Opustila nás ztělesněná živá píseň (Za Jitkou Šuranskou)

Opustila nás ztělesněná živá píseň (Za Jitkou Šuranskou)

Ve věku 41 let opustila tento svět po těžké nemoci zpěvačka a houslistka Jitka Šuranská. Rodačka z Kudlovic u Uherského Hradiště nezapřela v ničem, v čem vynikala, svoje slovácké kořeny. Byla jednou z těch obdařených bytostí, jež dokážou přenášet poselství lidových písní k posluchačům, kteří se jinak s folklorem v životě míjejí.

Přestože většinu svého profesního života prožila ve Zlíně a z něj opět většinu byla členkou Filharmonie Bohuslava Martinů, měla neobyčejně blízko i k Brnu. Vystudovala zde totiž housle na konzervatoři, měla tu celou řadu přátel a vystupovala v brněnských divadelních inscenacích. Na webových stránkách Národního divadla Brno se ve smutečním oznámení dozvíme, že „S touto výjimečně nadanou ženou jsme měli tu čest spolupracovat u inscenací U Kočičí bažiny a Jánošík Revisited...“

Trvalým poutem k Brnu byla pro Jitku od roku 2003 spolupráce s autorem tohoto článku. Duo Plocek a Šuranská bylo zpočátku s nadsázkou označováno jako „hudecká úderka“. Muzikantská cesta této mikrokapely vedla k jednoduchému pojetí interpretace lidových písní, k přímočarosti a spontaneitě, což velmi vyhovovalo Jitčině naturelu. V roce 2005 naše duo vydalo CD Písňobraní, jež bylo oceněno Andělem v kategorii world music. Tímto počinem se Jitka Šuranská odpoutala od světa cimbálových muzik v němž vyrůstala (s láskou se k němu ale občas vracela), a vydala se vlastní hudební cestou.

Na jednoduché pojetí dua navázala inovativním spojením svého hlasu a hry s moderní technologií – při svých sólových vystoupeních začala používat loop station, zařízení, jež jí umožňovalo přímo na pódiu před posluchači vytvářet působivý doprovod ke zpěvu. V té době také natočila své první album Nezachoď slunéčko (2013), za něž opět získala cenu Anděl. Svoje další hudební ambice rozvíjela ve svém vlastním triu, v němž se spojila se dvěma výjimečnými hudebníky – mandolinistou Martinem Krajíčkem a mulitinstrumentalistou Marianem Friedlem. Jejich společné album Divé husy (2016) je ukázkou propracované a přitom vnitřně neobyčejně průzračné tvorby. Jitka Šuranská se také podílela na velkém hudebním projektu Mariana Friedla Beránci a vlci, jehož ztvárnění na CD získalo v roce 2017 také cenu Anděl.

Jitka Šuranská byla zdrojem tvořivé i organizační energie – svou hudbou rozdávala radost a současně měla také schopnost lidi spojovat. To se ukázalo například při několika ročnících renomovaného festivalu Folkové prázdniny v Náměšti nad Oslavou, kde dramaturgicky a často i interpretačně zaštiťovala neobyčejně zajímavé projekty, která spojovaly umělce různého původu i žánrového zaměření. Za všechny jmenujme Jitčin počin Tři hlasy, v němž se potkala s maďarskou zpěvačkou Irén Lovászovou a izraelskou zpěvačkou Michal Elia Kamal.

Další obzory se jí otevřely skrze dramaturga Vaška Müllera (festival Hradecký slunovrat), který ji přivedl ke spolupráci s kytaristou Petrem Uvírou. Tato tvorba nestačila bohužel dozrát k hudebnímu nosiči, ale přesto se Jitka stala jednou z duší rychle se rozvíjejícího a kvalitního severomoravského festivalu v Hradci nad Moravicí.

Nemůžu při psaní o Jitce Šuranské nebýt osobní. Naše hudební spolupráce neměla základ jen čistě profesní, ale byla založena na upřímném přátelství a hledačství. Jako muzikantské duo jsme putovali tuzemskem i zahraničím, účastnili se velkých festivalů v Německu (TFF Rudolstadt, Folk Baltica), ve Finsku (Kaustinen), koncertovali ve Švédsku či Polsku. Všude jsme objevovali spřízněné duše a inspirativní osobnosti. Jitka se svým slováckým temperamentem měla dar velké bezprostřednosti a získala tak celou řadu dobrých přátel v zahraničí. Sama iniciativně prohlubovala svůj přehled aktivní účastí na veletrhu world music WOMEX (spolu s dramaturgem Folkových prázdnin Michalem Schmidtem) a vše, co takto nabyla, uplatňovala ve svém hledání či přinášela jako dramaturgické podněty do domácího prostředí.

