Hrubé (dvoj)album z Horňácka

Hrubé (dvoj)album z Horňácka

Jurovi Hradilovi se před několika lety stal zázrak. Tento vyznavač elektronické nu jazzové alternativy přijel do zvlněné karpatské krajiny kamsi na pomezí Moravy a Slovenska a uslyšel píseň, jednu, dvě, stovky. Nebyla to rozostřená ozvěna starých časů, ale jasný tón horňácké písničky.

Podobný zázrak se stal již mnoha před ním. Toto poutní místo lidové písně objevil například Janáček, Novák, Merta nebo Havelka. Zažít zázrak není nic záviděníhodného, každý se s tím vyrovnává jinak. Výsledkem Hradilova vypořádání s tímto hlubokým prožitkem je album Hrubá hudba. Mezi všemi majstry, hudci, zpěváky a zpěvačkami to byl způsob odvážný a hodný obdivu. Na tento úkol však nebyl sám. Pozval si na pomoc Horňáckou muziku Petra Mičky, což byla skvělá a zřejmě i jediná možná volba. Neznám nikoho, kdo by dokázal horňáckou muziku interpretovat s takovou působivostí, do hloubky znal její kořeny a zároveň měl mysl otevřenou novým, v ryzím slova smyslu alternativním přístupům.

Jura Hradil ke svému nápadu přistoupil zodpovědně. Jezdil na Horňácko, sbíral materiál, poznával prostředí, prošel celou fašankovou obchůzku. Tento badatelský přístup je v dnešní superrychlé době nezvyklý a jde o jeden z největších přínosů tohoto alba. Folklorních fúzí existuje obrovské množství a vznikají stále další. S podobně odpovědným přístupem se však setkáme jen velmi zřídka.

hruba_hudba_petra_micky_foto_roman_franc_02

Abych byla přesná, jedná se o dvojalbum. První CD nese již zmíněný název Hrubá hudba a je autorským počinem Jury Hradila s pomocí muzikantů z kapely Petra Mičky a několika horňáckých zpěváků. Přizváni byli také tři hosté z nefolklorních řad: raper Kato, Jaroslav Rudiš a slovenská zpěvačka Katarzia. Tito umělci svým prožitkem logicky ladí s náladou alba. Ve výsledku jsem však byla oproti očekávání trošku zklamaná, protože niternost, kterou do projektu vložil Jura Hradil je nepřenositelná na někoho, kdo podobný pocit z horňácké písničky nemá. Uznávám však, že to může být subjektivní názor člověka, který trpí tímto horňáckým okouzlením. Hrubá hudba je však plná různých muzikantských nápadů a v celkovém vyznění alba vše dohromady funguje. Ambientní přístup je v tomto případě geniálně využitý a supluje autenticitu, která je - dle mého názoru - pro správný požitek z folklorní písně zcela nezbytná.

Pro konzervativní prostředí folklorních nadšenců jsou to možná nápady z jiného vesmíru. Těm ale doporučuji navštívit některý z koncertů Hrubé hudby. Mohl a měl by je svou atmosférou přesvědčit, že ač je k folklornímu materiálu přistupováno velmi neobvykle, nejde o žádné znásilnění, ale naopak hlubokou úctu a nejlepší vědomí, se kterým do něho autor vložil svůj um.

Druhé album nese název Hlasy starého světa. Vzniklo v režii primáše Petra Mičky, horňáckého muzikanta, který velmi pravdivě a opravdově navazuje na zpěv a houslovou hru starých hudců. Album se snaží tuto nepřetržitou hudební linii zmapovat. Můžeme na něm slyšet zpěváky a zpěvačky té nejstarší generace jako Dušan Holý, Martin Čambal nebo Anna Šajdlerová. Aby však byla kontinuita patrná ještě více, přizval si i zpěváky mladší, jako Karla Fajmova, z nejmladších pak Janíčka Pavlíka. V závěrečné sadě písní je slyšet i sám primáš, jehož hlas patří v současné generaci k těm nejvýraznějším.

hruba_hudba_petra_micky_foto_roman_franc_03

Jedinečnost nahrávek je zesílena způsobem nahrávání. V několika případech bylo totiž studio vyměněno za louku, stodolu nebo starou chalupu. Přiznány jsou i zvuky okolí, nedokonalosti hlasů starších zpěváků i jejich dovětky. V případě zpěvačky Evy Grombířové u venkovního mikrofonu přizvukuje pěnkavička nebo Martin Čambala, který vzpomíná, co zpíval své ženě, když jel na vojnu. Jde o spojení velmi jímavé. V určitých momentech desky je tedy umělecká kvalita dokonale prostoupena s dokumentární linkou. V tomto případě jde opět vidět harmonický soulad Petr Mičky s Jurou Hradilem. Petr do písní vložil nejen svoje umění, ale také etnologické znalosti a Jura Hradil s citem pořizoval většinu nahrávek v terénu na svoji techniku. Oba tak vytvořili hudební obraz tohoto kraje. Mnoho muzikantů před nimi si vytyčilo podobný cíl a určitě se to řadě z nich povedlo. Můžeme být tedy šťastni, že máme další dílo, které svojí výpovědní hodnotou přesahuje hranice - nejen hranice regionu a České republiky, ale také hranice vnímání lidové hudby obecně.

