Malý princ – pocta Oldřichu Veselému

Malý princ – pocta Oldřichu Veselému

Brněnský zpěvák, skladatel a klávesista Oldřich Veselý zemřel v lednu 2018. V únoru 2019 se v sále Semilasso konal 10. Brněnský Beatfest, věnovaný jeho památce. A o rok později vyšel na CD pod názvem Malý princ záznam z tohoto koncertu, doplněný několika bonusy.

Na Brněnském beatfestu v roce 2019 vystoupili Roman Dragoun & His Angels, Miloš Makovský & Neopak, Lešek Semelka & SLS, Synkopy 61, Folk Team a Martin Kudlička. Album Malý princ představuje všechny s výjimkou Leška Semelky, Veselého spoluhráče z kapely M. Efekt, který nevystoupil s žádnou autorskou skladbou brněnského skladatele a zpěváka. Přitom výběr písní, které se na album nakonec dostaly, rekapituluje celou Olinovu tvůrčí dráhu od raných nahrávek skupiny Synkopy Marťan a Casanova (na konci 60. let Veselý se skupinou spolupracoval jako skladatel) přes autorskou úpravu lidové Ej, padá, padá rosenka z repertoáru M. Efektu nebo písně Synkop z doby, kdy byl Veselý jejich frontmanem (Toulka je oblá, Krůpěj, Blues pro můj den) až po neméně silnou pozdní tvorbu, zde představovanou písněmi Malý princ a Na sever. Vlastně co píseň, to malý klenot. Vše pak doplňují bonusy nahrané ještě za života Oldřicha Veselého na 2. a 3. Brněnském Beatfestu – dvě verze jeho prvního velkého hitu Válka je vůl a jedna z jeho nejslavnějších písní vůbec, Černý racek, kterou zde s doprovodem Beat Bandu Brno zpívá Roman Dragoun.

Veselý nebyl jen jedním z nejlepších moravských rockových skladatelů, ale byl to také vynikající zpěvák. Je proto více než náročné po něm některý z jeho hitů přezpívat. Relativně jednodušší to měly Synkopy u písní, které „pouze“ složil. Písně Marťan, Casanova a Suita pro J. S. Bacha v podání sestavy v čele se zpěvákem Michalem Polákem možná ztratily něco málo z původního pelu, ale na druhou stranu je až div, že to těm opravdu už starším pánům stále tak skvěle zpívá. O pěveckých kvalitách Romana Dragouna také nelze pochybovat. Jeho projev, rozpoznatelný na první poslech, Veselého písně možná lehce posouvají, ale kouzlo ze skladeb ani v této živé nahrávce nevyprchalo. A zatímco výpravného Malého prince zvládl Dragoun dokonale, Blues pro můj den v unavenějších pasážích naštěstí zachrání aranžmá se zvýrazněnými dechy (saxofonem a trubkou).

Borek Nedorost za mikrofonem v kapele Neopak kvalit Olina Veselého pochopitelně nedosahuje, ale i on se s téměř nedostižnou Rosenkou vyrovnal se ctí. Mimochodem kytarové party v tomto případě hrál Daniel Polák, zatímco mistr kytarista Miloš Makovský (někdejší Veselého spoluhráč z artrockových Synkop) obstarával basový part. Následující Toulka je oblá je už s Makovského kytarou a především s výrazným klávesovým vkladem Borka Nedorosta.

Další silnou epickou píseň Na sever, věnovanou památce amerického dobrodruha Stevea Fossetta, nazpíval jako člen skupiny Folk Team autor jejího textu Ivan Huvar. Ani v tomto případě není cílem vyrovnat se pěvecky Oldřichu Veselému. Folk Team si píseň zpracoval po svém, ve stylu folkrocku, který od akustické pasáže postupuje k bigbítu s dobře slyšitelnými klávesami (opět Borek Nedorost). Aniž to asi bylo cílem, Folk Teamu se nakonec povedlo nahrát jednu z nejlepších písní desky. Nahrávku z února 2019 pak uzavírá sólové číslo Martina Kudličky, zajímavé tím, že skladbu Blues pro můj den z alba Synkop Zrcadla z roku 1986 (skupina tehdy ve svém středu měla dvojici hráčů na syntezátory) nahrál pouze s kytarou a looperem. Zajímavá je zde kombinace silového – místy možná až přehrávaného – rockového zpěvu a akustického zvuku kytary.

Díky starším bonusovým nahrávkám pak posluchač může srovnat rockovou verzi úplně prvního Veselého autorského singlu Válka je vůl v podání Synkop 61 s lehce poťouchlou a vlastně velmi sympatickou reggae verzí téže písně v podání Zdeňka Kluky. Ze všech písní zařazených na albu má tato k originálu nejdál, a i když není možná zvukově a interpretačně nejčistší, právě ona je ukázkou, jak by měly pokud možno vypadat coververeze: měly by si z originálu brát podstatu, ale posouvat jej jinam.

