Jiří Vondrák – Best of / 66

Jiří Vondrák – Best of / 66

U příležitosti svých loňských 66. narozenin vydal dokumentarista, písničkář, hudebník, divadelník a spisovatel Jiří Vondrák dvojalbum, které je spíše (téměř) reprezentativním průřezem jeho hudebními aktivitami než výběrem největších hitů. Více než o „best of“ jde o zajímavou směs typu „od hitů k raritám“, od starých písní k novým a od folku k bigbítu. Výborná příležitost pro základní seznámení s Vondrákem coby renesanční osobností brněnské scény, díky jinde nevydaným nebo stěží sehnatelným nahrávkám nepostradatelná kolekce pro sběratele a v neposlední řadě 2CD, jehož minimálně první polovina se moc dobře poslouchá.

Jiří Vondrák, který na písničkářskou scénu vstoupil na konci 60. let v duu s Antonínem Bodlákem, postupně spolupracoval s takovým množstvím (nejen) jihomoravských osobností a kapel, že jejich výčet by byl slušnou encyklopedií „who is who“. Bilanční dvojalbum zahrnuje pouze některé z těchto momentů, a to ty, do nichž Vondrák promluvil jako interpret a ještě přesněji jako autor a interpret. Je zde tedy stále svěží folkové duo Vondrák–Bodlák–Polák (Michal Polák, zpěvák skupiny Synkopy, který se k původní dvojici přidal, bohužel před několika dny rozšířil počet obětí covidu 19), jsou zde ukázky z Vondrákova staršího sólového alba Šansony a písně, sólové miniatury i novější spolupráce s Milanem Vidlákem z několikrát odloženého a snad stále ještě připravovaného nového sólového alba. Druhé CD pak představuje dvojí Vondrákovu spolupráci se zpěvákem Pavlem Váněm – folkové trio VKV s Pavlem Kopřivou a rockové trio Bowle s bubeníkem Richardem Laškem. Zatímco nahrávky VKV jsou stále dobře dostupné na albu Fialový víkend, které před pár lety vyšlo u Indies Happy Trails, výběr živých nahrávek Bowle Live v běžné distribuci není. I proto zřejmě dostala Bowle ve své syrové koncertní podobě na tomto disku výrazně větší prostor. Z dokumentárního hlediska je to v pořádku, navíc tato kapela ve své době s úspěchem hrávala i za hranicemi a historky Jiřího Vondráka o tom, jak jim v Německu tleskali John Mayall nebo Keith Richards, jsou úchvatné. Na druhou stranu právě bez bezprostředního živého prožitku v klubu a mimo svobodnou atmosféru 90. let tyto nahrávky něco ze svého kouzla ztrácejí a při opakovaném poslechu Punková píseň hrůzyplná nebo podobně punková Sem tam zdaleka nemají takovou sílu jako folková Neruš v podání VKV.

vondrak_jiri_best_of_66_booklet_alba

Protože se Jiří Vondrák na svém výběru zaměřil na autorskou tvorbu, zcela zde chybí velmi důležitá část jeho interpretačního portfolia, a sice překlady písní Bulata Okudžavy, dostupné naštěstí na albu Modrý balónek. Naopak vlastní šansonová tvorba je zahrnuta dostatečně, od zmíněného alba Šansony a písně z roku 1994 až po pár let staré novinky jako Frajer, Starý malíř nebo recitovaná Takhle končí víkend, zajímavě zpracovaný pohled na poslední věci člověka. Jiří Vondrák pochopitelně není hitmaker s rozhlasovými rotacemi, u nějž bychom mohli naprosto jasně odlišit hity a rarity. Ale písně jako Barvy, Neruš nebo z novějších Frajer ambice zalíbit se v dobrém slova smyslu mají. Miniatury jako Dárek nebo Starý pán, směřující k jasné pointě, asi nebudou vybízet k opakovanému poslechu, ale nepřipraveného posluchače zaujmou a možná i pobaví, jakkoli jde vlastně o vážná témata. Při soustředěném poslechu by však neměly zapadnout ani méně nápadné, a přitom velmi silné písně, jako je zhudebněná báseň Jiřího Ortena Lítost nebo Příkazy rozkazy neboli Pusťte mě do řady (v bookletu zřejmě nedopatřením uvedena pod oběma těmito názvy).  Zajímavé je, že kolekce vyšla jako 2CD, ale celá by se vešla na disk jediný. Lze pochopit snahu oddělit zvukově se vymykající skupinu Bowle na druhé CD, ale písně tria VKV by náladou mohly být i součástí první poloviny. Takto lze oba disky charakterizovat jako „ten bez Pavla Váněho“ a „s Váněm“.

Je pravděpodobné, že při vyřčení jména Jiřího Vondráka někomu naskočí spíše dokumentární seriály Legedy folku a country, Básníci Evropy nebo Uprostřed běhu. Že si vzpomeneme na jeho knihy o skupině Synkopy, o Frantovi Kocourkovi nebo na tu nejnovější o sourozencích Ulrychových. Že nám v paměti vytane intenzivní spolupráce s Jiřím Suchým na prknech tehdejšího Divadla šansonu v Brně nebo třeba Pohádky z Dobráčkova, kniha a její následné scénické zpracování. To všechno je Jiří Vondrák a jeho skutečné „best of“ by toto vše mělo brát v potaz. Buďme však rádi za reprezentativní portrét Jiřího Vondráka jako písničkáře, případně rockera. Ne vše, co 2CD obsahuje, odolalo zubu času, ale velká většina vybraných nahrávek zní i dnes svěže a má smysl se k nim vracet.

