Nová Má vlast konečně na CD

Nová Má vlast konečně na CD

Když přibližně před třemi lety hudební těleso Brno Contemporary Orchestra uvádělo v sále Konventu Milosrdných bratří šestivětý cyklus Má vlast vzniklý na objednávku orchestru a vycházející ze Smetanovy stejnojmenné symfonické básně, bylo tomu ke stému výročí vzniku naší republiky. Skladatelé Petr Kofroň, Marek Piaček, Miloš Štědroň, Pavel Zemek Novák, Miroslav Tóth a Daniel Forró si „rozebrali“ původní věty (v některých případech spíše tematické inspirace) Smetanovy Mé vlasti a pokusili se sdělit, jak tato hudba rezonuje u dnešních autorů. V říjnu 2021 vyšla pod hlavičkou Navona Records (NV6349) nahrávka „nové“ Mé vlasti šestice skladatelů a Brno Contemporary Orchestra (řídí Pavel Šnajdr) pod názvem My Country – A cycle of symphonic poems after Bedřich Smetana.

Polovina z oslovených autorů přistoupila ke Smetanově skladbě spíše formou koláže a původní motivy se zde v určité formě – byť v novém kontextu – nejen objevují, ale tvoří stěžejní části vět Aqua Mater, Šárka a Blaník 2018. Zbylá trojice umělců se charakterem vět odlišila od původní inspirace přece jen o něco více. Úvodní Hrad/Castle z pera Petra Kofroně, který v rámci Smetanova cyklu symfonických básní zastoupil Vyšehrad, patří právě k této druhé polovině děl – ti, kteří očekávali harfové akordy, neodmyslitelně spjaté s původním začátkem Smetanovy Mé vlasti, byli pravděpodobně rázným vstupem pádícího houslového motivu doprovázeného údery bicích nástrojů a zvonečky minimálně zaskočeni. Po necelé minutě se přidává druhá – kontrapunkticky pojatá – houslová linka a napětí pozvolna eskaluje. Figurační melodii přebírají hlubší nástroje smyčcové sekce a po chvíli se přidávají také dechové nástroje, které se zběsilé tempo smyčců snaží alespoň rámcově ukotvit v dlouhých harmonických plochách. Kromě precizní interpretace je třeba vyzdvihnout skvělé nazvučení a míchání – všechny nástroje jsou ve výsledném mixu maximálně konkrétní a dynamicky dobře vyvážené. Ostré údery bicích nástrojů jsou sice místy trochu „bolestivé“, ale tady šlo zcela určitě o záměr.

Skladatel Marek Piaček si zvolil druhou větu v pořadí, Vltavu (pravděpodobně nejzprofanovanější z celého původního cyklu), která se v jeho pojetí jmenuje Aqua Mater. Zatímco Kofroňův Hrad je převážně statický a místy vyvolává takřka dojem bezčasí, Piačkova věta je plná proměnlivých nálad, rozličných nástrojových kombinací, tanečních přiznávek a (místy ironického) humoru. Oslavný úvod s hravými staccaty trumpet se po chvíli mění v delikátně jemné, avšak melodicky „zmatené“ uchopení původní melodie, kde konce frází nevedou vždy tam, kam by posluchač očekával. Nechybí ani rozšafné tango či tajuplný waltz. Piačkova skladba poutá pozornost nejen nezvyklým nakládáním s původní melodií, ale také výbornou prací s instrumentací a náladou.

Šárku pojal skladatel Miloš Štědroň jako tango erotico – po vážném vstupu nastává čas na rozvernou frivolnost, zkratkovitost, rychlé změny nálad a kontrastní instrumentační plochy. Tradiční hudební nadsázka, která se v dílech Miloše Štědroně takřka vždy objevuje, se vyskytuje i zde. Zde si audio mix zaslouží obzvláštní ocenění – množství bohatých nástrojových kombinací, které nezřídka zazní pouze na pár okamžiků, a pak se opět ponoří do hudebního přediva, je zde skutečně velké a mistrovi zvuku se podařilo udržet maximální srozumitelnost a jasnost každé hudební stopy.

Kratší dopis Bedřichu Smetanovi (s B a Es) Pavla Zemka Nováka nahradil v Mé vlasti ansámblu Brno Contemporary Orchestra původní Z českých luhů a hájů. Pavel Zemek Novák zde spojuje fragmenty předlohy a doplňuje je účelnými unisony a prodlevami, to vše v enormně pestrobarevné hudební faktuře. Z dynamického hlediska se jedná o skladbu, která tíhne k oběma extrémům, což je fakt, který zohlednil také mistr zvuku. Pro mne osobně se jedná o skladbu, která tvoří pomyslný vrchol (i vzhledem ke svému umístění) cyklu.

