánrů a mám pocit, že teď to aplikujete v Kytarovém Institutu. Je to tak?
Ano, baví mě všechny žánry. Sám poslouchám klasiku, současnou vážnou hudbu, starou hudbu a k tomu jazz, rock a vlastně všechno možné. Vždy jsem měl velký respekt k muzikantům, kteří se věnují jinému žánru než já, a dělají to dobře. Prolínání různých stylů je inspirativní. Organizovali jsme workshop s názvem Rychlost, na kterém se sešli kytaristé Vilém Spilka, Aivn a Michal Kůs – tedy lektor jazzový, rockový a metalový. A i oni, myslím, zjistili, že každý z nich umí něco jiného a hraje jinak, že každý žánr vyžaduje jinou techniku a jiný způsob přemýšlení. Baví mě inspirovat se různými vlivy a Kytarový Institut od počátku stojí na propojení žánrů. Cílíme na strunné nástroje – nejen kytary, ale také baskytary, mandolíny, ukulele, případně kontrabas. Kromě toho se snažíme propagovat experimentální partitury nebo hudbu současných skladatelů, tedy současnou „vážnou“ hudbu. Lidé, kteří u nás působí, podobně proplouvají mezi žánry a tento koncept předáváme dál studentům.

Co tedy vlastně je Kytarový Institut?
Je to kreativní prostředí a hudební škola pro nástroje kytarového typu. Součástí Institutu je zvukový archiv K.I. Records, který by měl působit nejen jako archiv, ale také jako malé nezávislé vydavatelství, v jehož rámci chceme vydávat vlastní výukové materiály a CD. Samotný archiv momentálně obsahuje desítky až stovky výukových videí, která natáčíme studentům na lekcích. Vzniká tak on-line databáze učebních materiálů.

Co vás vůbec k založení Kytarového Institutu vedlo?
V roce 2014 jsem končil doktorské studium kompozice na JAMU a objevila se otázka, co dál. Přestože považuju kompozici za svůj hlavní obor a kytaru, na kterou hraju asi od jedenácti let, jen za jakousi vášeň, během téměř celého studia na JAMU, tedy asi od roku 2004, jsem kytaru učil soukromě nebo v různých školách. Tak jsem si prostě řekl, že když mě to baví a funguje to, zkusím to dělat dál a uvidím. Zároveň jsem tomu chtěl dát nějaký konkrétní rámec, aby to odpovídalo současným trendům u nás i v zahraničí, a hlavně nastavit výuku tak, aby to studenty bavilo, aby neměli pocit, že jsou na základní umělecké škole. Hned od začátku jim chceme nabízet co nejširší rozhled a možnost nějakého progresivního růstu. Chceme je co nejrychleji a přitom nejkvalitněji připravit na hraní v kapele, koncertování, nahrávání ve studiu apod.

Přesto existují i další možnosti. Zkusme být tedy konkrétnější. Proč by se měl zájemce o hru na kytaru nebo jiný strunný nástroj přihlásit právě k vám?
Zohledňujeme to, co student preferuje, a skrze to, co jej baví, se snažíme motivovat. Učíme ho techniku na jeho oblíbených kapelách a interpretech. Zajímá nás, co rád poslouchá, protože to je obvykle také hudba, které se chce jako hráč věnovat. Chodí ke mně například Tobiáš, kterému je asi patnáct let, a ty tři roky, co jej učím, nehrajeme nic jiného než Led Zeppelin. Nic jiného prostě hrát nechce a já myslím, že taková energie a zápal může být velkou výhodou. Oproti obvyklé formě výuky se lišíme tím, že se se studenty snažíme co nejvíce hrát na lekcích společně. Odpadá tak tréma, pokud jsou to začátečníci. Hrajeme s nimi v unisonu, takže hned slyší, co není přesně. Pokud jsou pokročilejší, hrajeme jim třeba doprovody k sólům. Lekce tím pádem připomínají spíše zkoušku kapely a přitom maximálně využíváme čas. Místo etud používáme riffy nebo sóla známých rockových kapel. Začátečníky naučíme dva akordy a na první lekci už hrajeme nějakou píseň. Získat rytmus a správné cvičební návyky trvá roky, a proto cvičíme se studenty na lekcích. Neučíme je pouze techniku, ale také je učíme, jak cvičit. Pokročilejší pak učíme, jak hrát s kapelou, tedy timing, feeling, správný groove…

