Jitka Šuranská: Umím pořád hrát za litr slivovice

Jitka Šuranská: Umím pořád hrát za litr slivovice

Cimbálová muzika, objevování hudecké tradice, sólové vystupování, práce ve Filharmonii Bohuslava Martinů, v posledním roce také budování vlastního tria. Pozvolný přechod od folkloru k world music je obrazem poctivosti, s jakou Jitka Šuranská k hudbě přistupuje. K tomu všemu přidává ještě vymýšlení projektů pro festival Folkové prázdniny v Náměšti nad Oslavou. Náš rozhovor na nádvoří Moravské galerie sledoval s lehkým neklidem adoptovaný Kuba z útulku.

Minulý rok jsi na Folkových prázdninách v Náměšti nad Oslavou připravila projekt Tři hlasy, přizvala jsi k němu Irén Lovász a Michal Eliu Kamal. V čem se potkává hudba Moravy, Maďarska a Blízkého Východu?
Především se potkaly tři zpěvačky. A tři zpěvačky – stejně jako tři houslisté nebo kytaristé – vždy mají o čem mluvit a co si vyměňovat. Takže jsme si vyměňovaly naše hudební přístupy, naše hudební radosti, zpívaly jsme si písničky, které milujeme. A nejvíc jsme si daly tím, že jsme pozorovaly jedna druhou: jak která zpívá, jaké části těla u toho používá, jak se u toho chová. A tím se stalo, že každá z nás začala vnímat i kulturní prostředí, z něhož ty druhé vyšly. Ale v prvním plánu mě zajímaly ty zpěvačky čistě jako interpretky.

Takže se ty společné věci nedají popsat čistě hudebně, třeba nějakou stupnicí nebo důrazem na třetí dobu každého pátého taktu?
Já nejsem muzikolog, abych to dokázala. Melodika je jiná, každá z nás se pohybovala v jiné hlasové poloze a naše zázemí se v tom přirozeně odráželo, ale dál bych to raději nepopisovala.

Letos chystáš na folkovkách podobný projekt, ale se třemi niněristy, jak jsi přišla zrovna na tento nástroj?
Na WOMEXu 2014, který probíhal v Santiagu de Compostela, jsme s dramaturgem Folkových prázdnin Michalem Schmidtem šli na koncert skvělého niněristy Germána Díaze. Toho jsem shodou okolností potkala už kdysi na festivalu EBU v Kaustinenu ve Finsku, kde hrál s kapelou Rao Trio. Hráli zajímavým stylem hozeným do jazzu, a dali jsme se do řeči už tehdy. A když jsme teď přišli na jeho koncert, kde hrál jenom s hobojistou, tak jsme se do něj s Michalem oba zamilovali. Začali jsme rozebírat, jestli by nástrojem letošního projektu nemohla být niněra, promluvili jsme o tom Germánem, potom i s jeho manažerkou a oba byli nadšení, tak jsme na tom začali pracovat. A protože niněrám nerozumíme, tak jsme se dohodli, že Germán bude uměleckým šéfem projektu a vybere si další dva niněristy.

Na české wikipedii píšou, že „dnes niněra patří do muzea, ale někdy je využívána ve folkové hudbě.“ Z kterého muzea ty další dva niněristy vytáhl?
Autor té věty by měl na Folkové prázdniny přijet, protože uvidí tři naprosto současné lidi, kteří tím nástrojem žijí.

Jaké to je dělat hudební kurátorku, baví tě vymýšlet projekty a dávat lidi dohromady?
Já jsem si to loni zkusila poprvé a narazila jsem taky na první úskalí. Především v tom, že je při takové práci hodně důležitá komunikace a diplomacie, kterou jsem v minulém roce ještě úplně nezvládala. Ale ukázalo se, že hudba je natolik silná věc a natolik lidi spojuje, že nakonec všechno dobře dopadlo. Mě hlavně fascinuje, že Folkové prázdniny poskytují zázemí pro tento typ aktivit, a byli bychom hloupí, kdybychom ho nevyužili. Je úžasné, když se tři blázni z jednoho oboru setkají na jednom místě – to mě baví. A baví mě, že u toho mám tak skvělého parťáka jako je Michal Schmidt.

Svoje zatím jediné sólové album jsi natočila s Pacora Triem a dalšími hosty. Co je pro tebe studiová práce ve srovnání s živými projekty?
Pro mě je to samozřejmě výzva jako pro většinu muzikantů. Ve studiu si člověk najednou ověřuje, co funguje a nefunguje. Přitom je v té věci stále subjektivně přítomen, takže prožívá pracovní nervy, aby nahrál svou hudbu stejně dobře, jak se mu hraje pro obecenstvo. Ale když je v režii dobrá podpora, tak i ve studiu vzniká tvůrčí prostředí, zvlášť když jsou tam s tebou dobří spoluhráči.