Stratený v Tábore Miroslava Tótha je tichým, rozvážným a zvolna plynoucím kontrastem k předcházející větě stojícím na hranici meditace a zlého tušení. Občasné dynamické vrcholy zase velmi rychle mizí a zůstává pouze temné očekávání. Tóthova skladba je kompozičně výrazně odlišná od předcházejících vět, avšak jistá forma „bezčasí“ ji pojí s Hradem Petra Kofroně.

Závěrečný Blaník 2018 Daniela Forró začíná poměrně nevinně: středobod první poloviny kompozice tvoří variace na Smetanův Blaník (resp. husitský chorál), druhá polovina začíná zvuky exploze a výstřelů – hlavní roli přebírají klávesy a zaznívá Kde domov můj, ke kterému se Forró ještě několikrát vrací v jiných kontextech. Objevují se zde nicméně i pokroucené varianty jiných částí původní Smetanovy Mé vlasti, stejně jako Beethovena Óda na radost či motiv s typickou východní melodikou. Úsměvní jsou také staří a unavení blaničtí rytíři, kteří zaspali veškerá národní utrpení a probouzí je až přílet mimozemšťanů spojený s melodií z filmu Blízká setkání třetího druhu.

Mohlo by se zdát, že nová Má vlast vznikla z potřeby okořenit mnohdy trochu suchopárné a místy přehnaně patetické oslavy velkého výročí republiky, stejně jako poukázat na často ryze komerční využívání Smetanovy geniální hudby. Je však třeba dodat jednu zásadní věc – přestože skladatelé mnohdy sáhli k ironizujícímu humoru, nejednalo se o útok ani zesměšnění. Jak ostatně uvedl dirigent a umělecký vedoucí Pavel Šnajdr před samotným premiérovým koncertem: „V opravdové úctě k mistrovi si dovolíme parafráze, transkripce, koláže, montáže, reinstrumentace… jeho geniálního díla v duchu rebelie, která ovšem nemá destruktivní, ale naopak konstruktivní charakter.“ Stejně tak je třeba zmínit, že ačkoliv dílo vzniklo ke specifické události, neubírá mu to nic na aktuálnosti, ani kvalitě – My Country je zkrátka osobité, svěží, mnohovrstevnaté a kompozičně pestré dílo, které přestože čerpá ze Smetanovy předlohy, nepotřebuje ji k samostatnosti.

My Country

A Cycle of Symphonic Poems After Bedřich Smetana

Petr Kofroň composer

Marek Piaček composer

Miloš Štědroň composer

Pavel Zemek Novák composer

Miroslav Tóth composer

Daniel Forró composer

Brno Contemporary Orchestra | Pavel Šnajdr conductor

Release Date: October 8, 2021

Catalog #: NV6349

Pavel Šnajdr/ foto archiv BCO

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Polská skupina MØW vystoupí ve čtvrtek 11. srpna na nádvoří Místodržitelského paláce v centru Brna v rámci jazzové scény festivalu Maraton hudby Brno. Na naše otázky odpovídají kapelnice a zpěvačka Ania Bratek a pianistka Aga Derlak, která se v minulosti v Brně představila i se svým vlastním jazzovým triem. Skupina MØW tentokrát představí své nové album W jednym pokojuvíce

V rámci festivalu Ibérica vystoupila 17. června 2022 v Brně katalánská písničkářka Magalí Sare s kytaristou z Mallorky Sebastià Grisem. Následující rozhovor jsme vedli bezprostředně po skončení koncertu.  více

Ostatně jako každý rok tak i letos přinesl Hudební festival Znojmo svým návštěvníkům operní dílo ve vlastní produkci. Pro letošní 18. ročník s podtitulem Návraty domů a naši andělé strážní si pořadatelé připravili scénické provedení oratoria Josepha Haydna Návrat Tobiášův. Starozákonní příběh o zkoušeném manželství i slepém otci mohli diváci shlédnout v interpretaci Czech Ensemble Baroque pod taktovkou Romana Válka a režii Tomáše Ondřeje Pilaře při premiéře 15. července 2022 (toto představení navštívil autor recenze) v jízdárně Louckého kláštera – repríza a derniéra pak připadají na následující dva dny. V sólových rolích vystoupili Shira Patchornik (Sára), Lucie Kaňková (d’Azaria), Dagmar Šašková (Anna), Theodore Browne (Tobiáš) a Adam Plachetka (Tobit). Kostýmy navrhla Ivana Ševčíková Miklošková, choreografii vytvořil Martin Šinták a světelný design připravil Tomáš Příkrývíce