Takže teorii vůbec neučíte?
Vhled do hudební teorie se snažíme nabídnout každému. Každý týden v pondělí máme v rámci kurzovného hodinu hudební teorie pro kytaristy. Tam si vysvětlujeme principy hudební teorie formou „bez not“, přímo na hmatníku kytary. Studoval jsem klasickou harmonii, bachovský kontrapunkt, gotickou a renesanční hudbu a různé polyfonní techniky, a tak vím, co je možno v danou chvíli vynechat, a dostat se tak přímo k jádru věci. V úterky pak máme hodinu intonace a rytmu, v jejímž rámci rozvíjíme rytmické cítění nebo si ukazujeme, jak jednoduché rytmy zapsat. Další naší velkou devízou je komunitní prostředí. Je důležité, že člověk potkává lidi, kteří myslí podobně jako on a kteří jej případně inspirují. Pokud má student chuť něco se naučit, my se mu snažíme nabídnout vhodné prostředí. Kromě samotné výuky, která se děje v rámci pěti vymezených žánrů, organizujeme téměř každé úterý od 20.00 workshopy pro veřejnost na témata spjatá s kytarou nebo baskytarou. Děláme také workshopy na téma grafické partitury nebo flamencové rytmy pro rockové kytaristy. Snažíme se ke každému přistupovat naprosto individuálně, vyjít mu vstříc a případně „ušít“ výuku na míru.

Zmínil jste pět žánrových oddělení, což jsou Rock/heavy, Jazz/blues, Pop/folk, Flamenco a Klasika. Znamená to, že si student před zahájením výuky musí jeden z těchto okruhů vybrat?
Většinou si studenti vyberou jedno oddělení, ale my se snažíme zjistit, co je baví, a snažíme se jim vyjít vstříc. Není problém studovat třeba dva žánry současně.

O který z žánrů je největší zájem? A konkrétně jaký je například zájem o flamenco, které u vás vyučuje výborný Dario Piga?
Největší zájem je asi o žánr Rock/heavy nebo Pop/folk, což je akustická kytara, ale i tam samozřejmě hrajeme také rockové věci. Dario v současnosti učí jednoho studenta a dělá dva workshopy měsíčně pro veřejnost. Flamenco, byť je to hudba krásná a je pro mě vždycky zážitek slyšet Daria hrát – hraje mimochodem i v mém sólovém projektu Iszek Baraque –, je to žánr, který u nás není zatím moc rozšířený. Přeji každému, aby měl možnost bezprostředně zažít koncerty flamenca.

Jak dlouho se u vás studuje a jak intenzivní je výuka?
Bývá to jedna šedesátiminutová hodina hlavního oboru, tedy kytary nebo baskytary, týdně a k tomu dvě hodiny hudební teorie, tedy celkem tři hodiny týdně. Maximální délka studia není definována a minimálně je to jeden trimestr, tedy tři měsíce. Vždy na počátku trimestru si se studenty řekneme, co bychom během těch tří měsíců chtěli zvládnout, aby výuka měla jasnější kontury. Ale když se k nám student chce přihlásit, nemusí čekat na začátek trimestru, i zde jsme schopni mu individuálně vyjít vstříc.

Může se přihlásit zájemce jakéhokoli věku a pokročilosti?
Ano. Učíme všechny věkové kategorie a stupně pokročilosti. Nejmladší studenti mají momentálně šest a sedm let, další třináct, ale mohou mít i padesát nebo šedesát. I úroveň pokročilosti je různá. Hlásí se k nám lidé, kteří deset let na kytaru hráli a pak toho nechali, takoví, kteří hrají dva nebo tři roky a už něco dokážou, i pokročilí s patnáctiletou praxí.

