Brněnský Jakobín uchvátil scénou i pěveckými výkony

Brněnský Jakobín uchvátil scénou i pěveckými výkony

Brněnské Národní divadlo zahájilo sezonu věnovanou české hudbě operou Jakobín od Antonína Dvořáka. Premiéra inscenace v režii ředitele divadla Martina Glasera se odehrála 8. října v Janáčkově divadle pod vedením Jakuba Kleckera, který se souborem dílo rovněž hudebně nastudoval. Scénu přichystal Pavel Borák, kostýmy navrhl David Janošek a světelný design připravil Martin Špetlík. Na premiérovém večeru vystoupili v sólových rolích David Szendiuch (hrabě Vilém z Harasova), Roman Hoza (jeho syn Bohuš), Pavla Vykopalová (Bohušova žena Julie), Tadeáš Hoza (Adolf z Harasova), Jan Šťáva (purkrabí Filip), Aleš Briscein (učitelský mládenec Jiří), Petr Levíček (učitel Benda), Lucie Kaňková (Bendova dcera Terinka) a Jitka Zerhauová (klíčnice Lotinka). Sbor řídil Pavel Koňárek.

Národní divadlo Brno vykročilo do sezony 2023/2024 operou Jakobín Antonína Dvořáka a není to náhoda: v příštím roce proběhnou oslavy k tzv. Roku české hudby. A jak lépe zahájit českou hudební (i operní!) přehlídku než dílem, které je nejen plné charakteristické české melodiky, ale jehož zásadním motivem sama hudba také je. Kromě hlavního příběhu o návratu Bohuše, ztraceného syna hraběte Viléma, z Paříže totiž dostává prostor výrazný prostor také učitel hudby Benda připravující hudební produkci pro hraběte a jeho nového dědice Adolfa. Českost a muzikálnost jsou navíc v Dvořákově opeře hudebně i tematicky pevně provázané – když Bohuš (Roman Hoza) a jeho žena Julie (Pavla Vykopalová) hledají podporu a přístřeší u učitele Bendy, vydávají se za zpěváky vracející se do rodné krajiny a dokládají svůj původ větou „Jsme z Čech – a vy se ptáte, zda umíme zpívat?“ Laskavá komika díla do značné míry staví rovněž na hudební tematice, ať již se jedná o Bendovu serenádu, která by ani „Mozartu k hanbě nesloužila“, či roztomilé nadužívání bravissima a jiných italských hudebních výrazů. Hudba je jednoduše důležitou součástí Jakobínova příběhu i estetiky a z hlediska blížícího se Roku české hudby se takto jednalo o výtečný tah.

Neméně zásadním (a z hlediska příběhu snad i důležitější) je však také téma nedůvěry k cizímu a neznámému. Když se Bohuš s Julií vracejí do Čech, dostává se jim podezíravých pohledů nejen od purkrabího Filipa, ale rovněž i celého městečka. Byla to jedna z rovin, která se – i vzhledem k současné problematické politické situaci a vzrůstající nevoli části populace – hlásila k aktualizaci. Celé řady oper se v divokých režijních nastudováních posouvají blíže současnosti, aniž by tím byly schopny říci více než obyčejně, avšak Jakobín, který by tento potenciál měl, zůstal zakotven v idylickém osvícenství. Rád bych zdůraznil, že tento postřeh není výtkou samotnému Glaserovu režijnímu nastudování – jedná se pouze o polemiku z hlediska soudobých režijních trendů. Glaser uchopil Dvořákova Jakobína laskavě a vyšel vstříc spíše skladatelovu předobrazu a idylické půvabnosti než čemukoliv jinému, což je nepochybně také dobře. Podařilo se mu navíc výtečně vyvážit humorné prvky opery s těmi, které tíhnou již k tradičnějšímu vážnému dramatu. Rovněž kostýmy Davida Janoška vycházejí této interpretaci vstříc – jsou jednoduché, vycházejí z historických oděvů, avšak mají v sobě inherentně zakořeněnu onu pomyslnou lehkost a hravost a výtečně fungují jak u sólistů, tak i obyvatel městečka ve sborových scénách.