Jiří Vondrák – Best of / 66. Vydavatel: Indies Happy Trails. 13+9 skladeb, celkový čas: 32:49 + 31:43

Jiří Vondrák/ foto archiv Proglasu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce

Festival Špilberk pořádá Filharmonie Brno již rovné čtvrt století na konci srpna na nádvoří stejnojmenného hradu. Čtyři hudební večery pod širým nebem divákům nabízí výběr koncertů z řad klasické, filmové, počítačové, ale často i jazzové či jiné hudby. Jedná se tak o rozmanitý mix interpretů a repertoárů s často příjemnou, letně uvolněnou atmosféru. Letošním velkým a předem vyprodaným tahákem byl středeční večer 21. srpna plný melodií z filmů Jamese Bonda v režii Českého národního symfonického orchestru pod taktovkou světově uznávaného dirigenta, skladatele a aranžéra Stevena Mercuria. V průběhu koncertu se posluchačům také představili zpěváci Sára MilfajtováVendula Příhodová a David Krausvíce

V rámci svého evropského turné přijal do Brna pozvání tchajwanský sbor Taipei Philharmonic Chamber Choir (dále TPCC) fungující pod vedením uměleckého vedoucího a sbormistra Dr. YuChung Johnny Ku. Koncert proběhl v pondělí 13. srpna v sále nově zrekonstruovaného hotelu Passage.  více

Devátý ročník čtyřdenního mezinárodního a multižánrového hudebního festivalu Maraton hudby Brno oficiálně zahájil čtvrteční koncert v brněnském Sono centru. Více než tří hodinovou akci otevřel jazzový akordeonista Vincent Peirani, rezidenční umělec letošního ročníku, se svým uskupením Jokers. Druhá půle večera patřila estonskému duu Puuluupvíce

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Festival Concentus Moraviae nabízí nejen zajímavá místa, ale také interprety. Výjimku v konceptu tvořil open air koncert konaný ve čtvrtek 13. června na náměstí 1. května v Kuřimi, který byl propojen s městskými oslavami. V podvečer se v hodinovém vstupu publiku představilo české těleso Epoque Quartet v obsazení David PokornýVladimír Klánský (housle), Alexey Aslamas (viola), Vít Petrášek (violoncello), které mnozí znají z televizního pořadu Star dance. Kuřim však v tomto roce není jediným oslavencem, jelikož i samotné kvarteto letos slaví 25 let svého působení.  více

Když se hovoří o českém funku, je nemožné nezmínit osobnost producenta, klávesisty a zpěváka Romana Holého, který je neodmyslitelně spjat jak s mnoha hudebními projekty, tak se současnou populární hudební scénou. V současné době živě vystupuje především s kapelami Monkey Business a J.A.R., bez kterých si lze český funk jen stěží představit. Obě kapely vystoupily v rámci Gregoryfestu 2024 ve čtvrtek 13. června v Amfiteátru Starý pivovar v brněnských Řečkovicích.  více

V duchu myšlenky, že Brno a folklor patří k sobě, proběhl ve čtvrtek 6. června Happening Roku folklorních souborů. Událost uspořádala Kancelář Brno město hudby UNESCO ve spolupráci se spolkem Brněnsko tančí a zpívá. Akce se tak stala součástí dlouhodobého projektu, který si předsevzal zmapovat amatérskou hudební scénu v Brně, a to nejen folklorní. V minulém roce Brno město hudby obdobným způsobem oslovilo pěvecké sbory, v budoucnu to budou například garážové kapely. Dokládá tak pestrost brněnské hudební scény nejen na úrovni profesionálních těles, ale i nadšených laiků, pro které je muzika neoddělitelnou součástí života.  více

Spolek Brněnsko tančí a zpívá a TIC Brno uspořádali 6. června 49. ročník přehlídky Brněnsko tančí a zpívá. Program koncentrovaný do jednoho dne byl nabitější, než v předchozích letech. Podtitul Rok folklorních souborů byl vypůjčen od stejnojmenného projektu kanceláře Brna města hudby UNESCO.  více

Ještě před rokem bychom v Nové synagoze ve Velkém Meziříčí nalezli asijskou tržnici. Jmenované město se však rozhodlo budovu odkoupit a začalo ji využívat důstojněji. Při právě probíhajícím festivalu Concentus Moraviae posluchači mohli ve středu 5. června tuto památku navštívit a vyslechnout si zde komorní koncert zpěvačky a houslistky Ivy Bittové, jejího ženského sboru Babačka s muzikanty Jakubem Jedlinským (akordeon) a Pavlem Fischerem (housle).  více

Večernímu koncertu Ensemble Opera Diversa s názvem Tvář vody, který se uskutečnil 4. června ve venkovním prostoru (atrium) Moravské zemské knihovny Brno, předcházela dopolední beseda profesora Miloše Štědroně a docenta Vladimíra Maňase z Ústavu hudební vědy Masarykovy univerzity. Oba jmenovaní si připravili poutavé povídání na téma vodního živlu v umění (od gregoriánského chorálu až po počátek 20. století), jež bylo zakončeno ukázkou edice a poslechem nahrávky Janáčkovy symfonie Dunaj. V rámci koncert pod taktovkou Gabriely Tardonové inspirovaném tématem vody zazněly jedna světová a tři české premiéry. Jako sólistka se divákům představila harfistka Dominika Kvardovávíce

Nejčtenější

Kritika

S výhradně romantickým repertoárem na brněnský festival Špilberk přicestoval v sobotu 24. srpna korejský rozhlasový orchestr KBS Symphony Orchestra se svým hudebním ředitelem – finským dirigentem a houslistou – Pietari Inkinenem. Pozvání přijala také jihokorejská houslistka, absolventka prestižní Julliard School Bomsori Kimvíce