Malý princ – pocta Oldřichu Veselému

Malý princ – pocta Oldřichu Veselému

Brněnský zpěvák, skladatel a klávesista Oldřich Veselý zemřel v lednu 2018. V únoru 2019 se v sále Semilasso konal 10. Brněnský Beatfest, věnovaný jeho památce. A o rok později vyšel na CD pod názvem Malý princ záznam z tohoto koncertu, doplněný několika bonusy.

Na Brněnském beatfestu v roce 2019 vystoupili Roman Dragoun & His Angels, Miloš Makovský & Neopak, Lešek Semelka & SLS, Synkopy 61, Folk Team a Martin Kudlička. Album Malý princ představuje všechny s výjimkou Leška Semelky, Veselého spoluhráče z kapely M. Efekt, který nevystoupil s žádnou autorskou skladbou brněnského skladatele a zpěváka. Přitom výběr písní, které se na album nakonec dostaly, rekapituluje celou Olinovu tvůrčí dráhu od raných nahrávek skupiny Synkopy Marťan a Casanova (na konci 60. let Veselý se skupinou spolupracoval jako skladatel) přes autorskou úpravu lidové Ej, padá, padá rosenka z repertoáru M. Efektu nebo písně Synkop z doby, kdy byl Veselý jejich frontmanem (Toulka je oblá, Krůpěj, Blues pro můj den) až po neméně silnou pozdní tvorbu, zde představovanou písněmi Malý princ a Na sever. Vlastně co píseň, to malý klenot. Vše pak doplňují bonusy nahrané ještě za života Oldřicha Veselého na 2. a 3. Brněnském Beatfestu – dvě verze jeho prvního velkého hitu Válka je vůl a jedna z jeho nejslavnějších písní vůbec, Černý racek, kterou zde s doprovodem Beat Bandu Brno zpívá Roman Dragoun.

Veselý nebyl jen jedním z nejlepších moravských rockových skladatelů, ale byl to také vynikající zpěvák. Je proto více než náročné po něm některý z jeho hitů přezpívat. Relativně jednodušší to měly Synkopy u písní, které „pouze“ složil. Písně Marťan, Casanova a Suita pro J. S. Bacha v podání sestavy v čele se zpěvákem Michalem Polákem možná ztratily něco málo z původního pelu, ale na druhou stranu je až div, že to těm opravdu už starším pánům stále tak skvěle zpívá. O pěveckých kvalitách Romana Dragouna také nelze pochybovat. Jeho projev, rozpoznatelný na první poslech, Veselého písně možná lehce posouvají, ale kouzlo ze skladeb ani v této živé nahrávce nevyprchalo. A zatímco výpravného Malého prince zvládl Dragoun dokonale, Blues pro můj den v unavenějších pasážích naštěstí zachrání aranžmá se zvýrazněnými dechy (saxofonem a trubkou).

Borek Nedorost za mikrofonem v kapele Neopak kvalit Olina Veselého pochopitelně nedosahuje, ale i on se s téměř nedostižnou Rosenkou vyrovnal se ctí. Mimochodem kytarové party v tomto případě hrál Daniel Polák, zatímco mistr kytarista Miloš Makovský (někdejší Veselého spoluhráč z artrockových Synkop) obstarával basový part. Následující Toulka je oblá je už s Makovského kytarou a především s výrazným klávesovým vkladem Borka Nedorosta.