Loni byli hvězdami festivalu Brasil Fest Brno. Letos je přivítá Náměšť nad Oslavou, kde vystoupí 25. července na Folkových prázdninách v rámci večera nazvaného Poezie v každé písni. Mezitím si zahráli například na světovém hudebním veletrhu WOMEX v Portugalsku nebo na vyprodaném jarním festivalu Budapest Ritmo. A především dostali prestižní cenu časopisu Songlines, současného nejuznávanějšího periodika v oblasti world music. Říkají si Ayom a vedle brazilské zpěvačky Jabu Morales je tvoří hudebníci z Angoly, Řecka a Itálie. Na naše otázky odpovídají akordeonista a skladatel Alberto Becucci, kytarista Pedro Bastos João a samozřejmě charismatická zpěvačka a bubenice.  více

V pátek 29. července vystoupí na Folkových prázdninách v Náměšti nad Oslavou skupina L’Alba z Korsiky, která propojuje tradiční středomořskou polyfonii s hudbou řady nejen jihoevropských národů. Její album A Principiu, které vyšlo loni v březnu, vyhodnotila porota žebříčku World Music Charts Europe jako šesté nejlepší album z celého světa v roce 2021. se stalo šestou nejlepší nahrávkou z celého světa za rok 2021. Za skupinu L’Alba na naše otázky odpovídá kytarista a zpěvák Ghjuvanfrancescu Mattei.  více

Letošní 27. ročník festivalu Concentus Moraviae je po takřka měsíci plném hudby minulostí. Slavnostní závěrečný koncert v Kongresovém centru Zlín představil program složený z písní Ernesta Chaussona, Igora Stravinského, Johannese Brahmse, Richarda Strausse, Leoše Janáčka a Antonína Dvořáka. Jako sólistka vystoupila mezzosopranistka a patronka přehlídky Magdalena Kožená. Po jejím boku stanuli klavírista a dirigent Sir Simon Rattle, flétnista a dramaturg tohoto ročníku Kaspar Zehnder, houslista Giovanni Guzzo, houstlistka Rahel Maria Rilling, violista Amihai Grosz, violoncellista Dávid Adorján a klarinetista Christopher Richards. Dvořákovy písně speciálně pro tento soubor zaranžoval anglický skladatel a dirigent Duncan Ward.  více

Letošní 27. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae pomalu spěje k velkému finále v podobě společného koncertu flétnisty a rezidenčního umělce Kaspara Zehndera, mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a jejího chotě, klavíristy a dirigenta Sira Simona Rattlea. Na jednom z posledních koncertů vrcholícího festivalu vystoupil v pátek 24. června společně s přáteli – Giovanni Guzzo (housle), Rahel Maria Rilling (housle), Amihai Grosz (viola), Dávid Adorján (violoncello), Wolfgang Klinser (klarinet) a Anaïs Gaudemard (harfa) – právě rezidenční umělec Kaspar Zehnder, který dramaturgii pátečního komorního koncertu v knihovně náměšťského zámku připravil.  více

Ostravská rodačka Nikol Bóková byla dlouho považována za jedinečný talent v oboru vážné hudby. V devíti letech si jako sólová klavíristka zahrála s Janáčkovou filharmonií a studium na konzervatoři a následně na JAMU bylo tedy samozřejmostí. Ale už během studií hudební klasiky se formoval a postupně projevovalo další její nadání a to kompoziční. Spolu se svým triem (Nikol Bóková-klavír, Martin Kocián-kontrabas, Michal Wierzgoń-bicí) nahrála v roce 2019 debutové autorské album Inner Place a ihned se prosadila mezi českou (a vlastně i evropskou) jazzovou elitu. Během covidu následovaly další dva projekty – Unravel (2020) pro stejnou jmenovanou sestavu a loňský Prometheus natočený s mimořádným nasazením v pozoruhodné studiové sestavě. Z ní a z několika následných koncertů (mimo jiné v rámci JazzFestu Brno vloni na podzim) vykrystalizovalo také zcela logické rozšíření jejího tria o univerzálního a empatického kytaristu Davida Dorůžku, Vznikl Nikol Bóková Quartet. V této sestavě se rodilo i nejnovější autorské album Elements, s nímž se pro Nikol a jejího partnera a spolutvůrce Jana Valu otevírá nová tvůrčí etapa.  více

Do prostor atria Filozofické fakulty Masarykovy univerzity na ulici Arne Nováka zavítal 22. června soubor Ensemble Opera Diversa s programem Tance v zahradách, který navázal na loni započatou sérii projektů pod širým nebem. Jako sólisté vystoupili fagotista Pavel Horák a hráč na marimbu Martin Švec. Koncert řídil dirigent Patrik Červák, který před smyčcovým orchestrem Ensemble Opera Diversa stanul vůbec poprvé.  více