Postavila sis vlastní trio, se kterým od loňského jara zkoušíš a vystupuješ. Marian Friedl i Martin Krajíček jsou výborní hráči, ale sešli jste se i lidsky?
Určitě, funguje nám to.

Dovedeš si představit, že bys svoje spoluhráče prostě zaměstnala a úkolovala je jako placené studiové profesionály? Mluvím teď čistě o hudební a lidské stránce věci, ne o penězích.
Já jsem za Marianem a Martinem původně přišla jako muzikant s nabídkou práce. Řekla jsem jim, že potřebuji spoluhráče, že jsou skvělí a jsou to oni, se kterými chci hrát. A nabídla jsem jim podmínky i peníze, které se jim budu snažit za každý koncert garantovat. Takže naše spolupráce začala na této čistě profesionální úrovni. Ale hned na první zkoušce se ukázalo, že nás to bude bavit, že naše práce bude mít i osobní rozměr a nebude z ní jen vztah zaměstnanec – zaměstnavatel. Teď už je to naše společná věc, kterou budujeme všichni tři.

Ve Zlíně jsi mě přesvědčovala (a přesvědčila), že musím slyšet hrát koncertní mistrovou vaší filharmonie. Jak poznáš, že je někdo opravdu dobrý?
Rozpláču se, když začne hrát, to je hrozně jednoduché. Poznám, že je ve spojení s něčím vyšším.

Ve své sólové kariéře si děláš víceméně primáše, v orchestru sedíš ve druhých houslích – co je lepší?
V tom mám úplně jasno, co je lepší – pochopitelně si o sobě velice ráda rozhoduji sama. Orchestru si ale vážím: poskytuje profesionálům ohromné zázemí a klasická hudba je pro mě tak velká věc, že jsem ochotná sklopit hlavu a sloužit.

Co znamená být dobrý hudebník ve vážné hudbě a co to znamená ve folkloru?
Rozdíl v tom není téměř žádný. Buď člověk je muzikant, nebo není. Když to má v srdci, tak se snaží každou věc interpretovat nejlíp, jak dokáže, a nezáleží na technických schopnostech.

Jaká je cesta od folkloru k world music, kde je ten bod zlomu a existuje vůbec?
To je velké téma a na letošních folkovkách ho vlastně taky budeme řešit. S Marianem Friedlem máme společné zázemí v tradiční kultuře, on v Beskydech a já na Moravském Slovácku. A rozhodli jsme se uskutečnit projekt, v němž se budeme zamýšlet nad tím, kde je ta hranice a kudy vede cesta tradičního muzikanta k world music. Myslím si, že žádný muzikolog na světě tu hranici nenašel, že to vlastně ani nejde, ale můžeme se pokoušet ji najít. Na našem koncertě budou slyšet autentické staré nahrávky, dva tradiční soubory – ženský sbor z Kudlovic a Marianova kapela RukyNaDudy –, dále naše společné trio a ještě dva jazzmani. Zkusíme tu cestu projít přímo na jevišti.

Nebylo pro tebe takovým přelomem od folkloru k world music hraní s Jiřím Plockem v Hudecké úderce?
To rozhodně, já bych bez Jirky Plocka tu cestu nezačala vůbec objevovat. Příští týden jedu na festival do Rudolstadtu a tam je takových projektů, kde se nedá určit hranice, celá řada. A jsou to všechno skvělé projekty, které dělají báječní muzikanti. Jirka mi ukázal, že tu svoji tradici neurážím, když se dívám i kolem, přijímám vnější prvky a zapojím je do svých písniček.

Za album Písňobraní jste s Jiřím Plockem dostali žánrového Anděla, dostala jsi ho i za sólové Nězachoď slunéčko. Sypou se ti od té doby nabídky hraní, nebo to sis odbyla svých patnáct minut slávy a nic se nezměnilo?
Nabídky chodí a děkuju za to. Poptávka se zvyšuje pozvolna, za což jsem taky vděčná, protože nemůžu zpychnout a děkuji za každou příležitost. Umím pořád hrát za litr slivovice, ale jsem vděčná i za to, že jsem si mohla zahrát pro německý rozhlas v Kolíně nad Rýnem.