Další silnou epickou píseň Na sever, věnovanou památce amerického dobrodruha Stevea Fossetta, nazpíval jako člen skupiny Folk Team autor jejího textu Ivan Huvar. Ani v tomto případě není cílem vyrovnat se pěvecky Oldřichu Veselému. Folk Team si píseň zpracoval po svém, ve stylu folkrocku, který od akustické pasáže postupuje k bigbítu s dobře slyšitelnými klávesami (opět Borek Nedorost). Aniž to asi bylo cílem, Folk Teamu se nakonec povedlo nahrát jednu z nejlepších písní desky. Nahrávku z února 2019 pak uzavírá sólové číslo Martina Kudličky, zajímavé tím, že skladbu Blues pro můj den z alba Synkop Zrcadla z roku 1986 (skupina tehdy ve svém středu měla dvojici hráčů na syntezátory) nahrál pouze s kytarou a looperem. Zajímavá je zde kombinace silového – místy možná až přehrávaného – rockového zpěvu a akustického zvuku kytary.

Díky starším bonusovým nahrávkám pak posluchač může srovnat rockovou verzi úplně prvního Veselého autorského singlu Válka je vůl v podání Synkop 61 s lehce poťouchlou a vlastně velmi sympatickou reggae verzí téže písně v podání Zdeňka Kluky. Ze všech písní zařazených na albu má tato k originálu nejdál, a i když není možná zvukově a interpretačně nejčistší, právě ona je ukázkou, jak by měly pokud možno vypadat coververeze: měly by si z originálu brát podstatu, ale posouvat jej jinam.

U alba Malý princ však celkově nejde o originalitu, ale o poklonu, poctu, připomenutí. A tak jako jeho kolegové a přátelé na prknech Semilassa připomněli to nejlepší z tvorby Olina Veselého, album je pak připomínkou tohoto koncertu a samozřejmě také připomínkou Veselého osobnosti. Je dobře, že taková nahrávka vyšla.

Malý princ – pocta Oldřichu Veselému, FT Records 2020, 13 skladeb, celková stopáž: 54:28

Booklet alba Malý princ

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

V Křišťálovém sále Staré radnice pořádalo hudební těleso Ensemble Opera Diversa svůj poslední předprázdninový koncert. Tentokrát však nevystoupili kmenoví hudebníci ansámblu, ale klavíristka Kristýna Znamenáčková, s jejíž energickou a technicky brilantní hrou se posluchači jmenovaného souboru mohli seznámit již na zatím posledním albu tělesa titulovaném prostě Jan Novák, Vol. 3. Náplní úterního koncertu však nebyla tvorba Jana Nováka – Kristýna Znamenáčková představila díla přecházející od impresionistických nálad, přes dravé jazzové rytmy až k vycizelovanému hudebnímu jazyku 60. let. Pojítkem autorů se stala hudebními směry a nápady přetékající Paříž – právě zde se setkali Ježek s Martinů, Mompou a Koechlin.  více

Těsně před vypuknutím koronavirové krize vydala brněnská skupina Plum Dumplings nové album. Na rozdíl od oficiálního debutu L’épitaphe des papillons (2014), nazpívaného francouzsky, skupina tentokrát vsadila na české texty. Hovoříme se zpěvačkou, která si říká Adéla Polka.  více

Brněnský zpěvák, skladatel a klávesista Oldřich Veselý zemřel v lednu 2018. V únoru 2019 se v sále Semilasso konal 10. Brněnský Beatfest, věnovaný jeho památce. A o rok později vyšel na CD pod názvem Malý princ záznam z tohoto koncertu, doplněný několika bonusy.  více

Dvacátého čtvrtého května letošního roku, pět dní před dvaadevadesátými narozeninami, odešla na věčnost paní Anna Kománková – a s ní rovněž velice rozsáhlý zpěvník (nejen) javornických a horňáckých balad, který nosila v hlavě. Kteroukoliv píseň uchovanou v paměti dokázala osobitým, nenapodobitelným způsobem interpretovat. Celý život pečovala o vzácný odkaz, tedy dědictví po předcích – o to zajímavěji, že stovky mnohdy komplikovaných nápěvů a mnoho desítek slok a variant balad si nezapisovala, ale všechny znala zpaměti. I po devadesátce, kdy už jí nesloužilo zdraví a veřejně nevystupovala, zůstávala v kontaktu s Javornickým ženským sborem, který oživila a dlouhá léta vedla. Nikdy se nikam nevnucovala, a přitom z dovedností svých předků hodně uměla: kromě zpěvu (desítek nápěvů z kancionálu a stovek lidových písní) byla výbornou vyšívačkou: Každou součástku kroje, který nosila, si ušila a vyšila vlastnoručně.  více