Dostane žák na konci studia nějaký diplom nebo dekret o absolvování?
Nechceme působit příliš oficiálně, ale na konci června předáme nějaké certifikáty nebo spíše pozornosti jako trsátka s logem nebo naše materiály. Ovšem s koncem akademického roku aktivity Institutu nekončí, fungujeme i během prázdnin. Když má student chuť pokračovat i v létě, není problém se domluvit na výuce. Kromě toho letos už podruhé pořádáme na konci srpna Letní kurzy Kytarového Institutu 2016. Součástí budou dopolední kursy pro děti a odpolední kurzy pro dospělé.

Kteří kytaristé tvoří jádro lektorského kolektivu?
Za lektorský kolektiv považuju všechny lektory, kteří kdy s Institutem spolupracovali. Na našem našem webu můžete najít jejich profily s poznámkou, že jde o lektory externí. Jako se stálými lektory jsme začali nedávno spolupracovat s jazzovým a rockovým kytaristou Martinem Bertičem, studentem jazzové interpretace na JAMU, Honzou Navrátilem, který před pár dny odehrál velmi náročné provedení Andriessenovy skladby De Staat s Brno Contemporary Orchestra, dále s Veronikou Hrdovou, studentkou klasické kytary na JAMU, nebo zmiňovaným flamencovým kytaristou Dariem Pigou. Protože mě učení baví a je to pro mne možnost být neustále v kontaktu s nástrojem, převážnou část lekcí učím sám.

S kterými dalšími kytaristy spolupracujete?
Pořádali jsme workshop s Michalem Pavlíčkem, na letní kurzy máme domluveného skvělého jazzového kytaristu Davida Dorůžku, neméně proslulého Zdeňka Bínu z Minus123minut nebo jednoho z nejvyhledávanějších českých baskytaristů Maťo Ivana. Okruh kytaristů se neustále rozrůstá, je skvělé sledovat, jak se navzájem podporují, a jsem rád, že je díky Institutu můžeme propojit.

Sídlíte v Brně. Daří se vám oslovit i zájemce o studium z jiných regionů?
Dojíždějí k nám studenti z různých míst jižní Moravy, někdo také z Olomouce. Do budoucna bychom svůj záběr rádi rozšířili i do Prahy, i když to teď není asi naše největší priorita.

A co jsou tedy vaše největší priority do příštích měsíců a let?
V tomto okamžiku je to příprava na Letní kurzy, které proběhnou od 22. do 26. srpna u nás na Gorkého 1. Určitě bych rád časem rozšířil technické zázemí Institutu například o nahrávací místnost nebo další zkušebnu a rozšířil činnost vydavatelství K.I. Records.

Plánujete nějaké absolventské koncerty nebo jiné veřejné ukázky toho, co se vaši studenti naučili?
Neplánujeme. Abych byl upřímný, tento formát mi vždycky přišel trochu nucený. Pokud se student dostane na určitou úroveň a je možnost, oslovíme ho, aby si zahrál na nějaké „skutečné“ profesionální akci – koncertu, večírku apod. Rodiče a přátelé se tak můžou přijít podívat, jak to vypadá ve skutečnosti a ne ve školním prostředí. Tři členové mého současného „kytarového orchestru“ Iszek Baraque jsou původně studenti, které jsem začal učit, když jim bylo asi patnáct. Teď je jim osmnáct nebo devatenáct let a v kapele se potkávají s profesionálními hudebníky Dariem Pigou a Mirkem Zachovalým.

A zůstane Kytarový Institut kytarovým? Neplánujete rozšíření výuky na jiné než strunné nástroje?
Neplánujeme. Chtěl bych i nadále zachovat formát výuky pro strunné drnkací nástroje a spíše jej rozšířit například o loutny, banjo a podobně. Připadá mi, že energie, která tím vzniká, je daleko ucelenější a koncentrovanější. Dario přinesl do zkušebny klávesy, ale měl jsem problém je někam umístit. Zatím leží v rohu, ale i tak mě tam ruší a musím je schovat někam, kde nebudou vidět! Ale pokud má na sobě něco natažené struny, patři to do Kytarového Institutu. (smích)

