Nová Má vlast konečně na CD

Nová Má vlast konečně na CD

Když přibližně před třemi lety hudební těleso Brno Contemporary Orchestra uvádělo v sále Konventu Milosrdných bratří šestivětý cyklus Má vlast vzniklý na objednávku orchestru a vycházející ze Smetanovy stejnojmenné symfonické básně, bylo tomu ke stému výročí vzniku naší republiky. Skladatelé Petr Kofroň, Marek Piaček, Miloš Štědroň, Pavel Zemek Novák, Miroslav Tóth a Daniel Forró si „rozebrali“ původní věty (v některých případech spíše tematické inspirace) Smetanovy Mé vlasti a pokusili se sdělit, jak tato hudba rezonuje u dnešních autorů. V říjnu 2021 vyšla pod hlavičkou Navona Records (NV6349) nahrávka „nové“ Mé vlasti šestice skladatelů a Brno Contemporary Orchestra (řídí Pavel Šnajdr) pod názvem My Country – A cycle of symphonic poems after Bedřich Smetana.

Polovina z oslovených autorů přistoupila ke Smetanově skladbě spíše formou koláže a původní motivy se zde v určité formě – byť v novém kontextu – nejen objevují, ale tvoří stěžejní části vět Aqua Mater, Šárka a Blaník 2018. Zbylá trojice umělců se charakterem vět odlišila od původní inspirace přece jen o něco více. Úvodní Hrad/Castle z pera Petra Kofroně, který v rámci Smetanova cyklu symfonických básní zastoupil Vyšehrad, patří právě k této druhé polovině děl – ti, kteří očekávali harfové akordy, neodmyslitelně spjaté s původním začátkem Smetanovy Mé vlasti, byli pravděpodobně rázným vstupem pádícího houslového motivu doprovázeného údery bicích nástrojů a zvonečky minimálně zaskočeni. Po necelé minutě se přidává druhá – kontrapunkticky pojatá – houslová linka a napětí pozvolna eskaluje. Figurační melodii přebírají hlubší nástroje smyčcové sekce a po chvíli se přidávají také dechové nástroje, které se zběsilé tempo smyčců snaží alespoň rámcově ukotvit v dlouhých harmonických plochách. Kromě precizní interpretace je třeba vyzdvihnout skvělé nazvučení a míchání – všechny nástroje jsou ve výsledném mixu maximálně konkrétní a dynamicky dobře vyvážené. Ostré údery bicích nástrojů jsou sice místy trochu „bolestivé“, ale tady šlo zcela určitě o záměr.

Skladatel Marek Piaček si zvolil druhou větu v pořadí, Vltavu (pravděpodobně nejzprofanovanější z celého původního cyklu), která se v jeho pojetí jmenuje Aqua Mater. Zatímco Kofroňův Hrad je převážně statický a místy vyvolává takřka dojem bezčasí, Piačkova věta je plná proměnlivých nálad, rozličných nástrojových kombinací, tanečních přiznávek a (místy ironického) humoru. Oslavný úvod s hravými staccaty trumpet se po chvíli mění v delikátně jemné, avšak melodicky „zmatené“ uchopení původní melodie, kde konce frází nevedou vždy tam, kam by posluchač očekával. Nechybí ani rozšafné tango či tajuplný waltz. Piačkova skladba poutá pozornost nejen nezvyklým nakládáním s původní melodií, ale také výbornou prací s instrumentací a náladou.

Šárku pojal skladatel Miloš Štědroň jako tango erotico – po vážném vstupu nastává čas na rozvernou frivolnost, zkratkovitost, rychlé změny nálad a kontrastní instrumentační plochy. Tradiční hudební nadsázka, která se v dílech Miloše Štědroně takřka vždy objevuje, se vyskytuje i zde. Zde si audio mix zaslouží obzvláštní ocenění – množství bohatých nástrojových kombinací, které nezřídka zazní pouze na pár okamžiků, a pak se opět ponoří do hudebního přediva, je zde skutečně velké a mistrovi zvuku se podařilo udržet maximální srozumitelnost a jasnost každé hudební stopy.

Kratší dopis Bedřichu Smetanovi (s B a Es) Pavla Zemka Nováka nahradil v Mé vlasti ansámblu Brno Contemporary Orchestra původní Z českých luhů a hájů. Pavel Zemek Novák zde spojuje fragmenty předlohy a doplňuje je účelnými unisony a prodlevami, to vše v enormně pestrobarevné hudební faktuře. Z dynamického hlediska se jedná o skladbu, která tíhne k oběma extrémům, což je fakt, který zohlednil také mistr zvuku. Pro mne osobně se jedná o skladbu, která tvoří pomyslný vrchol (i vzhledem ke svému umístění) cyklu.