V sále Konventu Milosrdných bratří uzavřel soubor Brno Contemporary Orchestra pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra svoji devátou sezonu koncertem nazvaným Con certo: s jistotou nebo s čertem?. Program uvedl díla ve světě současné klasické hudby již zavedených autorů Alexeje Frieda, Olgy Neuwirth a György Ligetiho, jehož koncert pro housle provedl s orchestrem houslový virtuóz Milan Paľa.  více

Hudební pohádku O statečném kováři nasadilo jako letošní novinku svého open air festivalu na Biskupském dvoře Městské divadlo Brno. V pondělí měla oficiální odloženou premiéru. Pod úchvatnými kulisami brněnské katedrály vznikla inscenace, která si malé i velké diváky získá jadrnou muzikou Petra Ulrycha, svojí prostou poetikou, hravou divadelností a také jednoduše, ale působivě stavěnou atmosférou.  více

Každému, kdo měl donedávna co do činění s českomoravskou scénou folk a country, se při vyslovení jména Jiří moravský Brabec (1955-2018) vybaví nepřehlédnutelná postava mohutného vousáče, silný hlas a nevyčerpatelný zdroj informací se záviděníhodným přehledem nejen o jmenovaném hudebním žánru. Řeč je o složité, ale právem respektované osobnosti, která uměla překvapit znalostmi v celé řadě odvětví, ale také sebeironickým humorem i nečekanou tělesnou obratností. Bohužel, naposledy udivil okolí náhlým odchodem a to pár dnů před svými třiašedesátými narozeninami v červnu 2018, takřka nepovšimnut veřejnoprávními médii, pro která tolik let pracoval.  více

Po trojici koncertů, které posluchačům v rámci komorního minicyklu Konec streamu. Hrajeme zase živě! připravila Filharmonie Brno, se v pátek uskutečnil závěrečný večer nejen tohoto neobvyklého projektu, ale prakticky vzato celé sezóny 2019/2020. Po violoncellové sekci s harfou, harfě s kontrabasem a po bicích nástrojích s projekcí a tancem rozeznělo sál Besedního domu mnohem tradičnější obsazení v podobě smyčcového kvarteta. To samo o sobě ničemu nevadí, ostatně právě smyčcová kvarteta zaujímají v rámci evropské hudební tradice zvláštní místo a v průběhu více než dvou a půl století vzniklo od dob „Papa“ Haydna až po současnost impozantní množství kvalitní hudební literatury. Rozhodně si členové smyčcových kvartet nemohou stěžovat na nedostatek zajímavých děl určených pro jejich obsazení, jako tomu tu a tam bývá u jiných komorních těles. Hudebníci Marie Pšenicová (housle), Jan Rybka (housle), Petr Pšenica (viola) a Lukáš Svoboda (violoncello) však šli (ať již z vlastní, či cizí iniciativy) zcela jinou cestou. Samotná dramaturgie koncertu připomínala spíše zkoušku na blížící se svatební sezónu než závěrečný koncert cyklu, který má uzavřít ročník 2019/2020 i Besední dům.  více

Po úspěšném vystoupení violoncellové sekce s harfou včera dala Filharmonie Brno v nově vzniklém minicyklu Konec streamu. Hrajeme zase živě! prostor ještě komornějšímu obsazení. Ve středu 27. května měli posluchači možnost navštívit koncert manželské dvojice Ivany Švestkové (harfa) a Marka Švestky (kontrabas). Program sestával nejen ze skladeb určených přímo pro tyto nástroje, ale podobně jako v případě zahajovacího koncertu v této sérii zazněly také úpravy více či méně známých děl světové hudební literatury.  více