Foto archiv F. Chaloupky

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Dále si přečtěte

Kapela brněnského kytaristy Aivna nyní hledá prostředky pro vytvoření nové desky. Do konce kampaně na webovém portálu Hithit zbývá ještě osmnáct dní, podpořit je může každý.  více

Jedním z důvodů vzniku Dragounovy skupiny Futurum v roce 1983 prý byla touha dělat „kratší písničky“ v době, kdy se Progres zaměřoval na rozmáchlá pásma. Že se pak jedním z největších hitů Futura stala píseň Zdroj o délce až 10 minut, je jiná kapitola. Kratším písním je zakladatel Futura Roman Dragoun věrný i na své sólové dráze – od comebackového alba Stín mý krve z roku 1995 až po současnost.  více

První album skupiny Zenový čaj je více než uceleným dílem mozaikou jednotlivých přístupů ke hře a přehlídkou zajímavých setkání. Tvárné a barevné hudbě můžeme z pohodlnosti nebo nedostatku slov říkat world music.  více



Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Festival Concentus Moraviae nabízí nejen zajímavá místa, ale také interprety. Výjimku v konceptu tvořil open air koncert konaný ve čtvrtek 13. června na náměstí 1. května v Kuřimi, který byl propojen s městskými oslavami. V podvečer se v hodinovém vstupu publiku představilo české těleso Epoque Quartet v obsazení David PokornýVladimír Klánský (housle), Alexey Aslamas (viola), Vít Petrášek (violoncello), které mnozí znají z televizního pořadu Star dance. Kuřim však v tomto roce není jediným oslavencem, jelikož i samotné kvarteto letos slaví 25 let svého působení.  více

Když se hovoří o českém funku, je nemožné nezmínit osobnost producenta, klávesisty a zpěváka Romana Holého, který je neodmyslitelně spjat jak s mnoha hudebními projekty, tak se současnou populární hudební scénou. V současné době živě vystupuje především s kapelami Monkey Business a J.A.R., bez kterých si lze český funk jen stěží představit. Obě kapely vystoupily v rámci Gregoryfestu 2024 ve čtvrtek 13. června v Amfiteátru Starý pivovar v brněnských Řečkovicích.  více

V duchu myšlenky, že Brno a folklor patří k sobě, proběhl ve čtvrtek 6. června Happening Roku folklorních souborů. Událost uspořádala Kancelář Brno město hudby UNESCO ve spolupráci se spolkem Brněnsko tančí a zpívá. Akce se tak stala součástí dlouhodobého projektu, který si předsevzal zmapovat amatérskou hudební scénu v Brně, a to nejen folklorní. V minulém roce Brno město hudby obdobným způsobem oslovilo pěvecké sbory, v budoucnu to budou například garážové kapely. Dokládá tak pestrost brněnské hudební scény nejen na úrovni profesionálních těles, ale i nadšených laiků, pro které je muzika neoddělitelnou součástí života.  více

Spolek Brněnsko tančí a zpívá a TIC Brno uspořádali 6. června 49. ročník přehlídky Brněnsko tančí a zpívá. Program koncentrovaný do jednoho dne byl nabitější, než v předchozích letech. Podtitul Rok folklorních souborů byl vypůjčen od stejnojmenného projektu kanceláře Brna města hudby UNESCO.  více

Ještě před rokem bychom v Nové synagoze ve Velkém Meziříčí nalezli asijskou tržnici. Jmenované město se však rozhodlo budovu odkoupit a začalo ji využívat důstojněji. Při právě probíhajícím festivalu Concentus Moraviae posluchači mohli ve středu 5. června tuto památku navštívit a vyslechnout si zde komorní koncert zpěvačky a houslistky Ivy Bittové, jejího ženského sboru Babačka s muzikanty Jakubem Jedlinským (akordeon) a Pavlem Fischerem (housle).  více