V poslední řadě nesmím zapomenout zmínit také výtvarnou kvalitu celého CD. Úvodní strana s grafikou Marka Ehrenbergera je neotřelá, vkusná a jednoduše krásná, což je ve folklorním prostředí malý zázrak. Booklet je přehledný a posluchač se v něm dozví všechny informace, které ho mohou zajímat. Zároveň nepodsouvá jedinou “správnou” interpretaci a výklad uměleckého záměru autorů, ale nechává prostor pro fantazii. Přebal je doplněn lehce kontroverzními, a však o to zajímavějšími fotografiemi Romana France, které zachycují lehce pozměněnou horňáckou realitu. To vše dohromady dělá z tohoto alba jedinečný artefakt nejen dnes, ale třeba i za dalších pět nebo dvacet let. Adjektivum hrubý znamená na Horňácku velký a toto album si podobné označení zaslouží.

Foto Roman Franc

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Exkurz do hudby tří, částečně ovšem čtyř století připravila divákům Filharmonie Brno při pátém koncertu abonentní řady Filharmonie doma. Ve čtvrtek 25. dubna v Besedním domě provedla pod vedením dirigenta Takeshiho Moriuchiho skladby Maurice Ravela, Roberta Schumanna, Johna Adamse a Wolfganga Amadea Mozarta. Při interpretaci Schumannova písňového cyklu Láska a život ženy, který dal celému koncertu název, orchestr doplnila mezzosopranistka Markéta Cukrovávíce

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Velké finále 31. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby se již pomalu a jistě blíží – pomyslný odpočet trojice posledních koncertů zahájil čtvrteční večer 4. dubna v kostele sv. Janů s podtitulem Kantiléna: Zemek Novák, Graham, Emmert. Jak je již z názvu zjevné, dramaturgii koncertu tvořila díla Pavla Zemka Nováka, Petera Grahama a Františka Gregora Emmerta. Stejně patrné však již není, že skladby Zemka Nováka a Grahama se po více než třiceti letech – a právě na 31. ročníku festivalu – dočkaly své světové premiéry. Není bez zajímavosti, že původně měly skladby zaznít společně v rámci vigilie o Bílé sobotě. Samotné interpretace duchovních kompozic brněnských skladatelů se ujaly sopranistky Aneta Podracká Bendová a Jana Vondrů, s nimiž vystoupili varhaník Petr Kolář, dětský sbor Kantiléna pod vedením sbormistra Michala Jančíka a soubor Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdravíce

Podobně jako každý rok, byl i v rámci letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby jeden z večerů věnován sólovému varhannímu recitálu. V úterý 2. dubna za varhany ve starobrněnské bazilice Nanebevzetí Panny Marie usedl původem slovenský varhaník Marek Paľa a provedl výběr z varhanních skladeb českých autorů vrcholného a pozdního romantismu, čímž doplnil stávající Rok české hudby. Několik děl úterního programu navíc zaznělo v přinejmenším brněnské premiéře.  více

Neodmyslitelnou součástí Velikonočního festivalu duchovní hudby jsou tři večery tzv. tenebrae obsahem navracející se ke křesťanským obřadům ve Svatém týdnu. Tento rok temné hodinky připadly na středu 27. března – pátek 29. března, a jak už je tradicí, konají se v kostele Nanebevzetí Panny Marie. Letos jsou tyto tři večery výjimečné především z hlediska dramaturgie, jelikož si pořadatelé festivalu objednali nové zhudebnění liturgických textů. Recenze se ohlíží za prvním ze tří večerů, při kterém ve světové premiéře zazněla díla od skladatelů Zdeňka Klaudy a Lukáše Hurníka. Provedení se ujali zpěváci Kristýna Fílová (soprán), Zuzana Čurmová (soprán), Alžběta Symerská (alt), Ondřej Holub (tenor) a Jiří Miroslav Procházka (bas) za doprovodu varhanního pozitivu a sbormistrovského dohledu Zdeňka Klaudy a recitace P. Jana Pacneravíce

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Nejčtenější

Kritika

Exkurz do hudby tří, částečně ovšem čtyř století připravila divákům Filharmonie Brno při pátém koncertu abonentní řady Filharmonie doma. Ve čtvrtek 25. dubna v Besedním domě provedla pod vedením dirigenta Takeshiho Moriuchiho skladby Maurice Ravela, Roberta Schumanna, Johna Adamse a Wolfganga Amadea Mozarta. Při interpretaci Schumannova písňového cyklu Láska a život ženy, který dal celému koncertu název, orchestr doplnila mezzosopranistka Markéta Cukrovávíce