Je těžké bez pohnutí psát o někom, kdo odešel tak mladý, uprostřed tvořivého vzestupu, a rozdávající tolik krásného. V tomto ohledu byla ta drobná blonďatá houslistka naprosto výjimečná. Dokázala rozsvítit jakýkoli prostor a „nakazit“ jej svým nadšením pro píseň.

Přestože nás Jitka Šuranská předčasně opustila, její písně tu s námi zůstávají a jejich poselství je nadčasové, protože nic nepředstírá. Stejně jako Jitka nepředstírala nic v životě – žila naplno.

Foto Barka Fabiánová

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Včera, tedy 28. října 2019, zemřela hudebnice Jitka Šuranská. Bylo jí 41 let.  více

S Jitkou Šuranskou jsme si povídaly nad novým albem muziky, ve které je sice primáškou, ale jak sama zdůrazňuje, je jenom jedním ze tří rovnocenných článků. Jitka Šuranská Trio spolu s ní tvoří nadžánrový mandolinista Martin Krajíček a multiinstrumentalista (vzděláním jazzový kontrabasista) Marian Friedl. Trojice muzikantůodstartovala křestní šňůru svého debutu Divé husy symbolicky 1. října na Husích slavnostech v Boskovicích, o dva dny později jej křtili v Brně ve Staré Pekárně.  Do půlky října je ještě čeká cesta po klubech, kinech a knihovnách v Náchodě, Rožnově pod Radhoštěm, ve Zlíně a v Českých Budějovicích. Ačkoliv se trio hlásí k lidovým písním jako ke své inspiraci, dává jim autorský kabát z mnoha hudebních stylů, přesto souladný a zajímavý. A právě Jitčina vlastní muzikantská cesta je pro výslednou podobu důležitá a inspirativní.  více

Cimbálová muzika, objevování hudecké tradice, sólové vystupování, práce ve Filharmonii Bohuslava Martinů, v posledním roce také budování vlastního tria. Pozvolný přechod od folkloru k world music je obrazem poctivosti, s jakou Jitka Šuranská k hudbě přistupuje. K tomu všemu přidává ještě vymýšlení projektů pro festival Folkové prázdniny v Náměšti nad Oslavou. Náš rozhovor na nádvoří Moravské galerie sledoval s lehkým neklidem adoptovaný Kuba z útulku.  více

Letos si připomínáme 100. výroční narození kanadského jazzového klavíristy a skladatele Oscara Petersona (1925–2007). K této příležitosti nastudovalo klavírní trio ve složení Luboš Šrámek (klavír), Marián Ševčík (bicí) a Matěj Štubiak (kontrabas) Petersonovu Velikonoční suitu – jednu z mála jazzových duchovních skladeb, kterou hráči uvedli ve středu 23. dubna v Besedním domě v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby.  více

Ve Svatém týdnu Velikonoční festival duchovní hudby každý rok připravuje tzv. temné hodinky – zpěvy lamentací a responsorií prováděných za tmy v předvečer daného svátku. Po souborném uvedení například Zelenkových či Gesualdových zpěvů se soubor Ensemble Versus rozhodl pro letošní ročník nastudovat chorální repertoár českého původu. Další novinkou je také přesunutí hodinek z chrámového prostoru do tří brněnských vodojemů na Žlutém kopci, kde se každý večer uskuteční tři asi čtyřiceti minutové koncerty. Diváci si tak mohou vybrat danou hodinu, která jim nejvíce vyhovuje. Recenze se zabývá prvními z hodinek konanými na Škaredou středu 16. dubna ve vodojemu č. 2.  více

Zahajovací koncert 32. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby uskutečněný včera v nově zrekonstruovaném kostele sv. Jakuba nabídl více než hodinové rozjímání s dílem Janovy pašije od soudobého, estonského skladatele a letošního jubilanta Arvo Pärta (*1935). Dílo zaznělo v podání vokálního souboru Martinů Voices s uměleckým vedoucím Lukášem Vasilkem, sólisty Jiřím BrückleremOndřejem HolubemAlenou HellerovouJanou KuželovouOndřejem Benekem a Martinem Kalivodou za doprovodu komorního ansámblu: Daniela Valtová Kosinová (varhany), Pavla Tesařová (housle), Lukáš Pospíšil (violoncello), Vladislav Borovka (hoboj), Martin Petrák (fagot).  více