Stratený v Tábore Miroslava Tótha je tichým, rozvážným a zvolna plynoucím kontrastem k předcházející větě stojícím na hranici meditace a zlého tušení. Občasné dynamické vrcholy zase velmi rychle mizí a zůstává pouze temné očekávání. Tóthova skladba je kompozičně výrazně odlišná od předcházejících vět, avšak jistá forma „bezčasí“ ji pojí s Hradem Petra Kofroně.

Závěrečný Blaník 2018 Daniela Forró začíná poměrně nevinně: středobod první poloviny kompozice tvoří variace na Smetanův Blaník (resp. husitský chorál), druhá polovina začíná zvuky exploze a výstřelů – hlavní roli přebírají klávesy a zaznívá Kde domov můj, ke kterému se Forró ještě několikrát vrací v jiných kontextech. Objevují se zde nicméně i pokroucené varianty jiných částí původní Smetanovy Mé vlasti, stejně jako Beethovena Óda na radost či motiv s typickou východní melodikou. Úsměvní jsou také staří a unavení blaničtí rytíři, kteří zaspali veškerá národní utrpení a probouzí je až přílet mimozemšťanů spojený s melodií z filmu Blízká setkání třetího druhu.

Mohlo by se zdát, že nová Má vlast vznikla z potřeby okořenit mnohdy trochu suchopárné a místy přehnaně patetické oslavy velkého výročí republiky, stejně jako poukázat na často ryze komerční využívání Smetanovy geniální hudby. Je však třeba dodat jednu zásadní věc – přestože skladatelé mnohdy sáhli k ironizujícímu humoru, nejednalo se o útok ani zesměšnění. Jak ostatně uvedl dirigent a umělecký vedoucí Pavel Šnajdr před samotným premiérovým koncertem: „V opravdové úctě k mistrovi si dovolíme parafráze, transkripce, koláže, montáže, reinstrumentace… jeho geniálního díla v duchu rebelie, která ovšem nemá destruktivní, ale naopak konstruktivní charakter.“ Stejně tak je třeba zmínit, že ačkoliv dílo vzniklo ke specifické události, neubírá mu to nic na aktuálnosti, ani kvalitě – My Country je zkrátka osobité, svěží, mnohovrstevnaté a kompozičně pestré dílo, které přestože čerpá ze Smetanovy předlohy, nepotřebuje ji k samostatnosti.

My Country

A Cycle of Symphonic Poems After Bedřich Smetana

Petr Kofroň composer

Marek Piaček composer

Miloš Štědroň composer

Pavel Zemek Novák composer

Miroslav Tóth composer

Daniel Forró composer

Brno Contemporary Orchestra | Pavel Šnajdr conductor

Release Date: October 8, 2021

Catalog #: NV6349

Pavel Šnajdr/ foto archiv BCO

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Radek Zapadlo je brněnský jazzový saxofonista, který působí například ve skupinách Two-Generation Trio nebo Vilém Spilka Quartet. Kromě toho stojí v čele vlastní kapely Four in Blue, která funguje v obsazení saxofon, kytara, varhany a bicí. Debutové album této skupiny vyšlo jako první titul nového brněnského vydavatelství Bivak Records.  více

Pres Veselé je chodníček, aj po něm jezdil na kole nebo chodil s typicky opřenou basou na rameni Jaroslav Smutný. Od středy 5. ledna 2022 už ho tam ale nepotkáte. Sběratel lidových písní, muzikant, zpěvák a hlavně tělem, duší i srdcem zapálený milovník folkloru nás totiž právě onoho dne opustil. Svým úsilím a neutuchající vášní dokázal vzkřísit dávno zapomenuté písně, které následně ožily a znovu se staly součástí repertoáru lidových muzik. Písně, které sám složil, v některých případech navíc zlidověly.  více

Na počátku třetího adventního týdne dýchla slavnostní atmosféra při společném vystoupení Brněnského rozhlasového orchestru lidových nástrojů a Dětského pěveckého sboru Českého rozhlasu. Koncert se konal v Konventu milosrdných bratří v Brně a představil dvě alba, která tato tělesa společně natočila.  více

Jevištní adaptaci jedné z nejslavnějších filmových komedií Světáci představilo pod stejným názvem Městské divadlo Brno. Na zdejší činoherní scéně vznikla sice pocta ikonickému snímku, ale také průměrná a spotřební hudební komedie, jejíž nová písničková náplň, způsob vyprávění i herecké výkony neskutečné jiskrnosti originálu nedosahují. Není navíc moc jasné, koho, čím a jak chce tento legrační obrázek ze socialistických dob oslovit.  více