Opatství na starém Brně, kde až do své smrti působil Gregor Johann Mendel, skrývá za svými zdmi několik krásných zákoutí. Jedním z nich je i Rajský dvůr, do kterého se vchází nenápadným vchodem vedle Baziliky Nanebevzetí Panny Marie. Ve čtvrtek 16. června tento starobylý prostor s kamennými zdmi hostil úvodní koncert projektu Brno a jeho chrámy. Zahrála na něm Horňácká muzika Petra Mičky a jedinečným způsobem tuto akci zahájila.  více

Dnes, tedy v pátek 17. června, vystoupí v Brně v rámci festivalu Ibérica katalánská písničkářka Magalí Sare. Její aktuální album Eponja je v červnu 2022 na šestém místě prestižního žebříčku World Music Charts Europe, který sestavuje 45 evropských rozhlasových publicistů z alb z celého světa. Jako pozvánku na koncert vám přinášíme recenzi tohoto alba.  více

Po prvním úspěšném koncertu rezidenčního souboru festivalu Concentus Moraviae na zámku ve Slavkově se těleso vedené houslistou Pavlem Fischerem rozšířilo o klavíristku Katyu Apekishevu. V této sestavě v neděli 12. června ve Velkém sále mikulovského zámku představilo mnohým neznámou tvář hudebního jazyka maďarského skladatele Bély Bartóka v podobě jeho Klavírního kvintetu C dur. Spolu s Fischerem a Apekishevou vystoupili také houslistka Markéta Janoušková, violista Diede Verpoest a violoncellista Erich Oskar Hüttervíce

Na tuzemské jazzové scéně stále ještě rezonuje loňské 100. výročí od narození Gustava Broma. Na samém konci roku 2021 vyšel komplet 4 CD Gustav Brom – 100 let, který nabízí průřez repertoárem orchestru od písňové tvorby přes jazz až po průniky k soudobé vážné hudbě. Vedle toho se u téhož vydavatele (Indies Happy Trails) objevilo i album mapující dlouholetou spolupráci Bromova orchestru s Karlem Velebným. Na obou počinech se jako jeden z producentů podílel rozhlasový redaktor a jazzový hudebník a pedagog Jan Dalecký.  více

Mezinárodní hudební festival Concentus Moraviae zavítal ve své sedmadvacetileté existenci již na celou řadu netradičních a jedinečných míst. Nedělní program Homo sapiens – příběh rytmu ve Velkém Meziříčí získal potenciál patřit mezi ty vůbec nejzáslužnější koncerty festivalu. V běžně nepřístupných prostorách Nové synagogy, která již po léta slouží jako centrum levného nákupu, vystoupili 5. června hudebníci OK Percussion Duo – Martin Opršál a Martin Kleibl – společně s hosty a svými studenty Tomášem Javorou a Kryštofem Vašíčkem. Koncert se konal ve spolupráci s Evropským festivalem filosofie, Židovskou obcí Brno a městem Velké Meziříčí. Současně šlo o součást projektu Z obchodního centra ke kulturní komunitěvíce

Letošní 27. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae je sice stále ještě na začátku svého takřka měsíčního programu, přesto se dramaturgicky vůbec nedrží zpátky. Po zahajovacím průletu argentinským a uruguayským tangem v Boskovicích a balkánské hudbě v Ivančicích přivedl festival ve čtvrtek 2. června do atria radnice v Kyjově smyčcové kvarteto Arcadia, které společně s přáteli z Transylvánské filharmonie provedlo Smyčcový oktet C dur rumunského skladatele George Enesca. Kromě členů kvarteta (houslisté Ana TörökRăsvan Dumitru, violista Traian Boală a violoncellista Zsolt Török) tedy vystoupili houslisté Vlad RăceuValentin Șerban, violista Mihai Oșvat a violoncellista Ștefan Cazacu. Záštitu nad koncertem převzala velvyslankyně Rumunska v České republice J. E. Antoaneta Barta.  více

Nejčtenější

Kritika

Ostatně jako každý rok tak i letos přinesl Hudební festival Znojmo svým návštěvníkům operní dílo ve vlastní produkci. Pro letošní 18. ročník s podtitulem Návraty domů a naši andělé strážní si pořadatelé připravili scénické provedení oratoria Josepha Haydna Návrat Tobiášův. Starozákonní příběh o zkoušeném manželství i slepém otci mohli diváci shlédnout v interpretaci Czech Ensemble Baroque pod taktovkou Romana Válka a režii Tomáše Ondřeje Pilaře při premiéře 15. července 2022 (toto představení navštívil autor recenze) v jízdárně Louckého kláštera – repríza a derniéra pak připadají na následující dva dny. V sólových rolích vystoupili Shira Patchornik (Sára), Lucie Kaňková (d’Azaria), Dagmar Šašková (Anna), Theodore Browne (Tobiáš) a Adam Plachetka (Tobit). Kostýmy navrhla Ivana Ševčíková Miklošková, choreografii vytvořil Martin Šinták a světelný design připravil Tomáš Příkrývíce