Večernímu koncertu Ensemble Opera Diversa s názvem Tvář vody, který se uskutečnil 4. června ve venkovním prostoru (atrium) Moravské zemské knihovny Brno, předcházela dopolední beseda profesora Miloše Štědroně a docenta Vladimíra Maňase z Ústavu hudební vědy Masarykovy univerzity. Oba jmenovaní si připravili poutavé povídání na téma vodního živlu v umění (od gregoriánského chorálu až po počátek 20. století), jež bylo zakončeno ukázkou edice a poslechem nahrávky Janáčkovy symfonie Dunaj. V rámci koncert pod taktovkou Gabriely Tardonové inspirovaném tématem vody zazněly jedna světová a tři české premiéry. Jako sólistka se divákům představila harfistka Dominika Kvardovávíce

Podobně jako další hudební festivaly se i 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae musel vypořádat letos nejen s Rokem české hudby, ale především s jedinečným výročím 200 let od narození Bedřicha Smetany, zakladatele moderní české hudby. Dramaturgické ukotvení právě zahájeného ročníku se nese v duchu hesla „Metamorfózy: Czech Smetana!“. První festivalový koncert, který se uskutečnil 31. května v kyjovském Městském kulturním středisku, dal tušit, kterým směrem se bude ubírat i zbytek festivalové dramaturgie. Na Smetanovu tvorbu se organizátoři přehlídky totiž rozhodli pohlížet z nových úhlů a pracovat nejen s hudbou, ale také s očekáváním posluchačů. Již na úvodním večeru zazněl proslulý Smetanův Smyčcový kvartet č. 1 e moll Z mého života, avšak v úpravě pro symfonický orchestr z pera dirigenta a klavíristy George Szella. Smetanovo dílo doplnila světová premiéra Koncertu pro flétnu a orchestr Sadunkertoja finského skladatele, dirigenta a rezidenčního umělce 29. ročníku festivalu Olliho Mustonena, která vznikla přímo na objednávku festivalu. Právě Mustonen provedení obou skladeb v podání orchestru Prague Philharmonia také řídil. Jako sólistka vystoupila dánská flétnistka Janne Thomsenvíce

V rámci koncertní řady Hudebních inventur Ensemble Opera Diversa, která započala už v roce 2017, má těleso za cíl přinášet (znovu)objevená díla a autory, s nimiž se na pódiích setkáváme zřídka. Tato dramaturgická linie ale také nabízí prostor a iniciativu k vytváření zcela nových skladeb uváděných ve světových premiérách. Komorní koncert uskutečněný ve středu 29. května 2024 v aule rektorátu Vysokého učení technického (VUT) v Brně se protentokrát nesl v režii Diversa QuartetBarbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola), Iva Wiesnerová (violoncello), OK Percussion Duo (Martin OpršálMartin Kneibl), sólistky Anety Podracké Bendové (soprán) a klavíristky Terezy Plešákové. Námětem odkazoval na prostředí pražské kompoziční školy z hlediska pedagogického i uměleckého.  více

Světoznámý jazzový klavírista a kapelník Count Basie by 21. srpna oslavil 120. narozeniny. Big band Cotatcha Orchestra se rozhodl u této příležitosti uspořádat tribute koncert, při kterém zazněl početný výběr ze skladeb orchestru Counta Basieho. Při několika kompozicích se pak před pódiem objevila taneční skupina Rhythm Pilots z taneční školy Swing Wings a společně s big bandem v neděli v Cabaretu des Péchés připravili autentickou podívanou jako vystřiženou z amerických tančíren třicátých a čtyřicátých let minulého století.  více

Koncert s podtitulem Haydn a Šostakovič v g moll uzavřel ve čtvrtek 16. května v Besedním domě abonentní řadu Filharmonie doma. Jednalo se také o poslední koncert sezóny 2023/24 (když nepočítáme páteční reprízu), při kterém v čele Filharmonie Brno stanul její šéfdirigent Dennis Russell Davies. V druhé půli večera pak orchestr doplnili zpěváci Jana Šrejma Kačírková (soprán) a Jiří Služenko (bas). Jak už z názvu koncertu vyplývá, dramaturgie vedle sebe v rámci čtvrtečního programu postavila díla Josepha Haydna a Dimitrije Šostakoviče, která spojuje takřka výhradně pouze tónina, ve které byla napsána.  více

Nejčtenější

Kritika

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více