Vojenský umělecký soubor Ondráš se v premiéře nového pořadu Karpatami vydal tanečním krokem přes vršky a doliny Karpatského oblouku. Novinka profesionální části souboru se odehrála na jevišti brněnského divadla Radost. A radostné bylo i sledování tohoto nového počinu. Soubor v něm na chvíli opouští velkolepé choreografie a vrací se blíže k původnímu lidovému materiálu, aniž by se vzdal vlastního výrazu.  více

Jarní koncert tělesa Diversa Quartet po delší době nabídl díla ryze tuzemských autorů. Večer konaný v pondělí 7. dubna v prostorách vily Löw-Beer nesl podtitul Tempus est iocundum podle milostné písně z rukopisu Carmina Burana. Píseň se svou rozverností stala inspirací pro dramaturgii koncertu, kterým provázelo těleso ve složení Barbara Tolarová (1. housle), Jan Bělohlávek (2. housle), David Křivský (viola) a Iva Wiesnerová (violoncello).  více

Íránská zpěvačka Mahsa Vahdat propojuje tradiční perskou hudbu s evropskými hudebními prvky, například s jazzem nebo se sborovým zpěvem. Své zatím nejnovější album Braids of Innocence, Copánky nevinnosti, které nahrála s norským pěveckým sborem SKRUK. Písně na albu vycházejí z perských básní od autorů Rúmího a Hafíze, ale i ze současných textů, které zachycují osobní i politická témata. Album tak reflektuje represivní režim v Íránu i život v exilu. Zpěvačka svou tvorbu představila v roce 2024 na festivalu Maraton hudby Brno.  více

Po měsíci se do prostoru Janáčkova divadla vrátila Filharmonie Brno, která pod vedením svého šéfdirigenta Dennise Russella Daviese provedla ve čtvrtek 27. března díla Roberta Schumanna a Dimitrije Šostakoviče. V první polovině orchestr doplnil věhlasný britský violoncellista Steven Isserlisvíce

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Vojtěch Semerád je uměleckým vedoucím vokálního souboru Cappella Mariana, se kterým interpretuje zapomenutá díla středověké a renesanční vokální polyfonie. Soubor pravidelně vystupuje na prestižních festivalech v České republice i v Evropě. Hlavním tématem našeho rozhovoru byla chystaná projekce prvního československého velkofilmu Svatý Václav se živým hudebním doprovodem sestaveným z památek období středověku vázaných na svatováclavskou legendu.  více

Jako druhou premiéru letošní sezóny uvedla Janáčkova opera Národního divadla Brno Manon Lescaut operního velikána Giacoma Pucciniho. Režie nové inscenace, která poprvé uvedli 7. února v Janáčkově divadle, se ujal Štěpán Pácl, za dirigentský pult se postavil Ondrej Olos a v hlavních rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Manon Lescaut), Jiří Brückler (Lescaut), Peter Berger (Renato des Grieux) a Zdeněk Plech (Geronte di Ravior).  více

První letošní koncert souboru Brno Contemporary Orchestra z cyklu Auskultace nesl název Gastro s podtitulem Večeře pro Magdalenu Dobromilu Rettigovou (1785–1845). Orchestr v neděli 2. února provedl v jídelně Masarykova studentského domova dvě kompozice, resp. performance a happening Ondřeje Adámka (*1979), který se ujal také taktovky. Pro diváky tak nastala ne zcela obvyklá situace, kdy se do čela orchestru nepostavil dirigent Pavel Šnajdr.  více

Nejčtenější

Kritika

Letos si připomínáme 100. výroční narození kanadského jazzového klavíristy a skladatele Oscara Petersona (1925–2007). K této příležitosti nastudovalo klavírní trio ve složení Luboš Šrámek (klavír), Marián Ševčík (bicí) a Matěj Štubiak (kontrabas) Petersonovu Velikonoční suitu – jednu z mála jazzových duchovních skladeb, kterou hráči uvedli ve středu 23. dubna v Besedním domě v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby.  více