To byl koncert pro West Deutsche Rundfunk: daří se ti pronikat do světa, je to pro tebe důležité?
Je to důležité. Muzikant, který hraje na malém městě v lokálním prostředí, si tím ověří, že jeho muzika funguje. Když zatleská publikum na mezinárodním festivalu, dodává to člověku pocit jistoty, že jde správnou cestou.

Co by se muselo stát, aby moravský folklor zažil takovou expanzi světové popularity jako před lety balkánský?
Museli by přijít tak výrazní interpreti, aby si jich svět všimnul. Ale museli by to být právě interpreti ve světovém měřítku. U nás jsou muzikanti, kteří hrají naprosto úžasně, na Horňácku a vlastně v každém moravském regionu je aspoň jedna naprosto skvělá a výrazná kapela. Ale možná to ještě nestačí, možná že by to prvky world music ukázaly světu lépe.

A nechybí k tomu peníze, producenti a kus štěstí? Nebo i válka, která přitáhla pozornost světa k Balkánu?
O válce bych raději nemluvila, ale producenti každopádně. Jak do toho světa pomalu pronikám, tak tu nemám nikoho, o koho bych se v tomto směru mohla opřít. V loňském roce jsem hrála na showcasu na Colors of Ostrava – pokládám za velice záslužnou věc, že jej organizátoři Colors uspořádali. Těsně potom se o našem společném koncertě s kapelou mluvilo, ale nestalo se vůbec nic, protože nemám žádného agenta, který by ty samé organizátory oslovil znovu, připomněl jim, že existuji a že se jim to líbilo. To je rozhodně moje brzda.

To ale mluvíš spíš o managementu než o producentech.
To je pravda. Ale pravda taky je, že když přemýšlím o producentovi dalšího CD, nenapadá mě opět nikdo jiný než Stano Palúch, který překračuje hranice žánrů na vysoké úrovni. Upřímně si myslím, že world music v České republice je trošku zabržděná. Když jsme byli na WOMEXu a prezentovalo se Španělsko, tak nás ten koncert úplně fascinoval. Nakonec jsme z toho ale byli smutní, protože jsme si říkali, kdo by hrál na WOMEXu, kdyby se konal u nás.

Jsi z Moravského Slovácka, hledáš hudební tradice a jejich kořeny, vycházíš z nich. Co pro tebe znamenají tradiční hodnoty?
Pro mě je to hlavně muzika, tanec, setkávání lidí. To, že se ve vesnicích udržely zvyky, jako jsou hody, fašank, krojový ples. A když se začne pít a něco slavit, tak se lidi rozezpívají, což se pravděpodobně v Čechách tak úplně neděje. Pořád je zvyk dát děti kromě běžných kroužků taky do folklorního souboru. A když dítě začne chodit, tak se mu okamžitě shání kroj, aby mohlo jít v průvodu na hody, aby to zažilo. To si v sobě lidé udržují, je to jejich pýcha.

A bojíš se o tradice, o identitu. Je pro tebe reálné, že by nás o ni mohli připravit třeba nějací uprchlíci?
To je úplný nesmysl. Když můžu zajít na kebab a dělá mi ho fakt Turek, je to výhoda, žádná nevýhoda. A klidně toho Turka vezmu na hody do Kudlovic, ať to taky zažije.

Lidoví muzikanti se kdysi toulali po světě a kromě samotného zpěvu přinášeli lidem novinky. Dnes si každý může přečíst noviny z celého světa, nepotřebuje potulné zpěváky, aby mu je sdělovali. K čemu jste tedy dobří?
Nad tím přemýšlím dnes a denně, protože dělám věc, která není přímo hmatatelná. Když někdo umí výborně péct rohlíky, naučíš se tam denně chodit a máš z toho radost, protože máš denně skvělý rohlík. Ale k čemu jsem užitečná já? Myslím, že probouzím v lidech emoce, které znají a rádi si je připomínají. V těch písních jsou příběhy, které máme všichni společné. Odjakživa byly přítomné v našich životech a jsou do dneška. Často za mnou přijdou posluchači po koncertě a děkují mi, že si vzpomněli na něco, co kdysi zažili. Nebo se v nich probudily věci, o kterých neměli ani tušení. My bereme lidi do světa, kde je jim dobře, kde jsou pryč ze svých všedních životů – to je naše funkce.