U alba Malý princ však celkově nejde o originalitu, ale o poklonu, poctu, připomenutí. A tak jako jeho kolegové a přátelé na prknech Semilassa připomněli to nejlepší z tvorby Olina Veselého, album je pak připomínkou tohoto koncertu a samozřejmě také připomínkou Veselého osobnosti. Je dobře, že taková nahrávka vyšla.

Malý princ – pocta Oldřichu Veselému, FT Records 2020, 13 skladeb, celková stopáž: 54:28

Booklet alba Malý princ

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Jedním z nejzajímavějších souborů, které se na letošním ročníku mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae objevily, byl bezesporu Zefiro Torna pod vedením loutnisty Jurgena De bruyn. Jejich hudební program s názvem Balzám zazněl v sobotu 14. června na Panském dvoru v Telči a o den později na zámku v Jaroměřicích nad Rokytnou. Tento text se věnuje prvnímu z vystoupení.  více

Na prkna Janáčkova divadla zavítala v české premiéře opera Král Roger polského hudebního skladatele Karola Szymanowského. Titulní postavy se zhostil Jiří Brückler, královu choť, Roxanu, ztvárnila Veronika Rovná, Rogerovy pravé ruky, mudrce Edrisiho, se ujal Vít NosekPetr Nekoranec vystoupil coby Pastýř a hlavní zdroj Rogerova příkoří. Roli Velekněze nastudoval David Szendiuch, jako Diakonistka se objevila Jana Hrochová a sólový soprán a tenor zazněly v podání Evy Daňhelové a Pavla Valenty. Kromě sólistů vystoupil také Sbor a orchestr Janáčkovy opery NdB pod vedením Martina Buchty a Dětský sbor Brno se sbormistryní Valerií Maťašovou. Režie byla dílem Vladimíra Johna, scénu navrhl Martin Chocholoušek a kostýmy Barbora Rašková. Světelného designu se chopil Martin Kroupa a choreografii zpracovali Jan Kodet a Michal Heriban. Hudebního nastudování se ujal Robert Kružík, který premiérové provedení rovněž řídil.  více

Mezinárodní hudební festival Concentus Moraviae, který každoročně přináší světové interprety a vedoucí osobnosti artificiální hudby do více než dvaceti měst na Moravě a v Dolním Rakousku, zahájil v sobotu 31. května v Porta coeli v Předklášteří svůj jubilejní 30. ročník. Hudební náplní večera se stala polyfonie z přelomu 14. a 15. století v provedení souboru Graindelavoix pod vedením dirigenta, spisovatele, filmaře a antropologa Björna Schmelzera.  více

Šestý koncert abonentního cyklu Filharmonie doma, který nesl název Beethoven, „český Beethoven“ a Martinů, se uskutečnil ve čtvrtek 22. května v Besedním domě. Jak název napovídá, na programu se objevila díla Jana Václava Huga Voříška, Bohuslava Martinů a Ludwiga van Beethovena. Do čela Filharmonie Brno se tentokrát postavila dirigentka Alena Hron a v první polovině koncertu brněnský orchestr doplnilo Trio Bohémo ve složení Matouš Pěruška – housle, Kristina Vocetková – violoncello a Jan Vojtek – klavír. Celý večer byl věnován nedávno zesnulé prof. Aleně Štěpánkové Veselé, brněnské varhanici, bývalé rektorce JAMU a jedné z nejvýraznějších osob brněnského kulturního dění.  více

Stejně jako v životě a tvorbě Dušana Holého i na koncertě se střídaly dvě polohy lidové písně. První z nich, věrná tradici a zakořeněná ve svém přirozeném prostředí regionu, zazněla v podání Horňácké muziky Petra Mičky. Druhá - výrazně stylizovaná a přetvořená pro potřeby koncertního provedení - zazněla v úpravách pro BROLN v současné době pod dirigentským smyčcem primáše Petra Varmuži.  více

Městské divadlo v Brně nejnověji uvádí Šakalí léta tedy původně filmový muzikál z období padesátých let, který vznikl na motivy povídek spisovatele Petra Šabacha. Film Šakalí léta natočil Jan Hřebejk a provázely jej písně Ivana Hlase. V roce 1993 získal jako první snímek také nově vzniklou oborovou cenu Český lev, a to hned ve čtyřech kategoriích. Bylo jen otázkou času, kdy po látce šáhne divadlo, k čemuž došlo v roce 2001 v Plzni. A muzikálová Šakalí léta od té doby mocně brázdí republiku…  více