Když přibližně před třemi lety hudební těleso Brno Contemporary Orchestra uvádělo v sále Konventu Milosrdných bratří šestivětý cyklus Má vlast vzniklý na objednávku orchestru a vycházející ze Smetanovy stejnojmenné symfonické básně, bylo tomu ke stému výročí vzniku naší republiky. Skladatelé Petr Kofroň, Marek Piaček, Miloš Štědroň, Pavel Zemek Novák, Miroslav Tóth a Daniel Forró si „rozebrali“ původní věty (v některých případech spíše tematické inspirace) Smetanovy Mé vlasti a pokusili se sdělit, jak tato hudba rezonuje u dnešních autorů. V říjnu 2021 vyšla pod hlavičkou Navona Records (NV6349) nahrávka „nové“ Mé vlasti šestice skladatelů a Brno Contemporary Orchestra (řídí Pavel Šnajdr) pod názvem My Country – A cycle of symphonic poems after Bedřich Smetanavíce

Dlouho odkládaná premiéra skladby The Basement Sketches (Sklepní skici) skladatele Michala Nejtka, jejíž provedení bylo plánováno už na loňský červen 2020 a která vznikla přímo na objednávku Filharmonie Brno, konečně zazněla ve čtvrtek 25. listopadu v sále Besedního domu. Spolu se Sklepními skicami zazněly i Variace na Haydnovo téma B dur op. 56a Johannese Brahmse a Violoncellový koncert op. 22 Samuela Barbera. Kromě hráčů brněnské filharmonie vystoupili také violoncellista Matt Haimovitz a klavíristka Nikol Bóková. Dramaturgický pestrý večer složený ze tří výrazně odlišných hudebních děl i dobových kontextů řídil šéfdirigent tělesa Dennis Russell Daviesvíce

V pořadí druhý koncert slavnostní desáté sezóny hudebního tělesa Brno Contemporary Orchestra nazvaný Kamenné mantry představil v pondělí 22. listopadu v brněnském pavilonu Anthropos skladby Fausta Romitelliho, Michala Rataje, Miloslava Ištvana a nedávno zesnulého (brněnským posluchačům dobře známého) litevského skladatele Bronia Kutavičiuse. Vedle samotného orchestru vystoupili také sopranistka Irena Troupová, hráč na marimbu Martin Opršál a recitátor Pavel Zajíc, který nahradil v programu původně uvedeného Otakara Blahu. Koncert pořádaný ve spolupráci s Moravským zemským muzeem řídil umělecký vedoucí tělesa Pavel Šnajdrvíce

Součástí Českého rozhlasu Brno je už téměř sedmdesát let také folklorní redakce. V rozhovoru s jejím současným dramaturgem, ale také cimbalistou a pedagogem Jaroslavem Kneislem se dozvíte, co se v nově zrekonstruované budově brněnského rozhlasu právě chystá. A dále vám kupříkladu prozradíme, proč by měl každý milovník lidové hudby ladit tuto stanici právě v listopadu.  více

Sváteční večer 28. října oslavila část brněnských folklorních nadšenců v honosném prostoru Mahenova divadla. Hned dvakrát po sobě zde stejným programem oslavil své půlkulaté čtyřicáté páté výročí Dětský národopisný soubor brněnský Valášek.  více

Tvorba britského skladatele Benjamina Brittena tvoří zásadní část současné operní produkce. V celosvětovém měřítku dokonce jde o nejčastěji inscenovaného autora narozeného ve 20. století. Operou, která určila směr také dalším Brittenovým hudebně-dramatickým dílům, se stal Peter Grimes na libreto Montagu Slatera a na motivy básně George Crabbea. A právě titulem Peter Grimes zahájilo Národní divadlo Brno svoji operní část sezóny 2021/2022. Příběh hrubiána a drsného rybáře, kterému zahynou brzy po sobě hned dva malí učedníci a on v důsledku toho odplouvá na moře, kde potápí svoji loď a s ní i sebe, měl československou premiéru právě v Brně v červnu roku 1947. Po takřka 75 letech nyní opět ožívá v režii Davida Radoka a v hudebním nastudováním Marka Ivanoviće v Janáčkově divadle příběh o rybářské vesnici, zášti, krutosti a pomluvách. V titulní roli se představil tenorista Joachim Bäckström a ovdovělou učitelku Ellen Orfordovou, která nalezla v Grimesovi zalíbení, ztvárnila sopranistka Jana Šrejma Kačírková. Není to poprvé, co se tito dva setkávají na společném pódiu – právě s Markem Ivanovićem a Davidem Radokem totiž spojili již dříve své síly při inscenaci Juliette / Lidský hlas. Dále vystoupili Jana Hrochová (Tetička), Andrea Široká (Neteř), Tereza Kyzlinková (Neteř), Svatopluk Sem (Balstrode), Jitka Sapara-Fischerová (Paní Nabob Sedleyová), Jan Šťáva (Swallow), Vít Nosek (Bob Boles), Petr Levíček (Horace Adams), David Nykl (Hobson), Jiří Hájek (Ned Keene), Ivo Šiler (Dr. Crabbe) a další.  více