Devátý a zároveň poslední díl ze seriálu Průvodce Brno – město hudby UNESCO nese podtitul Electro, beat, multimediavíce

Jsou tomu již takřka tři měsíce, co pandemie koronaviru vtrhla do České republiky, otřásla národní ekonomikou, školstvím i kulturou; bezohledně devalvovala měnu, poslala děti do improvizovaných domácích lavic a pozavírala galerie, divadla, operní domy i hudební sály. Od té doby jsme si museli zvyknout na proměnlivá vládní nařízení, ale také na jistý kulturní půst. Streamovaná videa nezahnala hlad a ani sebelepší nahrávky neutišily žízeň. V posledním květnovém týdnu se společenský i kulturní život opatrně probouzí k životu; otevírají se také dveře brněnského Besedního domu, kde ve čtyřech dnech soubor odehraje celkem osm koncertů. V nově vzniklém komorním „minicyklu“ Konec streamu. Hrajeme zase živě! nabízí Filharmonie Brno koncerty s podnázvy: Cellisté & harfaHarfa & kontrabas duoBicisté & projekce a Smyčcové kvarteto. Prvně jmenovaný se v pondělní podvečer dokonce dočkal nezvyklé předpremiéry, když hudebníci brněnské filharmonie usedli na střeše tržnice na Zelném trhu. Se stejným programem také včera odpoledne zahájili violoncellisté v čele s koncertním mistrem Pavlem Šabackým a harfenistka Dominika Svozilová poslední sérii koncertů v Besedním domě v této nešťastné sezoně.  více

Po Velikonocích se na sociálních sítích a v médiích objevilo oficiální prohlášení, které každému milovníkovi folkloru pokazilo den. Folklorní festival ve Strážnici se letos neuskuteční. Důvody jsou všem dobře známé. Včera začala další vlna koronavirového rozvolňování a my jsme si nejen proto povídali s ředitelem Národního ústavu lidové kultury (NÚLK) ve Strážnici Martinem Šimšou. Je tedy opravdu důvod ke smutku? Na co se můžeme v nejbližší době těšit? A kdy je nejlepší doba navštívit zámecký park a strážnické muzeum v přírodě? Nejen na tyto otázky následující rozhovor odpoví.  více

Krátce po natočení svého minulého alba I’m Glad I Met You absolvovala brněnská bluesová kapela cestu do severního Mississippi, na místa, kde se blues stále ještě hraje jako lidová hudba na zápražích a o nedělních piknicích. Že během pobytu vznikl materiál na dvě nová alba, prozradil kytarista Jan Švihálek loni v rozhovoru pro náš web. „Bude to skvělá nahrávka, moc se na to těším,“ sliboval. První ze dvou avízovaných desek je nyní na světě.  více

Osmý díl ze seriálu Průvodce Brno – město hudby UNESCO nese podtitul Spojení průseremvíce

Nejčtenější

Kritika

V Křišťálovém sále Staré radnice pořádalo hudební těleso Ensemble Opera Diversa svůj poslední předprázdninový koncert. Tentokrát však nevystoupili kmenoví hudebníci ansámblu, ale klavíristka Kristýna Znamenáčková, s jejíž energickou a technicky brilantní hrou se posluchači jmenovaného souboru mohli seznámit již na zatím posledním albu tělesa titulovaném prostě Jan Novák, Vol. 3. Náplní úterního koncertu však nebyla tvorba Jana Nováka – Kristýna Znamenáčková představila díla přecházející od impresionistických nálad, přes dravé jazzové rytmy až k vycizelovanému hudebnímu jazyku 60. let. Pojítkem autorů se stala hudebními směry a nápady přetékající Paříž – právě zde se setkali Ježek s Martinů, Mompou a Koechlin.  více