Velkou zásluhu na celkové estetice díla má rovněž famózní scéna Pavla Boráka, která sugestivně, přitom jednoduše, ztvárňuje malebnou „kopcovitost“ české krajiny. Scéna nicméně není statická, a právě svým pohybem skvěle pracuje s perspektivou celkovým vyzněním. Obzvláště podoba scény ve třetím jednání, kdy se na „kopečky“ s židlemi spustí sloupoví hraběcího zámku v sobě má až cosi z díla Salvadora Dalího. Proměny scény nápaditě akcentuje osvětlení Martina Špetlíka.

Pravděpodobně nejpůsobivějšími složkami brněnského Jakobína jsou nicméně hudební nastudování a pěvecké výkony. Obsazení jednotlivých rolí je v tom nejlepším slova smyslu „hvězdné“ a současně výtečně korespondující s charaktery konkrétních rolí. David Szendiuch jako vážný, avšak ze ztráty syna stále zkroušený hrabě Vilém byl působivý nejen pěvecky, ale i herecky. Dokázal nejtragičtější postavu opery ztvárnit přesvědčivě ve všech jejích odstínech – ať již se jednalo o náhlá vzplání hněvu či teskná prozření. Hereckým i pěvecký protipólem mu byl představitel purkrabího Filipa Jan Šťáva, který stavěl primárně na vyhroceném (záměrně!) komickém výrazu, a to jak z hlediska zpěvu, tak i herectví. Šťávovi tyto role zkrátka svědčí a dokáže v nich najít i překvapivě jemné nuance, a to i navzdory (opět záměrnému!) přehrávání. Terinka a Jiří v provedení Lucie Kaňkové a Aleše Brisceina rovněž podali povedené výkony a skvěle se hodili ke svým rolím – něžná, hravá a mírně rozverná Kaňková spolu s žárlivým, drzým, bujarým, ale i hrdinným Brisceinem tvořili vyvážený pár. Výborný byl rovněž Petr Levíček jako roztržitý, dobrosrdečný, ale i mírně samolibý učitel Benda, jehož energické poletování po scéně bylo autentickým ztvárněním nemála kapelníků. Jeho hlavní devizou však byl jasný a libý zpěv se skvělým frázováním a vytříbenou prací s barvou hlasu. Ústřední trojici – Romanu Hozovi (Bohuš), Pavle Vykopalové (Julie) a Tadeáši Hozovi (Adolf) – nejen že nelze nic vytknout, ale (a to je horší) nelze je ani dostatečně vynachválit. Každý z nich ztvárnil svoji postavu nejen výborným pěveckým nastudováním s bezchybnou technickou složkou, ale také fantastickými hereckými výkony. Tadeáš Hoza se pohyboval po scéně s uhrančivou sebejistotou a místy i drzým úšklebkem. Pavla Vykopalová byla něžná, křehká a jemná, avšak když se rozhodla zachránit Bohuše z vězení, byla v pravém slova smyslu hrdinná a silná, což jsou kvality, které se rovněž výrazně projevily také na jejím pěveckém nastudování a výkonu. Roman Hoza s měkkým a lyrickým hlasem byl pro Bohuše rovněž skvělou volbou a současně výborným partnerem Pavle Vykopalové Jejich duet patří k tomu nejlepšímu, co tato operní inscenace hudebně nabízí. Hoza však byl pevný nejen v lyrických úsecích, ale také v hrdinných částech, aktivně vystupuje proti Adolfovi. Pro všechny tři pak platí bezchybná technika i intonace a povedená práce s frázováním a vnitřním rytmem frází. Orchestr pod vedením Jakuba Kleckera byl nejen intonačně přesný, ale především barevně vyvážený a bylo zřejmé, že Klecker přistupuje k nastudování s hlubokým pochopením Dvořákovy melodiky i instrumentace čemuž přizpůsobil i práci s dynamikou, rytmikou a frázováním. Kvalitní, dynamicky vyvážený a intonačně pevný sbor v davových scénách – a že jich není málo! – pak byl pomyslnou třešničkou na dortu.