Slavný román Jane Eyrová od spisovatelky Charlotte Brontëové inspiroval řadu umělců. Mimořádná próza patří k vrcholům romantické literatury. O jejím významu svědčí také přes třicet filmových, televizních a muzikálových adaptací. A právě v české premiéře uvedlo o víkendu Městské divadlo Brno (MdB) její muzikálové zpracování. Inscenace režiséra Petra Gazdíka představuje silné a působivé hudební divadlo, které zaujme hudebním nastudováním, pěveckými i hereckými výkony, ale také kostýmním, scénografickým i pohybovým zpracováním.  více

Pod „šifrou“ 29/2 (čti „Dvacátý devátý únor“) se skrývá kapela, která vznikla tak trochu z legrace. Použila kompoziční postupy, které by při psaní písní vůbec neměly fungovat. Sjednotila muzikanty, kteří si už z podstaty snad ani nemohou navzájem rozumět. A přitom vzniklo album velmi silných písní, které při vší experimentálnosti mají hlavu a patu a funguji i jako celek.  více

Hudební festival Moravský podzim včera došel do finále – v průběhu sedmnácti dní zazněla hudba skladatele Jana Nováka, díla světových minimalistů i tvorba arménských umělců. A právě arménská dramaturgická linka 51. ročník festivalu v sále Janáčkova divadla uzavřela. Nejednalo se však o arménskou hudbu v nastudování Filharmonie Brno, která festival pořádá, ale o skutečnou Arménskou filharmonii v čele s dirigentem Eduardem Topčjanem. Jako sólista vystoupil violista Luca Ranieri a zazněla díla Tigrana Mansurjana, Aveta Terterjana a Arama Chačaturjana. Koncert se konal při příležitosti 30. výročí arménské nezávislosti a byl zaštítěn J. E. Ashotem Hovakimianem, velvyslancem Arménské republiky v tuzemsku.  více

Letošní ročník hudebního festivalu Moravský podzim se svým tematickým ukotvením ani okrajově nedotýká skladatelského odkazu Antonína Rejchy. Jeho Umění variace aneb 57 variací pro klavír (L’Art de varier ou 57 Variations pour le piano-forte), op. 57, věnované knížeti Louisi-Ferdinandovi Pruskému, se však objevilo na program úterního koncertu 12. října v Besedním domě. Není se čemu divit: Filharmonie Brno, která festival pořádá, se propagaci díla tohoto českého rodáka poměrně intenzivně věnuje ve svých abonentních koncertech či nedávno vydanou nahrávkou skladatelovy Lenory. Tento rok si navíc připomínáme výročí 185 let od Rejchova úmrtí. S celovečerním cyklem variací vystoupil srbsko-americký klavírista Ivan Ilić, který momentálně pracuje na pětidílné řadě kompaktních disků s názvem Reicha Rediscovered, z níž třetí a momentálně nejnovější přírůstek vyšel v lednu tohoto roku.  více

Brněnskému kytaristovi Milanu Kašubovi, se kterým v poslední době koncertuje, připravila knihu k osmdesátinám. Současně dala dohromady další knížku s vlastními texty a ilustracemi. Vyšlo jí živé album a průběžně připravuje videoklipy, ve které jsou její texty tlumočeny do českého znakového jazyka. Zpěvačka, textařka a výtvarnice Dáša Ubrová prožívá pestré tvůrčí období.  více

Nejčtenější

Kritika

Jevištní adaptaci jedné z nejslavnějších filmových komedií Světáci představilo pod stejným názvem Městské divadlo Brno. Na zdejší činoherní scéně vznikla sice pocta ikonickému snímku, ale také průměrná a spotřební hudební komedie, jejíž nová písničková náplň, způsob vyprávění i herecké výkony neskutečné jiskrnosti originálu nedosahují. Není navíc moc jasné, koho, čím a jak chce tento legrační obrázek ze socialistických dob oslovit.  více