Kdybych to vzal čistě statisticky: 10 let sólové kariéry, jedno sólové album. Vypadá to, že jsi ještě línější než Hana Hegerová…
Kdybych neměla tolik práce s tím, jak se uživit… za hraní je tak málo peněz, že vlastně musíš hrát pořád, a stojí to tolik energie, že mi jí na tvorbu nezbývá. Ale když mám týden volno, tak jdu k houslím a můžu tvořit. A taky už se schyluje k lepším časům – kluci z tria jsou velmi inspirativní elementy, takže chystáme další album a mělo by být v roce 2016. A mám v plánu dvojcédéčko – na jednom by bylo naše trio, na druhém kořeny, ze kterých jsem vyrostla.

Já mám už dlouhou dobu pocit, že bys jednou měla přijít s vlastní tvorbou. Nemáš ho náhodou taky, pokud to není rovnou plán?
Už se to děje, i když velice pozvolna. Zhudebňovala jsem čtyři básničky o ročních dobách na dětský koncert u nás ve zlínské filharmonii. Šlo to ztuha, ale šlo to, a myslím, že výsledek byl povedený. Je to první vlaštovka – k vlastní tvorbě směřuji, ale chce to svůj čas. A vím, že nikdy nepřestanu zpívat naše moravské písničky – už z toho důvodu, že se za ně cítím zodpovědná.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Jitce Šuranské se podařil výborný sólový debut. Bylo by ale fantastické, kdyby dokázala na této hudební úrovni přejít k autorskému repertoáru.  více

Pod pojmem Folkové prázdniny se dnes skrývá směs world music, popmusic, jazzu, klasiky, šansonu i nezávislého rocku. Ale jde také ještě o něco jiného. Je to snaha o vysokou autenticitu hudebního a v posledku lidského poselství. Snaha o ryzost sdělení, za nímž je cítit život, radost, smutek, opravdově žitá nejen hudební, ale i životní filosofie.  více

Dnešní velké Brno vzniklo splynutím městského centra s okolními obcemi, přispívá to k jeho zvláštnímu charakteru. Stačí natáhnout ruku, udělat krok a octnete se na venkově. Lidové tradice mají do centra města tak blízko, že jsou v něm prakticky doma.  více



Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Velké finále 31. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby se již pomalu a jistě blíží – pomyslný odpočet trojice posledních koncertů zahájil čtvrteční večer 4. dubna v kostele sv. Janů s podtitulem Kantiléna: Zemek Novák, Graham, Emmert. Jak je již z názvu zjevné, dramaturgii koncertu tvořila díla Pavla Zemka Nováka, Petera Grahama a Františka Gregora Emmerta. Stejně patrné však již není, že skladby Zemka Nováka a Grahama se po více než třiceti letech – a právě na 31. ročníku festivalu – dočkaly své světové premiéry. Není bez zajímavosti, že původně měly skladby zaznít společně v rámci vigilie o Bílé sobotě. Samotné interpretace duchovních kompozic brněnských skladatelů se ujaly sopranistky Aneta Podracká Bendová a Jana Vondrů, s nimiž vystoupili varhaník Petr Kolář, dětský sbor Kantiléna pod vedením sbormistra Michala Jančíka a soubor Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdravíce

Podobně jako každý rok, byl i v rámci letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby jeden z večerů věnován sólovému varhannímu recitálu. V úterý 2. dubna za varhany ve starobrněnské bazilice Nanebevzetí Panny Marie usedl původem slovenský varhaník Marek Paľa a provedl výběr z varhanních skladeb českých autorů vrcholného a pozdního romantismu, čímž doplnil stávající Rok české hudby. Několik děl úterního programu navíc zaznělo v přinejmenším brněnské premiéře.  více

Neodmyslitelnou součástí Velikonočního festivalu duchovní hudby jsou tři večery tzv. tenebrae obsahem navracející se ke křesťanským obřadům ve Svatém týdnu. Tento rok temné hodinky připadly na středu 27. března – pátek 29. března, a jak už je tradicí, konají se v kostele Nanebevzetí Panny Marie. Letos jsou tyto tři večery výjimečné především z hlediska dramaturgie, jelikož si pořadatelé festivalu objednali nové zhudebnění liturgických textů. Recenze se ohlíží za prvním ze tří večerů, při kterém ve světové premiéře zazněla díla od skladatelů Zdeňka Klaudy a Lukáše Hurníka. Provedení se ujali zpěváci Kristýna Fílová (soprán), Zuzana Čurmová (soprán), Alžběta Symerská (alt), Ondřej Holub (tenor) a Jiří Miroslav Procházka (bas) za doprovodu varhanního pozitivu a sbormistrovského dohledu Zdeňka Klaudy a recitace P. Jana Pacneravíce

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější

Kritika

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více