Na 10. ročníku festivalu Maraton hudby Brno vystoupí polské ženské trio Sutari. Na svém kontě mají stovky koncertů ve více než 20 zemích světa včetně vystoupení na světovém hudebním veletrhu WOMEX v roce 2015 nebo live session pro americké rádio KEXP. Vydaly několik oceňovaných alb, z nich to nejnovější, z roku 2024, se jmenuje #kołysankidlaświata a obsahuje ukolébavky. Jejich hudba kombinuje tradiční polské písně s moderními prvky a dotýká se témat přírody, svobody, ženskosti a sesterství. Sutari zahájí v sobotu 9. srpna World music scénu festivalu v brněnském klubu První patro. Na naše otázky odpovídaly kolektivně všechny tři členky skupiny – Basia Songin, Kasia Kapela a Dobromiła Życzyńska.  více

Ke světlu – tak znělo označení závěrečného koncertu Velikonočního festivalu duchovní hudby, jehož letošní 32. ročník nesl podtitul Smíření. V podání domácí a pořadatelské Filharmonie Brno zazněla 27. dubna v kostele sv. Janů pod taktovkou Anny-Marie Helsing díla Ralpha Vaughana Williamse a Einojuhaniho Rautavaary. V první části koncertu se jako sólista představil Josef Špačekvíce

Letos si připomínáme 100. výroční narození kanadského jazzového klavíristy a skladatele Oscara Petersona (1925–2007). K této příležitosti nastudovalo klavírní trio ve složení Luboš Šrámek (klavír), Marián Ševčík (bicí) a Matěj Štubiak (kontrabas) Petersonovu Velikonoční suitu – jednu z mála jazzových duchovních skladeb, kterou hráči uvedli ve středu 23. dubna v Besedním domě v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby.  více

Ve Svatém týdnu Velikonoční festival duchovní hudby každý rok připravuje tzv. temné hodinky – zpěvy lamentací a responsorií prováděných za tmy v předvečer daného svátku. Po souborném uvedení například Zelenkových či Gesualdových zpěvů se soubor Ensemble Versus rozhodl pro letošní ročník nastudovat chorální repertoár českého původu. Další novinkou je také přesunutí hodinek z chrámového prostoru do tří brněnských vodojemů na Žlutém kopci, kde se každý večer uskuteční tři asi čtyřiceti minutové koncerty. Diváci si tak mohou vybrat danou hodinu, která jim nejvíce vyhovuje. Recenze se zabývá prvními z hodinek konanými na Škaredou středu 16. dubna ve vodojemu č. 2.  více

Zahajovací koncert 32. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby uskutečněný včera v nově zrekonstruovaném kostele sv. Jakuba nabídl více než hodinové rozjímání s dílem Janovy pašije od soudobého, estonského skladatele a letošního jubilanta Arvo Pärta (*1935). Dílo zaznělo v podání vokálního souboru Martinů Voices s uměleckým vedoucím Lukášem Vasilkem, sólisty Jiřím BrückleremOndřejem HolubemAlenou HellerovouJanou KuželovouOndřejem Benekem a Martinem Kalivodou za doprovodu komorního ansámblu: Daniela Valtová Kosinová (varhany), Pavla Tesařová (housle), Lukáš Pospíšil (violoncello), Vladislav Borovka (hoboj), Martin Petrák (fagot).  více

Vojenský umělecký soubor Ondráš se v premiéře nového pořadu Karpatami vydal tanečním krokem přes vršky a doliny Karpatského oblouku. Novinka profesionální části souboru se odehrála na jevišti brněnského divadla Radost. A radostné bylo i sledování tohoto nového počinu. Soubor v něm na chvíli opouští velkolepé choreografie a vrací se blíže k původnímu lidovému materiálu, aniž by se vzdal vlastního výrazu.  více

Jarní koncert tělesa Diversa Quartet po delší době nabídl díla ryze tuzemských autorů. Večer konaný v pondělí 7. dubna v prostorách vily Löw-Beer nesl podtitul Tempus est iocundum podle milostné písně z rukopisu Carmina Burana. Píseň se svou rozverností stala inspirací pro dramaturgii koncertu, kterým provázelo těleso ve složení Barbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola) a Iva Wiesnerová (violoncello).  více

Íránská zpěvačka Mahsa Vahdat propojuje tradiční perskou hudbu s evropskými hudebními prvky, například s jazzem nebo se sborovým zpěvem. Své zatím nejnovější album Braids of Innocence, Copánky nevinnosti, které nahrála s norským pěveckým sborem SKRUK. Písně na albu vycházejí z perských básní od autorů Rúmího a Hafíze, ale i ze současných textů, které zachycují osobní i politická témata. Album tak reflektuje represivní režim v Íránu i život v exilu. Zpěvačka svou tvorbu představila v roce 2024 na festivalu Maraton hudby Brno.  více

Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlisvíce

Nejčtenější

Kritika

Jedním z nejzajímavějších souborů, které se na letošním ročníku mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae objevily, byl bezesporu Zefiro Torna pod vedením loutnisty Jurgena De bruyn. Jejich hudební program s názvem Balzám zazněl v sobotu 14. června na Panském dvoru v Telči a o den později na zámku v Jaroměřicích nad Rokytnou. Tento text se věnuje prvnímu z vystoupení.  více