Brněnský Jakobín je nejen povedeným operním představením, ale také skvělým zahájením sezony, která oslaví Rok české hudby. A čím lépe zahájit tyto hudební oslavy než dílem, které je charakteristické nejen svou „českostí“ – jakkoliv problematická tato škatulka je – ale také svým přístupem k hudbě jako takové, která se zde stává nejen prostředkem, ale také předmětem opery. Národnímu divadlu Brno se vstup do nové sezony více než podařil.

Marie Červinková-Riegerová: Libreto

Jakub Klecker: Dirigent

Martin Glaser: Režie

Patricie Částková: Dramaturg

Pavel Borák: Scéna

David Janošek: Kostýmy

Pavel Koňárek: Sbormistr

David Szendiuch: Hrabě Vilém z Harasova

Roman Hoza: Bohuš z Harasova

Tadeáš Hoza: Adolf z Harasova

Jan Šťáva: Purkrabí Filip

Aleš Briscein j.h.: Jiří

Petr Levíček: Benda

Pavla Vykopalová: Julie

Lucie Kaňková j.h.: Terinka

Jitka Zerhauová: Lotinka, klíčnice

 

Janáčkovo divadlo,

neděle 8. 10. 2023,

19:00

Foto Marek Olbrzymek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Velké finále 31. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby se již pomalu a jistě blíží – pomyslný odpočet trojice posledních koncertů zahájil čtvrteční večer 4. dubna v kostele sv. Janů s podtitulem Kantiléna: Zemek Novák, Graham, Emmert. Jak je již z názvu zjevné, dramaturgii koncertu tvořila díla Pavla Zemka Nováka, Petera Grahama a Františka Gregora Emmerta. Stejně patrné však již není, že skladby Zemka Nováka a Grahama se po více než třiceti letech – a právě na 31. ročníku festivalu – dočkaly své světové premiéry. Není bez zajímavosti, že původně měly skladby zaznít společně v rámci vigilie o Bílé sobotě. Samotné interpretace duchovních kompozic brněnských skladatelů se ujaly sopranistky Aneta Podracká Bendová a Jana Vondrů, s nimiž vystoupili varhaník Petr Kolář, dětský sbor Kantiléna pod vedením sbormistra Michala Jančíka a soubor Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdravíce

Podobně jako každý rok, byl i v rámci letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby jeden z večerů věnován sólovému varhannímu recitálu. V úterý 2. dubna za varhany ve starobrněnské bazilice Nanebevzetí Panny Marie usedl původem slovenský varhaník Marek Paľa a provedl výběr z varhanních skladeb českých autorů vrcholného a pozdního romantismu, čímž doplnil stávající Rok české hudby. Několik děl úterního programu navíc zaznělo v přinejmenším brněnské premiéře.  více

Neodmyslitelnou součástí Velikonočního festivalu duchovní hudby jsou tři večery tzv. tenebrae obsahem navracející se ke křesťanským obřadům ve Svatém týdnu. Tento rok temné hodinky připadly na středu 27. března – pátek 29. března, a jak už je tradicí, konají se v kostele Nanebevzetí Panny Marie. Letos jsou tyto tři večery výjimečné především z hlediska dramaturgie, jelikož si pořadatelé festivalu objednali nové zhudebnění liturgických textů. Recenze se ohlíží za prvním ze tří večerů, při kterém ve světové premiéře zazněla díla od skladatelů Zdeňka Klaudy a Lukáše Hurníka. Provedení se ujali zpěváci Kristýna Fílová (soprán), Zuzana Čurmová (soprán), Alžběta Symerská (alt), Ondřej Holub (tenor) a Jiří Miroslav Procházka (bas) za doprovodu varhanního pozitivu a sbormistrovského dohledu Zdeňka Klaudy a recitace P. Jana Pacneravíce

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější

Kritika

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více